Voor Morgen: éénheid van reclametechniek en poëzie The Emerald Forest in de Concertzaal n Ex-burgemeester mag fiets toch houden Berdien Mossel in de ether Educatief concert Ars Musica ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 2-3 januari 1986 Nr. 23868 7 AARDENBURG - De oud-burge meester van het Zeeuwsvlaamse Aardenburg, drs. \V. Lockefeer, hoeft achteraf toch niet bij te betalen aan zijn afscheidscadeau. Vorig jaar kreeg de burgemeester, die na een zeer roerige ambtsperiode vrijwillig afscheid nam, een fiets cadeau van de gemeente. De raad had voor het cadeau precies 700 gulden uitgetrok ken. Maar de fiets die voor dat geld was aangeschaft, paste de nogal fors uitgevallen ex-burgervader niet zo best. Het karretje werd bij de fietsenle- verancier omgeruild voor een wat ge paster exemplaar. Het cadeau viel daardoor wel 269 gulden duurder uit. En dat bedrag heeft de gemoederen in Aardenburg opnieuw ernstig verhit. Twee raadsleden van D66 en de PvdA eisten op hoge toon dat de bur gemeester alsnog de rekening gepre senteerd zou krijgen. Maar dat von den de andere raadsleden, die zich toch al een beetje voor gek gezet voel den door de commotie die het af scheidscadeau heeft veroorzaakt, wat al te dwaas. De vroegere burgervader mag zijn fiets houden en hoeft er zelfs niets op toe te leggen. Haamsteedse deert van Breugel brengt bundel uit In drie dagen kwam ik ze drie keer tegen. De eerste keer maakte ze me wakker. Op zo'n moment kan me maar weinig muziek bekoren. Zelfs Bq.ch heb ik een keer de mond ge snoerd. Dit keer liet ik de ivekkerra- dio aanstaan. De volgende dag hoor de ik haar bij een familielid in huis. Berdien Stenbergvroeg ik. Hoé weet jij dat nou?' De schorpioen in me werd wakker. 'Nou. ik hoor dat er weer een componist vermoord wordt' sarde ik. 'Poeh!' kaatste ze te rug, 'als ik het nou maar mooi vind.' En gelijk had ze. De dag daarna sta ik oog in oog met haar in de platen winkel. Ze is in karton uitgesnedeti boven een bak met een grote stapel grammofoonplaten. 'Berdien Sten- berg. All Seasons' staat er op. 'Waarom kom ik jou tegen en niet een ander?' vraag ik aan het stuk karton. Berdien reageert niet en fluit vrolijk door. 'Ben jij nu echt Nederlands beste fluitiste, zoals velen denken? Hoe veel fluitisten zijn er niet die min stens zo goed kunnen spelen als jij? Mensen met voor het grote publiek onbekende namen weggedoken in een orkest. Mensen die prachtig kun nen spelen, uren en uren studeren. Wie kent hun naam? Jij bent bekend en je platen gaan als broodjes over de toonbank. Klassieke muziek overgo ten met een uiterst licht sausje, mak kelijk in het oor liggende muziek. Ik las eens dat je na je conservatorium opleiding niet iemand wilde worden die een leven lang in een klein ka mertje les moest geven of een flui tiste in een tweederangs-orkest. Daarom waagde je je op de weg van de populariteit en het lukte. Manne lijke fluitisten waren er genoeg, denk maar aan Thijs van Leer en Chris Hinze maar een vrouwelijke fluitiste was nieuw. Een gat in de markt. Kan ik u helpen, meneer?' Mijn mijmeringen bij de beeltenis van Berdien worden wild onderbroken door een juffrouw die zaken wil doen. 'Ja, eh. ziet u, ik eh. mijn naald van mijn grammofoon is door mijn zoon vernield en daarom - Bij het weggaan uit de ivinkel kijk ik nog even naar Berdien. Er is al heel wat commentaar op haar gele verd. 'Pure geldklopperij! Commer ciële muziek! Hoe kan iemand met een conservatorium-opleiding zulke muziek maken!' 'Die mensen hebben gelijkdenk ik en trek de winkeldeur achter me dicht. 