'Wat er is, vaag je niet zo snel meer weg' Afhankelijk van gemeentelijke subsidies Waar is dat nou voor nodig? 20 ZIERIKZEE - „De gewone vrouw op het platteland is nog niet zo achterlijk", vindt wethouder A. L. Bakker van Duiveland. Hij kan het weten, want in zijn jarenlange loopbaan als PTT-kantoorhouder in Oosterland zag hij heel wat vrouwtjes voor het lo ket, die best in staat waren een paar postzegels te kopen of -sterker nog- allerlei moei lijke formulieren konden invullen. Ja, Bakker heeft vast wel gelijk. Die 'gewone vrouw' op het platteland is nog niet zo 'achterlijk', maar.misschien wil ze toch nog wel een beetje wijzer worden. Misschien wil ze weer eens ophalen wanneer je een vol tooid deelwoord nou met eep d of met een t moet schrijven; misschien wil ze wel te we ten komen hoe zo'n jaarlijkse PZEM-afrekening nou eigenlijk in elkaar zit; misschien wil ze wel leren wat moeilijke specialistennamen als orthopedist, gyneacoloog, uro loog, neuroloog, internist enzovoort, enzovoort nou allemaal precies betekenen; mis schien wil ze wel te weten komen waarom nou toch de kleuterscholen zijn verdwenen en de basisscholen werden ingevoerd en wat je allemaal moet kennen 0111 in een mede zeggenschapsraad te kunnen zitten; misschien wil ze wel op de hoogte zijn van de mo gelijkheden een beroep te kunnen doen op de wijkverpleging; misschien.....wil ze wel duizend en één dingen weten, die verder strekken dan de w.c. schrobben, de vaat en de strijk doen, kleren maken, appeltaarten bakken, boodschappen doen, maaltijden be reiden enpostzegels kopen. Sommige vrouwen, die door allerlei omstandigheden, geen verdere opleiding dan de lagere school genoten, willen dat inderdaad. Ze zouden best eens over wat anders willen praten dan over het weer, de breipatronen, verschil lende soorten pampers, de bof of de waterpokken van de kinderen. Hoe interessant dit alles bijeen ook moge zijn: er zijn vrouwen die zichzelf maar dom voelen, omdat ze de lesjes van hun kroost op de lagere school niet eens meer kunnen volgen, omdat ie van de EEG-maatregelen waar de boeren zich druk over maken, eigenlijk helemaal niet be grijpen, omdat ze niet weten wat termen als 'multi-functioneel' of 'sociaal-cultureel' en 'eerste lijnsverzorging' nou eigenlijk inhouden. Daarom...zou het voor die vrouwen fijn zijn als er ook - in navolging van Hulst en Terneuzen - op Schouwen-Duiveland een Vrouwenleerjaar tot stand zou komen. De deelneemsters van het eerste Vrouw enle er jaar in Zeeland. SIRJANSLAND - Zolang de werkgroep Vrouwenleer jaar afhankelijk is van gemeentelijke subsidies is het nog dubieus of er ook op Schouwen-Duiveland een Vrou wenleerjaar van de grond kan komen. Zolang niet alle regio-bestuurders voldoende overtuigd zijn van het be lang van hetgeen zo'n Vrouwenleerjaar nou eigenlijk in houdt, zullen ze misschien niet staan te trappelen er wat gemeentelijke centjes aan te besteden. Petra Brasz te Sirjansland, één van de leden van genoemde werkgroep is, hoewel wat murw van het lange wachten op een beslissing, toch nog hoopvol gestemd over de afloop van de subsidie-aanvraag aan de zes ge meentebesturen op Schouwen- Duiveland. Het gaat hier immers om 'basiseducatie', oftewel; om oplei dingsmogelijkheden voor de meest kansarmen en dat blijkt vele bestu- ders toch altijd wel aan te spreken. Ja, maarre....bij het Vrouwenleer jaar gaat het niet alleen om het 'edu catieve' maar ook om het 'emancipa torische' aspect en dat laatste schrikt sommigen nog af als werd ermee be doeld, dat alle mannen neergeknup- peld zouden moeten worden. Dat wordt niet bedoeld. 