Met schilderspalet door het oude Schouwen Rianne van Ge es bergen plukte druiven in de Beaujolaisstreek 'Vooral om de taal en de sfeer' 4 het Mauritshuis voor het laatst in ons land tentoon werd gesteld. Het is ei gendom van het Staatsmuseum te Berlijn-Dahlem. Volgens sommige gerenommeerde kunsthistorici moet dit gezicht op Zie- rikzee Jan Vermeer hebben geïnspireerd toen deze omstreeks 1658 zijn we reldberoemde gezicht op Delft schilderde, Uit een oogpunt van compositie is er in ieder geval duidelijk verwantschap tussen beide stadsgezichten. De Oosterschelde heeft ook meer dan eens schilders naar palet en pen seel doen grijpen. De boeiende taferelen die de Middelburgse schilder Jan van Ouwerkerk in 1839 vervaardigde van een woelige Oosterschelde met veel schepen en het vage silhouet van de Dikke Zierikzeese toren op de achtergrond spreken sterk tot de verbeelding. Tien jaar later maakte de bekende scheepstekenaar Jacob Spin eveneens een gezicht op de Ooster schelde op de plaats waarhet Havenkanaal begint. Het aloude lichtwach- tershuis was toen nog met recht voor vele zeevarenden een onmisbaar ba ken. Men kan zeggen dat in de negentiende eeuw slechts zo nu en dan een stadsgezicht of landschap op Schouwen door kunstenaars van elders werd geschilderd. Dit veranderde in het begin van deze eeuw. Meer en meer kwam er belangstelling voor de Zeeuwse archipel. Zoals ge zegd, vooral Walcheren was in trek. Door het zich aldaar ontwikkelende bad- en strandleven en het zogenaamde „betere" publiek dat er graag ver toefde konden de artisten hun doeken aan de man brengen. Op Schouwen ging het allemaal ietwat geleidelijker. Het waren vooral de „fijnproevers" onder de schilders (zoals de schildersfamilie Dingemans!) die hier hun onderwerpen zochten en vonden. Ook de befaamde Willem Bastiaan Tholen, die met een eigen schip de Zeeuwse wateren bevoer, kwam soms naar Schouwen. Hij legde op artistie ke wijze de monding van het Havenkanaal en het lichtwachtershuis aan de Oosterschelde op doek vast. Dankzij de medewerking van de Zierikzeese Slavenkas kon een aantal jaren geleden dit belangwekkende schilderij voor Zierikzee worden verworven. Om een dorre opsomming te vermijden zullen we de lijst niet te lang maken. Tbch dient een uitzondering te worden gemaakt voor de uit Roeselaere af komstige Alphons Blomme die in de periode van de Eerste Wereldoorlog en daarna het Schouwse landschap en allerlei monumenten met gretigheid schilderde. Het is te hopen dat ook in de -toekomst nog talrijke beeldende kunste naars de weg naar Schouwen zullen weten te vinden. Waalko Dingemans en Miems van Citters zullen met hun verdienstelijk werk zeker niet te lijden hebben onder enige concurrentie die misschien nog eens van elders zou kunnen komen Wiebe Keikes Tot de streken die vanwege hun natuurschoon, oude steden en karakteristieke bevolking vanouds veel aan trekkingskracht hebben uitgeoefend op schilders be hoorde Schouwen met zijn „hoofdstad" Zierikzee. Uit allerlei verspreide gegevens en ook uit hetgeen met potlood en penseel werd vastgelegd valt af te leiden dat door de eeuwen heen kunstenaars graag naar Schouwen kwamen al bleef in het laatst van de de vo rige en het begin van deze eeuw de concentratie van die artisten duidelijk achter bij een schilderskolonie zoals op Walcheren. Een antieke prentbriefkaart uit omstreeks 1910 toont ons een gezicht op Zierikzee van vrij grote afstand; op de voorgrond - het dijkje langs het Ha venkanaal - is door de fotograaf een kunstschilder „betrapt" terwijl deze zich met schildersezel en paraplue (tegen fel licht) op een