deurloo mode
Bruinisse, Brouwershaven
en Middenschouwen samen
naar Hiswa Amsterdam
Best bereid 'groen' in te
leveren voor parkeerruimte
ZWN gaat scholieren
voor de deur afzetten
CNV dringt bij Zierikzeese
raad aan op extra kracht
Stichting Welzijn Ouderen
Hoorzitting bewoners plan Buijse
20% korting op alle jongensmode
Verbouwings
korting:
Kennismaking
met blinden en
gehandicapten
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 22 november 1985 Nr. 23834
3
ZIERIKZEE - De bewoners van plan Buijse zijn over
het algemeen best bereid een zeer groot deel van de
groenvoorziening in hun wijk in te leveren ten gunste
van parkeerplaatsen. Deze conclusie kon donderdag
avond worden getrokken na een hoorzitting in de Vier
schaar van het Zierikzeese stadhuis in verband met de
plannen tot verbetering van de woonomgeving in plan
Buijse.
Advertentie
Na zoveel positieve
readies op de pas
vernieuwde heren
mode afdeling
Krijgt nu ook
onze jongens aldelmg
een flinke face lift.
Mol 5-7, Zierikzee
ZIERIKZEE - Busmaatschappij de ZWN heeft, nu het
ministerie van Verkeer en Waterstaat de nodige richtlij
nen heeft opgesteld, in samenspraak met de Rijksver-
keersinspectiedienst drie nieuwe buslijnen naar Goes
opgesteld. Hoewel de bussen zoals gebruikelijk voor ie
dereen toegankelijk zijn, hebben voornamelijk de scho
lieren, die dagelijks tussen Schouwen-Duiveland en
Goes pendelen er belang bij.
Een hoorzitting, die in een sfeer
van open overleg kon worden gehou
den en tijdens welke van de kant der
bewoners instemming bleek te be
staan met het allergrootste gedeelte
van de ontwikkelde plannen.
Door diverse bewoners werden
enerzijds suggesties en wensen aan
gedragen, die door de Dienst Ge
meentewerken op hun haalbaarheid
zullen worden getoetst; anderzijds
werd van de kant van het gemeente
bestuur uitleg gegeven waarom de
plannen werden ontwikkeld en waar
om aan bepaalde wensen der bewo
ners geen gehoor gegeven zal kunnen
worden.
Gewijzigd
De noodzaak tot het verbeteren van
de woonomgeving, zo benadrukten
burgemeester Th. H. de Meester en
directeur gemeentewerken D. D. J.
van der Poel, vloeit voort uit de ge
wijzigde verkeerssituatie in de loop
der jaren. De straten in de wijk Buij
se, die in het prille begin der jaren
vijftig tot stand kwam, zijn niet bere
kend op de eisen van het hedendaag
se verkeer. Kenmerkend in die situa
tie zijn de parkeerproblemen in de te
smalle straten, zodat veel auto's op de
trottoirs en in het plantsoen worden
neergezet, hetgeen een rommelig
^straatbeeld veroorzaakt.
Het gebied waar de plannen voor
verbetering van de woonomgeving
voor zijn ontwikkeld omvat: Maris-
straat, H. J. Doelemanplein, d'Ail-
lystraat, Hofferstraat, Ravesloot-
straat, Slabberswerf, P. D. de
Vosstraat.
De betrokken bewoners werden al
len door middel van een schriftelijke
kennisgeving in grote lijnen op de
hoogte gebracht van de plannen voor
deze wijk en van de mogelijkheid tot
inspraak tijdens deze hoorzitting,
waar een ruime belangstelling voor
bleek te bestaan.
Verbeteren
Burgemeester De Meester deed aan
het begin van de bijeenkomst in de
Vierschaar de toezegging, dat ge
tracht zal worden zoveel mogelijk re
kening te houden met de wensen van
de bewoners, maar hij maakte daar
bij meteen de kanttekening, dat zo
iets nooit in alle gevallen mogelijk
blijkt te zijn. De directeur gemeente
werken benadrukte, dat uitvoering
van de plannen tot doel zal hebben de
huidige situatie te verbeteren, maar
dat daar niet alle problemen mee ver
holpen zullen worden.
