Buschauffeur Jo van Weenen
maakte laatste ZWN-busreis
Nieuwe Zeeuwse
dubbeldeksveerpont
officieel overgedragen
Ring Promotion ter ziele
maar de braderieën blijven
Zilveren kruis
verwacht enorme groei
Ontwikkelingsdag voor de
fruitteelt weer in Kapelle
Vijfentwintig jaar wilde hij niet meer volmaken
Alblas
bouwt drie
binnenvaart
schepen
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 7 januari 198B Nr. 23859
3
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Direktie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redaktie:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor:
Jannewekken 11. Zierikzee;
postbus 1. 4300 AA Zierikzee;
telefoon. 01110-6551.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (na 18.30
uur): 01119-1660.
Redaktie (na 17.30 uur); 01110-6719.
01110-4669. 01110-5396.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
f 40,00; per jaar f 15250; losse
nummers t 0,80.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 5% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag.
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
52 cent per mm; ..succesjes" (tVm 4
regels) f 6.40.
Kontrakftarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclusief
5% BT W.
Bij zijn eindpunt in Burgh-Haamstede wachtten vrijdag collega's en familieleden de afscheidnemende buschauffeur
Jo A. van Weenen op.
of interne omstandigheden hun laat
ste aansluiting naar huis missen, op
kosten van de busmaatschappij een
taxi kunnen krijgen. ,,Als de chauf
feur te lang koffie drinkt en iemand
daardoor zijn of haar laatste bus
mist, dan moet de chauffeur de taxi
betalen". Wanneer door bijvoorbeeld
een ongeval vertraging optreedt, dan
is dat buiten de schuld van de chauf
feur om en betaalt de ZWN de taxi
rit.
ESO-phone
In dit verband wijst Van Weenen op
het gemak van de zogenaamde ESO-
phone - het contact tussen de bus en
de basis in Zierikzee. dat nu zo'n drie
a vier jaar werkt. ,,Dat is een beste
uitvinding geweest. Ik reed eens in de
bus, toen er een ongeluk bij de Heine-
noord was gebeurd. In de bus zaten
drie ouderen en een jonger iemand.
Door de vertraging dreigden de men
sen de laatste bus naar huis te mis
sen. Door de ESO-phone heb ik een
oplossing kunnen vinden", aldus de
VUT-er.
Niet alleen de jongere collega's
moeten het bij Van Weenen ontgel
den (uitzonderingen daargelaten),
maar ook en vooral de schoolgaande
jeugd. Luidruchtig zijn hoort vol
gens de chauffeur bij jongeren, maar
vernielen gaat hem duidelijk te ver.
„Toen ik eens met mijn nieuwe bus
schoolgangers moest vervoeren,
bleek 's avonds dat de kussens al wa
ren versneden. Daar kan ik behoor
lijk kwaad om worden. Het was per
slot van rekening mijn bus; logica".
Van Weenen gebruikt te pas en onpas
het woord logica, waarmee hij zijn
stellingen kracht bijzet.
MIDDELBURG - In het provinciehuis in Middelburg heeft maandagmorgen
de officiële overdracht plaatsgevonden van de nieuwe dubbeldeksveerboot
Prinses Juliana, die op de veerdienst Vlissingen-Breskens op de Westerschel-
de zal worden ingezet. Het schip is voor 58 miljoen gulden gebouwd door
scheepswerf De Merwede uit Hardinxveld-Gicssendam.
Maandagmorgen werd het certifi
caat van gereedheid overhandigd aan
de waarnemend Commissaris van de
Koningin, de gedeputeerde J.de
Voogd. De Prinses Juliana zal op 28
februari officieel in gebruik worden
gesteld. Het personeel krijgt twee
maanden de tijd om aan het schip te
wennen. De veerpont wordt de derde
dubbeldekker die bij de Provinciale
Stoombootdiensten Zeeland in ge
bruik wordt gesteld. De twee ande
ren varen op het traject Kruiningen-
Pcrkpolder.
Met de ingebruikname van de Prin
ses Juliana wordt de vervoerscapaci
teit op het traject Vlissingen-
Breskens verdubbeld. Gedeputeerde
De Voogd, tevens belast met de porte
feuille van de bootdiensten in Zee
land, zei te verwachten dat het opont
houd en de wachttijden voor de
passagiers in Vlissingen en Breskens
nu aanzienlijk zullen verminderen.