klein krukje heeft geïnstalleerd. Op de ezel staat een fors doek waarop de Dikke Toren duidelijk zichtbaar is. Kennelijk wordt hier in loco de laatste hand gelegd aan het kunstwerk. Een jongetje ziet met grote belangstelling toe Schilders van elders In tegenstelling tot Holland waar eeuwenlang de schilderkunst in hoog aanzien stond en het tot grote bloei bracht bleef Zeeland in dit opzicht toch enigszins een achtergebleven gebied. Ook in de Encyclopedie van Zeeland wordt de vraag aan de orde gesteld hoe dit verschijnsel is te verklaren: „het is nog altijd een raadsel waarom Zeeland niet deelde in de grote bloei van. de Hollandse schilderkunst in de zeventiende eeuw." Hoewel het antwoord niet met zekerheid is te geven mogen we toch wel veronderstellen dat ook hier de moeilijke bereikbaarheid van de verschil lende Zeeuwse eilanden, inclusief Schouwen-Duiveland, een belangrijke rol heeft gespeeld. Is het dus zo dat slechts een enkeling zich van elders op Schouwen kwam vestigen wèl kwam er zo nu en dan een schilder voor kor ter of langer tijd om het fraaie Zierikzee met zijn omgeving op doek of pa neel te vereeuwigen. De beroemde Esaias van de Velde maakte in 1618 een schitterend „stadsportret" van Zierikzee, dat in 1966 tijdens een jubileumexpositie van OUWERKERK - De Hollandse vrouwen waren zeer welkom bij die wijnboer in de Franse Beaujolais. Ze wisten van aanpakken. „Jullie zijn echte Vikingen", kre gen ze te horen toen ze tot 's avonds laat deelnamen aan het vertier in Beaujeu ter gelegenheid van de 'vendange' (druivenoogst), maar de volgende ochtend toch ook weer fris en monter de vitis vinifera, oftewel de wijnstokken met hun serpet (oogstmesje) te lijf gingen. De druiven- pluksters uit Nederland stonden hun mannetje. Eén van hen was Rianne van Geesbergen-de Waal uit Ouwerkerk, die samen met haar vriendin Els uit Assen en met Nannie de Bruine- Dorst, een kennisje uit Oosterland naar de Beaujolais toog. Voor Rianne was het reeds de tweede keer dat ze actief deelnam aan de druivenoogst; ze kan dus al bogen op enige erva ring. Over het hoe en waarom van dit sfeervolle, maar bijzonder zware kar wei, wilde ze best het één en ander vertellen. Een artikel in de krant over een fa milie uit Tholen, die druiven plukte in de Languedoc enkele jaren gele den, wekte haar belangstelling en Rianne nam zich voor zelf ook eens druiven te gaan plukken. „Dat is veel Rianne van Geesbergen-de Waal leverde haar aandeel in de druivenpluk in de Beaujolais. te zwaar voor jou, dat doe je toch niet", luidde de stimulans van ega Ad. Maar Rianne deed het wel. Ze werd via een bemiddelingsbureau voor studentenwerk in Tilburg door verwezen naar Utrecht en kreeg daar ten slotte het goede telefoonnummer van het Buro Internationale Jonge rencontacten in Amsterdam. Dit buro regelde de plaatsing van jongeren bij wijnboeren in de Beaujolais, in de Bordeaux-streek en in een gebied rond Genève. Rianne koos voor de Beaujolais, omdat ze die wijn lekker vond en vooral om de meest milde temperaturen in vergelijking met de Bordeaux, waar je 's ochtends vroeg tijdens de druivenoogst reeds met nachtvorst geconfronteerd kan wor den. Voorbereiding- Onze woordvoerster wist, dat haar een zwaar werk te wachten stond en ze bereidde zich derhalve goed voor, want opgeven ligt niet in haar lijn. Ze wijdde zich aan de gymnastiek om de spieren goed soepel te maken. Dit jaar deed ze dat zelfs zo drastisch, dat ze voor het vertrek reeds met rug klachten kreeg te kampen en met pijnstillers in de rugzak moest ver trekken. Wat haar rug betreft heeft ze voor al deze keer dan ook