Voor Morgen: éénheid van
reclametechniek en poëzie
The Emerald Forest
in de Concertzaal
n
Ex-burgemeester
mag fiets
toch houden
Berdien
Mossel in
de ether
Educatief
concert
Ars Musica
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 2-3 januari 1986 Nr. 23868
7
AARDENBURG - De oud-burge
meester van het Zeeuwsvlaamse
Aardenburg, drs. \V. Lockefeer, hoeft
achteraf toch niet bij te betalen aan
zijn afscheidscadeau. Vorig jaar
kreeg de burgemeester, die na een
zeer roerige ambtsperiode vrijwillig
afscheid nam, een fiets cadeau van
de gemeente. De raad had voor het
cadeau precies 700 gulden uitgetrok
ken. Maar de fiets die voor dat geld
was aangeschaft, paste de nogal fors
uitgevallen ex-burgervader niet zo
best.
Het karretje werd bij de fietsenle-
verancier omgeruild voor een wat ge
paster exemplaar. Het cadeau viel
daardoor wel 269 gulden duurder uit.
En dat bedrag heeft de gemoederen in
Aardenburg opnieuw ernstig verhit.
Twee raadsleden van D66 en de
PvdA eisten op hoge toon dat de bur
gemeester alsnog de rekening gepre
senteerd zou krijgen. Maar dat von
den de andere raadsleden, die zich
toch al een beetje voor gek gezet voel
den door de commotie die het af
scheidscadeau heeft veroorzaakt, wat
al te dwaas. De vroegere burgervader
mag zijn fiets houden en hoeft er zelfs
niets op toe te leggen.
Haamsteedse deert van Breugel brengt bundel uit
In drie dagen kwam ik ze drie keer
tegen. De eerste keer maakte ze me
wakker. Op zo'n moment kan me
maar weinig muziek bekoren. Zelfs
Bq.ch heb ik een keer de mond ge
snoerd. Dit keer liet ik de ivekkerra-
dio aanstaan. De volgende dag hoor
de ik haar bij een familielid in huis.
Berdien Stenbergvroeg ik. Hoé
weet jij dat nou?' De schorpioen in
me werd wakker. 'Nou. ik hoor dat
er weer een componist vermoord
wordt' sarde ik. 'Poeh!' kaatste ze te
rug, 'als ik het nou maar mooi vind.'
En gelijk had ze. De dag daarna sta
ik oog in oog met haar in de platen
winkel. Ze is in karton uitgesnedeti
boven een bak met een grote stapel
grammofoonplaten. 'Berdien Sten-
berg. All Seasons' staat er op.
'Waarom kom ik jou tegen en niet
een ander?' vraag ik aan het stuk
karton. Berdien reageert niet en fluit
vrolijk door.
'Ben jij nu echt Nederlands beste
fluitiste, zoals velen denken? Hoe
veel fluitisten zijn er niet die min
stens zo goed kunnen spelen als jij?
Mensen met voor het grote publiek
onbekende namen weggedoken in
een orkest. Mensen die prachtig kun
nen spelen, uren en uren studeren.
Wie kent hun naam? Jij bent bekend
en je platen gaan als broodjes over de
toonbank. Klassieke muziek overgo
ten met een uiterst licht sausje, mak
kelijk in het oor liggende muziek. Ik
las eens dat je na je conservatorium
opleiding niet iemand wilde worden
die een leven lang in een klein ka
mertje les moest geven of een flui
tiste in een tweederangs-orkest.
Daarom waagde je je op de weg van
de populariteit en het lukte. Manne
lijke fluitisten waren er genoeg,
denk maar aan Thijs van Leer en
Chris Hinze maar een vrouwelijke
fluitiste was nieuw. Een gat in de
markt.
Kan ik u helpen, meneer?' Mijn
mijmeringen bij de beeltenis van
Berdien worden wild onderbroken
door een juffrouw die zaken wil
doen.
'Ja, eh. ziet u, ik eh. mijn naald van
mijn grammofoon is door mijn zoon
vernield en daarom -
Bij het weggaan uit de ivinkel kijk
ik nog even naar Berdien. Er is al
heel wat commentaar op haar gele
verd. 'Pure geldklopperij! Commer
ciële muziek! Hoe kan iemand met
een conservatorium-opleiding zulke
muziek maken!'
'Die mensen hebben gelijkdenk
ik en trek de winkeldeur achter me
dicht. 'Zulke mensen trekken zalen
vol en iedereen is laaiend enthou
siast terwijl anderen een veel grotere
prestatie leveren die slechts weini
gen opmerken.'