De Prinses Juliana is ontworpen
door het Bureau voor de Scheeps
bouw in Bloemendaal, die ook de
bouw begeleid heeft.
De directeur van de werf, H. J.
Schlomann, zei maandag tijdens de
officiële overdracht van de boot aan
de provincie, dat De Merwede des
tijds zijn nek verheeft moeten uitste
ken om het schip binnen het financië
le en tijds-bestek te kunnen bouwen.
Toch deed Schlomann de provincie
het aanbod om voor dezelfde prijs en
onder dezelfde voorwaarden een
nieuwe dubbeldekker te bouwen,
maar dan moet het contract voor 1
maart van dit jaar ondertekend zijn.
De waarnemend Commissaris van
de Koningin in Zeeland, J. de Voogd,
liet weten dat een dergelijke op
dracht er voorlopg niet in zit. De Pro
vinciale Stoombootdiensten in Zee
land gaan nu eerst proberen drie
overjarige en overtollige enkeldeks-
veerponten te verkopen.
ZIERIKZEE - Jo A. van Weenen uit Zierikzee is in de
VUT gegaan. Bijna 24 jaar heeft de 60-jarige chauffeur
zijn busritten voor de ZWN - voorheen de RTM - gereden.
Op zijn verzoek is er geen uitgebreide afscheidsreceptie
geweest, want daar voelt hij niets voor. Toch zullen ze bij
de busmaatschappij weten, dat hij weg is, want - zoals
hij zelf zegt - ,,ik ben absoluut geen gemakkelijke ge
weest". Hij heeft z'n werk lange tijd met plezier gedaan,
maar de laatste jaren was de sfeer er niet beter op gewor
den en voelde hij niets voor het volmaken van zijn nade
rende jubileum.
Van Weenen, die al vanaf zijn ne
gentiende jaar op .de weg zit, is een
openhartig man. Geen verhullende
terugblikken, maar een duidelijk be
toog over zijn werkkring, die de laat
ste jaren volgens hem aan gezellig
heid en sfeer heeft ingeboet. „Ik ben
iemand, die van eerlijkheid en recht
vaardigheid houd. Ik zei gewoon alles
en dat wordt je niet altijd in dank
baarheid afgenomen".
'Op de bus'
Hij vertelt graag van de beginja
ren. Als hij om zeven uur 'op de bus'
moest, was hij soms al een uur eerder
in de hal te vinden samen met zijn
collega's Cor Dekker en Cees
Konstance. „We kwamen allemaal
een uurtje eerder, om gezellig te klet
sen over alles en nog wat. Tegen de
tijd dat we de weg op moesten, maak
ten we.de bus klaar en gingen op pad.
Daarvan is niet veel meer overgeble
ven", aldus Van Weenen.
In die tijd kon de chauffeur het
niet hebben als een collega in moei
lijkheden was en stapte hij meteen
naar de directie. „Er waren altijd
mensen die zeiden van 'oh Van Wee
nen heeft weer iets te zeuren'. Ik wil
de eigenlijk alleen helpen met het
oplossen van problemen", memo
reert hij. Dat hij het in zijn laatste
werkperiode minder naar de zin had,
dan voorheen, is te wijten aan het ge
drag van enkele jonge collega's en de
reizigers (alweer voornamelijk jon
geren). „Die jonge collega's" zo zegt
hij „kunnen niet begrijpen, dat wij
(de ouderen) ze met onze ervaring
nog iets kunnen bijbrengen. Ze lij
ken alles beter te weten".
Hij vertelt als voorbeeld over de
gladheid. „Het gebeurde dat het zo
glad was, dat ik het niet verantwoord
vond, om met de bus te rijden. Per
slot van rekening heb je een hoop
mensen te vervoeren en ik wilde het
risico niet lopen. Een jonge collega
was het niet met me eens en stapte'
toch in zijn bus. Dat heeft ie geweten,
want na korte tijd was hij van de weg
geraakt". Het zat Van Weenen niet zo
zeer dwars, dat de jonge collega de
weg opging, maar meer, dat hierdoor
hijzelf aangesproken kon worden met
de vraag, waarom hijzelf ging rijden.
Verantwoordelijkheid
„Als chauffeur heb je een grote ver
antwoordelijkheid ten opzichte van
je passagiers. Zoiets voel je niet be
wust, maar toch...Als ik niet wil rij
den, accepteert de directie dat. Ge
lukkig kan de directie ook de
onverantwoorde doorzetters terug
fluiten", stelt hij tevreden vast. Zo
gauw hij over reglementen spreekt
wijst hij naar een onderzettafeitje,
waarop slechts oude kranten liggen.