wel moeten af zien. Het druivenplukken geschiedt voortdurend gebukt, want zelfs de hoogste wijnstok reikt nauwelijks hoger dan anderhalve meter. Maar...wat is er dan zo leuk aan<dat druivenplukken, als je wilt oogsten zou je toch ook gewoon in Nederland appels kunnen gaan plukken of iets dergelijks? Rianne laat weten, dat het haar in de eerste plaats om de sfeer en om de taal was te doen. De druivenoogst is een speciale gebeurtenis. Bij de meeste wijnboeren trekken voorna melijk jongeren in huis, die geduren de een kleine tien dagen een hechte groep vormen, die werkt, eet, slaapt en feest. Dat je in die tien dagen ook wat vaardiger wordt in de Franse conversatie zal duidelijk zijn. Rianne vertelt de druivenpluk dit keer nog veel leuker te hebben gevonden dan vorig jaar. Ze schijft dat voorname lijk toe aan de prima weersomstan digheden van de afgelopen weken. Druivenplukken in je T-shirt met 27 30 °C is immers aangenamer dan met laarzen en een regenpak aan, zoals vorig jaar. Internationaal Op 30 september ging de oogst dit jaar van start. Rianne, Els en Nannie arriveerden een dag daarvoor bij wijnboer Monsieur André Cartillier. Ze troffen er een internationaal gezel schap aan. Naast veel Franse jongere werklozen, mensen uit Noorwegen, Italië en Duitsland. Je bent niet ver plicht ook bij de wijnboer in huis te slapen, dat kun je ook in een hotel doen en je gage voor het druivenpluk ken zal dan hoger uitvallen als de kosten van inwoning vervallen. Over igens mis je natuurlijk wel een deel van de sfeer als je je erg individua listisch opstelt, vindt Rianne. Zoals twee meisjes uit het gezelschap, die in een schuurtje sliepen en maar af en toe aan tafel kwamen. Na de oogst trokken ze met hun enige bezit - twee paarden en een hond - verder Europa door. Rianne en haar reisgenotes aten en sliepen wel bij de familie Cartillier thuis. Wat dat eten betreft: Elke dag twee warme maaltijden voor dertig men sen bereid door de vroüw van de wijnboer samen met haar dochter. Het waren maaltijden waar je lang op kon teren: sla, rijst/macaroni of aardappelen, kaas, fruit en natuur lijk altijd veel vlees. Rianne zag de konijntjes in het hok bij de boerderij dan ook danig in aantal slinken naarmate de druivenoogst vorderde. De laatste van hen zullen ongetwij feld opgelucht zijn geweest, dat de pluk dit jaar in acht dagen koh wor den geklaard. Zij ontsprongen voor lopig het plukkersmaal. Aan de vooravond van de start van de oogst werd onderling overeenge komen, dat er elke dag acht uren zou worden gewerkt, te weten van acht tot twaalf en van half twee tot half zes. In die tijd werd er voortdurend doorgewerkt zonder koffie of thee pauzes. Omdat het zo warm was, wer den er tussentijds wel wijn en water geserveerd, nou geserveerd: je kon met z'n dertigen uit één beker drin ken. „Hardstikke vies", bekrachtigt Rianne, die zich daar ter plekke toch maar zo weinig mogelijk van aan trok want in de hitte kromstaand op een druivenhelling lust je natuurlijk wel een slokje. Zelf hield ze het bij water, beseffend dat wijn haar pluk- capaciteiten niet zou bevorderen. Dat edele vocht verkoos ze pas 's avonds bij de maaltijd. In rijen Rianne vertelt, dat er gedurende de eerste dagen van de pluk op de wijn gaarden rond de boerderij wordt ge plukt. Later word je per auto of trac tor naar de wat hoger gelegen drui- venhellingen gebracht. Iedere pluk ker werkt in een eigen rij en heeft de opdracht alle druiventrossen groot of klein, rijp of rot te plukken met be hulp van het reeds genoemde serpet. Er was dit jaar, volgens Rianne, geen sprake van de boel opjutten. Wie