Drie maanden garantie op onderhouds- en reparatiewerk tiLen berichten ZILT ALS DE ZEEWIND Vissers veroordeeld tot boetes wegens vissen met te grote schepen Leerlingen: geen censuur op schoolkranten Klanten van BOVAG-garages hebben er automatisch recht op „Regelmatig komen automobilisten bij ons klagen over aan hun voertuig verrichte repara ties of onderhoudswerkzaamheden, nadat het tijdvak van de drie BOVAG-garantiemaan- den al is verstreken. Daaruit blijkt dat zelfs leden van de Consumentenbond onvoldoende bekend zijn met de BOVAG-garantieregeling voor verrichte garagewerkzaamheen", aldus Peter van Heijgen, juridisch medewerker van de afdeling juridische leden-service van de Consumentenbond. „En dan praten we nog maar niet over de klachten, die we krijgen van slachtoffers van beunhazerij. Kennelijk is 't een niet uit te roeien kwaad dat men toch met beunhazen in zee gaat. In die gevallen is onze reactie er vaak een van „Eigen schuld, dikke bult". Overigens zijn we dan wel zo vriendelijk de slachtoffers van beunhazerij te wijzen op de BOVAG-garantieregeling. Want het bestaan van deze garantie vinden we een goede zaak, omdat die de consument een stuk extra zekerheid biedt", benadrukt de zegsman van de Consumentenbond. Bij de BOV AG bevestigt men de visie van de Consumentenbond. Jan van Zwet, secretaris van de afdeling auto: „Inderdaad, het ptibliek is nog onvol doende op de hoogte met het bestaan van onze „drie maanden reparatie-ga rantie". Want anders kun je toch niet begrijpen waarom er dikwijls mensen een beroep doen op de garantierege ling als de termijn van drie maanden al voorbij is. Evenmin valt te begrijpen wat sommige mensen bezielt om zaken te doen met een beunhaas, waarbij de enige garantie is, dat je geen enkele ga rantie krijgt. Wie daarentegen bij een BOVAG-ga- rage aanklopt voor het laten uitvoeren van een onderhoudsbeurt, het verrich ten van reparaties of schadeherstel- werkzaamheden heeft altijd recht op drie maanden garantie op de uitge voerde werkzaamheden, ongeacht de afgelegde kilometers sinds het repara tietijdstip. Deze garantie geldt altijd automatisch. De klant hoeft er zelfs niet eens om te vragen", zegt Van Zwet. Kwaliteit staat bovenaan Hij vervolgt: „Denk nu niet dat we die garantie alleen geven omdat we van die aardige mensen zijn. Nee, wij kun nen de Nederlandse automobilist zo'n verstrekkende garantieregeling aan- De BO VA G-garage is hel juiste adres voor alle werkzaamheden die er aan uw auto moeten worden verricht. De drie maanden volledige garantie op de uitgevoerde werk zaamheden vormen een stuk extra zeker heid. bieden omdat we het volste vertrou wen hebben in onze organisatie. Wie zijn of haar auto door een BOVAG- bedrijf Iaat onderhouden of repare ren, kan erop rekenen dat deze werk zaamheden uiterst vakkundig worden verricht. Immers, een BOVAG-be- drijf betekent onder meer dat goed op geleide mensen met gebruik van mo derne apparatuur en toepassing van goede onderdelen de werkzaamheden uitvoeren. Wie zich tot een BOVAG- garage wendt, weet vooraf al dat hij/zij zaken doet met betrouwbare mensen en dat het voertuig degelijk wordt behandeld. Want een garagebe drijf kan niet zomaar BOVAG-lid worden. Daarvoor komt wel het een en ander kijken. Naast de genoemde aspecten als vakbekwaam personeel en moderne apparatuur moet kwaliteit bij de dienstverlening bovenaan staan", aldus Van Zwet. Relatief weinig klachten „Bovendien kunnen klanten bij even tuele conflicten achteraf altijd terug vallen op de diensten van de overkoe pelende BOVAG-organisatie, na eerst overleg te plegen met het garagebe drijf. In eerste instantie tracht dan het BOVAG-bemiddelingsbureau een op lossing voor de problemen te vinden. Blijft er dan nog onenigheid bestaan, dan kan de automobilist een beroep •doen op de