NIEUWS OP WIELEN
Winderig
avontuur
ïitvSxm
P
O
P
c
O
R
N
E
R
ROCK-NACHT IN BROGUM
Verplichte autokeuringen
gaan deze zomer van start
Disc-jockey-
verkiezing '85
in soos Big S
Veel iverk voor garages en ANWB
Voetgangers
in geweer
tegen
afslaand
verkeer
Bruintjes auto
Sozen-
agenda
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 19 april 1985 Nr. 23713
13
Z1ERIKZEE - Deze zomer zal een be
gin worden gemaakt met de verplichte
keuringen van personenauto's en lich
te bestelauto's. De juiste datum van
ingaan is nog niet bekend. De Algeme
ne Periodieke Keuring is de officiële
naam, kortweg APK. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat is verant
woordelijk voor het verloop van de
keuringen, de feitelijke controle
wordt uitgevoerd door de Rijksdienst
voor het Wegverkeer, welke dienst ook
keuringen uitvoert, maar in de prak
tijk zullen de meeste automobilisten
te maken krijgen met garages of de
ANWB.
In principe zullen alle
auto's die ouder zijn dan
drie jaar jaarlijks ge
keurd moeten worden,
dus in het vierde levens
jaar van de betreffende
auto, datum volgens het
kentekenbewijs. De keu
ringen zullen echter ge
leidelijk worden inge
voerd, en voorlopig lijkt
het er op, dat alleen
auto's die dit jaar ouder
zijn dan elf jaar aan de
beurt komen. Hoewel
als gezegd de exacte data
nog niet bekend zijn zal
het vermoedelijke sche
ma er alsvolgt uitzien:
1985 alle auto's van vóór
1975; 1986 alle auto's van
vóór 1979 en 1987 alle
auto's van vóór 1984.
De wet stelt, dat auto
bezitters zélf in de gaten
moeten houden wanneer
hun auto moet worden
gekeurd. Eigenaren van
de eerste auto's krijgen
daartoe een oproep van
de Rijksdienst vopr het
Wegverkeer. Wie geen
oproep krijgt, kan zich
hierop nooit beroepen.
Zoals gezegd zijn er drie
mogelijkheden om een
auto te laten keuren: 1.
bij de Rijksdienst voor
het Wegverkeer, 2. bij de
garages en 3. bij de
ANWB. Er zit een ver
schil in die drie instan
ties, want de Rijksdienst
zal nooit een reparatie
uitvoeren, de overige
twee wel. In de praktijk
zal het dus bijna van
zelfsprekend zijn dat
ANWB en garages het
grootste deel van de keu
ringen verrichten.
Extra kosten
Wat de AN BW betreft,
deze hanteert uiteraard
de wettelijke norm van
de eisen, maar probeert
daarbij de automobilist
zo min mogelijk op extra
kosten te jagen. Hetgeen
overigens niet inhoudt,
dat garagehouders dat
wèl zouden doen! Bij
kleine reparaties denkt
de ANWB aan zaken als
versleten ruitenwisser-
bladen, de afstelling van
de koplampen etc. Mocht
er een grotere reparatie
nodig zijn, dan ontvangt
de eigenaar een repara
tie-advies.
De kosten van een der
gelijke keuring bedra
gen 50,— voor leden en
niet-leden. Bovendien
biedt de ANWB tegen
geringe meerkosten de
mogelijkheid de auto te
laten keuren op andere
belangrijke punten als
motor, versnellingsbak
en remmen. Dat maakt
een beslissing öf een
auto nog moet worden
gerepareerd eenvoudi
ger.
Garages die daartoe
bevoegd zijn (herken
baar aan het schild met
„erkend keuringsstati
on") zullen gewoonlijk
de mogelijkheid bieden
de keuring als onderdeel
van een onderhouds
beurt te laten zijn en zijn
niet verplicht extra kos
ten in rekening te bren
gen. Het is dan ook zaak
dit van te voren af te
spreken.
Resultaat
Het resultaat van de
keuring is goedkeuring
of niet, er is geen tussen
weg. Bij goedkeuring
krijgt de eigenaar het
keuringsrapport mee,
dat bewaard moet wor
den bij de autopapieren:
het kan desgewenst aan
de politie worden ge
toond. Verder wordt de
nummerplaat voorzien
van een sticker, waaruit
valt af te leiden wanneer
de auto is gekeurd en
wanneer de volgende
keuring moet plaatsvin
den.
