„Een algemeen beeld van een gemeentesecretaris is niet te geven" 4 Zelfstandig Een volgend station op de reis langs de verschillende facetten van het secretarisschap in een gemeente is het functioneren van de secretaris ten opzichte van de gemeenteraad, de raadscommissies, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Een eerste vereiste voor het goed functioneren van de secretaris is, volgens Izeboud, het behulpzaam zijn bij het besturen der gemeente. Niet dat hij zelf daadwerkelijk bestuurt, maar wel dat hij zoveel mogelijk bouwstenen aandraagt om een goed en verantwoord bestuur mede te bewerkstelligen. Ten aanzien van die bouwstenen merkt hij op dat de hulp van het ambtelijk apparaat daarbij zeer belangrijk is. „Zonder die hulp zou ik niet kunnen functioneren." Daarbij dient overigens wel te worden aangetekend dat de functie van de gemeentesecretaris een zelfstandige functie is in het kader van de gemeentewet. De positie van de secretaris wordt ten onrechte wel eens geïdentificeerd met die van het college van burgemeester en wethouders. Dat is niet juist. De gemeentesecretaris is geen lid van het college; hij is daarvan wel de secretaris. Dat houdt niet meer en niet minder in: het bijwonen van de vergaderingen van dat college, het bijhouden en notuleren van de daarin genomen besluiten, de zorg voor een correcte uitvoering van die besluiten en de zorg voor de berichtgeving daaromtrent aan de direct betrokkenen. Bij de feitelijke besluitvorming is hij dus op geen enkele wijze betrokken; hij heeft daarbij alleen maar een verklarende en adviserende inbreng, daarbij steunend op adviezen van zijn medewerkers. Datzelfde geldt overigens ook ten aanzien van vergaderingen van de gemeenteraad. Ook hier wordt uitsluitend advies gegeven ter voorbereiding op een besluit. Verbinding Secretaris Izeboud heeft een duidelijke omschrijving van zijn positie binnen het gemeentelijk bestel. Hij noemt het, analoog naar een uitspraak van een staatsman uit de negentiende eeuw, een trait d'union", een tussenpersoon tussen het bestuur en het ambtelijk apparaat. Dat houdt overigens wel in dat in principe vele contacten tussen deze twee grootheden lopen via de gemeentesecretaris. „Je bent daardoor verplicht om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen op het gemeentelijk niveau, zeker in de kleinere gemeenten. Maar je moet in dat verband niet proberen om alles zelf te willen behandelen en te verwerken. Je bent als het ware een verbindingsschakel, die bij zich voordoende problemen manifesteert als een „instantie" die uiteindelijk de ambtelijke knopen doorhakt. Bij twijfel kun je dan altijd nog de bestuurlijk verantwoordelijke personen raadplegen." Signaleren en coördineren De positie van de gemeentesecretaris is er bovendien een, die bij uitstek geschikt is om bepaalde zaken te signaleren die voor verbetering vatbaar zijn. Op die manier kan hij de gemeenschap óók ten dienste zijn. „Ook in die gevallen neem je geen beslissing maar rapporteer je alleen maar. Je kunt hooguit je best doen door bepaalde gewenste veranderingen aan te geven. Daarvoor zijn twee dingen vereist: een goed globaal overzicht en volop oog voor de details." Ook coördinatie is een belangrijk aspect van de details. Als één van de vele voorbeelden in dit geval noemt Izeboud de nieuwe Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing, die per 1 januari van dit jaar moet worden ingevoerd. „Daarmee kwamen erg veel raakvlakken naar meerdere secretarie-afdelingen op tafel. Voor mij lag daarbij duidelijk een stuk management. Ik was dan ook „slechts" voorzitter van de werkgroep, die de invoering in