Van der Poel gaf vervolgens heel in
het kort een toelichting op de plan
nen, die globaal genomen, inhouden,
dat de d'Aillystraat van 4,15 m naar 5
meter zal worden verbreed ten koste
van de groenstrook aan de noordzij
de en door middel van verplaatsing
van de bomen, die wat dichter bij de
woningen komen te staan.
Verder zal ook de Marisstraat wor
den verbreed, hetgeen ook het reali
seren van enkele parkeerhavens mo
gelijk maakt. De aanpak van de
Hofferstraat zal nog even op zich la
ten wachten, omdat die meteen met
de rioleringswerkzaamheden in deze
straat wordt meegenomen.
Het creëren van veertien parkeer
plaatsen aan de zuidzijde zal ook ten
koste gaan van wat groen. Het Slab
berswerf zal geen ingrijpende wijzi
ging ondergaan. Het parkeerpro
bleem doet zich daar volgens de
gedane tellingen nauwelijks voor. In
de P. D. de Vosstraat zullen zowel aan
de noordzijde als aan de zuidzijde
parkeerplaatsen gecreëerd worden.
Ten behoeve van de aanleg van enkele
parkeerhavens zullen enkele groen
voorzieningen moeten verdwijnen.
Geen problemen
Met dat laatste bleken de aanwezi
gen op de hoorzitting overigens nau
welijks problemen te hebben. Hier en
daar werd er zelfs voor gepleit wat
meer groen op te offeren, zodat nog
één of twee extra parkeerplaatsen
aangelegd zouden kunnen worden.
Verder werd in dit opzicht ook gepleit
voor het drastisch snoeien van een
heel hoog reikende boom halverwege
de d'Aillystraat, die volgens de be
trokken bewoners hen heel wat licht
en zon ontneemt.
De heer Van der Poel benadrukte
echter, dat het juiste uitgangspunt
bij het maken van dit plan is geweest
om het groen in plan Buyse nog zo
veel mogelijk een kans te geven. Ook
toonde hij zich niet zo enthousiast
over de wens de betreffende boom
drastisch te snoeien. Hij zegde echter
wel toe het verzoek de boom wat uit
te dunnen te zullen doorgeven aan de
Plantsoenendienst.
Eén der bewoners voorzag proble
men met het breder worden van de
d'Aillystraat. „Wordt het dan geen
racebaan?", klonk de vraag, met
daaraan gekoppeld de suggestie een
fietspad aan te leggen via de Ra-
veslootstraat en een klein stukje
Slingerbos. Volgens Van der Poel
dient de oplossing van het ruimtege-'
brek voor de fietsers echter niet ge
zocht te worden in het aanleggen van
een fietspad, maar in het breder ma
ken van de rijbaan.
Illusie
De burgemeester speelde erop in
met de stelling, dat het een illusie is
te menen, dat mensen om welke re
den dan ook bereid zijn ook maar één
meter om te rijden. „Dat doen ze in
de praktijk gewoon niet", aldus zijn
ervaring. Hij erkende dat in het ver
breden van de rijbaan het gevaar van
harder rijden school. De Meester sig
naleerde daarbij echter ook, dat de
huidige smalle straat eveneens een
gevaar vormt voor de fietsers.
In het kort passeerden daarop sug
gesties als 30 km/borden of verkeers
drempels de revue. Het is echter be
kend, volgens de burgemeester, dat
mensen zich niet houden aan derge
lijke maximumsnelheid bepalingen.
Het aanbrengen van verkeersdrem
pels in een doorgangsweg vond geen
genade in de ogen van de directeur
gemeentewerken, die bovendien
wees op de grote trillingen, die ze
zouden veroorzaken. „Ook geen pret
je voor de bewoners", aldus Van der
Poel.