BOVAG-Geschillencom- missie, wiens uitspraken bindend zijn voor beide partijen. Echter, in de praktijk komt het zelden of nooit zo ver, aangezien de soms voorkomende klachten al direct bij het eerste teken van de klant door de BOVAG-garage worden opgelost. Het aantal klachten dat de overkoepelende BOVAG-orga- nisatie bereikt, is dan ook vrijwel te verwaarlozen. Op jaarbasis een paar honderd. Dit is slechts een schijntje van het totaal aantal transacties, dat jaarlijks tussen autorijders en de BO- VAG-bedrijven plaatsvindt. Want dat loopt in de ettelijke miljoenen. Echter, om de cliënt optimale zeker heid te bieden, heeft de BOVAG al in de jaren '60 de zogeheten 'onderhouds- garantie' ingevoerd. Voluit noemen we dit 'de garantie op door BOVAG-leden uitgevoerde montage-, herstel- en on derhoudswerkzaamheden" Consu mentengroeperingen stonden aan de wieg van deze garantieregeling, die we vanaf nu als de „Drie Maanden Repa ratie Garantie" van de BOVAG nog 'ns extra onder de aandacht van het publiek gaan brengen. Hopenlijk vormt dit voor de auto mobilisten een ex tra reden zich voor het laten uit voeren van onder houds- en repara tiewerkzaamhe den aan hun auto voortaan te rich ten tot één van de ruim 7.000 BO- VAG-garagebe- w drijven van ons land, die herkenbaar zijn aan het be kende gele BOVAG-schild aan de muur", stelt de BOVAG-secretaris aan de vooravond van de actie om aan de „Drie Maanden Reparatie Garan tie" meer bekendheid te geven. Borgstelling „In principe kan er bij het contact met de BOVAG-garage niets mis gaan. Immers, de garage streeft ernaar z'n klanten op een eerlijke en degelijke manier te helpen. Desondanks heeft de BOVAG nog een soort super-zeker heid ingebouwd. Want stel dat de BO VAG-garage zich niet aan zijn afspra ken houdt, dan staat de BOVAG ga rant voor een bedrag van maximaal 2.000.-. Deze borgstelling is een on derdeel van de BOVAG-standaardbe- palingen en hoort dus tot de „Drie Maanden Reparatiegarantie", aldus Van Zwet. maaNPEN REPARATIE i garant^ Heldere afspraken vooraf Hoewel de BOVAG reparatiegarantie een haast onafzienbaar klachtenfer- rein indamt - en waar een beunhaas in al die gevallen de automobilist lelijk in de kou laat staan -, wijst Van Zwet er op dat men vooral door „goede af spraken vooraf" veel latere narigheid kan voorkomen: „Gebaseerd op ja renlange ervaring kan ik zeggen dat veel klachten voortkomen uit ondui delijke afspraken,tussen de garage en de klant. Daarom hameren we er bij ons leden steeds weer op dat ze goede afspraken moeten maken met de auto mobilisten. Heldere afspraken, die geen ruimte voor misverstanden open laten, zijn al het halve werk om een klant tevreden te houden". Reparatie-opdrachtkaart „De BOVAG-garagebedrijven be schikken over speciale reparatie-op drachtkaarten. Laten de automobi listen even de tijd nemen om zo'n kaart in te vullen samen met bijvoor beeld de garage-chef of receptionist en duidelijk vastleggen welke werkzaam heden moeten worden uitgevoerd. Ook is het van belang een voorlopige prijsopgaaf te vragen en af te spreken dat de garage contact opneemt met de klant als de werkzaamheden het af gesproken bedrag dreigen te over schrijden. Zo'n opdrachtkaart invul len is maar een kleine moeite, maar kan veel leed voorkomen". Noteer samen met de garagechef of recep tionist op deze Opdrachtkaart welke werk zaamheden er aan u w auto moeten worden uitgevoerd. Dan kan er weinig misgaan. Als tl samen met de werkplaats-chef of receptionist via de opdrachtkaart duidelijke afspra ken maakt over wal er wel of wat niet met uw auto moet gebeuren, kunnen er geen mis verstanden ontstaan over uitgevoerd onderhoud en/of reparaties. Gespecificeerde rekening „Een ander punt dat soms vragen oproept is de rekening. Vroeger kon de garage volstaan met het vermelden van één bedrag voor alle