al haar facetten heeft voorbereid." Handtekening is bevestiging Al pratend komen we toch nog even weer terecht bij het feit dat veel brieven het stadhuis verlaten niet de handtekening van de gemeentesecretaris erop. „Dat betekent niet altijd dat ik het persoonlijk ook eens ben met de inhoud van de brief, noch dat ik persoonlijk mede die beslissing heb genomen. Die handtekening betekent uitsluitend en alleen een bevestiging van het feit dat een dergelijke beslissing is genomen door de bestuurlijk verantwoordelijke instantie, hetzij de gemeenteraad, hetzij het college van burgemeester en wethouders. Mijn handtekening houdt meer een bevestiging in van de besluitvorming van de bestuurlijke lichamen. Reactie op die brieven dienen dan ook nooit te worden gericht aan de gemeentesecretaris maar aan de bestuurder. En dat kan de burgemeester zijn, maar ook een wethouder of de gemeenteraad..." Duidelijk wordt dus dat de handtekening van de secretaris niet meer en niet minder betekent dan dat de inhoud van de brief overeenkomstig de genomen beslissing is. De uiteindelijke verantwoordelijkheid blijft ten allen tijde berusten bij de politiek verantwoordelijke man of vrouw. Een gemeentesecretaris kan derhalve nooit en te nimmer ter verantwoording worden geroepen ten aanzien van de feitelijke inhoud van de brief. Openbaarheid en inspraak Al jaren actueel is het onderwerp „openbaarheid en inspraak voor de burger". Vorig jaar nog sprak de gemeenteraad van Zierikzee zich uit tegen de invoering van het spreekrecht „der burgerij" tijdens of voorafgaande aan raadsvergaderingen. Gemeentesecretaris Izeboud heeft daarover een uitgesproken persoonlijke mening: „Als de openbaarheid goed geregeld is dan moet in het stadium van voorbereiding, voorafgaande aan een discussie in de raad dus, aan het publiek voldoende gelegenheid zijn geboden om een mening kenbaar te maken. Dat kan gebeuren via mondelinge contacten of via schriftelijke meningsuitwisselingcn. Een andere mogelijkheid daartoe is het gebruikmaken van het spreekrecht bij dc vergaderingen van de verschillende adviescommissies. Wanneer dat pas zou moeten of kunnen gebeuren bij de behandeling van een collegevoorstel door dc gemeenteraad, dan is men naar mijn idee te laat. Dc raad dient op dat moment een afweging te maken van de voors en dc tegens. En daarbij moeten dan de ingediende bezwaren mede een rol spelen. Maar wanneer dan pas dc bestaande bezwaren of meningen kenbaar gemaakt worden, benadeelt dat alleen maar een juiste besluitvorming." „Pp die manier werkt de openbaarheid alleen maar vertragend. Men krijgt volop de gelegenheid om bij commissievergaderingen zijn of haar zegje te doen. Maakt men daar geen gebruik van. dan kan met die mening ook geen rekening worden gehouden." Izeboud is in dat verband overigens wel van mening dat ook in Zierikzee, behalve de nu al openbare, nog best enkele andere commissievergaderingen voor openbaarheid in aanmerking komen: „Dat bevordert alleen maar het begrip van de bevolking voor de uiteindelijk genomen beslissingen." Het zal duidelijk zijn: zoals Izeboud tijdens ons gesprek al meerdere malen duidelijk heeft laten blijken, heeft hij het in Zierikzee in zijn functie als gemeentesecretaris erg naar zijn zin. Of, om met zijn eigen woorden te spreken: „Zierikzee is een gemeente waar je, als je daar van houdt, inhoudelijk nog met erg veel zaken bezig kan zijn. En dat bevredigt mij erg in Zierikzee. Dat komt nog steeds volledig overeen met mijn instelling ten opzichte van mijn beroep en met mijn mening ten aanzien van de juiste invulling ervan." Tekst: Marien Kaat Foto's: Johan D. C. Berrevoets