NIEUWS OP WIELEN
P
O
P
C
O
R
N
E
R
Jücibbzlwxx
Ford presenteert Scorpio:
ruimte, zuinig en veilig
Het kleine
spookje
Brunaartjes op bedrijfsbezoek
Jeugdsoos Big S ontvangt puike
hardrock-formatie 'Spoiler'
Kevin Village en
Peter King in
bar Country Club
Sozen-
agenda
ZIER1KZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 17 mei 1985 Nr. 23727
13
Ford presenteerde woensdag de Scorpio modellenserie - een geheel nieuwe
reeks ruime en hoogst efficiënte Europese reiswagens. De Scorpio is in vijf jaar
tijd met gebruikmaking van de allernieuwste technologie ontworpen en ont
wikkeld en biedt een unieke combinatie van zuinigheid, ruimte, luxe en veilig
heid, gepaard met de hoogst mogelijke kwaliteitsstandaard. De nieuwe Scorpio
vervangt de Ford Granada waarvan in totaal meer dan 1,7 miljoen exemplaren
zijn verkocht.
De Scorpio 2000 CL in al haar schoonheid.
„Bij het ontwerpen
van de Scorpio", zei de
heerG. K. L. Laurent, al
gemeen directeur van
Ford Nederland, „heb
ben we ons een grote wa
gen met de zuinigheid
van een kleine auto ten
doel gesteld. Met dit als
uitgangspunt creërden
we een serie luxueue en
ruime automobielen die
stuk voor stuk een gun
stige prijs/prestatiever
houding bieden en uit
blinken in brandstofzui
nigheid. Eén model heeft
zelfs een 14 procent lager
brandstofverbruik dan
de Fiesta toen deze in
1976 werd geïntrodu
ceerd en deze zuinigheid
is geenszins ten koste ge
gaan van de pittige
prestaties".
„In het besef dat de
mensen behoefte hebben
aan een gevoel van ze
kerheid, hebben we aan
zienlijk in de veiligheid
geïnvesteerd. De Ford
Scorpio is de eerste in
grote aantallen geprodu
ceerde auto die stan
daard is uitgerust met
een elektronisch gere
geld anti-
blokkeersysteem (ABS)
dat op alle vier de schijf
remmen werkt. Dit bete
kent dat de wagen on
der alle wegömstandig-
heden hetzij droog of
nat, normaal bestuur
baar blijft tijdens het
remmen. Het is voor het
eerst dat een dergelijke
belangrijke veiligheids
voorziening als stan
daarduitrusting wordt
toegepast op alle versies
van een modellenserie".
Met zijn ranke
vij fdeurs-carrosserie
combineert de Scorpio
de luxe en elegantie van
een klassieke sedan met
de functionaliteit en
veelzijdigheid van een
hatchback. De aërodyna
misch efficiency van de
nieuwe wagen wordt
weerspiegeld door tallo
ze ontwerpdetails, zoals
de volkomen vlak in de
sponning liggende rui
ten, de in de portierope
ningen verzonken water-
afvoergoten van het dak
en de onder de motorka-
plijn wegzinkende ruite-
wissers.
Ruimte
en comfort
De Ford ontwerpers
hebben bij de ontwikke
ling van de Scorpio veel
tijd en aandacht besteed
aan de interieurruimte
en het comfort. Achterin
de Scorpio is er zo veel
knieruimte dat personen
van gemiddelde lengte
hun benen over elkaar
kunnen slaan. Op de
meest luxeuze versie is
de rugleuning van de
achterbank elektrisch
verstelbaar; de verstel
bare achterbank is een
hoogst ongebruikelijke
voorziening waarmee
eindelijk wordt erkend
dat ook achterpassagiers
in postuur kunnen ver
schillen.
De Ford Scorpio is qua
uitrustingsniveau lever
baar in drie verschillen
de uitvoeringen: CL, GL
en Chia. Er is keuze uit
vier benzinemotoren va
riërend van 90 tot 150 pk
(66-110 kW), waarvan er
twee zijn uitgerust met
's werelds meest verfijn
de motorbesturings
systeem dat in seriewa
gens wordt toegepast.
Begin 1986 zal het moto
renprogramma worden
uitgebreid met een 2,5 li
ter dieselmotor.
Vierwielaan-
drijving in 1986
Volgend jaar zal aan de
Scorpio modellenserie
ook een bijzonder attrac
tieve versie met vier-
wielaaridrijving worden
toegevoegd. Dit luxueus-
sportieve model met in
jectiemotor zal zich on
derscheiden door een
uitmuntende handel
baarheid, wegligging en
t rek krachtoverbrenging.
