Onderzoek toerisme .Cursus overlevingszwemmen noodzaak voor waterrecreant" olefcÈt?® liavan$Q Welke plaats is Schouwen-Duiveland toebedeeld in verwachtingen? Grote gemeenten niet akkoord met rijksregeling Monumentenzorg Verkoop Reparatie ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 30 mei 1986 Nr. 23938 ZIERIKZEE - Zeeland heeft zich in de laatste decennia ontwikkeld tot een toeristen gebied van formaat. Het zijn niet in de laatste plaats de verbeterde verbindingen ge weest, die het aantal toeristische overnachtingen van 1,6 miljoen in 1959 tot ongeveer 14 miljoen in 1983 hebben opgeschroefd. Terecht vragen de recreatieve ondernemers zich af hoe zij nog meer toeristen naar Zeeland kunnen krijgen. Juist Schouwen- Duiveland moet zich deze vraag stellen, want het gebied dreigt in de toekomst op geslokt te worden door het gigantische Neeltje Jans-project enerzijds en de sterk groeiende Grevelingenvakanties anderzijds. Reden tot overdreven pessimisme lijkt niet terecht, maar met de 'ingebruikname' van het Grevelingengebied is een opper vlakte van 14.000 hectare gemoeid en de discussie over Neeltje Jans gaat gepaard met een bezoekersschatting van meer dan een miljoen. Kan Schouwen-Duiveland in de ko mende jaren recreatief opboksen te gen Walcheren en de Grevelingen (deels Goeree-Overflakkee)? Vast staat, dat het fenomeen 'de toerist' niet bestaat en een gedegen onder zoek hiernaar absoluut geen overbo dige luxe is. Verschillende regionale politici hebben tevergeefs geprobeerd op kos ten van de provincie een onderzoek naar de gevolgen van Neeltje Jans te laten instellen. Ook de enigszins fu turistisch aandoende plannen van de enkeling zijn tot op heden door de daartoe aangewezen instanties niet gehoord. Toch staat Schouwen-Duive land een grote verandering in geogra fisch opzicht te wachten. Naar het re creatieve Walcheren is in twintig minuten te rijden en ook de Brou- wersdam legt de toerist geen enkele belemmering op om Goeree-Over- flakkee te bezoeken. Duitsland Al sinds lange tijd richten de Zeeuwse - en dus ook Schouwen-Dui- velandse - recreatie-ondernemers zich op het buitenland, waarbij West- Duitsland nummer één is. Zij doen dit met groot succes, zoals ieder sei zoen weer blijkt. Terecht gaat er dan ook veel geld naar de beurzen in het buitenland en de provinciale VW doet er alles aan om in gezamenlijk heid nog meer voet aan de grond te krijgen bij de Oosterburen. Toch mag de regio zich hier niet op blind staren. Zoals gézègd: de toerist bestaat niet, en hiermee kan meteen worden aan gegeven, dat er meer doelgroepen be staan. Het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) heeft enkele jaren geleden een structuur onderzoek voor de verblijfsrecreatie- sector opgesteld. Een inventarisatie van het doen en laten van de Neder landse vakantieganger geeft al inte ressante cijfers. Zo telt Nederland 4,6 miljoen op het buitenland gerich te vakantiegangers en nogeens 3,8 miljoen recreanten met een onregel matig vakantiepatroon. De Schouwen-Duivelandse VW's kunnen zichzelf afvragen of er voor deze groep van 8,4 miljoen Nederlan ders voldoende promotionele aan dacht bestaat. De provinciale VW van Flevoland richt zich in het bijzon der op deze groep door de regionale bladen een kant en klare promotie tekst aan te bieden. Gratis en voor niets, waarbij de redacties bij plaat sing zelfs een presentje in het voor uitzicht wordt gesteld. Een van de talloze manieren om het toeristenpo- tentieel te benaderen. Wie? Maar wie benadert wie? Met andere woorden: wordt een Schouwen- Duivelandse