Welkomer bleek een suggestie van
een bewoner uit de d'Aillystraat het
trottoir iets breder te maken en het
iets door te trekken de hoek met de
Zevengetijstraat om. Dat dit nog iets
meer ten koste zou gaan van zijn ei
gen tuintje, deerde hem niet. Hoewel
het kruispunt smaller zou worden
door het doortrekken van het trottoir
op genoemde hoek, zal het voorstel
toch nader worden bestudeerd.
Echt vrij?
„Zijn de trottoirs straks werkelijk
vrij voor de voetgangers als de plan
nen zo doorgaan?", wilde één der be
woners weten. Van der Poel kon die
toezegging echter niet doen. Hij bena
drukte nogmaals dat met deze plan
nen getracht wordt de auto's van de
trottoirs te krijgen, maar dat verder
alleen maar kan worden gehoopt, dat
het ook werkelijk niet meer voor
komt. De vraag of het parkeren op
trottoirs dan niet simpelweg door
middel van borden verboden kon
worden, werd door de burgemester
beantwoord met een simpele verwij
zing naar de wijze waarop in vrijwel
geheel Zierikzee wordt geparkeerd.
Enthousiast toonde zowel de burge
meester als de directeur gemeente
werken zich met het voorstel op de
hoek d'Aillystraat/Zevengetijstraat
een zogenaamde verkeersspiegel te
plaatsen ten behoeve van de wegge
bruikers.
Een andere bewoner becijferde, dat
voor zeventien woningen in de eerste
drie blokken van de d'Aillystraat
slechts negen parkeerplaatsen ge
creëerd worden. Van der Poel liet
hem weten, dat nou eenmaal niet
voor elke woning een parkeerplaats
gerealiseerd kan worden, maar dat
het aantal plaatsen in het totaalplan
moet worden bezien.
Rekening zal worden gehouden met
de waarschuwing van één der bewo
ners, dat op de hoek Ma
risstraat/Doelemanplein een par
keervak te dicht op die hoek is
geprojecteerd. Hij verwees naar
moeilijkheden die daardoor kunnen
ontstaan bijvoorbeeld met het ma
noeuvreren van de lange melkwagen.
Zandbak
Reeds in zijn toelichting had de di
recteur gemeentewerken erkend, dat
er met het speelplaatsje op het Doele
manplein iets moet gebeuren. Het ge
Het grote werkgebied van de stich
ting - de zes eilandelijke gemeenten -
het grote aantal ouderen, de vele in
stellingen van intra- en extra murale
hulp. de vele vrijwilligersorganisa
ties en bejaardensozen onderstrepen
meentebestuur heeft daar echter nog
geen plannen voor ontwikkeld, om
dat men daarover eerst wil horen,
wat de buurt zelf wil.
Eén der aanwezigen stelde vast,
dat de aldaar aanwezige zandbak
wellicht een kunstwerk is, maar wel
helemaal kapot, hetgeen volgens
hem levensgevaarlijk is voor de kin
deren.
„Het was een kunstwerk, maar we
weten dat het nu gevaarlijk is", ant
woordde de burgemeester. Hij liet
weten dat het gemeentebestuur in
middels contact had gehad met zowel
de schenker als de maker van het ob
ject en erkende dat er inderdaad ver
andering in deze situatie moet ko
men. „Misschien zijn met een klein
comité bewoners de details nader uit
te werken", aldus De Meester. Hij
moest erkennen, dat een restauratie
van het huidige object er eigenlijk
niet inzit.
Eén der bewoners uit plan Buyse
liet de burgemeester daarop weten,
dat de buurt daar ook weinig prijs op
stelt: „Dat willen we ook niet; we
willen dat ding helemaal weg heb
ben".
