deurloo mode Bruinisse, Brouwershaven en Middenschouwen samen naar Hiswa Amsterdam Best bereid 'groen' in te leveren voor parkeerruimte ZWN gaat scholieren voor de deur afzetten CNV dringt bij Zierikzeese raad aan op extra kracht Stichting Welzijn Ouderen Hoorzitting bewoners plan Buijse 20% korting op alle jongensmode Verbouwings korting: Kennismaking met blinden en gehandicapten ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 22 november 1985 Nr. 23834 3 ZIERIKZEE - De bewoners van plan Buijse zijn over het algemeen best bereid een zeer groot deel van de groenvoorziening in hun wijk in te leveren ten gunste van parkeerplaatsen. Deze conclusie kon donderdag avond worden getrokken na een hoorzitting in de Vier schaar van het Zierikzeese stadhuis in verband met de plannen tot verbetering van de woonomgeving in plan Buijse. Advertentie Na zoveel positieve readies op de pas vernieuwde heren mode afdeling Krijgt nu ook onze jongens aldelmg een flinke face lift. Mol 5-7, Zierikzee ZIERIKZEE - Busmaatschappij de ZWN heeft, nu het ministerie van Verkeer en Waterstaat de nodige richtlij nen heeft opgesteld, in samenspraak met de Rijksver- keersinspectiedienst drie nieuwe buslijnen naar Goes opgesteld. Hoewel de bussen zoals gebruikelijk voor ie dereen toegankelijk zijn, hebben voornamelijk de scho lieren, die dagelijks tussen Schouwen-Duiveland en Goes pendelen er belang bij. Een hoorzitting, die in een sfeer van open overleg kon worden gehou den en tijdens welke van de kant der bewoners instemming bleek te be staan met het allergrootste gedeelte van de ontwikkelde plannen. Door diverse bewoners werden enerzijds suggesties en wensen aan gedragen, die door de Dienst Ge meentewerken op hun haalbaarheid zullen worden getoetst; anderzijds werd van de kant van het gemeente bestuur uitleg gegeven waarom de plannen werden ontwikkeld en waar om aan bepaalde wensen der bewo ners geen gehoor gegeven zal kunnen worden. Gewijzigd De noodzaak tot het verbeteren van de woonomgeving, zo benadrukten burgemeester Th. H. de Meester en directeur gemeentewerken D. D. J. van der Poel, vloeit voort uit de ge wijzigde verkeerssituatie in de loop der jaren. De straten in de wijk Buij se, die in het prille begin der jaren vijftig tot stand kwam, zijn niet bere kend op de eisen van het hedendaag se verkeer. Kenmerkend in die situa tie zijn de parkeerproblemen in de te smalle straten, zodat veel auto's op de trottoirs en in het plantsoen worden neergezet, hetgeen een rommelig ^straatbeeld veroorzaakt. Het gebied waar de plannen voor verbetering van de woonomgeving voor zijn ontwikkeld omvat: Maris- straat, H. J. Doelemanplein, d'Ail- lystraat, Hofferstraat, Ravesloot- straat, Slabberswerf, P. D. de Vosstraat. De betrokken bewoners werden al len door middel van een schriftelijke kennisgeving in grote lijnen op de hoogte gebracht van de plannen voor deze wijk en van de mogelijkheid tot inspraak tijdens deze hoorzitting, waar een ruime belangstelling voor bleek te bestaan. Verbeteren Burgemeester De Meester deed aan het begin van de bijeenkomst in de Vierschaar de toezegging, dat ge tracht zal worden zoveel mogelijk re kening te houden met de wensen van de bewoners, maar hij maakte daar bij meteen de kanttekening, dat zo iets nooit in alle gevallen mogelijk blijkt te zijn. De directeur gemeente werken benadrukte, dat uitvoering van de plannen tot doel zal hebben de huidige situatie te verbeteren, maar dat daar niet alle problemen mee ver holpen zullen worden. Van der Poel gaf vervolgens heel in het kort een toelichting op de plan nen, die globaal genomen, inhouden, dat de d'Aillystraat van 4,15 m naar 5 meter zal worden verbreed ten koste van de groenstrook aan de noordzij de en door middel van verplaatsing van de bomen, die wat dichter bij de woningen komen te staan. Verder zal ook de Marisstraat wor den verbreed, hetgeen ook het reali seren van enkele parkeerhavens mo gelijk maakt. De aanpak van de Hofferstraat zal nog even op zich la ten wachten, omdat die meteen met de rioleringswerkzaamheden in deze