RENE COLTOF: De man van zeshonderd bungalows per jaar ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Di.is.lae ll februari 1986 Nr. 23879 5 -J v' *y... Wf. René Coltof: ,,Pas bouwen nadat de grootste pluk verkocht is." ZIERIKZEE - „Ik vroeg me al af waarom jullie niet eerder zijn gekomen". Het klinkt als een licht verwijt uit de mond van René Coltof; hij is blijkbaar gewend, dat de din gen altijd gaan zoals hij ze graag ziet verlopen. Dat kun je hem wellicht niet kwalijk nemen. Iemand, die in staat is geheel tegen de economische malaise in, in een jaar tijd zeshonderd vakantiebungalows te verkopen, moet in elk geval 'iets' hebben wat die andere projectontwikkelaars en huizenverkopers niet hadden. Op het moment dat voor hen de tweede woningenmarkt in elkaar stortte, dook René Coltof in het Zeeuwse op, ontwikkelde een paar leuke plannen voor met name Zeeuwsch-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland en verkocht vrijwel al die vakantiebungalows reeds voordat er ook nog maar één steen aan werd gebouwd. Gedurende het jaar, dat het kantoor van René Coltof Bungalows BV (RCB) nu gevestigd is in de Zierikzeese Zuidhavenpoort, verkocht hij ruim zeshonderd bungalows en dat kun je op z'n minst een fiks aantal noemen. Hoe zit dat met die twee-en-dertig jarige zakenman, die zich na een gründliche opleiding in Duitsland concentreerde op de verkoop van tweede woningen in de directe omge ving van Neerlands kustgebied? Werd hij geboren onder een gunstig gesternte? Koestert hij zich in de gunst van een commercieel geïnspi reerde beschermengel of....is het 'ge woon' het ontwikkelen van de juiste plannen en het hanteren van een op timale verkoopformule? Na een ge sprek met hem overwint de overtui ging dat het inderdaad dat laatste moet zijn, hoewel iets van verbijste ring blijft over aanpak en uitwer king en je je afvraagt hoe lang hij op die wijze zal kunnen voortgaan. Als het aan hem zelf ligt (en dat doet het wellicht grotendeels) zal dat nog heel lang zijn. „Met m'n zestigste wil ik nog huisjes verkopen". Tot de wapenfeiten, die hij nu reeds op z'n naam schreef, behoren onder meer de ontwikkeling van projecten in Zeeuwsch-Vlaanderen: Bungalow park 'Saint-Pierre' in Nieuwvliet- Bad, Strandpark en Duinpark 'Cad- zand-Bad' en Zomerdorp 'Het Zwin' bij Cadzand-Bad. Maar ook op Schouwen-Duiveland is Coltof actief: Op het park Hoogerwerf, onderdeel van Aquadelta te Bruinisse, worden op de ruimte waar De Wilma blijk baar geen brood meer in zag, nog twaalf bungalows van het type 'Pro vence de Luxe' gebouwd. De kopers hebben zich geruime tijd geleden reeds aangediend. Als extra present je ontvingen ze van RCB voor een jaar een gratis ligplaats in de aan grenzende jachthaven. Gelijktijdig werden vorig najaar de plannen ontwikkeld voor de reali sering van het Villapark 'Het Schouwse Duin': veertig bungalows eveneens van het type 'Provence de Luxe' tussen de Hoge Weg en het na tuurgebied 'De Zecpe Duinen' in Burgh-Haamstede. De bouw hiervan gaat één dezer weken van start en de woningen zullen alle voor 30 juni moeten zijn opgeleverd. Langdurige procedures passen niet in het Coltof concept. Hij ontwikkelt zijn projecten op gebieden, waar de recreatieve bestemming reeds plan matig van vastligt, zodat ook op een vlotte medewerking van het betrok ken gemeentebestuur kan worden ge rekend. Dat geldt ook voor het aller nieuwste grootschalige Coltof-pro- ject: Bungalowpark 'Brouwersmeer' in Brouwershaven aan het Grevelin- genmeer. Het totale plan hier omvat de bouw van 557 vakantiebungalows, maar er zal gefaseerd te werk worden gegaan en met de