Plan 'Buijse'
wordt opgeknapt
esprit
Dubbel-optreden
in Renesser-bar
Holty's Young Shop
Grootse plannen voor
gebied Karolingische Burcht
Wie ontvangt er graag de
folder
van
Nu eerst het woord aan de bewoners
4
Verruiming van de breedte van de rijbaan van de d'Aillystraat en renovatie van de speelgelegenheid aan het H. J.
Doelemanplein zijn punten uit het plan tot verbetering van de woonomgeving Plan Buijse en omgeving.
ZIERIKZEE - Het plan tot verbetering van de woonomgeving van plan Buijse en om
geving ligt gereed. Voordat de gemeentebestuurders er een verder oordeel over zullen
vellen, is het de beurt aan de bewoners, die er hun zegje over mogen komen doen tij
dens een hoorzitting in het stadhuis omstreeks half november. Voorafgaand aan die
hoorzitting worden alle betrokkenen door de gemeente schriftelijk in kennis gesteld
van de belangrijkste werkzaamheden en wijzigingen, die in hun directe omgeving
worden voorgenomen. In een openbare vergadering dinsdagavond in het stadhuis, kre
gen de leden van de commissie publieke werken reeds inzage in het totaalplan. Zij gin
gen echter niet tot in de details in op de voorstellen tot verbetering van de woonom
geving in dit stadsdeel. Waardering bestond er alom voor het ontworpen plan, maar
voorshands wilden de commissieleden eerst de reacties van de bewoners horen, voor
dat verdere adviezen worden gegeven.
Doel van het plan tot verbetering
van de woonomgeving in plan Buijse
en omgeving is: „Het bevorderen van
een leefmilieu, waarin alle vormen
van straatgebruik zoveel mogelijk
naar evenredigheid een kans krijgen
en de verkeersveiligheid voor iedere
weggebruiker verbeterd wordt." Een
fraaie volzin, die aangeeft dat er ver
betering gebracht dient te worden in
het rommelig straatbeeld en het her
en der parkeren van auto's op trot
toirs en in de plantsoenstroken. Om
dat te bereiken, zullen voorzieningen
getroffen dienen te worden en die
voorgestelde voorzieningen staan
uitgebreid beschreven in het ambte
lijk opgestelde plan.
Het projectgebied ligt in de noord
westhoek van de binnenstad en om
vat de volgende straten: Marisstraat,
H. J. Doelemanplein, d 'Aillystraat,
Hofferstraat, Raveslootstraat, Slab-
berswerf, P. D. de Vosstraat. Herhaal
delijk bereiken klachten van de be
woners uit dit deel van de binnenstad
het gemeentebestuur.
Ongewenst
Die klachten betreffen het parke
ren op trottoirs en in de plant
soenstroken, hetgeen juist door die
bewoners, die geen auto bezitten, als
ongewenst wordt beschouwd. Men
klaagt over een rommelig straatbeeld
door de ongestructureerd geparkeer
de auto's; over het feit dat de vrije
verkeersafwikkeling wordt ver
stoord door het bedienend verkeer en
dat fietsers en voetgangers worden
gehinderd door half op het trottoir
geparkeerde auto's.
Deze problemen in aanmerking ne
mend, dient, volgens de planopstel
lers, de geparkeerde auto als uit
gangspunt genomen te worden voor
de benadering van de moeilijkheden.
,,De geparkeerde auto dient epn zo
danige plaats in de ruimte te krijgen,
dat deze geen hinder oplevert voor
zowel de bewoners, als de weggebrui
kers", aldus de letterlijke formule
ring.
Tfen aanzien van de route P. D. de
Vosstraat - d'Aillystraat wordt opge
merkt, dat deze vrij intensief wordt
gebruikt voor doorgaand verkeer, zo
wel door fiets- en bromfietsverkeer,
als gemotoriseerd verkeer. Deze
straat vormt één van de schakels tus
sen de Laan van Sint Hilaire/noorde-
lijk woongebied van de wijk Poort
ambacht en het centrum. Voor het
verwerken van het doorgaande ver
keer is de straatbreedte, volgens het
plan, in feite te gering. „Voor de
buurt is het nut van het doorgaande
verkeer zeer gering, terwijl de last
groot kan zijn".
