Plan 'Buijse' wordt opgeknapt esprit Dubbel-optreden in Renesser-bar Holty's Young Shop Grootse plannen voor gebied Karolingische Burcht Wie ontvangt er graag de folder van Nu eerst het woord aan de bewoners 4 Verruiming van de breedte van de rijbaan van de d'Aillystraat en renovatie van de speelgelegenheid aan het H. J. Doelemanplein zijn punten uit het plan tot verbetering van de woonomgeving Plan Buijse en omgeving. ZIERIKZEE - Het plan tot verbetering van de woonomgeving van plan Buijse en om geving ligt gereed. Voordat de gemeentebestuurders er een verder oordeel over zullen vellen, is het de beurt aan de bewoners, die er hun zegje over mogen komen doen tij dens een hoorzitting in het stadhuis omstreeks half november. Voorafgaand aan die hoorzitting worden alle betrokkenen door de gemeente schriftelijk in kennis gesteld van de belangrijkste werkzaamheden en wijzigingen, die in hun directe omgeving worden voorgenomen. In een openbare vergadering dinsdagavond in het stadhuis, kre gen de leden van de commissie publieke werken reeds inzage in het totaalplan. Zij gin gen echter niet tot in de details in op de voorstellen tot verbetering van de woonom geving in dit stadsdeel. Waardering bestond er alom voor het ontworpen plan, maar voorshands wilden de commissieleden eerst de reacties van de bewoners horen, voor dat verdere adviezen worden gegeven. Doel van het plan tot verbetering van de woonomgeving in plan Buijse en omgeving is: „Het bevorderen van een leefmilieu, waarin alle vormen van straatgebruik zoveel mogelijk naar evenredigheid een kans krijgen en de verkeersveiligheid voor iedere weggebruiker verbeterd wordt." Een fraaie volzin, die aangeeft dat er ver betering gebracht dient te worden in het rommelig straatbeeld en het her en der parkeren van auto's op trot toirs en in de plantsoenstroken. Om dat te bereiken, zullen voorzieningen getroffen dienen te worden en die voorgestelde voorzieningen staan uitgebreid beschreven in het ambte lijk opgestelde plan. Het projectgebied ligt in de noord westhoek van de binnenstad en om vat de volgende straten: Marisstraat, H. J. Doelemanplein, d 'Aillystraat, Hofferstraat, Raveslootstraat, Slab- berswerf, P. D. de Vosstraat. Herhaal delijk bereiken klachten van de be woners uit dit deel van de binnenstad het gemeentebestuur. Ongewenst Die klachten betreffen het parke ren op trottoirs en in de plant soenstroken, hetgeen juist door die bewoners, die geen auto bezitten, als ongewenst wordt beschouwd. Men klaagt over een rommelig straatbeeld door de ongestructureerd geparkeer de auto's; over het feit dat de vrije verkeersafwikkeling wordt ver stoord door het bedienend verkeer en dat fietsers en voetgangers worden gehinderd door half op het trottoir geparkeerde auto's. Deze problemen in aanmerking ne mend, dient, volgens de planopstel lers, de geparkeerde auto als uit gangspunt genomen te worden voor de benadering van de moeilijkheden. ,,De geparkeerde auto dient epn zo danige plaats in de ruimte te krijgen, dat deze geen hinder oplevert voor zowel de bewoners, als de weggebrui kers", aldus de letterlijke formule ring. Tfen aanzien van de route P. D. de Vosstraat - d'Aillystraat wordt opge merkt, dat deze vrij intensief wordt gebruikt voor doorgaand verkeer, zo wel door fiets- en bromfietsverkeer, als gemotoriseerd verkeer. Deze straat vormt één van de schakels tus sen de Laan van Sint Hilaire/noorde- lijk woongebied van de wijk Poort ambacht en het centrum. Voor het verwerken van het doorgaande ver keer is de straatbreedte, volgens het plan, in feite te gering. „Voor de buurt is het nut van het doorgaande verkeer zeer gering, terwijl de last groot kan zijn". De Marisstraat, H. J. Doeleman plein, Hofferstraat, Raveslootstraat en Slabberswerf zijn vrij rustige stra ten en zijn aan te merken als woonst raten met woon- werk- en be dienend verkeer. Voor de voetgangers is, met uitzondering van de P. D. de Vosstraat, in iedere straat een trot toir aanwezig. Het fiets- en brom fietsverkeer maakt in alle gevallen gebruik van dezelfde rijbaan, als die waarvan de auto gebruik maakt. Straatbreedte Uit de profielen op de bij het plan gevoegde tekeningen, blijkt