eerste fase zullen 315 tweede huizen verrijzen. In mei zal met de infrastructurele werken worden begonnen en direct na de bouwvakvakantie dient er te worden gebouwd. Binnen drie maanden „Die 315 moeten binnen drie maan den uitverkocht zijn", vindt René Col tof. Een ambitieuze doelstelling, die hij echter reeds kan baseren op de we tenschap, dat één dag na de start van de publiciteitscampagne in de lande lijke dagbladen reeds veertig wonin gen werden verkocht. De te bouwen optrekjes op het bun galowpark Brouwersmeer (typen 'Octalet' en "t Cats'uus', in een soort 'taartpunt', waarvan acht onder één dak) worden dan ook niet via een 'Succesje' aangeboden. Daar ligt een doordachte en uitgebalanceerde ad vertentiecampagne in Nederland, België en Duitsland aan ten grond slag. Halve pagina's met sfeervolle schets en aansprekelijke tekst ge richt op potentiële kopers, die er toch in groten getale nog blijken te zijn. In zes weken tijd wordt een ad vertentiebudget van ongeveer een half miljoen gulden besteed. Verder verlaten elke maand onge veer 40.000 brochures het kantoor in de Zuidhavenpoort: het RCB- Journaal, met gedetailleerde infor matie over de projecten, die Coltof op dat moment in voorbereiding heeft: een gerichte mailing aan allen, die als mogelijke toekomstige kopers aangemerkt kunnen worden. Onze woordvoerder spreekt in dit verband met waardering over de man, die hem op het gebied van de re clamevoering vele ideeën aandraagt: Danny de Vries, die zich bereid toont zichzelf en de familie-drukkerij dag en nacht in te zetten voor een goed re sultaat. Eerste klas locatie Voorwaarde voor het bereiken van verkoopresultaten is volgens Coltof het kiezen van een eerste klas locatie. Een predikaat dat Schouwen-Dui veland zeker verdient met talloze mo gelijkheden voor de watersport- en natuurliefhebbers. De betere bereik baarheid vooral vanuit Duitsland geldt hierbij bovendien nog als een pré ten opzichte van Zeeuwsch- Vlaanderen. Een ander belangrijk aspect vormt natuurlijk ook de prijs. „Het accent ligt op de grote omzetsnelheid. Ge zien de grote aantallen behoeft er per bungalow niet veel aan te worden verdiend, aldus luidt de uitleg van Coltof. Hij trekt de vergelijking tus sen het voorzichtig bouwen van klei ne aantallen en die dan achteraf trachten te verkopen en zijn werk wijze: Pas alles bouwen als de groot ste pluk is verkocht, hetgeen enorm veel rentebesparing oplevert. Wie interesse toont voor één van de Coltof bungalows wordt van uitge breide informatie voorzien, onder meer van een luchtfoto van de betref fende locatie van het aan te leggen park, „want", benadrukt de verkoop gigant: „we willen alles duidelijk la ten zien hoe het ligt, we willen niks groter laten lijken". Ontvangst Wie tot een definitieve afspraak komt voor een nader gesprek op het kantoor in Zierikzee of eventueel in de riante informatiewagen op locatie, staat een uitgebreide ontvangst te wachten, waartoe ook koffie met pa lingbrood behoort. Maar, om dat laat ste gaat het beide partijen natuurlijk niet in de eerste plaats. Tijdens zo'n eerste gesprek, dat meestal tijdens het weekend plaatsvindt, wordt alles wat de adspirant-koper/koopster zich zou kunnen wensen direct aangebo den. Daarbij aanwezig zijn namelijk behalve de mensen van RCB BV ook de architect, een vertegenwoordiger van de financierende bank, iemand van een notariskantoor voor juridi sche informatie, drie a vier mensen van het aannemingsbedrijf voor het doorspreken van eventuele bouwkun dige wensen en mogelijke verande ringen. In de directe omgeving van de bungalowparken bevindt zich in de meeste