De Marisstraat, H. J. Doeleman
plein, Hofferstraat, Raveslootstraat
en Slabberswerf zijn vrij rustige stra
ten en zijn aan te merken als
woonst raten met woon- werk- en be
dienend verkeer. Voor de voetgangers
is, met uitzondering van de P. D. de
Vosstraat, in iedere straat een trot
toir aanwezig. Het fiets- en brom
fietsverkeer maakt in alle gevallen
gebruik van dezelfde rijbaan, als die
waarvan de auto gebruik maakt.
Straatbreedte
Uit de profielen op de bij het plan
gevoegde tekeningen, blijkt dat de
rijbanen zeer smal zijn, terwijl de
profielbreedte tussen de woningen in
bepaalde straten vrij ruim is. Gezien
de vrij beperkte breedte van de rijba
nen, is parkeren langs de trottoir
band nauwelijks mogelijk. In een
aantal straten zijn parkeerstroken
voor langsparkeren aanwezig. De
parkeercapaciteit van die stroken be
draagt: Marisstraat: zeven parkeer
plaatsen; d'Aillystraat: negen par
keerplaatsen en Raveslootstraat:
acht parkeerplaatsen. In de overige
straten zijn geen parkeergelegenhe-
den buiten de rijbaan aanwezig.
Voor het bepalen van de parkeerin-
tensiteit is een aantal tellingen ver
richt op verschillende dagen en
tijdstippen. Verder werd een staatje
gemaakt met per straat de relatie
tussen het aantal woningen, de par-
keerintensiteit en de aanwezige par
keervoorzieningen.
Uit deze gegevens blijkt duidelijk
dat er in dit gebied sprake is van een
parkeerprobleem. Vooral in het ge
bied Marisstraat - H. J. Doeleman
plein - d'Aillystraat is het probleem
het grootst. De parkeerintensiteit be
draagt gemiddeld 41 auto's, terwijl er
slechts 16 parkeerplaatsen aanwezig
zijn. Opgemerkt wordt verder, dat de
verhouding autobezit - woning 0,41
bedraagt. Dit is voor een woongebied
in een binnenstad niet abnormaal
hoog. Hierbij is echter geen rekening
gehouden met in garages geparkeer
de auto's.
Hofferstraat
Ten aanzien van de parkeerintensi
teit in de Hofferstraat wordt opge
merkt, dat vermoedelijk een deel van
de bewoners van de etagewoningen
aan de Raveslootstraat de auto in de
Hofferstraat parkeert, zodat dit
beeld iets vertekend kan zijn. Boven
dien bevinden zich in de Ra
veslootstraat acht garageboxen,
waarvan niet onderzocht is welke be
woners in het gebied daarvan ge
bruik maken.
Nabij de Slabberswerf zijn even
eens enkele garageboxen aanwezig;
dit verklaart, Volgens het plan, ver
moedelijk de lage parkeerintensiteit
in die straat.
Ten aanzien van de groenelemen-
ten wordt opgemerkt, dat deze mede
de leefbaarheid van de buurt bepa
len. In de straten bepalen bomen in
belangrijke mate het straatbeeld.
Groen, aangrenzend aan de woning
en op binnenterreinen (tuinen), be
paalt mede de waardering van de wo
ning.
In de Marisstraat, d'Aijlystraat en
Raveslootstraat liggen, volgens het
plan, redelijk brede groenstroken
langs de rijbaan; in de overige straten
zijn weinig of geen groenvoorzienin
gen aanwezig. Privé-voortuinen treft
men aan in een klein gedeelte van de
Marisstraat, d'Aillystraat en langs de
oostzijde van de Hofferstraat.