Aandachtspunten
Aandacht bij de uitvoering van de
plannen krijgen, volgens de toezeg
gingen, ook de opmerkingen over de
aflopende trottoirs op het Doeleman
plein en het probleem dat ontstaat
door het creëren van een parkeer
plaats voor een poort in de d'Ail
lystraat. Verder zal bekeken worden
of op de groenstrook tegenover de
Chr. Gereformeerde kerk in de Zeven
getijstraat ook nog enkele parkeerha
vens gerealiseerd kunnen worden.
Ook zal bezien worden of aan het ver
zoek om extra verlichting bij bepaal
de parkeervakken kan worden tege
moet gekomen.
Hoewel voor het Slabberswerf
geen ingrijpende plannen voorlig
gen, verdient het volgens één der be
woners aanbeveling het trottoir er
wat op te schuiven ten koste van de
tuintjes, zodat de grote wagens, die
overdag deze straat aandoen, wat
meer ruimte krijgen. Ten aanzien
van de tuintjes dient dan overigens
wel eerst overleg gevoerd te worden
met eigenaar 'Beter Wonen'.
Een nadere toelichting van wethou
der P. de Rijke van publieke werken
bleek nodig naar aanleiding van een
vraag of de gemeente werkelijk 'het
Stoofje' gaat aankopen. Berichten
daarover ontstonden naar aanleiding
van een vraag van raadslid W. F.
De presentatie onder de paraplu
van Zeeland Gastvrij kost de ge
meenten elk 2500 gulden aan stand-
huur. Hiervoor krijgen ze alle drie
zestien vierkante meter ruimte toebe
deeld die door de plaatselijke onder
nemers bemand kunnen worden. De
bezettingskosten en het geld voor
volgens het CNV het belang van de
uitbreiding. Dit schrijft de bondsaf-
deling in haar brief aan de gemeente
raad. „Deze voorwaarden zijn zonder
meer noodzakelijk, om de stimule
rende en coördinerende taken op een
Sprengelmeijer, die daarmee moge
lijkheden zag voor een aanzienlijke
verbetering van de verkeerssituatie
op het Hofferplein. De wethouder liet
weten, dat het hier niets meer betrof
dan een vraag van één der raadsle
den. Overigens deelde De Rijke me
de, dat de gemeente wel onderhandelt
over de aankoop van ongeveer twee
meter van het aangrenzend terrein
van 'het Stoofje', zodat ook de hoek
Zevengetijstraat/Hofferplein enigs
zins verbeterd zal kunnen worden.
Erkentelijkheid
Erkentelijkheid namens een groep
bewoners uit het plan 'Buijse' werd
uitgesproken aan het adres van de
dienst gemeentewerken voor de snel
le manier, waarop maatregelen wer
den getroffen om het doorrijden met
de fiets tussen Doelemanplein en
Slabberswerf tegen te gaan. „Daar
was geen hoorzitting voor nodig, een
kort gesprek was voldoende, onze
dank daarvoor", aldus de woordvoer
der.
Gemeenteraadslid H. Asma wilde
eens peilen hoe de meningen lagen
over het eventueel parkeren voor ver
gunninghouders, zoals men dat ook
kent in Goes. Hij sprak over een be
drag van bijvoorbeeld 200,— per
jaar voor een dergelijke vergunning.
Erg veel meer dan wat gemonkel on
der de aanwezigen leverde dat echter
niet op. Burgemeester De Meester
speelde er op in met een toelichting.
Onderzoek
Hij verwees naar het onderzoek dat
inmiddels is gestart naar de moge
lijkheden voor betaald parkeren in
Zierikzee. Daarbij is inmiddels ge
bleken, dat dergelijke maatregelen
vrijwel uitsluitend worden getroffen
in gemeenten met minstens dertig a
veertig duizend inwoners. Een situa
tie dus die moeilijk met Zierikzee is
te vergelijken.
Uit ervaringen in het verleden
heeft de gemeente inmiddels geleerd,
dat het geen aanbeveling verdient de
controle op het betaald parkeren
door één parkeerwachter te laten uit
voeren. In Zierikzee zou het, volgens
de burgemeester, in elk geval de voor
keur verdienen met twee of drie deel
tijdkrachten te werken, zodat niet
steeds dezelfde persoon als 'kwaaie
pier' wordt aangezien. Dit alles
strekt echter nog niet verder dan een
filosofie voor eventuele toekomstige
maatregelen.
