INFORMATICA OP DE BASISSCHOOL ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Ma andag 30 december 1985 Nr. 23854 27 licht de directeur toe. Die eerste aan schaf vergde ongeveer 3.000,— An dere scholen in de gemeente Wester- schouwen, zouden volgens hem ook een beroep op het gemeentebestuur kunnen doen voor aanschaf van een eigen computer. Blom heeft echter de indruk, dat de meeste collega's nog niet staan te trappelen om met het informatica-onderricht te beginnen. Het moet tenslotte ingepast worden in het normale lesprogramma en daar zul je dus de tijd en de mensen voor moeten hebben, maar die ont breken vaak. Zelf erkent de directeur van 't Staepel'of' ook niet te weten hoe hij de computerlessen zou moeten inpas sen als hij niet de beschikking over genoemde WPO-kraeht zou hebben. Hij lijkt ook de meeste moeite te hebben met het feit, dat het informatica-onderwijs ten koste van andere belangrijke lessen moet wor den gegeven. Hij heeft wel zijn twijfels over de uitkomst van het onderzoek van de universiteit in Utrecht: zeven procent van de zesklasleerlingcn is functio neel analfabeet, maar dat aan Neder landse taal veel aandacht moet wor den besteed erkent hij ten volle. Onder zo'n les iemand twintig minu- Soortgclijke problemen heeft Blom ook met de voorgenomen invoering van het Engels op de basisschool. Noemt hij zichzelf ten aanzien van computers geen fanaat, ten aanzien van de Engelse taal is hij dat wel. ,,Als ik een boek lees, is het vrijwel altijd in het Engels". Toch heeft hij ook over die invoering in het basison derwijs zijn bedenkingen en weder om benadrukt hij het belang gedegen aandacht te besteden aan het onder wijspakket zoals dat er nu reeds uit ziet. Al met al wijst de directeur de com puter binnen de schoolmuren natuur lijk niet volledig af. ,,Voor kinderen, die met bepaalde onderwerpen wat achterblijven, zal een zinnig gebruik van de computer gemaakt kunnen worden. Daar zijn ook diverse school boekjes voor, maar met de computer gaat het wellicht allemaal wat vlug ger". Andere zaken Vol lof laat Blom zich uit over be leid van en overleg met het gemeente bestuur van Westerschouwen ten aan zien van het onderwijs. Er wordt een ruim budget beschikbaar gesteld, waar, volgens hem de scholen in de gemeente goed mee kunnen rondko- nogal wat tijd in beslag. Ten tijde van de overlegprocedure werd van de Nutsspaarbank een aanbod ontvan gen via het zogenaamde 'input- project' (proefproject voor het onder wijs) voor aanschaf van de P. 2000 van Philips met kleurenmonitor voor de prijs van 1.250,— inclusief btw. Het aanbod gold tot het einde van dit jaar. Hoewel het gebruik van deze com puter beperkingen kent, werd in zijn algemeenheid door de directeuren geadviseerd, als eerste start, voor de ze computer te kiezen. Echter werd tevens de wens kenbaar gemaakt toch op één school de BBC-B compu ter te plaatsen, in verband met het opdoen van ervaring met apparatuur met meerdere gebruiksmogelijkhe den. Gezien de kleinschaligheid van de school te Sirjansland en het feit, dat directeur Oele zich op dat moment het meest had verdiept in het gebruik van computerapparatuur op de basis school, werd geadviseerd de BBC-B computer op de school te Sirjansland te plaatsen. Dat is inmiddels - twee dagen voor de kerstvakantie - gebeurd. De overi ge scholen in Duiveland kregen de be schikking over de P. 2000 computer. Computers??? Je kunt er niet meer omheen ZIERIKZEE - „Het zal mijn tijd wel duren", wie dat ooit heeft gedacht over het bre de gebruik der computers, zal inmiddels wel tot het besef zijn gekomen, dat hij die 'ver-van-m'n-bed-show' niet zal kunnen volhouden. Computers???Je kunt er niet meer om heen. Als je je van de domme blijft houden en een beetje verongelijkt blijft doorgaan op de oude weg, omdat het zo toch altijd goed ging, zullen die computers een steeds grotere waas van geheimzinnigheid vormen; een geheimtaal, die je niet spreekt; alleen iets om mee om te gaan voor de mensen, die er voor 'geleerd' hebben. Een com puter zal toch geen gemeenschapgoed worden, zoals bijvoorbeeld een televisie? Een computer wordt toch geen gebruiksvoorwerp, dat in geen enkele huishouding kan ont breken? Nou Angst voor of het simpelweg af schuiven van de computer zullen ve len herkennen. Wie er in verband met zijn of haar werk nog niet mee te maken kreeg en wie niet tot de fana ten der beeldscherpispelletjes beho ren, zullen er helemaal nog wat we zensvreemd tegenover staan. Maar...het ziet er naar uit, dat je de computer toch maar beter kunt ac cepteren als een niet meer weg te denken nieuwe ontwikkeling, of je het nou leuk vindt of niet. Natuurlijk zal één en ander