Vrijwilligers verrichten dankbaar werk
voor zieken aan boord De Zonnebloem
Zonnebloem in veilige handen
van stuurman Ronald Keikes
De Zonnebloem: een varend
hotel voor gehandicapten
Hoofd Vakantieweek Jan Berk: Het is
een vreugde om te zien hoe ze genieten''
Oud-Zierikzeeënaar werd stuurman op nieuwgebouwd hotelschip
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderde 3 april 1986 Nr. 23907 11
Smakelijk eten in het gezellige restaurant.
ZIERIKZEE - Voor de derde achtereenvolgende week
zal het motorpassagierschip De Zonnebloem van de ge
lijknamige Katholieke Nationale Vereniging tot Bevor
dering van het Welzijn der Zieken van alle Gezindten,
een bezoek brengen aan Zierikzee. Het hotelschip meert
vandaag, donderdag, af aan het Luitje waarna de zieken
met hun begeleiders de wal op kunnen gaan om te winke
len, om op een terrasje te zitten of andere dingen te gaan
doen waar zij door hun thuisgebondenheid anders niet
meer aan toekomen.
Ronald Keikes, zoon van oud-streekarchivaris Wie be Keikes, is sinds de inge
bruikname stuurman op het hotelschip De Zonnebloem. Hij ivas graag bereid
om de Nieuwsbode een kijkje te laten nemen achter de schermen. Op de foto
geeft hij tekst en uitleg over alles wat er in het stuurhuis gebeurt en te zien is.
ZIERIKZEE - Het hotelschip De Zonnebloem is aan
zijn tweede seizoen bezig en vaart 35 weken van maan
dag tot en met vrijdag in Nederland en West-Duitsland.
Daarbij is veelvuldig de stuurknuppel in handen van een
in Zierikzee niet onbekende stuurman: Ronald Keikes,
de zoon van oud-streekarchivaris Wiebe H. Keikes.
later ook tijdens de rondleiding over
het schip, dat Ronald zijn werk met
erg veel plezier doet en erg trots is op
het schip. ,,Ik wil dit blijven doen zo
lang ik het vol kan houden", zegt hij;
uit zijn volgende opmerking blijkt
onmiddellijk dat hij daarmee niet de
lichamelijke belasting bedoelt: ,,Je
hebt als stuurman eenmaal per twee
weken anderhalve dag vrij en ben je
dus even thuis. Als er ooit eens een
vrouw in het spel komt, wordt dit
werk veel moeilijker." Maar daar
blijkt nu nog helemaal geen sprake
van te zijn, zodat De Zonnebloem
waarschijnlijk nog wel een aantal ja
ren met veel plezier bestuurd zal wor
den door deze oud-Zierikzeeënaar.
Een kijkje in de sfeervol ingerichte salon.
De totale kosten van zo'n vakantie- eigen bijdrage van ongeveer 450 gul-
week bedragen gemiddeld 1.400 gul- den, afhankelijk van het doel van de
den. De gasten betalen daarvan een reis.
's Avonds wordt er aan boord voor
een passende ontspanning gezorgd.
Dat kan zijn een bingo-avond, een
muzikaal programma, toneel of caba
ret en op de laatste avond een feeste
lijk slotdiner.
Verzorging
De gasten, zoals de zieken aan
boord worden genoemd, worden tij
dens hun reis verzorgd door zo'n vijf
tig tot zestig vrijwilligers(-sters), die
zich volledig inzetten om hen een on
vergetelijke week te bezorgen. Dat
gebeurt onder leiding van een Hoofd
Vakantieweek en zijn assistent, die
beiden overigens ook vrijwilligers
zijn. Verpleegkundigen zorgen voor
de nodige verzorging, terwijl andere
vrijwilligers fungeren als handen en
voeten om de kleine en grote wensen
van de gasten te vervuilen.