Pas als hij vertelt, dat het interview
bij een kennisje wordt gehouden,
wordt duidelijk dat hij in zijn huis
het reglement van de.ZWN vast op die
plaats heeft staan.
In dat reglement staat ook geschre
ven, dat passagiers, die door externe
In Burgh-Haamstede
BURGH-HAAMSTEDE - Wat al enige tijd in de lucht
hing, is maandagavond tijdens een algemene vergade
ring in hotel Bom, bewaarheid, want Ring Promotion is
opgeheven. Voor de liefhebbers van de 6 braderiedagen
in het zomerseizoen wil dit niet zeggen dat ook deze ver
dwijnen, want een nieuwe combinatie, mede op deze
avond geboren en afkomstig uit de Middenstandsvereni
ging Burgh-Haamstede, Ring Promotion zelf en de Eve
nementencommissie Burgh-Hamstede zet deze 6 dagen
voort. Voorzitter A. Kloos gaf een toelichting op dit in
grijpende besluit dat voortvloeit uit een verval van de
opzet, een dalend enthousiasme van de leden, een aantal
bedankjes en een als een donderslag aangehoorde mede
deling van wethouder A. J. Padmos die een brief voorlas
van b en w aan Ring Promotion waarin, „indien dezelfde
opzet gehanteerd wordt als in 1985, een vergunning om
de braderie te houden, geweigerd zal worden".
Deze brief overigens, was reeds op
31 december aan het Ring Promotion-
bestuur gezonden doch was daar nog
niet aangekomen. Mede doorslagge
vend was volgens dc voorzitter het
feit dat bijna alle contributies voor
Ring Promotion door de midden
stand worden betaald en wat is er dan
logischer om terug te keren naar één
vereniging om tevens met een ge
waardeerde hulp van de VVV één ste
vige vuist te kunnen maken. Dc voor
zitter zou gaarne zien dat ook Burgh
in het braderie-spektakel opgenomen
zou worden, doch later kwamen daar
aanwezige standhouders tegen op.
Zij meenden dat alle kraampjes
kort op elkaar geplaatst in de
Haamsteedse Ring, desnoods in 2 rij
en, dc bezoeker sneller doet kopen,
dan een verdeelde braderie over
Haamstede en Burgh. Een werk
groep. afkomstig uit de 3 verenigin
gen zal een geheel jaar hezig zijn en
niet alleen de braderie voorbereiden,
maar ook bijvoorbeeld Sinterklaas
en de Strao. De voorzitter schermde
ook met een optelling van kraampjes
tussen Haamstede en Burgh, doch dit
plan werd door wethouder Padmos al
bij voorbaat afgewezen om ver
keerstechnische redenen.
De wethouder fundeerde het be
sluit om een vergunning te weigeren
hoofdzakelijk op het ontduiken van
precariorechten van middenstanders
die voor Ring Promotion bedankten
en toch een kraampje neerzetten, als
nog profiterende van de ontheffing
op Ring Promotiondagen voor dc
wél-leden. Bovendien zijn er bij de
gemeente klachten gekomen over het
voor het verkeer afsluiten van de
Ring. waardoor enkele middenstan
ders schade leden. Tbch zei wethou
der Padmos dat bij een oorspronkelij
ke opzet de gemeente geen enkel
bezwaar zal hebben tegen deze 6 da-
gen. Voorzitter Kloos doelde mede
dat vorig jaar door de marktmeester
de z.g. „zwartwerkers" mot hun
kraam aan het het gemeentehuis zijn
doorgegeven voor eventuele precario
rechten, maar dat van die zijde niets
werd gedaan. Wethouder Padmos ant
woordde dat het juridisch gezien erg
moeilijk is om deze zwartwerkers
aan te pakken.'Nu deze groep steeds
grotere vormen gaat aannemen heeft
het gemeentebestuur besloten in te
grijpen.
Samenstelling
In de nieuwe samenstelling kunnen
alle middenstanders die lid van de
middenstandsvereniging zijn, hun
kraampje opzetten, mits in de Ring.
