Buschauffeur Jo van Weenen maakte laatste ZWN-busreis Nieuwe Zeeuwse dubbeldeksveerpont officieel overgedragen Ring Promotion ter ziele maar de braderieën blijven Zilveren kruis verwacht enorme groei Ontwikkelingsdag voor de fruitteelt weer in Kapelle Vijfentwintig jaar wilde hij niet meer volmaken Alblas bouwt drie binnenvaart schepen ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 7 januari 198B Nr. 23859 3 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Uitgever: B.V. Drukkerij v/h lakenman Ocht- man te Zierikzee. Direktie: D. L. van 't Leven. Chef-redaktie: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor: Jannewekken 11. Zierikzee; postbus 1. 4300 AA Zierikzee; telefoon. 01110-6551. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (na 18.30 uur): 01119-1660. Redaktie (na 17.30 uur); 01110-6719. 01110-4669. 01110-5396. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) f 40,00; per jaar f 15250; losse nummers t 0,80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 5% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag. donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 52 cent per mm; ..succesjes" (tVm 4 regels) f 6.40. Kontrakftarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 5% BT W. Bij zijn eindpunt in Burgh-Haamstede wachtten vrijdag collega's en familieleden de afscheidnemende buschauffeur Jo A. van Weenen op. of interne omstandigheden hun laat ste aansluiting naar huis missen, op kosten van de busmaatschappij een taxi kunnen krijgen. ,,Als de chauf feur te lang koffie drinkt en iemand daardoor zijn of haar laatste bus mist, dan moet de chauffeur de taxi betalen". Wanneer door bijvoorbeeld een ongeval vertraging optreedt, dan is dat buiten de schuld van de chauf feur om en betaalt de ZWN de taxi rit. ESO-phone In dit verband wijst Van Weenen op het gemak van de zogenaamde ESO- phone - het contact tussen de bus en de basis in Zierikzee. dat nu zo'n drie a vier jaar werkt. ,,Dat is een beste uitvinding geweest. Ik reed eens in de bus, toen er een ongeluk bij de Heine- noord was gebeurd. In de bus zaten drie ouderen en een jonger iemand. Door de vertraging dreigden de men sen de laatste bus naar huis te mis sen. Door de ESO-phone heb ik een oplossing kunnen vinden", aldus de VUT-er. Niet alleen de jongere collega's moeten het bij Van Weenen ontgel den (uitzonderingen daargelaten), maar ook en vooral de schoolgaande jeugd. Luidruchtig zijn hoort vol gens de chauffeur bij jongeren, maar vernielen gaat hem duidelijk te ver. „Toen ik eens met mijn nieuwe bus schoolgangers moest vervoeren, bleek 's avonds dat de kussens al wa ren versneden. Daar kan ik behoor lijk kwaad om worden. Het was per slot van rekening mijn bus; logica". Van Weenen gebruikt te pas en onpas het woord logica, waarmee hij zijn stellingen kracht bijzet. MIDDELBURG - In het provinciehuis in Middelburg heeft maandagmorgen de officiële overdracht plaatsgevonden van de nieuwe dubbeldeksveerboot Prinses Juliana, die op de veerdienst Vlissingen-Breskens op de Westerschel- de zal worden ingezet. Het schip is voor 58 miljoen gulden gebouwd door scheepswerf De Merwede uit Hardinxveld-Gicssendam. Maandagmorgen werd het certifi caat van gereedheid overhandigd aan de waarnemend Commissaris van de Koningin, de gedeputeerde J.de Voogd. De Prinses Juliana zal op 28 februari officieel in gebruik worden gesteld. Het personeel krijgt twee maanden de tijd om aan het schip te wennen. De veerpont wordt de derde dubbeldekker die bij de Provinciale Stoombootdiensten Zeeland in ge bruik wordt gesteld. De twee ande ren varen op het traject Kruiningen- Pcrkpolder. Met de ingebruikname van de Prin ses Juliana wordt de vervoerscapaci teit op het traject Vlissingen- Breskens