Ik pak mijn fiets en begin aan de
beklimming van de Korte St. Jan
straat. 'Hoe vaak heb ik dat Rondo
Rxisso niet van haar gehoord. Op pla
ten. op bandjes C7i elke leerling die
fluit speelt doet ernstig pogingen om
het Rondo Russo zich eigen te ma
ken. O verdraaid, je mag hier hele
maal niet fietsen!' Braaf stap ik af en
met de fiets aan de hand mediteer ik
verder.
'En toch en toch ik heb al
heel wat kinderen meegemaakt
maar nog nooit nam iemand een
plaat van Jean Pierre Rampal mee
naar school. Maar ivel van Berdien
Stenberg. Hoeveel kinderen willen
er trouwens tegenwoordig niet
dwarsfluit spelen. In Amsterdam
speelden er zelfs vijfhonderd tege
lijk in de Concertzaal. Zou Berdien
daar ook geen rol in spelen. Hoeveel
meisjes willen geen Berdien Sten
berg worden?'
Gelukkig, hier mag ik weer fiet
sen. Op naar hiiis.
'Misschien vervuil Berdien wel
een hele nuttige fuyictie ondanks alle
muzikale bezwaren die je kunt aan
voeren. Kinderen willen dwarsfluit
leren spelen en anderen die niet spe
len maar de muziek waarderen ko
men toch met iets anders in aanra
king dan met de stampende disco.
Bovendien weet ik één ding zeker.
Beste Berdien, dit houd je niet vol.
Je kunt niet avond aan avond steeds
dezelfde stukjes spelen. Er komt een
dag dat je toch een andere kant uit
wil. En dan wordt het interessant.
Dan bestaat er een kans dat je door je
eigen muzikale ontwikkeling men
sen met je meetrekt die anders nooit
zover gekomen waren. Het zal niet
de eerste keer zijn dat dit gebeurt.'
Zo, nog even de fiets in de schuur
en dan zijn we weer thuis. Plotseling
besef ik dat er een melodietje door
mijn hoofd speelt.
Rondo russo
Marzas
Schrijver Geert van Breugel zoekt de grenzen van de communicatiemogelijkheden.
BURGH-HAAMSTEDE - Geert van Breugel (38) uit
Burgh-Haamstede stoeit als reclame-man graag met de
mogelijkheden van communicatie in de ruimste zin van
het woord. Het is hem niet vreemd om met opmerkelijke
ideeën naar buiten te treden en wie Van Breugel kent,
had kunnen raden, dat zijn jongste bundel met nieuwe
poëzie een experimenteel karakter zou dragen. Geen ko
pie van Neerlands bekende dichters, maar een eigen 'vin
ding', waarin zakelijkheid en gevoelens één zijn. Hij
heeft het boekje geschreven, zoals ,,je stofzuigers aan de
consument probeert te slijten".
teksten op papier zet, maar hierbij
(Van Breugel is een nuchter en opti
mistisch mens - red) alledaagse
reclame-technieken toepast.
De bundel Voor Morgen telt vijftien
verschillende teksten, waarmee Van
Breugel hoopt, dat iedereen, die op
een of andere manier het laatste zetje
nodig heeft om na een tegenslag weer
gewoon verder te gaan, zich kan her
kennen. ,,In het dagelijkse leven mis
sen veel mensen een klankbord voor
hun vragen en problemen, waardoor
ze in een isolement terecht dreigen te
komen. Deze mensen hebben vaak
wel de motivatie om verder te gaan,
maar missen een rechtvaardiging. Ik
zie dit boekje als een vriendelijke
handreiking, waaruit de lezer zijn of
haar kracht kan putten", vertelt Van
Breugel.
Therapeutisch
Hij wil hiermee niet therapeutisch
bezig zijn, om de simpele reden dat
het zijn vak niet is. De teksten zijn
suggestief en een tikkeltje concreet
tegelijk, waardoor iedere lezer iets
van zichzelf kan herkennen. Van
Breugel zegt, dat wanneer hij de in
tentie gehad zou hebben iedereen-
echt persoonlijk te willen helpen
(,,als ik dat al zou kunnen") het boek
je waarschijnlijk erg dik had geweest
met individuele woorden.