Ook de z.g. gasten, die wat de
monstreren, zullen de mogelijkheid
krijgen om weer terug te komen op de
braderiedagen. Voorzitter Kloos
vroeg de vergadering om een uit
spraak te doen over de nieuwe combi
natie en zei er bij, dat, indien men
besloot om Ring Promotion in de op
zet van nu. te behouden, het bestuur
en bloc zou opstappen. Zo ver kwam
het niet want iedereen ging akkoord
met dc nieuwe opzet en zag dit liever
dan een verder aftakelend en op den
duur verdwijnend braderie-
spektakel.
Braderie
Voorzitter Kloos maakte dan he
kend dat de braderiedagen dit jaar
zijn vastgesteld op dc donderdagen
10, 17 24, 31 juli en op 7 en 14 au
gustus. Wel werd uit dc vergadering
gevraagd om de naam en het vignet
Ring Promotion te behouden, het
geen werd ingewilligd. Wethouder-
Padmos wenste dc gereorganiseerde
vereniging alle succes toe Zijn wén
sen vonden instemming bij de heerN.
A. Dnmbruin die de VVV vertegen
woordigde en diverse van de maar
weinige aanwezigen. Zij dankten ook
het bestuur voor hun inzet in deze af
gelopen jaren.
Aan het begin van dc vergadering
dankte voorzitter Kloos de aftreden
de en niet herkiesbare mevr. L.
NOORDWIJK - Dc Zilveren Kruis-
grocp, de grootste ziektekostenverze
keraar van ons land, voorziet een
enorme groei. IVerd het afgelopen
jaar, toen Zilveren Kruis samen ging
met VGCN, het aantal verzekerden
op 520.000 gebracht, dit jaar zal dit
aantal aangroeien tot naar schatting
750.000, aldus maandag hoofddirec
teur Bok van dc Zilveren Kruis groep
in zijn nieuwjaarstoespraak. Het
premie-inkomen zal dit jaar oplopen
van 560 miljoen naar 000 miljoen.
Verwijzend naar wetsontwerpen
stelde Bok. dat de vrijwillige verze
kering in het Ziekenfonds per 1 april
zal worden opgeheven. Op grond van
de samenwerking van dc verzeke
ringsgroep met 26 ziekenfondsen ver
wacht Bok een toeloop van 200.000
verzekerden. Bok denkt dat dit zal
samengaan met een versterking van
de samenwerking met do ziekenfond
sen bij met name dc beheersing van
de kosten in de gezondheidszorg.
Het totale premie inkomen, inclu
sief schade- en levensverzekeringen,
van de verzekeringsgroep zal over
1985 uitkomen op 000 miljoen, maar
het jaar zal worden afgesloten met
„een matig positief resultaat".
De Zilveren Kruis groep denkt me
dio dit jaar een nieuw computercen
trum in gebruik te nemen
Ook in de decembermaand moeten
chauffeurs nogaleens hun adem in
houden voor de scholieren. Van Wee
nen vertelt over een collega, die leer
lingen in zijn bus had zitten, die
plezier hadden in het afsteken van
vuurwerk. „Als een rotje langs je
hoofd vliegt en knalt, dan bestaat de
kans, dat je van de weg raakt. Heel
terecht, dat die collega nergens meer
stopte en met de volle bus naar het
politiebureau doorreed".
Eigenschap
De laatste jaren waren niet echt fij
ne jaren, om het zacht uit te drukken.
Met zijn verhalen maakt Van Weenen
overduidelijk dat .hij iemand is, die
vertelt wat hij denkt. Dat is een prij
zenswaardige karaktereigenschap.
Voor hem geen uitsluitend lovend be
toog over zijn oude werkkring. Toch
ook niet alleen negatief, want hij
heeft ook veel leuke dingen meege
maakt en „zou het zo weer overdoen".
„Ik moet zeggen, dat mijn ervarin
gen van de laatste jaren misschien
ook wel negatief zijn overgekomen
bij mij, doordat je gaat aftellen. Laat
maar gaan ik moet nog zo en zo lang",
zegt hij waarmee hij een en ander ook
wel bij zichzelf wil zoeken. Hij wilde
geen groots afscheid, maar achteraf
heeft hij het opwachten van enkele
collega's en .familieleden - afgelopen,
vrijdag - toch erg op prijs gesteld. „Je
kunt nu eenmaal niet als een hondje
weglopen, alsof je er een blauwe
maandag hebt gewerkt. Wat dat aan
gaat ben ik toch wel blij geweest met
de verrassing", besluit Van Weenen.
