NIEUWS OP WIELEN
P
O
P
C
O
R
N
E
R
Volkswagen vierde vijftigste
verjaardag van de „Kever"
Je Zeettfa
Erkenningsregeling
voor autorijscholen
Een verloren dag
Haarlemse Cloud-Nine weet
plaats in popcircuit weer
langzaamaan op te pakken
Soosagenda
John Lennon door
oude vriend in
kwaad daglicht
Dieselolie
duurder
ZIFRIKZEESCHF, NIEUWSBODE Vrijdag 15 november 1985 Nr. 23830
13
Symbool Wirtschaftswunder
WOLFSBURG - Het Westduitse au
toconcern Volkswagen heeft de vijf
tigste verjaardag van zijn bekendste
produkt, de Volkswagen „Kever" ge
vierd. De premier van de deelstaat Ne-
dersaksen, Ernst Albrecht, verklaarde
bij de feestelijke gebeurtenis in het
VW-hoofdkwartier in Wolfsburg dat
de „Kever" niet alleen het symbool
van het Wirtschaftswunder van na de
Tweede Wereldoorlog is, maar dat het
model ook van Volkswagen AG een
van de grootste ondernemingen van
West-Duitsland heeft gemaakt.
VW is na General Mo
tors, Ford en Toyota de
grootste autoproducent
ter wereld met een omzet
van 45,7 miljard mark en
238.000 werknemers.
Volgens premier Al
brecht heeft VW de West
duitse economie kort na
de Tweede Wereldoorlog
een beslissende duw in
de goede richting gege
ven. De onderneming
heeft een uitstraling
naar het gehele West
duitse bedrijfsleven ge
had en de uitdrukking
„Made in Germany" tot
een kwaliteitsbegrip ge
maakt. VW is een van de
grootste inbrengers van
deviezen geworden, al
dus Albrecht.
Probleemloos
Er is geen auto geweest
waarover jonge en oude
liefhebbers in de hele
wereld zo enthousiast
zijn. „Onverwoestbaar,
probleemloos en wars
van onderscheid naar
klassen had de „Kever"
het levensgevoel van een
hele generatie in zich. De
geschiedenis van de ,,Ke-,
ver" is een stuk van de
Westduitse autogeschie
denis, maar ook een stuk
van de geschiedenis van
West-Duitsland, Als de
„Kever" er niet was ge
weest was er ook geen
bloeiend Wolfsburg ge
weest", betoogde Al
brecht.
De voorzitter van de
raad van bestuur van
VW, Carl. H. Hahn, wees
eveneens op het belang
van de „Kever" voor de
opbouw van het Volks
wagenconcern. Hij me
moreerde hoe kort na de
oorlog deskundigen uit
Groot-Brittannië de VW-
fabriek en de „Kever"
kwamen bekijken, maar
Rijschoolhouders positief
over erkenningsregeling
DEN HAAG - De BOVAG-COA, de Nationale
Vereniging van Rijschoolhouders in Neder
land, is positief over het besluit van staatsse
cretaris Scherpenhuizen van Verkeer en Wa
terstaat op korte termijn een erkenningsrege
ling voor autorijscholen in te voeren. Een goe
de erkenningsregeling is dermate belangrijk
dat de organisatie spreekt van 'een historische
dag voor de rijschoolbranche'.
De staatssecretaris is van plan de uitvoering
van de regeling op te dragen aan het CBR. Bij
de gelegenheid wordt het bestuur van het CBR
met twee zetels voor de BOVAG-COA uitge
breid. „Wij hebben de staatssecretaris laten
weten ons te kunnen vinden in zijn beslissing,
al hadden wij de oprichting van een aparte
stichting verwacht." De BOVAG-COA vindt
echter de regeling zo belangrijk dat zij zich po
sitief zal opstellen om een spoedige invoering
van de regeling mogelijk te maken.
in geen van tweeën echt
geïnteresseerd waren en
de auto als onverkoop-,
baar beschouwden.
