Vrijwilligers verrichten dankbaar werk voor zieken aan boord De Zonnebloem Zonnebloem in veilige handen van stuurman Ronald Keikes De Zonnebloem: een varend hotel voor gehandicapten Hoofd Vakantieweek Jan Berk: Het is een vreugde om te zien hoe ze genieten'' Oud-Zierikzeeënaar werd stuurman op nieuwgebouwd hotelschip ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderde 3 april 1986 Nr. 23907 11 Smakelijk eten in het gezellige restaurant. ZIERIKZEE - Voor de derde achtereenvolgende week zal het motorpassagierschip De Zonnebloem van de ge lijknamige Katholieke Nationale Vereniging tot Bevor dering van het Welzijn der Zieken van alle Gezindten, een bezoek brengen aan Zierikzee. Het hotelschip meert vandaag, donderdag, af aan het Luitje waarna de zieken met hun begeleiders de wal op kunnen gaan om te winke len, om op een terrasje te zitten of andere dingen te gaan doen waar zij door hun thuisgebondenheid anders niet meer aan toekomen. Ronald Keikes, zoon van oud-streekarchivaris Wie be Keikes, is sinds de inge bruikname stuurman op het hotelschip De Zonnebloem. Hij ivas graag bereid om de Nieuwsbode een kijkje te laten nemen achter de schermen. Op de foto geeft hij tekst en uitleg over alles wat er in het stuurhuis gebeurt en te zien is. ZIERIKZEE - Het hotelschip De Zonnebloem is aan zijn tweede seizoen bezig en vaart 35 weken van maan dag tot en met vrijdag in Nederland en West-Duitsland. Daarbij is veelvuldig de stuurknuppel in handen van een in Zierikzee niet onbekende stuurman: Ronald Keikes, de zoon van oud-streekarchivaris Wiebe H. Keikes. later ook tijdens de rondleiding over het schip, dat Ronald zijn werk met erg veel plezier doet en erg trots is op het schip. ,,Ik wil dit blijven doen zo lang ik het vol kan houden", zegt hij; uit zijn volgende opmerking blijkt onmiddellijk dat hij daarmee niet de lichamelijke belasting bedoelt: ,,Je hebt als stuurman eenmaal per twee weken anderhalve dag vrij en ben je dus even thuis. Als er ooit eens een vrouw in het spel komt, wordt dit werk veel moeilijker." Maar daar blijkt nu nog helemaal geen sprake van te zijn, zodat De Zonnebloem waarschijnlijk nog wel een aantal ja ren met veel plezier bestuurd zal wor den door deze oud-Zierikzeeënaar. Een kijkje in de sfeervol ingerichte salon. De totale kosten van zo'n vakantie- eigen bijdrage van ongeveer 450 gul- week bedragen gemiddeld 1.400 gul- den, afhankelijk van het doel van de den. De gasten betalen daarvan een reis. 's Avonds wordt er aan boord voor een passende ontspanning gezorgd. Dat kan zijn een bingo-avond, een muzikaal programma, toneel of caba ret en op de laatste avond een feeste lijk slotdiner. Verzorging De gasten, zoals de zieken aan boord worden genoemd, worden tij dens hun reis verzorgd door zo'n vijf tig tot zestig vrijwilligers(-sters), die zich volledig inzetten om hen een on vergetelijke week te bezorgen. Dat gebeurt onder leiding van een Hoofd Vakantieweek en zijn assistent, die beiden overigens ook vrijwilligers zijn. Verpleegkundigen zorgen voor de nodige verzorging, terwijl andere vrijwilligers fungeren als handen en voeten om de kleine en grote wensen van de gasten te vervuilen. ZIERIKZEE - Het hotelschip De Zonnebloem werd op 18 mei 1985 in gebruik genomen en maakte de eerste reis op 27 juni van datzelfde jaar. De totale bouwkosten, zo'n 16 miljoen gulden, konden geheel worden voldaan uit de opbrengst van de 1-2-3 Lottoshow, die Rudy Carrell in 1984 op de televisie presenteerde. De show bracht in totaal ruim 33 miljoen gulden op, zodat er voldoen de geld overbleef om de boot gedu rende acht jaar te kunnen laten va ren. De kosten van één jaar varen bedragen namelijk ongeveer drie miljoen gulden. Het schip werd gebouwd door B. V. Scheepswerf Damen Bergum in Ber- gum. Friesland, volgens een ontwerp van Scheepsbouwkundig Bureau Groenendijk Soetermeer te Rotter dam. De kiellegging vond plaats op 6 ok tober 1984. De dwarsscheepse tewa terlating geschiedde op 9 februari 1985 na een bouwtijd van acht maan den, waarbij H. M. Koningin Beatrix de doopplechtigheid verrichtte. Algemene gegevens De hoofdafmetingen van het schip zijn: totale lengte 89.95 m lengte waterlijn 87.45 m breedte op spant 11.10 m totale breedte 11.60 m holte tot hoofddek 3.80 m max. diepgang 1.70 m strijklijn 8.40 m hoogte dubbele bodem 1.20 m min. hoogte inwendig 2.15 m passagiers 70 personen bemanning 12 personen vrijwilligers 65 personen Bij een schip van dit type werd ui teraard veel aandacht besteed aan de veiligheid van de passagiers. Ge bouwd onder toezicht van de Neder landse Scheepvaart Inspectie kreeg het schip bij oplevering de notatie: 'geschikt voor vaartochten met ge handicapten'. Het schip is een 2- compartiments vaartuig en alle ma terialen, in de bouw toegepast, zijn brandbestendig. Bovendien zijn alle ruimten, hutten en gangen voorzien van een automatische brandblusin- stallatie en hebben de hutten een rookmeldingssysteem. Het schip is verdeeld in een aantal dekken die alle