straat wordt meegenomen. Het creëren van veertien parkeer plaatsen aan de zuidzijde zal ook ten koste gaan van wat groen. Het Slab berswerf zal geen ingrijpende wijzi ging ondergaan. Het parkeerpro bleem doet zich daar volgens de gedane tellingen nauwelijks voor. In de P. D. de Vosstraat zullen zowel aan de noordzijde als aan de zuidzijde parkeerplaatsen gecreëerd worden. Ten behoeve van de aanleg van enkele parkeerhavens zullen enkele groen voorzieningen moeten verdwijnen. Geen problemen Met dat laatste bleken de aanwezi gen op de hoorzitting overigens nau welijks problemen te hebben. Hier en daar werd er zelfs voor gepleit wat meer groen op te offeren, zodat nog één of twee extra parkeerplaatsen aangelegd zouden kunnen worden. Verder werd in dit opzicht ook gepleit voor het drastisch snoeien van een heel hoog reikende boom halverwege de d'Aillystraat, die volgens de be trokken bewoners hen heel wat licht en zon ontneemt. De heer Van der Poel benadrukte echter, dat het juiste uitgangspunt bij het maken van dit plan is geweest om het groen in plan Buyse nog zo veel mogelijk een kans te geven. Ook toonde hij zich niet zo enthousiast over de wens de betreffende boom drastisch te snoeien. Hij zegde echter wel toe het verzoek de boom wat uit te dunnen te zullen doorgeven aan de Plantsoenendienst. Eén der bewoners voorzag proble men met het breder worden van de d'Aillystraat. „Wordt het dan geen racebaan?", klonk de vraag, met daaraan gekoppeld de suggestie een fietspad aan te leggen via de Ra- veslootstraat en een klein stukje Slingerbos. Volgens Van der Poel dient de oplossing van het ruimtege-' brek voor de fietsers echter niet ge zocht te worden in het aanleggen van een fietspad, maar in het breder ma ken van de rijbaan. Illusie De burgemeester speelde erop in met de stelling, dat het een illusie is te menen, dat mensen om welke re den dan ook bereid zijn ook maar één meter om te rijden. „Dat doen ze in de praktijk gewoon niet", aldus zijn ervaring. Hij erkende dat in het ver breden van de rijbaan het gevaar van harder rijden school. De Meester sig naleerde daarbij echter ook, dat de huidige smalle straat eveneens een gevaar vormt voor de fietsers. In het kort passeerden daarop sug gesties als 30 km/borden of verkeers drempels de revue. Het is echter be kend, volgens de burgemeester, dat mensen zich niet houden aan derge lijke maximumsnelheid bepalingen. Het aanbrengen van verkeersdrem pels in een doorgangsweg vond geen genade in de ogen van de directeur gemeentewerken, die bovendien wees op de grote trillingen, die ze zouden veroorzaken. „Ook geen pret je voor de bewoners", aldus Van der Poel. Welkomer bleek een suggestie van een bewoner uit de d'Aillystraat het trottoir iets breder te maken en het iets door te trekken de hoek met de Zevengetijstraat om. Dat dit nog iets meer ten koste zou gaan van zijn ei gen tuintje, deerde hem niet. Hoewel het kruispunt smaller zou worden door het doortrekken van het trottoir op genoemde hoek, zal het voorstel toch nader worden bestudeerd. Echt vrij? „Zijn de trottoirs straks werkelijk vrij voor de voetgangers als de plan nen zo doorgaan?", wilde één der be woners weten. Van der Poel kon die toezegging echter niet doen. Hij bena drukte nogmaals dat met deze plan nen getracht wordt de auto's van de trottoirs te krijgen, maar dat verder alleen maar kan worden gehoopt, dat het ook werkelijk niet meer voor komt. De vraag of het parkeren op trottoirs dan niet simpelweg door middel van borden verboden kon worden, werd door de burgemester beantwoord met een simpele verwij zing naar de wijze waarop in vrijwel geheel Zierikzee wordt geparkeerd. Enthousiast toonde zowel de burge meester als de directeur gemeente werken zich met het voorstel op de hoek d'Aillystraat/Zevengetijstraat een zogenaamde verkeersspiegel te plaatsen ten behoeve van de wegge bruikers. Een andere bewoner becijferde, dat voor zeventien woningen in de eerste drie blokken van de d'Aillystraat slechts negen parkeerplaatsen ge creëerd worden. Van der Poel liet hem weten, dat nou eenmaal