J ongerentoerisme Renesse 9,We komen voor de vrouwtjes i ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 11 juli 1986 Nr 23962 RENESSE - Het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD) deed in de zomer van 1985 in Renesse een onlerzoek naar het jongerentoerisme in deze Westerschouwse kern. Het onderzoek, dat werd verricht door Jaap van der Stel, Helga Vegting en Peter ter Laak, had als doel bouwstenen aan te dragen voor preventie. De drie onderzoekers werkten nauw samen met de Rijkspolitie. „Zonder haar medewerking had dit onderzoek niet afdoende verricht kunnen worden. Het ZCAD heeft grote waardering voor de manier waarop de Rijkspolitie in Renesse werkt. We hopen dat deze manier van werken én samenwerken navolging vindt", onderkent drs Jaap van der Stel, die als coördinator preventie werkzaam is voor het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs. De gemeente Westerschou- wen stelde voor het onderzoek een subsidie ter beschikking. Primair is bij het onderzoek van belang geweest of preventie mogelijk is, „Wij zijn ervan ditgegaan, dat preventieactiviteiten .nderdaad kunnen slagen, maar Baar is wel veel kennis voor nodig", Constateert Van der Stel. „Daarom hebben we zo'n breed mogelijk •nderzoek gedaan. Over Renesse is n de media veel geschreven. Wij /aren en zijn van mening dat die ublicaties nogal oppervlakkig zijn eweest. Wij meenden, dat eischillende aspecten afzonderlijk eleken dienden te worden om ewolgens met elkaar in verband jeDracht te worden. We wilden coral weten hoe jongeren, j »litiefunctionarissen, 'jmpingexploitanten, jrecapersoneel en dergelijke zélf l b problemen ervaren en hoe zij jaarmee omgaan. Of we daarin ook kerkelijk geslaagd zijn zal de tijd (eren". De drie Onderzoekers hebben isterk de aandacht gericht op de j vakantievierende jongeren: waar ze vandaan komen, wat hen naar Renesse drijft, hoe zij de situatie daar beoordelen en welke activiteiten ze er ontplooien. Om maar enkele facetten te noemen. „Allereerst moeten we vaststellen, dat er weinig onderzoek gedaan is naar de groep jongeren, waarmee we hier te maken hebben in zijn algemeenheid, en naar recreërende jongeren in het bijzonder", argumenteren de onderzoekers. Op het hele voormalige eiland Schouwen-Duiveland, met normaal 30.000 inwoners, bevinden zich in de zomer naar schatting in totaal 150.000 mensen.JEr is dus sprake van een vervijfvoudiging van het aantal inwoners. Een groot deel van die verveelvoudiging, wordt door Westerschouwen voor haar rekening genomen. Westerschouwen, met een vast inwonertal van ruim 5.000, ziet zijn bewoners toenemen tot 60.000 in de zomermaanden en zelfs tot rond 100.000 recreanten in de week einden van het hoogseizoen, bijna een vertwintigvoudiging derhalve. In het dorp Renesse is sprake van ruim een vertwintigvoudiging van 1.300 naar 30.000. De toename wordt hier echter voor een groot deel veroorzaakt door een grote instroom van jongeren. In het hoogseizoen zijn er naar schatting op topdagen 10.000 jongeren in Renesse. De horecasector heeft in de loop van de tijd hierop ingespeeld door een aantal, speciaal op deze groep ingerichte gelegenheden tot stand te brengen met een totale capaciteit voor rond 5.500 gasten. Opvallend is, dat er weinig bekend is van deze jongeren, wat daarvan de leeftijdsopbouw is, waar ze vandaan komen, hoe het aantal jongens zich tegenover het aantal meisjes verhoudt en dergelijke. Dit terwijl de jongeren in Renesse al sinds lange tijd, een belangrijke bron van inkomsten vormen voor de plaatselijke ondernemers. De dagindeling van de jongeren die langere tijd in Renesse op vakantie zijn ziet er over het algemeen hetzelfde uit. Tot een uur of elf wordt door de band uitgeslapen, de middaguren worden gevuld met het ontplooien van activiteiten in de open lucht, tenminste wanneer het weer dat toelaat. Slecht weer houdt hen veeltijds op de camping. Hier wordt in de vooravond meestal ook het so ciale leven ontplooid tot een uur of tien. Hierna begeven de jongeren zich in grote getale naar de horecabedrijven, waar zij tot rond twee uur blijven. Daarna wordt 'doorgefeest' op camping, strand of op buitenweggetjes met uiteenlopende tijden van naar bed gaan. Uitloop tot zes uur 's ochtends is niet zeldzaam. Voor jongeren, die slechts een avond komen stappen, is het campingleven minder van belang. Meestal gaan ze dezelfde nacht weer terug, soms blijven ze ergens hangen. In deze groep valt nog weer onderscheid te maken tussen jongeren die regelmatig een avondje naar Renesse gaan, en zij die nog een voornamelijk in de weekeinden. 