verdubbeld. Gedeputeerde De Voogd, tevens belast met de porte feuille van de bootdiensten in Zee land, zei te verwachten dat het opont houd en de wachttijden voor de passagiers in Vlissingen en Breskens nu aanzienlijk zullen verminderen. De Prinses Juliana is ontworpen door het Bureau voor de Scheeps bouw in Bloemendaal, die ook de bouw begeleid heeft. De directeur van de werf, H. J. Schlomann, zei maandag tijdens de officiële overdracht van de boot aan de provincie, dat De Merwede des tijds zijn nek verheeft moeten uitste ken om het schip binnen het financië le en tijds-bestek te kunnen bouwen. Toch deed Schlomann de provincie het aanbod om voor dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden een nieuwe dubbeldekker te bouwen, maar dan moet het contract voor 1 maart van dit jaar ondertekend zijn. De waarnemend Commissaris van de Koningin in Zeeland, J. de Voogd, liet weten dat een dergelijke op dracht er voorlopg niet in zit. De Pro vinciale Stoombootdiensten in Zee land gaan nu eerst proberen drie overjarige en overtollige enkeldeks- veerponten te verkopen. ZIERIKZEE - Jo A. van Weenen uit Zierikzee is in de VUT gegaan. Bijna 24 jaar heeft de 60-jarige chauffeur zijn busritten voor de ZWN - voorheen de RTM - gereden. Op zijn verzoek is er geen uitgebreide afscheidsreceptie geweest, want daar voelt hij niets voor. Toch zullen ze bij de busmaatschappij weten, dat hij weg is, want - zoals hij zelf zegt - ,,ik ben absoluut geen gemakkelijke ge weest". Hij heeft z'n werk lange tijd met plezier gedaan, maar de laatste jaren was de sfeer er niet beter op gewor den en voelde hij niets voor het volmaken van zijn nade rende jubileum. Van Weenen, die al vanaf zijn ne gentiende jaar op .de weg zit, is een openhartig man. Geen verhullende terugblikken, maar een duidelijk be toog over zijn werkkring, die de laat ste jaren volgens hem aan gezellig heid en sfeer heeft ingeboet. „Ik ben iemand, die van eerlijkheid en recht vaardigheid houd. Ik zei gewoon alles en dat wordt je niet altijd in dank baarheid afgenomen". 'Op de bus' Hij vertelt graag van de beginja ren. Als hij om zeven uur 'op de bus' moest, was hij soms al een uur eerder in de hal te vinden samen met zijn collega's Cor Dekker en Cees Konstance. „We kwamen allemaal een uurtje eerder, om gezellig te klet sen over alles en nog wat. Tegen de tijd dat we de weg op moesten, maak ten we.de bus klaar en gingen op pad. Daarvan is niet veel meer overgeble ven", aldus Van Weenen. In die tijd kon de chauffeur het niet hebben als een collega in moei lijkheden was en stapte hij meteen naar de directie. „Er waren altijd mensen die zeiden van 'oh Van Wee nen heeft weer iets te zeuren'. Ik wil de eigenlijk alleen helpen met het oplossen van problemen", memo reert hij. Dat hij het in zijn laatste werkperiode minder naar de zin had, dan voorheen, is te wijten aan het ge drag van enkele jonge collega's en de reizigers (alweer voornamelijk jon geren). „Die jonge collega's" zo zegt hij „kunnen niet begrijpen, dat wij (de ouderen) ze met onze ervaring nog iets kunnen bijbrengen. Ze lij ken alles beter te weten". Hij vertelt als voorbeeld over de gladheid. „Het gebeurde dat het zo glad was, dat ik het niet verantwoord vond, om met de bus te rijden. Per slot van rekening heb je een hoop mensen te vervoeren en ik wilde het risico niet lopen. Een jonge collega was het niet met me eens en stapte' toch in zijn bus. Dat heeft ie geweten, want na korte tijd was hij van de weg geraakt". Het zat Van Weenen niet zo zeer dwars, dat de jonge collega de weg opging, maar meer, dat hierdoor hijzelf aangesproken kon worden met de vraag, waarom hijzelf ging rijden. Verantwoordelijkheid „Als chauffeur heb je een grote ver antwoordelijkheid