Op twee locaties in de buurt is een
speelgelegenheid aanwezig. Tussen
de woningen van de d'Aillystraat en
de Raveslootstraat ligt een speel
plaats, die in eigendom en onder
houd is bij de woningbouwvereni
ging 'Beter Wonen'. Op het H. J.
Doelemanplein is een speelgelegen
heid, die in onderhoud is bij de ge
meente. Deze laatste speelgelegen
heid verkeert, volgens de planopstel
lers, in een zodanige staat, dat reno
vatie gewenst is.
De uitgangspunten voor het verbe
teren van de woonomgeving in plan
Buijse en omgeving zijn:
a. De parkeercapaciteit afstemmen
op de parkeerbehoefte;
b. het verruimen van de breedte van
de rijbaan van de d'Aillystraat om
een betere verkeersafwikkeling te
bevorderen en
c. het zoveel mogelijk handhaven
van de aanwezige straatbeeldbepa-
lende groenelementen.
Parkeervoorzieningen
Bij het ontwerpen van een voorstel
tot herindeling van de parkeervoor
zieningen, dient men zich af te vra
gen met welke bezetting rekening
moet worden gehouden. Volgens het
huidige plan blijkt uit studies van de
T.H. te Delft, dat men voor dit type
woongebied een norm hanteert van
2/3 parkeerplaats per woning. Dit
zou dan resulteren in 2/3 x 182 wonin
gen 120 parkeerplaatsen. Het
hoogste aantal hier getelde gepar
keerde auto's bedroeg echter 77. De
planopstellers vinden, dat mag wor
den aangenomen, dat een bepaald
percentage auto's in een garage wordt
geparkeerd. Voor het bepalen van het
aantal gewenste parkeerplaatsen
wordt dan ook niet uitgegaan van
voornoemde norm.
In een apart staatje wordt aangege
ven hoeveel parkeerplaatsen per
straat benodigd zijn, te weten: Ma
risstraat: 17; H. J. Doelemanplein: 8;
d'Aillystraat: 25; Hofferstraat: 12;
Raveslootstraat: 14 en P. D. de
Vosstraat: 11. In de Slabberswerf zijn
geen parkeerproblemen gesigna
leerd, zodat, volgens de planmakers,
in die straat geen voorzieningen ge
troffen dienen te worden.
Naast het ontwikkelen van een be
tere parkeeraccommodatie wordt het
wenselijk geacht, dat de breedte van
de rijbaan van de d'Aillystraat ver
ruimd wordt in verband met de func
tie van die straat in het verkeerscir-
culatiesysteem, oftewel ter verbete
ring van de afwikkeling van met
name het doorgaande verkeer. Strem
mingen, veroorzaakt door het bedie
nend verkeer, zullen dan in veel min
dere mate voorkomen en de
verschillende verkeerscategorieën
kunnen dan gebruik maken van de
voor die categorie bedoelde ruimte.
Verkeersruimte
De huidige rijbaanbreedte be
draagt circa 4,15 m. Bij het bepalen
van een nieuwe rijbaanbreedte is het
noodzakelijk rekening te houden met
de per verkeerscategorie benodigde
verkeersruimte (strookbreedte).
Op basis daarvan moet, volgens het
plan, een verbreding van de rijbaan
tot 5 meter als het minimaal noodza
kelijke worden beschouwd. „Zo'n
verbreding heeft ook tot gevolg dat
de verkeersafwikkeling op het kruis
punt met de Hofferstraat/Zevenge-
tijstraat verbeterd wordt.
In het plan wordt verder per straat
een gedetailleerd overzicht gegeven
van de voorgestelde maatregelen,
terwijl met deelschetstekeningen
een en ander in kaart wordt ge
bracht.
De totale kosten van het plan be
dragen 260.000,—. In het beste
dingsplan 1985 werd reeds rekening
gehouden met een investering van
200.000,zodat 60.000,— voor
1986 opgevoerd dienen te worden.