Persoonlijk zag de burgemeester
het parkeren voor vergunninghou
ders nog niet zo functioneren als er
geen strenge controle op uitgeoefend
kan worden. „Wie is er immers be
reid geld te betalen voor een vergun
ning als je niet minstens voor 95% ze
ker kunt zijn dat je plaatsje dan ook
inderdaad vrij is?", aldus De Mees
ter.
De heer Asma verwees daarop naar
de mogelijkheid van het gebruikma
ken van een zogenaamde beugel op
een dergelijke vergunning
parkeerplaats. Het esthetisch aspect
bleef daarbij onbesproken, hetgeen,
wellicht ook te ver zou hebben ge
voerd tijdens deze hoorzitting.
brochures, folders en ander wer
vingsmateriaal komen voor rekening
van het bedrijfsleven.
Geschiedenis
Als de raden akkoord gaan met de
sterk vergrijzend Schouwen- Duive
land te realiseren."
Gesterkt
Het CNV voelt zich gesterkt in dc
provinciaal aangekondigde 100
procent-subsidie voor part-time ad
ministratief werk en dc 80 procent
regeling van het ministerie van Wel
zijn. Volksgezondheid en Cultuur. In
het laatste geval dienen de zes Schou
wen- Duivelandse gemeenten op te
draaien voor de resterende 20 pro
cent. „Mochten er bij u twijfels be
staan over de voortzetting van de
WVC-subsidie na 1987, dan behoort
een tijdelijke aanstelling van een ad
ministratieve kracht nog tot de (on
sympathieke) mogelijkheden. Dat is
altijd nog beter dan niet subsidië
ren", schrijft het vakverbond.
De nieuwe lijnen gaan vanaf aan
staande maandag dagelijks vanaf het
Zierikzeese busstation richting Goes,
om 07.39 uur. De eerste lijn Goes met
onderbord Klein Frankrijk gaat niet
verder dan deze wijk, waar een aan
tal scholen gevestigd is. De tweede
(met onderbord Bergweg) gaat eerst
naar Goes-NS, om vervolgens naar de
Bergweg te rijden, waar eveneens
veel scholieren hun eindbestemming
hebben. Ten slotte de derde bus, die
met onderbord Goes-Zuid ook duide-
collegevoorstellen, dan maken zij
min of meer geschiedenis, want tot op
heden zijn de drie gemeenschappen
op deze manier nog niet en bloc naar
buiten toe getreden op toeristisch ge
bied. „De bijdrage van de gemeenten
kan voor het bedrijfsleven een stimu
lans betekenen. Het maakt het voor
de kleinere ondernemingen ook mo
gelijk, om eens op de Hiswa te staan",
legt de Bruse gemeentesecretaris B.
de Groot uit. In de drie gemeenten
moeten zogenaamde promotieteams
op pad, om het bedrijfsleven over te
halen. Dit kan in samenspraak met
de VVV's.
Hoewel iedere gemeenschap haar
eigen bedrijven naar de Hiswa-stand
kan sturen legt De Groot uit, dat er
wel uitvoerig overleg tussen de drie
plaatsen is..Mede dankzij de resulta
ten van dit overleg heeft het college
van B en W van Brouwershaven al
een instemmend voorstel opgesteld,
dat maandagavond in dc raad komt.
„Het ligt in de bedoeling, dat dc
Brouwsc bedrijven via de plaatselij
ke VVV worden benaderd. Ik heb nog
geen inzicht in de belangstelling bij
de ondernemers", legt dc Brouwsc
gemeentesecretaris C. M. Padmos
uit.
