c
NIEUWS OP WIELEN
Het nieuwe motor-examen
UITZOEKEN
O
R
N
E
R
0M
O
p
Meidenduo Unity'
in disco 't Roefke
Engelse band Fragment
in jeugdsoos Big S
Minder rij-examens,
meer geslaagden
Jeugdsoos Brogum
krijgt bezoek
Tros drive-in show
in jeugdsoos De Pul
t
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 10 mei 1985 Nr. 23724
9
Wijzigingen zijn nog in voorbereiding
ZIERIKZEE - Het examen voor de categorie A krijgt een nieuwe vorm en in
houd. Meer dan ooit zal sprake zijn van een gedegen controle van de rijvaardig
heid van de motorrijder-in-spé. Hoewel een aantal details nog nader moet wor
den ingevuld, geven we een beschrijving van de inrichting van het examen.
Onder voorbehoud, want de noodzakelijke wijzigingen van het Wegenverkeers
reglement en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens zijn nog in voor
bereiding.
Het complete examen
gaat ongeveer een uur
duren bestaat uit twee
onderdelen: voertuigbe
heersing en verkeers-
deelneming. Na ont
vangst en identificatie
van de kandidaat in de
oproepplaats gaan de
examinator (lopend of in
2ijn auto) en de kandi
daat (op de motor of
scooter) naar een terrein
in de buurt, waar het on
derdeel voertuigbeheer-
sing kan worden uitge
voerd. Als bij het
examen gebruik wordt
gemaakt van radiocom-
municatieapparatuur is
ook de aanwezigheid van
de instructeur vereist om
deze apparatuur te be
dienen.
Op het daarvoor uitge
zochte terrein moet de
kandidaat vier bijzonde
re verrichting uitvoeren.
De examinator heeft ach
ter in zijn auto zes kegels
(pilonnen) waarmee hij
voor elk der verrichtin
gen een parcours uitzet.
De bijzondere verrich
tingen waaruit een keus
wordt gemaakt zijn:
Het op de juiste en vei
lige wijze van de stan
daard halen, aan de
hand meevoeren en op
de standaard plaatsen.
De motor moet van de
standaard worden ge
haald en in rustpositie
worden gebracht. Ver
volgens dient de kandi
daat met de beide han
den aan het stuur over
een afstand van onge-
yeer 10 meter met het
motorvoertuig (met afge
zette motor) te lopen.
Daarna wordt een zo
kort mogelijke draai
naar rechts van ongeveer
90 graden gemaakt. Ver
volgens wordt de motor
weer op de standaard ge
zet.
Het rijden met geringe
snelheid.
Over een afstand van
ongeveer 20 meter moet
de motor stapvoets in
een rechte lijn en zonder
onderbrekingen worden
voortbewogen, terwijl
de kandidaat beide voe
ten op de voetsteunen
houdt.
Het uitvoeren van een
stopproef.
Bij een constante snel
heid van ongeveer 50
km/u moet de kandidaat
vlot tot stilstand kunnen
komen. De wielen mo
gen daarbij niet geblok
keerd blijven. De kandi
daat gaat remmen op een
vooraf aangegeven
plaats (mits de verkeers
situatie dat toelaat), het
gaat hier niet om een
noodstop. Het gaat er
wel om dat men zo snel
mogelijk tot stilstand
komt door op de juiste
manier de remmen te ge
bruiken.
Het maken van een
halve draai.
Binnen een beperkte
ruimte (maximaal 6 me
ter) dient men, zonder
stoppen of steken, in een
vloeiende beweging een
halve draai te maken.
Het rijden van een denk
beeldige acht.
Men moet behoorlijk
een aantal aangegeven
opeenvolgende linker- en
rechter bochten kunnen
rijden. De kandidaat
rijdt stapvoets, zonder
stop en met beide voeten
op de voetsteunen.
Het rijden van een sla
lom.
Hierbij dient men een
slalom uit te voeren tus
sen de kegels door die op
een afstand van 4 meter
van elkaar in een rechte
lijn staan. Het is uiter
aard de bedoeling dat de
kandidaat de bochten
goed rijdt, de kegels laat
staan en zijn evenwicht
niet verliest.
Van deze bijzondere
verrichtingen voert de
kandidaat er vier uit.