ZIERIKZEE De functie van gemeentesecretaris in een gemeente blijkt in de praktijk voor velen een niet nader te omschrijven zaak te zijn. Toch komen velen direct of indirect met het werk van die ambtenaar in aanraking. Je kunt bijna geen brief ontvangen van de gemeente of er staat wel een handtekening onder van de gemeentesecretaris. Je kunt geen gemeenteraadsvergadering bijwonen of die man of vrouw is druk in de weer met het aandragen of wegleggen van grote dossiers, die alle stukken bevatten betreffende het aan de orde zijnde agendapunt. Desgevraagd geeft hij daarop de nodige toelichting aan de raadsleden. Bij vele officiële gelegenheden ten stadhuize is ook de gemeentesecretaris aanwezig, vaak in het gezelschap van het college van b en w. Wat houdt zijn functie nu eigenlijk in? Welke invloed oefent hij uit? Wat kan hij voor je doen? Over deze en andere vragen, die bij velen leven, hadden we een gesprek met de heer A. G. Izeboud, de gemeentesecretaris van Zierikzee sinds een zevental jaren. zeker goed op de hoogte moet zijn van wat er in de gemeente leeft en wat zich op het politieke vlak afspeelt. En juist die veelzijdigheid is iets wat me in Zierikzee erg aantrekt." Maar zoals bij elk beroep zal ook hier wel gelden dat het kunnen trekken van een dergelijke conclusie sterk afhankelijk is van de eigenschappen van de persoon in kwestie en van de wensen, die hijzelf heeft ten opzichte van het op juiste kunnen vervullen van zijn beroep. Een niet te verwaarlozen factor hierbij is in dit geval de vrijheid en gebondenheid, welke door het gemeentebestuur worden opgelegd. Want uiteindelijk is de gemeentesecretaris in dienst van de gemeente met als hoogste baas de raad. Izeboud steekt echter niet onder stoelen of banken dat hij in dat opzicht heel goed kan functioneren: „ïk krijg in Zierikzee, geheel volgens mijn wens, ruim voldoende speelruimte om mij in mijn werk goed te kunnen ontplooien." Per gemeente verschillend Zoals aan het begin van dit verhaal werd gesteld: dé gemeentesecretaris bestaat niet. Zijn functie wordt per gemeente verschillend, ingevuld door het gemeentebestuur. Zij legt de regels vast en het kader, Izeboud, een rustige veertiger die op een heldere en soms amusante wijze tijdens ons gesprek de mistflarden rond de functie van gemeentesecretaris laat oplossen. De plaats van handeling is zijn schitterende werkkamer in het Zierikzeese stadhuis, waar in vroeger eeuwen de thesaurier zetelde (de thesaurier was vroeger de beheerder van de geldmiddelen van de stad - red.). Zoals uit zijn verhaal zal blijken is de huisvesting van de Zierikzeese gemeentesecretaris dus min of meer ook historisch verantwoord. In het gesprek wordt al heel snel duidelijk dat je niet kunt spreken dé gemeentesecretaris in het algemeen. Zelfs de zes gemeentesecretarissen op Schouwen-Duiveland zijn qua functie-invulling niet over één kam te scheren, verre van dat zelfs. Bepalend is de situatie per gemeente, het aantal inwoners en het beleid dat een gemeente voert, en met name het laatste is weer sterk afhankelijk van de samenstelling van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en wethouders. De gemeentesecretaris wordt benoemd, na een open sollicitatieprocedure, door een meerderheid van de gemeenteraad. Die benoeming zal in de regel plaatsvinden na een uitvoerige selectie: de man in kwestie wordt per slot van rekening hoofd van het ambtelijk apparaat (de gemeentesecretarie), hetgeen hoge eisen met zich meebrengt. De post van gemeentesecretaris is overigens niet iets van de laatste tijd. Al sinds de invoering van de gemeentewet in 1851, van de hand van de grote staatsman