'Zulke mensen trekken zalen vol en iedereen is laaiend enthou siast terwijl anderen een veel grotere prestatie leveren die slechts weini gen opmerken.' Ik pak mijn fiets en begin aan de beklimming van de Korte St. Jan straat. 'Hoe vaak heb ik dat Rondo Rxisso niet van haar gehoord. Op pla ten. op bandjes C7i elke leerling die fluit speelt doet ernstig pogingen om het Rondo Russo zich eigen te ma ken. O verdraaid, je mag hier hele maal niet fietsen!' Braaf stap ik af en met de fiets aan de hand mediteer ik verder. 'En toch en toch ik heb al heel wat kinderen meegemaakt maar nog nooit nam iemand een plaat van Jean Pierre Rampal mee naar school. Maar ivel van Berdien Stenberg. Hoeveel kinderen willen er trouwens tegenwoordig niet dwarsfluit spelen. In Amsterdam speelden er zelfs vijfhonderd tege lijk in de Concertzaal. Zou Berdien daar ook geen rol in spelen. Hoeveel meisjes willen geen Berdien Sten berg worden?' Gelukkig, hier mag ik weer fiet sen. Op naar hiiis. 'Misschien vervuil Berdien wel een hele nuttige fuyictie ondanks alle muzikale bezwaren die je kunt aan voeren. Kinderen willen dwarsfluit leren spelen en anderen die niet spe len maar de muziek waarderen ko men toch met iets anders in aanra king dan met de stampende disco. Bovendien weet ik één ding zeker. Beste Berdien, dit houd je niet vol. Je kunt niet avond aan avond steeds dezelfde stukjes spelen. Er komt een dag dat je toch een andere kant uit wil. En dan wordt het interessant. Dan bestaat er een kans dat je door je eigen muzikale ontwikkeling men sen met je meetrekt die anders nooit zover gekomen waren. Het zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt.' Zo, nog even de fiets in de schuur en dan zijn we weer thuis. Plotseling besef ik dat er een melodietje door mijn hoofd speelt. Rondo russo Marzas Schrijver Geert van Breugel zoekt de grenzen van de communicatiemogelijkheden. BURGH-HAAMSTEDE - Geert van Breugel (38) uit Burgh-Haamstede stoeit als reclame-man graag met de mogelijkheden van communicatie in de ruimste zin van het woord. Het is hem niet vreemd om met opmerkelijke ideeën naar buiten te treden en wie Van Breugel kent, had kunnen raden, dat zijn jongste bundel met nieuwe poëzie een experimenteel karakter zou dragen. Geen ko pie van Neerlands bekende dichters, maar een eigen 'vin ding', waarin zakelijkheid en gevoelens één zijn. Hij heeft het boekje geschreven, zoals ,,je stofzuigers aan de consument probeert te slijten". teksten op papier zet, maar hierbij (Van Breugel is een nuchter en opti mistisch mens - red) alledaagse reclame-technieken toepast. De bundel Voor Morgen telt vijftien verschillende teksten, waarmee Van Breugel hoopt, dat iedereen, die op een of andere manier het laatste zetje nodig heeft om na een tegenslag weer gewoon verder te gaan, zich kan her kennen. ,,In het dagelijkse leven mis sen veel mensen een klankbord voor hun vragen en problemen, waardoor ze in een isolement terecht dreigen te komen. Deze mensen hebben vaak wel de motivatie om verder te gaan, maar missen een rechtvaardiging. Ik zie dit boekje als een vriendelijke handreiking, waaruit de lezer zijn of haar kracht kan putten", vertelt Van Breugel. Therapeutisch Hij wil hiermee niet therapeutisch bezig zijn, om de simpele reden dat het zijn vak niet is. De teksten zijn suggestief en een tikkeltje concreet tegelijk, waardoor iedere lezer iets van zichzelf kan herkennen. Van Breugel zegt, dat wanneer hij de in tentie gehad zou hebben iedereen- echt persoonlijk te willen helpen (,,als ik dat al zou kunnen") het boek je waarschijnlijk erg dik had geweest met individuele woorden. Geert van Breugel heeft met Voor Morgen weer een extra dimensie ge geven aan de mogelijkheden van communicatie. Dat