TAPTOE BRUINISSE Taptoe en tap toe muzikaal springlevend financieel bijna begraven BRUINISSE - „Desondanks zeggen wij tot volgend jaar". Met deze spontane kreet besloot Joop Klein, voorzitter van de Stichting Combinatie van Korpsen, de vijftiende Bruse Taptoe, maar de kans dat Klein in 1985 Bruinisse als speaker tijdens een muzikale happening zal bezoeken lijkt uiterst gering. Voorzitter Bram Bal van de organiserende Stichting Festiviteiten Bruinisse toonde zich uiterst pessimistisch over de continuering van het Taptoe-gebeuren in de Duivelandse gemeente. Om en nabij vijfhonderd bezoekers waren getuige van het uitstekende muzikale gebeuren, hetgeen ongeveer hetzelfde aantal betekende als bij de vorige editie. „De laatste jaren moest er een fiks nadelig saldo genoteerd worden. Dit jaar is het verlies met ongeveer vierduizend gulden nog groter. Het potje is nu nagenoeg leeg, hetgeen betekent dat de kans, dat er een volgende Taptoe komt vrijwel nihil is", erkende Bal, terwijl hij teruggetrokken in een hoekje van het Bruse sportterrein de aftocht van de vier deelnemende korpsen bekeek. Aangaande een eventuele ondersteuning via subsidiëring door de gemeente had Bal eveneens een duidelijke opinie. „We worden al gedeeltelijk gesubsidieerd door de gemeente. Ik ben ervan overtuigd dat we daar geen hogere subsidie hoeven te verwachten om de doodeenvoudige reden, dat de gemeente ook niet meer kan doen. Ook daar is de financiële situatie dusdanig dat we aan het plafond zitten", legde hij uit. Aardig, maar zeker nog niet super, was de show, die het Drum- en Bugle-korps Avalence uit Vlaardingen ten beste gaf, maar dat lijkt nog maar een kwestie van tijd. Avalence bestaat onder deze naam nog maar amper vijf maanden. Daarvoor trad het korps op de voorgrond als De Pijpers. Medio maart 1985 kwam er evenwel een nieuwe naam, verschenen er nieuwe uniformen en werd ook het instrumentarium geheel vernieuwd. Ondermeer werden mellofoons en sousafoons toegevoegd en het geheel werd een zo goed mogelijke kopie van een Amerikaans drumkorps. Avalence valt, zoals zoveel op overzeese leest geschoeide formaties in drie groepen uiteen, zodat drum major Johan Struis de suprematie heeft over een hornline, een drumline en een color-guard. Vooral dit laatste onderdeel speelt in éen Amerikaanse formatie een niet weg te denken rol. Optisch liet Avalence zien het show-element op z'n Amerikaans reeds prima te beheersen. De muzikale prestatie is evenwel vooralsnog niet datgene wat het zijn moet, maar het lijkt zeer aannemelijk dat de band op zeer korte termijn onder de bezielende leiding van Struis ook dit onderdeel tot in de puntjes onder de duim krijgt. Na een perfecte rolling-up, die geldt als presentatie aan het publiek bracht Avalence als opmerkelijkste stukken 'Down The Dolce Vita', 'Georgia' en 'Memory'. Aardige vondsten zaten met name in het ongeveer zeventienhonderd", vertelde de Bruse burgervader met de nodige weemoed. Vanavond kregen we een Taptoe te zien van een klasse en een niveau, waar veel grotere gemeenten jaloers op kunnen zijn. Helaas steekt het aantal toeschouwers evenwel schril af tegen deze klasse. Het zou jammer zijn als dit inderdaad de laatste Tiptoe zoe zijn, maar ik denk, dat het voor de Stichting Festiviteiten Bruinisse financieel niet meer te doen is. Persoonlijk vind ik dit gebeuren een vera de- een show, die voortreffelijk was opgebouwd. Zowel muzikaal als visueel traden alle gelederen van de band op de voorgrond, hetgeen te vaak een groot gemis is. Regelmatig plegen korpsen hun 'sterke gedeelte' extra in de kijker te plaatsen en de wat 'zwakkere onderdelen' min of meer opzettelijk minder aandacht te geven. Bij Juliana was dat bepaald niet het geval, eigenlijk voornamelijk omdat de Amersfoortse Muziek- en Showband nauwelijks zwakke onderdelen heeft. In het achttien minuten Renesse, maar groeide in het jaar dat verstreek vooral disciplinair uit tot een ijzersterke formatie. De Zwijndrechtse showband bracht een vooral met Beatlesnummers doorspekt programma onder de verzamelnaam 'The Mystery Tbur'. Na de vertolking van ondermeer 'Golden Slumbers' leverde