NIEUWS OP WIELEN P O P C O R N E R Jücibbzlwxx Ford presenteert Scorpio: ruimte, zuinig en veilig Het kleine spookje Brunaartjes op bedrijfsbezoek Jeugdsoos Big S ontvangt puike hardrock-formatie 'Spoiler' Kevin Village en Peter King in bar Country Club Sozen- agenda ZIER1KZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 17 mei 1985 Nr. 23727 13 Ford presenteerde woensdag de Scorpio modellenserie - een geheel nieuwe reeks ruime en hoogst efficiënte Europese reiswagens. De Scorpio is in vijf jaar tijd met gebruikmaking van de allernieuwste technologie ontworpen en ont wikkeld en biedt een unieke combinatie van zuinigheid, ruimte, luxe en veilig heid, gepaard met de hoogst mogelijke kwaliteitsstandaard. De nieuwe Scorpio vervangt de Ford Granada waarvan in totaal meer dan 1,7 miljoen exemplaren zijn verkocht. De Scorpio 2000 CL in al haar schoonheid. „Bij het ontwerpen van de Scorpio", zei de heerG. K. L. Laurent, al gemeen directeur van Ford Nederland, „heb ben we ons een grote wa gen met de zuinigheid van een kleine auto ten doel gesteld. Met dit als uitgangspunt creërden we een serie luxueue en ruime automobielen die stuk voor stuk een gun stige prijs/prestatiever houding bieden en uit blinken in brandstofzui nigheid. Eén model heeft zelfs een 14 procent lager brandstofverbruik dan de Fiesta toen deze in 1976 werd geïntrodu ceerd en deze zuinigheid is geenszins ten koste ge gaan van de pittige prestaties". „In het besef dat de mensen behoefte hebben aan een gevoel van ze kerheid, hebben we aan zienlijk in de veiligheid geïnvesteerd. De Ford Scorpio is de eerste in grote aantallen geprodu ceerde auto die stan daard is uitgerust met een elektronisch gere geld anti- blokkeersysteem (ABS) dat op alle vier de schijf remmen werkt. Dit bete kent dat de wagen on der alle wegömstandig- heden hetzij droog of nat, normaal bestuur baar blijft tijdens het remmen. Het is voor het eerst dat een dergelijke belangrijke veiligheids voorziening als stan daarduitrusting wordt toegepast op alle versies van een modellenserie". Met zijn ranke vij fdeurs-carrosserie combineert de Scorpio de luxe en elegantie van een klassieke sedan met de functionaliteit en veelzijdigheid van een hatchback. De aërodyna misch efficiency van de nieuwe wagen wordt weerspiegeld door tallo ze ontwerpdetails, zoals de volkomen vlak in de sponning liggende rui ten, de in de portierope ningen verzonken water- afvoergoten van het dak en de onder de motorka- plijn wegzinkende ruite- wissers. Ruimte en comfort De Ford ontwerpers hebben bij de ontwikke ling van de Scorpio veel tijd en aandacht besteed aan de interieurruimte en het comfort. Achterin de Scorpio is er zo veel knieruimte dat personen van gemiddelde lengte hun benen over elkaar kunnen slaan. Op de meest luxeuze versie is de rugleuning van de achterbank elektrisch verstelbaar; de verstel bare achterbank is een hoogst ongebruikelijke voorziening waarmee eindelijk wordt erkend dat ook achterpassagiers in postuur kunnen ver schillen. De Ford Scorpio is qua uitrustingsniveau lever baar in drie verschillen de uitvoeringen: CL, GL en Chia. Er is keuze uit vier benzinemotoren va riërend van 90 tot 150 pk (66-110 kW), waarvan er twee zijn uitgerust met 's werelds meest verfijn de motorbesturings systeem dat in seriewa gens wordt toegepast. Begin 1986 zal het moto renprogramma worden uitgebreid met een 2,5 li ter dieselmotor. Vierwielaan- drijving in 1986 Volgend jaar zal aan de Scorpio modellenserie ook een bijzonder attrac tieve versie met vier- wielaaridrijving worden toegevoegd. Dit luxueus- sportieve model met in jectiemotor zal zich on derscheiden door