ten opzichte van je passagiers. Zoiets voel je niet be wust, maar toch...Als ik niet wil rij den, accepteert de directie dat. Ge lukkig kan de directie ook de onverantwoorde doorzetters terug fluiten", stelt hij tevreden vast. Zo gauw hij over reglementen spreekt wijst hij naar een onderzettafeitje, waarop slechts oude kranten liggen. Pas als hij vertelt, dat het interview bij een kennisje wordt gehouden, wordt duidelijk dat hij in zijn huis het reglement van de.ZWN vast op die plaats heeft staan. In dat reglement staat ook geschre ven, dat passagiers, die door externe In Burgh-Haamstede BURGH-HAAMSTEDE - Wat al enige tijd in de lucht hing, is maandagavond tijdens een algemene vergade ring in hotel Bom, bewaarheid, want Ring Promotion is opgeheven. Voor de liefhebbers van de 6 braderiedagen in het zomerseizoen wil dit niet zeggen dat ook deze ver dwijnen, want een nieuwe combinatie, mede op deze avond geboren en afkomstig uit de Middenstandsvereni ging Burgh-Haamstede, Ring Promotion zelf en de Eve nementencommissie Burgh-Hamstede zet deze 6 dagen voort. Voorzitter A. Kloos gaf een toelichting op dit in grijpende besluit dat voortvloeit uit een verval van de opzet, een dalend enthousiasme van de leden, een aantal bedankjes en een als een donderslag aangehoorde mede deling van wethouder A. J. Padmos die een brief voorlas van b en w aan Ring Promotion waarin, „indien dezelfde opzet gehanteerd wordt als in 1985, een vergunning om de braderie te houden, geweigerd zal worden". Deze brief overigens, was reeds op 31 december aan het Ring Promotion- bestuur gezonden doch was daar nog niet aangekomen. Mede doorslagge vend was volgens dc voorzitter het feit dat bijna alle contributies voor Ring Promotion door de midden stand worden betaald en wat is er dan logischer om terug te keren naar één vereniging om tevens met een ge waardeerde hulp van de VVV één ste vige vuist te kunnen maken. Dc voor zitter zou gaarne zien dat ook Burgh in het braderie-spektakel opgenomen zou worden, doch later kwamen daar aanwezige standhouders tegen op. Zij meenden dat alle kraampjes kort op elkaar geplaatst in de Haamsteedse Ring, desnoods in 2 rij en, dc bezoeker sneller doet kopen, dan een verdeelde braderie over Haamstede en Burgh. Een werk groep. afkomstig uit de 3 verenigin gen zal een geheel jaar hezig zijn en niet alleen de braderie voorbereiden, maar ook bijvoorbeeld Sinterklaas en de Strao. De voorzitter schermde ook met een optelling van kraampjes tussen Haamstede en Burgh, doch dit plan werd door wethouder Padmos al bij voorbaat afgewezen om ver keerstechnische redenen. De wethouder fundeerde het be sluit om een vergunning te weigeren hoofdzakelijk op het ontduiken van precariorechten van middenstanders die voor Ring Promotion bedankten en toch een kraampje neerzetten, als nog profiterende van de ontheffing op Ring Promotiondagen voor dc wél-leden. Bovendien zijn er bij de gemeente klachten gekomen over het voor het verkeer afsluiten van de Ring. waardoor enkele middenstan ders schade leden. Tbch zei wethou der Padmos dat bij een oorspronkelij ke opzet de gemeente geen enkel bezwaar zal hebben tegen deze 6 da- gen. Voorzitter Kloos doelde mede dat vorig jaar door de marktmeester de z.g. „zwartwerkers" mot hun kraam aan het het gemeentehuis zijn doorgegeven voor eventuele precario rechten, maar dat van die zijde niets werd gedaan. Wethouder Padmos ant woordde dat het juridisch gezien erg moeilijk is om deze zwartwerkers aan te pakken.'Nu deze groep steeds grotere vormen gaat aannemen heeft het gemeentebestuur besloten in te grijpen. Samenstelling In de nieuwe samenstelling kunnen alle middenstanders die lid van de middenstandsvereniging zijn, hun kraampje opzetten, mits