'Emancipatori sche vorming' houdt in: Het bewust worden van je situatie als vrouw en wat dat te maken heeft met de positie van vrouwen in deze samenleving; er achter komen dat je in je situatie din gen kunt veranderen; inzicht krijgen in de structuur en de opbouw van de samenleving; waarom ziet de maat schappij er zo uit en niet anders; wie hebben de macht, wie oefenen in vloed uit; hoe komen beslissingen tot stand, hoe kun je zelf invloed uitoefe- 'Niet in een hoek drukken' Petra Brasz had het een beetje moeilijk met die uitspraak van wet houder Bakker over die 'gewone vrouw op het platteland'. ,,Als hij het zo stelt, is het net of ik zeg, dat die vrouwen 'achterlijk' zijn en dat ik ze in een hoek wil drukken'. Petra zat enkele weken geleden op de publieke tribune tijdens een vergadering van de welzijnsadviescommissie van Dui veland en trachtte daar de commis sieleden een nadere toelichting te ge ven op de subsidieaanvraag voor het Vrouwen leerjaar. Zij zet zich in voor de werkgroep, omdat ze het belang rijk vindt iets te doen voor vrouwen in een achterstandsituatie, die weinig mogelijkheden hebben zichzelf bij te scholen. Nog niet zo lang geleden dacht men met de zogenaamde 'Opstapcursus- sen' juist die vrouwen met alleen een lagere school opleiding een handrei king te kunnen bieden. De opstap- cursus gold als opfrissertje van de leerstof in de laatste twee lagere schoolklassen en kon wellicht goed dienen als opstapje naar de zoge naamde 'moedermavo'. Voor velen bleek echter toch ook die opstapcursus een zware opgave. Niet zo verwonderlijk als men be denkt, dat er sinds het verlaten van de schoolbanken voor vele vrouwen jaren zijn verstreken. Jaren van baantjes uitoefenen, verliefd worden, trouwen, kindertjes krijgen en ver zorgen en met ten slotte voor sommi gen het groeiend besef, dat je in de huishoudelijke en moederlijke taken misschien wel heel gewiekst bent ge worden, maar dat je met het leven daarbuiten eigenlijk nauwelijks op de hoogte bent. Beetje zwart/wit ge steld wellicht, maar dot sommigen zich in een dergelijke situatie bevin den, blijkt alleen al uit de vragen waar Ineke Sturm, emancipatie werkster op Schouwen-Duiveland mee werd geconfronteerd. VOS-cursussen Dat er behoefte was aan een 'scholing-op-maat' voor vrouwen bleek overigens ook al in de tweede helft der jaren zeventig toen de VOS- cursussen (Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving) ook op Schouwen-Duiveland een ware haus se beleefden. Vrouwen in zeer uiteen lopende leeftijden kwamen weke lijks bijeen en discussieerden over allerlei onderwerpen, werden er na der over geïnformeerd en brachten ze in relatie met hun eigen belevingswe reld. Het waren geen 'hellevegen met vlammende zwaarden', die toenmali ge VOS-cursisten, het waren 'gewoon' vrouwen, die zich eens wat nader op de samenleving wilden oriënteren. Wat jammer was, zo signaleert ook Petra Brasz, was dat er na die VOS- cursus niks meer op volgde terwijl de behoefte daaraan duidelijk wel be stond. Bovendien bood de VOS- cursus niet de ruimte en mogelijk heid extra veel aandacht aan de as pecten rekenen en taal te besteden. De behoefte daar toch wat vaardiger in te worden, bestond echter wel. Niet dat men zat te springen om schoolse activiteiten, maar om scho- Petra Brasz: ,,Het