Bij afkeuring staat de
reden in het rapport ver
meld. Aan de hand daar
van zal de eigenaar kun
nen bekijken of het (nog)
zinvol is de reparatie uit
te voeren of niet. Na re
paratie moet de auto
weer worden gekeurd
(gratis bij de Rijks
dienst en 25,— bij de
ANWB en ook garages
kunnen hiervoor kosten
in rekening brengen).
De auto wordt in de
eerste plaats gekeurd op
verkeersveiligheid. Dat
wil niet zeggen dat het
keuringsrapport een
complete weergave is
van de staat waarin de
auto verkeert. Laten
daarom bij de aanschaf
van een tweedehandsau
to de kopers zich niet lei
den door het feit dat de
betreffende auto is goed
gekeurd, want de kans
op een miskoop is be
paald niet uitgesloten.
Keuringspunten
De verplichte autokeu
ring omvat een fors aan
tal verschillende punten,
de een belangrijk, de an
der minder belangrijk.
De eisen ligen vast in een
ministeriëel besluit,
waaraan iedere auto
keurder zich te houden
heeft. Niet meer en niet
minder. Zo moet het ken
tekenbewijs in orde zijn,
anders wordt er in het
geheel niet gekeurd. Ver
der zal de auto gewoon
goed moeten remmen,
scheef trekken bij het
remmen kan een reden
zijn tot afkeuring. Ook
de handrem zal naar be
horen moeten werken.
De besturing wordt op
een groot aantal punten
beproefd, waarbij overi
gens nagenoeg niets
wordt gedemonteerd.
Het gaat dus om bijvoor
beeld speling op de on
derdelen. Er wordt ook
gekeken naar de uitlij-
ning van de wielen: on
regelmatige slijtage kan
een teken aan de wand
zijn.
Waar de grenzen zullen
liggen van roestvorming
is nog moeilijk te zeg
gen, maar de keur
meesters hebben daar
een compleet boekwerk
voor. Dragende delen
zijn uiteraard belangrij
ker dan niet-dragende
delen. De uitlaat moet
gas-dicht zijn, terwijl de
hele onderzijde van de
wagen zal worden beke
ken op gebreken. Wiella-
gers, fuseekogels en -
pennen horen daar ook
bij.
Elektrisch
Ook aan het elektrisch
deel van de auto worden,
zij het minimale-, eisen
gesteld. In ieder geval
mag er geen sprake zijn
van kortsluiting en de
accu moet deugdelijk
vastzitten. Alle lampen
moeten kunnen branden
en de koplampen moeten
goed zijn afgesteld.
Wat de carosserie be
treft: de deuren moeten
goed in het slot vallen, er
mogen geen uitstekende
delen aan de auto zitten,
er moet in ieder geval
een linker-buitenspiegel
aanwezig zijn. Een rui
tenwisser die strepen
trekt voldoet niet aan de
eisen terwijl de rui
tensproeier en voorruit-
ver warming moeten
werken (beiden verplicht
voor auto's na september
'71).
De verplichte keuring
stelt echt minimale ei
sen aan banden. Een
profiel van 1 mm is vol
doende om door de keu
ring te komen. Het is
niet toegestaan om een
radiaalband en een dia
gonaalband op één as te
monteren.
Het keuringsrapport
vermeldt tot slot nog de
rubriek Milieuaspecten.
Het ziet er naar uit, dat
dit onderdeel pas in 1986
aan de orde zal komen.
DEN HAAG - De regel
dat afslaand verkeer
voorrang moet verlenen
aan rechtdoorgaande
voetgangers wordt op
enorme schaal geschon
den. Ruim de helft van
alle voetgangers heeft
wel eens een snoekduik
moeten nemen om in een
dergelijke situatie het
vege lijf te redden, zo
blijkt uit een enquête
die de voetgangersvere
niging VBV heeft gehou
den onder 2000 voetgan
gers.
Dit euvel staat dan
ook centraal in de
postercampagne die de
VBV de komende week
lanceert in het kader van
een meerjarencampagne
tegen obstakels en onvei
ligheid op voetgangers
routes. De vereniging
wil hiermee nog eens
duidelijk onder de aan
dacht brengen dat af
slaand verkeer ruim
baan moet geven aan het
voetvolk.