voorzien zijn van air conditioning. Het zonnedek is het bo venste dek en kan worden bereikt via twee liften, die groot genoeg zijn voor een rolstoel- of eenpersoonsbed. Dit dek is gedeeltelijk overdekt; het dak kan hydraulisch neergelaten worden wanneer dit nodig blijkt te zijn voor het passeren van een brug met een be paalde doorvaarthoogte. Ook de mas ten, het stuurhuis en de schoorstenen kunnen hydraulisch neergelaten wor den, waarbij een strijklijn van 8.40 m ontstaat. Het salondek is het dek onder het zonnedek. Hier bevinden zich het restaurant, de salon, een ruime ont- vangsthal met receptie, een winkel en toiletten. Het hoofddek is bereikbaar met drie liften en een brede trap. Op dit dek bevinden zich de hutten van de passagiers. Er zijn ook een behandel kamer en een badkamer met een in hoogte verstelbaar ligbad. Het benedendek tenslotte is gere serveerd voor de bemanning en de vrijwilligers. Hier zijn ook de wasse rij, linnenkamer en voorraadruim- ten. Omdat het schip is ontworpen voor het vervoer van gehandicapten moes ten vele details, die vanzelfsprekend zijn op gewone passagiersschepen, veranderd dan wel aangepast wor den. De voornaamste zijn: extra brede gangen, zodat twee rolstoelen of bedden eikaar kunnen passeren; drie grote liften; zonnedek, restaurant, salon en de meeste passagiershutten zijn aan gesloten op een zuurstof- en medisch luchtsysteem; in de hutten zijn zogenaamde hoog/laag bedden en een bedbank aangebracht. Vanaf 1967 dertien jaar lang woon de de nu 27-jarige Ronald in Zierik zee in de periode dat zijn vader streekarchivaris op Schouwen- Duiveland was. Na zijn Zierikzeese schoolperiode volgde hij een vierjari ge opleiding voor de scheepvaart aan een school van het Koninklijk Onder wijs Fonds (KOF) in Harlingen en stapte in 1978 aan boord van een bin- nenvaarttanker van rederij Van Om meren te Rotterdam. Via allerlei vervolgopleidingen, veelal schriftelijk, behaalde hij on der andere het zogenaamde Rijn patent, dat de bevoegdheid geeft om op de Rijn te varen. Op dezelfde ma nier behaalde hij ook het radardiplo ma en een binnenvaartdiploma. In de acht jaar, die Ronald bij Van Omme ren voer, bracht hij het uiteindelijk tot stuurman. Toen vorig jaar De Zon nebloem in de vaart werd genomen, werd hij stuurman op dit schip. Dankbaar werk Gevraagd naar het verschil tussen het varen op een tanker en een hotel schip laat Ronald weten zich heel goed op zijn plaats te voelen. „Dit werk is veel afwisselender. Je hebt elke week 120 andere mensen aan boord, waar je ook erg veel con tact mee hebt. De mensen zijn altijd erg vrolijk en vooral ook erg dank baar." Duidelijk wordt in het gesprek, en „Het is een vreugde om te zien hoe deze mensen genieten. Zelf weer iets te kunnen kopen, een stofje te voelen in een kledingzaak, een pilsje te drinken op een terrasje en natuurlijk het kopen van de vele kleine geschen ken voor de familie thuis." Jan Berk: „De mensen maken een week mee, die naar ieders zin veel te gauw om is, maar waar de zieken nog jaren op teren en waar de vrijwilli gers met een rijk gevoel aan terug denken met het vaste voornemen om het volgende jaar zich weer in te zet ten Een andere prettige bijkomstig- De hutten zijn bijzonder comfortabel ingericht en van alle gemakken voor zien. De Stichting Zonnebloem organi seert jaarlijks een aantal vakantie mogelijkheden voor bedlegerigen, rolstoelgebruikers en minder- validen. Eén van die mogelijkheden is een bootreis aan boord van het ho telschip De Zonnebloem. Elk jaar worden er 35 bootreizen van een week gemaakt, van maandag tot en met vrijdag. Negen daarvan worden op de Nederlandse wateren afgelegd en de overigen gaan naar West- Duitsland. De accommodatie aan boord biedt plaats aan 66 gasten en evenzoveel vrijwilligers/verpleegkundigen. De bemanning bestaat uit twaalf perso nen. Jan Berk, Hoofd Vakantieweek, vertelt in het kort iets over het werk aan boord: heid voor de gasten is dat in een aan tal gevallen een echtpaar na vele ja ren weer eens een week samen kan zijn. Dat geldt dan voor die echtpa ren, waarvan één van de partners wordt verpleegd in een verpleeghuis en de andere gewoon thuis is. De da gelijkse contacten bestaan jarenlang uit de bezoekjes aan het verpleeg huis; de vakantieweek op De Zonne bloem stelt zo'n echtpaar dan in de gelegenheid om een week lang weer daadwerkelijk als echtpaar te kun nen fungeren. De Zonnebloem ligt afgemeerd aan het Luitje. Om het schip in de vaart te houden zijn in totaal twaalf bemanningsle den nodig: kapitein, stuurman, twee matrozen, twee machinisten, twee koks, een manager (hoofd civiele dienst), een assistent-manager (hoofd verpleegkundige dienst), een hoofd huishoudelijke dienst en een gastvrouw. Deze laatste voert de administratie, beheert de bar en de winkel en regelt alle ontspanning aan boord. Een modern geoutilleerde keuken staat er borg voor dat dagelijks uitsteken de maaltijden kunnen worden geserveerd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 11