Er zijn tot nu toe 20,6
miljoen „Kevers" ge
maakt, een wereldre
cord. Op het ogenblik
wordt de wagen alleen
nog maar in Mexico, Bra
zilië en Nigeria ge
bouwd. Sinds augustus
dit jaar wordt de auto
niet meer naar Europa
geleverd.
Prototype
Het eerste prototype,
naar een ontwerp van
professor Ferdinand Por
sche, reed al voordat de
eerste steen voor de VW-
fabriek in 1930 werd ge
legd. Na de oorlog is de
„Kever" naar 150 landen
geëxporteerd. Volkswa
gen schat dat er over de
hele wereld nog acht mil
joen „Kevers" rijden,
waarvan bijna een mil
joen in West-Duitsland
zelf.
ROTTERDAM - De
meest voorkomende
prijs van dieselolie aan
de zelftankpomp wordt
met ingang van vrijdag
met twee cent verhoogd
tot 125,40 cent. Ook de
huisbrandolie en petro
leum worden dan twee
cent duurder. Dit is
woensdag in Rotterdam
bekend gemaakt.
DEN HAAG - Met ingang van 1 juli volgend jaar
kunnen autorijscholen zich op vrijwillige basis aan
sluiten bij een erkenningsregeling van de overheid.
De rijscholen moeten dan voor een aantal oplei
dingsaspecten een vastgelegde kwaliteit garande
ren. Staatssecretaris Scherpenhuizen van Verkeer en
Waterstaat heeft zich verenigd met een rapport dat
hierover door de Commissie Erkenningsregeling Au
torijscholen (COERA) is opgesteld. Dit heeft zijn de
partement donderdag meegedeeld.
De COERA, waarin rijscholen en overheid zijn ver
enigd, vindt dat kandidaten van een erkende rij
school bepaalde faciliteiten moeten genieten. Zo
krijgt een kandidaat van een erkende school een snel
le administratieve afhandeling van een examenaan-
vraag. Een rijinstructeur van een erkende school
mag onder verantwoordelijkheid en toezicht van het
CBR een deel van het examen (bijvoorbeeld de bij
zondere verrichtingen) zelf afnemen. Voor dat deel
wordt dan voor het examen een vrijstelling verleend.
Andere voordelen zijn: de lesvorderingen van een
leerling worden bij het examen betrokken. Het exa
menresultaat wordt door instructeur en examinator
.besproken. Voor afgewezen kandidaten geldt een
maximale wachttijd voor het herexamen van veer
tien dagen, zo staat in het rapport.
Verantwoord lesprogramma
Een autorijschool die voor erkenning in aanmer
king wil komen moet bewijzen een methodisch ver
antwoord lesprogramma te hebben. Instructeurs die
nen educatief onderlegd te zijn, kortom, in staat te
zijn de stof ook daadwerkelijk aan een leerling te
kunnen overdragen. Een leerling van een erkende rij
school kan niet zomaar examen doen. Hij of zij zal
eerst in een soort toets van bepaalde kwaliteiten
moeten blijkgeven. Een onafhankelijke instructeur
zal vervolgens controleren of de betreffende leerling
inderdaad examen kan doen, aldus het ministerie.
Naar verwachting zal het opzetten en beheren van
de regeling onder de verantwoordelijkheid van het
CBR komen. Dit exameninstituut toonde zich don
derdag verheugd over die constructie. Het zei alle
medewerking te zullen verlenen om zo spoedig mo
gelijk erkenningen te kunnen afgeven aan daarvoor
in aanmerking komende rijscholen. Het CBR consta
teerde met genoegen dat het accent is gelegd op ver
betering van het rijonderricht.
De aanvankelijke vrees dat de regeling meer ge
richt zou zijn op branchebeschermende maatregelen,
waarbij het belang van de verkeersveiligheid zou
vervagen, is nu voor het CBR weggenomen.