Daarvan moeten er drie
voldoende zijn. Als dat
niet zo is, krijgt de kan
didaat de gelegenheid de
„mislukte" verrichtin
gen nog een keer uit te
voeren. Als ook na deze
„herkansing" blijkt dat
hij of zij niet in staat is
drie van de vier bijzon
dere verrichtingen goed
uit te voeren, dan bete
kent het dat de kandi
daat de motor onvol
doende beheerst. In dat
geval wordt het examen
afgebroken en gaat het
onderdeel verkeersdeel-
neming niet door. Uiter
aard geeft dit geen recht
op terugbetaling van de
examengelden.
Verkeers-
deelneming
Als het onderdeel
voertuigbeheersing wel
voldoende wordt beoor
deeld, gaan de kandi
daat (met de motor) en
de examinator (met de
auto) over op het onder
deel verkeersdeelne-
ming. Dat het onderdeel
voertuigbeheersing posi
tief werd beoordeeld,
wil overigens nog niet
betekenen dat het tij
dens de verkeersdeelne-
ming niet meer aan de
orde komt. Tijdens het
rijden zullen zich ook si
tuaties voordoen waarin
de kandidaat moet aan
tonen de motor of scoo
ter goed onder controle
te hebben.
Als de rijschool over
radiocommunicatieap-
paratuur beschikt, geeft
de examinator opdracht
voor de te rijden route
via de instructeur die de
apparatuur bedient. Als
geen radiocontact moge
lijk is, wordt de te rijden
route in gedeelten mon
deling voor vertrek en
onderweg opgegeven.
Het onderdeel verkeers-
deelneming wordt uitge
voerd binnen en buiten
de bebouwde kom, waar
mogelijk ook op autowe
gen en autosnelwegen.
Het parcours eindigt op
de oproepplaats waar
het examen vervolgens
wordt afgehandeld.
RIJSWIJK - Het aantal door het Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen afgenomen praktijk-exa
mens is in 1984 aanzienlijk afgenomen. Het waren er
vorig jaar 616.000 (totaal van alle categorieën),
147.000 minder dan in 1983. Het CBR spreekt van een
onverwachte vermindering, die wordt veroorzaakt
door een verminderd aantal herexamens. Het CBR
heeft dit bekend gemaakt.
Opmerkelijk vindt het
CBR, dat het geslaag
den-percentage voor de
praktijk-examens van
37,2 procent in 1983 tot
38,9 procent vorig jaar is
gestegen. Het gaat hier
om praktijk-examens
voor het rijbewijs perso
nenauto's, die negentig
procent van alle exa
mens uitmaken. Het
CBR meldt dat dit het
hoogste slagingspercen
tage is sinds 18 jaar. De
stijging van het geslaag
den-percentage heeft sa
men met de neiging van
veel kandidaten hun her
examen uit te stellen, in
1984 gezorgd voor ver
mindering van het aan
tal herexamens.
Als mogelijke oorzaak
van de stijging van het
geslaagden-percentage
noemt het CBR de los
koppeling van het
theorie- en het prak
tijk-examen. Sinds de
invoering hiervan kun
nen examenkandidaten
zich volledig op het
praktijkgedeelte con
centreren, omdat zij
reeds voor het theoreti
sche deel zijn geslaagd.
Hoewel de stijging zich
over het algemeen in
heel Nederland voor
doet, valt het op dat
vooral in de grote steden
Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag, Utrecht en
Eindhoven, het geslaag
den-percentage het
meest is gestegen.
Het nieuwe, huidige
audio-visuele theorie-
examen kende over 1984
een gemiddeld percenta
ge van geslaagden van
68,23. Dit is volgens het
CBR ongeveer 6 procent
lager dan voor het oude
schriftelijke examen.
Geen verklaring heeft
het CBR voor de opval
lende regionale verschil
len in percentages. In
grote steden bleken de
kandidaten zich aanzien
lijk minder goed te heb
ben voorbereid op hun
theorie. Zo scoorde Rot
terdam slechts bijna 59
procent geslaagden en
Heerlen ruim 78 procent.
De schoenen in de winkel van juf
frouw Lat stonden keurig naast elkaar
op de stellingen. Ze wachtten paar
voor paar tot iemand hen zou kopen.
Stuk voor stuk kwamen ze aan de
beurt. Een hip meisje kocht een paar
felgroene slippers en omaatje was weg
van twee instappers met blokhak. De
meeste schoenen waren best tevreden. Wolken
Ze wisten, dat ze niet lang op een baas
hoefden te wachten.
