NIEUWS OP WIELEN P O P C O R N E R Volkswagen vierde vijftigste verjaardag van de „Kever" Je Zeettfa Erkenningsregeling voor autorijscholen Een verloren dag Haarlemse Cloud-Nine weet plaats in popcircuit weer langzaamaan op te pakken Soosagenda John Lennon door oude vriend in kwaad daglicht Dieselolie duurder ZIFRIKZEESCHF, NIEUWSBODE Vrijdag 15 november 1985 Nr. 23830 13 Symbool Wirtschaftswunder WOLFSBURG - Het Westduitse au toconcern Volkswagen heeft de vijf tigste verjaardag van zijn bekendste produkt, de Volkswagen „Kever" ge vierd. De premier van de deelstaat Ne- dersaksen, Ernst Albrecht, verklaarde bij de feestelijke gebeurtenis in het VW-hoofdkwartier in Wolfsburg dat de „Kever" niet alleen het symbool van het Wirtschaftswunder van na de Tweede Wereldoorlog is, maar dat het model ook van Volkswagen AG een van de grootste ondernemingen van West-Duitsland heeft gemaakt. VW is na General Mo tors, Ford en Toyota de grootste autoproducent ter wereld met een omzet van 45,7 miljard mark en 238.000 werknemers. Volgens premier Al brecht heeft VW de West duitse economie kort na de Tweede Wereldoorlog een beslissende duw in de goede richting gege ven. De onderneming heeft een uitstraling naar het gehele West duitse bedrijfsleven ge had en de uitdrukking „Made in Germany" tot een kwaliteitsbegrip ge maakt. VW is een van de grootste inbrengers van deviezen geworden, al dus Albrecht. Probleemloos Er is geen auto geweest waarover jonge en oude liefhebbers in de hele wereld zo enthousiast zijn. „Onverwoestbaar, probleemloos en wars van onderscheid naar klassen had de „Kever" het levensgevoel van een hele generatie in zich. De geschiedenis van de ,,Ke-, ver" is een stuk van de Westduitse autogeschie denis, maar ook een stuk van de geschiedenis van West-Duitsland, Als de „Kever" er niet was ge weest was er ook geen bloeiend Wolfsburg ge weest", betoogde Al brecht. De voorzitter van de raad van bestuur van VW, Carl. H. Hahn, wees eveneens op het belang van de „Kever" voor de opbouw van het Volks wagenconcern. Hij me moreerde hoe kort na de oorlog deskundigen uit Groot-Brittannië de VW- fabriek en de „Kever" kwamen bekijken, maar Rijschoolhouders positief over erkenningsregeling DEN HAAG - De BOVAG-COA, de Nationale Vereniging van Rijschoolhouders in Neder land, is positief over het besluit van staatsse cretaris Scherpenhuizen van Verkeer en Wa terstaat op korte termijn een erkenningsrege ling voor autorijscholen in te voeren. Een goe de erkenningsregeling is dermate belangrijk dat de organisatie spreekt van 'een historische dag voor de rijschoolbranche'. De staatssecretaris is van plan de uitvoering van de regeling op te dragen aan het CBR. Bij de gelegenheid wordt het bestuur van het CBR met twee zetels voor de BOVAG-COA uitge breid. „Wij hebben de staatssecretaris laten weten ons te kunnen vinden in zijn beslissing, al hadden wij de oprichting van een aparte stichting verwacht." De BOVAG-COA vindt echter de regeling zo belangrijk dat zij zich po sitief zal opstellen om een spoedige invoering van de regeling mogelijk te maken. in geen van tweeën echt geïnteresseerd waren en de auto als onverkoop-, baar beschouwden. Er zijn tot nu toe 20,6 miljoen „Kevers" ge maakt, een wereldre cord. Op het ogenblik wordt de wagen alleen nog maar in Mexico, Bra zilië en Nigeria ge bouwd. Sinds augustus dit jaar wordt de auto niet meer naar Europa geleverd. Prototype Het eerste prototype, naar een ontwerp van professor Ferdinand Por sche, reed al voordat de eerste steen voor de VW- fabriek in 1930 werd ge legd. Na de oorlog is de „Kever" naar 150 landen geëxporteerd. Volkswa gen schat dat er over de hele wereld nog acht mil joen „Kevers" rijden, waarvan bijna een mil joen in West-Duitsland zelf. ROTTERDAM - De meest voorkomende prijs van dieselolie aan de zelftankpomp wordt met ingang van vrijdag met twee cent verhoogd tot 125,40 cent. Ook de huisbrandolie en petro leum worden dan twee cent duurder. Dit is woensdag in Rotterdam bekend gemaakt. DEN HAAG - Met ingang van 1 juli volgend jaar kunnen autorijscholen zich op vrijwillige basis aan sluiten bij