afhan gen van de manier waarop je het al tijd gewend bent geweest. Van wie bijvoorbeeld dertig jaar lang met goed resultaat met pen en papier de magazijnvoorraadlijsten bijhield, mag je een zekere scepsis ten aanzien van die computer verwachten. Van wie op negenjarige leeftijd elke dag levenslustig de basisschool bin nenstapt, mag wellicht enthousiasme verwacht worden over dat nieuwe informatica-onderwijs, waar je vader en moeder lekker vrijwel niks van af weten en waarover ze dus niet kun nen zeggen, dat zij het zoveel jaren geleden allemaal veel beter deden. Die levenslustige negenjarige leer ling van nu, zal straks niet meer ge bukt gaan onder het algemeen wor dend gebruik van computers. Hij zal geen drempelvrees meer hebben voor iets waar hij vanaf de zesde groep op de basisschool vertrouwd mee werd gemaakt. Informatica- stimuleringsplan Dat ongeveer moet minister Deet- man van onderwijs en wetenschap pen ook in zijn achterhoofd hebben gehad toen hij het Informatica-stimu- leringsplan liet opzetten. Het Informatica-stimuleringsplan beoogt Nederland in de periode 1984-1988 een grote stap voorwaarts te laten ne men op het gebied van de informati- catechnologie. Onder verwijzing naar de stimuleringsmaatregelen in het buitenland wordt ongeveer 1,7 mil jard gulden uitgetrokken voor het ge ven van prikkels, voorwaarden te scheppen, een infrastructuur te ont wikkelen en veranderingsprocessen op gang te brengen en te organiseren. Dit alles om te voorkomen dat we op het gebied van informatietechnologie de boot zullen missen. „Alleen lijkt niemand op dit mo ment precies te weten om welke boot het gaat", schreef drs. R. Kolijn vorig jaar in het decembernummer van 'School en Wet'. Het Informatica-stimuleringsplan houdt niet in, dat er voor alle scholen in den lande rijksgeld beschikbaar komt voor de aanschaf van compu ters en bijbehorende software, wel' dat er in vrijwel elk gebied mogelijk heden worden geschapen om onder wijskrachten vertrouwd te maken met het onderricht in informatica. In Zeeland bijvoorbeeld heeft het RPCZ tijdig kunnen inspelen op deze ten dens. Wildgroei Het ziet er naar uit, dat het geld voor aanschaf van computers op de basisscholen de eerstkomende jaren nog wel van de gemeenten moet ko men. Gelet op de richtlijnen van het Informatica-stimuleringsplan is op name van deze onkosten in het nor male (door het rijk vergoede) onder wijspakket, niet voor de hand liggend. De bereidheid van gemeen ten om geld voor het onderwijs in hun gebied beschikbaar te stellen, blijkt echter groot. Te groot? zou je je heel voorzichtig misschien weieens mogen afvragen. Een flink krediet voteren voor het bijhouden van de nieuwe ontwikke lingen in het zo hoog in het vaandel staande onderwijs, lijkt prachtig, maar zoiets moet natuurlijk geen pronken met een statussymbool wor den, dan schiet je je doel ook voorbij. Directeur H. J. Blom van de open bare basisschool "t Staepel'of' te Re- nesse erkent zelf niet zo'n fanaat te zijn op computergebied. Toch staat er in 'zijn' school al sinds begin dit jaar een Commodore 64 met alles erop en eraan (discdriver, printer, kleuren monitor enzovoort). Verwijzend naar het Informatica-stimuleringsplan. waarin het ministerie enkele richtlij nen heeft uitgezet, vreest Blom een zekere wildgroei in het hals-over-kop aanschaffen van computers. „Dat kan nooit de bedoeling van de minis ter zijn geweest", meent de directeur. WPO-kracht Het feit, dat op "t Staepel'of' een computer werd aangeschaft, hoeft al les te maken met het in aanmerking komen voor een zogenaamde WPO- kracht (WPO= Werk loosheidsproject Onderwijs). De behoefte daaraan was duidelijk; de extra kracht zou ingezet kunnen worden voor: het opnieuw opzetten van het documentatiescen- trum, voor het zogenaamde remedial teaching en - omdat het rijk dan snel ler zou toestemmen - voor informati ca. De aanvraag werd in augustus 1984 ingediend en de daarop volgende toestemming werd in 1985 zelfs nog met een jaar verlengd. De heer Alex Heine werd in begin van dit jaar aan gesteld als die extra WPO-kracht en sinds die tijd heeft hij zich onder meer beziggehouden met het vak in formatica op "t Staepel'of'. „Het blijkt helemaal niet zo een voudig als soms wordt veron dersteld, om kinderen zelfstandig met de computer te laten omgaan," constateert Heine. Hij stelt vast, dat het enthousiasme bij alle leerlingen groot is, maar dat het snel verkrijgen van vaardigheid eigenlijk alleen is weggelegd voor de weinigen die thuis een home-computer tot hun be schikking hebben. De tijd, die op school aan informatica kan worden besteed, is volgens hem te kort om de leerlingen snel behelpt te maken met de