Beurtvaart Goes-Zierikzee v.v. herleeft ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 14 juni 1985 Nr. 23742 5 oprichting van Rederij Schel destroom' door Guus van Rekke en Nico de Wit, respectievelijk schipper op 'De Avontuur' en 'De Verwach ting'. Met het organiseren van diverse dag- en weektochten en de beurtvaart Goes-Zierikzee voor groepen en par ticulieren wordt getracht wat geld in het laadje te krijgen, voornamelijk ter ondersteuning van het werk van de Stichting Zeilvaart Goes. Historie Nico de Wit vertelt, dat zijn klip peraak 'De Verwachting' in 1910 werd gebouwd op de werf Appelo-Zwart- sluis. („Dezelfde werf waar het schip van mijn grootvader werd gebouwd", laat havenmeester Remy Visscher en thousiast weten). 'De Verwachting' is 19,32 m lang en 4,43 m breed. Het be zit nu een 3 JP Lister motor van 30 pk en 1000 toeren. Het schip vervoerde tot in de veer tiger jaren aardappelen, turf en zand over de Gelderse IJssel. Maar....de glorietijd der zeilende bedrijfsvaar tuigen werd historie met de opkomst van de motor-vrachtschepen. De con currentie werd te groot en een fraai element uit de scheepvaartwereld was gedoemd te verdwijnen. 'De Verwachting' werd omgebouwd tot woonschip en deed in die functie tientallen jaren dienst. Tot het werd gekocht door iemand die er al het bruikbare vanaf haalde en uitslui tend de kale romp overbleef. Dat ge deelte lag drie jaar lang, vrijwel ge heel onder water in de Strafhaveni van De Vecht bij Nederhorstenberg.. In 1980 wisselde het van eigenaar. Wie en waarom? Wie koopt er nou zo'n oud en ver worden casco en waarom doet ie mand dat? Antwoord: Nico de Wit, een geheel opgeleide, maar werkloze goudsmit, die al meer dan twintig jaar op het water woonde en die - als hij in de edelmetalen niet aan de bak kon komen- zijn eigen baan wilde gaan creëren. Hij kocht het casco, om dat hij meteen zag dat 'De Verwach ting' een mooi zeilschip was geweest en....weer kon worden. Hij is nu vijf jaar bezig geweest met de restauratie. Een ambitieus karwei, want het vergt inzet om aan de gegevens te komen voor een ver antwoord herstel van dit soort sche pen. Die gegevens zijn te achterhalen bij musea, bij de werven waar oude bouwtekeningen bewaard werden en bij de schippers, die ooit zelf aan het roer stonden van zo'n zeilend be- drijfsvaartuig. Ze leven nog en wil len er graag over vertellen. Nico's huidige seheepsknecht Aage Fok- kens uit Wemeldinge werd op een klipperaak geboren en weet zich er ook nog heel wat van te herinneren. Nico is lid van de landelijke vereni ging Zeilend Bedrijfsvaartuig. Sa men met de Stichting Rond- en Plat- bodemjachten en de Stichting Botterbehoud vormt die vereniging een overkoepelend orgaan, dat zich inspant ten gunste van vroegere zeil- vrachtschepen en hun huidige eigena ren. Verschil Er is immers een groot verschil in benadering van het bezit van een oud woonhuis of een 'oude schuit'. Wie een historisch woonhuis- restaureert, komt (vroeger wat meer, nu wat min der) in aanmerking voor subsidie. Voor historische schepen zou dat ook zo moeten zijn, vindt het overkoepe lend orgaan. Een ander aspect vormt het ge meentelijk beleid ten opzichte van ontvangst en ligplaats voor dergelij ke schepen. In het verleden bestond er een wetje, dat schippers van zeilen de bedrijfsvaartuigen bestempelde als 'waterzigeuners' en op grond daarvan werden deze mensen niet al te spontaan ontvangen. Om huidige eigenaren van deze schepen in staat te stellen de boot te restaureren en in oude staat terug te brengen, zal hen ruimte geboden moeten worden, vindt de genoemde vereniging. Daarbij moet verder ge dacht worden aan bijvoorbeeld de voorziening van krachtstroom vanaf de kade. Ook de liggelden zijn uiter aard van belang. „Geen ligggelden als voor de recreatievaart", bepleit Nico: „ik ben beroepsvaarder, die er kenning wil ik ook". De belangenvereniging blijkt in middels voet aan de grond te krijgen, getuige de museumhaven in Rotter dam en het feit dat inmiddels ook in Leiden een plaats voor scheepvaart- nostalgie werd ingeruimd. Verder zal eveneens in Amsterdam plaats voor deze vaartuigen gecreëerd worden. Het zal duidelijk zijn, dat dergelijke havens geen 'scheepskerkhofdienen