De COERA werd ruim twee jaar geleden ingesteld
toen duidelijk werd dat bij zowel overheid als rij
schoolbranche behoefte bestond aan verdergaande
maatregelen ter verbetering van de rijopleiding.
Het was zaterdag. De dag begon niet al te best.
Margreet en Richard hadden het al gezien: Regen en
nog eens regen!
„Wat een naar weer, Richard. Moet je kijken, het
plenst. Wat moeten we vandaag gaan doen? Binnen
spelen is niks aan. Dat hebben we al zo vaak gedaan
in de vakantie'.
„Ik weet het ook niet", zei Richard tegen z'n zusje.
Ze stonden allebei voor het kamerraam en keken
naar buiten. Inderdaad, de regen viel bij bakken uit
de hemel. Je kon het eind van de straat nauwelijks
zien.
„Wat staan jullie er zie
lig bij", zei mama en
streek haar kinderen
even over hun bol. „We
ten jullie niet, wat je
vandaag kunt doen?
„Nee, man", riepen de
kinderen. „Weet u mis
schien iets?" „Ik denk
het wel. Ik heb zo'n idee,
dat het hoog tijd wordt,
dat jullie je handen eens
wat uit de mouwen ste
ken. Weet je wat, ga
maar eens met me mee.
„En mama liep de kamer
uit en de trap op, naar
boven. Margreet en Ri
chard volgden haar
nieuwsgierig. Wat zou
den ze voor mama moe
ten doen? Zou het een
fijn of een vervelend
klusje zijn?
Zolder
Op zolder aangeko
men, ging mama op een
kist zitten en zei:
„Luister eens goed. Om
dat we wat nieuwe meu
belen in de huiskamer
krijgen, moet er hier wat
ruimte worden gemaakt.
Zouden jullie mij een
plezier willen doen en de
boel hier wat in elkaar
zetten en eens kijken, of
er ook iets weggegooid
kan worden?
Dat wilden de kinde
ren wil. Dat leek hun een
leuk klusje! Maar, voor
ze er aan gingen begin
nen, moesten ze van man
oude kleren aantrekken
en Margreet kreeg een
schort van mama voor.
Er werd druk gesleept
en gepakt. Ze keken alle
dozen en kisten na en
gooiden weg, wat toch
nooit meer zou worden
gebruikt. Richard en
Margreet deden echt hun
best en werkten erg
hard, totdat..ja, totdat
er een grote hutkoffer
openging.
Wat zit hier nou in?
Moet je nu eens kijken,
zo'n hoed voor een minis
ter of zoiets."
„En dit een pracht van
een mantel. Helemaal
van kant en moet je die
franje zien. En kijk, een
bont van struisveren.
Zouden die spullen alle
maal van papa en mama
zijn, van vroeger?".
De kinderen haalden
het ene na het andere an
tieke kledingstuk uit de
koffer.
Trap
Mama had al eens on-
het lijken wel allemaal
heel ouderwetse kleren".
Margreet hield een jurk
omhoog en Richard
kwam vlug kijken en
haalde een heel vreemde
hoed uit de koffer. „Daar
kun je heel leuk mee spe
len", juichte Richard.
„Kijk eens, dit lijkt wel
een steek, je weet wel,
der aan de trap staan
luisteren. Ze hoorde he
lemaal geen gesleep met
kisten of dozen meer.
Zouden de kinderen nu
al klaar zijn met oprui
men? Dat kon haast niet.
Het was zo'n grote ben
de! Ze zou maar eens
even gaan kijken. Toen
mama boven kwam, wist
ze niet wat ze zag. De zol
der was er al vrij netjes
uit, maar midden op die
zolder stond de hutkof
fer en naast die koffer
stonden Margreet en Ri
chard. De één was een
deftige dame uit vroeger
tijden en de ander was
een heer van vroeger.
Mama was even ge
schrokken, maar al vlug
zag ook zij de lol er van
in en toen papa 's avonds
thuiskwam, dacht hij
eerst in een andere tijd
terechtgekomen te zijn.