ZIERIKZEE - De stapel met verha
len beg-int aardig op te raken! Wie
helpt er een handje? Zelf-verzonnen
verhalen of belevenissen zijn natuur
lijk het mooist. Wie iets heeft te ver
tellen aan de Babbelaar kan dat stu
ren naar het bekende adres: Postbus 1,
4300 AA in Zierikzee. Nu een verhaal
over kabouter Bijenkoning en een eek
hoorn: een winderig avontuur.
't Was midden in de nacht. Kabouter Bijenkoning
lag lekker te slapen in zijn bed. Hij was er vroeg in
gegaan, want het stormde zo buiten en als je sliep,
dan hoorde je het niet. Hij snurkte heel zachtjes en
soms draaide hij zich om in z'n slaap. Dan mompelde
hij een paar woordjes. Hij droomde zeker.
Plotseling klonk er
een zacht getik. Kabou
ter Bijenkoning werd er
wakker van. Had hij het
gedroomd? Was het ge
woon de wekker? Of wa
ren het de takken die te
gen de ramen tikten? De
kabouter wist het niet en
probeerde of hij weer in
slaap kon komen.. Hij
ging eerst op z'n ene zij
liggen, toen op z'n ande
re, toen op z'n buik en als
laatste op z'n rug. Maar
niets hielp. De slaap was
weg en bleef weg.
Nou, daar zat hij dan.
Midden in de nacht, bui
ten een fikse storm en
binnen niemand om mee
te praten. Hé.... nog
steeds dat getik.
Uit bed
Kabouter Bijenkoning
klom uit bed, deed z'n
warme kamerjas aan en
stapte in z'n pantoffels.
Hij liep naar 't raam,
maar nee, daar tikte
niets tegen aan. De wek
ker was het ook niet, die
tikte veel zachter. Hij
had het dus niet ge
droomd, er tikte werke
lijk iets en wel op z'n
deur! Dat was het. Er
werd gewoon op z'n deur
geklopt. Nu was kabou
ter Bijenkoning ineens
klaarwakker. Wie of wat
kon dat toch zijn zo mid
den in de nacht? Zou hij
wel gaan opendoen? Tja,
hij moest het toch weten.
Hij haalde vlug de be
zem uit de keuken (je
weet maar nooit) en
deed de deur van het
nachtslot. Toen het ge
wone slot er af en voor
zichtig draaide hij de
knop om. Hij trok de
deur open en wat dacht
je., daar rolde Ewout de
eekhoorn naar binnen.
Helemaal koud, ver
waaid en zó zielig.
„Ach Ewout, wat is er?
Wat doe jij hier zo mid
den in de nacht? Is er iets
gebeurd? Vertel gauw.
Nee, wacht even met ver
tellen. Ga eerst lekker in
de stoel bij de kachel zit
ten. Ik zal hem even op
porren. Nee, rustig blij
ven zitten en vertel
straks maar wat er aan
de hand is.
Kabouter Bijenkoning
porde de kachel lekker
op, maakte vlug een kop
je warme eikeltjeskoffie
en ging toen naast
Ewoud zitten".
„Zo vertel nu maar
wat er is".
Uit de
boom gewaaid
Die Ewout. Hij was zo
koud dat hij iedere keer
een paar slokjes moest
nemen, voordat hij weer
iets kon zeggen. Maar
toch, na tien minuten
wist de kabouter alles en
dat was niet mis.
Ewout was die avond
ook op tijd naar bed ge
gaan, maar door de vre
selijke storm waren alle
takken van zijn nest los
geraakt en midden in z'n
slaap was Ewout met
nest en al uit de boom ge
waaid. Eerst wist hij
niet wat hij moest doen,
maar toen bedacht hij,
dat hij toch niet de hele
nacht op de bosgrond
kon blijven zitten en zo
was hij bij kabouter Bij
enkoning terecht geko
men.
„Zo, zó, mompelde
die". „Ja, ja, ja, natuur
lijk blijf je vannacht bij
mij slapen en Ewout,
dan zien we morgen wel
weer."