ZIERIKZEE - Het hotelschip De Zonnebloem werd op
18 mei 1985 in gebruik genomen en maakte de eerste reis
op 27 juni van datzelfde jaar. De totale bouwkosten, zo'n
16 miljoen gulden, konden geheel worden voldaan uit de
opbrengst van de 1-2-3 Lottoshow, die Rudy Carrell in
1984 op de televisie presenteerde.
De show bracht in totaal ruim 33
miljoen gulden op, zodat er voldoen
de geld overbleef om de boot gedu
rende acht jaar te kunnen laten va
ren. De kosten van één jaar varen
bedragen namelijk ongeveer drie
miljoen gulden.
Het schip werd gebouwd door B. V.
Scheepswerf Damen Bergum in Ber-
gum. Friesland, volgens een ontwerp
van Scheepsbouwkundig Bureau
Groenendijk Soetermeer te Rotter
dam.
De kiellegging vond plaats op 6 ok
tober 1984. De dwarsscheepse tewa
terlating geschiedde op 9 februari
1985 na een bouwtijd van acht maan
den, waarbij H. M. Koningin Beatrix
de doopplechtigheid verrichtte.
Algemene gegevens
De hoofdafmetingen van het schip
zijn:
totale lengte 89.95 m
lengte waterlijn 87.45 m
breedte op spant 11.10 m
totale breedte 11.60 m
holte tot hoofddek 3.80 m
max. diepgang 1.70 m
strijklijn 8.40 m
hoogte dubbele bodem 1.20 m
min. hoogte inwendig 2.15 m
passagiers 70 personen
bemanning 12 personen
vrijwilligers 65 personen
Bij een schip van dit type werd ui
teraard veel aandacht besteed aan de
veiligheid van de passagiers. Ge
bouwd onder toezicht van de Neder
landse Scheepvaart Inspectie kreeg
het schip bij oplevering de notatie:
'geschikt voor vaartochten met ge
handicapten'. Het schip is een 2-
compartiments vaartuig en alle ma
terialen, in de bouw toegepast, zijn
brandbestendig. Bovendien zijn alle
ruimten, hutten en gangen voorzien
van een automatische brandblusin-
stallatie en hebben de hutten een
rookmeldingssysteem.
Het schip is verdeeld in een aantal
dekken die alle voorzien zijn van air
conditioning. Het zonnedek is het bo
venste dek en kan worden bereikt via
twee liften, die groot genoeg zijn voor
een rolstoel- of eenpersoonsbed. Dit
dek is gedeeltelijk overdekt; het dak
kan hydraulisch neergelaten worden
wanneer dit nodig blijkt te zijn voor
het passeren van een brug met een be
paalde doorvaarthoogte. Ook de mas
ten, het stuurhuis en de schoorstenen
kunnen hydraulisch neergelaten wor
den, waarbij een strijklijn van 8.40 m
ontstaat.
Het salondek is het dek onder het
zonnedek. Hier bevinden zich het
restaurant, de salon, een ruime ont-
vangsthal met receptie, een winkel en
toiletten.
Het hoofddek is bereikbaar met
drie liften en een brede trap. Op dit
dek bevinden zich de hutten van de
passagiers. Er zijn ook een behandel
kamer en een badkamer met een in
hoogte verstelbaar ligbad.
Het benedendek tenslotte is gere
serveerd voor de bemanning en de
vrijwilligers. Hier zijn ook de wasse
rij, linnenkamer en voorraadruim-
ten.
Omdat het schip is ontworpen voor
het vervoer van gehandicapten moes
ten vele details, die vanzelfsprekend
zijn op gewone passagiersschepen,
veranderd dan wel aangepast wor
den. De voornaamste zijn:
extra brede gangen, zodat twee
rolstoelen of bedden eikaar kunnen
passeren;
drie grote liften;
zonnedek, restaurant, salon en de
meeste passagiershutten zijn aan
gesloten op een zuurstof- en medisch
luchtsysteem;
in de hutten zijn zogenaamde
hoog/laag bedden en een bedbank
aangebracht.