Thorbecke, is elke gemeente in Nederland wettelijk verplicht om zo'n ambtenaar aan te stellen. Ook vóór die tijd kende men overigens al soortgelijke ambten. Geen speciale opleiding Hoe wordt je eigenlijk gemeentesecretaris? Voor zover ons bekend is er in ons land geen „School voor Gemeentesecretarissen", waar je een speciale opleiding in die richting kunt volgen, constateren we schertsend. Izeboud laat in zijn antwoord duidelijk uitkomen dat een dergelijke opleiding er niet is en dat zoiets ook totaal geen zin zou hebben omdat per gemeente de gestelde eisen verschillend kunnen zijn: „Een uniforme, afrondende opleiding zou zijn doel volledig voorbij schieten." Hij vertelt dat in veel van de kleinere gemeenten, tot zo'n 40.000 a 50.000 inwoners, de secretarissen veelal uit de praktijk komen. Het zijn daar vaak door de wol geverfde ambtenaren die solliciteren naar die functie, of daar ook wel voor worden gevraagd. Zij hebben dan al vele jaren gewerkt op meerdere afdelingen. „Opvallend is echter dat bij grotere gemeenten, zeg maar vanaf een inwonertal van 50.000, de opleiding en ervaring in gemeentezaken een wat minder grote rol spelen. In die gemeenten wordt meer de nadruk gelegd op de kwaliteiten voor het leiderschap en de feeling voor management, dan op de eis dat men inzicht en doorzicht heeft in alle gemeentelijke zaken. Op dat niveau wordt er van je verlangd dat je de teugels vast houdt en de kar in het juiste spoor houdt en/of tijdig bijstuurt. Je staf van personeel dient zorg te dragen voor een correcte uitvoering van de meer gedetailleerde onderdelen." Als voorbeeld noemt Izeboud een middelgrote gemeente in Zuid-Holland, waar een ingenieur is aangesteld als gemeentesecretaris zonder enige ervaring binnen het ambtelijk apparaat. ..Daaruit blijkt dat voornamelijk de kwaliteiten als manager als leidraad gelden in die gemeente. Voor al het reguliere werk heb je een grote staf van personeel tot je beschikking, zodat je je ook daadwerkelijk kunt bepalen tot de grote lijnen." Midden in de werkelijkheid Izeboud geeft in dit opzicht evenwel té kennen dat hij persoonlijk juist het minder grootschalige werk ambieert, een uitspraak die waarschijnlijk ook wel zal opgaan voor zijn vijf collega's op het eiland. „Hier sta jc met beide voeten midden in de gemeente, midden in de dagelijkse werkelijkheid en heb jc een overzicht op alles wat er in de gemeente speelt. Dat maakt voor mij het werk juist zo interessant. Mijn persoonlijke mening is: hoe kleiner de. bezetting van de secretarie is, des te groter wordt het aantal raakvlakken van je eigen werk. Je bent dan des te meer direct betrokken bij èn de voorbereidende en de uitvoerende zaken. En dat bevordert naar mijn smaak alleen maar dc veelzijdigheid van het beroep." „Een dergelijke situatie vereist trouwens wel van je dat je van erg veel zaken verstand moet hebben, en zeer waarbinnen de secretaris moet werken. Het ligt dan verder aan de man in kwestie of hij zich daarin kan vinden en ontplooien. De aard en de indeling van de werkzaamheden en de omvang van de verantwoordelijkheden zijn plaatsgebonden en daarom ook kan de situatie per gemeente verschillen, mede afhankelijk van de opzet, de organisatie en de specifieke problemen van een gemeente. In dc ogen van Izeboud heeft Zierikzee al bij voorbaat écn belangrijk voordeel: „Er is hier gelukkig geen sprake van dislocatie, van meerdere kernen binnen één gemeente. Iedere kern of ieder centrum heeft uiteindelijk zijn eigen eisen en verlangens ten opzichte van het bestuur en de vervulling van specifieke wensen."

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 4