De eekhoorn was zo
moe, dat hij bijna met
een in de stoel in slaap
viel. Bij kabouter Bijen
koning duurde dat nog
een hele tijd, want hij
had eerst een plannetje
moeten maken om voor
Ewout weer een nieuw
huisje te kunnen maken.
Gelukkig wist de kabou
ter na een uurtje denken
iets en toen hij 's mor
gens had ontbeten, vroeg
hij of Ewout de afwas
wilde doen en ging zelf
naar Mia de spin, z'n gro
te vriendin.
Eekhoornnest
De volgende dag
sjouwden alle bosdieren
met takken, die ze ge
makkelijk konden vin
den omdat de storm daar
wel voor gezorgd had. De
bosvogels brachten ze op
de goede plek in Ewouts
boom en toen ze er sa
men weer een eekhoorn
nest van hadden ge
maakt, klom Mia naar
boven. Een uur lang was
ze vreselijk druk met
spinnen en draden plak
ken, maar na dat uur zat
het nest ook verschrik
kelijk stevig in elkaar.
Alle takken waren ge
woon aan elkaar ge
naaid. Er moest wel een
hele erge storm gaan
waaien om dat weer los
te krijgen.
Wat was Ewout blij.
En bij de volgende storm
sliep kabouter Bijenko
ning de hele nacht door.
Er was geen verwaaide
Ewout die op z'n deur
tikte. Goed hé!
Beertje Bruintje kocht een auto
met veel lampen en een stuur.
Hij had gespaard. Jaar in, jaar uit
want een auto is heel duur.
Beertje Bruintje trok z'n pak aan,
't allermooiste: Bruin met ruiten.
Want de auto kwam vandaag.
Bruintje stapte blij naar buiten.
Beertje Bruintje had de stoeprand
en de straat voor 't huis geveegd.
Hij had zelfs buurmans vuilnisbak
weggezet en zelf geleegd.
Beertje Bruintje keek tevreden
naar de schone goot en straat.
Ja, zijn auto in de rommel
is toch iets wat echt niet gaat.
En daar was ie dan, z'n droom.
Helder geel met rood en grijs.
Nu moest Bruintje alleen nog wachten
op 't halen van zijn rijbewijs.
ZIERIKZEE - Het belooft
zaterdagnacht gezellig te
worden in de Zierikzeese
jeugdsoos Brogum. Vanaf
half twaalf tot om en nabij
half vier zondagochtend tre
den in de soosboerderij drie
bands op in het kader van de
Brogum 'Roek-nacht'. De
bands die op het podium ver
schijnen zijn overigens stuk
voor stuk gelegenheidsfor-
matie's, bestaande uit muzi
kanten, die ruimschoots door
de wol zijn geverfd.
Om half twaalf - een half uur voor
middernacht dus - bijten de Digital Dol
lies het spits af. Rondom deze band han
gen heel wat geheimzinnige sluiers,
maar zeker is dat Kees Krul (hoe?) en Lu-
po deel uitmaken van de digitale Dol
lies. 'Er is nog meer' om eens een veelge-
bezigde kreet te gebruiken, maar
daaromtrent willen de heren (en/of da
mes) nog niets kwijt. 'Iedereen moet
maar gewoon komen kijken' stelt het ge
zelschap, 'maar het is zeer het bekijken
en beluisteren waard. Apart is het hoe
dan ook'.
Na de Dollies, die de zaal gedurende
ongeveer drie kwartier zullen bewerken,
is het de beurt aan The Brood-band, een
naam die eigenlijk voor zich spreekt en
aan de andere kant toch ook weer niks
zegt. Eigenlijk zou The Brood-band zijn
eerste opwachting maken tijdens het
vijfde Any wave-festival, maar op aan
dringen van de organisatie van de eerste
Brogum Rock-nacht besloot het achtkop-
pige gezelschap een paar extra repetities
in te lassen, zodat het debuutoptreden
enkele weken eerder gepland kon wor
den.
Ron de Bruin, Jaco Konijnenburg,
Padde, Arjen Zwart, Peter van Herp,
Het belooft lachen, gieren, brullen te
worden tijdens de eerste Brogum 'Roek-
nacht'. die zaterdag 20 april omstreeks
half twaalf losbarst met drie Schou-
wen-Duivelandse gelegenheids bands.
