c NIEUWS OP WIELEN Het nieuwe motor-examen UITZOEKEN O R N E R 0M O p Meidenduo Unity' in disco 't Roefke Engelse band Fragment in jeugdsoos Big S Minder rij-examens, meer geslaagden Jeugdsoos Brogum krijgt bezoek Tros drive-in show in jeugdsoos De Pul t ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 10 mei 1985 Nr. 23724 9 Wijzigingen zijn nog in voorbereiding ZIERIKZEE - Het examen voor de categorie A krijgt een nieuwe vorm en in houd. Meer dan ooit zal sprake zijn van een gedegen controle van de rijvaardig heid van de motorrijder-in-spé. Hoewel een aantal details nog nader moet wor den ingevuld, geven we een beschrijving van de inrichting van het examen. Onder voorbehoud, want de noodzakelijke wijzigingen van het Wegenverkeers reglement en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens zijn nog in voor bereiding. Het complete examen gaat ongeveer een uur duren bestaat uit twee onderdelen: voertuigbe heersing en verkeers- deelneming. Na ont vangst en identificatie van de kandidaat in de oproepplaats gaan de examinator (lopend of in 2ijn auto) en de kandi daat (op de motor of scooter) naar een terrein in de buurt, waar het on derdeel voertuigbeheer- sing kan worden uitge voerd. Als bij het examen gebruik wordt gemaakt van radiocom- municatieapparatuur is ook de aanwezigheid van de instructeur vereist om deze apparatuur te be dienen. Op het daarvoor uitge zochte terrein moet de kandidaat vier bijzonde re verrichting uitvoeren. De examinator heeft ach ter in zijn auto zes kegels (pilonnen) waarmee hij voor elk der verrichtin gen een parcours uitzet. De bijzondere verrich tingen waaruit een keus wordt gemaakt zijn: Het op de juiste en vei lige wijze van de stan daard halen, aan de hand meevoeren en op de standaard plaatsen. De motor moet van de standaard worden ge haald en in rustpositie worden gebracht. Ver volgens dient de kandi daat met de beide han den aan het stuur over een afstand van onge- yeer 10 meter met het motorvoertuig (met afge zette motor) te lopen. Daarna wordt een zo kort mogelijke draai naar rechts van ongeveer 90 graden gemaakt. Ver volgens wordt de motor weer op de standaard ge zet. Het rijden met geringe snelheid. Over een afstand van ongeveer 20 meter moet de motor stapvoets in een rechte lijn en zonder onderbrekingen worden voortbewogen, terwijl de kandidaat beide voe ten op de voetsteunen houdt. Het uitvoeren van een stopproef. Bij een constante snel heid van ongeveer 50 km/u moet de kandidaat vlot tot stilstand kunnen komen. De wielen mo gen daarbij niet geblok keerd blijven. De kandi daat gaat remmen op een vooraf aangegeven plaats (mits de verkeers situatie dat toelaat), het gaat hier niet om een noodstop. Het gaat er wel om dat men zo snel mogelijk tot stilstand komt door op de juiste manier de remmen te ge bruiken. Het maken van een halve draai. Binnen een beperkte ruimte (maximaal 6 me ter) dient men, zonder stoppen of steken, in een vloeiende beweging een halve draai te maken. Het rijden van een denk beeldige acht. Men moet behoorlijk een aantal aangegeven opeenvolgende linker- en rechter bochten kunnen rijden. De kandidaat rijdt stapvoets, zonder stop en met beide voeten op de voetsteunen. Het rijden van een sla lom. Hierbij dient men een slalom uit te voeren tus sen de kegels door die op een afstand van 4 meter van elkaar in een rechte lijn staan. Het is uiter aard de bedoeling dat de kandidaat de bochten goed rijdt, de kegels laat staan en zijn evenwicht niet verliest. Van deze bijzondere verrichtingen voert de kandidaat er vier uit. Daarvan moeten er drie voldoende zijn. Als dat