een uitmuntende handel baarheid, wegligging en t rek krachtoverbrenging. De aandrijfcomponenten van de Scorpio 4x4 wor den ontwikkeld door de Ford SVE-afdeling (Spe cial Vehicle Enginee ring), welke ook verant woordelijk was voor de Sierra XR4x4, die eerder zijn debuut maakte op de Geneefse automobiel tentoonstelling. „In de Ford Scorpio zijn tal van nieuwe tech nologische ontwikkelin gen verenigd", aldus de heer Laurent, „niet om wille van de technologie, maar alleen ten dienste van de cliënt. Wij bij Ford zijn van mening dat technologie slechts een middel is om een doel te bereiken en nooit een op zichzelf staand doel mag worden. Bij het ontworpen van de Scorpio hebben we er naar gestreefd de voor delen van de nieuwste technologie ten goede te laten komen aan de uit eindelijke gebruiker, d.w.z. de bestuurder, de eigenaar en de voor- en achterpassagiers. We hebben de verworvenhe den van de moderne technologie ook aange wend om een systemati sche kwaliteitsverho ging in elke ontwerp- en produktiefase van de wagen de realiseren. We zijn ervan overtuigd dat de Scorpio de hoogste kwaliteit zal hebben van alle auto's die ooit door Ford in Europa zijn. ge bouwd. Motoren De vier benzinemoto ren die in de Scorpio mo- dellenserie worden toe gepast, zijn een nieuwe 1,8 liter OHC-armmeng- selmotor, twee 2,0 liter viercilinder OHC-moto- ren - waarvan één met benzine-inspuiting - en een 2,8 liter V6-motor welke eveneens is uitge rust met een benzine- inspuitsysteem. Al deze motoren hebben een vol ledig elektronische ont steking met een door een microprocessor geregeld ontstekingstijdstip. De basisafstelling van de ontsteking wordt uiterst nauwkeurig in de fa briek afgesteld met be hulp van microgolfsig nalen. Voor optimale prestaties en zuinigheid zijn de twee benzine- injectiemotoren boven dien uitgerust met het Ford EEC-Iv elektroni sche motorbesturings systeem. Brandstof verbruik Verbruikstests hebben aangetoond dat de Ford Scorpio met een 1,8 liter motor zo'n 14 procent zuiniger is dat de 1,1 liter Ford Fiesta toen dit mo del in 1976 werd geïntro duceerd. Met zijn gemid delde verbruik van 8,4 1/100 km (1:11,9) is de Scorpio 1,8 ruimschoots in staat om op één volle 70 liter tank de 800 km lange rit van Parijs naar Marseille af te leggen. Het verbruik bij 90 km/h bedraagt zelfs niet meer dan 6,4 1/100 km (1:15,6). De prestaties zijn echter geenszins op geofferd aan de zuinig heid, getuige de topsnel heid van 179 km/h die de Scorpio 1,8 heeft. Het topmodel van de Scorpioserie met 2,8 li ter injectiemotor heeft een topsnelheid van 208 km/h en accelereert van 0-100 km/h in 9,6 sécon den. Niettegenstaande deze indrukwekkende prestatie realiseert de Scorpio 2,8 brandstof- verbruikcijfers die be scheiden genoemd mo gen worden: 7,4 1(100 km (1:13,5) bij 90 km/h en 11,5 1/100 km (1:8,7) on der gemiddelde bedrijfs omstandigheden. Tot en met woensdag heeft in de showroom van Ford-garage Glerum aan 'de Lange Nobèl- straat 26 te Zierikzee een onder witte lakens verborgen auto gestaan met daarop een groot vraagteken. Door deze geheimzinnigheid aan getrokken gingen we woensdagmiddag nog eens kijken. Toen bleek dat de Grote Onbekende één van de modellen van de op woensdag 15 mei in Nederland gepresen teerde Scorpio-serie van Ford was. Sebastiaan spookte een beetje rond door het bos. Daar was niets aan. Hij zweefde tussen de bomen door en was dan weer weg en dan weer aanwezig. Het was eigenlijk een bar vervelend werkje, maar ja, je kunt toch niet al tijd de mensen aan het schrikken ma ken. Bovendien was Sebastiaan een heel net en lief spookje, dat geen mens kwaad wilde doen, dus en had z'n jas aangetrok ken en z'n pet opgezet. "Boer Biet liep daar rond de stal en Sebastiaan zweefde er ook. 