verrichte werkzaamheden. Sinds enige tijd heeft het bestuur van de afdeling auto van de BOVAG evenwel bepaald dat ieder BOVAG-lid verplicht is z'n cliënten omtrent werkzaamheden aan personenauto's een gespecificeerde re kening af te geven met onder meer ver melding van: verrichte werkzaamhe den, uren besteed aan de werkzaamhe den alsmede het werkplaatsuurtarief, geleverde onderdelen, aan derden uit besteed werk, bij standaardverrichtin gen de werkzaamheden en de vast gestelde tarieven (flat rates), BTW, enzovoort. Daarmee wordt de klant een goed inzicht gegeven in wat er aan zijn auto is gedaan en hoe de kosten daarvan zijn samengesteld", zegt Van Zwet overtuigend. Ongeëvenaarde zekerheid „Kortom, er valt dus eigenlijk geen enkel argument te bedenken, waarom iemand, die iets aan zijn auto wil laten doen de BOVAG-garage links zou la ten liggen. Alleen .BOVAG-leden bie den zoveel zekerheid, niet omdat ze dat nou eenmaal leuk vinden, maar in het belang van de automobilist, tevens in het belang van de verkeersveilig heid. Want van een BOVAG-bedrijf mag je verwachten dat je er goed en vakkundig wordt geholpen, wat je bij Beun de Haas nog maar moet afwach ten. De BOVAG heeft het beste voor met de Nederlandse weggebruikers. Daar om ook vinden we dat de Reparatie- Garantieregeling op ruimere schaal bekend moet worden. En ruim 7.000 BOVAG-garagebedrijven staan iedere werkdag k'Iaar om de aan hun zorg toevertrouwde auto's weer piekfijn in orde te maken", laat de secretaris van de afdeling auto van de BOVAG tot slot van ons gesprek weten. Als we het BOVAG-kantoor in Rijs wijk verlaten, zijn we ervan overtuigd, dal die „Drie Maanden Reparatie Ga rantie' zo gek nog niet is. We slappen in onze auto. Gelukkig hij loopt. Maar mocht er in de toekomst iets mee aan de hand zijn, dan gaan ook wij rechtstreeks naar de BOVAG-vak- man. Want de kwaliteit, het vakman schap, de betrouwbaarheid en dege lijkheid, die hij biedt, vind je nergens anders. Dat is zeker(heid)! „Veel automobilisten weten nog niet dat onze „Drie Maanden Reparatie Garantie" ook van toepassing is op schade-reparatie", verklaart BOVAG- secretaris Jan van Zwet, „maar indien een automobilist binnen drie maan den na een schadeherstel-reparatie klachten heeft, kan hij een beroep doen op de reparatie garantieregeling. Daar heeft hij zonder meer recht op. En als de klacht gegrond is, wordt die direct uit de wereld geholpen. Want te vreden klanten en blije rijders zijn het visitekaartje van ieder BOVAG- bedrijf. Bij een expertise (schade-onderzoek), waarvoor de automobilist een door de BOVAG geadviseerde Schade-Expertise-Opdracht invult, brengt de BOVAG-garage doorgaans wel de gemaakt kosten in rekening. Tenzij er daarna opdracht aan het bedrijf wordt gegeven de schade te herstellen, danwel als de eigenaar besluit via het BOVAG-lid een andere auto te kopen, dan rekent het garagebedrijf de expertise-kosten meestal niet door', aldus de BOVAG-zegsman. Woensdag- 17 april Nederland 1 9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven 14.00 uur Gil en Julie 14.05 uur Knobbel en zijn vrienden 14.15 uur De smurfen. De vergeet-me- smurf staat centraal in deze afleve ring. 14.40 uur Emma en haar opa 14.50 uur Teddy hangoor. Poolse pop- penfilm. 15.00 uur De film van ome Willem 15.30 uur De blufshow. Spelprogram- ma, waarheen leerlingen van de Jo- risschool uit Breda en de Camming- haschool uit Bunnik tegen elkaar in het strijdprek treden. 16.20 uur Tijd voor Marijke. Praat programma. 17.00 uur Over motoren gesproken. Motor- en automagazine. 17.30 uur Nieuws 17.45 uur Formule 1. Popmuziek ge presenteerd door Erik de Zwart 19.00 uur Flappie 19.05 uur Het A-team. De leden van het A-team worden te hulp geroepen op een verjaardagsfuifje in een kin dertehuis, dat door een aantal onver laten danig in de war geschopt wordt. 