niet zo is, krijgt de kan didaat de gelegenheid de „mislukte" verrichtin gen nog een keer uit te voeren. Als ook na deze „herkansing" blijkt dat hij of zij niet in staat is drie van de vier bijzon dere verrichtingen goed uit te voeren, dan bete kent het dat de kandi daat de motor onvol doende beheerst. In dat geval wordt het examen afgebroken en gaat het onderdeel verkeersdeel- neming niet door. Uiter aard geeft dit geen recht op terugbetaling van de examengelden. Verkeers- deelneming Als het onderdeel voertuigbeheersing wel voldoende wordt beoor deeld, gaan de kandi daat (met de motor) en de examinator (met de auto) over op het onder deel verkeersdeelne- ming. Dat het onderdeel voertuigbeheersing posi tief werd beoordeeld, wil overigens nog niet betekenen dat het tij dens de verkeersdeelne- ming niet meer aan de orde komt. Tijdens het rijden zullen zich ook si tuaties voordoen waarin de kandidaat moet aan tonen de motor of scoo ter goed onder controle te hebben. Als de rijschool over radiocommunicatieap- paratuur beschikt, geeft de examinator opdracht voor de te rijden route via de instructeur die de apparatuur bedient. Als geen radiocontact moge lijk is, wordt de te rijden route in gedeelten mon deling voor vertrek en onderweg opgegeven. Het onderdeel verkeers- deelneming wordt uitge voerd binnen en buiten de bebouwde kom, waar mogelijk ook op autowe gen en autosnelwegen. Het parcours eindigt op de oproepplaats waar het examen vervolgens wordt afgehandeld. RIJSWIJK - Het aantal door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen afgenomen praktijk-exa mens is in 1984 aanzienlijk afgenomen. Het waren er vorig jaar 616.000 (totaal van alle categorieën), 147.000 minder dan in 1983. Het CBR spreekt van een onverwachte vermindering, die wordt veroorzaakt door een verminderd aantal herexamens. Het CBR heeft dit bekend gemaakt. Opmerkelijk vindt het CBR, dat het geslaag den-percentage voor de praktijk-examens van 37,2 procent in 1983 tot 38,9 procent vorig jaar is gestegen. Het gaat hier om praktijk-examens voor het rijbewijs perso nenauto's, die negentig procent van alle exa mens uitmaken. Het CBR meldt dat dit het hoogste slagingspercen tage is sinds 18 jaar. De stijging van het geslaag den-percentage heeft sa men met de neiging van veel kandidaten hun her examen uit te stellen, in 1984 gezorgd voor ver mindering van het aan tal herexamens. Als mogelijke oorzaak van de stijging van het geslaagden-percentage noemt het CBR de los koppeling van het theorie- en het prak tijk-examen. Sinds de invoering hiervan kun nen examenkandidaten zich volledig op het praktijkgedeelte con centreren, omdat zij reeds voor het theoreti sche deel zijn geslaagd. Hoewel de stijging zich over het algemeen in heel Nederland voor doet, valt het op dat vooral in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, het geslaag den-percentage het meest is gestegen. Het nieuwe, huidige audio-visuele theorie- examen kende over 1984 een gemiddeld percenta ge van geslaagden van 68,23. Dit is volgens het CBR ongeveer 6 procent lager dan voor het oude schriftelijke examen. Geen verklaring heeft het CBR voor de opval lende regionale verschil len in percentages. In grote steden bleken de kandidaten zich aanzien lijk minder goed te heb ben voorbereid op hun theorie. Zo scoorde Rot terdam slechts bijna 59 procent geslaagden en Heerlen ruim 78 procent. De schoenen in de winkel van juf frouw Lat stonden keurig naast elkaar op de stellingen. Ze wachtten paar voor paar tot iemand hen zou kopen. Stuk voor stuk kwamen ze aan de beurt. Een hip meisje kocht een paar