De regeringsvoorstellen Kritiek op en onduidelijkheid over sociaal stelselherziening Brand op jacht Scharendijke Het laatste hoofdstuk... Tweede Kamer gaat volgende week in debat ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 4 aprü ma Nr. 23908 5 DEN HAAG - In het nieuwe stel sel van sociale zekerheid, zoals dat thans in wetsvoorstellen ter behandeling bij de Tweede Kamer ligt, springt de nieuwe werkloos heidswet er het meest uit. Daar naast vindt er een ingrijpende wijziging in de arbeidsonge schiktheidswetten plaats. Wie niet volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard, krijgt voor het deel dat hij of zij nog zou kunnen werken een werkloosheidsuitke ring. De werkloosheidswet (WW, een half jaar) en de Wet Werkloos heidsvoorziening (WWV, twee jaar), die een werkloze 2,5 jaar lang een uitkering van 70 procent van het laatst verdiende loon ga randeren, verdwijnen door sa menvoeging in een nieuwe wer kloosheidswet. Thans krijgt de werkloze na die 2,5 jaar een uitke ring op bijstandsniveau, de Rijks groepsregeling Werkloze Werkne mers (RWW). Werklozen die op het moment van inwerkingtreding van het nieuwe stelsel een WW of WWV-uitkering krijgen, houden deze. De Wet op de Arbeidsongeschik theidsverzekering (WAO) en de Al gemene Arbeidsongeschiktheids wet (AAW) blijven bestaan. Iemand die thans volledig is afge keurd of onder het nieuwe stelsel volledig wordt afgekeurd, be houdt tot zijn of haar 65e jaar een uitkering van 70 procent van het laatst verdiende loon. Voor ge deeltelijk arbeidsongeschikten verandert dit echter. Zij krijgen voor hun ,,werkloosheidsdeel" een werkloosheidsuitkering. Deze wijziging geldt echter alleen voor nieuwe gevallen en voor de be staande arbeidsongeschikten on der de 35 jaar, die herkeurd zullen worden. De werkloosheidsuitkering zal in de nieuwe werkloosheidswet 70 procent van het laatstverdiende loon bedragen. Voorwaarde voor het verkrijgen van een uitkering is dat men in het jaar dat vooraf gaat aan de werkloosheid 26 we ken moet hebben gewerkt, on geacht het aantal uren. Dat geeft ook deeltijdwerkers recht op een uitkering. Om voor een uitkering langer dan een half jaar in aan merking te komen, moet in de vijf jaar voorafgaande aan de werk loosheid drie jaar gewerkt zijn. Anders dan in de bestaande WW en WWV hangt de duur van de uit kering in de voorstellen af van het arbeidsverleden: hoeveel jaar is "gewerkt voordat men werkloos is geworden. Een sluitende registratie van de zogenoemde „arbeidsverleden- eis" ontbreekt echter nog. Daar om zal voorlopig worden uitge gaan van de tijd dat in de vijf jaar voorafgaande aan de werkloos heid feitelijk is gewerkt, het „fei telijke arbeidsverleden". Daarbij wordt opgeteld de periode tussen de 18e verjaardag en de dag vijf jaar voor het ingaan van de werk loosheid. Dit wordt genoemd het „fictieve arbeidsverleden". Duur De maximale duur van de wer kloosheidsuitkering bedraagt bij een arbeidsverleden van: 5 ,5 - 4 jaar 0,5 jaar 5 - 9 jaar 0,75 jaar 10 - 14 jaar 1 jaar 15 - 19 jaar 1,5 jaar 20 - 24 jaar 2 jaar 25 - 29 jaar 2,5 jaar 30 - 34 jaar 3 jaar 35 - 39 jaar 4 jaar 40 jaar en meer 5 jaar Na de werkloosheidsperiode volgt een jaar lang een „vervolguitke ring" op bijstandsniveau, waarbij in tegenstelling tot in de Algeme ne Bijstandswet (ABW) geen reke ning wordt gehouden met het in komen van een partner. Na dat jaar komt de werkloze in de bijstand terecht. Om de positie van oudere werklo zen te verbeteren wil het kabinet voor werknemers die op het mo ment dat ze hun werk verliezen 50 jaar of ouder zijn, een speciale voorziening in het leven roepen die hen uit de bijstand houdt. Zij krijgen straks een uitkering krachtens de in te voeren Inko mensvoorziening Oudere Werklo zen (IOW). de werkloze doorloopt eerst dè mét zijn arbeidsverleden overeenkomende werkloosheid suitkering en krijgt daarna een IOW-uitkering op minimumni veau. Maar in tegenstelling tot in de bijstand het geval is, hoeft de werkloze niet eerst zijn spaar bankboekje