20.00 uur Journaal 20.28 uur Socutera. Hierin wordt een filmpje van de Hartstichting ver toond. 20.30 uur De kip en het ei. Na een lo geerpartij op een politiebureau laat een kat kriebelende levende have achter. 21.05 uur De peetvader. De laatste raadgevingen van Don Corleone voor zijn dood worden door Michael, de nieuwe bewindsvoerder ter harte ge nomen. Ze leiden niet tot het beoogde resultaat, integendeel. 22.00 uur Tien jaar Marco Bakker. Tweede aflevering ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het pro gramma „Marco Bakker presen teert". 22.35 uur Aktua tv. Actualiteitenru briek. 23.15 uur I am a hotel. Canadese pro- duktie. Het verhaal gaat over een ar moedige man die logeert in een duur hotel en daardoor geïnspireerd wordt tot fantastische dromen. 23.45 uur Journaal 23.50 uur Nieuws voor doven Nederland 2 13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven 15.10 uur Studio sport. Een recht streekse reportage van de wielerklas sieker de Waalse Pijl. 18.10 uur Staatsloterij 18.30 uur Sesamstraat 18.45 uur Jeugdjournaal 19.00 uur Nieuws 19.10 uur Politieke partijen. Uitzend tijd voor de PvdA. 19.20 uur Van gewest tot gewest 20.00 uur Nederland C. Aandacht wordt besteed aan het honderdjarig bestaan van het Rijksmuseum Am sterdam, rechtstreeks uitgezonden vanuit dit monument. Óok wordt de aandacht gericht op de campagne „Op zicht" om vier miljoen gulden bijeen te brengen voor de aankoop van het Rembrandt schilderij Haesje van Cleyburg als jubileumgeschenk voor het Rijksmuseum. 22.30 uur Journaal 22.45 uur Den Haag vandaag 23.00 uur Studio sport 23.30 uur Nieuws voor doven Donderdag 18 april Nederland 1 9.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven 16.00 uur Tineke. Praatprogramma. 17.15 uur Kinderen en hun dieren. Hierin het meisje Jacqueline en haar pony. 17.45 uur Agenda 19.00 uur Blue Thunder. Chaney, de vliegenier van „Blue Thunder" wordt een pootje gelicht door Peter Anson vanwege een vermeende nala tigheid. 19.40 uur Eén voor Afrika 20.00 uur Journaal 20.28 uur De peetvader. Michael en zijn gezin ontsnappen ternauwer nood aan een moordaanslag. Michael heeft op Miami een ontmoeting met onderwereldfiguur Hyman Roth om tezamen met behulp van corrupte re geringen een lucratieve financiële transactie te doen. 21.15 uur Het adelaarsnest. De perio de tussen 1939-1942 staat centraal in deze vijfde aflevering. 22.05 uur Nederland muziekland. Vanuit het Jumbo Centrum in Olden- zaal presenteert Chiel van Praag dit muziekprogramma. 22.50 uur Veronica sport 23.20 uur Alias Smith and Jones. Co medyserie. 23.55 uur Journaal Nederland 2 13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven 18.20 uur Paspoort 18.30 uur Sesamstraat 18.45 uur Jeugdjournaal 19.00 uur Nieuws 19.10 uur Snuiters. Met jongeren wordt gesproken over het onderwerp incest. 19.35 uur Kenmerk. Actualiteitenru briek. 20.00 uur Blunders. Registratie van mislukte filmacts, die niet zullen na laten de lachlust van de kijkers op te wekken. 20,15 uur Love boat. Purser Gopher raakt in amourezue verwikkelingen met een tiener. Verder herkennen een moeder en dochter in de scheepsen- tertainer wel een hen zeer bekend persoon. 21.05 uur Mid-lotto live. Amuse mentsprogramma. 