in de Ring. Ook de z.g. gasten, die wat de monstreren, zullen de mogelijkheid krijgen om weer terug te komen op de braderiedagen. Voorzitter Kloos vroeg de vergadering om een uit spraak te doen over de nieuwe combi natie en zei er bij, dat, indien men besloot om Ring Promotion in de op zet van nu. te behouden, het bestuur en bloc zou opstappen. Zo ver kwam het niet want iedereen ging akkoord met dc nieuwe opzet en zag dit liever dan een verder aftakelend en op den duur verdwijnend braderie- spektakel. Braderie Voorzitter Kloos maakte dan he kend dat de braderiedagen dit jaar zijn vastgesteld op dc donderdagen 10, 17 24, 31 juli en op 7 en 14 au gustus. Wel werd uit dc vergadering gevraagd om de naam en het vignet Ring Promotion te behouden, het geen werd ingewilligd. Wethouder- Padmos wenste dc gereorganiseerde vereniging alle succes toe Zijn wén sen vonden instemming bij de heerN. A. Dnmbruin die de VVV vertegen woordigde en diverse van de maar weinige aanwezigen. Zij dankten ook het bestuur voor hun inzet in deze af gelopen jaren. Aan het begin van dc vergadering dankte voorzitter Kloos de aftreden de en niet herkiesbare mevr. L. NOORDWIJK - Dc Zilveren Kruis- grocp, de grootste ziektekostenverze keraar van ons land, voorziet een enorme groei. IVerd het afgelopen jaar, toen Zilveren Kruis samen ging met VGCN, het aantal verzekerden op 520.000 gebracht, dit jaar zal dit aantal aangroeien tot naar schatting 750.000, aldus maandag hoofddirec teur Bok van dc Zilveren Kruis groep in zijn nieuwjaarstoespraak. Het premie-inkomen zal dit jaar oplopen van 560 miljoen naar 000 miljoen. Verwijzend naar wetsontwerpen stelde Bok. dat de vrijwillige verze kering in het Ziekenfonds per 1 april zal worden opgeheven. Op grond van de samenwerking van dc verzeke ringsgroep met 26 ziekenfondsen ver wacht Bok een toeloop van 200.000 verzekerden. Bok denkt dat dit zal samengaan met een versterking van de samenwerking met do ziekenfond sen bij met name dc beheersing van de kosten in de gezondheidszorg. Het totale premie inkomen, inclu sief schade- en levensverzekeringen, van de verzekeringsgroep zal over 1985 uitkomen op 000 miljoen, maar het jaar zal worden afgesloten met „een matig positief resultaat". De Zilveren Kruis groep denkt me dio dit jaar een nieuw computercen trum in gebruik te nemen Ook in de decembermaand moeten chauffeurs nogaleens hun adem in houden voor de scholieren. Van Wee nen vertelt over een collega, die leer lingen in zijn bus had zitten, die plezier hadden in het afsteken van vuurwerk. „Als een rotje langs je hoofd vliegt en knalt, dan bestaat de kans, dat je van de weg raakt. Heel terecht, dat die collega nergens meer stopte en met de volle bus naar het politiebureau doorreed". Eigenschap De laatste jaren waren niet echt fij ne jaren, om het zacht uit te drukken. Met zijn verhalen maakt Van Weenen overduidelijk dat .hij iemand is, die vertelt wat hij denkt. Dat is een prij zenswaardige karaktereigenschap. Voor hem geen uitsluitend lovend be toog over zijn oude werkkring. Toch ook niet alleen negatief, want hij heeft ook veel leuke dingen meege maakt en „zou het zo weer overdoen". „Ik moet zeggen, dat mijn ervarin gen van de laatste jaren misschien ook wel negatief zijn overgekomen bij mij, doordat je gaat aftellen. Laat maar gaan ik moet nog zo en zo lang", zegt hij waarmee hij een en ander ook wel bij zichzelf wil zoeken. Hij wilde geen groots afscheid, maar achteraf heeft hij het opwachten van enkele collega's en .familieleden - afgelopen, vrijdag - toch erg op prijs gesteld. „Je kunt nu eenmaal niet als een hondje weglopen, alsof je er een blauwe maandag hebt gewerkt. Wat dat aan gaat ben ik toch wel blij geweest met de verrassing", besluit Van