INFORMATICA OP
DE BASISSCHOOL
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Ma andag 30 december 1985 Nr. 23854
27
licht de directeur toe. Die eerste aan
schaf vergde ongeveer 3.000,— An
dere scholen in de gemeente Wester-
schouwen, zouden volgens hem ook
een beroep op het gemeentebestuur
kunnen doen voor aanschaf van een
eigen computer. Blom heeft echter de
indruk, dat de meeste collega's nog
niet staan te trappelen om met het
informatica-onderricht te beginnen.
Het moet tenslotte ingepast worden
in het normale lesprogramma en
daar zul je dus de tijd en de mensen
voor moeten hebben, maar die ont
breken vaak.
Zelf erkent de directeur van 't
Staepel'of' ook niet te weten hoe hij
de computerlessen zou moeten inpas
sen als hij niet de beschikking over
genoemde WPO-kraeht zou hebben.
Hij lijkt ook de meeste moeite te
hebben met het feit, dat het
informatica-onderwijs ten koste van
andere belangrijke lessen moet wor
den gegeven.
Hij heeft wel zijn twijfels over de
uitkomst van het onderzoek van de
universiteit in Utrecht: zeven procent
van de zesklasleerlingcn is functio
neel analfabeet, maar dat aan Neder
landse taal veel aandacht moet wor
den besteed erkent hij ten volle.
Onder zo'n les iemand twintig minu-
Soortgclijke problemen heeft Blom
ook met de voorgenomen invoering
van het Engels op de basisschool.
Noemt hij zichzelf ten aanzien van
computers geen fanaat, ten aanzien
van de Engelse taal is hij dat wel.
,,Als ik een boek lees, is het vrijwel
altijd in het Engels". Toch heeft hij
ook over die invoering in het basison
derwijs zijn bedenkingen en weder
om benadrukt hij het belang gedegen
aandacht te besteden aan het onder
wijspakket zoals dat er nu reeds uit
ziet.
Al met al wijst de directeur de com
puter binnen de schoolmuren natuur
lijk niet volledig af. ,,Voor kinderen,
die met bepaalde onderwerpen wat
achterblijven, zal een zinnig gebruik
van de computer gemaakt kunnen
worden. Daar zijn ook diverse school
boekjes voor, maar met de computer
gaat het wellicht allemaal wat vlug
ger".
Andere zaken
Vol lof laat Blom zich uit over be
leid van en overleg met het gemeente
bestuur van Westerschouwen ten aan
zien van het onderwijs. Er wordt een
ruim budget beschikbaar gesteld,
waar, volgens hem de scholen in de
gemeente goed mee kunnen rondko-
nogal wat tijd in beslag. Ten tijde van
de overlegprocedure werd van de
Nutsspaarbank een aanbod ontvan
gen via het zogenaamde 'input-
project' (proefproject voor het onder
wijs) voor aanschaf van de P. 2000 van
Philips met kleurenmonitor voor de
prijs van 1.250,— inclusief btw. Het
aanbod gold tot het einde van dit
jaar.
Hoewel het gebruik van deze com
puter beperkingen kent, werd in zijn
algemeenheid door de directeuren
geadviseerd, als eerste start, voor de
ze computer te kiezen. Echter werd
tevens de wens kenbaar gemaakt
toch op één school de BBC-B compu
ter te plaatsen, in verband met het
opdoen van ervaring met apparatuur
met meerdere gebruiksmogelijkhe
den.
Gezien de kleinschaligheid van de
school te Sirjansland en het feit, dat
directeur Oele zich op dat moment
het meest had verdiept in het gebruik
van computerapparatuur op de basis
school, werd geadviseerd de BBC-B
computer op de school te Sirjansland
te plaatsen.
Dat is inmiddels - twee dagen voor
de kerstvakantie - gebeurd. De overi
ge scholen in Duiveland kregen de be
schikking over de P. 2000 computer.