de drumsectie een gave vertolking van 'We Can Work It Out' af. Het tweede deel van de show kreeg als opener 'Here, There, Ev'ry where', waarna ook nog enkele maten van 'Ob-la-di, Ob-la-da', 'Lady Madonna', 'With A Little Help From My Friend' en 'Michelle' werden afgeleverd. Het muzikale deel werd uitstekend aangevuld door een gaaf optreden van de uitgebreide groep color-guards onder leiding van Tiny Schaberig. Zij excelleerden met name tijdens de uitvoering van 'Norwegian Woods'. Alles bijeen liet Jong Holland horen over een geheel eigen sound te beschikken. Het muzikale en visuele klapstuk van de avond was zonder twijfel het tweede optreden van Muziek- en Showband Juliana. De Amersfoortse formatie kreeg na afsluiting van de Gala-show, waarmee de Taptoe werd geopend voldoende tijd om zich geheel in een nieuw kostuum te steken. Bij de terugkeer bleek Juliana een fikse stap in het verleden te hebben gedaan. De formatie verscheen voor een historische show in kledij stammend uit het riddertijdperk, hetgeen voor een oogstrelend geheel zorgde. Als klap op de vuurpijl leverde de formatie ook muzikaal een hoogstaande show af. De show was opgebouwd uit toppers uit de klassieke en semi-klassieke muziek met een vertolking van de Triomfmars uit Verdi's opera Aïda als fenomenale afsluiter. Voordien schalden ondermeer 'Trumpet Volantery', het Adagio van Johannes Brahms en Die Leichte Kavalerie van Franz von Suppé over het Taptoe-terrein. Als toegift vertolkte Juliana tijdens de afmars de befaamde Radetzky-mars. Het aanwezige publiek waardeerde de perfecte show, die inmiddels ook in zijn geheel op een langspeelplaat verkrijgbaar is, optimaal. Juliana maakte met de show nationale en internationale furore in Belgié, Engeland en Duitsland. Op eigen bodem trad de formatie vooral in de grote spotlights tijdens de Nationa le Thptoe Breda, waar eveneens de historische show werd opgevoerd. BRUINISSE - De Taptoe heeft op het terrein van de militaire muziek altijd een bijzondere plaats ingenomen. Het Taptoe-signaal was oorspronkelijk een signaal geblazen op hoorn of trompet, of geslagen op de trom. Werd dit signaal geblazen of geslagen, dan moesten de soldaten zich naar hun verblijven begeven. De 'tap' ging 'toe'. In Duitsland werd een zogenaamde 'spil' uitgezonden. Deze spil be stond uit een tamboer en een pijper. De tamboer sloeg met zijn stok op de 'Zapfen' van het vat. Vandaar in Duitsland de naam 'Zapfenstreich'. Later ontstond het gebruik op een Taptoe-signaal een koraal te laten volgen (omstreeks 1813). Toen het Taptoe-signaal als zodanig zijn betekenis had verloren, werd de Taptoe een militair ceremonieel ter afsluiting van de dag. Het Taptoe signaal en het koraal werden gevolgd door marsen en het geheel werd besloten met de regimentsmars en het Wilhelmus. Naar angels voorbeeld is de Taptoe de laatste tientallen jaren uitgegroeid tot een show, een demonstratie, waarin de medewerkende muziek- en tamboerkorpsen alleen of gezamenlijk optreden. Het optreden wordt besloten met een finale, die te beschouwen is als de voortzetting van de oorspronkelijke Taptoe. optreden van de color-guards, maar ook hier vergt de bijschaving nog enige tijd. Ondanks de kritische kanttekeningen was Avalance een aantrekkelijk Thptoe-deelnemer. De Vlaardingse formatie had haar klapstuk evenwel bewaard voor de finale. De vertolking van 'Chariots Of Fire' had zeker meer bijval gekregen in het eigen lange optreden. Nu verzoop het nummer enigszins in de melee van finale- acts. Reeds diverse jaren - sinds 1971 - gaan de Muziekverenigingen 'Nu met Hope' uit Bruinisse en 'Oefening en Uitspanning' uit Nieuwerkerk hand in hand door het muzikale leven. Door een terugloop van leden in de twee Duivelandse verenigingen was het voor beide ondoenlijk nog acceptabel afzonderlijk naar buiten te treden. De fusie maakte van de twee toen een aanvaardbaar geheel, dat een redelijke muzikale prestatie kan neerzetten, zoals tijdens de Bruse Tiptoe 1985 duidelijk werd. Onder leiding van tambour-maitre Jaap van Putten en dirigent Adrie Radewalt bracht de combinatie een aantal aardige nummers, waarvan