Geert van Breugel heeft met Voor
Morgen weer een extra dimensie ge
geven aan de mogelijkheden van
communicatie. Dat heeft hij al eerder
gedaan, toen hij via een krant de zo
genaamde 'communicatieverbetering
per coupon' introduceerde. Het prin
cipe: in de krant staat een gedrukte
tekst, die de lezer, vergezeld van de
coupon naar een verstoorde relatie
kon sturen. Zakelijk, heel zakelijk.
De coupon had een wel/niet karak
ter en ging vergezeld van een ant
woordcoupon. Stelde de ontvanger
geen prijs op de tekst, dan kon deze
dat kenbaar maken door het terug
zenden van de coupon. Had hij of zij
door het gebaar reilen gezien de rela
tie weer op te pakken, dan bood een
persoonlijk getint antwoord uit
komst. Van Breugel zegt veel reacties
op dit uit 1.983 daterende initiatief te
hebben gehad.
Voor Morgen is in feite een soortge
lijke vinding, waarmee Van Breugel
de grenzen van de communicatiemo
gelijkheden zoekt. Het opvallende
aan zijn werktechnick is, dat hij niet
alleen gevoed door gevoelens zijn
UTRECHT - De beurs Vakantie
1986 die van 15 tot en met 19 januari
in Utrecht is gehouden, heeft een re
cord aantal bezoekers getrokken:
ruim 99.000. Vorig jaar, toen de weers
omstandigheden zeer slecht waren,
waren het er 54.000 en in 1984 rond
78.000.
DEN HAAG De Nederlandse Taal
unie. in 1980 door Nederland en Bel
gië opgericht om tot een gemeen
schappelijk beleid voor de
Nederlandse taal te komen, wil meer
eenheid in hot gebruik van aardrijks
kundige termen in Vlaanderen en Ne
derland. Dat is nodig omdat Vlaamse
en Nederlandse geografen dreigen
langs elkaar heen te praten.
DEN HAAG De horecascctor heeft
in de eerste negen maanden van vorig
jaar 2 procent meer geld omgezet dan
in dezelfde periode in 1984. Dit blijkt
uit dinsdag bekendgemaakte cijfers
van het Centraal Bureau voorde Sta
tistiek (CBS).
Indruk
Het boekje is geïllustreerd door
Willem Kleingeld, die net als Van
Breugel een heel eigen stijl van teke
nen heeft, waarbij eigenlijk niet één
tekening 'af' wordt gemaakt, maar
tegelijkertijd toch een afgerond ge
heel uitstraalt. De tekeningen heb
ben wel degelijk een nut, want ze zijn
afgestemd op de naast gedrukte
teksten.
Voo.r Morgen is uitgegeven door de
H4 groep bv in Renesse, die zelf 300
exemplaren gekocht heeft. De reste
rende 200 boekjes zijn in handen van
de schrijver zelf, die mogelijk de Zie-
rikzeese boekhandels nog benadert
voor de verkoop. De prijs van het 34
pagina's tellende Voor Morgen is
f 16,95 gulden
Vrijdag 24 januari
Nederland 1
09.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven
en slechthorenden
14.30 uur Chips die je niet kunt eten,
serie over computers.
14.45 uur Het droomschip, Duitse tv-
film over een cruise.
15.45 uur AVRO's Service-Salon
16.25 uur AVRO's Tele-Keuken.
16.35 uur Ik zag twee beren, kleuter
programma
16.50 uur Bas Boris Bode, Afl. 12.
17.15 uur Ontdek je plekje, serie
filmpjes over de schoonheid van stad
en land. Afl.: 's-Hertogenbosch.
17.30 uur Journaal
17.46 uur Ruud en Leonie, praatpro
gramma met Ruud ter Weyden en
Leonie Sazias.
18.15 uur AVRO cursus bridge. Les 6c.
18.25 uur Biotechnologie. Les 2b
(herh).
18.55 uur De Fabeltjeskrant
19.00 uur Wordt vervolgd, tekenfilm
magazine.
19.25 uur AVRO's Toppop. Presenta
tie: Kas van Iersel.
20.00 uur Journaal
20.28 uur AVRO's wedden dat...?
Showprogramma gepresenteerd door
Jos Brink.
22.10 uur AVRO's Televizier, actuali
teiten. Presentatie: Ria Bremer en
Mark Blaisse.
22.40 uur Mash, Amerikaanse serie
van Charles Dubin. Afl. Alles voor
het vaderland.
23.05 uur Karei v.d. Graaf, praatpro
gramma.
23.40 uur AVRO's sportpanorama
00.00 uur Journaal
Nederland 2
10.30 uur Ons lichaam. Een serie over
het menselijk lichaam. Afl. 3: de
huid.