Maar toch was er een
paar, dat al heel lang in
de winkel van juffrouw
Lat stond. Ze hadden een
bruine kleur en leken op
klompen. Niemand wil
de zulke schoenen aan
trekken. Iedereen liep ze
voorbij. Gelukkig zorg
de juffrouw Lat goed
voor ze. Iedere week
poetste ze de schoenen
en dan vergat ze ook de
lelijke niet. De klomp
schoenen voelden zich
heel verdrietig. De ande
re schoenen keken ze al
tijd minachtend aan.
Op een morgen, het
was nog heel vroeg,
kwam juffrouw Lat de
winkel binnen. Met haar
ene hand droeg ze een
emmer sop en in haar an
dere hand droeg ze een
bezem. Ze begon de win
kel schoon te maken
want gisteren had de ba
rones van Hinkel tot
Pinkel opgebeld. Ze zou
vanmorgen langskomen
om schoenen voor de he
le familie te kopen.
Juffrouw Lat was net
op tijd klaar met het
schoonmaken, toen de
barones binnenkwam en
op een van de stoelen
plaatsnam. „Juffrouw
Lat", zei ze, „ik wil graag
een paar stevige schoe
nen van u zien. Ze hoe
ven niet mooi te zijn,
maar wel sterk. We gaan
volgende week naar de
bossen en daarom heb
ben we allemaal stevige
schoenen nodig".
Hr
.V
,s"m
J 9
7 i
ji*iS
,n n
ti»*1,
Sa*
Bovenop het wolkendek
wonen wolkenmensen.
Als de boeren regen willen,
vervullen zij hun wensen.
Trek een lijn van 1 naar
2 en zo door tot het
hoogste cijfer. Grappig
hè!
Juffrouw Lat deed
haar uiterste best. Het
ene paar na het andere
werd tevoorschijn ge
haald. Maar geen van de
schoenen beviel de baro
nes.
„Heeft u echt niets an
ders?" vroeg ze. „Dit zijn
allemaal van die slappe
schoentjes. Daar kunnen
we wel mee op visite
gaan, maar niet mee
door de bossen sjouwen".
Weer werd de hele win
kel overhoop gehaald.
De barones hielp nu ook
mee.
„Joepie" riep ze in
eens, „ik geloof dat ik ze
gevonden heb. Dit is pre
cies wat ik bedoel. Mag
ik deze eens passen, juf
frouw Lat?"
Daar wees de barones
-van Hinkel tot Pinkel zo
waar op de lelijke bruine
klopschoenen.
„Heeft...heeft., u het
over dié??" stotterde juf
frouw Lat. „Zijn dat de
schoenen die u bedoelt?"
Daar snapte ze niets
van. Maar ja, dan waren
die tenminste ook goed
bezorgd. En de barones
ging reuze blij de deur
uit. Alles was voor el
kaar... De schoenen kre
gen een aardige, rijke ba
zin en een heel fijn leven.
Alle andere schoenen
waren wel jaloers maar
toch gunden ze de
klompschoenen hun
nieuwe loop.
Uit de morgen-zonnedauw
maken zij daar eten.
En of het warm wordt of soms koud,
kunnen- zij daar weten.
In hun huizen ligt een kleed
van verse wolkenpluizen.
En in de tuinen van helder wit
staan die wolkenhuizen.
Vliegen doen zij op de wind,
want lopen is wat moeilijk.
Ruzie hebben ze daar nooit
ze zijn meestal wat goeilijk.
Alleen hun koning is erg streng.
Hij regeert daar zo zijn volkje
vanuit zijn paleisje en die staat
op een flink donderwolkje.
Als hem iets niet helemaal zint,
begint hij wat te donderen.
Dan wordt het wolkenvolk gedwee;
't is niet te verwonderen.
Bovenop het wolkendek,
waar de wolkenmensen zorgen,
is het altijd vrees'lijk druk.
Ze maken 't weer voor morgen.
RENESSE - Discotheek 't Roefke in Renesse krijgt
vrijdagavond 10 mei bezoek van een bijzonder char
mant meidenduo. De formatie 'Unity', bestaande uit
Anita Bakkes uit Eindhoven en Christel Verbruggen uit
het Belgische Grobbendonk, treedt op na de eerste
lichtshow omstreeks half tien.
