TAPTOE BRUINISSE
Taptoe en
tap toe
muzikaal springlevend
financieel bijna begraven
BRUINISSE - „Desondanks zeggen wij tot volgend
jaar". Met deze spontane kreet besloot Joop Klein,
voorzitter van de Stichting Combinatie van Korpsen,
de vijftiende Bruse Taptoe, maar de kans dat Klein in
1985 Bruinisse als speaker tijdens een muzikale
happening zal bezoeken lijkt uiterst gering. Voorzitter
Bram Bal van de organiserende Stichting Festiviteiten
Bruinisse toonde zich uiterst pessimistisch over de
continuering van het Taptoe-gebeuren in de
Duivelandse gemeente. Om en nabij vijfhonderd
bezoekers waren getuige van het uitstekende muzikale
gebeuren, hetgeen ongeveer hetzelfde aantal betekende
als bij de vorige editie. „De laatste jaren moest er een
fiks nadelig saldo genoteerd worden. Dit jaar is het
verlies met ongeveer vierduizend gulden nog groter.
Het potje is nu nagenoeg leeg, hetgeen betekent dat de
kans, dat er een volgende Taptoe komt vrijwel nihil
is", erkende Bal, terwijl hij teruggetrokken in een
hoekje van het Bruse sportterrein de aftocht van de
vier deelnemende korpsen bekeek. Aangaande een
eventuele ondersteuning via subsidiëring door de
gemeente had Bal eveneens een duidelijke opinie. „We
worden al gedeeltelijk gesubsidieerd door de
gemeente. Ik ben ervan overtuigd dat we daar geen
hogere subsidie hoeven te verwachten om de
doodeenvoudige reden, dat de gemeente ook niet meer
kan doen. Ook daar is de financiële situatie dusdanig
dat we aan het plafond zitten", legde hij uit.
Aardig, maar zeker nog niet
super, was de show, die het Drum-
en Bugle-korps Avalence uit
Vlaardingen ten beste gaf, maar dat
lijkt nog maar een kwestie van tijd.
Avalence bestaat onder deze naam
nog maar amper vijf maanden.
Daarvoor trad het korps op de
voorgrond als De Pijpers. Medio
maart 1985 kwam er evenwel een
nieuwe naam, verschenen er nieuwe
uniformen en werd ook het
instrumentarium geheel vernieuwd.
Ondermeer werden mellofoons en
sousafoons toegevoegd en het geheel
werd een zo goed mogelijke kopie
van een Amerikaans drumkorps.
Avalence valt, zoals zoveel op
overzeese leest geschoeide formaties
in drie groepen uiteen, zodat drum
major Johan Struis de suprematie
heeft over een hornline, een
drumline en een color-guard. Vooral
dit laatste onderdeel speelt in éen
Amerikaanse formatie een niet weg
te denken rol. Optisch liet Avalence
zien het show-element op z'n
Amerikaans reeds prima te
beheersen. De muzikale prestatie is
evenwel vooralsnog niet datgene
wat het zijn moet, maar het lijkt
zeer aannemelijk dat de band op
zeer korte termijn onder de
bezielende leiding van Struis ook
dit onderdeel tot in de puntjes
onder de duim krijgt. Na een
perfecte rolling-up, die geldt als
presentatie aan het publiek bracht
Avalence als opmerkelijkste
stukken 'Down The Dolce Vita',
'Georgia' en 'Memory'. Aardige
vondsten zaten met name in het
ongeveer zeventienhonderd",
vertelde de Bruse burgervader met
de nodige weemoed. Vanavond
kregen we een Taptoe te zien van
een klasse en een niveau, waar veel
grotere gemeenten jaloers op
kunnen zijn. Helaas steekt het
aantal toeschouwers evenwel schril
af tegen deze klasse. Het zou
jammer zijn als dit inderdaad de
laatste Tiptoe zoe zijn, maar ik
denk, dat het voor de Stichting
Festiviteiten Bruinisse financieel
niet meer te doen is. Persoonlijk
vind ik dit gebeuren een vera de-
een show, die voortreffelijk was
opgebouwd. Zowel muzikaal als
visueel traden alle gelederen van de
band op de voorgrond, hetgeen te
vaak een groot gemis is. Regelmatig
plegen korpsen hun 'sterke gedeelte'
extra in de kijker te plaatsen en de
wat 'zwakkere onderdelen' min of
meer opzettelijk minder aandacht te
geven. Bij Juliana was dat bepaald
niet het geval, eigenlijk
voornamelijk omdat de
Amersfoortse Muziek- en Showband
nauwelijks zwakke onderdelen
heeft. In het achttien minuten
Renesse, maar groeide in het jaar
dat verstreek vooral disciplinair uit
tot een ijzersterke formatie. De
Zwijndrechtse showband bracht een
vooral met Beatlesnummers
doorspekt programma onder de
verzamelnaam 'The Mystery Tbur'.