'New-wavers' zijn er weinig in Renesse. De resterende groep jongeren - eveneens een kwart - kan gerangschikt worden onder de groep, die zich niet zozeer manifesteert in een eigen subcultuur. De grootte van groepen, zoals ze naar Renesse gaan varieert tussen de twee en ongeveer vijftien. Jongens gaan meestal in grotere groepen dan meisjes. Groepen jongens van een man of vijftien zijn geen zeldzaamheid, terwijl meisjes vaak in tweetallen naar Renesse gaan. Eenmaal in Renesse zijn hergroeperingen aan de orde van de dag. Ze ontstaan rondom een bepaalde activiteit of horecagelegenheid, rondom een verliefdheid of rondom een deel van een kampeerterrein. Kenmerkend voor deze groepen is het tijdelijk karakter. De groepen hebben veelal gemeen, dat ze spontaan ontstaan. Het gedrag van jongeren tijdens de vakantie in Renesse is bij uitstek te typeren als groepsgedrag. Er is een aantal vormen van groepsgedrag, dat afhankelijk van de subcultuur, in alle groepen in meer of mindere mate voorkomt. „Ze hebben alle gemeen, dat ze tevens gebruikt worden om een bepaalde plaats in de groepshiërarchie te bereiken of te behouden. Een voorbeeld is het niet willen afwijzen van het zoveelste rondje om gezichtsverlies te vermijden. Een andere manier, die vooral door jongens gebezigd wordt om de groepshiërarchie vast te stellen, is het voortdurend proberen elkaar te overtroeven of belachelijke te maken. Deze handelwijze leidt stellig tot normoverschrij dende activiteiten", legt Jaap van der Stel dienaangaan de uit. Het ten toon spreiden van een bepaalde minachting voor gevaarlijke situaties is een groepsgedrag, dat vooral van toepassing is bij de hardrockerscultuur. Door hun motoren en de vaak indrukwekken de kleding worden zij door buitenstaanders snel aangezien voor dè grote onruststokers en agressievelingen. In de praktijk blijkt dit echter een groot misverstand te zijn. Gesprekken met politiefunctionarissen wezen uit, dat zij juist de minste problemen opleverden. Het hebben van een seksuele relatie met een meisje in Renesse werkt sterkt verhogend op de status van de betreffende jongen in de groep. Seksualiteit vervult voor jongens éèn belangrijke rol. Velen geven te kennen naar Renesse te gaan om 'jacht op de vrouwtjes te maken'. Dat meisjes in een dergelijke situatie op hun hoede moeten zijn, behoeft nauwelijks betoog. Hun vaardigheden richten zich op het tactisch afweren van de (opdringerige) jongens. De veelvuldige opvatting, dat geweld en vandalisme een gevolg van drankmisbruik zouden zijn, geeft een te simpele voorstelling van zaken. „Eerder kunnen we stellen, dat zowel het normoverschrijdend gedrag, als ook het alcoholmisbruik hun ontstaansgrond vinden in sociale factoren ter plekke", stelt Jaap van der Stel vast. „Niettemin is de veronderstelling, dat overmatig alcoholgebruik normoverschrijdend gedrag versterkt, juist. Veel jongeren hebben het idee, dat er tijdens vakantie ook meer mogelijk moet zijn en daar hebben ze in wezen gelijk ih: ze hoeven even niet aan werkdruk of de eisen van school te voldoen en kunnen zich eens lekker 'laten gaan'. Het is echter niet zo, dat je tijdens de vakantie alles mag doen wat niet mag, zoals we eens hoorden". De onderzoekers Jaap van der Stel, Helga Vegting en Peter ter Laak signaleerden tijdens hun uitgebreide verblijf in Renesse nauwelijks vandalisme en normoverschrijdend gedrag. „Daaruit kan niet meteen geconcludeerd worden, dat er dan ook weinig is gebeurd. Incidenteel is er in Renesse sprake van een ern stig geweldsmisdrijf, maar het percentage van dergelijke misdrijven wijkt, gezien het grote aantal jongeren dat 's zomers in Renesse verblijft, niet ver af van het landelijk gemiddelde", besluit Jaap van der Stel. PETER WIJNEN TEKST JOHAN JUNIOR FOTO'S keer terugkomen, nadat ze er een langere vakantie doorbrachten. „In dat laatste geval komen ze meestal terug om eerder opgedane contacten, nog een keer te hernieuwen. De eerste