een erkenningsregeling van de overheid. De rijscholen moeten dan voor een aantal oplei dingsaspecten een vastgelegde kwaliteit garande ren. Staatssecretaris Scherpenhuizen van Verkeer en Waterstaat heeft zich verenigd met een rapport dat hierover door de Commissie Erkenningsregeling Au torijscholen (COERA) is opgesteld. Dit heeft zijn de partement donderdag meegedeeld. De COERA, waarin rijscholen en overheid zijn ver enigd, vindt dat kandidaten van een erkende rij school bepaalde faciliteiten moeten genieten. Zo krijgt een kandidaat van een erkende school een snel le administratieve afhandeling van een examenaan- vraag. Een rijinstructeur van een erkende school mag onder verantwoordelijkheid en toezicht van het CBR een deel van het examen (bijvoorbeeld de bij zondere verrichtingen) zelf afnemen. Voor dat deel wordt dan voor het examen een vrijstelling verleend. Andere voordelen zijn: de lesvorderingen van een leerling worden bij het examen betrokken. Het exa menresultaat wordt door instructeur en examinator .besproken. Voor afgewezen kandidaten geldt een maximale wachttijd voor het herexamen van veer tien dagen, zo staat in het rapport. Verantwoord lesprogramma Een autorijschool die voor erkenning in aanmer king wil komen moet bewijzen een methodisch ver antwoord lesprogramma te hebben. Instructeurs die nen educatief onderlegd te zijn, kortom, in staat te zijn de stof ook daadwerkelijk aan een leerling te kunnen overdragen. Een leerling van een erkende rij school kan niet zomaar examen doen. Hij of zij zal eerst in een soort toets van bepaalde kwaliteiten moeten blijkgeven. Een onafhankelijke instructeur zal vervolgens controleren of de betreffende leerling inderdaad examen kan doen, aldus het ministerie. Naar verwachting zal het opzetten en beheren van de regeling onder de verantwoordelijkheid van het CBR komen. Dit exameninstituut toonde zich don derdag verheugd over die constructie. Het zei alle medewerking te zullen verlenen om zo spoedig mo gelijk erkenningen te kunnen afgeven aan daarvoor in aanmerking komende rijscholen. Het CBR consta teerde met genoegen dat het accent is gelegd op ver betering van het rijonderricht. De aanvankelijke vrees dat de regeling meer ge richt zou zijn op branchebeschermende maatregelen, waarbij het belang van de verkeersveiligheid zou vervagen, is nu voor het CBR weggenomen. De COERA werd ruim twee jaar geleden ingesteld toen duidelijk werd dat bij zowel overheid als rij schoolbranche behoefte bestond aan verdergaande maatregelen ter verbetering van de rijopleiding. Het was zaterdag. De dag begon niet al te best. Margreet en Richard hadden het al gezien: Regen en nog eens regen! „Wat een naar weer, Richard. Moet je kijken, het plenst. Wat moeten we vandaag gaan doen? Binnen spelen is niks aan. Dat hebben we al zo vaak gedaan in de vakantie'. „Ik weet het ook niet", zei Richard tegen z'n zusje. Ze stonden allebei voor het kamerraam en keken naar buiten. Inderdaad, de regen viel bij bakken uit de hemel. Je kon het eind van de straat nauwelijks zien. „Wat staan jullie er zie lig bij", zei mama en streek haar kinderen even over hun bol. „We ten jullie niet, wat je vandaag kunt doen? „Nee, man", riepen de kinderen. „Weet u mis schien iets?" „Ik denk het wel. Ik heb zo'n idee, dat het hoog tijd wordt, dat jullie je handen eens wat uit de mouwen ste ken. Weet je wat, ga maar eens met me mee. „En mama liep de kamer uit en de trap op, naar boven. Margreet en Ri chard volgden haar nieuwsgierig. Wat zou den ze voor mama moe ten doen? Zou het een fijn of een vervelend klusje zijn? Zolder Op zolder aangeko men, ging mama op een kist zitten en zei: „Luister eens goed. Om dat we wat nieuwe meu belen in de huiskamer krijgen, moet er hier wat ruimte worden gemaakt. Zouden jullie mij een plezier willen doen en de boel hier wat in elkaar zetten en eens kijken, of er ook iets weggegooid kan worden? Dat wilden de kinde ren wil. Dat leek hun een leuk klusje! Maar, voor ze er aan gingen begin nen, moesten ze van man oude kleren aantrekken en Margreet kreeg een schort van mama voor. Er werd druk gesleept en gepakt. Ze