22.30 uur Journaal 22.15 uur Den Haag vandaag 23.50 uur Nieuws voor doven 23.55 uur Stutio sport ALKMAAR - De rechtbank in Alk maar heeft maandag vijf visserij ondernemingen uit Den Helder en Texel veroordeeld tot boetes tussen de 3.000 en 8.500 gulden wegens over treding van EEG-bepalingen. De rechtbank achtte bewezen dat de be drijven een of meer malen hebben ge vist met te grote schepen binnen de in een EEG-verdrag vastgestelde twaalf-mijls-zone. De officier van Justitie had boetes tot 15.000 gulden geëist. De vissers voerden als verweer aan dat het verdrag door hun Engelse col lega's anders wordt uitgelegd. De Britse vissers hanteren een andere meetwijze met betrekking tot de om vang van de schepen maar ook wat de zone betreft. Daarvoor zouden zij zich in een veel voordeliger positie manoeuvreren. Volgens een getuige- deskundige van het ministerie van Landbouw en Visserij was dat niet helemaal onjuist, maar kan de Britse uitleg niet tot zulke grote meetver- schillen leiden dat Nederlandse vis sers daardoor worden benadeeld. Izpplz" Paardenmarkt l1 treeht UTRECHT, 15-4. Gp de paarden markt in Utrecht zijn maandag 215 paarden aangevoerd. De prijzen luidden als volgt pet st uk: Luxe paarden 2600-/ 5000; werkpaarden 2150-/ 3200; oude paarden 1800-/ 2800; 3-jarige 1675- 2825; 2-jarige 1525-/ 2475; veulens 475-/ 1400; hitten 700-ƒ 1600; po tty's '250-f 1100. Prijzen per kg: Oude skichtpaarden 5,50-/ 7,00 en jonge slachtpaarden 6,00-/ 6,50. De handel was vlot Veemarkt Leiden LEIDEN, 15-4. Prijzen per kg ge slacht gewicht en ontvet: Extra kwa liteit dikbillen 9,75-ƒ 13,50, stieren le kw. 9,00-/ 9,50; 2e kw. 8,00- 9,00; vaarzen le kw. 7,75-/ 9,00; 2e kw. 6,60-/ 7,75; koeien le kw. 7,65- 8,65; 2e kw. 6,80-/ 7,65; 3e kw. 6,40-/ 6,80; worstkoeien 5,75- 6,80. Prijzen per kg geslacht gewicht: Schapen 5,75-/ 7,75; lammeren (rammen) 11,00-/ 12,25; lammeren (ooien) 11,00-/ 12,00. Prijzen per stuk: Schapen 200- 260; lammeren (rammen) 285- 375; lammeren (ooien) 230-275. Aanvoer: Totaal 1396 stuks, waar onder slachtvee 1008, stieren 150, slachtschapen en lammeren 238. Overzicht: Slachtvee: handel goed, en prijzen hoger; stieren: handel goed, en prijzen gelijk; schapen en lammeren: handel vlot, en prijzen ho ger. Maassluis, 15-4 90 ozo Nagasaki naar Dairen Nedlloyd Delft, 16-4 van Rotterdam naar Hamburg Nedlloyd Houtman, 17-4 te Busan verwacht Nedlloyd Rotterdam, 15-4 rede Suez Ondina, 15-4 ten Anker Bonito Oil field Vitrea, 15-4 130 w Nantes naar Bilbao ZW1JNDRECHT - Geen censuur op schoolkranten, vrijheid van uiter lijk, beroepsmogelijkheden bij proefwerken en dezelfde regels bij te 'laat komen voor leraren en leerlin gen. Dit zijn enkele hoofdpunten uit het model-leerlingenstatuut dat het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft opgesteld. Het statuut wordt maandagmiddag op het mini sterie van Onderwijs aan staatsse cretaris Ginjaar-Maas aangeboden. Het LAKS vindt het hoog tijd dat er eens iets wordt gedaan aan de rech ten van scholieren. Met het maken van een model zegt het comité een aanzet tot een wettelijke regeling van het leerlingenstatuut te hebben gege ven. Ginjaar-Maas heeft al 'eerder toe gezegd alle zeilen to zullen bijzetten om het statuut voor het eind van dit jaar in te voeren. In het statuut worden de rechten van leerlingen vastgelegd, zowel bij de gang van zaken op school als ten aanzien van het onderwijs zelf. „Met een leerlingenstatuut in do hand weet iedereen op school waar hij of zij aan toe is. Dit bevordert het wederzijds vertrouwen en de goede sfeer binnen de school", aldus het LAKS. Nederlandse Hervormde Kerk Benoemd te Utrecht als evangelist in de wijkgemeente Jacobikerk en Vredeskerk: K. van der Scheer, kand. te Utrecht, die deze benoeming heeft aangenomen; te Hattem: G. J. van Steeg te Vriezenveen; te Zuidlaren (toez.): H. L. A. de Wijk te Delfzijl; te Driesum: P. Vermeer, kand. te Apel doorn. Aangenomen naar Almelo: K. de Sluiter te Havelte; naar Hattem: Joh. Richter te Bodegraven. Bedankt voor Delft: J. Maasland te Waddinxveen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Rotterdam-Noord: J. Borgdorff te Axel. Bedankt voor Zuidwolde in combi natie met Ruinerwold-Koekange: E. Meijer te Brouwershaven. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Elburg: A. van Heteren te Werkendam. Gereformeerde Gemeenten Aangenomen naar Tbrwolde de Vecht: Th. van Stuyvenberg te Emme- loord. Bedankt voor Gorinchem: J. C. Weststrate te 's-Gravenpolder. 