Eén gebouw, een hecht team, één soort onderwijs: In Dreischor moet het goed gaan met de basisschool Toekomstig directrice Riet van der Weijde-Smits: ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijüag 19 april 1985 Nr. 23713 5 DREISCHOR - Het moet hier kunnen lopen als een erwtje van een plankje: ive hebben één gebouw, een hecht schoolteam en één soort onderwijs op het dorpdat moet goed gaan met de nieuwe basis schoolAan het woord mevrouw Riet van der Weijde-Smits, reeds achttien jaren intensief betrokken bij hel kleuteronderwijs in Dreischor en met ingang van 1 augustus 1985 benoemd tot directrice van open bare basisschool De KlimopZe is vol vertrouwen over de toekomst van het openbaar onderwijs op Drei schor, hoewel ook zij op sommige punten haar bedenkingen heeft over de. ivijze waaropvolgens de richt lijnen van het ministerie, gestalte gegeven moet worden aati dat nieuwe basisonderwijs. In Dreischor echter ziet ze reële kansen voor stapsgewijze realisering van geïntegreerd basisonderwijs. Deze kleine kern van de gemeente Brouwershaven kent, zoals gezegd, slechts één soort onderwijs: het openbare. Op vele plaatsen in den lande zag men tengevolge van de Wet op het Basisonderwijs de verhouding tussen openbaar en bijzonder onder wijs weer verscherpen. Riet van der Weijde prijst het onderwijs geluk kig, dat het met die problematiek op Dreischor niet wordt geconfron teerd. Een andere belangrijke pré vormt, volgens haar, het feit, dat kleuter- en lager onderwijs als sinds 1980 in één gebouw zijn huisvest en voor die tijd ook maar op drie a vier meter af stand van elkaar lagen. Met andere woorden: er was eigenlijk al lange tijd sprake van een hechte samenwer king, daar had men hier blijkbaar geen Wet op het Basisonderwijs voor nodig. Bijeen Toen de kleuterschool enkele jaren geleden aan nieuwbouw toe was, werd vooruitlopend op de gevolgen van het basisonderwijs besloten het kleuter- en lager onderwijs reeds bij een te brengen. De kleuterschool werd aan de bestaande lagere school vastgebouwd; het bestaande gedeelte onderging bovendien een flinke mo dernisering en zo ontstond 'De Kli mop'; een school die qua huisvesting in 1980 al gereed was voor geïnte greerd onderwijs. Hoewel het voortbestaan van de school in Dreischor op grond van het aantal leerlingen eigenlijk nooit in het geding is geweest, kreeg men vo rig jaar wel te maken met gedwon gen ontslag van één der leerkrachten tengevolge van de nieuwe normen voor de groepsgrootte. Het huidige team wordt gevormd door Cees van de Vreugde; hij ver zorgt het onderwijs in de klassen vier, vijf en zes; door Henny Wolshei- rnér, die les geeft aan de klassen één, twee en drie en door Riet van der Weijde, die de zorg draagt over de kleuterafdeling. Een belangrijk bij komend aspect ten aanzien van de toekomstige formatie, betreft het feit, dat de kleuterschool in Zonne- maire sinds 1976 te boek staat als de pendance van de kleuterschool in Dreischor. Thans bestaat nog geen volledige zekerheid over het al of niet voortbestaan van deze dependance in Zonnemaire. Riet van der Weijde wijst erop, dat één en ander nog af hangt van de uitspraak van de Raad van State betreffende het openbaar onderwijs te Zonnemaire. Het al of niet voortbestaan van de kleuter school aldaar, zal uiteraard van in vloed zijn op de uiteindelijke perso neelsformatie op de school in Dreischor. Prognoses 'De Klimop' telt thans 78 leerlin gen, van wie er 28 tot de kleuters be horen. ,,Een groot aantal", laat de toekomstig directrice weten. Ze heeft ook nog weieens voor een klasje van twaalf kleuters gestaan. De progno ses voor de leerlingenaantallen in de eerstkomende jaren zijn gunstig, maar de echte progressie is er, vol gens onze woordvoerster, nu toch wel uit. Op de vraag hoe het nu straks gaat reilen en zeilen in de nieuwe basis school antwoordt de toekomstig di rectrice resoluut: ,,Er zullen nog geen drastische veranderingen wor den doorgevoerd. We gaan niet hals over kop van start, maar beginnen heel zachtjes aan met het opzetten van de basisschool". Het krachtig doorbreken van het klassikale systeem is volgens haar op een school, die al werkt met combina tieklassen ook wat minder aan de or de. ,,Met combinatieklassen werkt dat allemaal al veel soepeler. Dan ben je binnen één lokaal in elk geval al op drie verschillende nivo's bezig en kunnen gemakkelijker ook meer dere nivo's gerealiseerd worden". Vol gens haar ervaring zitten er aan een combinatieklas dan ook meer voor- dan nadelen verbonden. De kleuters Voor de kleuters ziet ze een voor deel in het geïntegreerd onderwijs door de mogelijkheid halverwege een schooljaar bij een wat hoger nivo aan te haken. Zij heeft' de ervaring, dat kinderen, die gezien hun leeftijd toe zijn aan het nivo van een eerste klas, geestelijk soms nog niet zo ver zijn. Een heel jaar uitstel zou echter wat lang kunnen zijn: een kleuter, die bij voorbeeld in augustus nog niet toe is aan lettertjes en woordjes, zou dat in januari wel kunnen zijn. Riet wil daarop inspelen door een groepje van deze kleuters met wat leerelementen