of eigen huis aan .te spreken. Wel wordt er rekening gehouden met eventuele andere inkomens in het gezin. Werkloze 50-plussers die op het moment van de inwerkingtreding van de IOW al in de nu bestaande bijstandsre geling voor oudere werklozen zit ten, blijven daarin. Loon Bij een uitkering van 70 procent van hun laatst verdiende loon kunnen mensen die de financiële zorg voor een partner of kinderen hebben, onder het voor hen gel dende miniumumkomen raken. Zij kunnen dan een toeslag krij gen op hun werkloosheidsuitke ring krachtens de zogenoemde toeslagwet. Deze wet geeft een aanvulling op de werkloosheids-, WAO-, AAW- en ziektewetuitkerin gen tot aan het minimumniveau. Voor alleenstaande ouders bete kent dat voortaan een aanvulling tot 90 procent van het minimum loon. Bij het bepalen van de toeslag wordt wel rekening gehou den met inkomens van anderen, maar vermogen blijft buiten be schouwing. De kern van de arbeidsonge schiktheidswet (70 procent van het laatst verdiende loon tot de 65e verjaardag) mag dan overeind blijven, voor nieuwe gevallen en AOW-ers tot 35 jaar verandert er veel^Tot nu toe krijgen gedeelte lijk arbeidsongeschikten vaak een volledige WAO/AAW-uitkering. Bij de bepaling van de mate van arbeidsongeschiktheid wordt niet alleen met medische en arbeids kundige arbeidsongeschiktheid rekening gehouden, maar ook met de mogelijkheid voor de betrokke ne om werk te krijgen. Rekening Dit „rekening houden met de si tuatie op de arbeidsmarkt" wordt geschrapt. Voor het deel dat de ar beidsongeschikte werkloos is, krijgt hij of zij een werkloosheid suitkering. Voor nieuwe gevallen gaat dat onmiddellijk in. Zij die al een WAO-uitkering ontvangen maar jonger dan 35 jaar zijn, zul len in fasen worden herkeurd. De duur van de aanvullende wer kloosheidsuitkering van deze laatste groep is bij wijze van over gangsmaatregel wel langer dan in de nieuwe werkloosheidswet. Met het nieuwe stelsel moet eveneens een wetswijziging tot stand komen die de gelijke behan deling van gehuwden, en onge huwd samenwonen in het stelsel regelt. Daardoor kunnen uitkerin gen voor gehuwden en voor onge huwd samenwonenden op dezelf de manier worden vastgesteld. Dat vindt bij voorbeeld in de bijstandswet al wel plaats voor ongehuwd samenwonenden, maar niet voor bij voorbeeld twee sa menwonende mannen of vrouwen. De uitvoering van nieuwe wer kloosheidswet plus de vervolguit kering en de toeslagwet komt in handen van de bedrijfsverenigin gen, die nu de WW al uitvoeren. De WWV verdwijnt bij de gemeenten die echter wel de bijstandswet blijven uitvoeren. Ook gaan zij de IOW uitvoeren. SCHARENDIJKE - Het laten aanstaan van een elektrische deken heeft er toe geleid dat dinsdagavond de kajuit van de Bounty geheel uitbrandde. Het is een houten zeiljacht, eigendom van de Hagenaar H. J. D. Het laten aanstaan van een elektrische deken komt wel meer voor, aldus een woordvoerder van de Rijkspolitie te water, die het onderzoek naar de oorzaak leidde. Op deze manier willen jachteigenaars voorkomen dat de kajuit klam wordt. De Bounty lag op dat moment aan steiger S aan de Oude Haven. Een getuige verklaarde een knal gehoord te hebben en is op onderzoek uitgegaan. Toen hij bemerkte dat er geen personen aan boord waren heeft hij de brandweer gebeld. De brandweer van Middenschouwen heeft het vuur geblust, omstreeks 20.15 uur werd het sein brand meester gegeven. Saillant detail: D. was pas eigenaar van het jacht en vond bij aankoop dat de boot veel te hoog verzekerd was. Derhalve had hij juist het te verzekeren bedrag fors omlaag gehaald met als resultaat dat het schip nu veel te laag verze kerd is. nieuwe werkloosheidswet „geno men" met zijn voorstel om voor het bepalen van de uitkeringsduur te kij ken naar het (deels fictieve) arbeids verleden van een werkloze en niet louter naar de leeftijd. De woordvoerder van de CDA- fractie verwacht dat hiermee groten deels aan een dringende wens van de christendemocraten is tegemoetgeko men. Dat zal overigens dinsdag 8 april, wanneer