niet voor elke woning een parkeerplaats gerealiseerd kan worden, maar dat het aantal plaatsen in het totaalplan moet worden bezien. Rekening zal worden gehouden met de waarschuwing van één der bewo ners, dat op de hoek Ma risstraat/Doelemanplein een par keervak te dicht op die hoek is geprojecteerd. Hij verwees naar moeilijkheden die daardoor kunnen ontstaan bijvoorbeeld met het ma noeuvreren van de lange melkwagen. Zandbak Reeds in zijn toelichting had de di recteur gemeentewerken erkend, dat er met het speelplaatsje op het Doele manplein iets moet gebeuren. Het ge Het grote werkgebied van de stich ting - de zes eilandelijke gemeenten - het grote aantal ouderen, de vele in stellingen van intra- en extra murale hulp. de vele vrijwilligersorganisa ties en bejaardensozen onderstrepen meentebestuur heeft daar echter nog geen plannen voor ontwikkeld, om dat men daarover eerst wil horen, wat de buurt zelf wil. Eén der aanwezigen stelde vast, dat de aldaar aanwezige zandbak wellicht een kunstwerk is, maar wel helemaal kapot, hetgeen volgens hem levensgevaarlijk is voor de kin deren. „Het was een kunstwerk, maar we weten dat het nu gevaarlijk is", ant woordde de burgemeester. Hij liet weten dat het gemeentebestuur in middels contact had gehad met zowel de schenker als de maker van het ob ject en erkende dat er inderdaad ver andering in deze situatie moet ko men. „Misschien zijn met een klein comité bewoners de details nader uit te werken", aldus De Meester. Hij moest erkennen, dat een restauratie van het huidige object er eigenlijk niet inzit. Eén der bewoners uit plan Buyse liet de burgemeester daarop weten, dat de buurt daar ook weinig prijs op stelt: „Dat willen we ook niet; we willen dat ding helemaal weg heb ben". Aandachtspunten Aandacht bij de uitvoering van de plannen krijgen, volgens de toezeg gingen, ook de opmerkingen over de aflopende trottoirs op het Doeleman plein en het probleem dat ontstaat door het creëren van een parkeer plaats voor een poort in de d'Ail lystraat. Verder zal bekeken worden of op de groenstrook tegenover de Chr. Gereformeerde kerk in de Zeven getijstraat ook nog enkele parkeerha vens gerealiseerd kunnen worden. Ook zal bezien worden of aan het ver zoek om extra verlichting bij bepaal de parkeervakken kan worden tege moet gekomen. Hoewel voor het Slabberswerf geen ingrijpende plannen voorlig gen, verdient het volgens één der be woners aanbeveling het trottoir er wat op te schuiven ten koste van de tuintjes, zodat de grote wagens, die overdag deze straat aandoen, wat meer ruimte krijgen. Ten aanzien van de tuintjes dient dan overigens wel eerst overleg gevoerd te worden met eigenaar 'Beter Wonen'. Een nadere toelichting van wethou der P. de Rijke van publieke werken bleek nodig naar aanleiding van een vraag of de gemeente werkelijk 'het Stoofje' gaat aankopen. Berichten daarover ontstonden naar aanleiding van een vraag van raadslid W. F. De presentatie onder de paraplu van Zeeland Gastvrij kost de ge meenten elk 2500 gulden aan stand- huur. Hiervoor krijgen ze alle drie zestien vierkante meter ruimte toebe deeld die door de plaatselijke onder nemers bemand kunnen worden. De bezettingskosten en het geld voor volgens het CNV het belang van de uitbreiding. Dit schrijft de bondsaf- deling in haar brief aan de gemeente raad. „Deze voorwaarden zijn zonder meer noodzakelijk, om de stimule rende en coördinerende taken op een Sprengelmeijer, die daarmee moge lijkheden zag voor een aanzienlijke verbetering van de verkeerssituatie op het Hofferplein. De wethouder liet weten, dat het hier niets meer betrof dan een vraag van één der raadsle den. Overigens deelde De Rijke me de, dat de gemeente wel onderhandelt over de aankoop van ongeveer twee meter van het aangrenzend terrein van 'het Stoofje', zodat ook de hoek Zevengetijstraat/Hofferplein enigs zins verbeterd zal kunnen worden. Erkentelijkheid Erkentelijkheid namens een groep bewoners uit het plan 'Buijse' werd uitgesproken aan het adres van de dienst gemeentewerken voor de snel le manier, waarop maatregelen