Computers??? Je kunt er niet meer omheen
ZIERIKZEE - „Het zal mijn tijd wel duren", wie dat ooit heeft gedacht over het bre
de gebruik der computers, zal inmiddels wel tot het besef zijn gekomen, dat hij die
'ver-van-m'n-bed-show' niet zal kunnen volhouden. Computers???Je kunt er niet
meer om heen. Als je je van de domme blijft houden en een beetje verongelijkt blijft
doorgaan op de oude weg, omdat het zo toch altijd goed ging, zullen die computers een
steeds grotere waas van geheimzinnigheid vormen; een geheimtaal, die je niet spreekt;
alleen iets om mee om te gaan voor de mensen, die er voor 'geleerd' hebben. Een com
puter zal toch geen gemeenschapgoed worden, zoals bijvoorbeeld een televisie? Een
computer wordt toch geen gebruiksvoorwerp, dat in geen enkele huishouding kan ont
breken? Nou
Angst voor of het simpelweg af
schuiven van de computer zullen ve
len herkennen. Wie er in verband
met zijn of haar werk nog niet mee te
maken kreeg en wie niet tot de fana
ten der beeldscherpispelletjes beho
ren, zullen er helemaal nog wat we
zensvreemd tegenover staan.
Maar...het ziet er naar uit, dat je de
computer toch maar beter kunt ac
cepteren als een niet meer weg te
denken nieuwe ontwikkeling, of je
het nou leuk vindt of niet.
Natuurlijk zal één en ander afhan
gen van de manier waarop je het al
tijd gewend bent geweest. Van wie
bijvoorbeeld dertig jaar lang met
goed resultaat met pen en papier de
magazijnvoorraadlijsten bijhield,
mag je een zekere scepsis ten aanzien
van die computer verwachten. Van
wie op negenjarige leeftijd elke dag
levenslustig de basisschool bin
nenstapt, mag wellicht enthousiasme
verwacht worden over dat nieuwe
informatica-onderwijs, waar je vader
en moeder lekker vrijwel niks van af
weten en waarover ze dus niet kun
nen zeggen, dat zij het zoveel jaren
geleden allemaal veel beter deden.
Die levenslustige negenjarige leer
ling van nu, zal straks niet meer ge
bukt gaan onder het algemeen wor
dend gebruik van computers. Hij zal
geen drempelvrees meer hebben voor
iets waar hij vanaf de zesde groep op
de basisschool vertrouwd mee werd
gemaakt.
Informatica-
stimuleringsplan
Dat ongeveer moet minister Deet-
man van onderwijs en wetenschap
pen ook in zijn achterhoofd hebben
gehad toen hij het Informatica-stimu-
leringsplan liet opzetten. Het
Informatica-stimuleringsplan beoogt
Nederland in de periode 1984-1988
een grote stap voorwaarts te laten ne
men op het gebied van de informati-
catechnologie. Onder verwijzing naar
de stimuleringsmaatregelen in het
buitenland wordt ongeveer 1,7 mil
jard gulden uitgetrokken voor het ge
ven van prikkels, voorwaarden te
scheppen, een infrastructuur te ont
wikkelen en veranderingsprocessen
op gang te brengen en te organiseren.
Dit alles om te voorkomen dat we op
het gebied van informatietechnologie
de boot zullen missen.
„Alleen lijkt niemand op dit mo
ment precies te weten om welke boot
het gaat", schreef drs. R. Kolijn vorig
jaar in het decembernummer van
'School en Wet'.
Het Informatica-stimuleringsplan
houdt niet in, dat er voor alle scholen
in den lande rijksgeld beschikbaar
komt voor de aanschaf van compu
ters en bijbehorende software, wel'
dat er in vrijwel elk gebied mogelijk
heden worden geschapen om onder
wijskrachten vertrouwd te maken
met het onderricht in informatica. In
Zeeland bijvoorbeeld heeft het RPCZ
tijdig kunnen inspelen op deze ten
dens.
Wildgroei
Het ziet er naar uit, dat het geld
voor aanschaf van computers op de
basisscholen de eerstkomende jaren
nog wel van de gemeenten moet ko
men. Gelet op de richtlijnen van het
Informatica-stimuleringsplan is op
name van deze onkosten in het nor
male (door het rijk vergoede) onder
wijspakket, niet voor de hand
liggend. De bereidheid van gemeen
ten om geld voor het onderwijs in
hun gebied beschikbaar te stellen,
blijkt echter groot. Te groot? zou je je
heel voorzichtig misschien weieens
mogen afvragen.