De aandrijfcomponenten
van de Scorpio 4x4 wor
den ontwikkeld door de
Ford SVE-afdeling (Spe
cial Vehicle Enginee
ring), welke ook verant
woordelijk was voor de
Sierra XR4x4, die eerder
zijn debuut maakte op
de Geneefse automobiel
tentoonstelling.
„In de Ford Scorpio
zijn tal van nieuwe tech
nologische ontwikkelin
gen verenigd", aldus de
heer Laurent, „niet om
wille van de technologie,
maar alleen ten dienste
van de cliënt. Wij bij
Ford zijn van mening
dat technologie slechts
een middel is om een
doel te bereiken en nooit
een op zichzelf staand
doel mag worden. Bij
het ontworpen van de
Scorpio hebben we er
naar gestreefd de voor
delen van de nieuwste
technologie ten goede te
laten komen aan de uit
eindelijke gebruiker,
d.w.z. de bestuurder, de
eigenaar en de voor- en
achterpassagiers. We
hebben de verworvenhe
den van de moderne
technologie ook aange
wend om een systemati
sche kwaliteitsverho
ging in elke ontwerp- en
produktiefase van de
wagen de realiseren. We
zijn ervan overtuigd dat
de Scorpio de hoogste
kwaliteit zal hebben van
alle auto's die ooit door
Ford in Europa zijn. ge
bouwd.
Motoren
De vier benzinemoto
ren die in de Scorpio mo-
dellenserie worden toe
gepast, zijn een nieuwe
1,8 liter OHC-armmeng-
selmotor, twee 2,0 liter
viercilinder OHC-moto-
ren - waarvan één met
benzine-inspuiting - en
een 2,8 liter V6-motor
welke eveneens is uitge
rust met een benzine-
inspuitsysteem. Al deze
motoren hebben een vol
ledig elektronische ont
steking met een door een
microprocessor geregeld
ontstekingstijdstip. De
basisafstelling van de
ontsteking wordt uiterst
nauwkeurig in de fa
briek afgesteld met be
hulp van microgolfsig
nalen. Voor optimale
prestaties en zuinigheid
zijn de twee benzine-
injectiemotoren boven
dien uitgerust met het
Ford EEC-Iv elektroni
sche motorbesturings
systeem.
Brandstof
verbruik
Verbruikstests hebben
aangetoond dat de Ford
Scorpio met een 1,8 liter
motor zo'n 14 procent
zuiniger is dat de 1,1 liter
Ford Fiesta toen dit mo
del in 1976 werd geïntro
duceerd. Met zijn gemid
delde verbruik van 8,4
1/100 km (1:11,9) is de
Scorpio 1,8 ruimschoots
in staat om op één volle
70 liter tank de 800 km
lange rit van Parijs naar
Marseille af te leggen.
Het verbruik bij 90
km/h bedraagt zelfs niet
meer dan 6,4 1/100 km
(1:15,6). De prestaties
zijn echter geenszins op
geofferd aan de zuinig
heid, getuige de topsnel
heid van 179 km/h die de
Scorpio 1,8 heeft.
Het topmodel van de
Scorpioserie met 2,8 li
ter injectiemotor heeft
een topsnelheid van 208
km/h en accelereert van
0-100 km/h in 9,6 sécon
den. Niettegenstaande
deze indrukwekkende
prestatie realiseert de
Scorpio 2,8 brandstof-
verbruikcijfers die be
scheiden genoemd mo
gen worden: 7,4 1(100 km
(1:13,5) bij 90 km/h en
11,5 1/100 km (1:8,7) on
der gemiddelde bedrijfs
omstandigheden.
Tot en met woensdag
heeft in de showroom
van Ford-garage Glerum
aan 'de Lange Nobèl-
straat 26 te Zierikzee
een onder witte lakens
verborgen auto gestaan
met daarop een groot
vraagteken. Door deze
geheimzinnigheid aan
getrokken gingen we
woensdagmiddag nog
eens kijken. Toen bleek
dat de Grote Onbekende
één van de modellen van
de op woensdag 15 mei
in Nederland gepresen
teerde Scorpio-serie van
Ford was.
Sebastiaan spookte een beetje rond
door het bos. Daar was niets aan. Hij
zweefde tussen de bomen door en was
dan weer weg en dan weer aanwezig.