de CDA-fractie zich over de stelselherziening buigt, nog moeten worden bevestigd. Ook met betrekking tot de „omke ring van de bewijslast" voor werklo zen die worden betrapt op fraude (zwart werken) en zelf zouden moeten aantonen dat hun uitkeringsverleden verder wel brandschoon is, heeft De Graaf een oplossing gevonden „waar mee de PvdA aardig kan leven", aldus Ter Veld. De „strafkorting" voor die categorie wordt niet „verplicht" maar de bedrijfsverenigingen wor den „bevoegd" om die op te leggen. Dan moeten er wel „aanwijzingen" voor die fraude zijn en een „gegrond vermoeden" dat die fraude inderdaad is gepleegd. Bakzeil Ter Veld voorspelt op voorhand dat staatssecretaris De Graaf „bakzeil zal halen" met zijn voorstel om men sen die „verwijtbaar werkloos" (door eigen schuld) zijn, nooit meer dan ze ventig procent van het minimumloon aan uitkering te geven. CDA en PvdA willen de bedrijfsverenigingen ook claarover naar bevind van zaken laten oordelen. De hoofdpunten van de VVD betref fen technische verduidelijking van de nieuwe Werkloosheidswet (de Invoe ringswet) en de behandeling van „leefvormen", de gelijkstelling van gehuwden met andere samenwoners. Dat speelt door alle voorstellen heen: de Toeslagenwet, de Bijstandswet en de AOW. DEN HAAG - Woensdag 9 april neemt staatssecretaris De Graaf van sociale zaken en werkgelegenheid plaats achter de regeringstafel om als eerste indiener de zeven wetsvoorstellen te gaan verdedigen die tezamen een nieuw sociaal zekerheidsstelsel moeten gaan vormen. Drie jaar van vaak bittere kritiek uit vele geledingen in de sa menleving heeft oud-vakbondsman De Graaf dan al moeten aanhoren. De Kamer zal er een groot aantal dagen mee bezig zijn, zo uitgebreid en complex is de stelselherzie ning die op 25 mei 1983 in de vorm van een adviesaanvrage aan de Sociaal- Economische Raad het licht zag. De plannen waren nodig uit oogpunt van bezuiniging, maar daardoor ook om in de toekomst een goed sociaal stelsel te kunnen blijven beta len, aldus De Graaf. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de stelselherziening op 1 januari 1986 zou ingaan. Staatssecretaris De Graaf gaat, blijkens antwoorden tij dens de schriftelijke voorbereiding, inmiddels uit van 1 oktober. De grootste oppositiepartij, de PvdA, gaat ervan uit dat het wel eens 1 ja nuari 1987 zou kunnen worden. Staatssecretaris De Graaf heeft in middels een politieke hobbel in de Maar, zo oordeelden de directeuren van de sociale diensten, het nieuwe sociale stelsel brengt de bestaansze kerheid van grote groepen mensen in het geding. Dat komt doordat bezui nigen de boventoon is gaan voeren. Van samenhang, eenvoud en begrijpe lijkheid, toch ook de bedoeling van een nieuw stelsel, is niets terechtge komen. Zo luidde het keiharde oor deel van deze „werknemers" van De Graaf. Zij kennen de praktijk beter dan wie ook en hebben hun politieke baas keer op keer gewaarschuwd voor de gevolgen van het nieuwe stel sel voor grote groepen in de samenle ving, als de maatregelen al uitvoer baar zijn. Bij dat laatste zette ook de Sociale Verzekeringsraad (SVR), die de wetsteksten tot in detail tegen het licht hield, vraagtekens. Juridisch zwak, zo oordeelde de raad over de arbeid van sociale zaken. Voorzitter De Jong van de SVR zei begin dit jaar nog dat een fundamentele discussie over de stelselherziening nog niet is gevoerd. De plannen zijn ingegeven door de zorg van het kabinet om de belastingen en sociale premies te kunnen verlagen. Hopeloos De Sociaal-Economische Raad, het belangrijkste adviesorgaan van de regering op sociaal-economisch ter rein, kwam met een hopeloos ver deeld advies over De Graaf's pakket. De scheiding tussen ondernemers en vakbeweging kwam daar nog eens duidelijk naar voren. De werkgevers voor de plannen omdat de overheids uitgaven, belastingen en premies om laag moeten, de vakbeweging tegen omdat de leden erop achteruit gaan. CNV-voorzitter Harm van der Meu- len noemde de stelselherziening een regelrechte ramp. Werkgevers