Een flink krediet voteren voor het
bijhouden van de nieuwe ontwikke
lingen in het zo hoog in het vaandel
staande onderwijs, lijkt prachtig,
maar zoiets moet natuurlijk geen
pronken met een statussymbool wor
den, dan schiet je je doel ook voorbij.
Directeur H. J. Blom van de open
bare basisschool "t Staepel'of' te Re-
nesse erkent zelf niet zo'n fanaat te
zijn op computergebied. Toch staat er
in 'zijn' school al sinds begin dit jaar
een Commodore 64 met alles erop en
eraan (discdriver, printer, kleuren
monitor enzovoort). Verwijzend naar
het Informatica-stimuleringsplan.
waarin het ministerie enkele richtlij
nen heeft uitgezet, vreest Blom een
zekere wildgroei in het hals-over-kop
aanschaffen van computers. „Dat
kan nooit de bedoeling van de minis
ter zijn geweest", meent de directeur.
WPO-kracht
Het feit, dat op "t Staepel'of' een
computer werd aangeschaft, hoeft al
les te maken met het in aanmerking
komen voor een zogenaamde WPO-
kracht (WPO= Werk loosheidsproject
Onderwijs). De behoefte daaraan was
duidelijk; de extra kracht zou ingezet
kunnen worden voor: het opnieuw
opzetten van het documentatiescen-
trum, voor het zogenaamde remedial
teaching en - omdat het rijk dan snel
ler zou toestemmen - voor informati
ca. De aanvraag werd in augustus
1984 ingediend en de daarop volgende
toestemming werd in 1985 zelfs nog
met een jaar verlengd. De heer Alex
Heine werd in begin van dit jaar aan
gesteld als die extra WPO-kracht en
sinds die tijd heeft hij zich onder
meer beziggehouden met het vak in
formatica op "t Staepel'of'.
„Het blijkt helemaal niet zo een
voudig als soms wordt veron
dersteld, om kinderen zelfstandig
met de computer te laten omgaan,"
constateert Heine. Hij stelt vast, dat
het enthousiasme bij alle leerlingen
groot is, maar dat het snel verkrijgen
van vaardigheid eigenlijk alleen is
weggelegd voor de weinigen die
thuis een home-computer tot hun be
schikking hebben. De tijd, die op
school aan informatica kan worden
besteed, is volgens hem te kort om de
leerlingen snel behelpt te maken met
de computer. In eerste instantie
blijft hel dan ook bij het wegwijs
maken met deze apparatuur.
In augustus dit jaar werd in groep
acht (ongeveer de vroegere zesde klas
dus) begonnen met het zelfstandig le
ren volgen van lesprogramma's en in
middels zijn de leerlingen van die
gl-oep zover, dat ze dat inderdaad
kunnen. Een probleem bij dit alles
vormt echter, zo signaleren de heren
Blom en Heine, het gebrek aan bruik
bare lesprogramma's. De voor het on
derwijs beschikbare software, blijkt
volgens hun ervaringen zeer beperkt.
De ontwikkelingen gaan echter vlug -
„Niet bij te houden", volgens Blom -
dus daar zal ongetwijfeld snel verbe
tering in komen.
Keuze
De keuze voor de aan te schaffen
computer viel op de Commodore 64,
omdat het vervolgonderwijs in Zie-
rikzee daar ook mee aan het werk is.
s - -
ten weg te halen voor een lesje op de
computer, zal hem dan ook niet zin
nig lijken.
men. Echte dringende behoeften zul
len er naar zijn mening dan ook niet
zijn. In het algemeen gesproken,
vindt hij echter dat een school er
goed aan doet niet voor alles priori
teit te geven aan de aanschaf van een
computer. Een kleurentelevisie en
een fotocopieerapparaat zijn zaken,
die volgens hem voorrang verdienen,
als die nog niet tot het schoolbezit be
horen.