Na de vertolking van ondermeer
'Golden Slumbers' leverde de
drumsectie een gave vertolking van
'We Can Work It Out' af. Het
tweede deel van de show kreeg als
opener 'Here, There, Ev'ry where',
waarna ook nog enkele maten van
'Ob-la-di, Ob-la-da', 'Lady Madonna',
'With A Little Help From My
Friend' en 'Michelle' werden
afgeleverd. Het muzikale deel werd
uitstekend aangevuld door een gaaf
optreden van de uitgebreide groep
color-guards onder leiding van Tiny
Schaberig. Zij excelleerden met
name tijdens de uitvoering van
'Norwegian Woods'. Alles bijeen liet
Jong Holland horen over een geheel
eigen sound te beschikken.
Het muzikale en visuele klapstuk
van de avond was zonder twijfel het
tweede optreden van Muziek- en
Showband Juliana. De
Amersfoortse formatie kreeg na
afsluiting van de Gala-show,
waarmee de Taptoe werd geopend
voldoende tijd om zich geheel in
een nieuw kostuum te steken. Bij
de terugkeer bleek Juliana een
fikse stap in het verleden te hebben
gedaan. De formatie verscheen voor
een historische show in kledij
stammend uit het riddertijdperk,
hetgeen voor een oogstrelend geheel
zorgde. Als klap op de vuurpijl
leverde de formatie ook muzikaal
een hoogstaande show af. De show
was opgebouwd uit toppers uit de
klassieke en semi-klassieke muziek
met een vertolking van de
Triomfmars uit Verdi's opera Aïda
als fenomenale afsluiter. Voordien
schalden ondermeer 'Trumpet
Volantery', het Adagio van Johannes
Brahms en Die Leichte Kavalerie
van Franz von Suppé over het
Taptoe-terrein. Als toegift vertolkte
Juliana tijdens de afmars de
befaamde Radetzky-mars. Het
aanwezige publiek waardeerde de
perfecte show, die inmiddels ook in
zijn geheel op een langspeelplaat
verkrijgbaar is, optimaal. Juliana
maakte met de show nationale en
internationale furore in Belgié,
Engeland en Duitsland. Op eigen
bodem trad de formatie vooral in de
grote spotlights tijdens de Nationa
le Thptoe Breda, waar eveneens de
historische show werd opgevoerd.
BRUINISSE - De Taptoe
heeft op het terrein van de
militaire muziek altijd een
bijzondere plaats ingenomen.
Het Taptoe-signaal was
oorspronkelijk een signaal
geblazen op hoorn of
trompet, of geslagen op de
trom. Werd dit signaal
geblazen of geslagen, dan
moesten de soldaten zich
naar hun verblijven begeven.
De 'tap' ging 'toe'.
In Duitsland werd een
zogenaamde 'spil'
uitgezonden. Deze spil be
stond uit een tamboer en een
pijper. De tamboer sloeg met
zijn stok op de 'Zapfen' van
het vat. Vandaar in Duitsland
de naam 'Zapfenstreich'.
Later ontstond het gebruik
op een Taptoe-signaal een
koraal te laten volgen
(omstreeks 1813). Toen het
Taptoe-signaal als zodanig
zijn betekenis had verloren,
werd de Taptoe een militair
ceremonieel ter afsluiting
van de dag. Het Taptoe
signaal en het koraal werden
gevolgd door marsen en het
geheel werd besloten met de
regimentsmars en het
Wilhelmus.
Naar angels voorbeeld is de
Taptoe de laatste tientallen
jaren uitgegroeid tot een
show, een demonstratie,
waarin de medewerkende
muziek- en tamboerkorpsen
alleen of gezamenlijk
optreden. Het optreden wordt
besloten met een finale, die
te beschouwen is als de
voortzetting van de
oorspronkelijke Taptoe.
optreden van de color-guards, maar
ook hier vergt de bijschaving nog
enige tijd. Ondanks de kritische
kanttekeningen was Avalance een
aantrekkelijk Thptoe-deelnemer. De
Vlaardingse formatie had haar
klapstuk evenwel bewaard voor de
finale. De vertolking van 'Chariots
Of Fire' had zeker meer bijval
gekregen in het eigen lange
optreden. Nu verzoop het nummer
enigszins in de melee van finale-
acts.
Reeds diverse jaren - sinds 1971 -
gaan de Muziekverenigingen 'Nu
met Hope' uit Bruinisse en
'Oefening en Uitspanning' uit
Nieuwerkerk hand in hand door het
muzikale leven. Door een terugloop
van leden in de twee Duivelandse
verenigingen was het voor beide
ondoenlijk nog acceptabel
afzonderlijk naar buiten te treden.