'Dag boer,' zei hij tegen boer Biet. 'Dag Sebastiaan,' zei de boer. 'Koud hè,' zei Sebas tiaan. 'Ik heb er geen erg in,' zie boer Biet. 'Dat kan ik me voor stellen,' lachte Sebas tiaan, 'u hebt een jas aan en een pet op, maar ik zweef altijd maar rond in m'n witte laken en dat is ook gelijk m'n lijf. 'k Wilde best ook eens wat kleren aan hebben.' 'Nou,' zei boer Biet, 'dat kan toch! Je krijgt van mij een hemd en een pet.' En boer Biet liep naar binnen en kwam terug met wat kleren voor Se bastiaan. Sebastiaan zweefde maar wat, tot hij bij een grote plas kwam en zich zelf voor de duizendste keer in het water be keek. Ja, hij leek echt op een spook en hij was het ook nog. Eigenlijk zou hij best een mens willen zijn en echte kleren dra gen, maar ja, spoken zijn spoken en mensen men sen. Het was twaalf uur in de nacht en dan had Se bastiaan zo z'n vaste klus. Dan moest hij op de boerderij naast het bos een beetje gaan rondspoken. Dat hoorde zo, want in de stad wist iedereen te vertellen, dat het op die boerderij spookte, dus daar om zweefde Sebastiaan wat rond de stal. Boer Biet liep er een beetje rond. Hij had de slaap niet kunnen vatten Wat was het kleine spookje blij. Hij trok het meteeen aan en vond dat het hem geweldig stond. Om twee uur was Se bastiaan weer in het bos. Hij stond wat beteuterd te kijken, want het hemd gleed steeds van z'n rug als Sebastiaan zich be woog en z'n pet lag tel kens op de grond. Ja, een spook heeft nou eenmaal geen lichaam! Wat moest Sebastiaan beginnen? Hij ging naar juffrouw Stiel. Dat is een school juffrouw en die weten al lemaal erg veel. Het was drie uur, toen juffrouw Stiel wakker schrok. Sebastiaan had haar aan het oor getrok ken. Ze zat recht over eind en keek verbaasd naar hem. 'Wat is er Sebastiaan? Waarom kom je op zo'n laat uur nog bij me spo ken? 'k Heb kleren, maar ze passen niet. Weet u er iets op?' vroeg Sebasti aan. Juf dacht goed na en zei dan: 'Misschien is een jurk beter voor je. Ik heb er wel een.' Het was vier uur en Se bastiaan was weer in het bos en hij keek weer erg zielig. De jurk hing over een boomtak en hij stond weer in z'n eigen witte laken. Hij was er weer uitgegleden. Om vijf uur was Se-, bastiaan bij een kleer maker met de jurk, maar die zei, dat hij hem niet kon helpen. Die kleer maker had Sebastiaan al tien keer de maat geno men, maar telkens kwam hij anders uit. Lo gisch, want een spook heeft geen vaste vorm! Om half zes in de mor gen kwam hij Teun te gen. 'Dag Teun,' zei Sebas tiaan. 'Weet jij ook hoe ik kleren aan m'n lijf kan houden?' Teun dacht diep na en zei toen: 'Ik zal je hel pen, Sebastiaan. Ik heb m'n boterhammen voor tussen de middag in een heel grote plastic zak moeten doen, want ik had niets anders. Zal ik, als je de kleren aan hebt, er die zak omheen doen?' Sebastiaan zweeft nu rond in de jurk van juf Stiel en met de pet op van boer Biet. En om dat alles zit een plastic zak, aan de bovenkant dicht geknoopt. Ja, ja, Tfeun is nog zo dom niet! BRUINISSE - Leerlingen van de openbare basisschool „De Meerpaal" in Bruinisse zijn in het kader van de aardrijkskundeles op bezoek geweest bij twee bedrijven: een akkerbouwbedrijf en een pluimveebedrijf Naar aanleiding van dat uitstapje maakten twee leerlingen een verslagje, dat ze naar de Babbelaar stuur den. Hieronder volgen ze allebei. Wij zijn 24 april naar een paar bedrijven geweest. Naar het pluimveebedrijf en naar het akkerbouwbe drijf. Eerst gingen we naar het akkerbouw van Jon ker. Eerst gingen we ons verzamelen bij de school en toen gingen we