Vals, valser, vervalst Verouderde wetgeving staat vervolging vervalsers merkartikelen in de weg ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 22 augustus 1985 Nr. 23781 ROTTERDAM/ZIERIKZEE - Dagelijks trekken tallo ze fabrikanten van merkartikelen in de wereld zich de haren uit het hoofd over de toenemende vervalsingsprak tijken, die hun omzet bedreigen. Het probleem heeft de laatste jaren buitensporige vormen aangenomen, niet in de laatste plaats door de rol, die ons land erin speelt. De Zwitserse horloge-industrie schat, dat er jaarlijks tien miljoen vervalsingen van exclusieve uurwerken worden verhandeld. De Franse parfumfabrikanten geven op, dat zij in 1983 in de hele wereld vijftig miljard Franse francs (ongeveer achttien miljoen gulden) verlies leden als ge volg van het feit, dat de door hen ontworpen geuren wor den vervalst en verkocht. De parfumeurs schatten de handel in vervalste parfums op tien procent van hun jaarlijkse produktie. Alleen al in Nederland zouden zij hierdoor tientallen miljoenen guldens schade lijden. De vorige maand wees de vice-president van de Rotter damse rechtbank een eis toe aan Chanel en Yves Saint Laurent, om handelaren in nagemaakte flesjes parfum te gijzelen zodra zij erop betrapt worden, dat zij zich op nieuw met die handel bezig houden. De vervalste par fums waren ontdekt door het Londense detective-bureau Carratu International, dat zich heeft gespecialiseerd in de opsporing van merkvervalsingen. Enkele jaren gele den sloegen de Parijse modehuizen, parfumfabrikanten, ontwerpers van sportkleding en Zwitserse horloge fabrikanten de handen ineen om het vervalsingspro bleem wereldwijd aan te pakken. Zij namen Carratu In ternational in de arm. Het bureau spoort over de hele we reld de vervalste produkten op en probeert in samenwerking met de plaatselijke justitie de vervalsers aan te pakken. Vincent Carratu is 56 jaar oud en direc teur van het detective-bureau. Hij vertelt over de erva ringen van Carratu International. „Nederland is hard op weg om een van de belangrijkste landen te wor den voor de handel en niet te verge ten, via de havens van Rotterdam en Amsterdam, voor de wereldwijde distributie van vervalste merkartike len", meent Carratu. Volgens hem wordt de Nederlandse markt over spoeld met vervalste kleding, vooral T-shirts van bekende merken, hor loges, luxe lederwaren, zoals tassen, koffers en portefeuilles, van beroem de ontwerpers en enorme hoeveelhe den parfums, zowel vrouwen- als mannenluchtjes. De Nederlandse za kenwereld heeft hiervoor volgens de detective het ideale klimaat gescha pen, door meer dan in welk ander land ook produkten in te voeren bui ten de door de fabrikanten ingestelde distributeurs om. Een goed voor beeld is de enorme hoeveelheid ke tens van goedkope drogisterijen, waarvan de vestigingen de laatste ja ren als paddestoelen uit de grond zijn gerezen. „Zij betrekken hun parfums door bijvoorbeeld alle kleinere groot handels in Frankrijk af te stropen, omdat de fabrikant alleen via de offi ciële importeur levert, die bovendien te duur is. Komt de fabrikant achter de parallel-import, dan krijgt de groothandel een verbod opgelegd nog verder te leveren. Zo'n drogisterij wordt daarop een belangrijk doelwit van vervalsers, die tegen een lage prijs een uiterlijk identiek produkt kunnen leveren". valsers nu al overgenomen", onder kent Carratu. Volgens Carratu heeft het verval sen van merkprodukten de laatste ja ren de vorm aangenomen van een enorme industrie, die wordt geleid en financieel gevoed door internationale misdaadorganisaties. „Vooral de syn dicaten, die zich met de handel in zijn om een nieuw produkt te ont werpen. Het samenstellen van een nieuw parfum vergt ontzettend veel kennis en geld. Dan komt het ont werp voor de verpakking en bij kle ding spelen stof en kleuren een be langrijke rol. Tenslotte trekt de fa brikant gigantische bedragen uit voor reclame om het nieuwe produkt over de hele wereld te introduceren en aan de man te brengen. Dan pas wordt eraan verdiend. Al deze kosten hoeft de vervalser niet te maken. Hoe succesvoller een artikel is, hoe lucratiever het is om het na te ma ken". Hoe komt Carratu International de vervalsingen op het spoor? „Meestal doordat regelmatige gebruikers van bijvoorbeeld een bepaald parfum bij de fabriek gaan klagen over de slech te kwaliteit of' doordat het sneller vervliegt". Dat komt doordat de ver valsingen een chemische samenstel ling hebben. De 'echte' parfums heb ben veelal natuurlijke grondstoffen. Een waarschuwende vinger steekt Carratu op aangaande het gebruik van nagemaakte parfums en toiletar tikelen, zoals after-shave. „In de ille gale fabriekjes vindt geen controle op kwaliteit en hygiëne plaats, zodat gebruikers gemakkelijk huidirrita ties op kunnen lopen", voegt hij eraan toe. De speurders van Carratu Inter national werken nauw samen met de lokale politie en in Nederland met de Economische Controle Dienst. Dat Nederland een waar Mekka voor ver valsers aan het worden is, komt vol gens Carratu vooral door de lage prioriteit, die justitie aan de merk naamvervalsing heeft gegeven. wetgeving tot stand te brengen. „Het gaat niet alleen om de mode artikelen, maar ook om computer programma's en muziek- en video cassettes, die voor een zeer belang rijk deel