computer. In eerste instantie blijft hel dan ook bij het wegwijs maken met deze apparatuur. In augustus dit jaar werd in groep acht (ongeveer de vroegere zesde klas dus) begonnen met het zelfstandig le ren volgen van lesprogramma's en in middels zijn de leerlingen van die gl-oep zover, dat ze dat inderdaad kunnen. Een probleem bij dit alles vormt echter, zo signaleren de heren Blom en Heine, het gebrek aan bruik bare lesprogramma's. De voor het on derwijs beschikbare software, blijkt volgens hun ervaringen zeer beperkt. De ontwikkelingen gaan echter vlug - „Niet bij te houden", volgens Blom - dus daar zal ongetwijfeld snel verbe tering in komen. Keuze De keuze voor de aan te schaffen computer viel op de Commodore 64, omdat het vervolgonderwijs in Zie- rikzee daar ook mee aan het werk is. s - - ten weg te halen voor een lesje op de computer, zal hem dan ook niet zin nig lijken. men. Echte dringende behoeften zul len er naar zijn mening dan ook niet zijn. In het algemeen gesproken, vindt hij echter dat een school er goed aan doet niet voor alles priori teit te geven aan de aanschaf van een computer. Een kleurentelevisie en een fotocopieerapparaat zijn zaken, die volgens hem voorrang verdienen, als die nog niet tot het schoolbezit be horen. „Het is een nieuwe ontwikkeling op onderwijsgebied met vele goede mogelijkheden, die je echter ook weer niet moet overschatten". Dat is de mening van Gerard Oele, direc teur van de openbare basisschool in Sirjansland. Net voor de kerstvakan tie arriveerde op zijn school de BBC- B-computer; apparatuur met moge lijkheden en een LOGO (eenvoudige computertaal) ook voor de kinderen in de laagste groepen. Voor die tijd werden dé kindertjes in Sir echter al enigszins vertrouwd gemaakt met informatica. Oele schafte zich een home-computer aan en gebruikte, die ook voor het weg wijs maken van zijn leerlingen. Sa men met zijn onderwijscollega's in Duiveland volgde hij ook een oplei ding aan het NIAM (Nederlands In stituut voor Audiovisuele Middelen) voor het lesgeven in informatica. Krediet Hoewel de Duivelandse raad reeds in januari een krediet voteerde voor de aanschaf der computers, werd het een kerstgeschenk voor de openbare en bijzondere scholen in deze ge meente. Het overleg betreffende de uiteindelijke keuze nam namelijk „Wij vonden het gewoon nodig", antwoordt onderwijs-ambtenaar F. C. Dieleman op de vraag waarom de gemeente Duiveland nou ook zoveel belang hecht aan die computer aan schaf. Hij erkent dat de specifiek voor het onderwijs geschikte compu ter eigenlijk nog niet voorhanden is, maar anderzijds verwijst hij naar het buitenland, waar men al veel verder is met het informatica-onderwijs en Dieleman vindt dat het inderdaad tijd werd, dat Nederland dat voor beeld eens ging volgen. Dieleman toont zich dan ook enthousiast over het krediet, dat de Duivelandse raad in januari reeds voteerde. Software Hij geeft toe, dat de voor het onder wijs beschikbare software in Neder land vrij beperkt is, maar, zo laat Dieleman weten, in het buitenland zijn er heel wat geschikte program ma's, die prima vertaald kunnen worden voor het onderwijs in ons land. Een groep als de 'Big Ben Club' houdt zich onder meer met het verta len van die buitenlandse software bezig. Verder biedt het RPCZ in dit opzicht belangrijke ondersteuning. Gerard Oele blijkt vertrouwen te hebben in het gebruik van de BBC-B computer ook voor de lagere groepen. „Je kunt bijvoorbeeld door middel van de computer spelenderwijs de kleinere kinderen allerlei vormen en symbolen bijbrengen." Hij heeft ten slotte nog een eenvou dig, maar zeer duidelijk voorbeeld van hoe je de computer ten nutte van het onderwijsgeven kunt gebruiken: De Sirjanslandse robbedoes Emiel Neele liep ongelukkigerwijs twee ge broken armen op. Gepakt in het gips had hem dat best wat achterstand op school kunnen opleveren. Nu niet met behulp van de home-computer van Oele werd er voor gezorgd dat Emiel zijn schoolzaakjes kon bijhou den. Linksboven: Alex Heine, WPO- kracht op 't Staepel'of, bezig met enkele leerlingen in de informatica- les. Rechtsboven: Een welkom kerstgeschenkvoor directeur Gerard Oele en zijn leerlingen op de openbare basisschool te Sirjansland was de BBC-B- Computer. Middenin: Directeur H. J. Blom van 't Staepel'of: Informatica moet eigenlijk niet ten koste gaan van de andere belangrijke lessen". Hiernaast: Emiel Neele liep enkele weken geleden twee gebroken armen op, maar geen achterstand op school. Daar hielp de home-computer van directeur Oele aan mee. Foto's: Joh. D. C. Bcrrevocts en Johan Bcrrevocts Junior. Tekst: Ali Pankow

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 27