groep vormt een 'kliek', die elkaar meestal jarenlang in dezelfde gelegenheid ontmoet en daarom niet in eerste instantie komt om andere vakantiegangers te zien. Deze mensen komen ook buiten het toeristenseizoen, als de meeste disco's gesloten zijn. Hun vaste plaats is meestal De Stulp", onderkent Jaap van der Stel. De jongeren, die langere tijd in Renesse bivakkeren staan laat op en gaan laat naar bed, omdat zij in hun vakantie aan de dagelijkse sleur willen ontkomen. De regelmaat van het 's morgens vroeg opstaan en naar school of werk moeten hoeft niet meer. Ze zijn er echt even uit. Duidelijk is ook, dat een groot deel van het sociale leven, waaraan het gros van de jongeren deelneemt, zich in de late uren afspeelt. Bij goed weer zijn de middagactiviteiten te vinden op het strand, waar geluierd .wordt. Als het geen 'strandweer' is, verplaatsen de activiteiten zich naar het dorp en de camping waar de jongeren in groepsverband gezelligheid aan elkaar beleven. De camping speelt een grotere rol. Velen brengen er zelfs de hele dag door. Zelfs aanhoudende regen is voor velen geen reden de camping te verlaten en een café op te zoeken. Er wordt wat gekaart, een pilsje gedronken of zomaar wat gepraat, 's Avonds speelt de camping voor jongeren - ongeacht het weer - altijd een belangrijke rol. Vaak ontstaan complete campingculturen, waaruit massale feesten voortvloeien. Er is ook .een groep jongeren, die 's middags reeds het dorp opzoekt om vanaf een terras, of zittend op muurtjes, het dorpsgebeuren gade te slaan. Sommigen gaan naar het Funhouse om 'even een spelletje te doen'. Overdag is het Funhouse redelijk gevuld. In de disco's en café's is er op dat moment minder te doen, al zijn enkele daarvan reeds open. „Wat we weinig zagen was, dat jongeren hun dag gebruikten om te genieten van de natuur, iets wat voor ouderen en gezinnen een veel belangrijkere rol speelt, 's Avonds zijn er ook nauwelijks jongeren aan de kust. Ook hier voeren ouderen de bovenhand", is de conclusie van de onderzoekers. In de loop van de avond wordt er bij de jongeren geleidelijk een pretstemming opgebouwd. Het begin ligt op de camping. Er wordt alvast wat gedronken en mensen komen tot leven. „Daarna gaan ze naar het dorp, vaak in hun allerbeste kleren. Een groot aantal jongeren blijft daar tot na sluitingstijd. Er zijn er echter ook, die doelbewust eerder vertrekken, afgeschrikt door verhalen", vertelt Van der Stel. Tijdens de avonduren is de feeststemming intussen dusdanig toegenomen, dat een in de ogen van de jongeren te vroeg gekozen sluitingsuur (twee uur, - pw) hen niet kan weerhouden het feest elders voort te zetten. Als de nacht niet al te koud is, wordt hiervoor het strand verkozen. Verder is - tot grote ergernis van campingbazen - de eigen tent vaak een plaats om door te feesten. Ook kunnen er langs buitenwegen veel jonge stelletjes worden waargenomen, die het dan wèl de moeite waard vinden een stukje te gaan wandelen. Alles bijeen valt op, dat het steeds verder opbouwen van een feestroes de jongeren bezighoudt totdat de slaap hen overmant. De volgende dag wordt gebruikt om bij te komen, waarna het in de loop van de avond weer van voor af aan begint. Ondanks vakantiespreiding moet in Renesse een relatief groot aantal ondernemingen in korte tijd een hoge omzet halen. De absolute piek duurt hooguit twee weken. In het voorseizoen zijn er naar verhouding veel Duitsers, met name tijdens de pinksterdagen is dat heel sterk het geval. Aan het begin van het seizoen zijn er evenals in het hoogseizoen veel scholieren, jongere jeugd dus. Het hoogseizoen omvat ongeveer zes weken. Topweken zijn er wanneer de regio's Brabant en Rotterdam tegelijk 'bouwvak' hebben. De jongeren zijn dan gemiddeld ouder, omdat er veel werkende jongeren bij komen. Aangenomen mag worden, dat er iets meer jongens dan meisjes in Renesse op vakantie komen. Naast het algemene doel, een beeld van de populatie jongeren in Renesse te krijgen, is het van belang te bekijken wat de oplei ding, beroep of eventuele werkloos heid voor inbreng heeft. Hiermee kunnen mogelijke verbanden boven water komen. Criminologisch onderzoek wijst in de richting van een hoger percentage delicten onder jongeren uit lagere sociale klassen, met name