gevallen een jachthaven en ook daarover zal reeds bij dat eerste gesprek gedetailleerde gegevens ver strekt kunnen worden. Verder zullen er vragen op het gebied van verzeke ringen en belastingaftrek recht streeks beantwoord kunnen worden door deskundigen, die zich ook in het weekend willen inzetten ten behoeve van deze Coltof-eigene verkooptech niek. Maar niet iedereen heeft toch genoeg centjes in de ouwe sok ver gaard om zich inderdaad een bunga low aan het Grevelingenmeer te kun nen aanschaffen? Al is dat dan, volgens de advertentie, voor een weg- geefprijs, die de sensatie van 1986 ge noemd zou mogen worden. „Nee" be aamt Coltof en hij benadrukt dat in gevallen, dat de inkomenssituatie van reflectanten niet toereikend blijkt, ook duidelijk gezegd zal wor den dat de aanschaf als niet haalbaar moet worden beschouwd. Hij laat er dan ook geen twijfel over bestaan uitsluitend gezonde en sterke parken te willen opbouwen: In die optiek past ook de verkoop uitsluitend aan particulieren, om te voorkomen, dat bij aankoop in grote hoeveelheden door beleggers ook het risico groter wordt en er vele 'te koop' borden zou den kunnen verschijnen. Een belangrijk onderdeel van de fi nanciering vormt de verhuurmoge- lijkheid, die de kopers op een presen teerblaadje wordt aangereikt. Voor verhuur van de bungalow gedurende het gehele seizoen ontvangt de eige naar 10.000,— minus btw en provi sie voor verhuur. Wie met die verhuur niet verder wil gaan dan gedurende de acht weken in het hoogseizoen ont vangt 5.000,— en wie zelf de keus wil houden in welke weken zijn wo ning verhuurd kan worden, ontvangt de huurprijs min 20% provisie, min btw. De huur wordt vooraf aan de eige naars betaald en de hele poes/pas van verhuur en administratieve afwikke ling wordt in handen gegeven van ëen verhuurbedrijf. Voor het park 'Brou wersmeer' wordt dat de firma Kavero uit Renesse, die naast de verhuur van de bungalows via toeroperators ook het beheer en de zogenaamde calami- teitendienst in de winter zal verzor gen. Controle Voor 95,— per jaar zal tijdens die winterperiode hek-sluitwerk en ver warming worden gecontroleerd en verder wordt de mogelijkheid gebo den voor 250,— per jaar de tuin in goed aanzien te houden. Verdere za ken zullen via een op te richten ver eniging van eigenaren geregeld kun nen worden. Zijn we d'r nou met alleen maar bungalows uit de grond te stampen op 'eerste klas locaties' of verlangen de kopers nou nog iets meer aan ex tra voorzieningen? Volgens Coltof hangt dat vooral af van het kooppu- bliek. Zo vestigen zich in het Zwin vooral ouderen, die in hoofdzaak be lang hechten aan rust en natuur schoon in de directe omgeving. In Brouwershaven zullen zich echter voornamelijk gezinnen met kinderen vestigen. Een zwembad behoort daar dan ook tot de geplande extra voor zieningen. „Een zwembad, geen golfslagbad", benadrukt Coltof en hij licht toe, dat de exploitatiekosten daarvan de bun- galowprijzen uiteraard flink zouden beïnvloeden en met het aanbieden van duurdere bungalows zou onge twijfeld de nu in zo ruime mate te be reiken doelgroep, voorbij geschoten worden. Centrumgebeuren In de bouw van de zomerparken is verdef een centrumgebeuren ingete kend: een restaurant met wat kleine winkeltjes, die Coltof het liefste alle Het rijdende infocentrum van René Coltof Bungalows BV. dat tijdens de Hiswa voor de RAI zal staan door plaatselijke ondernemers geëx ploiteerd zou zien. Hij twijfelt niet aan de commerciële haalbaarheid daarvan en hij becijfert, dat bijvoor beeld Nieuwvlietbad een park met 700 eenheden samen met het reeds be staande gebied gedurende