ANYWAVE 1986 gezellig zonnig en 4 ZIERIKZEE - De zesde editie van het Zierikzeese Anywave-festival is zeker geen algeheel succes geworden, al had het festival wel degelijk zijn hoogtepunten. Die lagen voor een belangrijk deel op de zaterdag, de tweede dag van het festival, maar ook de opening was aardig. De half- Zeeuwsvlaamse half- Vlaamse formatie Avalanche leverde zo uit de losse pols een prima voorprogramma af voor de over het algemeen wat tegenvallende Nederlandse topformatie Powerplay. Op de tweede dag, toen het voornamelijk Schouwen- Duivelands muzikaal geweld was wat de klok sloeg, sprongen vooral de optredens van The Noise, TSE en New Gate positief in de kijker, terwijl natuurlijk ook de hoempapa-sound van De 80-ers er met volle teugen in ging bij de vele honderden Anywave- gangers. Hiermee staken de sloturen van het zesde Anywave-festival uitermate positief af te genover de povere belang stelling van de openings avond, toen er dan ook een onevenredig hoge toegangsprijs moest worden neergeteld voor een matige act. De belangstelling voor de twee bands op de openingsavond was uitermate ontoereikend om het geheel ook maar bij benadering financieel dekkend te krijgen. Toen de rhythm blues-formatie Avalanche rond half tien de eerste klanken uit de instrumenten liet komen, was er nog slechts een handjevol publiek aanwezig. Zij pakten met hun aanwezigheid evenwel een aardig optreden mee. Geestig hoogtepunt daarin was on getwijfeld de solo van drummer John Geerlings. Met de stokken bewerkte hij de snaren van de basgitaar van Egbert Spuessens. Van voortreffelijk gehalte was zeker ook het voor rhythm blues- groepen typerende mondharmonicageluid van Willem de Vos. De snerpende klanken van de leadgitaar van Rinus de Leyser en het rauwe stemgeluid van Ries de Vuyst completeerden het geheel. Avalanche bestaat inmiddels twee jaar en treedt veelvuldig op in Nederland en België. Het was de eerste Vlaamse band, die op het Amsterdam Blues Festival mocht spelen. De groep speelde reeds een elpee vol en na 'Resting With A Feeling' komt binnen enkele weken 'Cruising And Boozing' als tweede langspeler op de markt. Avalanche werd pas enkele uren voor het optreden gecontracteerd, omdat achtereenvolgens Renegade en The Ex-Q's het af lieten weten. Eenmaal in de Any wave-tent aanwezig had het vijftal ook nog de onprettige ervaring, dat het hautaine Powerplay de uit Breskens en Lokeren afkomstige voortreffelijke invallers niet toestond een sound check te houden, waardoor het optreden een fiks stuk 'God-zegen- greep' meekreeg. Na een mysterieuze inleiding met keiharde synthesizer-muziek was het podium vrij voor de dit jaar vijf jaar bestaande formatie Powerplay. De fans zien het kwartet onder leiding van gitarist/zanger Jan van der Mey als een topper in de natio zal alles goedmaken". Gabri de Groot zou gelijk krijgen. Althans in de avonduren. Tot de vooravond was er een gezellig groepje toehoorders en toekijkers aanwezig, maar echt druk werd het in de avonduren naar gelang de aanvangstijd van het optreden van De 80-ers meer en meer in beeld kwam. Scharre, Hans de Jong, Pad de en Ad Jongemans zijn in Zierikzee en omgeving onwaarschijnlijk populair. Het eilandelijke publiek lijkt redelijk kritisch ten opzichte van wat er op de planken getoond wordt, wanneer Scharre en de zijnen losbarsten is van eventuele kritiek totaal geen sprake meer. Hoe dan ook: de vier muzikanten uit het bruiloften- en partijengenre zorgden voor een daverende afsluiting van het zesde Any wave-f est i va 1 Voordat De 80-ers het podium van de Brogum-boerderij betraden was een groot aantal eilandelijke formaties actief geweest op drie podia. Tussen de muzikale optredens door verzorgden groepen enkele cabareteske acts. Zo zorgde het Zierikeesche Percussie Collectief, bestaande uit Dikke Kees, Krentebol en Swami Rein een aantal 'meditatieve' momenten op door de Wereldwinkel beschikbaar gestelde instrumenten. Ook het zilveren Amnesty International zei zijn zegje via een kort toneelstukje, terwijl RISK - het Rotterdams Interfacultair Studenten Kabaret - enkele groepen uit de samenleving nale popscene. De anderen hebben daar terecht hun twijfels over. Immers, de live-shows bruisen dan weliswaar inderdaad van energie, muzikaal is het allemaal wat ma gertjes wat Powerplay laat horen. Variatie zit er nauwelijks in het hele arsenaal nummers en wanneer incidenteel geprobeerd wordt om het vaste