heeft hij al eerder gedaan, toen hij via een krant de zo genaamde 'communicatieverbetering per coupon' introduceerde. Het prin cipe: in de krant staat een gedrukte tekst, die de lezer, vergezeld van de coupon naar een verstoorde relatie kon sturen. Zakelijk, heel zakelijk. De coupon had een wel/niet karak ter en ging vergezeld van een ant woordcoupon. Stelde de ontvanger geen prijs op de tekst, dan kon deze dat kenbaar maken door het terug zenden van de coupon. Had hij of zij door het gebaar reilen gezien de rela tie weer op te pakken, dan bood een persoonlijk getint antwoord uit komst. Van Breugel zegt veel reacties op dit uit 1.983 daterende initiatief te hebben gehad. Voor Morgen is in feite een soortge lijke vinding, waarmee Van Breugel de grenzen van de communicatiemo gelijkheden zoekt. Het opvallende aan zijn werktechnick is, dat hij niet alleen gevoed door gevoelens zijn UTRECHT - De beurs Vakantie 1986 die van 15 tot en met 19 januari in Utrecht is gehouden, heeft een re cord aantal bezoekers getrokken: ruim 99.000. Vorig jaar, toen de weers omstandigheden zeer slecht waren, waren het er 54.000 en in 1984 rond 78.000. DEN HAAG De Nederlandse Taal unie. in 1980 door Nederland en Bel gië opgericht om tot een gemeen schappelijk beleid voor de Nederlandse taal te komen, wil meer eenheid in hot gebruik van aardrijks kundige termen in Vlaanderen en Ne derland. Dat is nodig omdat Vlaamse en Nederlandse geografen dreigen langs elkaar heen te praten. DEN HAAG De horecascctor heeft in de eerste negen maanden van vorig jaar 2 procent meer geld omgezet dan in dezelfde periode in 1984. Dit blijkt uit dinsdag bekendgemaakte cijfers van het Centraal Bureau voorde Sta tistiek (CBS). Indruk Het boekje is geïllustreerd door Willem Kleingeld, die net als Van Breugel een heel eigen stijl van teke nen heeft, waarbij eigenlijk niet één tekening 'af' wordt gemaakt, maar tegelijkertijd toch een afgerond ge heel uitstraalt. De tekeningen heb ben wel degelijk een nut, want ze zijn afgestemd op de naast gedrukte teksten. Voo.r Morgen is uitgegeven door de H4 groep bv in Renesse, die zelf 300 exemplaren gekocht heeft. De reste rende 200 boekjes zijn in handen van de schrijver zelf, die mogelijk de Zie- rikzeese boekhandels nog benadert voor de verkoop. De prijs van het 34 pagina's tellende Voor Morgen is f 16,95 gulden Vrijdag 24 januari Nederland 1 09.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 14.30 uur Chips die je niet kunt eten, serie over computers. 14.45 uur Het droomschip, Duitse tv- film over een cruise. 15.45 uur AVRO's Service-Salon 16.25 uur AVRO's Tele-Keuken. 16.35 uur Ik zag twee beren, kleuter programma 16.50 uur Bas Boris Bode, Afl. 12. 17.15 uur Ontdek je plekje, serie filmpjes over de schoonheid van stad en land. Afl.: 's-Hertogenbosch. 17.30 uur Journaal 17.46 uur Ruud en Leonie, praatpro gramma met Ruud ter Weyden en Leonie Sazias. 18.15 uur AVRO cursus bridge. Les 6c. 18.25 uur Biotechnologie. Les 2b (herh). 18.55 uur De Fabeltjeskrant 19.00 uur Wordt vervolgd, tekenfilm magazine. 19.25 uur AVRO's Toppop. Presenta tie: Kas van Iersel. 20.00 uur Journaal 20.28 uur AVRO's wedden dat...? Showprogramma gepresenteerd door Jos Brink. 22.10 uur AVRO's Televizier, actuali teiten. Presentatie: Ria Bremer en Mark Blaisse. 22.40 uur Mash, Amerikaanse serie van Charles Dubin. Afl. Alles voor het vaderland. 23.05 uur Karei v.d. Graaf, praatpro gramma. 23.40 uur AVRO's sportpanorama 00.00 uur Journaal Nederland 2 10.30 uur Ons lichaam. Een serie over het menselijk lichaam. Afl. 3: de huid. 11.00 uur Schooltv-weekjournaal. Afl. 17. 