Het was eigenlijk een bar vervelend
werkje, maar ja, je kunt toch niet al
tijd de mensen aan het schrikken ma
ken. Bovendien was Sebastiaan een
heel net en lief spookje, dat geen mens
kwaad wilde doen, dus
en had z'n jas aangetrok
ken en z'n pet opgezet.
"Boer Biet liep daar rond
de stal en Sebastiaan
zweefde er ook.
'Dag boer,' zei hij tegen
boer Biet.
'Dag Sebastiaan,' zei
de boer.
'Koud hè,' zei Sebas
tiaan.
'Ik heb er geen erg in,'
zie boer Biet.
'Dat kan ik me voor
stellen,' lachte Sebas
tiaan, 'u hebt een jas aan
en een pet op, maar ik
zweef altijd maar rond
in m'n witte laken en dat
is ook gelijk m'n lijf. 'k
Wilde best ook eens wat
kleren aan hebben.'
'Nou,' zei boer Biet,
'dat kan toch! Je krijgt
van mij een hemd en een
pet.'
En boer Biet liep naar
binnen en kwam terug
met wat kleren voor Se
bastiaan.
Sebastiaan zweefde
maar wat, tot hij bij een
grote plas kwam en zich
zelf voor de duizendste
keer in het water be
keek. Ja, hij leek echt op
een spook en hij was het
ook nog. Eigenlijk zou
hij best een mens willen
zijn en echte kleren dra
gen, maar ja, spoken zijn
spoken en mensen men
sen.
Het was twaalf uur in
de nacht en dan had Se
bastiaan zo z'n vaste
klus. Dan moest hij op
de boerderij naast het
bos een beetje gaan
rondspoken. Dat hoorde
zo, want in de stad wist
iedereen te vertellen, dat
het op die boerderij
spookte, dus daar
om zweefde Sebastiaan
wat rond de stal.
Boer Biet liep er een
beetje rond. Hij had de
slaap niet kunnen vatten
Wat was het kleine
spookje blij. Hij trok het
meteeen aan en vond dat
het hem geweldig stond.
Om twee uur was Se
bastiaan weer in het bos.
Hij stond wat beteuterd
te kijken, want het hemd
gleed steeds van z'n rug
als Sebastiaan zich be
woog en z'n pet lag tel
kens op de grond. Ja, een
spook heeft nou eenmaal
geen lichaam! Wat moest
Sebastiaan beginnen?
Hij ging naar juffrouw
Stiel. Dat is een school
juffrouw en die weten al
lemaal erg veel.
Het was drie uur, toen
juffrouw Stiel wakker
schrok. Sebastiaan had
haar aan het oor getrok
ken. Ze zat recht over
eind en keek verbaasd
naar hem.
'Wat is er Sebastiaan?
Waarom kom je op zo'n
laat uur nog bij me spo
ken?
'k Heb kleren, maar ze
passen niet. Weet u er
iets op?' vroeg Sebasti
aan.
Juf dacht goed na en
zei dan: 'Misschien is een
jurk beter voor je. Ik heb
er wel een.'
Het was vier uur en Se
bastiaan was weer in het
bos en hij keek weer erg
zielig. De jurk hing over
een boomtak en hij stond
weer in z'n eigen witte
laken. Hij was er weer
uitgegleden.
Om vijf uur was Se-,
bastiaan bij een kleer
maker met de jurk, maar
die zei, dat hij hem niet
kon helpen. Die kleer
maker had Sebastiaan al
tien keer de maat geno
men, maar telkens
kwam hij anders uit. Lo
gisch, want een spook
heeft geen vaste vorm!
Om half zes in de mor
gen kwam hij Teun te
gen.
'Dag Teun,' zei Sebas
tiaan. 'Weet jij ook hoe
ik kleren aan m'n lijf
kan houden?'
Teun dacht diep na en
zei toen: 'Ik zal je hel
pen, Sebastiaan. Ik heb
m'n boterhammen voor
tussen de middag in een
heel grote plastic zak
moeten doen, want ik
had niets anders. Zal ik,
als je de kleren aan hebt,
er die zak omheen doen?'
Sebastiaan zweeft nu
rond in de jurk van juf
Stiel en met de pet op
van boer Biet. En om dat
alles zit een plastic zak,
aan de bovenkant dicht
geknoopt. Ja, ja, Tfeun is
nog zo dom niet!
BRUINISSE - Leerlingen van de openbare basisschool „De Meerpaal" in Bruinisse zijn in het kader van
de aardrijkskundeles op bezoek geweest bij twee bedrijven: een akkerbouwbedrijf en een pluimveebedrijf
Naar aanleiding van dat uitstapje maakten twee leerlingen een verslagje, dat ze naar de Babbelaar stuur
den. Hieronder volgen ze allebei.