20 Toen Wim weer weg was ging Mar jan bij haar vader zitten. „Begrijpt u nou, dat ze zo ineens helemaal omgezwaaid zijn?" „Och, ik denk dat ze eieren voor hun geld hebben gekozen. Wim zal best hebben verteld hoe hij er over denkt en ook dat je er niet over peinst met hem te trouwen wanneer je zou moeten gaan inwonen." „Tbch heb ik het idee, dat er iets an ders achter zit," dacht Marjan hardop en haar vader argwanend aankijkend drong ze aan: „Zeg, ik hoorde dat u gisteravond nog een tijdje met Wim hebt staan smoezen, toen die weg ging. Waar hebben jullie het toen over gehad?" „Nou, over de veiling en zo," zei Van Duin, zichtbaar niet erg op z'n ge mak. „U weet zeker dat u niet hebt ge praat over dat inwonen?" drong Mar jan aan. „Och, ook wel even. ja." „Zou u nou maar niet ineens zeggen wat u Wim hebt gezegd, dat hij ze thuis heeft kunnen ompraten? Vast niet met een verhaaltje over de vei ling." Van Duin lachte. „Je zult het toch wel een keer te ho ren krijgen en het is in feite niks bij zonders. Ik heb Wim alleen gezegd dat als z'n vader geen geld genoeg had, jij zelf wel een huisje voor jullie zou laten bouwen, op je eigen naam natuurlijk, met het geld van je moe ders erfdeel. Dat heeft prima gehol pen, want als hij dat thuis ook heeft verteld, dan zijn ze natuurlijk direct door de knieën gegaan. Stel je voor, Van der Linden heeft geen geld ge-^ noeg om een huis voor z'n schoon dochter te bouwen en die moet nou haar eigen huis betalen!" Marjan barstte in lachen uit. „Dat vind ik prachtig. Eerlijk, zo iets had ik nooit van je verwacht. Ik zie het al voor me. Vrouw Van der Linden heeft beslist met haar vuist op tafel geslagen en tegen haar man gezegd, dat al kwam de onderste steen boven, dat huis voor Wim en 'die meid' gebouwd zou moeten wor den." Marjan zweeg even dan boog ze zich over haar vader en gaf hem een zoen. „U bent een schat. Weet u, het is voor het eerst, dat ik met een beetje plezier aan die trouwerij denk. Al is het dan niet de ideale man van m'n keus, in elk geval zal het wel een huis je van m'n eigen keus worden en dat is al heel wat waard." Hoofdstuk 4 Nat en koud was de maand maart begonnen, maar plotseling was het weer omgedraaid en nu al enkele da gen achtereen scheen een heerlijk zonnetje. De natuur reageerde er prompt op en opeens leek de winter helemaal voorbij. De duinen ontwaakten uit hun win- door ARIETA DE MAN terslaap en een groene waas liet zien dat het voorjaar niet ver meer was en dat maart zijn naam als lentemaand geen schande zou aandoen. Het zou niet lang meer duren of de schaarse duindoornbessen, die nog oranjekleurig door de struiken sche merden, zouden gezelschap krijgen van talloze schakeringen groen, die op hun beurt weer opgevolgd zouden worden door de kleuren van prachti ge duinplanten. Ook de meeuwen zouden niet lan ger als alleenheersers de lucht bevol ken, maar plaats moeten inruimen voor kieviten, scholeksters, bergeen den en tientallen andere vogelsoorten waarbij niet te vergeten de nachtega len, die langs de hole duinrand hun liefdeslied zouden laten horen. Karei Hendrikse kwam enthou siast van een duinwandeling terug en onder het avondeten vertelde hij hoe mooi hij dit landschap wel vond. „Onbegrijpelijk, dat er zo weinig mensen zijn, die weten hoe prachtig het bij jullie is," zei hij. „als het be kend werd dat jullie in een soort pa radijs wonen, dan was het eiland gauw te klein." „Dan kunnen we blij zijn. dat het niet bekend is en kunnen we alleen maar hopen dat het niet bekend wordt ook." vond vader Van Duin. „Ik heb helemaal geen hekel aan bad gasten, maar het is net als zout. je moet er niet te veel van krijgen." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 6