Knelpunt
Evenals de overige commissieleden
sprak de heer W. F. Sprengelmeijer
zijn waardering uit voor dit plan tot
verbetering van de woonomgeving in
plan Buijse en omstreken. Zelf zou
hij echter een flinke stap verder wil
len gaan, indien mogelijk. Hij doelde
in dit verband op het knelpunt Hof-
ferplein. Sprengelmeijer zocht naar
mogelijkheden, die soelaas zouden
kunnen bieden voor de steeds toene
mende parkeerproblemen in deze
hoek.
Hij pleitte in dit verband voor het
onderzoeken van de mogelijkheden
tot aankoop van de grote schuur (om
schreven als het Meerdink complex)
en het aldaar realiseren van parkeer
havens.
„Dat doet me denken aan de vroe
gere plannen tot doorbraak van de
Watermolen", memoreerde voorzitter
P. de Rijke. Hij zegde de heer Spren
gelmeijer toe de mogelijkheden te
zullen onderzoeken, maar zelf zag de
wethouder dit voorstel zowel mate
rieel als financieel nog niet als een
haalbare zaak.
Monumentenzorg
„Gelukkig is er ook nog zoiets als
Monumentenzorg om tegen dergelij
ke verschrikkelijke plannen in te
gaan", luidde de reactie van de heer
H. Asma op het voorstel van de
Sprengelmeijer. Hij toonde zich felle
tegenstander van het afbreken van
het Zierikzeese stratenpatroon.
De heer J. J. Geleijnse liet weten
heel benieuwd te zijn naar de discus
sie, die tussen betrokkenen in plan
Buijse en het gemeentebestuur tot
stand zal komen. „Wordt er gekozen
voor parkeervakken of voor groen?",
vroeg Geleijnse zich af.
RENESSE - In bar The Country Club in Renesse staat voor zaterdagavond 12
oktober een dubbel-optreden geplandDe populaire zangeres Mary Lee treedt
gedurende twee keer een half uur op. Zij wordt afgewisseld door Will Carter,
de huis artiest van de bar. Ook hij is twee keer een half uur actief.
Vervolg van pagina 1
heid ingediend, die onder meer een
aantal elk-weer-voorzieningen inhou
den. Niet alleen het pannekoeken-
huis kan worden uitgebreid, maar
ook denkt de ondernemer aan een
kinderboerderij en een landbouwmu
seum.
In het landbouwmuseum van het
zogenaamde agrarische park kan het
produktieproces van het voedsel van
toen en nu worden uitgebeeld. De
vaste expositie wordt dan on
dersteund door de teelt van gewassen
en de bewerking van een aantal land-
bouwprodukten. In eerste instantie
wordt gedacht aan het malen van
graan en het bakken van brood.
Voorts is het de bedoeling dat de kin
derboerderij met veel en verschillen
de dieren het totale beeld comple
teert en verlevendigt. Verder denkt
de eigenaar aan een kleine speeltuin.
De grootste recreatieve aanpassing
staat het westelijk deelgebied te
wachten. Dit is een onbebouwd ter
rein, dat aan de noord-en oostzijde
wordt begrensd door de woonkern
van Burgh. Kernmerkend voor dit
landschapstype is de kleinschalig
heid, die de houthallen, elzensingels
en boomgaarden veroorzaken. In een
structuurschets wordt aangegeven
dat het besloten karakter beschermd
en zonnodig versterkt dient te wor
den. Uitbreiding van sportcentrum
Kraijestein en bungalowpark
Burghstede moet dan ook binnen dit
kader gerealiseerd worden.