Vanaf 1967 dertien jaar lang woon
de de nu 27-jarige Ronald in Zierik
zee in de periode dat zijn vader
streekarchivaris op Schouwen-
Duiveland was. Na zijn Zierikzeese
schoolperiode volgde hij een vierjari
ge opleiding voor de scheepvaart aan
een school van het Koninklijk Onder
wijs Fonds (KOF) in Harlingen en
stapte in 1978 aan boord van een bin-
nenvaarttanker van rederij Van Om
meren te Rotterdam.
Via allerlei vervolgopleidingen,
veelal schriftelijk, behaalde hij on
der andere het zogenaamde Rijn
patent, dat de bevoegdheid geeft om
op de Rijn te varen. Op dezelfde ma
nier behaalde hij ook het radardiplo
ma en een binnenvaartdiploma. In de
acht jaar, die Ronald bij Van Omme
ren voer, bracht hij het uiteindelijk
tot stuurman. Toen vorig jaar De Zon
nebloem in de vaart werd genomen,
werd hij stuurman op dit schip.
Dankbaar werk
Gevraagd naar het verschil tussen
het varen op een tanker en een hotel
schip laat Ronald weten zich heel
goed op zijn plaats te voelen.
„Dit werk is veel afwisselender. Je
hebt elke week 120 andere mensen
aan boord, waar je ook erg veel con
tact mee hebt. De mensen zijn altijd
erg vrolijk en vooral ook erg dank
baar."
Duidelijk wordt in het gesprek, en
„Het is een vreugde om te zien hoe
deze mensen genieten. Zelf weer iets
te kunnen kopen, een stofje te voelen
in een kledingzaak, een pilsje te
drinken op een terrasje en natuurlijk
het kopen van de vele kleine geschen
ken voor de familie thuis."
Jan Berk: „De mensen maken een
week mee, die naar ieders zin veel te
gauw om is, maar waar de zieken nog
jaren op teren en waar de vrijwilli
gers met een rijk gevoel aan terug
denken met het vaste voornemen om
het volgende jaar zich weer in te zet
ten
Een andere prettige bijkomstig-
De hutten zijn bijzonder comfortabel ingericht en van alle gemakken voor
zien.
De Stichting Zonnebloem organi
seert jaarlijks een aantal vakantie
mogelijkheden voor bedlegerigen,
rolstoelgebruikers en minder-
validen. Eén van die mogelijkheden
is een bootreis aan boord van het ho
telschip De Zonnebloem. Elk jaar
worden er 35 bootreizen van een
week gemaakt, van maandag tot en
met vrijdag. Negen daarvan worden
op de Nederlandse wateren afgelegd
en de overigen gaan naar West-
Duitsland.
De accommodatie aan boord biedt
plaats aan 66 gasten en evenzoveel
vrijwilligers/verpleegkundigen. De
bemanning bestaat uit twaalf perso
nen.
Jan Berk, Hoofd Vakantieweek,
vertelt in het kort iets over het werk
aan boord:
heid voor de gasten is dat in een aan
tal gevallen een echtpaar na vele ja
ren weer eens een week samen kan
zijn. Dat geldt dan voor die echtpa
ren, waarvan één van de partners
wordt verpleegd in een verpleeghuis
en de andere gewoon thuis is. De da
gelijkse contacten bestaan jarenlang
uit de bezoekjes aan het verpleeg
huis; de vakantieweek op De Zonne
bloem stelt zo'n echtpaar dan in de
gelegenheid om een week lang weer
daadwerkelijk als echtpaar te kun
nen fungeren.
De Zonnebloem ligt afgemeerd aan het Luitje. Om het schip in de vaart te houden zijn in totaal twaalf bemanningsle
den nodig: kapitein, stuurman, twee matrozen, twee machinisten, twee koks, een manager (hoofd civiele dienst), een
assistent-manager (hoofd verpleegkundige dienst), een hoofd huishoudelijke dienst en een gastvrouw. Deze laatste
voert de administratie, beheert de bar en de winkel en regelt alle ontspanning aan boord.
Een modern geoutilleerde keuken staat er borg voor dat dagelijks uitsteken
de maaltijden kunnen worden geserveerd.