felgroene slippers en omaatje was weg van twee instappers met blokhak. De meeste schoenen waren best tevreden. Wolken Ze wisten, dat ze niet lang op een baas hoefden te wachten. Maar toch was er een paar, dat al heel lang in de winkel van juffrouw Lat stond. Ze hadden een bruine kleur en leken op klompen. Niemand wil de zulke schoenen aan trekken. Iedereen liep ze voorbij. Gelukkig zorg de juffrouw Lat goed voor ze. Iedere week poetste ze de schoenen en dan vergat ze ook de lelijke niet. De klomp schoenen voelden zich heel verdrietig. De ande re schoenen keken ze al tijd minachtend aan. Op een morgen, het was nog heel vroeg, kwam juffrouw Lat de winkel binnen. Met haar ene hand droeg ze een emmer sop en in haar an dere hand droeg ze een bezem. Ze begon de win kel schoon te maken want gisteren had de ba rones van Hinkel tot Pinkel opgebeld. Ze zou vanmorgen langskomen om schoenen voor de he le familie te kopen. Juffrouw Lat was net op tijd klaar met het schoonmaken, toen de barones binnenkwam en op een van de stoelen plaatsnam. „Juffrouw Lat", zei ze, „ik wil graag een paar stevige schoe nen van u zien. Ze hoe ven niet mooi te zijn, maar wel sterk. We gaan volgende week naar de bossen en daarom heb ben we allemaal stevige schoenen nodig". Hr .V ,s"m J 9 7 i ji*iS ,n n ti»*1, Sa* Bovenop het wolkendek wonen wolkenmensen. Als de boeren regen willen, vervullen zij hun wensen. Trek een lijn van 1 naar 2 en zo door tot het hoogste cijfer. Grappig hè! Juffrouw Lat deed haar uiterste best. Het ene paar na het andere werd tevoorschijn ge haald. Maar geen van de schoenen beviel de baro nes. „Heeft u echt niets an ders?" vroeg ze. „Dit zijn allemaal van die slappe schoentjes. Daar kunnen we wel mee op visite gaan, maar niet mee door de bossen sjouwen". Weer werd de hele win kel overhoop gehaald. De barones hielp nu ook mee. „Joepie" riep ze in eens, „ik geloof dat ik ze gevonden heb. Dit is pre cies wat ik bedoel. Mag ik deze eens passen, juf frouw Lat?" Daar wees de barones -van Hinkel tot Pinkel zo waar op de lelijke bruine klopschoenen. „Heeft...heeft., u het over dié??" stotterde juf frouw Lat. „Zijn dat de schoenen die u bedoelt?" Daar snapte ze niets van. Maar ja, dan waren die tenminste ook goed bezorgd. En de barones ging reuze blij de deur uit. Alles was voor el kaar... De schoenen kre gen een aardige, rijke ba zin en een heel fijn leven. Alle andere schoenen waren wel jaloers maar toch gunden ze de klompschoenen hun nieuwe loop. Uit de morgen-zonnedauw maken zij daar eten. En of het warm wordt of soms koud, kunnen- zij daar weten. In hun huizen ligt een kleed van verse wolkenpluizen. En in de tuinen van helder wit staan die wolkenhuizen. Vliegen doen zij op de wind, want lopen is wat moeilijk. Ruzie hebben ze daar nooit ze zijn meestal wat goeilijk. Alleen hun koning is erg streng. Hij regeert daar zo zijn volkje vanuit zijn paleisje en die staat op een flink donderwolkje. Als hem iets niet helemaal zint, begint hij wat te donderen. Dan wordt het wolkenvolk gedwee; 't is niet te verwonderen. Bovenop het wolkendek, waar de wolkenmensen zorgen, is het altijd vrees'lijk druk. Ze maken 't weer voor morgen. RENESSE - Discotheek 't Roefke in Renesse krijgt vrijdagavond 10 mei bezoek van een bijzonder char mant meidenduo. De formatie 'Unity', bestaande uit Anita Bakkes uit Eindhoven en Christel Verbruggen uit het Belgische Grobbendonk, treedt op na de eerste lichtshow omstreeks half tien. Beide zangeressen hebben al heel wat jaartjes erva ring. Anita Bakkes en Christel Verbruggen deden diver se malen mee aan zangwedstrijden, hetgeen hen diverse uitnodigingen opleverde om mee te doen in backing- koortjes. Later volgden voor beiden optredens bij or kesten. Christel Verbruggen trad regelmatig op als zan geres bij The Road Band, een vooraanstaand Belgisch orkest. De twee zangeressen leerden elkaar kennen toen zij geselecteerd werden voor een Duitse disco-formatie. Hieruit ontstond op veler advies het duo 'Unity*. Inmid dels kreeg het duo een schitterende aanbieding om een single op de markt te brengen, hetgeen binnenkort zijn beslag zal krijgen. 