Een hele opgave
Dat is een hele opgave, want beide
recreatievoorzieningen staat een uit
voerig plan te wachten. Aan Kraije
stein kan men bijvoorbeeld een
buiten-en binnenzwembad (eventueel
een golfslagbad), lig- en speelweiden,
buiten-tennisbanen en een bui
tensportveld toevoegen. Vanzelfspre
kend vragen deze extra voorzienin
gen ook weer om extra parkeer
plaatsen. In totaal is voorzien in on
geveer 250 plaatsen, waarvan er circa
40 nodig zullen zijn voor de voorgeno
men groepsaccommodatie
Deze laatste voorziening moet gaan
voldoen aan de grote vraag naar
slaapruimte voor sportgroepen uit
den lande, die op de Kop van Schou
wen enkele dagen de spieren willen
trainen. Ibt nu toe lijkt het moeilijk
grote groepen in de gemeente onder
dak te verschaffen. De eerste kriti
sche geluiden - onder meer van
raadslid J. van de Berge (RU) zijn al
gevallen, omdat een dergelijk ge
bouw, ondanks het lage karakter, de
natuurwaarde van de Karolingische
Burcht kan aantasten.
Uit de woorden van burgemeester
J. L. Niemantsverdriet-Leenheer kan
worden opgemaakt, dat de gemeente
door privaat-rechtelijke bepalingen
met de particuliere exploitanten van
de nieuwe voorzieningen wil overeen
komen, dat de recreatieve punten ook
voor de plaatselijke bevolking toe
gankelijk zullen zijn. Hiermee komt
de gemeente dan onder meer tege
moet aan de angst, dat een groot toe
ristencentrum niet per definitie een
beter leefklimaat met zich mee
brengt.
In de beleidsnota van het Verblijfs-
recreatief Ontwikkelings Program
ma (VOP) is op basis van een behoef
teraming aangegeven hoeveel bun
galows er in de periode 1985-90 gerali-
seerd kunnen worden. Dit komt voor
de uitbreiding van de Burghstede en
het terrein aan de Kloosterweg op
achtereenvolgens 125 en 200. De laat
ste locatie kan 1990-95 nogeens 100
bungalows gebruiken.
Voor alle duidelijkheid moet ge
zegd, dat het hier slechts nog gaat om
plannen op papier en de gemeente zal
zeker niet nalaten, om alvorens kop
pen met spijkers te slaan de nodige
gelegenheid tot inspraak te geven.
Het is nog niet duidelijk wanneer de
Karolingse Burcht er uit zal zien als
gepland en de eerste reacties van de
gemeenteraadsleden varieëren nogal.
Ziet de een de uitbreiding als vooruit
gang, de ander houdt het hart vast
voor de beschadiging van de natuur
of de woonveranderingen voor de
Westerschouwenaren. Het laatste
woord is zeker nog niet gesproken.
HAAMSTEDE
Reisje bejaardensoos
Traditiegetrouw werd ook dit jaar -
als begin van het seizoen - weer een
bustochtje georganiseerd door het be
stuur van de bejaardensoos Haamste
de. Per bus van de firma Van Oeveren,
met aan het stuur de heer P. Mannie,
ging het via de Brouwersdam rich
ting Oostvoome en Brielle, om ver
volgens via het Rotterdams havenge
bied over de Grevelingendam terug te
rijden. Voor velen was het de eerste
maal dat het drukke surfgebeuren
aan de buitenzijde van de Brouwers-
dam konden gadeslaan. Onderweg
toonde Mannie zich een volmaakt
reisleider door te wijzen op de vele
markante punten die te zien waren.
In het restaurant „De Zalm" in Den
Briel en in het restaurant aan de Gre
velingendam werd een koffie-stop ge
maakt.
Mevrouw Van Oosterom die deze
middag de leiding had dankte aan
het slot de heer Mannie voor de goede
verzorging van de reis en de deelne-
mers/sters voor de gezellige sfeer op
deze middag.
Advertentie
-ï-t
De hoek op het Hofferplein zou volgens de heer W. F. Sprengelmeijer verbetering kunnen ondergaan door aankoop
van particulier eigendom (grond en schuur op de hoek) en er enkele parkeerhavens te realiseren. Een voorziening,
waar volgens hem grote behoefte aan is.
Dan even naam en adres opgeven bij
Dam 15 - Zierikzee