hotelier er wijzer van om geld te steken in een Duitse beurs? Of: schiet een campinghouder er iets mee op om zijn aandacht te richten op de meer-draagkrachtige Duitsers? Bij relatief dure promotio nele activiteiten is het voor de finan cierende ondernemer van wezenlijk belang of zijn accommodatie geliefd is bij het publiek, dat hij opzoekt met folders en video-opnamen. Van even- grote importantie is het voor de cam pinghouders/ jachthavenbeheerders en horeca-exploitanten om te weten welke wensen de toeristen hebben om zo - waar mogelijk - de dienstverle ning of accommodatie doeltreffend aan te passen. Wie het belang van bovenstaande vragen erkent, zou hieruit kunnen concluderen, dat ieder bedrijf andere reclamecampagnes nodig heeft. Een individuele benadering van de poten tiële toerist zou meer vruchten afwer pen, dan een gezamenlijke aanpak. De geschiedenis en de hierin opgeda ne ervaring heeft echter geleerd, dat de helemaal-in-je-eentje-show niet dat effect sorteert, dat gewenst is. Het is dan ook toe te juichen, dat de provinciale VVV nu gekomen is met een promotioneel plan, waaraan alle VW's hun (financieel) steentje bij dragen. Gedachte De gedachte steekt echter de kop op, of die éénstemmige aanpak niet voorbij gaat aan de grote diversiteit onder de toeristen en eenzelfde rijke schakering onder de recreatieve be drijven. Het EIM heeft niet alleen.de 'soorten' toeristen op een rijtje gezet, maar ook de verschillende bedrijfsty- pen in deze branche. Daaraan koppel de het instituut marktstrategieën. Het is een onderzoek van enkele ja ren terug en ook gebaseerd op lande lijke gegevens. Toch geeft het een aar dige indicatie van de noodzaak voor een soortgelijke Schouwen-Duive landse studie. De kampeerterreinen (voor tent en toercaravan) kunnen zich nog meer gaan richten op hun doelgroep van 1,15 miljoen personen. Het profiel van deze groep is alleenstaande jon geren en jonge gezinnen met de na druk op de lagere sociale klassen. Diezelfde leeftijdscategorie met een hoger inkomen (ongeveer 2,25 mil joen personen) richt zich nu op het buitenland en zou deels door een goe de marktontwikkeling 'binnenshuis' kunnen worden gehouden. Ook bui tenlanders in dezelfde positie en vas te standplaatshouders uit West- Duitsland lijken gevoelig voor een goede promotie door de Nederlandse kampeerterreinhouders. De liefhebbers voor stacaravanter reinen lijken weinig behoefte te heb ben aan verzorging. Deze groep van 600.000 vakantiegangers (waaronder 50.000 buitenlanders) kiest veelal een terrein, dat niet verder dan 80 kilo meter van de eigen woonplaats ligt. Voor Schouwen-Duiveland kan dan gedacht worden aan West-Brabant, delen van Zeeland, Zuid-Holland en België. De VW's kunnen zich niet te vaak afvragen of zij voldoende aan dacht besteden aan deze regio's, waarbij voornamelijk gedacht moet worden aan gezinnen met kinderen. Voorkeur De recreanten, die de voorkeur ge ven aan de vakantiebungalows en zo merhuisjes leggen in de meeste geval len een behoorlijke afstand af naar hun vakantiebestemming. Zij zoeken niet zozeer een verzorgende omge ving (met uitzondering van de bezoe kers van grote terreinen met veel voorzieningen), maar stellen hoge ei sen aan de recreatieve omgeving. De ze groep met relatief veel ouderen en gezinnen met jonge kinderen is be reid veel geld uit te geven aan eten en drinken in horecagelegenheden. Dat laatste lijkt dan ook een voorwaarde voor hun komst. Het EIM ziet mogelijkheden om voor deze bungalow/zomerhuisjes sector Nederlandse toeristen te trek ken, die nu nog op het