Wij zijn 24 april naar een paar bedrijven geweest.
Naar het pluimveebedrijf en naar het akkerbouwbe
drijf. Eerst gingen we naar het akkerbouw van Jon
ker.
Eerst gingen we ons verzamelen bij de school en
toen gingen we op de fiets. Het was wel gemakke
lijk, want de beide bedrijven liggen aan dezelfde
wegr Eindelijk waren we er aangekomen.
Boer Jonlcei Stbhd al op ons te wachten; hij liet
eerst de schuur met de machines zien. Hij had acht
machines: een combineploegaardappelrooier,
kunstmeststrooier, culivator en twee tractors. Toen
liet hij de werkplaats zien.
Daarna gingen we de boer vragen stellen. De boer
zei nog dat hij achtenvijftig hectare grond had! Ver
der plantte hij de volgende gewassen: uien, gerst,
prei, graszaad, tarwe, aardappelen en bieten. Deze
produkten gaan naar de veiling.
De woudduiven waren een vijand van de boer. „Ze
eten de erwten opzei hij. Maar daar heeft hij iets
voor. Gelukkig, is dat spul milieu-vriendelijk. Het
zijn namaak-erwtjes, die niet lekker zijn (vinden de
duiven).
Akkerbouw is eigenlijk alleen maar akkers heb
ben. Maar toch had hij kippen. Dat was voor zijn ei
gen bestwil.
Het was een leuke middag. Maar nu op naar het
pluimveebedrijf van Stouten.
Martine Viergever
Woensdagmiddag om kwart over een zijn we naar
de Langeweg geweest. Eerst naar het akkerbouwbe
drijf en toen naar een pluimveebedrijf. Ik ga u ver
tellen over het pluimveebedrijf van Stouten.
Ze hebben 42.000 kippen in een grote schuur. Ze
leggen ongeveer 40.000 eieren per dag, dat zijn 4.000
doosjes. En weet je waarom ze 40.000 eieren leggen?
Omdat de ene kip wel legt en de andere weer niet;
sommige kippen leggen wel eens twee eieren per
dag.
En als de grote rekken vol zijn worden ze met een
•grote vrachtauto gehaaldrDat doemzetwee keer per
week.
Er zijn ook dubbele eieren; die hebben twee gele
balletjes erin. Die eieren zijn ook groter dan ande
ren, hoor! En die verkopen ze aan huis.
Ze hebben ook wel eens windeieren; die hebben
geen schaal, maar een vliesje.
Alles wordt er bijna automatisch gedaan, alleen
moeten ze de eieren in doosjes doen. De eieren wor
den eerst bekeken onder een lamp of er geen bloed in
zit.
Er is oök wel eens veel schade als er bijvoorbeeld
een vliegtuig heel veel lawaai maakt. Dan schrik
ken de kippen, gaan onrustig doen en leggen geen ei
eren meer. Dat kan veel schade veroorzaken.
De kippen hebben de temperatuur van 41 graden,
dus hoeft er 's zomers niet gestookt te worden in de
schuur en 's winters een heel klein beetje, 's Zomers
moet er eigenlijk geventileerd worden anders is het
te warm in de schuur.
De mest wordt op een lopende band naar buiten
gebracht in een container. Die mest verkopen ze
weer aan andere boeren voor op het land. De droge
mest bedoel ik daar mee, hoor!. Niet de natte mest,
want dat kan ook.
Het was een leuke middag. En op het laatst kregen
we nog een dubbel ei van mevrouw Stouten; dat
vond ik erg aardig, hoor.
Cindy van Gilst
BURGH-HAAMSTEDE -
In jeugdsoos Big S in Burgh-
Haamstede treedt op zater
dag 18 mei andermaal een
formatie live op. Dit keer is
het de beurt aan de hardrock-
formatie 'Spoiler' uit Slie-
drecht. Deze viermansgroep
kwam voort uit de ska-band
'The Crash', nadat drie band
leden in 1980 besloten om
hun favoriete muziek te gaan
maken. De naam 'The Crash'
werd ingeruild voor 'Spoiler'
en het ska-geluid werd omge
zet in dat van de favoriete
sound van het trio: de har
drock.