dat de rijbanen zeer smal zijn, terwijl de profielbreedte tussen de woningen in bepaalde straten vrij ruim is. Gezien de vrij beperkte breedte van de rijba nen, is parkeren langs de trottoir band nauwelijks mogelijk. In een aantal straten zijn parkeerstroken voor langsparkeren aanwezig. De parkeercapaciteit van die stroken be draagt: Marisstraat: zeven parkeer plaatsen; d'Aillystraat: negen par keerplaatsen en Raveslootstraat: acht parkeerplaatsen. In de overige straten zijn geen parkeergelegenhe- den buiten de rijbaan aanwezig. Voor het bepalen van de parkeerin- tensiteit is een aantal tellingen ver richt op verschillende dagen en tijdstippen. Verder werd een staatje gemaakt met per straat de relatie tussen het aantal woningen, de par- keerintensiteit en de aanwezige par keervoorzieningen. Uit deze gegevens blijkt duidelijk dat er in dit gebied sprake is van een parkeerprobleem. Vooral in het ge bied Marisstraat - H. J. Doeleman plein - d'Aillystraat is het probleem het grootst. De parkeerintensiteit be draagt gemiddeld 41 auto's, terwijl er slechts 16 parkeerplaatsen aanwezig zijn. Opgemerkt wordt verder, dat de verhouding autobezit - woning 0,41 bedraagt. Dit is voor een woongebied in een binnenstad niet abnormaal hoog. Hierbij is echter geen rekening gehouden met in garages geparkeer de auto's. Hofferstraat Ten aanzien van de parkeerintensi teit in de Hofferstraat wordt opge merkt, dat vermoedelijk een deel van de bewoners van de etagewoningen aan de Raveslootstraat de auto in de Hofferstraat parkeert, zodat dit beeld iets vertekend kan zijn. Boven dien bevinden zich in de Ra veslootstraat acht garageboxen, waarvan niet onderzocht is welke be woners in het gebied daarvan ge bruik maken. Nabij de Slabberswerf zijn even eens enkele garageboxen aanwezig; dit verklaart, Volgens het plan, ver moedelijk de lage parkeerintensiteit in die straat. Ten aanzien van de groenelemen- ten wordt opgemerkt, dat deze mede de leefbaarheid van de buurt bepa len. In de straten bepalen bomen in belangrijke mate het straatbeeld. Groen, aangrenzend aan de woning en op binnenterreinen (tuinen), be paalt mede de waardering van de wo ning. In de Marisstraat, d'Aijlystraat en Raveslootstraat liggen, volgens het plan, redelijk brede groenstroken langs de rijbaan; in de overige straten zijn weinig of geen groenvoorzienin gen aanwezig. Privé-voortuinen treft men aan in een klein gedeelte van de Marisstraat, d'Aillystraat en langs de oostzijde van de Hofferstraat. Op twee locaties in de buurt is een speelgelegenheid aanwezig. Tussen de woningen van de d'Aillystraat en de Raveslootstraat ligt een speel plaats, die in eigendom en onder houd is bij de woningbouwvereni ging 'Beter Wonen'. Op het H. J. Doelemanplein is een speelgelegen heid, die in onderhoud is bij de ge meente. Deze laatste speelgelegen heid verkeert, volgens de planopstel lers, in een zodanige staat, dat reno vatie gewenst is. De uitgangspunten voor het verbe teren van de woonomgeving in plan Buijse en omgeving zijn: a. De parkeercapaciteit afstemmen op de parkeerbehoefte; b. het verruimen van de breedte van de rijbaan van de d'Aillystraat om een betere verkeersafwikkeling te bevorderen en c. het zoveel mogelijk handhaven van de aanwezige straatbeeldbepa- lende groenelementen. Parkeervoorzieningen Bij het ontwerpen van een voorstel tot herindeling van de parkeervoor zieningen, dient men zich af te vra gen met welke bezetting rekening moet worden gehouden. Volgens het huidige plan blijkt uit studies van de T.H. te Delft, dat men voor dit type woongebied een norm hanteert van 2/3 parkeerplaats per woning. Dit zou dan resulteren in 2/3 x 182 wonin gen 120 parkeerplaatsen. Het hoogste aantal hier getelde gepar keerde auto's bedroeg echter 77. De planopstellers vinden, dat mag wor den aangenomen, dat een bepaald percentage auto's in een garage wordt geparkeerd. Voor het bepalen van het aantal gewenste parkeerplaatsen wordt dan ook niet uitgegaan van voornoemde norm. In een apart staatje wordt aangege ven hoeveel parkeerplaatsen per straat benodigd zijn, te weten: Ma risstraat: 17; H. J. Doelemanplein: 8; d'Aillystraat: 25; Hofferstraat: 