in Nederland worden gekopieerd en vervolgens worden geëxporteerd. Daarbij komt, dat zo wel de fabrikanten, die miljoenen in hun produkten investeren, als de consument die een 'echt' produkt denkt te kopen, beter moeten wor den beschermd". Er zijn weinig produkten die niet meer worden nagemaakt. In het hoofdkantoor van Carratu in Londen is een klein museum ingericht met vervalste spullen, die in de loop van de jaren zijn ontdekt. Tussen de par fums, kleding, horloges en tassen staan ook spuitbussen met insecten- verdelger, doosjes fnedicijnen, auto onderdelen en flessen Schotse whis ky van bekende merken. „Geen pro dukt is veilig. De enige raad, die ik de consument kan geven is in gere nommeerde winkels te kopen en op z'n hoede te zijn als een bepaald arti kel aanzienlijk goedkoper dan de of ficiële adviesprijs wordt aangebo den. In dat geval is het vrijwel zeker een vervalsing". Ook de Economische Controle Dienst constateert de laat ste tijd een enorme toename van ver valste artikelen. Volgens het hoofd van de Centrale Afdeling Recherche, mr A. G. M. Peters, wordt er in Ne derland op vrij grote schaal met mer ken geknoeid. Verouderde wetgeving Niet exclusief „Dit gaat lang niet alleen op voor parfums", vervolgt Carratu. „Ook. een kleine juwelier, die graag een be kend merk horloge wil verkopen, maar door de fabrikant niet als exclu sief genoeg wordt beschouwd, kan be wust of onbewust in de verleiding ko men om vervalsingen te gaan verkopen waar bovendien meer winst op zit. Bij Carrier is het zelfs zo sterk, dat het lederen vignet, dat bij de offi ciële verkooppunten in de etalages staat, ook al wordt nagemaakt". De kwaliteit van de vervalste pro dukten is volgens Carratu goed. Een uitzondering maakt hij evenwel voor de parfums. „De Italianen zijn meesters in het exact kopiëren van horloges, kleding en lederwaren. Ook komt er veel kleding en leer uit Spanje en Griekenland en verder van alles en nog wat uit het Verre Oos ten". Om aan te geven hoe precies de vervalsers te werk gaan laat Carratu een op het oog peperduur Cartier- horloge zien. Met een juweliersloep is op de wijzerplaat te zien, dat een van de poten van de V in de Romein se VII is opgebouwd uit minuscuul kleine lettertjes, die de merknaam vormen. Om vervalsing te voorko men. „Zelfs dat facet hebben de ver- Afschrikken Op het vervalsen van merkproduk ten staat maximaal drie maanden ge vangenisstraf of een boete van 100.000 gulden. Volgens Carratu volstrekt onvoldoende om de interna tionale onderwereld af te schrikken. Bovendien beschikt de Nederlandse politie vanwege lage strafbaarstel ling slechts over beperkte opspo- ringsmogeli j kheden Hij wijst erop, dat de wetgeving in West-Duitsland en Frankrijk de mo gelijkheid biedt om als belangheb bende partij in een civiele procedure een vergunning tot in beslagname van goederen te vorderen. „Als dat in Nederland ook mogelijk was, zou den we al een heel eind geholpen zijn", aldus de detective, die ervan overtuigd is, dat de EG-landen ge dwongen zullen worden binnen een paar jaar een soort standaard- Zijn dienst is ongeveer een jaar ge leden begonnen met het onderzoeken van merkvervalsingen, maar wordt daarbij ook gehinderd door de verou derde wetgeving. De dienst neemt de laatste tijd vooral kleding in beslag, bij handelaren en op markten. „In het algemeen geldt, dat alles wat sterk in de mode is, wordt nage maakt, maar ik heb de indruk, dat de consument er goed van op de hoogte is, wat hij koopt. Als je op de markt twintig gulden voor een shirt be taalt, dat in de winkel vier keer zo duur is, dan kun je op je vingers uit tellen, dat het om een vervalsing gaat", stelt Peters vast. Een interde partementale werkgroep is momen teel bezig het probleem van de merk vervalsingen te inventariseren. Daarbij wordt ook de strafrechtelij ke kant van de zaak bekeken. Het eindrapport met aanbevelingen wordt door het ministerie van Justi tie dit najaar verwacht. harddrugs bezighouden hebben hun geld in de vervalsingsindustrie gesto ken. We hebben hier dan ook te ma ken met harde criminelen, die er zelfs niet voor terugdeinzen om een gewa pende overval te laten plegen om de vervalsingen te financieren. Ik heb daar bewijzen van". Het is volgens Carratu niet zo, dat de ontwerpen via bedrijfsspionage worden gestolen. „Zodra een produkt op de markt is, wordt een exemplaar gekocht, door de eigen ontwerpers simpelweg geko pieerd en in de eigen fabrieken en masse gefabriceerd. Alleen de uur werken zelf. vandaag de dag bijna al lemaal quarts waar nauwelijks iets aan kapot kan gaan, worden niet na gemaakt. maar bij uurwerkfabrie- ken gekocht en in de vervalste kasten gezet". Eenvoudiger "Met kleding ligt het nog veel een voudiger, omdat alleen de merkjes, die als 'herkenningsteken' op bij voorbeeld T-shirts prijken, hoeven te worden vervalst. Die merkjes zijn - bijvoorbeeld op Nederlandse week markten - al los te koop. Natuurlijk dringt de vraag zich op, of dat kopiëren wel zo erg is voor de consument. Veel mensen kunnen zich door de vervalsingen immers een ar tikel veroorloven, dat ze anders nooit zouden kunnen kopen. ,,Het is je reinste diefstal, puur crimineel", zegt Carratu fel. „Je moet niet verge ten, dat er vaak jaren mee gemoeid

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 5