keken alle dozen en kisten na en gooiden weg, wat toch nooit meer zou worden gebruikt. Richard en Margreet deden echt hun best en werkten erg hard, totdat..ja, totdat er een grote hutkoffer openging. Wat zit hier nou in? Moet je nu eens kijken, zo'n hoed voor een minis ter of zoiets." „En dit een pracht van een mantel. Helemaal van kant en moet je die franje zien. En kijk, een bont van struisveren. Zouden die spullen alle maal van papa en mama zijn, van vroeger?". De kinderen haalden het ene na het andere an tieke kledingstuk uit de koffer. Trap Mama had al eens on- het lijken wel allemaal heel ouderwetse kleren". Margreet hield een jurk omhoog en Richard kwam vlug kijken en haalde een heel vreemde hoed uit de koffer. „Daar kun je heel leuk mee spe len", juichte Richard. „Kijk eens, dit lijkt wel een steek, je weet wel, der aan de trap staan luisteren. Ze hoorde he lemaal geen gesleep met kisten of dozen meer. Zouden de kinderen nu al klaar zijn met oprui men? Dat kon haast niet. Het was zo'n grote ben de! Ze zou maar eens even gaan kijken. Toen mama boven kwam, wist ze niet wat ze zag. De zol der was er al vrij netjes uit, maar midden op die zolder stond de hutkof fer en naast die koffer stonden Margreet en Ri chard. De één was een deftige dame uit vroeger tijden en de ander was een heer van vroeger. Mama was even ge schrokken, maar al vlug zag ook zij de lol er van in en toen papa 's avonds thuiskwam, dacht hij eerst in een andere tijd terechtgekomen te zijn. De tafel was gedekt en middenop brandden er kaarsen. Een heerlijke geur kwam uit de keu ken en toen hij zijn krantje wilde pakken,, kwamen mama, Richard en Margreet uit de keu ken vandaan in kleren uit de hutkoffer. Ze droe gen schalen met allerlei lekkere dingen, maar mama kwam met het al lerlekkerste aan: Poffer tjes! „Weet je, wat ik doe? Ik ga ook naar boven en kom zo weer terug', zei papa, nadat hij het ver haal van de zolder en de verkleedpartij had ge hoord. Ook hij trok ou derwetse kleren aan! Ze aten verrukkelijk! Ze za gen er tijdens het eten kostelijk uit en ze had den verschrikkelijk veel plezier. Een verloren dag? Kom nou, die be staan toch niet! Je kunt van elke dag een feest maken, als je maar weet hoe! HAARLEM - Na de plotselinge dood van toetsenist Richard van Buuren door een fatale val tijdens een repetitie in dit voorjaar was het geruime tijd stil rond de veelbelovende Haarlemse band Cloud-Nine. Toch besloot men door te gaan met musiceren. Samen met zijn broer Joery vormde Richard een talentvol toetsen-duo binnen deze zesmansformatie. Privé en muzikaal waren de broers als een Siamese tweeling vergroeid aan el kaar. De hele band hing op de broers Van Buuren. Toen het gezelschap de draad weer wilde oppakken bleek het heel moeilijk de nummers nog overeind te houden. De gitarist speelde in op wat de broers gemaakt hadden. Dus als daarin iets wegviel, klonk het andere automa tisch ook niet meer. Het collectief besloot een nieuwe toetsenman aan te trekken. In de persoon van René de Haan werd na lang zoeken een waardig opvolger gevonden, die niet alleen bij machte was, maar tevens ook voldoende bereidheid toonde de door Richard uit gezette muzikale lijnen zo dicht en oor spronkelijk mogelijk te benadereh. Een niet geringe opgave de plaats over te nemen van een overledene en daarbij ook nog de band van diens broer, om pre cies de dingen te spelen, die hij speelde. Op de vraag of hij dan niet zijn eigen persoonlijkheid te veel geweld aandoet - de meeste muzikanten willen immers een eigen inbreng hebben - antwoordt gi tarist Piet Steenis: „Die eigen inbreng krijgt hij zeker. Tussendoor zijn we met eigen stukken bezig en dan heeft hij net zo'n grote zeggensschap als ieder ander". Een ding is zeker; Rene de Haan is tot héél wat meer in staat dan uitsluitend kopiëren. Boven v.l.n.r. Ron de Gruyl (drums), Re ne de Haan (keyboards) en Ersh Boon (bas). Beneden v.l.n.r. Pieter Steenis (gi taar). Petra Lugtenburg (zang) en Joery van Buuren (keyboards). Cloud-Nine (zevende hemel), eerder noe Two Supply geheten, onderging in '84 een lichte koerswijziging door het