op de fiets. Het was wel gemakke lijk, want de beide bedrijven liggen aan dezelfde wegr Eindelijk waren we er aangekomen. Boer Jonlcei Stbhd al op ons te wachten; hij liet eerst de schuur met de machines zien. Hij had acht machines: een combineploegaardappelrooier, kunstmeststrooier, culivator en twee tractors. Toen liet hij de werkplaats zien. Daarna gingen we de boer vragen stellen. De boer zei nog dat hij achtenvijftig hectare grond had! Ver der plantte hij de volgende gewassen: uien, gerst, prei, graszaad, tarwe, aardappelen en bieten. Deze produkten gaan naar de veiling. De woudduiven waren een vijand van de boer. „Ze eten de erwten opzei hij. Maar daar heeft hij iets voor. Gelukkig, is dat spul milieu-vriendelijk. Het zijn namaak-erwtjes, die niet lekker zijn (vinden de duiven). Akkerbouw is eigenlijk alleen maar akkers heb ben. Maar toch had hij kippen. Dat was voor zijn ei gen bestwil. Het was een leuke middag. Maar nu op naar het pluimveebedrijf van Stouten. Martine Viergever Woensdagmiddag om kwart over een zijn we naar de Langeweg geweest. Eerst naar het akkerbouwbe drijf en toen naar een pluimveebedrijf. Ik ga u ver tellen over het pluimveebedrijf van Stouten. Ze hebben 42.000 kippen in een grote schuur. Ze leggen ongeveer 40.000 eieren per dag, dat zijn 4.000 doosjes. En weet je waarom ze 40.000 eieren leggen? Omdat de ene kip wel legt en de andere weer niet; sommige kippen leggen wel eens twee eieren per dag. En als de grote rekken vol zijn worden ze met een •grote vrachtauto gehaaldrDat doemzetwee keer per week. Er zijn ook dubbele eieren; die hebben twee gele balletjes erin. Die eieren zijn ook groter dan ande ren, hoor! En die verkopen ze aan huis. Ze hebben ook wel eens windeieren; die hebben geen schaal, maar een vliesje. Alles wordt er bijna automatisch gedaan, alleen moeten ze de eieren in doosjes doen. De eieren wor den eerst bekeken onder een lamp of er geen bloed in zit. Er is oök wel eens veel schade als er bijvoorbeeld een vliegtuig heel veel lawaai maakt. Dan schrik ken de kippen, gaan onrustig doen en leggen geen ei eren meer. Dat kan veel schade veroorzaken. De kippen hebben de temperatuur van 41 graden, dus hoeft er 's zomers niet gestookt te worden in de schuur en 's winters een heel klein beetje, 's Zomers moet er eigenlijk geventileerd worden anders is het te warm in de schuur. De mest wordt op een lopende band naar buiten gebracht in een container. Die mest verkopen ze weer aan andere boeren voor op het land. De droge mest bedoel ik daar mee, hoor!. Niet de natte mest, want dat kan ook. Het was een leuke middag. En op het laatst kregen we nog een dubbel ei van mevrouw Stouten; dat vond ik erg aardig, hoor. Cindy van Gilst BURGH-HAAMSTEDE - In jeugdsoos Big S in Burgh- Haamstede treedt op zater dag 18 mei andermaal een formatie live op. Dit keer is het de beurt aan de hardrock- formatie 'Spoiler' uit Slie- drecht. Deze viermansgroep kwam voort uit de ska-band 'The Crash', nadat drie band leden in 1980 besloten om hun favoriete muziek te gaan maken. De naam 'The Crash' werd ingeruild voor 'Spoiler' en het ska-geluid werd omge zet in dat van de favoriete sound van het trio: de har drock. 'Spoiler' speelde aanvankelijk alleen covers, maar vrij kort na het begin komt zanger/gitarist Bert Verschoor met eigen ideeën, tot groot enthousiasme van de overige bandleden. Momenteel maakt 'Spoiler' gedurende twee uur continue eigen werk, 'Spoiler' bestaat uit de gaaf/rauw zingende ritmegitarist Bert Verschoor, sologitarist Willem de Wit die drommels goed weet wat soleren is, drummer Henk Mijnster, die van wanten weet waar het het bewerken van het zelf gebouwde drumpeloton betreft en de zeer functionele 'tapijtleggende' bassist Jack Wandemaker. 