„Het is een nieuwe ontwikkeling
op onderwijsgebied met vele goede
mogelijkheden, die je echter ook
weer niet moet overschatten". Dat is
de mening van Gerard Oele, direc
teur van de openbare basisschool in
Sirjansland. Net voor de kerstvakan
tie arriveerde op zijn school de BBC-
B-computer; apparatuur met moge
lijkheden en een LOGO (eenvoudige
computertaal) ook voor de kinderen
in de laagste groepen.
Voor die tijd werden dé kindertjes
in Sir echter al enigszins vertrouwd
gemaakt met informatica. Oele
schafte zich een home-computer aan
en gebruikte, die ook voor het weg
wijs maken van zijn leerlingen. Sa
men met zijn onderwijscollega's in
Duiveland volgde hij ook een oplei
ding aan het NIAM (Nederlands In
stituut voor Audiovisuele Middelen)
voor het lesgeven in informatica.
Krediet
Hoewel de Duivelandse raad reeds
in januari een krediet voteerde voor
de aanschaf der computers, werd het
een kerstgeschenk voor de openbare
en bijzondere scholen in deze ge
meente. Het overleg betreffende de
uiteindelijke keuze nam namelijk
„Wij vonden het gewoon nodig",
antwoordt onderwijs-ambtenaar F.
C. Dieleman op de vraag waarom de
gemeente Duiveland nou ook zoveel
belang hecht aan die computer aan
schaf. Hij erkent dat de specifiek
voor het onderwijs geschikte compu
ter eigenlijk nog niet voorhanden is,
maar anderzijds verwijst hij naar het
buitenland, waar men al veel verder
is met het informatica-onderwijs en
Dieleman vindt dat het inderdaad
tijd werd, dat Nederland dat voor
beeld eens ging volgen. Dieleman
toont zich dan ook enthousiast over
het krediet, dat de Duivelandse raad
in januari reeds voteerde.
Software
Hij geeft toe, dat de voor het onder
wijs beschikbare software in Neder
land vrij beperkt is, maar, zo laat
Dieleman weten, in het buitenland
zijn er heel wat geschikte program
ma's, die prima vertaald kunnen
worden voor het onderwijs in ons
land. Een groep als de 'Big Ben Club'
houdt zich onder meer met het verta
len van die buitenlandse software
bezig. Verder biedt het RPCZ in dit
opzicht belangrijke ondersteuning.
Gerard Oele blijkt vertrouwen te
hebben in het gebruik van de BBC-B
computer ook voor de lagere groepen.
„Je kunt bijvoorbeeld door middel
van de computer spelenderwijs de
kleinere kinderen allerlei vormen en
symbolen bijbrengen."
Hij heeft ten slotte nog een eenvou
dig, maar zeer duidelijk voorbeeld
van hoe je de computer ten nutte van
het onderwijsgeven kunt gebruiken:
De Sirjanslandse robbedoes Emiel
Neele liep ongelukkigerwijs twee ge
broken armen op. Gepakt in het gips
had hem dat best wat achterstand op
school kunnen opleveren. Nu niet
met behulp van de home-computer
van Oele werd er voor gezorgd dat
Emiel zijn schoolzaakjes kon bijhou
den.
Linksboven: Alex Heine, WPO-
kracht op 't Staepel'of, bezig met
enkele leerlingen in de informatica-
les.
Rechtsboven: Een welkom
kerstgeschenkvoor directeur
Gerard Oele en zijn leerlingen op
de openbare basisschool te
Sirjansland was de BBC-B-
Computer.
Middenin: Directeur H. J. Blom van
't Staepel'of: Informatica moet
eigenlijk niet ten koste gaan van de
andere belangrijke lessen".
Hiernaast: Emiel Neele liep enkele
weken geleden twee gebroken
armen op, maar geen
achterstand op school. Daar hielp
de home-computer van directeur
Oele aan mee.
Foto's: Joh. D. C. Bcrrevocts en
Johan Bcrrevocts Junior.
Tekst: Ali Pankow