wer den getroffen om het doorrijden met de fiets tussen Doelemanplein en Slabberswerf tegen te gaan. „Daar was geen hoorzitting voor nodig, een kort gesprek was voldoende, onze dank daarvoor", aldus de woordvoer der. Gemeenteraadslid H. Asma wilde eens peilen hoe de meningen lagen over het eventueel parkeren voor ver gunninghouders, zoals men dat ook kent in Goes. Hij sprak over een be drag van bijvoorbeeld 200,— per jaar voor een dergelijke vergunning. Erg veel meer dan wat gemonkel on der de aanwezigen leverde dat echter niet op. Burgemeester De Meester speelde er op in met een toelichting. Onderzoek Hij verwees naar het onderzoek dat inmiddels is gestart naar de moge lijkheden voor betaald parkeren in Zierikzee. Daarbij is inmiddels ge bleken, dat dergelijke maatregelen vrijwel uitsluitend worden getroffen in gemeenten met minstens dertig a veertig duizend inwoners. Een situa tie dus die moeilijk met Zierikzee is te vergelijken. Uit ervaringen in het verleden heeft de gemeente inmiddels geleerd, dat het geen aanbeveling verdient de controle op het betaald parkeren door één parkeerwachter te laten uit voeren. In Zierikzee zou het, volgens de burgemeester, in elk geval de voor keur verdienen met twee of drie deel tijdkrachten te werken, zodat niet steeds dezelfde persoon als 'kwaaie pier' wordt aangezien. Dit alles strekt echter nog niet verder dan een filosofie voor eventuele toekomstige maatregelen. Persoonlijk zag de burgemeester het parkeren voor vergunninghou ders nog niet zo functioneren als er geen strenge controle op uitgeoefend kan worden. „Wie is er immers be reid geld te betalen voor een vergun ning als je niet minstens voor 95% ze ker kunt zijn dat je plaatsje dan ook inderdaad vrij is?", aldus De Mees ter. De heer Asma verwees daarop naar de mogelijkheid van het gebruikma ken van een zogenaamde beugel op een dergelijke vergunning parkeerplaats. Het esthetisch aspect bleef daarbij onbesproken, hetgeen, wellicht ook te ver zou hebben ge voerd tijdens deze hoorzitting. brochures, folders en ander wer vingsmateriaal komen voor rekening van het bedrijfsleven. Geschiedenis Als de raden akkoord gaan met de sterk vergrijzend Schouwen- Duive land te realiseren." Gesterkt Het CNV voelt zich gesterkt in dc provinciaal aangekondigde 100 procent-subsidie voor part-time ad ministratief werk en dc 80 procent regeling van het ministerie van Wel zijn. Volksgezondheid en Cultuur. In het laatste geval dienen de zes Schou wen- Duivelandse gemeenten op te draaien voor de resterende 20 pro cent. „Mochten er bij u twijfels be staan over de voortzetting van de WVC-subsidie na 1987, dan behoort een tijdelijke aanstelling van een ad ministratieve kracht nog tot de (on sympathieke) mogelijkheden. Dat is altijd nog beter dan niet subsidië ren", schrijft het vakverbond. De nieuwe lijnen gaan vanaf aan staande maandag dagelijks vanaf het Zierikzeese busstation richting Goes, om 07.39 uur. De eerste lijn Goes met onderbord Klein Frankrijk gaat niet verder dan deze wijk, waar een aan tal scholen gevestigd is. De tweede (met onderbord Bergweg) gaat eerst naar Goes-NS, om vervolgens naar de Bergweg te rijden, waar eveneens veel scholieren hun eindbestemming hebben. Ten slotte de derde bus, die met onderbord Goes-Zuid ook duide- collegevoorstellen, dan maken zij min of meer geschiedenis, want tot op heden zijn de drie gemeenschappen op deze manier nog niet en bloc naar buiten toe getreden op toeristisch ge bied. „De bijdrage van de gemeenten kan voor het bedrijfsleven een stimu lans betekenen. Het maakt het voor de kleinere ondernemingen ook mo gelijk, om eens op de Hiswa te staan", legt de Bruse gemeentesecretaris B. de Groot uit. In de drie gemeenten moeten zogenaamde promotieteams op pad, om het bedrijfsleven over te halen. Dit kan in samenspraak met de VVV's. Hoewel iedere gemeenschap haar eigen bedrijven naar de Hiswa-stand kan sturen legt De Groot uit, dat er wel uitvoerig overleg tussen de drie plaatsen is..Mede dankzij de resulta ten van dit overleg heeft het college van B en W van