is belangrijk om iets te doen voor vrouwen in een achter standsituatie". Om de begroting voor het Vrou wenleerjaar Schouwen-Duiveland rond te krijgen, diende derhalve een beroep te worden gedaan op de regio gemeenten. Dat verzoek werd inmid dels ingediend, maar de werkgroep blijkt daar geen gunstige tijd mee te hebben getroffen. Er wordt sinds en kele maanden nog steeds op de defi nitieve besluitvorming gewacht. Het overleg over de toekomstige op zet der volwasseneneducatie op Schouwen-Duiveland resulteerde ge ruime tijd geleden reeds in de nota: 'Mag het een ietsje meer zijn?', waarin een inventarisatie van de reeds be staande vormen van volwassenen educatie en met het signaleren van knelpunten daarin en het aangeven van wensen. Lang gewacht Er moest veryolgens lang worden gewacht voor een ontwerp-program- ma en de globale begroting daarvan aan de diverse gemeentebesturen ge presenteerd konden worden. Al die tijd werd de besluitvorming over het subsidieverzoek van de werkgroep Vrouwenleerjaar aangehouden. Im mers: het Vrouwenleerjaar zou een duidelijk voorbeeld van basiseduca tie vormen en dat.dient dan uiteraard in een 'totaalprogramma' te worden bezien, om het maar eens even wel- zijnswollig toe te lichten. In de prak tijk kwam het voor de werkgroep Vrouwenleerjaar kortweg neer op het op de lange baan schuiven van het subsidieverzoek met het gevolg dat de bestaande plannen ook nog niet verder uitgewerkt kunnen worden nu nog steeds geen zekerheid bestaat over de beschikbare financiën. De stand van zaken thans is, dat ge noemde nota en het daarop gebaseer de ontwerp-programma volwassen educatie binnen de Vereniging van B. W. en S. besproken zullen worden, waarna - zo mogelijk - een definitieve standpuntbepaling zal plaatsvinden. Pas daarna wellicht zal het betref fende subsidieverzoek in de gemeen teraden aan de orde komen. Niet alleen ten aanzien van het Vrouwenleerjaar, maar ook voor an dere projecten op het gebied van vol wasseneneducatie begint het overi gens wel kort dag te worden, want ze dienen voor 1 februari 1986 bij het rijk te zijn aangemeld om voor een rijksbijdrage in aanmerking te kun nen komen met ingang van 1 januari 1987. September Petra Brasz laat weten, dat de Consulente Ine Bloemen: ZIERIKZEE - Iemand, die inmiddels heeft ervaren, dat de totstandkoming van een Vrouwenleerjaar op Schouwen-Duiveland wat moeizamer gaat dan in Hulst en Terneuzen bij welke projecten ze ook betrokken was, is: Ine Bloe men, consulente emancipatorisch vrouwenvormingswerk in Zeeland. Ze hoopt van harte, dat ze er hier nog 'op tijd' mee zullen zijn. Onderwerpen die tijdens het vrouwenleerjaar aan de orde kwamen ivaren: Gezondheidszorg, relaties, bezuinigingen, reizen, politiek en reclame. lingsniogclijkheden, die meer op de levenservaring en belevingswereld van genoemde vrouwen waren af gestemd. Wat in Hulst en Terneuzen kan, moet op Schouwen-Duiveland ook kunnen, zullen de leden van de werk groep 'Vrouwenleerjaar' misschien hebben gedacht toen ze op grond van genoemde argumenten besloten zich in te gaan zetten voor het realiseren van deze vorm van basiseducatie. De provincie Zeeland bleek bereid, zo wel in Hulst als Terneuzen een start subsidie van 10.000.