12; Raveslootstraat: 14 en P. D. de Vosstraat: 11. In de Slabberswerf zijn geen parkeerproblemen gesigna leerd, zodat, volgens de planmakers, in die straat geen voorzieningen ge troffen dienen te worden. Naast het ontwikkelen van een be tere parkeeraccommodatie wordt het wenselijk geacht, dat de breedte van de rijbaan van de d'Aillystraat ver ruimd wordt in verband met de func tie van die straat in het verkeerscir- culatiesysteem, oftewel ter verbete ring van de afwikkeling van met name het doorgaande verkeer. Strem mingen, veroorzaakt door het bedie nend verkeer, zullen dan in veel min dere mate voorkomen en de verschillende verkeerscategorieën kunnen dan gebruik maken van de voor die categorie bedoelde ruimte. Verkeersruimte De huidige rijbaanbreedte be draagt circa 4,15 m. Bij het bepalen van een nieuwe rijbaanbreedte is het noodzakelijk rekening te houden met de per verkeerscategorie benodigde verkeersruimte (strookbreedte). Op basis daarvan moet, volgens het plan, een verbreding van de rijbaan tot 5 meter als het minimaal noodza kelijke worden beschouwd. „Zo'n verbreding heeft ook tot gevolg dat de verkeersafwikkeling op het kruis punt met de Hofferstraat/Zevenge- tijstraat verbeterd wordt. In het plan wordt verder per straat een gedetailleerd overzicht gegeven van de voorgestelde maatregelen, terwijl met deelschetstekeningen een en ander in kaart wordt ge bracht. De totale kosten van het plan be dragen 260.000,—. In het beste dingsplan 1985 werd reeds rekening gehouden met een investering van 200.000,zodat 60.000,— voor 1986 opgevoerd dienen te worden. Knelpunt Evenals de overige commissieleden sprak de heer W. F. Sprengelmeijer zijn waardering uit voor dit plan tot verbetering van de woonomgeving in plan Buijse en omstreken. Zelf zou hij echter een flinke stap verder wil len gaan, indien mogelijk. Hij doelde in dit verband op het knelpunt Hof- ferplein. Sprengelmeijer zocht naar mogelijkheden, die soelaas zouden kunnen bieden voor de steeds toene mende parkeerproblemen in deze hoek. Hij pleitte in dit verband voor het onderzoeken van de mogelijkheden tot aankoop van de grote schuur (om schreven als het Meerdink complex) en het aldaar realiseren van parkeer havens. „Dat doet me denken aan de vroe gere plannen tot doorbraak van de Watermolen", memoreerde voorzitter P. de Rijke. Hij zegde de heer Spren gelmeijer toe de mogelijkheden te zullen onderzoeken, maar zelf zag de wethouder dit voorstel zowel mate rieel als financieel nog niet als een haalbare zaak. Monumentenzorg „Gelukkig is er ook nog zoiets als Monumentenzorg om tegen dergelij ke verschrikkelijke plannen in te gaan", luidde de reactie van de heer H. Asma op het voorstel van de Sprengelmeijer. Hij toonde zich felle tegenstander van het afbreken van het Zierikzeese stratenpatroon. De heer J. J. Geleijnse liet weten heel benieuwd te zijn naar de discus sie, die tussen betrokkenen in plan Buijse en het gemeentebestuur tot stand zal komen. „Wordt er gekozen voor parkeervakken of voor groen?", vroeg Geleijnse zich af. RENESSE - In bar The Country Club in Renesse staat voor zaterdagavond 12 oktober een dubbel-optreden geplandDe populaire zangeres Mary Lee treedt gedurende twee keer een half uur op. Zij wordt afgewisseld door Will Carter, de huis artiest van de bar. Ook hij is twee keer een half uur actief. Vervolg van pagina 1 heid ingediend, die onder meer een aantal elk-weer-voorzieningen inhou den. Niet alleen het pannekoeken- huis kan worden uitgebreid, maar ook denkt de ondernemer aan een kinderboerderij en een landbouwmu seum. In het landbouwmuseum van het zogenaamde agrarische park kan het produktieproces van het voedsel van toen en nu worden uitgebeeld. De vaste expositie wordt dan on dersteund door de teelt van gewassen en de bewerking van een aantal land- bouwprodukten. In eerste instantie wordt gedacht aan het malen van graan en het bakken van brood. Voorts is het de bedoeling dat de kin derboerderij met veel en verschillen de dieren het totale beeld comple teert en verlevendigt. Verder denkt de eigenaar aan een kleine speeltuin. De grootste recreatieve aanpassing staat het westelijk deelgebied te wachten. Dit is een