te laten beginnen. Waar ze echter heel erg op tegen is, is het lagere schooltje gaan spelen met kleuters. „Je moet een kleuter niet in augustus met lettertjes con fronteren, als het daar in januari pas aan toe is. Als een kind nog niet kan lopen, kun je ook niet eisen, dat het wel zal lopen. De ontwikkeling van een kind kun je niet dwingen, wel stimuleren", aldus onze woord voerster. Individueel gericht onderwijs, wat in de nieuwe basisschool zo van be lang wordt geacht, is voor haar niets nieuws. ,,In de kleuterschool ben je -immers altijd al met observatie be zig. Daar is geen andere manier om kinderen te testen. Binnen de lagere school kun je dat aan de hahd van werkstukjes doen. Op de kleuter school observeer je-Voortdurend elk kind". Leren door spel Ook kleuters dienen naar Riets me ning aangespoord te worden om in hun prestaties steeds een stapje ver der te gaan. Het onderwijs aan deze groep biedt alle mogelijke spelmate rialen om dat te bewerkstelligen. Ze benadrukt in dit verband, dat jonge kinderen alleen nog maar leren door dat spel, dat is hun wereld; daarmee aangevend hoe belangrijk dat spele lement moet worden geacht. Er dient, naar haar mening, dan ook voor ge waakt te worden, dat te vroeg leer prestaties worden gevraagd. Binnen het huidige kleuteronderwijs bestaat de vrees, dat de kleuters een beetje in het gedrang zullen komen onder druk van het lager onderwijs. Deelt onze woordvoerster die vrees? Haar ant woord is kort en krachtig: ,,lk laat me niet ondersneeuwen door het la ger onderwijs". „Ik ben dan ook dankbaar, dat we met die jongste groep kinderen niet persé iets af moeten werken. Ze hoe ven niet te voldoen aan vastgestelde eisen aan het einde van die kleuter periode". Riet erkent, dat dit aan het einde van de bovenbouw natuurlijk wel het geval is. Daar heeft men te maken met de eisen, die het voortge zet onderwijs stelt. Ze plaats echter als kanttekening, dat een en ander uiteraard wel afhan kelijk is van het soort vervolgonder wijs en is van mening dat niet elke leerling van de basisschool aan het einde de rit dezelfde stof moet heb ben gehad. Acti veringsschoöl Veel wederzijds begrip voor kleute ronderwijs en dat aan eerste klasleer lingen werd gekweekt ten gevolge van het zogenaamde activeringspro ject, dat op 'De Klimop' ten behoeve van de integratie werd gebruikt. Het hield in, dat extra middelen en moge lijkheden werden verstrekt voor in tensief overleg tussen kleuterleidster en leerkracht van de eerste klas. Het heeft hen, volgens de toekomstig di rectrice, een heleboel stappen nader tot elkaar gebracht. Straks, met ingang van 1 augustus zal Riet van der Weijde de eindve rantwoording hebben over openbare basisschool 'De Klimop'. Zij zal haar blik derhalve moeten verruimen naar het lager onderwijs. „Ja", er kent ze en heel lakoniek laat ze erop volgen:,,Ik hoop dat al die hoofden van lagere scholen, die aangesteld zijn als directeur van een basisschool ook hun blik zullen verruimen naar het kleuterschoolonderwijs". Riet heeft best wat moeite met het feit, dat van leerkrachten in het hui dige lager onderwijs voetstoots wordt aangenomen, dat ze in staat zijn de zorg voor een kleuterklas te dragen, zonder dat ze daar welke spe cifieke cursus dan ook voor hebben moeten volgen. Ibn slotte volgden kleuterleidsters, die een zinnige taak in het basisonderwijs willen vervul len, de zogenaamde applicatiecursus. Onze woordvoerster beweert niet, dat al die kleuterleidsters met appli catiecursus zonder meer in staat zou den zijn om les te geven in de hoogste klas van de bovenbouw. „Maar", voert Riet aan: ,',ze kunnen zich daar wel terdege op voorbereiden als ze ervoor zouden komen te staan". Ze doelt in dit verband op de over te dra gen leerstof. Met kleuters ligt dat, naar haar mening, wel een beetje an ders. De situatie is immers niet denk beeldig dat een 'overgangsboventalli- ge' uit het lager onderwijs in bepaal de situaties geheel onvoorbereid voor een klas met kleuters zal worden ge plaatst. Riet acht dat niet juist. „Er kunnen dan pedagogische brokken worden gemaakt". De enige Het feit, dat zij als enige van de 250 in aanmerking komende kleutei"- leidsters in Zeeland is benoemd tot directrice van de basisschool, wil Riet van der Weijde op geen enkele manier benadrukt zien. Het is wel een unicum, maar dat behoorde het eigenlijk niet te zijn. De wetenschap, dat Riet achttien intensieve jaren in het onderwijs achter zich heeft lig gen, dat ze altijd nauw betrokken wil blijven bij het onderwijs en dat ze zich derhalve vroegtijdig voorbereid de op het toekomstig basisonderwijs, maakt de vraag waarom ze deze func tie ambiéerde ook overbodig. Foto's: Joh. D. O. Bcrrevoets Tekst: Ali Pankow Toekomstig directrice Riet van der V/eijde-Smits: Kleuters leren alleen maar door het spel". Handenarbeid voor de eerste klas leerlingen onder leiding van leerkracht Henny Wolsheimer. De klassen vier, vijf en zes worden onderwezen door het huidige hoofd van de lagere school de heer Cees van de Vreug de.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 5