— te verstrek ken om het daar van de grond te krijgen. De resterende benodigde som werd door de gemeenten bijge past De leden van de werkgroep Vrouwenleerjaar Schouwen-Duive land konden zich bij de opzet van hun plan verzekeren van de steun van Ine Bloemen, consulente emancipato risch vrouwen vormingswerk in Zee land. die ook bij de twee eerder ge noemde projecten betrokken was. Óm met vastomlijnde plannen ver der te kunnen werken, is uiteraard zekerheid nodig over de beschikbare financiële middelen. Als de provincie voor de opzet van een Vrouwenleer jaar in Hulst en Terneuzen 10.000,— over heeft, mag het vertrouwen be staan, dat diezelfde provincie voor eenzelfde project ook voor Schou wen-Duiveland over de brug zal ko men met eenzelfde bijdrage. Afgaand op de reeds opgezette begroting blijft er dan nog een hiaat van een kleine 7.000,—, hetgeen door de gezamen lijke gemeenten op Schouwen-Duive land bijeengebracht zou moeten wor den. In de begroting wordt dan uitgegaan van een eigen bijdrage van 75.— per deelneemsters. Aankloppen Petra Brasz becijfert dat dit neer komt op ongeveer 2,50 per ochtend, zodat er geen financiële drempel zal behoeven te bestaan. Zij acht dat ook zeer van belang, want de praktijk heeft inmiddels wel uitgewezen, dat vrouwen ten gunste van het gezins budget moeilijk hoge bedragen puur voor zichzelf willen uitgeven. Ze doelt in dit verband op het nieu we rijksbeleid voor volwassenenedu catie, dat in 1987 van kracht zal wor den en waar een budget van ongeveer 120,— miljoen voor uitgetrokken zal worden. Ine veronderstelt, dat be staande vormen van volwassenen educatie eerder financieel bedeeld zullen worden door het rijk dan pro jecten, die nog opgestart moeten wor den. De inventarisatie in de nota: ,,Mag het een ietsje meer worden?", wees reeds uit, dat vooral de vormen van basiseducatie in deze regio zeer dun bezaaid zijn. Daar zou een veran dering ten goede in dienen te komen, wil Schouwen-Duiveland straks ten aanzien van de rijkscentjes niet gro tendeels achter het net vissen. Stimulering Ine Bloemen verwijst in dit ver band naar de stimulering, die de pro vincie vooruitlopend op het nieuwe rijksbeleid heeft opgepakt. Zo werd een potje van 50.000,— beschikbaar gesteld ten behoeve van eenmalige ondersteuning aan nieuw op te zetten projecten basiseducatie. Het Vrou wenleerjaar voldeed aan de gestelde normen en de maximale bijdrage van 10.000 per project werd beschik baar gesteld. Zowel Ine Bloemen als Petra Brasz benadrukt het belang van goed opge leide begeleidsters, die in staat zijn op niet schoolse wijze, maar af gestemd op de belevingswereld der cursisten de diverse onderwerpen over te brengen. In Hulst kwamen tijdens dat eerste Vrouwenleerjaar onderwerpen aan de orde als: gezondheidszorg, rela ties, bezuinigingen, reizen, politiek en reclame. Rode draad in de behan deling der onderwerpen vormde ui teraard de aandacht aan rekenen en taal. Daarnaast, zoals gezegd, het emancipatorisch aspect. Overigens noemt Ine Bloemen educatie op zich al emanciperend, omdat alles wat vrouwen leren en ervaren hen wijzer maakt en hen meer over hun eigen si tuatie zal doen nadenken. Primeur Het opzetten van een Vrouwenleer jaar zou eigenlijk best een Zeeuwse primeur genoemd kunnen worden. Afgezien van het initiatief van een vrouwenschool in Hoorn, die overi gens toch van wat andere opzet was, kende men in het land een dergelijke vorm van scholing voor vrouwen nog niet. Men zou er misschien best een beetje trots op mogen zijn, dat Zee land in dezen het voortouw heeft ge nomen. werkgroep aanvankelijk streefde naar een start van het Vrouwenleer jaar in januari. Dat is uiteraard niet