onbebouwd ter rein, dat aan de noord-en oostzijde wordt begrensd door de woonkern van Burgh. Kernmerkend voor dit landschapstype is de kleinschalig heid, die de houthallen, elzensingels en boomgaarden veroorzaken. In een structuurschets wordt aangegeven dat het besloten karakter beschermd en zonnodig versterkt dient te wor den. Uitbreiding van sportcentrum Kraijestein en bungalowpark Burghstede moet dan ook binnen dit kader gerealiseerd worden. Een hele opgave Dat is een hele opgave, want beide recreatievoorzieningen staat een uit voerig plan te wachten. Aan Kraije stein kan men bijvoorbeeld een buiten-en binnenzwembad (eventueel een golfslagbad), lig- en speelweiden, buiten-tennisbanen en een bui tensportveld toevoegen. Vanzelfspre kend vragen deze extra voorzienin gen ook weer om extra parkeer plaatsen. In totaal is voorzien in on geveer 250 plaatsen, waarvan er circa 40 nodig zullen zijn voor de voorgeno men groepsaccommodatie Deze laatste voorziening moet gaan voldoen aan de grote vraag naar slaapruimte voor sportgroepen uit den lande, die op de Kop van Schou wen enkele dagen de spieren willen trainen. Ibt nu toe lijkt het moeilijk grote groepen in de gemeente onder dak te verschaffen. De eerste kriti sche geluiden - onder meer van raadslid J. van de Berge (RU) zijn al gevallen, omdat een dergelijk ge bouw, ondanks het lage karakter, de natuurwaarde van de Karolingische Burcht kan aantasten. Uit de woorden van burgemeester J. L. Niemantsverdriet-Leenheer kan worden opgemaakt, dat de gemeente door privaat-rechtelijke bepalingen met de particuliere exploitanten van de nieuwe voorzieningen wil overeen komen, dat de recreatieve punten ook voor de plaatselijke bevolking toe gankelijk zullen zijn. Hiermee komt de gemeente dan onder meer tege moet aan de angst, dat een groot toe ristencentrum niet per definitie een beter leefklimaat met zich mee brengt. In de beleidsnota van het Verblijfs- recreatief Ontwikkelings Program ma (VOP) is op basis van een behoef teraming aangegeven hoeveel bun galows er in de periode 1985-90 gerali- seerd kunnen worden. Dit komt voor de uitbreiding van de Burghstede en het terrein aan de Kloosterweg op achtereenvolgens 125 en 200. De laat ste locatie kan 1990-95 nogeens 100 bungalows gebruiken. Voor alle duidelijkheid moet ge zegd, dat het hier slechts nog gaat om plannen op papier en de gemeente zal zeker niet nalaten, om alvorens kop pen met spijkers te slaan de nodige gelegenheid tot inspraak te geven. Het is nog niet duidelijk wanneer de Karolingse Burcht er uit zal zien als gepland en de eerste reacties van de gemeenteraadsleden varieëren nogal. Ziet de een de uitbreiding als vooruit gang, de ander houdt het hart vast voor de beschadiging van de natuur of de woonveranderingen voor de Westerschouwenaren. Het laatste woord is zeker nog niet gesproken. HAAMSTEDE Reisje bejaardensoos Traditiegetrouw werd ook dit jaar - als begin van het seizoen - weer een bustochtje georganiseerd door het be stuur van de bejaardensoos Haamste de. Per bus van de firma Van Oeveren, met aan het stuur de heer P. Mannie, ging het via de Brouwersdam rich ting Oostvoome en Brielle, om ver volgens via het Rotterdams havenge bied over de Grevelingendam terug te rijden. Voor velen was het de eerste maal dat het drukke surfgebeuren aan de buitenzijde van de Brouwers- dam konden gadeslaan. Onderweg toonde Mannie zich een volmaakt reisleider door te wijzen op de vele markante punten die te zien waren. In het restaurant „De Zalm" in Den Briel en in het restaurant aan de Gre velingendam werd een koffie-stop ge maakt. Mevrouw Van Oosterom die deze middag de leiding had dankte aan het slot de heer Mannie voor de goede verzorging van de reis en de deelne- mers/sters voor de gezellige sfeer op deze middag. Advertentie -ï-t De hoek op het Hofferplein zou volgens de heer W. F. Sprengelmeijer verbetering kunnen ondergaan door aankoop van particulier eigendom (grond en schuur op de hoek) en er enkele parkeerhavens te realiseren. Een voorziening, waar volgens hem grote behoefte aan is. Dan even naam en adres opgeven bij Dam 15 - Zierikzee

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 4