11.00 uur Schooltv-weekjournaal.
Afl. 17.
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
17.00 uur Vloedlijn, gevarieerd pro
gramma rond het thema: Amateurs
en kunst.
18.15 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.20 uur Paspoort voor Spanjaarden
18.30 uur Sesamstraat
18.45 uur Jeugdjournaal
19.00 uur Journaal
19.12 uur Ja, natuurlijk, natuurpro
gramma.
20.40 uur Murder she wrote, Ameri
kaanse serie. Afl. Onkruid vergaat
niet. Wanneer Jessica Fletcher een
moord probeert op te lossen belandt
zij in een uitgeverswereld waar afper
sing en chantage schering en inslag
zijn.
21.30 uur Getijden, gevarieerd pro
gramma met gasten uit de wereld van
geloof en samenleving.
22.10 uur Gesprek met de minister
president.
22.30 uur Journaal
22.45 uur Daar sta ik voor (4). Discus
sieprogramma o.l.v. Eric Jurgens met
als gast Don Cupitt, Engelse theo
loog.
23.28 uur Een bericht van de wilde
ganzen.
23.30 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
23.35 uur West Side Story. Gefilmd
programma van de plaatopname van
de musical West Side Story gediri
geerd door Leonard Bernstein.
BRT 1
14.00 en 17.00 uur Schooltelevisie.
17.55 uur Journaal
18.00 uur Tik Tak, kleuterprogram
ma. (herh).
18.05 uur Plons, kleuterserie.
18.10 uur Prikballon, kleutermagazi
ne over het maken van allerlei voor
werpen en een tekenfilm. Presenta
tie: Francis Verdoodt.
18.25 uur Star Trek, science-fiction-
serie over de belevenissen van de
USS Enterprise. Afl. Charlie X.
19.15 uur Uitzending door derden.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht
19.45 uur Journaal
20.10 uur Weerbericht
20.15 uur De Collaboratie. Presenta
tie: Maurice de Wilde. Afl. De jeugd-
collaboratie.
21.45 uur Mezza Musica. Gevarieerd
jazzy programma met het versterkte
jazzorkest van de BRT o.l.v. Etienne
Verschueren.
22.20 uur Journaal. Aansl. Coda:
'Herinnering' van Rainer Maria Ril-
ke.
BRT 2
19.00 uur 1 week sport
19.30 uur Tijdrover. Vandaag: Henge
len, geen weer om te vissen, (herh).
19.42 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Journaal
20.10 uur Weerbericht
20.15 uur Videomatch, videospelletje
met Marleen Gordts.
20.25 uur Première. Filminformatie
met Jo Röpcke.
21.15 uur De blauwe lagune, Ameri
kaanse speelfilm uit 1980 van Randal
Kleiner met Brooke Shields en
Christopher Atkins. Na een schip
breuk kunnen alleen de kinderen
Emmeline en Richard zich redden. Ze
bereiken een verlaten eiland in de
tropen waar ze proberen te overleven.
Samen worden ze er volwassen.
Dat laatste is geraffineerd ver
werkt, zodat de lezer echt niet de in
druk heeft een reclamefolder door te
kijken. Het concept van de teksten is
opgesteld, zoals allerhande gebruiks
artikelen aan de man/vrouw ge
bracht worden. Inderdaad toont Voor
Morgen, voor wat de aantrekkings
kracht betreft, het idee van de adver
tentie. Éénmaal begonnen met het le
zen van de soms nonchalant ingezette
teksten, ontstaat het gevoel alsof de
letters de lezers de bladzijde intrek
ken en dwingen alle zinnen te veror
beren.
Van Breugel probeert met zijn mo
tiverende teksten de levenshouding
van de lezer positief te beïnvloeden.
Of hij hierin is geslaagd, is afhanke
lijk van de reacties. Hij deelt de me
ning, dat mensen met problemen of
probleempjes vatbaarder zijn voor
zijn teksten, dan zij die menen dat
het hen alleen voor de wind gaat.
ZIERIKZEE - Voor het eerst in de
geschiedenis van de concertserie Ars
Musica wordt een educatief concert
gegeven. Bij de andere concerten in
deze serie gebeurt het wel eens dat de
concertgevers een korte mondelinge
toelichting geven op het te spelen
werk, dit keer echterstaat de toelich
ting meer centraal. De toelichting op
de werken wordt zowel mondeling
als visueel (d.m.v. een projectie
scherm) gegeven. Bovendien worden
op de een of andere wijze de concert
bezoekers zelf actief hij het gebeuren
betrokken.