werkloze jongeren. Wanneer aangetoond zou kunnen dat er relatief veel jongeren uit deze bevolkingscategorie in Renesse aanwezig zijn, zou dat een verklaring kunnen geven voor de hogere criminaliteit in deze plaats. In recent criminologisch onderzoek is deze stelling echter weer op losse schroeven komen te staan: crimineel gedrag bij de jeugd zou namelijk in alle lagen van de bevolking voorkomen. Voor verreweg de meeste jongeren is het uitgaansleven in Renesse het hoofddoel van de vakantie. Hier vinden de ontmoetingen plaats, hier wordt het meeste geld uitgegeven. Veel jongeren zien het strand slechts als extra attractie, uiteindelijk gaat het om ontmoetingen. „Strand hebben we thuis ook wel, kroegen ook. Wij komen voor de vrouwtjes, die missen we nog", is een veelvuldig motief van de jongeren, wanneer hen naar de reden van hun komst gevraagd wordt. Het dorpscentrum fungeert als ontmoetingsplaats. Daarbij is het weer van ondergeschikt belang. De meeste jongeren richten zich voornamelijk op het avond- en nachtgebeuren. ,,'s Avonds dossen jongeren zich uit om in hun beste kleren naar het dorp te gaan. Daarbij was het verwonderlijk hoe ze verkerend in primitieve omstandigheden, zoals op de camping, die kleren schoon en in de plooi wisten te houden", vertelt Jaap van der Stel namens de onderzoekers. Evenals bij de motieven, die jongeren hebben om nar Renesse te gaan, wordt de beeldvorming van deze plaats voor een belangrijk deel bepaald door het uitgaansleven. Daarbij wordt de vrijheid in doen en laten erg op prijs gesteld: in Renesse is meer mogelijk. Deze vrijheid is te vergelijken met carnaval: alles moet kunnen, je lekker laten gaan, zingen, verbroederen met andere vakantiegangers. Of zoals de jongeren het zelf uitdrukken: „We hebben gehoord, dat Üet4iier ontzettend druk is. Het is niet doods hier. Het moet gewoon bar gezellig zijn. Prachtige omgeving met de bossen en de zee en zo. Maar die interesseren ons niet zo. Dat vindt iedereen. We zijn hier gewoon voor de lol, puur voor de lol en om te ouwehoeren. Alles te doen wat niet mag". Opvallend is het grote aantal jongeren, dat het geweld noemt als aspect van het beeld van Renesse, maar tegelijkertijd moet bekennen er zelf geen ooggetuige van te zijn geweest. „Jongeren, die al herhaalde keren in Renesse waren geweest gaven vaak te kennen, dat het voor hen onbegrijpelijk was, waarom Renesse zo negatief afgeschilderd werd. Zij hadden nog nooit iets meegemaakt", constateren Jaap van der Stel, Helga Vegting en Peter ter Laak. Slechts zeer incidenteel zijn er in Renesse jongeren te vinden die te kennen geven, dat Renesse attractief zou zijn vanwege de sensatie, die uitgaat van geweld. De veelgehuldigde opvatting, dat het geweld op zijn beurt weer gewelddadige jongeren aan zou trekken, kan nauwelijks onderkent worden. Slechts uiterst zelden geven jongeren te kennen niet meer naar Renesse te komen vanwege vermeend geweld. Deels komt dit waarschijnlijk, omdat ze nooit de ervaring opdeden, dat er geweld zou zijn in Renesse. Een ander deel is mogelijk van mening, dat zij zichzelf wel buiten het geweld kunnen houden. Een aantal jongeren vermijdt bewust die gelegenheid, waarvan gedacht werd, dat het geweld daar geconcentreerd zou zijn. Tenslotte is er ook nog een groep jongeren, die zorgt ruimschoots voor sluitingstijd vertrokken te zijn. Voor jongeren speelt het uiterlijk een belangrijke rol. Voor velen is het een uiting van subcultuur, waarmee zij zich willen identificeren. De benaming van de verschillende subculturen, zoals die gebruikt worden, is voor het grootste deel afgeleid van de muziek, die in de subculturen favoriet is. en waarmee identiteit tot uitdrukking kan worden gebracht. De voornaamste subculturen, die in Renesse aangetroffen worden zijn 'disco', 'new wave', 'punks' en 'hardrockers'. Het uiterlijk bepaalt tot welke subcultuur een jongere behoort. Op die manier is het mogelijk nieuwe contacten aan te knopen, ook al komt men uit totaal verschillende streken. Het grootste aantal jongeren in Renesse valt te rangschikken onder 'disco-jongeren', om en nabij vijftig procent. 'Hardrockers' en 'punks'maken samen een kwart van de jongeren uit. Zij manifesteren zich

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 5