De fusie maakte van de twee toen
een aanvaardbaar geheel, dat een
redelijke muzikale prestatie kan
neerzetten, zoals tijdens de Bruse
Tiptoe 1985 duidelijk werd. Onder
leiding van tambour-maitre Jaap
van Putten en dirigent Adrie
Radewalt bracht de combinatie een
aantal aardige nummers, waarvan
vooral de Beatles-compositie 'Hey
Jude' uitstekend was. De color-
guards stonden zoals altijd onder
leiding van Ellen Bom en Ellen
Schilperoort. Enige uitbreiding van
het aantal meisjes zou hier zeker
niet misstaan, maar verder was de
presentatie hier zeker aanvaardbaar
voor het niveau waarop 'Nu met
Hope' en 'Oefening en Uitspanning'
acteren.
Enige gelijkenis met het eerder
optredende Avalence vertoonde
Showband Jong Holland uit
Zwijndrecht. Het grote verschil was
evenwel de grotere ervaring in
Amerikaans-getinte optredens,
terwijl ook de quantiteit
muzikanten en color-guards voor
een beter geheel zorgden. Het
geheel werd geleid door Tiny
Schaberig. Arjan van der Dussen en
muzikaal leider Adrie van der
Linde. Jong Holland was in 1984
ook van de partij op Thptoe
Als afsluiter van de uitstekende
twee uur durende Thptoe verschenen
de vier meewerkende korpsen nog
een keer op het Taptoe-terrein om
afscheid te nemen van het publiek,
dat het Bruse muzikale gebeuren
trouw bleef. Nadat de korpsen op
muziek van 'Nu met
Hope'/,Oefening en Uitspanning'
waren opgemarcheerd, opende
Avalance de finale met een reprise
van 'Down The Dolce Vita'. Hierna
pakte Jong Holland uit met
'Chariots Of Fire', waarna de 'thuis
club' vervolgde met de interpratie
van het koraal 'In De Late
Avondschemering'. Het allerlaatste
woord had tenslotte Juliana
Amersfoort. Na het Thptoe-signaal
verzorgde deze formatie het natio
nale volkslied 'Wilhelmus'. Voordat
er een punt werd gezet achter de
vijftiende Taptoe Bruinisse richtte
burgemeester T. C. Hekman nog
enkele woorden tot de aanwezigen.
Het valt te hopen, dat de
Stichting Festiviteiten Bruinisse
nog een oplossing vindt voor de
ontstane precaire situatie, waarin
het Thptoe-gebeuren verzeild is
geraakt. Mogelijk vindt de
plaatselijke overheid toch een
gaatje om de organisatie te steunen.
Gedacht kan ongetwijfeld ook
worden aan sponsoring vanuit het
bedrijfsleven, maar dan zullen
gegadigden zich op korte termijn
moeten melden, omdat het opzetten
van een Thptoe van niveau
bijzonder veel tijd vergt. Daar
kunnen de organiserende instanties
in Renesse en Bruinisse zeker over
meepraten. Zowel voor de Westhoek
als voor het oostelijke gedeelte van
Schouwcn-Duiveland zou een abrupt
einde een gemis van importantie
zijn, want zowel Tiptoe Renesse' als
Tptoe Bruinisse' zijn het waard te
blijven bestaan.
Tekst: Peter Wijnen
Foto's: Joh. D. C. Berrevoets
ming in onze cultuur. Er werd een
hoogstaande prestatie geleverd door
de deelnemende korpsen en de
organisatie, maar ik heb er alle
begrip voor, dat het niet meer rond
te breien is. Ik hoop van harte, dat
er nog een oplossing gevonden kan
worden, want de Thptoe Bruinisse is
het waard".
Behalve burgemeester Hekman
waren ook wethouder M. J. van de
Velde en gemeentesecretaris B. de
Groot op het Tiptoe-terrein
aanwezig om getuige te zijn van het
optreden van de vier uitgenodigde
korpsen, die samen voor een
gevarieerd Tiptoe-programma
zorgden. Nadat de korpsen een
aanlooproute door Bruinisse naar
het sportterrein hadden afgelegd
presenteerden zij zich een voor een
en vervolgens gezamenlijk aan het
opgekomen publiek. De eigenlijke
Thptoe werd geopend door Muziek-
en Showband Juliana uit
Amersfoort. Deze zeer bekende in
1926 opgerichte formatie leverde een
Gala-show af, die muzikaal tot een
zeer grote hoogte steeg. Onder de
leiding van Meindert van Loveren
bracht de zeventigkoppige formatie
durende eerste optreden vielen
vooral de interpretaties van de
Grenadiersmars. van het thema uit
de film 'Een Brug T? Ver' en Tunes
Of The United Kingdom op. Later
op de avond zou Juliana alleen nog
overtroffen warden dnnr zichzelf.
Voordat Joop Klein zich min of
meer persoonlijk uitnodigde voor
de Bruse Taptoe 1986 besloot burge
meester T. C. Hekman via een korte
toespraak de vijftiende Tiptoe
Bruinisse. ,,Het Thptoe-gebeuren in
deze gemeente begon vijftien jaar
geleden heel eenvoudig. Van jaar tot
jaar groeide de Taptoe verder uit. Ik
mocht er als burgemeester
inmiddels tien meemaken. We
hadden heel goede jaren, met als
toppers bezoekersaantallen van