De tafel was gedekt en
middenop brandden er
kaarsen. Een heerlijke
geur kwam uit de keu
ken en toen hij zijn
krantje wilde pakken,,
kwamen mama, Richard
en Margreet uit de keu
ken vandaan in kleren
uit de hutkoffer. Ze droe
gen schalen met allerlei
lekkere dingen, maar
mama kwam met het al
lerlekkerste aan: Poffer
tjes!
„Weet je, wat ik doe?
Ik ga ook naar boven en
kom zo weer terug', zei
papa, nadat hij het ver
haal van de zolder en de
verkleedpartij had ge
hoord. Ook hij trok ou
derwetse kleren aan! Ze
aten verrukkelijk! Ze za
gen er tijdens het eten
kostelijk uit en ze had
den verschrikkelijk veel
plezier. Een verloren
dag? Kom nou, die be
staan toch niet! Je kunt
van elke dag een feest
maken, als je maar weet
hoe!
HAARLEM - Na de plotselinge dood van toetsenist Richard
van Buuren door een fatale val tijdens een repetitie in dit
voorjaar was het geruime tijd stil rond de veelbelovende
Haarlemse band Cloud-Nine. Toch besloot men door te gaan
met musiceren. Samen met zijn broer Joery vormde Richard
een talentvol toetsen-duo binnen deze zesmansformatie.
Privé en muzikaal waren de broers als
een Siamese tweeling vergroeid aan el
kaar. De hele band hing op de broers Van
Buuren. Toen het gezelschap de draad
weer wilde oppakken bleek het heel
moeilijk de nummers nog overeind te
houden. De gitarist speelde in op wat de
broers gemaakt hadden. Dus als daarin
iets wegviel, klonk het andere automa
tisch ook niet meer. Het collectief
besloot een nieuwe toetsenman aan te
trekken. In de persoon van René de
Haan werd na lang zoeken een waardig
opvolger gevonden, die niet alleen bij
machte was, maar tevens ook voldoende
bereidheid toonde de door Richard uit
gezette muzikale lijnen zo dicht en oor
spronkelijk mogelijk te benadereh.
Een niet geringe opgave de plaats over
te nemen van een overledene en daarbij
ook nog de band van diens broer, om pre
cies de dingen te spelen, die hij speelde.
Op de vraag of hij dan niet zijn eigen
persoonlijkheid te veel geweld aandoet -
de meeste muzikanten willen immers
een eigen inbreng hebben - antwoordt gi
tarist Piet Steenis: „Die eigen inbreng
krijgt hij zeker. Tussendoor zijn we met
eigen stukken bezig en dan heeft hij net
zo'n grote zeggensschap als ieder ander".
Een ding is zeker; Rene de Haan is tot
héél wat meer in staat dan uitsluitend
kopiëren.
Boven v.l.n.r. Ron de Gruyl (drums), Re
ne de Haan (keyboards) en Ersh Boon
(bas). Beneden v.l.n.r. Pieter Steenis (gi
taar). Petra Lugtenburg (zang) en Joery
van Buuren (keyboards).
Cloud-Nine (zevende hemel), eerder
noe Two Supply geheten, onderging in
'84 een lichte koerswijziging door het
aantrekken van zangeres Petra Lugten
burg. die met haar krachtige stem en
haar swing voor het vuurwerk zorgt in
de groep. De band tekende een platen
contract bij Ariola en in februari van
hetzelfde jaar verscheen de mini-lp Wa
terland (Hollandser kan de titel voor
een LP niet zijn); geproduceerd door
Jaap 'stars on 45' Eggermond en Robert-
Jan Stips.
Daarvan werd in het begin van '85 een
single getrokken, die alleen bij de VARA
(nummer vier in de Verukkelijke vijf
tien) genoteerd stond. En alleen bij
Amsterdamse en Haarlemse radiopira
ten airplay ondervond. De VPRO vond
het te commercieel, de TROS niet com
mercieel genoeg en de AVRO vond het te
alternatief. De muziek laat zich moeilijk
in een vakje duwen.