te zijn. Van de eigenaren wordt een serieus restauratieplan verwacht. Stap voor stap Restaureren is duur, zoals gezegd. Nico heeft het dan ook stap voor stap moeten doen en is eigenlijk nog niet gereed met zijn 'Verwachting'. Hij werkte de afgelopen jaren aan zijn schip in de havens van Spaarnedam, Amsterdam en Alkmaar. Het vaar tuig beschikt thans over elf slaap plaatsen en voor dagtochten kunnen er negentien personen mee. Met restaureren alleen ben je er dan nog niet, want regelmatig onder houd zal ook nodig blijven, dus moet er een vorm gevonden worden om het schip rendabel te maken. Recreatieve tochten vormden de oplossing. Daar waren ze op en rond het IJsselmeer al een poosje achter. Eigenlijk zijn daar met dit soort schepen zeer commer cieel opgezette bedrijven ontstaan, met het gevolg dat ten behoeve van goedlopende tochten consessies ge daan moeten worden ten aanzien van het scheepsinterieur. Dat wilde Nico niet. Toch heb je als schipper iemand nodig, die aan wal de boekingen en dergelijke voor je re gelt. Derhalve ging hij op zoek naar een vorm van aquisitie waarbij het schip centraal stond. Hij vond dat bij Rederij 'Scheldestroom' en het kwam tot een samenwerking. Vertellen Nico vertelt zijn passagiers tijdens de tochten over het zeilen en de histo rie van het voormalig vrachtschip. Wie een beetje fantasie heeft, hoort bij wijze van spreken de rauwe kre ten met de mededeling dat alle turf gelost is, of dat al het zand ligt gela den en dat vertrokken kan worden. Het schip wordt verhuurd met be manning. Bij het dagelijks reilen en zeilen wordt van de passagiers ver wacht dat ze een handje meehelpen. In de folder van Rederij 'Schel destroom' wordt gewezen op de mo gelijkheden van tochten voor jeugd verenigingen en clubs, ontspannïngs- reizen voor families, werk- en ont- moetingsreizen voor scholen en vor mingscentra, jubilea reünies en dergelijke. De vertrekhaven is Goes, maar in overleg kan ook vanuit een andere haven worden vertrokken. Afhanke lijk van wind en tij kan men, in on derling overleg met de schipper, zelf de reis bepalen. Maaltijden Voor de maaltijden moet zelf wor den gezorgd. Er wordt vanuit gegaan dat de vaste bemanning mee eet. Op verzoek - en tegen betaling uiteraard - kunnen de maaltijden echter ook aan boord verzorgd worden. Een drie delig kostuum of een cocktaildress zijn niet direct de eerste vereisten om mee te nemen aan boord. Aanbevolen wordt onder meer: sportschoenen, laarzen, oliegoed of regenkleding, een warme trui en....muziekinstru menten, want aan boord wordt mu ziek gemaakt en gezongen. Dat ge beurde vroeger, dat gebeurt anno 1985 weer. Voor dc beurtvaart Goes-Zierikzee, die overigens niet persé vice versa ge maakt behoeft te worden; alleen een tripje Goes-Zierikzee (of andersom) is ook mogelijk, kan men evenals voor boekingen van de andere toch ten, terecht bij Rederij 'Schel destroom', tel. (01106)-1714 of (01100)-31270 en bij de V.V.V. kantoren in Goes en Yersckc. Voor 'De Verwachting' was het don derdag slechts een kort verblijf in de Nieuwe Haven te Zierikzee. Om het oorspronkelijk beurtvaartschema enigszins aan te houden, moest om- steeks kwart over twee de terugreis naar Goes worden ingezet. De tros werd los gesmeten door Nico de Wit, met één t, geen nazaat van Johan de Witt dus. maar desondanks met nau tisch bloed in de aderen. Scheepshond Boefje laat de frisse zeebries met zijn haren spelen. Zijn snoet heft hij vergenoegd op naar de zon terwijl zijn baasje 'De Verwach ting' de Nieuwe Haven uit stuurt. Volgende week donderdag komen ze terug, want regelmaat is immers van groot belang in de beurt vaart. Foto's Joh. D. C. Berrevoets Tekst: Ali Pankow „Wat is een toepasselijker ge schenk uit de Ganzestad Goes dan een gans?", sprak wethouder Eshuis donderdagmiddag op dc passan tensteiger in de Nieuwe Haven. Hij hood burgemeester De Meester het dier aan in dc hoop, dat het voor Zie rikzee voor een rijk nageslacht zal zorgen, dat de poorten van de stad zal kunnen bewaken. Eigenlijk onnodig te zeggen, dat het nautisch hart van burgemeester De Meester door dit gebeuren werd geraakt. Met warmte sprak hij zijn gelukwensen uit tot Rederij 'De Scheldestroom' met dit schitterend