buitenland ge richt zijn (de groep met meer geld). Ook de buitenlandse toeristen en de Nederlandse 'niet-vakantiegangers' (ouderen en één- of tweepersoons huishoudens) zijn te porren voor deze recreatievorm. Bij de grocpsaccommodaties lijkt de reservering een probleem. Het is volgens het EIM gewenst om de reser veringsmogelijkheden uit te brei den, waarbij voornamelijk een be hoefte gekweekt kan worden bij jongeren en ouderen. Omdat meer jongeren gebruik maken van de groepsaccommodatie dreigt door de landelijke vergrijzing een deuk te komen in de belangstelling. Ook de behoefte aan privacy en de tendens naar toenemend individueel bezit van recreatiegoederen maken het er de voornoemde sector niet gemakke lijker op. Het voert hier te ver om alle secto ren te belichten. Immers het gaat hierbij alleen om het aangeven van het onderzoeksbelang. Met het be trekken van de gemengde bedrijven in een onderzoek worden de moge lijkheden ongekend groot en gecom pliceerd. Wat te denken van de ogen schijnlijk minimale verschillen tussen de terreinen voor tenten, toer en stacaravans tegenover de terreinen voor tenten, toercaravans en bunga lows/zomerhuisjes? Promotieplan Bij een gericht promotieplan is het van groot belang, dat onderzoeksge gevens vers zijn en dat blijven. In zijn algemeenheid kan gezegd worden, dat de keuze voor een bepaalde vorm van recreatie sterk afhankelijk is van de inkomensontwikkeling. In de ach terliggende periode van sterke econo mische recessie was het eigenlijk al leen de relatief goedkope surfrecrea- tie, die een spectaculaire groei door maakte. Wanneer die afhankelijk Ondanks de economische recessie heeft het relatief goedkope surfen in Zee land een hoge vlucht genomen. heid van het inkomen erkend wordt, kan worden afgevraagd of er een for mule denkbaar is, die 'slechte tijden' kan opvangen. Eén van de antwoor den hierop kan de kwaliteitsverbete ring zijn. Gaan de lonen omhoog en wordt het bestedingspatroon verruimd, dan is de vakantieganger vaak bereid tot het meer betalen voor luxe. Die luxe moet dan wel aanwezig zijn. Als het inkomen wegvalt of - minder dras tisch - sterk wordt verlaagd, dan kan de aanwezigheid van goedkope re creatie in de regio voor een bepaalde tijd een levensader zijn voor de plaat selijke ondernemers. Ook de kwali teitsverbetering wordt sinds enige tijd volledig geaccepteerd. De ge meente Westerschouwen bijvoor beeld heeft deze voorwaarde centraal gesteld bij de recreatieve uitbreiding in het Verblijfsrecreatief Ontwikke- lings Plan (VOP) Door het betrekken van de onder nemers zelf bij het VOP voorkomt het gemeentebestuur, dat er een amb telijk plan wordt opgesteld, waarin de individuele belangen van de on dernemers afzonderlijk niet worden verwoord. Zowel het eigenbelang van de ondernemer als de erkenning van de noodzaak gezamenlijk bezig te moeten zijn lijken in het VOP goed samen te kunnen gaan. De gemeenten op Schouwen-Duive land kunnen bestemmingsplanmatig en in de regelgeving een soepel beleid voeren. De provincie heeft met haar ruime en oppervlakkige streekplan in feite aangegeven hier een voorstan der van te zijn. Maar als de onderne mer niet weet welke groepen op dit moment anno 1986 tot zijn klantenpo- tentieel behoren en ook niet aan de hand van gedegen onderzoek weet welke wensen deze vakantiegangers hebben, dan rijst de vraag of Schou wen-Duiveland de nieuwe naderende geografische veranderingen weet voor te blijven en uit te buiten. Een Duitse autofabrikant schreef eens over de dinosaurus ..Ausgestorben. Er wolte sich nicht anderen". Vraag