'Spoiler' dient tot één van de meestbe- lovende 'nieuwe' bands gerekend te wor den; kracht, melodie en speelvreugde zijn hier de sleutelwoorden. Dit alles wordt rondgemaakt met een goed geluid en dito lichtshow. De 'Spoilerioptredens beginnen meestal explosief, niet alleen wat oogverblindende magnesiumbom- men betreft, maar ook de band zelf geeft meteen 'vol gas'. Het is daarom duide lijk, dat het het viertal menens is en dat ze niet met zich laten spotten. Muzikaal heeft Spoiler ook het een en ander te bieden. De set bestaat onder an dere uit zeer fraaie ballads als 'Star Blind Child', 'Joanna' en het van de der de demo stammende 'Desolation Angel'. Als contrast zijn er ook de melodieuze rockers 'Back Tb You', het mooie 'Lonely' en het eveneens van de derde demo ge haalde, maar ook op de EP Metal Power III staande 'Are You Ready'. Bovendien enkele up-tempo-rockers, zoals 'Burn You Up', 'Get The Picture' en 'Control The Fire'. In de heavy-rock-hoek horen 'Heat In The Street', 'Losing Control' en 'Nightwing' thuis. Het repertoire van 'Spoiler' ver nieuwd steeds. Genoemde nummers staan als een huis en worden zeer krach tig en overtuigend de zaal ingeslingerd en met een prima show gebracht, het geen de degelijkheid van de band nog eens onderstreept. 'Spoiler' stond in het voorprogramma van onder andere Van- denberg, Picture en Vangeance, de for matie die recentelijk in Big S stond. Te genwoordig staat de Sliedrechtse formatie nog louter in het hoofdpro gramma en vullen andere bands het voorprogramma van 'Spoiler', Resume rend een equipe, die voortdurend boeit. Big „S", Burgh-Haamstede Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 18.00 uur. De Pul, Bruinisse Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 19.30 tot 24.00 uur; zon dag van 14.00 tot 17.30 uur. The Well, Noordwelle Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur en zondag van 14.30 tot 17.30 uur. Brogum, Zierikzee Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 02.00 uur; zon dag van 15.00 tot 18.00 uur. Trace, Scharendijke Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 17.30 uur; woensdag van 19.00 tot 23.00 uur spellen- avond. De Kêête, Nieuwerkerk Vrijdag van 19.30 tot 23.00 uur. RENESSE - De Westhoek is momenteel reeds redelijk bezet door de voorlopers van het grote toeristenlegioen. Mede daardoor bieden de diver se horeca-ondernemers het publiek aardige at tracties aan. De onlangs jarige Country Club ont vangt vrijdagavond 17 mei een tweetal regionale artiesten, die ook landelijk hun sporen verdien den. Saxofonist Peter King, in de burgerlijke stand te boek staand als Piet de Keijzer, en zan ger Kevin Village treden afzonderlijk en in een drachtige samenwerking aan in de Renesser bar. Peter King was jaren woonachtig in Renesse, maar heeft inmiddels zijn eigen etablissement in Goes, waar hij zijn bezoekers regelmatig vergast op zijn fraaie saxofoonspel, zoals dat ook op zijn eigen langspeler werd vastgelegd. Ook Kevin Village is woonachtig in Goes, maar hij houdt zich nadrukkelijker bezig met het uit zwermen door het hele land. Cees van Verdigem, zoals Kevin Village eigenlijk heet, schreef nage noeg alle nummers van Peter King, maar ook zijn eigen produkten zijn van zijn hand. Momenteel ligt Kevin Village op de loer om door te dringen in de nationale hitlijsten met het fraaie nummer 'Break Away', wat met name zeer veel gedraaid wordt door Radio Monique en Radio Caroline. Ook het B-nummer 'Jenny' is van goed gehalte

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 13