Het hele plan komt eigenlijk van de
werkgroep Zeeland Hiswa-presenta-
tie, die de gemeenten kenbaar heeft
gemaakt, dat deze provincie door dc
Hiswa is uitgenodigd om gastprovin-
cie te zijn tijdens de immer drukbe
zochte tentoonstelling. De werk
groep, die zich heeft belast met het
concept, dc organisatie en de uitvoe
ring van dc Hiswa-presentatie, wil de
veelzijdigheid van Zeeland als wa
tersportgebied onder de aandacht
van oen breed publiek brengen. Het
uitgangspunt hierbij is een gecentra
liseerde opzet, waarin bedrijfsleven,
overheid en andere organisaties en
instellingen samengaan.
Westerschouwen
B. en W. van Westerschouwen zijn
ook benaderd door de Zeeuwse werk
groep, maar zagen voor hun gemeente
geen directe belangen bij de presenta
tie, daar het voornamelijk om wa
tersportpromotie gaat. Zo gauw de
betrokken gemeenteraden hun stand
punt hebben bepaald is het aan het
bedrijfsleven om hierop te reageren.
lijk aangeeft, waar zij naartoe gaat,
doet echter ook eerst Goes-NS aan.
De nieuwe regeling loopt officieel
tot 1 juni 1986, omdat de ZWN dan
haar nieuwe rooster opstelt. Naar het
zich laat uitzien, kunnen de extra
bussen dan wel blijven rijden. De
overname door de ZWN van de AMZ
houden binnen afzienbare tijd ook
weer wijzigingen in. Voorlopig heeft
de ZWN de problemen met het scho-
lierenvervoer weten op te lossen.
Vervolg van pagina 1.
de activiteiten van de jongste vier
groepen die het 'ziek zijn' onder de
loup namen trokken de aandacht.
Terwijl de grote zelfgemaakte zie
kenauto onophoudelijk knipperde
en loeide, zaten in de 'wachtkamer'
tientallen poppen te wachten op een
consult met de poppendokters en
zusters, die ook met plezier elkaar
verbonden. Tekeningen, plakwerken
en boekjes getuigden van kennis over
dit onderwerp cn groepleidstcr Bep
Quant vertelde dat de kinderen in de
afgelopen week in groepjes van vier
zeventien zieken bezochten in Brou
wershaven. Dat alles met het oog op
het doel van het project: De jeugd
meer vertrouwd te maken met de zie
ken en gehandicapten om hen heen.
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Direktie:
D. L. van 't Leven
Chef-redaktie:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-6551
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (na 18.30
uur): 01119-1660.
Redaktie (na 17.30 uur): 01110-6719,
01110-4669, 01110-5396
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
f 38,70; per jaar 1 147,80; losse
nummers f 0,75.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 5% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag.
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
49 cent per mm; „succesjes" (t/m 4
regels) f 6,04.
Kontrakttarieven op aanvraag
De advertentieprijzen zijn exclusie)
5% BTW
ZIERIKZEE - De CNV-subdistrictsraad Schouwen-
Duiveland heeft bij de Zierikzeese gemeenteraad haar
bezorgdheid uitgesproken over het standpunt van het
college, dat afwijzend staat ten opzichte van de uitbrei
ding van het personeelsbestand van de Stichting Welzijn
Ouderen Schouwen-Duiveland. Deze organisatie heeft
het college namelijk benaderd met het verzoek in te
stemmen met een uitbreiding met een part-time admini
stratieve kracht voor haar bureau in Zierikzee.
Mits raden instemmen en bedrijfsleven belangstelling toont
BRUINISSE - Het ziet er naar uit, dat de Grevelingen-
gemeenten Bruinisse, Middenschouwen en Brouwersha
ven gezamelijk naar watersportbeurs de Hiswa gaan, om
daar het lokale toerisme onder de aandacht te brengen
van de potentiële recreanten. Hoewel de gemeente Mid
denschouwen al heeft ingestemd, moeten Brouwersha
ven en Bruinisse er nog met de gemeenteraad over pra
ten. Een en ander lijkt op weinig bezwaren te gaan
stuiten.
f