en werknemers vonden elkaar later in de SER toch een keer, en met succes. Hun kritiek, in een aanvullend ad vies op de stapsgewijze afbouw van de werkloosheiduitkering leidde na dat ook de Kamer nog eens tegen sputterde tot het schrappen hiervan. Die stapjes betekenden dat de kop peling tussen het laatst verdiende loon en de hoogte van de uitkering (de kern van de huidige werkloos heidsregeling) werden doorgeknipt. Stromen kritiek ook van politieke partijen, uitkeringsorganisaties en de vrouwenbeweging. De teneur: het nieuwe stelsel brengt veel verslechte ringen met zich mee en werkt veelal nadelig voor niet-kostwinners, wat vaak vrouwen zijn. Werklozen, voor al met een gezin, komen snel onder het sociaal minimum. De bijstand, met alle pijnlijke gevolgen als het opeten van een eigen huis, komt veel sneller in zicht dan in het oude stel sel. De toeslag die een werkloze kan krijgen als hij onder het minimum raakt, wordt echter in lang niet alle gevallen verstrekt. Gevolg: bijstand. voorspellen of het parlement de stel selherziening nog voor de Kamerver kiezingen van 21 mei kan afronden. De regeringsfracties streven er wel naar, maar zitten in een tijdklem. De Tweede Kamer staakt haar vergade ringen eind april om drie weken op verkiezingstournee te gaan. Boven dien zal ook de Eerste Kamer de voor stellen nog in behandeling nemen, in clusief de schriftelijke voorberei ding. Na 21 mei wordt het zittende kabinet demissionair en het is niet gebruikelijk dat controversiële wets voorstellen dan worden behandeld. Wie een toeslag op zijn werkloos heidsuitkering krijgt en een partner heeft die werkt, wordt op die toeslag gekort. En dan komen begrippen als „verwijtbare werkloosheid", „pas sende arbeid" en de bewijslast bij fraude nog om de hoek kijken. Een deel van de arbeidsongeschik ten moet na herkeuring, waardoor ze een deel van hun WAO vervangen zien door een werkloosheidsuitkering, ook een beroep op de bijstand doen. Pogingen van CDA en WD om dit te veranderen strandden tot dusver. Or ganisaties van WAO-ers zetten vraag tekens bij de keuringsnormen van de Gemeenschappelijke Medische Dien sten. Partner De partner van een oudere werk loze (voor welke groep een speciale regeling is getroffen) kan op straffe van korting van de uitkering ver plicht worden werk te zoeken. De ver diensten daarvan worden gekort op de uitkering van de werkloze partner. In de huidige regelingen wordt niet naar andere inkomsten in een gezin gekeken. Zelfs een oudere werkloze kan gedeeltelijk in de bijstand te rechtkomen en dan in het zicht van zijn pensionering zijn eigen huis kwijt raken, zo heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten na in dringend napluizen van de voorstel len ontdekt. De gemeenten maken zich ook zor gen over het wegvallen van werk bij de sociale diensten door het verdwij nen van de WWV. Daarbij zijn 4000 werknemers betrokken, waarvan maar een klein deel naar de nieuwe uitvoerders van de Werkloosheids wet, de bedrijfsverenigingen, zou kunnen. Herplaatsing binnen de ge meente is een mogelijkheid die ech ter geld kost. Er komt nog overleg met de ambtenarenbonden. Over do financiële gevolgen van de herziening bestaat onduidelijkheid. Volgens het kabinet moeten de nieu we wetten op den duur globaal een bezuiniging van zo'n vier miljard gul den opleveren, al haalt het afzien van de stapsgewijze afbouw in de nieuwe Werkloosheidswet daar al wat van af. De SVR kwam in een berekening uit „ergens tussen een lastenverzwaring van 2,1 miljard gulden en een bespa ring van 8,1 miljard gulden". Duide lijk is in elk geval dat het de oude ar beidsongeschikten tot 35 jaar (na herkeuring) en de nieuwe arbeidson geschikten zijn. die door een gedeel telijke terugval op een werkloos heids- of bijstandsuitkering het gros van het gelag zullen moeten betalen. De mate waarin uitkeringsgerech tigden er door de stelselherziening op achteruitgaan hangt af van hun per soonlijke omstandigheden. Hoe lang hebben ze gewerkt, hoe oud zijn, hoe is hun