Het is natuurlijk de grote vraag of de verdere ontsluiting van Schou wen-Duiveland door de opening van de Dammenweg over de Stormvloed kering; de realisatie van het toeristi sche Neeltje Jans en de toekomstver wachtingen van het ruim 14.000 hectare grote Grevelingengebied noe menswaardige gevolgen gaat hebben voor deze regio. Gegeven is, dat gedeputeerde drs. R. E. C. Barbé pessimistisch getinte vragen over de toekomst van Schouwen-Duiveland 'af doet' met ,,niet terecht" en ,,dat zal wel meeval len". Gegeven is, dat Barbé het niet noodzakelijk acht, dat de Zeeuwse bevolking voorlopig nog iets over de ontwikkelingen van Neeltje Jans te horen krijgt en derhalve een informa tiestop heeft ingesteld. Ook vast staat, dat gedebuteerde mr. J. P. Boersma ten overstaan van zijn par tijgenoten in Zierikzee te kennen heeft gegeven, dat de provincie een eilandelijk onderzoek naar de gevol gen van de verdere ontsluiting niet ziet zitten. Daartegenover staat wel een flinke investering van de provincie ten bate van Neeltje Jans als toeristische trekpleister van 'internationale allu re'. Ook voor de beveiliging van Zee land tegen het water is terecht veel geld uitgetrokken. Die beveiliging door het aanleggen van de Storm vloedkering heeft gevolgen voor het toerisme, maar een onderzoek naar de gevolgen voor Schouwen-Duive land zou de financiële druppel zijn, die de emmer, gevuld met vele mil jarden guldens, doet overlopen? Het EIM geeft met haar structuur onderzoek het belang ervan aan. Met een goede voorstelling van zaken over de voor iedere recreatie-ondernemer weer verschillende doelgroep(en) kan een gerichte campagne gevoerd wor den. De beperkte financiën nopen tot samenwerking tussen de onderne mers in de verschillende Zeeuwse re gio's. De provinciale VW kan hierin een goede rol spelen, maar het is aan de Schouwen-Duivelandse zaken mensen om het eigen regionale be lang niet uit het oog te verliezen. De activiteiten van de provinciale pro motietour moeten constant getoetst worden aan de eilandelijke belangen. Alleen dan kan van de actie een posi tief effect uitgaan. Het provinciaal bestuur heeft min of meer aangege ven, dat van haar zijde niet te veel verwacht mag worden in het kader van eventueel onderzoek. Neerleggen Nu kan Schouwen-Duiveland zich bij deze situatie neerleggen en een af wachtende houding innemen, maar ook kan gedacht worden aan een soort gemeenschappelijke toeristi sche regeling. Een formule, waarin de zes gemeenten gezamenlijk deel ne men aan de provinciale promotie activiteiten, waardoor de kans op on dersneeuwing door het aantrekkelij ke koop- en kustcentrum Walcheren of het waterrijke Grevelingen kleiner wordt. Het kan toch niet zo zijn, dat wie beleefd de mond houdt, over en kele jaren door het eigen stilzwijgen van de toeristische kaart wordt ge vaagd. Het provinciaal streekplan voorziet een mogelijke groei van het aantal toeristische overnachtingen tot 17,5 miljoen in 1995. Hoeveel krijgt Schouwen-Duiveland er te ver werken? TEKST:AAD VAN DER WOUDEN AMSTERDAM - De vier grote ste den, Amsterdam, Den Haag, Rotter dam en Utrecht, zijn het niet eens met de door het rijk voorgestelde re geling met de vier grote steden over de Monumentenzorg. De concept-be stuursovereenkomst met het mini sterie van welzijn, volksgezondheid en cultuur wordt van de hand gewe zen, aldus de gemeente Amsterdam in een persverklaring donderdag, die mede namens de andere gemeenten werd uitgegeven. Volgens de huidige ontwerp-monu- mentenwct, de Rijkssubsidieregeling monumenten 1986 en de concept-over