Een van de doelstellingen van dit
concert is meer informatie te geven
over de begrippen polyfonie en homo-
fonie. Vooral vanwege het begrip 'po
lyfonie' heeft men de keuze laten val
len op het orgel en klavecimbel als
instrumenten waarop een en ander
zal worden gedemonstreerd.
Een drietal leden van Ars Musica,
Ellengard Jensc, Willie Bil en Bram
de Wolf zal elk een aandeel in dit con
cert hebben.
Centraal op deze avond staan o.a.
de volgende werken, een 'echo-
fantasie' van de Nederlandse compo
nist J. P. Sweelinck, oen kleine fuga
van de componist Pacholbel, een Inga
in f kleine terts van J. S. Bach en oen
programmatisch werk van Kuhnau
'David en Goliath'.
Dc concertgevers hopen door mid
del van woord, beeld en muziek tc be
reiken dat mensen op een andere ma
nier naar muziek gaan luisteren en
dus qok meer in muziek gaan ontdek
ken.
Tevens achten zij dit programma
uitermate geschikt om kinderen met
deze muziek kennis tc laten maken
Het concert wordt gegeven in de Lu
therse kerk tc Zierikzec, zaterdag 25
januari, en begint om 20.00 uur.
Kaarten voor dit concert kunnen
worden afgehaald of telefonisch wor
den gereserveerd aan de Zeeuwse Mu
ziekschool op dc vrijdag voor het con
cert van 11.00-12.00 uur. (telefoon 2169
- Poststraat 43).
BRUINISSE - ,,De mossels zijn van
een prima kwaliteit dit seizoen." De
ze constatering van een waar feit
werd begin deze week luid en duide
lijk de ether ingezonden in de consu
mentenrubriek „Vandaag" van de
NCRV op radio I.
De consumentenvoorlichting stond
die dag in het teken van de mossel.
De presentatoren van de rubriek wa
ren daarvoor afgereisd naar het cen
trum van de mosselkwekers, Bruinis-
se, en hadden daar een gesprek met
een mosselkweker, Jan de Waal van
de Bru 5.
De Waal vertelde aan de luisteraars
de achtergrond-informatie vanaf het
mosselzaad tot dat de mossels in de
restaurants kunnen worden geser
veerd. Over het zaadvissen, de groei
van de mosselen, het opvissen met de
korren, het vervoer, het aanbieden
aan de mijn in Yerseke en het verwa
teren. „De goede kwaliteit van ons
produkt hebben we natuurlijk niet
zelf in de hand. Daarin zijn we in gro
te mate afhankelijk van de natuur",
besloot De Waal z'n radiopraatje.
Vervolgens werden de luisteraars
verlekkerd met een bijzonder recept
voor een mosselmaaltijd van een
restauranthouder uit Philipine.
ZIERIKZEE - Zaterdag 25 en zondag 26 januari draait
in de Concertzaal te Zierikzee de meest geprezen rol
prent Het Smaragdgroene Oerwoud (The Emerald Fo
rest) van John Boorman. Beide voorstellingen beginnen
om 20.00 uur en zijn toegankelijk voor filmliefhebbers,
ouder dan twaalf jaar.
Bill Markhem arriveert met zijn
vrouw en twee kinderen. Tommy (7
jaar) en Heather in het Amazpne ge
bied. Bill is hoofdingenieur 'bij de
bouw van een enorme hydro-elektri-
sche dam in de rivier. Vele hectaren
bos moeten daarvoor verdwijnen.
Met vrachtwagens en bulldozers wor
den eeuwenoude bomen ontworteld.
Er Worden wegen aangelegd, tenein
de met de bouw te kunnen beginnen.
Bill behoort tot het grote leger van
technocraten, die de voordelen van de
moderne wereld met zijn vooruitgang
in de landen van de derde wereld wil
brengen. Onopgemerkt door de blan
ken slaan de indianen van de Ont-
zichtbare Stam het begin van de
werkzaamheden gade. Zij hebben
nimmer contact met de buitenwereld
gehad. Tommy, die zich enkele tien
tallen meters in het bos waagt, ziet
hen staan en verdwijnt met hen in het
ondoordringbare woud Bill roept
Tommy terug, krijgt geen antwoord
en ziet met afgrijzen hoe een pijl
naast hem in een boom suist De
indianen zijn verdwenen met Tbmmy.