'Spoiler' speelde aanvankelijk alleen
covers, maar vrij kort na het begin komt
zanger/gitarist Bert Verschoor met eigen
ideeën, tot groot enthousiasme van de
overige bandleden. Momenteel maakt
'Spoiler' gedurende twee uur continue
eigen werk, 'Spoiler' bestaat uit de
gaaf/rauw zingende ritmegitarist Bert
Verschoor, sologitarist Willem de Wit die
drommels goed weet wat soleren is,
drummer Henk Mijnster, die van wanten
weet waar het het bewerken van het zelf
gebouwde drumpeloton betreft en de
zeer functionele 'tapijtleggende' bassist
Jack Wandemaker.
'Spoiler' dient tot één van de meestbe-
lovende 'nieuwe' bands gerekend te wor
den; kracht, melodie en speelvreugde
zijn hier de sleutelwoorden. Dit alles
wordt rondgemaakt met een goed geluid
en dito lichtshow. De 'Spoilerioptredens
beginnen meestal explosief, niet alleen
wat oogverblindende magnesiumbom-
men betreft, maar ook de band zelf geeft
meteen 'vol gas'. Het is daarom duide
lijk, dat het het viertal menens is en dat
ze niet met zich laten spotten.
Muzikaal heeft Spoiler ook het een en
ander te bieden. De set bestaat onder an
dere uit zeer fraaie ballads als 'Star
Blind Child', 'Joanna' en het van de der
de demo stammende 'Desolation Angel'.
Als contrast zijn er ook de melodieuze
rockers 'Back Tb You', het mooie 'Lonely'
en het eveneens van de derde demo ge
haalde, maar ook op de EP Metal Power
III staande 'Are You Ready'. Bovendien
enkele up-tempo-rockers, zoals 'Burn
You Up', 'Get The Picture' en 'Control
The Fire'. In de heavy-rock-hoek horen
'Heat In The Street', 'Losing Control' en
'Nightwing' thuis.
Het repertoire van 'Spoiler' ver
nieuwd steeds. Genoemde nummers
staan als een huis en worden zeer krach
tig en overtuigend de zaal ingeslingerd
en met een prima show gebracht, het
geen de degelijkheid van de band nog
eens onderstreept. 'Spoiler' stond in het
voorprogramma van onder andere Van-
denberg, Picture en Vangeance, de for
matie die recentelijk in Big S stond. Te
genwoordig staat de Sliedrechtse
formatie nog louter in het hoofdpro
gramma en vullen andere bands het
voorprogramma van 'Spoiler', Resume
rend een equipe, die voortdurend boeit.
Big „S",
Burgh-Haamstede
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 18.00
uur.
De Pul, Bruinisse
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
19.30 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.00 tot 17.30
uur.
The Well, Noordwelle
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur en
zondag van 14.30 tot
17.30 uur.
Brogum, Zierikzee
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 02.00 uur; zon
dag van 15.00 tot 18.00
uur.
Trace, Scharendijke
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 17.30
uur; woensdag van 19.00
tot 23.00 uur spellen-
avond.
De Kêête, Nieuwerkerk
Vrijdag van 19.30 tot
23.00 uur.
RENESSE - De Westhoek is momenteel reeds
redelijk bezet door de voorlopers van het grote
toeristenlegioen. Mede daardoor bieden de diver
se horeca-ondernemers het publiek aardige at
tracties aan. De onlangs jarige Country Club ont
vangt vrijdagavond 17 mei een tweetal regionale
artiesten, die ook landelijk hun sporen verdien
den. Saxofonist Peter King, in de burgerlijke
stand te boek staand als Piet de Keijzer, en zan
ger Kevin Village treden afzonderlijk en in een
drachtige samenwerking aan in de Renesser bar.
Peter King was jaren woonachtig in Renesse,
maar heeft inmiddels zijn eigen etablissement in
Goes, waar hij zijn bezoekers regelmatig vergast
op zijn fraaie saxofoonspel, zoals dat ook op zijn
eigen langspeler werd vastgelegd.
Ook Kevin Village is woonachtig in Goes, maar
hij houdt zich nadrukkelijker bezig met het uit
zwermen door het hele land. Cees van Verdigem,
zoals Kevin Village eigenlijk heet, schreef nage
noeg alle nummers van Peter King, maar ook zijn
eigen produkten zijn van zijn hand. Momenteel
ligt Kevin Village op de loer om door te dringen in
de nationale hitlijsten met het fraaie nummer
'Break Away', wat met name zeer veel gedraaid
wordt door Radio Monique en Radio Caroline.
Ook het B-nummer 'Jenny' is van goed gehalte