Marjan de Bruine, Leonie Peute en Ad
Jongmans kozen natuurlijk niet voor
niets de naam The Brood-band. Het octet
speelt gedurende een uur muziek van
Herman, swingende muziek derhalve,
die uitnodigt tot swingen.
De eerste Rock-pacht wordt met hor
ten en stoten besloten, o sorry, 'Met Hor
ten En Stoten' besluit de Rock-nacht
moet het zijn, want de formatie, die de
nacht het doorkomen mogelijk maakt
heeft deze wat illustratieve naam. Er is
in alles een baas boven baas, dus ook nu.
'Met Horten En Stoten' bestaat uit negen
muzikanten, en ook hier zijn het niet de
eerste de beste.
Lou Brondgeest maakt deel uit van het
gezelschap, maar ook Chris Videier, Roel
Meintema, Willem van Maanen, Bill Hil-
lebrand, Peter van Herp, Coby de Jong,
Elly Bolhuis en Everdina Fiebrand ho
ren bij 'Met Horten En Stoten'. Ook bij
dit illustere gezelschap valt weinig in
formatie te krijgen over het wat en hoe
van het geluid, dat aan de oren van het
geacht publiek wordt toevertrouwd.
'Swingend' is ook hier het sleutelwoord,
maar dat vereist toch minstens enige
toevoeging. 'Nummers van Erik Klap-
tun, Zjino Vanellie en Stievie Wonder
zitten erbij' is het enige wat het negental
nog kwijt wil, 'maar bovenal vooral
swingend. Het wordt hoe dan ook te
gek'.
Luisteren en kijken is zaterdagnacht
zeker de moeite waard, binnenkomen
kost niks.
Big „S",
Burgh-Haamstede
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 18.00
uur.
De Pul, Bruinisse
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
19.30 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.00 tot 17.30
uur.
The Well, Noordwelle
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur en
zondag van 14.30 tot
17.30 uur.
Brogum, Zierikzee
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 02.00 uur; zon
dag van 15.00 tot 18.00
uur.
Trace, Scharendijke
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 17.30
uur, woensdag van 19.00
tot 23.00 uur spellen-
avond.
De Kêête, Nieuwerkerk
Vrijdag van 19.30 tot
23.00 uur.
BURGH-HAAMSTEDE - Jeugd
soos Big- S in Burgh-Haamstede or
ganiseert op zaterdag 20 april weer
een jeugdsozen disc-jockey-verkie-
zing, waaraan door een aantal disc-
jockeys van Schouwen-Duivelandse
jeugdsozen wordt deelgenomen.
De organisatie van de disc-jockey-verkiezing '85
nodigde voor deze happening disc-jockeys uit van
jeugdsoos De Pul uit Bruinisse, jeugdsoos Bro
gum in Zierikzee, jeugdsoos Trace uit Scharendij
ke en jeugdsoos The Well uit Noordwelle. Natuur
lijk is ook de organiserende jeugdsoos Big S van
de partij. Met 2'n allen gaan de beste disc-jockeys
van de diverse sozen strijden om de titel, die het
vorig jaar werd gewonnen door Ad Fluijt van de
Bruse soos De Pul.
Inmiddels is besloten om van deze verkiezing
een jaarlijks terugkerend gebeuren te maken. Big
S heeft daartoe nu een fraaie wisselbeker be
schikbaar gesteld. Het ligt in de bedoeling, dat de
winnaar van deze wisselbeker het opvolgende
jaar het kleinood verdedigt in zijn eigen soos-
ruimte. Naast de wisselbeker zijn er nog andere
prijzen te winnen. De winnaar ontvangt behalve
de beker een geldprijs van honderd gulden, de
tweede prijs is 75.—, de derde prijs is 50.—, de
vierde 25.— en de vijfde eindigende dj ontvangt
nog een tientje.
De deelnemers aan de disc-jockey-verkiezing
worden beoordeeld op spreekvaardigheid, platen-
keuze, techniek en originaliteit, maar vooral ook
op de presentatie van het geheel. Het geacht pu
bliek is mede door de felle strijd, die ongetwijfeld
zal losbarsten hoe dan ook de grote winnaar, want
er wacht hen vast en zeker een ruim scala aan
voortreffelijke muziek, hetgeen bij voorbaat al de
komst naar Big S meer dan waard is.