klaar was met z'n eigen rij werd ge acht een ander, die misschien wat minder snel ging even te helpen. Werd dat verzuimd, dan wekte dat duide lijk de woede van de wijnboer op, die zelf overigens intensief meeplukte. De geplukte trossen gingen in een emmer, die veelvuldig werd geledigd in de rugzakken (van vijftig kilo) waar twee jongens mee rondsjouw den en die hen kapotte ruggen ople verden. De rugzakken werden met een speciale handigheid snel gele digd in de tractor, die de druiven op hun plaats van bestemming bracht: die der wijnbereiding. 'Chariot' luidde voortdurend de kreet als de jongens weer met hun rugzak in aantocht waren en de em mers leeggegooid konden worden. Die uitroep had te maken met het feit, dat de jongens tengevolge van hun druivenlast een soort Charlie Chaplin-gang kregen. werden in de druivenbakken gezet en nat gespoten. De boer tracteerde op gebak bij de koffie en op Champagne. De verwachtingen voor de resultaten van dit wijnjaar zijn hooggespannen. De mooie nazomer heeft immers nog zoveel goed gedaan aan de druiven. Rianne toont foto's, die iets kun nen weergeven van de speciale sfeer, die er tussen zo'n groep plukkers ont staat. Ze bevestigt, dat je uiteraard geen al te groot comfort moet ver wachten. „De douches waren smerig en meestal was er alleen koud water. Je kunt je kleren niet wassen, dus ik had spullen voor twee weken meege nomen", aldus Rianne. Rijk? Op de vraag of je nou rijk wordt De wijnstokken tegen de hellingen, waarop het moeizaam plukken is. Als de wijn in Beaujeu aan de ge stelde eisen van de gecontroleerde herkomst benaming (appellation con- trolée) voldoet mag het etiket een A.C. Beaujolais Village' voeren, een voor velen belangrijke kwaliteits aanduiding. Tussen de druivenpluk en het op dronk zijn van de Beaujo lais Village ligt enige tijd, ondanks het feit, dat juist de Beaujolais bij uitstek geschikt is om jong gedron ken te worden. De wijn is overigens snel in wording. Het eerste brouw- seltje ongeveer drie dagen nadat de aangevoerde druiven tot gisting wor den gebracht, heet 'Paradis'. Rianne mocht er een slokje van proeven, maar raakte er niet bijster van onder de indruk, zij wacht liever op het eindprodukt. Dat kan ze ook binnen afzienbare tijd proeven, want de Pri meur wijnen van 1985 uit de Beaujo lais mogen dit jaar op 21 november op de Nederlandse markt worden ge bracht. Feest Aan het einde van de druivenoogst werd er uiteraard groot feest gevierd. Iedereen was uitgelaten omdat het zware werk erop zat. De pluksters van druivenplukken becijfert ze in alle eerlijkheid, dat ze er dit jaar 140,— aan heeft overgehouden, ter wijl ze er vorig jaar zelfs geld moest bijleggen in verband met de aanschaf van het regenpak. Nee, om rijk te worden hoef je het dus zeker niet te doen. Overigens hadden Rianne en haar reisgenotes wel een beetje extra pech in financieel opzicht. Nu de oogst een dag korter duurde dan aanvankelijk was gepland, besloten ze nog een dagje Lyon te bezoeken. Bij terug komst op de plek waar ze de auto hadden geparkeerd, wachtte hen een teleurstelling: het voertuig was ver dwenen. De aangifte van diefstal bij de Franse mannen van Hermandad le verde de wetenschap op, dat de auto niet was gestolen, maar was weg gesleept door de politie zelf wegens onrechtmatig parkeren. A raison van frs. 500,— konden de dames het voer tuig weer terugkrijgen. Zoiets maakt natuurlijk een danige inbreuk op je zwaar verdiende plukkersloon. Maar. Rianne gaat er duidelijk niet onder gebukt, ze kan er om lachen: 'C'est la vie'.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 4