Weenen. Of hij nu dagelijks op een bankje bij het busstation in Zierikzee te vin den zal zijn? „Absoluut niet. Ik heb voldoende hobby's en ben gezond. Met mijn hengeltje bij de Zeedijk; dat is wat ik wil. Je hebt mensen, die tot hun 65e bij het bedrijf blijven en als het ware achter het stuur sterven. Daar pas ik voor. Al met al kijk ik op een fijne periode terug, met uitzon dering van de laatste periode, en heb ik een goede tijd tegoed". Vrijdug 10 januari KAPELLE - De Kring Zeeland/West Noord-Brabant van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) en de drie CLO's houden vrijdag 10 januari weer de traditione le ontwikkelingsdag voor de fruitteelt in de veilinghal te Kapelle. Van 09.00-16.30 uur heeft de organisatie tal van activiteiten op het programma staan van demonstraties tot lezingen. De beurs is uitermate geschikt voor het leg-, gen van contacten en het uitwisselen van ervaringen. Zoals gebruikelijk biedt de beurs allerlei zaken op het gebied van de fruitteeltmechanisatie, materialen voor schuurbouw en koelhuisregel- apparatuur. Ook voor de kleinfruit- rassen krijgt de teelt onder glas en plastic zeker voldoende aandacht. Uniek voor Nederland is het verto nen van een computerprogramma, dat zich geheel op de fruitteelt richt. Medewerking is toegezegd door het Proefstation voor de fruitteelt, de NFO, de Arbeidsinspectie, het Land bouwschap en de CVZ, die allen in speciale stands actuele zaken zullen belichten. Het middagprogramma speelt zich naast de beurs in de veiling ook af in De Vroone, eveneens in Kapelle. Na een openingswoord door de voorzit ter (13.30 uur) spreekt dr. ir. S. J. Wertheim, hoofd afdeling teelt en economie van het Proefstation van de EINDHOVEN - Onbekenden heb ben het afgelopn weekeinde in Eind hoven een telefooncel opgeblazen. Dat gebeurde veirnoedelijk met een zelfgemaakte bom. Een woordvoer der van de Eindhovense gemeentepo litie heeft dat meegedeeld. fruitteelt. Wertheim gaat het hebben over 'Wat leert de vorstschade ons'. Naar een moderne fruitteelt is het thema van J. Ruisen, bedrijfstakdes- kundige Consulentschap voor de Ak kerbouw en Tuinbouw te Goes. Na de pauze heeft ir. W. L. A. G. Tbcken, di recteur LAVO-Zeeland, het over de zuidwestelijke fruitafzet in perspec tief en hebben de aanwezigen gele genheid tot het stellen van vragen. ROTTERDAM - Scheepsbouwer Alblas in Hendrik Ido Ambacht heeft orders verworven voor de bouw van drie binnenvaartschepen en een containerschip. Hiermee is een be drag van in totaal twintig miljoen gulden gemoeid. Directeur A. Alblas heeft dit maandag meegedeeld. De binnenvaartschepen zijn besteld door het bedrijf Rensen uit Zwijn- drccht, het containerschip door scheepsmakelaardij Hendricks uit Gorinchem. De casco's voor de drie binnenvaartschepen worden overi gens in opdracht van Alblas vervaar digd op werf van Stoczinia in het Poolse Gdanks. Dat is nu eenmaal goedkoper dan de casco's in Neder land te laten bouwen, aldus directeur Alblas. Alblas verwacht het produktieper- soneel op korte termijn te kunnen uitbreiden tot tachtig a honderd man. Het zijn er nu nog vijfenveertig. Vol gons scheepsbouwer Alblas is er ook na het voltooien van de opdracht werk voor zijn bedrijf. Ondanks het feit. dat de Ring Promotion ter ziele is gegaan, blijven de brade rieën gewoon bestaan in Burgh-Haamstede. Evertse-Fislicr. Onder dankzegging voor haar grote inzet zullen dc bloe men haar vandaag bereiken omdat zij ziek in bed ligt. En in zijn terug blik over de 6 daagse braderie uit 1985 kon de voorzitter toeh nog gewa gen van een feilloos verloop ondanks een paar slecht-wecr dagen. Dc be langstelling voor deze belangrijke vergadering was matig. A

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 3