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 17.00 uur Vloedlijn, gevarieerd pro gramma rond het thema: Amateurs en kunst. 18.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 18.20 uur Paspoort voor Spanjaarden 18.30 uur Sesamstraat 18.45 uur Jeugdjournaal 19.00 uur Journaal 19.12 uur Ja, natuurlijk, natuurpro gramma. 20.40 uur Murder she wrote, Ameri kaanse serie. Afl. Onkruid vergaat niet. Wanneer Jessica Fletcher een moord probeert op te lossen belandt zij in een uitgeverswereld waar afper sing en chantage schering en inslag zijn. 21.30 uur Getijden, gevarieerd pro gramma met gasten uit de wereld van geloof en samenleving. 22.10 uur Gesprek met de minister president. 22.30 uur Journaal 22.45 uur Daar sta ik voor (4). Discus sieprogramma o.l.v. Eric Jurgens met als gast Don Cupitt, Engelse theo loog. 23.28 uur Een bericht van de wilde ganzen. 23.30 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 23.35 uur West Side Story. Gefilmd programma van de plaatopname van de musical West Side Story gediri geerd door Leonard Bernstein. BRT 1 14.00 en 17.00 uur Schooltelevisie. 17.55 uur Journaal 18.00 uur Tik Tak, kleuterprogram ma. (herh). 18.05 uur Plons, kleuterserie. 18.10 uur Prikballon, kleutermagazi ne over het maken van allerlei voor werpen en een tekenfilm. Presenta tie: Francis Verdoodt. 18.25 uur Star Trek, science-fiction- serie over de belevenissen van de USS Enterprise. Afl. Charlie X. 19.15 uur Uitzending door derden. 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht 19.45 uur Journaal 20.10 uur Weerbericht 20.15 uur De Collaboratie. Presenta tie: Maurice de Wilde. Afl. De jeugd- collaboratie. 21.45 uur Mezza Musica. Gevarieerd jazzy programma met het versterkte jazzorkest van de BRT o.l.v. Etienne Verschueren. 22.20 uur Journaal. Aansl. Coda: 'Herinnering' van Rainer Maria Ril- ke. BRT 2 19.00 uur 1 week sport 19.30 uur Tijdrover. Vandaag: Henge len, geen weer om te vissen, (herh). 19.42 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Journaal 20.10 uur Weerbericht 20.15 uur Videomatch, videospelletje met Marleen Gordts. 20.25 uur Première. Filminformatie met Jo Röpcke. 21.15 uur De blauwe lagune, Ameri kaanse speelfilm uit 1980 van Randal Kleiner met Brooke Shields en Christopher Atkins. Na een schip breuk kunnen alleen de kinderen Emmeline en Richard zich redden. Ze bereiken een verlaten eiland in de tropen waar ze proberen te overleven. Samen worden ze er volwassen. Dat laatste is geraffineerd ver werkt, zodat de lezer echt niet de in druk heeft een reclamefolder door te kijken. Het concept van de teksten is opgesteld, zoals allerhande gebruiks artikelen aan de man/vrouw ge bracht worden. Inderdaad toont Voor Morgen, voor wat de aantrekkings kracht betreft, het idee van de adver tentie. Éénmaal begonnen met het le zen van de soms nonchalant ingezette teksten, ontstaat het gevoel alsof de letters de lezers de bladzijde intrek ken en dwingen alle zinnen te veror beren. Van Breugel probeert met zijn mo tiverende teksten de levenshouding van de lezer positief te beïnvloeden. Of hij hierin is geslaagd, is afhanke lijk van de reacties. Hij deelt de me ning, dat mensen met problemen of probleempjes vatbaarder zijn voor zijn teksten, dan zij die menen dat het hen alleen voor de wind gaat. ZIERIKZEE - Voor het eerst in de geschiedenis van de concertserie Ars Musica wordt een educatief concert gegeven. Bij de andere concerten in deze serie gebeurt het wel eens dat de concertgevers een korte mondelinge toelichting geven op het te spelen werk, dit keer echterstaat de toelich ting meer centraal. De toelichting op de werken wordt zowel mondeling als visueel (d.m.v. een projectie