'Unity' neemt ook deel aan de 'Baccara-beker '85' in België, een gebeuren waaruit al heel wat grote namen voortkwamen. Gerust mag gesteld worden, dat het optreden van het duo in 't Roefke aan de vooravond van de definitieve doorbraak van 'Unity' komt. BURGH-HAAMSTEDE - De Burgh- Haamsteedse jeugdsoos Big S krijgt op zater dag 11 mei bezoek van de Engelse rockband Fragment. De groep bestaat uit gitarist/zanger Jono Fosh, toetsenist/zanger Tim Alexander, percussionist Dave Marriner, bassist Adri Hil- horst en drummer Dolf Roos. Fragment werd in principe in 1977 in het Londense Southend opgericht door Tim Alexander, Jono Fosh en Dave Marriner, die nog steeds de kern vormen van de formatie. In 1981 brengt de groep de eerste single uit. In 1982 stapt de groep over naar het Eu ropese vasteland met Rotterdam als thuishaven. Fragment treedt onder andere op in het voorprogramma van Eurythmics en in de zomer van 1983 wordt Fragment uitgeroepen tot 'Rotte-popgroep '83', gevolgd door een optreden in het radioprogramma Rocktem- pel. In 1984 komt de ritme-tandem Adri Hilhorst en Dolf Roos over van de rockwave-groep Humatic naar Fragment. De vijfmans- groep brengt op Engelse leest geschoeide rock met invloeden van The Police. XTC, Simpleminds, U2, Joe Jackson. De formatie heeft met de huidige bezetting aan overtuigingskracht en muzika le actualiteit gewonnen. Momenteel wordt er hard gewerkr aan een tweede single en een eerste elpee. Het optreden in Big S be gint om half tien. Sozen- agenda Big „S'\ Burgh-Haamstede Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 18.00 uur. De Pul, Bruinisse Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 19.30 tot 24.00 uur; zon dag van 14.00 tot 17.30 uur. The Well, Noordwelle Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur en zondag van 14.30 tot 17.30 uur. Brogum, Zierikzee Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 02.00 uur; zon dag van 15.00 tot 18.00 uur. Trace, Scharcndijke Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 17.30 uur; woensdag van 19.00 tot 23.00 uur spellen- avond. De Kêête, Nieuwcrkerk Vrijdag van 19.30 tot 23.00 uur. ZIERIKZEE - In jeugdsoos Brogum in Zierik zee treedt op vrijdag 10 mei vanaf half tien de hardrock-formatie White Heat op. De groep werd eind 1980 door Dirk Cleybergh en Robby Walter opgericht. Nadat de formatie in het voorprogram ma van Ted Nugent stond werd hun inspanning beloond roet een eerste elpee. Naast de twee oprichters bestaat de groep uit Stan Verfaillie op bas, Frank Pauwels op drums* en lead-zanger Tigo Tiger' Fawzi. De elpee van het vijftal - 'Krakatoa' - doet inmiddels vriend en vijand verbaasd staan. Alle nummers van de plaat worden in Brogum ten gehore gebracht. BRUINISSE - De Brusc jeugdsoos De Pul krijgt op zaterdag 11 mei bezoek van de Formule 1 drive-in show van de Tros. Het dj-werk zal in Bruinisse verzorgd worden door Ad Roland. Tij dens de show worden er naast het draaien van muziek ook spelletjes gedaan, waarvoor een aan tal prijzen beschikbaar is. 1 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 9