initiatief, waardoor twee historische steden elkaar weer vinden in de beurtvaart, zoals die eeuwenlang heeft bestaan. Haalbaar Hij sprak de hoop uit. dat een en ander financieel haalbaar zal blijken te zijn en dat vele toeristen gebruik zullen maken van deze unieke moge lijkheid een dagje op de Zeeuwse wa teren door te brengen en dan tevens de markt in Zierikzee en de koop avond in Goes te bezoeken. De burgemeester ging terug in de geschiedenis tot 1797 toen liet ge meentebestuur van Zierikzee behoef te had aan zwanen in de stadsgracht. In Goes bleek men ruimschoots de beschikking te hebben over deze sier lijke watervogels en verzocht werd enkele exemplaren per bcurtvaart mee te geven. Dc 'stadsfabriek' (een opmerkelij ke benaming voor de directeur ge meentewerken in die tijd) liet weten, dat de zwanen al waren verzonden, maar dat het Goese gemeentebestuur Links boven: Klipperaak ,,De Verwachting" meert af in de Nieuwe Haven. Het verblijf zal slechts kort zijn. want het beurtvaartschema moet zo goed mogelijk worden aangehouden. Onderaan: Onderonsje in de kajuit tussen burgemeester Th. H. de Meester en wethouder G. J. Eshuis van Goes. Rechts boven: Marjolein van Hekke schenkt in de kajuit een oorlam in voor de bemanning. Midden: Schipper Nico de Wit aan boord van zijn ..De Verwachting". ZIERIKZEE - Er zijn veïe jaren verstreken sinds 'De Verwachting' haar vrachten turf, aardappelen en zand over de Gelderse IJssel van Overijssel naar Drente en terug vervoerde. Het is ook lang geleden, dat de zeilende bedrijfsvaartuigen de wekelijkse beurtvaart tussen Goes en Zierikzee verzorgen. Nostalgie maar sinds donderdag toch ook weer een stukje werkelijkheid, want de beurtvaart tussen Goes-Zierikzee vi ce versa herleeft. Op initiatief van Rederij 'Scheldestroom' vaart 'De Verwachting' de komende weken elke donderdagochtend om negen uur de haven van Goes uit om om streeks twaalf uur in de Nieuwe Haven te Zierikzee aan te leggen; aldaar de passagiers de gelegenheid te geven het historische stadje aan de Oosterschelde een bezoekje te brengen, om vervolgens omstreeks 's middags twee uur weer terug te keren naar de Ganzestad Goes. Donderdag maakte 'De Verwachting' haar eerste officiële beurt- vaarttocht. Ruige weersomstandigheden waren er oorzaak van dat de klipperaak an derhalf uur later dan gepland de Nieuwe Haven binnenvoer. Weinig tijd derhalve voor plechtige toespraken, oorlammen en vraaggesprekken, maar toch Burgemeester Th. H. de Meester nam het voor hem bestemde pakket in ontvangst en bood op zijn beurt wethouder G. J. Eshuis een retourvracht aan; een oorlam stond inmiddels inge schonken en schipper Nico de Wit dook desgevraagd even in de tot de verbeelding spre kende geschiedenis van zijn schip 'De Verwachting'. op haar beurt behoefte had aan palin gen voor de stadsgracht. Het verzoek was duidelijk en Goes zal ongetwij feld haar paling hebben ontvangen. Nu, met het herstel in ere van de beurtvaart, ontving Zierikzee geen zwaan maar een gans en als retour vracht bood burgemeester De Mees ter geen aal aan om uit zetten in de stadsgracht, maar twee kokers ge rookte paling. Eén bestemd voor het gemeentebestuur, of eigenlijk alle twee, maar om in stijl van weleer te blijven: één koker die door de be manning verdonkeremaand mocht worden en die derhalve door schipper Nico de Wit in ontvangst werd geno men. Samengaan Het initiatief tot deze beurtvaart tussen Goes en Zierikzee vloeit voort uit een samengaan tussen de (ideële) Stichting Zeilvaart Goes en Rederij 'Scheldestroom'. De stichting richt zich vooral op educatieve aspecten, zoals het organiseren van tentoon stellingen en demonstraties, het ge ven van voorlichting over het vroege re zeilend bedrijfsvaartuig en het verzamelen van gegevens en materia len over deze schepen. Verder bezit de stichting de klipper De Avontuur', voorheen een zeilend vrachtschip, dat echter destijds van oude glorie werd ontdaan en van mo torkracht werd voorzien. Men wil 'De Avontuur' in oorspronkelijke staat terugbrengen, maar daar is geld voor nodig en één manier om aan geld te komen, is commercieel bezig zijn. Dat verklaart dan weer de

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 5