scherm) gegeven. Bovendien worden op de een of andere wijze de concert bezoekers zelf actief hij het gebeuren betrokken. Een van de doelstellingen van dit concert is meer informatie te geven over de begrippen polyfonie en homo- fonie. Vooral vanwege het begrip 'po lyfonie' heeft men de keuze laten val len op het orgel en klavecimbel als instrumenten waarop een en ander zal worden gedemonstreerd. Een drietal leden van Ars Musica, Ellengard Jensc, Willie Bil en Bram de Wolf zal elk een aandeel in dit con cert hebben. Centraal op deze avond staan o.a. de volgende werken, een 'echo- fantasie' van de Nederlandse compo nist J. P. Sweelinck, oen kleine fuga van de componist Pacholbel, een Inga in f kleine terts van J. S. Bach en oen programmatisch werk van Kuhnau 'David en Goliath'. Dc concertgevers hopen door mid del van woord, beeld en muziek tc be reiken dat mensen op een andere ma nier naar muziek gaan luisteren en dus qok meer in muziek gaan ontdek ken. Tevens achten zij dit programma uitermate geschikt om kinderen met deze muziek kennis tc laten maken Het concert wordt gegeven in de Lu therse kerk tc Zierikzec, zaterdag 25 januari, en begint om 20.00 uur. Kaarten voor dit concert kunnen worden afgehaald of telefonisch wor den gereserveerd aan de Zeeuwse Mu ziekschool op dc vrijdag voor het con cert van 11.00-12.00 uur. (telefoon 2169 - Poststraat 43). BRUINISSE - ,,De mossels zijn van een prima kwaliteit dit seizoen." De ze constatering van een waar feit werd begin deze week luid en duide lijk de ether ingezonden in de consu mentenrubriek „Vandaag" van de NCRV op radio I. De consumentenvoorlichting stond die dag in het teken van de mossel. De presentatoren van de rubriek wa ren daarvoor afgereisd naar het cen trum van de mosselkwekers, Bruinis- se, en hadden daar een gesprek met een mosselkweker, Jan de Waal van de Bru 5. De Waal vertelde aan de luisteraars de achtergrond-informatie vanaf het mosselzaad tot dat de mossels in de restaurants kunnen worden geser veerd. Over het zaadvissen, de groei van de mosselen, het opvissen met de korren, het vervoer, het aanbieden aan de mijn in Yerseke en het verwa teren. „De goede kwaliteit van ons produkt hebben we natuurlijk niet zelf in de hand. Daarin zijn we in gro te mate afhankelijk van de natuur", besloot De Waal z'n radiopraatje. Vervolgens werden de luisteraars verlekkerd met een bijzonder recept voor een mosselmaaltijd van een restauranthouder uit Philipine. ZIERIKZEE - Zaterdag 25 en zondag 26 januari draait in de Concertzaal te Zierikzee de meest geprezen rol prent Het Smaragdgroene Oerwoud (The Emerald Fo rest) van John Boorman. Beide voorstellingen beginnen om 20.00 uur en zijn toegankelijk voor filmliefhebbers, ouder dan twaalf jaar. Bill Markhem arriveert met zijn vrouw en twee kinderen. Tommy (7 jaar) en Heather in het Amazpne ge bied. Bill is hoofdingenieur 'bij de bouw van een enorme hydro-elektri- sche dam in de rivier. Vele hectaren bos moeten daarvoor verdwijnen. Met vrachtwagens en bulldozers wor den eeuwenoude bomen ontworteld. Er Worden wegen aangelegd, tenein de met de bouw te kunnen beginnen. Bill behoort tot het grote leger van technocraten, die de voordelen van de moderne wereld met zijn vooruitgang in de landen van de derde wereld wil brengen. Onopgemerkt door de blan ken slaan de indianen van de Ont- zichtbare Stam het begin van de werkzaamheden gade. Zij hebben nimmer contact met de buitenwereld gehad. Tommy, die zich enkele tien tallen meters in het bos waagt, ziet hen staan en verdwijnt met hen in het ondoordringbare woud Bill roept Tommy terug, krijgt geen antwoord en ziet met afgrijzen hoe