eenkomst geeft de minister van wvc, volgens Amsterdam, geen enkele be voegdheid uit handen. ..Hij beslist over het plaatsen van panden op de monumentenlijst, geeft subsidiebe schikkingen af, bepaalt de subsidia bele kosten, stelt de hoogte van de subsidie vast en het nationaal restau ratiefonds betaalt deze uit", aldus de gemeente. Volgens de voorgestelde re geling zouden alle bevoegdheden met betrekking tot de Monumentenzorg bij de minister van wvc blijven lig gen, terwijl de grote gemeenten al het voorbereidende en uitvoerende werk zouden moeten doen zonder een feite lijke bevoegdheid, aldus de gemeen te. In de voorgestelde regeling zouden volgens de vier gemeenten tenminste drie wijzigingen opgenomen moeten worden. Het subsidiebudget moet worden overgedragen aan de gemeen te in plaats van interne reservering bij het rijk. De gemeenten moeten de subsidiabele kosten kunnen vaststel len op basis van landelijke richtlij nen. En, tot slot, moeten de subsidie beschikkingen worden opgesteld door de gemeenten en niet door de minister van wvc. DEN HAAG - Het ziekteverzuim percentage over het eerste kwartaal van 1986 is in vergelijking met het eerste kwartaal van 1985 gestegen van 8,1 naar 8,7. Nederlandse Vereniging van Zwembadmedewerkers: VLAARDINGEN - De Nederlandse Vereniging van Zwembadmedewerkers (NVZ) in Vlaardingen maakt zich ernstig zorgen over de zwemvaardigheid van de waterrecrean ten. In een brief aan verenigingen en instanties in Nederland die de belangen van die recreanten behartigen, zoals watersportverenigingen, dringt de NVZ er op aan hun le den te overtuigen van de noodzaak van het overlevingszwemmen. Advertentie Steeds meer waterrecreanten, zoals surfers, waterskiërs, zeilers, snorke laars, maar ook sportvissers, gaan volgens de NVZ onvoldoende voorbe reid het water op. Die beoefenaars, waarvan het aantal nog steeds groeit, stellen zich niet op de hoogte van de gevaren die hen op het water bedrei gen en wat zij daartegen kunnen doen. Mensen verdrinken door, als zij in koud water vallen, toch te gaan zwemmen. In dat geval is het beter zich zo klein mogelijk te maken en bijna niet te bewegen en op hulp te wachten. Ook het meenemen van een plastic vuilniszak op het water, om die in ge val van nood als reddende luchtzak te gebruiken, kan uitkomst bieden, al dus de NVZ. Dit jaar al. hoewel het seizoen nog niet eens begonnen is. zijn er volgens de vereniging al zes mensen verdronken die onvoorbereid het water opgingen. Los van het per soonlijk leed kost dat de gemeen schap ook veel geld. Aan het vinden van de drenkelingen gaat vaak een dure reddingsoperatie vooraf, vindt de vereniging. De NVZ heeft bij het ministerie van wvc geld gevraagd om in ons land structureel het overlevings zwemmen te gaan aanpakken. Voor een deel wordt daarin al voorzien door de NVZ en ANWB georganiseer de manifestatie Plons '86, die deze zomer in Delft, Markelo en Zecwoldc gehouden wordt. TECHNISCH INSTALLATIE BURO Elektrische apparaten Televisie - Video HiFi - Huishoudelijk enz. 01114-1368 - 01119-1634 UTRECHT - De huisartsen hebben besloten hun acties op te schorten om het bestuur van de Landelijke Huis artsen Vereniging (LHV) de gelegen heid te geven het conflict met de rege ring over tarieven, norminkomen en de huisartsenopleiding op te lossen. Als dit voor 1 september niet lukt ko men er opnieuw acties. Onderzoek kan een aardige indruk geven van de wensen van de recreant. Welke voorzieningen zouden bijvoorbeeld gewenst zijn op de caravanterreinen?

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 9