mogelijk gebleken; de hoop is nu ge vestigd op september volgend jaar. Als dat niet lukt, staakt de werk groep haar inspanningen: „Want", zegt Petra: „dan gaat het allemaal te lang duren. Er is nu behoefte aan een dergelijk project - gezien de ruim tien spontane aanmeldingen, die op voor hand reeds genoteerd konden worden - en daar moet je dan vrij snel op kun nen inspelen". Voorafgaand aan de raadsvoorstel len werd aan enkele regionale wel- zijnscommissies reeds advies ge vraagd over het al of niet toekennen van de subsidie. Opvallend in de dis cussie binnen de welzijnscommissie Westerschouwen was het, dat deze zich hoofdzakelijk beperkte tot de vraag of bij dergelijke studiebijeen komsten voor vrouwen nou wel of niet voor kinderopvang moet worden gezorgd. De werkgroep zelf vindt van wel en heeft daar ook geld in de begroting voor opgenomen: „Zeker voor een cursus met vrouwen moet er kinder opvang zijn. Het hebben en moeten verzorgen van kinderen mag geen be lemmering zijn voor deelname", vin den de initiatiefneemsters. Maatschappelijk werkster me vrouw E. M. M. Korstanje-Antonis- sen, lid van die welzijnscommissie Westerschouwen, bleek een geheel andere mening te zijn toegedaan. Zij vindt, dat vrouwen best zelf oppas kunnen vinden bij buren of familiele den. Nou, dat was wethouder J. C. de Feiter helemaal met haar eens, want toen zijn ouders vroeger op het land moesten werken, was er een 'oude da me' door wie hij werd opgevangen, dusgeld voor kinderopvang bij een Vrouwenleerjaar anno 1986 is ook niet nodig. Een detail misschien, dat wellicht toch illustreert met welke maatsta ven - in vergelijking met Hulst en Terneuzen - op Schouwen-Duiveland dit soort initiatieven worden gewo gen. Bij dergelijke opmerkingen wordt er immers aan voorbij gegaan, dat je als vrouw echt niet zo vlotjes een beroep doet op je buurvrouw, moeder of zus als je dertig weken achtereen een hele ochtend een cur sus wilt volgen. Welnee, als die moge lijkheid van kinderopvang ont breekt, zie je er toch gewoon van af, dan wacht je tot de kinderen wat gro ter zijn en dan laat je de wereld ge woon nog een paar jaartjes langer aan je voorbij gaan. Plaatst het volgen van een Vrou wenleerjaar je dan midden in het 'bruisende leven'? Niet aannemelijk, maar vorming helpt wel iedereen een stapje verder, dat wordt immers ook op alle beleidsniveaus in alle toon aarden benadrukt. De positieve erva ringen met het Vrouwenleerjaar in Hulst spreken ook voor zich. En....wie van vorming heeft geproefd, lust meer, zo blijkt. In Hulst is dit jaar dan ook een vervolgcursus op het Vrouwenleerjaar van start gegaan. Voor de deelneemsters aldaar duurde het Vrouwenleerjaar te kort. Ener zijds was het taalniveau van de vrou wen - vooral de grammatica - te hoog ingeschat. Meer tijd was nodig om dat op het eindniveau van de basis school te krijgen. Anderzijds gaven de deelneemsters zelf aan op enkele thema's dieper te willen ingaan. De vervolgcursus kwam er en de provin cie bleek zelfs bereid ook daar geld voor beschikbaar te stellen. Op Schouwen-Duiveland zullen de initiatiefneemsters voorlopig al in hun sas zijn als inderdaad in septem ber met een eerste Vrouwenleerjaar begonnen kan worden. Vrouwen, die daar thans reeds belangstelling voor hebben of meerdere informatie wil len, kunnen zich richten tot emanci patiewerkster Ineke Sturm, tel.: 01110-5615. Tekst: Ali Pankow

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 20