een pijl naast hem in een boom suist De indianen zijn verdwenen met Tbmmy. Om zich heen ziet Bill de jungle met z'n miljoenen bomen, waar geen be schaafd mens zich een weg doorheen kan banen. door CISSY VAN MARXVELDT Achter zijn hand verborg Jef een grimas, daar troonde nog de Lorelei. Een-twee-drie. Hij boog. En Pit, die ze zag wegdansen - bijna een hoofd stak Ella boven de onmogelijke Fatty uit - Pit bewoog haar waaier van wit te veren, terwijl ze ondeugend tegen tante Melie fluisterde: „Zo meteen rolt Fatty over Ella's Spaanse sjaal. Arme jongen, hij is er hopeloos uit. Ziet u dat, tante Melie?" En tante Melie lachte en knikte. En zc dacht: Van alle Burchtmeisjes was Pit haar toch het liefst. „Je hebt me lang laten smachten, Erica!" fluisterde Gerrit Jan, terwijl hij - hij had zelf de welsprekende plaat opgezet - op de tonen van: 'You are my dear little princess' met haar trachtte rond te bostonneren. G. J.'s ene been was aldoor een beetje uit de maat en hij had zich zo krampachtig aan Pits rug vastgeklemd, dat zij zijn nagels voelde. Maar dat droeg ze wel gelaten. „Och kom," zei Pit. „Ik kan het toch niet helpen, dat alle andere rid ders jou steeds voor waren?" „Je bent zo gevierd," prevelde Ger rit Jan. „Ja, bèr," zei Pit. „Hoe vind je die woorden?" dweep te G. J. en zoals hij zich had voorge steld te doen, zong hij enthousiast: ..You are my dreamlike fairy And wTl never, never part „Nogal overdreven," zei Pit. „Dat meen je niet Erica," fluisterde G. J. en vals en sotto-voce vervolgde hij: „You are my flower of beauty You are the star of my life „Heerlijke boston wat?" „Ja-è," kreunde Pit. „Trapte ik je? Nee toch?" „Een beetje," zei Pit. Gerrit Jan slikte manhaftig 'och lieveling' in. Hij keek eens over haar schouder naar buiten. Maanlicht, vredige stilte, silhouetten van donke re bomen. Nu met haar door de tuin dwalen en dan, op een eenzaam plek je zeggen Ja wat? G. J. keek neer op Pit. Ze was zo heel jong nog in haar korte lichtblauwe jurkje met het overrokje van kant. Ze was nog een schoolmeisje. Kon hij al zeggen, dat hij van haar hield? Zou ze niet schrikken? Hij keek naar de kordate ronding van haar kin. Och, ze was niet direct een type, dat aanstellerig schrikken zou. En ze zou het toch ze ker wel vermoed hebben. Reep, die met Hetty langs danste, zong: ..You are the fairest and purest You are the sun of my days „Wat zie jij er melancholiek uit. Robbert." G. J. klemde nog steviger een nagel in Pits rug. „Helemaal niet," weerde hij ver ontwaardigd af. „Nou, vrolijk is anders," zei Reep. Opeens wist Gerrit Jan het. Hij zou Erica vragen, of hij haar schrijven mocht. Dat hij daar niet eerder aan gedacht had. De plaat liep midden in de verheerlijking af. Jef stond al te draaien, alsof zijn leven er van af hing. Gerrit Jan, die even was blijven stilstaan, zette weer zijn benen in ac tie. Pit zuchtte onmerkbaar. Ze voel de haar zilveren schoentjes belaagd. „Zeg Erica „Ja?" „Zullen we even de tuin ingaan?" Alles was beter, dacht Pit, dan met Robbert te dansen. „Oh, allright," zei ze. „We moeten trachten ongemerkt weg te sluipen," zei Gerrit Jan. „Ja, daar is wel kans op, terwijl El- la ons allen met Argus-ogen bespiedt," zei Pit. Ach ja, Ella! Daaraan had hij niet gedacht. Ella zat naast tante Melie, haar gezicht ontevreden boven haar witzijden sjaal. „Kom, als we bij de open deuren zijn," fluisterde G. J. optimist. „Vooruit dan maar," zei Pit. Grif en prettig ging ze daar op in. G. J. straalde. Ze waren bij de deur, die naar de stoep leidde. En gelukkig. Jefs massieve figuur verborg hen. Ze glipten naar buiten. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 7