gezinssituatie? Hier en daar kan zelfs enige (tijdelijke) vooruit gang worden geboekt, maar een netto-inkomensachteruitgang van honderden guldens is ook mogelijk. Het schrappen van de stapsgewijze halfjaarlijkse afbouw van de werk loosheidsuitkering naar het mini-" mumniveau, nadat tijdens de schrif telijke voorbereiding op het debat ook de brede politieke bezwaren te gen dit doorknippen van de verzeke ringsgedachte duidelijk werden, heeft de pijn enigszins verzacht. Maar meer dan gemiddeld belandt een werkloze met een gezin aanzien lijk sneller dan de huidige 2,5 jaar op het sociaal minimum van minder dan 1500 gulden per maand. Debat De Tweede Kamer begint aan een debat over de stelselherziening socia le zekerheid dat als alles meezit, op zijn vroegst donderdag 17 april kan worden afgesloten. De Kamer heeft voor de eerste termijn van het debat al circa achttien uur spreektijd no dig. Het CDA heeft vier uur spreek tijd gevraagd, de PvdA vijf en de VVD drie. „En dan beperken we ons tot de zaken waarover we nog vragen hebben", aldus VVD-kamerlid Lin- schoten die aanvankelijk dacht aan twee uur genoeg te hebben. Voor PvdA-kamerlid Ter Veld is het de vraag of de Kamer het in die twee weken zal klaren. Na de behan deling van de wetsontwerpen in hoofdlijnen, staat zij op een uitvoeri ge behandeling van de wetsartikelen en de wijzigingsvoorstellen. Die wor den thans in overleg met deskundige ambtenaren nog voorbereid. Boven dien zullen er nog wijzigingen afko men van het ministerie met betrek king tot de Invoeringswet, waarover de kamerspecialisten zich op de val reep moeten buigen. Aan de Invoe ringswet die de komende uitke ringspraktijk regelt, kleven nog zoveel detailvragen dat liet de vraag is of die gelijk met de hoofdlijnen be handeld kan worden. De Kamerleden die het hele com plex van voorstellen nog overzien zijn op de vingers van een hand te tellen. CDA-deskundige Weijars heeft zich teruggetrokken in Oostenrijk om aan zijn bijdrage aan het debat te scha ven. PvdA-kamerlid Ter Veld, die zich voorbereidt in haar werkkamer aan het Binnenhof: „Wij zijn ook maar oprechte amateurs." VVD-kamerlid Linschoten kan desgevraagd niet be denken wie behalve de luttele woord voerders-fractiespecialisten, inzicht hebben in het totaal. Vat Ter Veld's ervaring is dat zelfs de ambtenaren die de stelselherziening van a tot z in het vat hebben gegoten, moeite hebben haar wijzigings voorstellen te vertalen in sluitende wetsteksten. „Dan zeg ik, jullie heb ben hetzelf zo ingewikkeld gemaakt. Bijna iedereen met een uitkering krijgt er straks mee te maken." Al met al valt niet met zekerheid te BURGH-HAAMSTEDE - Het laatste hoofdstuk van de verbouwing van een deel van dorpshuis De Schutse in Burgh- Haamstede tot bibliotheekfiliaal wordt gelezen'. Medio januari begon het plaatselijk bouwbedrijf J. C. Prince aan de verbouwing en nu ziet het er naar uit, dat eind april de eerste boeken naar binnen gedragen kunnen worden. Dit tot volle tevredenheid van de voltallige gemeenteraad van Westerschouwen. De lokale volksvertegenwoordigers sternden in januari in met het beschikbaar stellen van 185.000 gulden (eerder al een deel hiervan) voor de aanpassing van het dorpshuis. De Schutse was vroeger een huishoudschool, waarvan tot voor kort drie lokalen bleven staan. Juist die ruimten zijn nu aangepast voor de bibliotheek. Westerschouwen en Burgh-Haamstede moest het tot voor kort doen met de toeristenbibliotheek, die 1500 boeken herbergde. Nu dus een speciale ruimte in De Schutse en de liberaal dr. H. J. van Zuijlen heeft zich al openlijk afgevraagd of er nu niet gedacht moet worden over de taakom schrijving van de huidige beheerder van het dorpshuis. Burgemeester J. L. Nicmansvcrdriet-LeenheeT zegde hem een yiadere studie toe. De bibliotheekruimte beslaat ongeveer 240 vierkante meter en is onderdeel van de Stichting Biblio theekvoorziening Schouwen-Duiveland. Eind mei moet de ruimte in gebruik genomen worden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 5