Beide zangeressen hebben al heel wat jaartjes erva
ring. Anita Bakkes en Christel Verbruggen deden diver
se malen mee aan zangwedstrijden, hetgeen hen diverse
uitnodigingen opleverde om mee te doen in backing-
koortjes. Later volgden voor beiden optredens bij or
kesten. Christel Verbruggen trad regelmatig op als zan
geres bij The Road Band, een vooraanstaand Belgisch
orkest.
De twee zangeressen leerden elkaar kennen toen zij
geselecteerd werden voor een Duitse disco-formatie.
Hieruit ontstond op veler advies het duo 'Unity*. Inmid
dels kreeg het duo een schitterende aanbieding om een
single op de markt te brengen, hetgeen binnenkort zijn
beslag zal krijgen. 'Unity' neemt ook deel aan de
'Baccara-beker '85' in België, een gebeuren waaruit al
heel wat grote namen voortkwamen. Gerust mag gesteld
worden, dat het optreden van het duo in 't Roefke aan de
vooravond van de definitieve doorbraak van 'Unity'
komt.
BURGH-HAAMSTEDE - De Burgh-
Haamsteedse jeugdsoos Big S krijgt op zater
dag 11 mei bezoek van de Engelse rockband
Fragment. De groep bestaat uit gitarist/zanger
Jono Fosh, toetsenist/zanger Tim Alexander,
percussionist Dave Marriner, bassist Adri Hil-
horst en drummer Dolf Roos.
Fragment werd in principe in 1977 in het Londense Southend
opgericht door Tim Alexander, Jono Fosh en Dave Marriner, die
nog steeds de kern vormen van de formatie. In 1981 brengt de
groep de eerste single uit. In 1982 stapt de groep over naar het Eu
ropese vasteland met Rotterdam als thuishaven. Fragment treedt
onder andere op in het voorprogramma van Eurythmics en in de
zomer van 1983 wordt Fragment uitgeroepen tot 'Rotte-popgroep
'83', gevolgd door een optreden in het radioprogramma Rocktem-
pel.
In 1984 komt de ritme-tandem Adri Hilhorst en Dolf Roos over
van de rockwave-groep Humatic naar Fragment. De vijfmans-
groep brengt op Engelse leest geschoeide rock met invloeden van
The Police. XTC, Simpleminds, U2, Joe Jackson. De formatie
heeft met de huidige bezetting aan overtuigingskracht en muzika
le actualiteit gewonnen. Momenteel wordt er hard gewerkr aan
een tweede single en een eerste elpee. Het optreden in Big S be
gint om half tien.
Sozen-
agenda
Big „S'\
Burgh-Haamstede
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 18.00
uur.
De Pul, Bruinisse
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
19.30 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.00 tot 17.30
uur.
The Well, Noordwelle
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur en
zondag van 14.30 tot
17.30 uur.
Brogum, Zierikzee
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 02.00 uur; zon
dag van 15.00 tot 18.00
uur.
Trace, Scharcndijke
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 17.30
uur; woensdag van 19.00
tot 23.00 uur spellen-
avond.
De Kêête, Nieuwcrkerk
Vrijdag van 19.30 tot
23.00 uur.
ZIERIKZEE - In jeugdsoos Brogum in Zierik
zee treedt op vrijdag 10 mei vanaf half tien de
hardrock-formatie White Heat op. De groep werd
eind 1980 door Dirk Cleybergh en Robby Walter
opgericht. Nadat de formatie in het voorprogram
ma van Ted Nugent stond werd hun inspanning
beloond roet een eerste elpee.
Naast de twee oprichters bestaat de groep uit
Stan Verfaillie op bas, Frank Pauwels op drums*
en lead-zanger Tigo Tiger' Fawzi. De elpee van
het vijftal - 'Krakatoa' - doet inmiddels vriend en
vijand verbaasd staan. Alle nummers van de
plaat worden in Brogum ten gehore gebracht.
BRUINISSE - De Brusc jeugdsoos De Pul krijgt
op zaterdag 11 mei bezoek van de Formule 1
drive-in show van de Tros. Het dj-werk zal in
Bruinisse verzorgd worden door Ad Roland. Tij
dens de show worden er naast het draaien van
muziek ook spelletjes gedaan, waarvoor een aan
tal prijzen beschikbaar is.
1
4