stramien eens te verlaten, dan moeten de technici met de moed der wanhoop alle zeilen bijzetten om 'hun' muzikanten te ondersteunen via tapes. Het ruige, keiharde werk, dat alle kwaliteiten of niet aanwezige kwaliteiten simpel verbergt, ligt de groep wel. Een belangrijk aandeel in de enorme massa decibels kwam in de Anywave-tent voor rekening van invaller-drummer Leo Klaassen, vijf jaar geleden een van de oprichters van Powerplay, maar na het uiteenvallen van Doe Maar vervangen door René van Collem. Wegens ziekte van Van Collem mocht Klaassen opnieuw zijn opwachting maken. De lijnen worden in de groep uitgezet door de uitstekende bassist Martin Warmer, die tevens een belangrijk deel van de show voor zich opeist. Zonder het beginners-toetsenwerk van Rik Vrijman zou Powerplay mogelijk meer inhoud hebben. De formatie kreeg het geringe publiek nauwelijks los, zelfs niet via een dubbele toegift. De paar hitjes van Powerplay zorgden voor een voorzichtig applausje. ,,Je weet eigenlijk niet meer wat je moet doen of brengen om flink wat publiek te trekken en zodoende financieel goed uit de bus te komen", onderkende Brogum- voorzitter Gabri de Groot. ,,Dat blijkt hier, maar dat is ook elders het geval. Ook in de Burgh- Haamsteedse jeugdsoos Big S wordt regelmatig het een en ander geprobeerd, maar echt lukken doet het nauwelijks meer. Dat bleek tijdens de openingsavond van Anywave ook wel weer. Toch ben ik optimistisch over het totaalgebeuren Anywave-festival. De tweede dag belichtte. Homofielen, voetbalvandalen, reageerbuisbaby's en cabaretiers passeerden, voorzien van een zelfverzorgde ondertekst, de revue. Het reeds geruime tijd be staande collectief Alteklein verzorgde traditioneel een leuke act en ronduit succesvol waren ook weer The Scrumbbled Eggs uit Zonnemaire treden reeds zeventien jaar op. De gezellige, meeslepende dreun van Jan Poot op drums, Frans van Aken op bas, Nico van Nieuwenhuize op sologitaar en Jaap Geelhoed op de stembanden ging er bij het publiek met volle teugen in. De achtergrondzang van Cheryl en Leoni zorgde voor de finishing touch. Naast het wat rustige werk van een aantal groepen bleek tussendoor, dat de Schouwen- Duivelandse muzikanten ook nadrukkelijk weten wat het produceren van decibels is. Dat het surplus aan geluid aardige muziek niet in de weg staat, bewezen met name The Noise en New Gate, toevallig groepen met elk twee zangeressen met een voortreffelijk stemgeluid. Verschil tussen de twee groepen is - en dat is toch wel hoorbaar - de grotere routine van New Gate met Everdina en Marjan Fiebrandt als vocalisten. Het en thousiasme van The Noise vergoedt evenwel veel. De zangeressen Conny van der Aarsen en Merel Kloet maken pas een goed half jaar deel uit van de groep, die met hun komst danig verbeterde. Instrumentaal is bassist Coun Clement de stuwende kracht. Het veelvuldige 'werk' voor de groep bewijst, dat er een stukje erkenning in de breedte is voor de prestaties. Gerrit Rentier, Simon Goedhart en Jeroen van 't Leven completeren The Noise. Muziek uit de vroege zestiger jaren werd neergezet door Past Tense, terwijl de nieuwe formatie Still (voor driekwart het voormalige B4) Patty Smith en Icehouse deed herleven. Verder Randan dat eerder Populair heette, The Zoo, Dust, de motown- en soul-formatie Iziidinini, Bills Sessionband, Duo X en The Iindians Autumn. Natuurlijk had Anywave VI ook weer een randgebeuren, al bleef dat dit keer wel uiterst bescheiden. Piepkleine stands van Amnesty International, de Wereldwinkel en de Dienstweigeraars. Een door het prima weer gezellig terras en de Friet van Piet vormden leuke randverschijnselen, maar klapstuk zonder weerga op dit zesde Anywave-festival was zonder twijfel toch weer aller Jo, die het geheel opfleurde 'met een onberispelijk ceremoniemeesterdom en een serie fraaie outfits.... Bij de foto's: Helemaal bovenaan ceremoniemeesteres Jo (de Vrieze), die de zaakjes weer perfect voor elkaar had. Onderaan links de twee zangeressen van de groep The Noise, links Conny van der Aarsen en rechts Merel Kloet. Geheel links bassist Coun Clement, de muzikale motor van de groep. Boven The Noise zanger Jan van der Mey van de Nederlandse topgroep Powerplay. Rechts van Van der Mey een blik op het zonovergoten terras van Anywave. Verder een aantal opvallende 'koppen', zoals dat zich op Anywave ophield. PETER WIJNEN JOHAN JUNIOR

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 4