de 32 we ken bezetting voortdurend 4000 a 5000 mensen aantrekt. En hoe zit het nu met de beschik baarheid aan ligplaatsen voor al die watersportliefhebbers, aan wie Col tof een tweede woning weet te verko pen? Hij laat weten inmiddels optie te hebben op alle nog beschikbare vijftig ligplaatsen in jachthaven Den Osse en op de twaalf, die nog in de haven van de Smalstad zelf beschik baar zijn. Niet zo veel dus? „Het is in elk geval een begin en niet iedereen heeft ten slotte een boot". Coltof er kent overigens graag de practische mogelijkheden tot uitbreiding van het aantal ligplaatsen te willen on derzoeken. Officieel is er immers nog ruimte voor achthonderd plaatsen. Coltof wil best meetalen aan voorzie ningen waar ook 'zijn' parken iets aan hebben, maar de gemeenten moeten van hun kant dan natuurlijk ook iets doen, want „het moet na tuurlijk wel realistisch blijven". "Iben Coltof zijn blik op Zeeland richtte lag de markt, zoals gezegd, reeds in elkaar. Zijn ervaringen in Duitsland hadden hem geleerd, dat daar zeker nog mogelijkheden lagen om een potentiële markt aan te bo ren. Dat bleek direct bij de verkoop van honderdzestig zomerwoningen in Herkingen, maar, erkent Coltof, zo'n toevloed Duitsers geeft op zo'n klein dorp een zekere druk. Een reden te meer om ook de blik te verruimen naar de Nederlandse en Belgische markt. Ieder project anders „Ieder project moet anders zijn", vindt onze woordvoerder. Hij erkent niet zo snel tevreden te zijn en er moe ten dan ook weieens acht verschillen de plannen ontworpen worden, voor dat hij er mee akkoord kan gaan. Coltof werkt vaak nauw samen met architect M. Zeelenberg uit Ouddorp. Aannemingsmaatschappij Schrijver BV uit Goes is de trouwe bouwer, op hij zegt dag en nacht en zo nodig in de weekenden te kunnen rekenen. De gehele bouwadministratie en alle of ficiële stukken zijn in handen van no tariskantoor W. H. Klaassen te Zie rikzee. De relatieve kleinschaligheid van deze bedrijven beschouwt Coltof als een pré om doeltreffend op zijn wen sen te kunnen inspringen. Hij is voorlopig nog niet uitge bouwd in Zeeland. Hij heeft dan ook plannen zich nog wat steviger in Zie rikzee te nestelen en heeft daartoe in middels ook de rest van de beschik bare ruimte in de Zuidhavenpoort aangekocht. Hij heeft het oog laten vallen op locaties op Goeree- Overflakkee en Walcheren. Contrac tueel zegt hij daar reeds een claim op te hebben, maar dan wel zo, dat hij er ook weer af kan als zich een calami teit zou voordoen, zoals een oliecrisis of een ramp met een tanker, waar door de Zeeuwse kust vervuilt. En...als in Zeeland de ruimte op is, kan er volgens Coltof nog genoeg ge bouwd worden aan de Zuidhollandse en Noordhollandse kust en op de Waddeneilanden. Wel altijd aan de kust? „Ja, we zouden wel kunnen in gaan op aanbiedingen in Limburg of de Ardennen, maar dat is weer een heel eind uit dit gebied en het zou de huidige formule doorkruisen". Hiswa Réne Coltof Bungalows BV zal ook inspelen op het initiatief van Brou wershaven, Scharendijke en Bruinis se om zich gezamenlijk te presente ren op de Hiswa. In het Brouwse deel van de stand zullen RCB-foIders ge presenteerd worden aan die vele wa tersportliefhebbers, die deze grootse manifestatie bezoeken. Coltof over weegt als extra blikvanger zijn grote presentatiewagen voor die gelegen heid even voor de RAI fe plaatsen. Als je iets te bieden hebt, moet je im mers van je laten horen en dat doet René Coltof. zo moge inmiddels wel licht duidelijk zijn geworden. Foto's: Joh. D. C. Berrevocts Tekst: AU Pankow

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 5