Of hij nu dagelijks op een bankje
bij het busstation in Zierikzee te vin
den zal zijn? „Absoluut niet. Ik heb
voldoende hobby's en ben gezond.
Met mijn hengeltje bij de Zeedijk;
dat is wat ik wil. Je hebt mensen, die
tot hun 65e bij het bedrijf blijven en
als het ware achter het stuur sterven.
Daar pas ik voor. Al met al kijk ik op
een fijne periode terug, met uitzon
dering van de laatste periode, en heb
ik een goede tijd tegoed".
Vrijdug 10 januari
KAPELLE - De Kring Zeeland/West Noord-Brabant
van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) en de
drie CLO's houden vrijdag 10 januari weer de traditione
le ontwikkelingsdag voor de fruitteelt in de veilinghal te
Kapelle. Van 09.00-16.30 uur heeft de organisatie tal van
activiteiten op het programma staan van demonstraties
tot lezingen. De beurs is uitermate geschikt voor het leg-,
gen van contacten en het uitwisselen van ervaringen.
Zoals gebruikelijk biedt de beurs
allerlei zaken op het gebied van de
fruitteeltmechanisatie, materialen
voor schuurbouw en koelhuisregel-
apparatuur. Ook voor de kleinfruit-
rassen krijgt de teelt onder glas en
plastic zeker voldoende aandacht.
Uniek voor Nederland is het verto
nen van een computerprogramma,
dat zich geheel op de fruitteelt richt.
Medewerking is toegezegd door het
Proefstation voor de fruitteelt, de
NFO, de Arbeidsinspectie, het Land
bouwschap en de CVZ, die allen in
speciale stands actuele zaken zullen
belichten.
Het middagprogramma speelt zich
naast de beurs in de veiling ook af in
De Vroone, eveneens in Kapelle. Na
een openingswoord door de voorzit
ter (13.30 uur) spreekt dr. ir. S. J.
Wertheim, hoofd afdeling teelt en
economie van het Proefstation van de
EINDHOVEN - Onbekenden heb
ben het afgelopn weekeinde in Eind
hoven een telefooncel opgeblazen.
Dat gebeurde veirnoedelijk met een
zelfgemaakte bom. Een woordvoer
der van de Eindhovense gemeentepo
litie heeft dat meegedeeld.
fruitteelt. Wertheim gaat het hebben
over 'Wat leert de vorstschade ons'.
Naar een moderne fruitteelt is het
thema van J. Ruisen, bedrijfstakdes-
kundige Consulentschap voor de Ak
kerbouw en Tuinbouw te Goes. Na de
pauze heeft ir. W. L. A. G. Tbcken, di
recteur LAVO-Zeeland, het over de
zuidwestelijke fruitafzet in perspec
tief en hebben de aanwezigen gele
genheid tot het stellen van vragen.
ROTTERDAM - Scheepsbouwer
Alblas in Hendrik Ido Ambacht
heeft orders verworven voor de bouw
van drie binnenvaartschepen en een
containerschip. Hiermee is een be
drag van in totaal twintig miljoen
gulden gemoeid. Directeur A. Alblas
heeft dit maandag meegedeeld.
De binnenvaartschepen zijn besteld
door het bedrijf Rensen uit Zwijn-
drccht, het containerschip door
scheepsmakelaardij Hendricks uit
Gorinchem. De casco's voor de drie
binnenvaartschepen worden overi
gens in opdracht van Alblas vervaar
digd op werf van Stoczinia in het
Poolse Gdanks. Dat is nu eenmaal
goedkoper dan de casco's in Neder
land te laten bouwen, aldus directeur
Alblas.
Alblas verwacht het produktieper-
soneel op korte termijn te kunnen
uitbreiden tot tachtig a honderd man.
Het zijn er nu nog vijfenveertig. Vol
gons scheepsbouwer Alblas is er ook
na het voltooien van de opdracht
werk voor zijn bedrijf.
Ondanks het feit. dat de Ring Promotion ter ziele is gegaan, blijven de brade
rieën gewoon bestaan in Burgh-Haamstede.
Evertse-Fislicr. Onder dankzegging
voor haar grote inzet zullen dc bloe
men haar vandaag bereiken omdat
zij ziek in bed ligt. En in zijn terug
blik over de 6 daagse braderie uit
1985 kon de voorzitter toeh nog gewa
gen van een feilloos verloop ondanks
een paar slecht-wecr dagen. Dc be
langstelling voor deze belangrijke
vergadering was matig.
A