Brouwershaven al een instemmend voorstel opgesteld, dat maandagavond in dc raad komt. „Het ligt in de bedoeling, dat dc Brouwsc bedrijven via de plaatselij ke VVV worden benaderd. Ik heb nog geen inzicht in de belangstelling bij de ondernemers", legt dc Brouwsc gemeentesecretaris C. M. Padmos uit. Het hele plan komt eigenlijk van de werkgroep Zeeland Hiswa-presenta- tie, die de gemeenten kenbaar heeft gemaakt, dat deze provincie door dc Hiswa is uitgenodigd om gastprovin- cie te zijn tijdens de immer drukbe zochte tentoonstelling. De werk groep, die zich heeft belast met het concept, dc organisatie en de uitvoe ring van dc Hiswa-presentatie, wil de veelzijdigheid van Zeeland als wa tersportgebied onder de aandacht van oen breed publiek brengen. Het uitgangspunt hierbij is een gecentra liseerde opzet, waarin bedrijfsleven, overheid en andere organisaties en instellingen samengaan. Westerschouwen B. en W. van Westerschouwen zijn ook benaderd door de Zeeuwse werk groep, maar zagen voor hun gemeente geen directe belangen bij de presenta tie, daar het voornamelijk om wa tersportpromotie gaat. Zo gauw de betrokken gemeenteraden hun stand punt hebben bepaald is het aan het bedrijfsleven om hierop te reageren. lijk aangeeft, waar zij naartoe gaat, doet echter ook eerst Goes-NS aan. De nieuwe regeling loopt officieel tot 1 juni 1986, omdat de ZWN dan haar nieuwe rooster opstelt. Naar het zich laat uitzien, kunnen de extra bussen dan wel blijven rijden. De overname door de ZWN van de AMZ houden binnen afzienbare tijd ook weer wijzigingen in. Voorlopig heeft de ZWN de problemen met het scho- lierenvervoer weten op te lossen. Vervolg van pagina 1. de activiteiten van de jongste vier groepen die het 'ziek zijn' onder de loup namen trokken de aandacht. Terwijl de grote zelfgemaakte zie kenauto onophoudelijk knipperde en loeide, zaten in de 'wachtkamer' tientallen poppen te wachten op een consult met de poppendokters en zusters, die ook met plezier elkaar verbonden. Tekeningen, plakwerken en boekjes getuigden van kennis over dit onderwerp cn groepleidstcr Bep Quant vertelde dat de kinderen in de afgelopen week in groepjes van vier zeventien zieken bezochten in Brou wershaven. Dat alles met het oog op het doel van het project: De jeugd meer vertrouwd te maken met de zie ken en gehandicapten om hen heen. Uitgever: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Direktie: D. L. van 't Leven Chef-redaktie: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-6551 Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (na 18.30 uur): 01119-1660. Redaktie (na 17.30 uur): 01110-6719, 01110-4669, 01110-5396 Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) f 38,70; per jaar 1 147,80; losse nummers f 0,75. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 5% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag. donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 49 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 6,04. Kontrakttarieven op aanvraag De advertentieprijzen zijn exclusie) 5% BTW ZIERIKZEE - De CNV-subdistrictsraad Schouwen- Duiveland heeft bij de Zierikzeese gemeenteraad haar bezorgdheid uitgesproken over het standpunt van het college, dat afwijzend staat ten opzichte van de uitbrei ding van het personeelsbestand van de Stichting Welzijn Ouderen Schouwen-Duiveland. Deze organisatie heeft het college namelijk benaderd met het verzoek in te stemmen met een uitbreiding met een part-time admini stratieve kracht voor haar bureau in Zierikzee. Mits raden instemmen en bedrijfsleven belangstelling toont BRUINISSE - Het ziet er naar uit, dat de Grevelingen- gemeenten Bruinisse, Middenschouwen en Brouwersha ven gezamelijk naar watersportbeurs de Hiswa gaan, om daar het lokale toerisme onder de aandacht te brengen van de potentiële recreanten. Hoewel de gemeente Mid denschouwen al heeft ingestemd, moeten Brouwersha ven en Bruinisse er nog met de gemeenteraad over pra ten. Een en ander lijkt op weinig bezwaren te gaan stuiten. f

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 3