aantrekken van zangeres Petra Lugten burg. die met haar krachtige stem en haar swing voor het vuurwerk zorgt in de groep. De band tekende een platen contract bij Ariola en in februari van hetzelfde jaar verscheen de mini-lp Wa terland (Hollandser kan de titel voor een LP niet zijn); geproduceerd door Jaap 'stars on 45' Eggermond en Robert- Jan Stips. Daarvan werd in het begin van '85 een single getrokken, die alleen bij de VARA (nummer vier in de Verukkelijke vijf tien) genoteerd stond. En alleen bij Amsterdamse en Haarlemse radiopira ten airplay ondervond. De VPRO vond het te commercieel, de TROS niet com mercieel genoeg en de AVRO vond het te alternatief. De muziek laat zich moeilijk in een vakje duwen. Het hangt in tussen de symphonische rocktijd van de jaren '70 en de beat van nu. De muziek krijgt door een geva rieerd samenspel van de accoord- instru menten, met daaronder een strakke rit mesectie, een harmonisch geheel; voeg daarbij de poëtisch geschreven teksten en het wordt al luisterrijker en diepzin niger van karakter. Metaforen Bovendien valt het op dat er veelvul dig gebruik wordt gemaakt van metafo ren; Songs als Bleu Garden, It started when the rain came en Word porridge, dat zoveel betekent als woordenpap en gaat over het geroddel om je heen. De oprichter van de groep, Joery van Buu ren, waar alles omdraait en die tevens de nummers componeert, is met zijn eigen specifieke toetsengeluid een éénling bin nen dit zestal. Desondanks zijn de optre dens van Cloud-Nine één groot integraal gebeuren. ZIERIKZEE - Morgen, zaterdag 16 no vember, is voor de jongeren van 12 tot en met 15 jaar weer een ontmoetingsavond in jongerencentrum Brogum op poten gezet. De doelgroep is van harte welkom van 19.00-21.00 uur. Hierna is het „gewo ne" soos voor de ouderen, die tot onge veer 02.00 uur gaat duren. Sozen- agenda Big „S". Burgh-Haamstede Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 18.00 uur. De Pul, Bruinisse Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 19.30 tot 24.00 uur; zon dag van 14.00 tot 17.30 uur. The Well, Noordwelle Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur en zondag van 14.30 tot 17.30 uur. Brogum, Zierikzee Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 02.00 uur; zon dag van 15.00 tot 18.00 uur. Trace, Scharendijke Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 17.30 uur; woensdag van 19.00 tot 23.00 uur spellen- avond. De Kêête, Nieuwerkcrk Vrijdag van 19.30 tot 23.00 uur. LONDEN - Ex-Beatle Paul McCartney heeft zijn rekening met wijlen collega John Lennon vereffend. In een interview in het weekblad „Wo man" noemt hij hem een „intrigrerende r....k", die jaloers, wantrouwend en onzeker was en hem jaren hoofdpijn bezorgde. „John was altijd hevig in de weer, altijd de luid ruchtigste in een menigte en hij kon een intrige rende r....k zijn, wat niemand ooit besefte", aldus de 43-jarige McCartney over de in 1981 in New York doodgeschoten Lennon. Hij zei dat hij had besloten een boekje open te doen omdat hij niet langer zijn booosheid kon ver bergen over wat Lennon allemaal had gezegd. „Tien jaar lang heeft hij mijn songs verminkt, hij was er paranoïde over. We hadden er op hoge toon ruzies over", aldus McCartney, die verder zei dat Lennon de eer opeiste voor songs die hij niet had gemaakt. „Ik heb ergens gelezen dat hij hielp met „Elea nor Rigby". Ja, een halve zin ongeveer. Hij vergat ook helemaal dat ik de melodie schreef voor „My life". Dat was mijn melodie. Maar misschien ver giste hij zich wat dit betreft alleen maar". „Hij was een toffe kerel en een groot zanger maar hij werd tenslotte zo jaloers. Hij wilde zelfs niet dat ik aan zijn baby kwam. Hij werd echt gek van jaloezie", aldus McCartney. Lennon wantrouwde hem altijd, vervolgde hij. „Hij verdacht mij ervan dat ik sluw en bereke nend was. Maar ik ben er nooit op uit geweest hem de das om te doen. Niemand heeft het ooit over de tijd waarin John mij voor het hoofd stootte". De Beatles gingen in 1971 uiteen, grotendeels als gevolg van onenigheid tusen Lennon en McCart ney.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 13