Het hangt in tussen de symphonische
rocktijd van de jaren '70 en de beat van
nu. De muziek krijgt door een geva
rieerd samenspel van de accoord- instru
menten, met daaronder een strakke rit
mesectie, een harmonisch geheel; voeg
daarbij de poëtisch geschreven teksten
en het wordt al luisterrijker en diepzin
niger van karakter.
Metaforen
Bovendien valt het op dat er veelvul
dig gebruik wordt gemaakt van metafo
ren; Songs als Bleu Garden, It started
when the rain came en Word porridge,
dat zoveel betekent als woordenpap en
gaat over het geroddel om je heen. De
oprichter van de groep, Joery van Buu
ren, waar alles omdraait en die tevens de
nummers componeert, is met zijn eigen
specifieke toetsengeluid een éénling bin
nen dit zestal. Desondanks zijn de optre
dens van Cloud-Nine één groot integraal
gebeuren.
ZIERIKZEE - Morgen, zaterdag 16 no
vember, is voor de jongeren van 12 tot en
met 15 jaar weer een ontmoetingsavond
in jongerencentrum Brogum op poten
gezet. De doelgroep is van harte welkom
van 19.00-21.00 uur. Hierna is het „gewo
ne" soos voor de ouderen, die tot onge
veer 02.00 uur gaat duren.
Sozen-
agenda
Big „S".
Burgh-Haamstede
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 18.00
uur.
De Pul, Bruinisse
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
19.30 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.00 tot 17.30
uur.
The Well, Noordwelle
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur en
zondag van 14.30 tot
17.30 uur.
Brogum, Zierikzee
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 02.00 uur; zon
dag van 15.00 tot 18.00
uur.
Trace, Scharendijke
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 17.30
uur; woensdag van 19.00
tot 23.00 uur spellen-
avond.
De Kêête, Nieuwerkcrk
Vrijdag van 19.30 tot
23.00 uur.
LONDEN - Ex-Beatle Paul McCartney heeft
zijn rekening met wijlen collega John Lennon
vereffend. In een interview in het weekblad „Wo
man" noemt hij hem een „intrigrerende r....k",
die jaloers, wantrouwend en onzeker was en hem
jaren hoofdpijn bezorgde.
„John was altijd hevig in de weer, altijd de luid
ruchtigste in een menigte en hij kon een intrige
rende r....k zijn, wat niemand ooit besefte", aldus
de 43-jarige McCartney over de in 1981 in New
York doodgeschoten Lennon.
Hij zei dat hij had besloten een boekje open te
doen omdat hij niet langer zijn booosheid kon ver
bergen over wat Lennon allemaal had gezegd.
„Tien jaar lang heeft hij mijn songs verminkt,
hij was er paranoïde over. We hadden er op hoge
toon ruzies over", aldus McCartney, die verder zei
dat Lennon de eer opeiste voor songs die hij niet
had gemaakt.
„Ik heb ergens gelezen dat hij hielp met „Elea
nor Rigby". Ja, een halve zin ongeveer. Hij vergat
ook helemaal dat ik de melodie schreef voor „My
life". Dat was mijn melodie. Maar misschien ver
giste hij zich wat dit betreft alleen maar".
„Hij was een toffe kerel en een groot zanger
maar hij werd tenslotte zo jaloers. Hij wilde zelfs
niet dat ik aan zijn baby kwam. Hij werd echt gek
van jaloezie", aldus McCartney.
Lennon wantrouwde hem altijd, vervolgde hij.
„Hij verdacht mij ervan dat ik sluw en bereke
nend was. Maar ik ben er nooit op uit geweest hem
de das om te doen. Niemand heeft het ooit over de
tijd waarin John mij voor het hoofd stootte".
De Beatles gingen in 1971 uiteen, grotendeels als
gevolg van onenigheid tusen Lennon en McCart
ney.