Om zich heen ziet Bill de jungle met
z'n miljoenen bomen, waar geen be
schaafd mens zich een weg doorheen
kan banen.
door CISSY VAN MARXVELDT
Achter zijn hand verborg Jef een
grimas, daar troonde nog de Lorelei.
Een-twee-drie. Hij boog. En Pit, die
ze zag wegdansen - bijna een hoofd
stak Ella boven de onmogelijke Fatty
uit - Pit bewoog haar waaier van wit
te veren, terwijl ze ondeugend tegen
tante Melie fluisterde: „Zo meteen
rolt Fatty over Ella's Spaanse sjaal.
Arme jongen, hij is er hopeloos uit.
Ziet u dat, tante Melie?"
En tante Melie lachte en knikte. En
zc dacht: Van alle Burchtmeisjes was
Pit haar toch het liefst.
„Je hebt me lang laten smachten,
Erica!" fluisterde Gerrit Jan, terwijl
hij - hij had zelf de welsprekende
plaat opgezet - op de tonen van: 'You
are my dear little princess' met haar
trachtte rond te bostonneren. G. J.'s
ene been was aldoor een beetje uit de
maat en hij had zich zo krampachtig
aan Pits rug vastgeklemd, dat zij zijn
nagels voelde. Maar dat droeg ze wel
gelaten.
„Och kom," zei Pit. „Ik kan het
toch niet helpen, dat alle andere rid
ders jou steeds voor waren?"
„Je bent zo gevierd," prevelde Ger
rit Jan.
„Ja, bèr," zei Pit.
„Hoe vind je die woorden?" dweep
te G. J. en zoals hij zich had voorge
steld te doen, zong hij enthousiast:
..You are my dreamlike fairy
And wTl never, never part
„Nogal overdreven," zei Pit.
„Dat meen je niet Erica," fluisterde
G. J. en vals en sotto-voce vervolgde
hij:
„You are my flower of beauty
You are the star of my life
„Heerlijke boston wat?"
„Ja-è," kreunde Pit.
„Trapte ik je? Nee toch?"
„Een beetje," zei Pit.
Gerrit Jan slikte manhaftig 'och
lieveling' in. Hij keek eens over haar
schouder naar buiten. Maanlicht,
vredige stilte, silhouetten van donke
re bomen. Nu met haar door de tuin
dwalen en dan, op een eenzaam plek
je zeggen Ja wat? G. J. keek neer
op Pit. Ze was zo heel jong nog in
haar korte lichtblauwe jurkje met
het overrokje van kant. Ze was nog
een schoolmeisje. Kon hij al zeggen,
dat hij van haar hield? Zou ze niet
schrikken? Hij keek naar de kordate
ronding van haar kin. Och, ze was
niet direct een type, dat aanstellerig
schrikken zou. En ze zou het toch ze
ker wel vermoed hebben.
Reep, die met Hetty langs danste,
zong:
..You are the fairest and purest
You are the sun of my days
„Wat zie jij er melancholiek uit.
Robbert."
G. J. klemde nog steviger een nagel
in Pits rug.
„Helemaal niet," weerde hij ver
ontwaardigd af.
„Nou, vrolijk is anders," zei Reep.
Opeens wist Gerrit Jan het. Hij zou
Erica vragen, of hij haar schrijven
mocht. Dat hij daar niet eerder aan
gedacht had. De plaat liep midden in
de verheerlijking af. Jef stond al te
draaien, alsof zijn leven er van af
hing. Gerrit Jan, die even was blijven
stilstaan, zette weer zijn benen in ac
tie. Pit zuchtte onmerkbaar. Ze voel
de haar zilveren schoentjes belaagd.
„Zeg Erica
„Ja?"
„Zullen we even de tuin ingaan?"
Alles was beter, dacht Pit, dan met
Robbert te dansen. „Oh, allright," zei
ze.
„We moeten trachten ongemerkt
weg te sluipen," zei Gerrit Jan.
„Ja, daar is wel kans op, terwijl El-
la ons allen met Argus-ogen
bespiedt," zei Pit.
Ach ja, Ella! Daaraan had hij niet
gedacht. Ella zat naast tante Melie,
haar gezicht ontevreden boven haar
witzijden sjaal.
„Kom, als we bij de open deuren
zijn," fluisterde G. J. optimist.
„Vooruit dan maar," zei Pit.
Grif en prettig ging ze daar op in.
G. J. straalde. Ze waren bij de deur,
die naar de stoep leidde. En gelukkig.
Jefs massieve figuur verborg hen. Ze
glipten naar buiten.
(wordt vervolgd)