vooral de Beatles-compositie 'Hey Jude' uitstekend was. De color- guards stonden zoals altijd onder leiding van Ellen Bom en Ellen Schilperoort. Enige uitbreiding van het aantal meisjes zou hier zeker niet misstaan, maar verder was de presentatie hier zeker aanvaardbaar voor het niveau waarop 'Nu met Hope' en 'Oefening en Uitspanning' acteren. Enige gelijkenis met het eerder optredende Avalence vertoonde Showband Jong Holland uit Zwijndrecht. Het grote verschil was evenwel de grotere ervaring in Amerikaans-getinte optredens, terwijl ook de quantiteit muzikanten en color-guards voor een beter geheel zorgden. Het geheel werd geleid door Tiny Schaberig. Arjan van der Dussen en muzikaal leider Adrie van der Linde. Jong Holland was in 1984 ook van de partij op Thptoe Als afsluiter van de uitstekende twee uur durende Thptoe verschenen de vier meewerkende korpsen nog een keer op het Taptoe-terrein om afscheid te nemen van het publiek, dat het Bruse muzikale gebeuren trouw bleef. Nadat de korpsen op muziek van 'Nu met Hope'/,Oefening en Uitspanning' waren opgemarcheerd, opende Avalance de finale met een reprise van 'Down The Dolce Vita'. Hierna pakte Jong Holland uit met 'Chariots Of Fire', waarna de 'thuis club' vervolgde met de interpratie van het koraal 'In De Late Avondschemering'. Het allerlaatste woord had tenslotte Juliana Amersfoort. Na het Thptoe-signaal verzorgde deze formatie het natio nale volkslied 'Wilhelmus'. Voordat er een punt werd gezet achter de vijftiende Taptoe Bruinisse richtte burgemeester T. C. Hekman nog enkele woorden tot de aanwezigen. Het valt te hopen, dat de Stichting Festiviteiten Bruinisse nog een oplossing vindt voor de ontstane precaire situatie, waarin het Thptoe-gebeuren verzeild is geraakt. Mogelijk vindt de plaatselijke overheid toch een gaatje om de organisatie te steunen. Gedacht kan ongetwijfeld ook worden aan sponsoring vanuit het bedrijfsleven, maar dan zullen gegadigden zich op korte termijn moeten melden, omdat het opzetten van een Thptoe van niveau bijzonder veel tijd vergt. Daar kunnen de organiserende instanties in Renesse en Bruinisse zeker over meepraten. Zowel voor de Westhoek als voor het oostelijke gedeelte van Schouwcn-Duiveland zou een abrupt einde een gemis van importantie zijn, want zowel Tiptoe Renesse' als Tptoe Bruinisse' zijn het waard te blijven bestaan. Tekst: Peter Wijnen Foto's: Joh. D. C. Berrevoets ming in onze cultuur. Er werd een hoogstaande prestatie geleverd door de deelnemende korpsen en de organisatie, maar ik heb er alle begrip voor, dat het niet meer rond te breien is. Ik hoop van harte, dat er nog een oplossing gevonden kan worden, want de Thptoe Bruinisse is het waard". Behalve burgemeester Hekman waren ook wethouder M. J. van de Velde en gemeentesecretaris B. de Groot op het Tiptoe-terrein aanwezig om getuige te zijn van het optreden van de vier uitgenodigde korpsen, die samen voor een gevarieerd Tiptoe-programma zorgden. Nadat de korpsen een aanlooproute door Bruinisse naar het sportterrein hadden afgelegd presenteerden zij zich een voor een en vervolgens gezamenlijk aan het opgekomen publiek. De eigenlijke Thptoe werd geopend door Muziek- en Showband Juliana uit Amersfoort. Deze zeer bekende in 1926 opgerichte formatie leverde een Gala-show af, die muzikaal tot een zeer grote hoogte steeg. Onder de leiding van Meindert van Loveren bracht de zeventigkoppige formatie durende eerste optreden vielen vooral de interpretaties van de Grenadiersmars. van het thema uit de film 'Een Brug T? Ver' en Tunes Of The United Kingdom op. Later op de avond zou Juliana alleen nog overtroffen warden dnnr zichzelf. Voordat Joop Klein zich min of meer persoonlijk uitnodigde voor de Bruse Taptoe 1986 besloot burge meester T. C. Hekman via een korte toespraak de vijftiende Tiptoe Bruinisse. ,,Het Thptoe-gebeuren in deze gemeente begon vijftien jaar geleden heel eenvoudig. Van jaar tot jaar groeide de Taptoe verder uit. Ik mocht er als burgemeester inmiddels tien meemaken. We hadden heel goede jaren, met als toppers bezoekersaantallen van

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 4