Toekomstmogelijkheden havens Bruinisse niet rooskleurig Raad Westerschouwen buigt zich over samenwerking met Stuurgroep Werkloosheid NOORDWELLE DRUKKERIJ E.T.I.-rapport wijst uit: Z.O.C. wil koopcentrum aantrekkelijker maken Gemeenteraad Middenschouwen vergadert op 27 februari ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 21 februari 1985 Nr. 23681 3 (vervolg van pagina 1) Aangaande het beleid op korte ter mijn merkt het bestuur op dat de Z.O.C. gebaat is bij een zo sterk moge lijke vereniging. .Samen sterk doet nog altijd opgeld. De werving van nieuwe leden zal daarom met kracht ter hand worden genomen. Hierbij moet niemand worden uitgesloten." In het kader van bovenstaande ge- dachtengang ziet het Z.O.C.-bestuur een uitbreiding van het leden bestand als wenselijk. Daarbij gaan de gedachten uit naar filiaalbedrij ven, accountants- en administratie kantoren, makelaars- en assurantie kantoren, ambachtelijke bedrijven, garagebedrijven, enz. ,,Op een of an dere manier hebben allen profijt van een goed marcherend koop- en dienstencentrum. Beleid op langere termijn Volgens het Z.O.C.-bestuur moet bij een beleid op langere termijn gedacht worden aan activiteiten, die ontwik keld kunnen worden voor 1986 en la tere jaren. ,,Het centrale aan dachtspunt zal daarbij zijn: Hoe kunnen we het koopcentrum aantrek kelijker maken door nieuwe voorzie ningen? Het centrum zal omgevormd moeten worden tot „een consumen- ten-verblijfcentrum". Immers, kij kers worden kopers!", zo wordt ge steld. Het bestuur is van mening dat men aan een ruimte, ingenomen door ge parkeerde auto's, niets heeft. Auto's kopen niet, wel de passagiers. Men kan óók stellen dat autovriendelijk niet gelijk is aan consumentvriende- lijk. Het koopcentrum zal een ver antwoorde „aankleding" moeten krijgen. Een eerste (of verdere) aanzet hier toe kan, volgens het bestuur, wellicht gegeven worden in 1986. De gedachte leeft dat er een „totaal-plan" ontwik keld moet worden, dat gefaseerd uit gevoerd kan worden. Nagegaan dient te worden in hoeverre de gemeente Zierikzee hierin mede kan en wil par ticiperen. In het kader van het beleid op langere termijn vraagt het bestuur zich ook af hoe in de komende jaren de Toeristendagen ingericht moeten worden. „Al meermalen is gesugge reerd dat er géén „kerm is toestan den" meer moeten komen. Hoe dan wel?" Volgens het bestuur valt te den ken aan een bijzonder evenement, Zierikzee waardig, en dan wel een zo danig evenement dat jaarlijks verder uitgebouwd en/of vervolmaakt kan worden. Tijdens de algemene ledenvergade ring zal de heer H. Lindhout enkele voorstellen lanceren voor de invul ling van het programma voor de Toe ristendagen in 1985. Verkiezing' voorzitter De agenda voor de algemene leden vergadering vermeldt ook de verkie zing van een nieuwe voorzitter van de Z.O.C., als opvolger van de onlangs afgetreden voorzitter P. Verhage. Het bestuur heeft twee kandidaat voorzitters voorgesteld, te weten de haar A. P. den Reyer, leerplanontwik kelaar/docent aan het Regionaal Op leidingsinstituut Belastingdienst te Breda, en de heer A. van Hese, onder nemer te Zierikzee. De gekozen nieu we voorzitter zal op de ledenvergade ring, na de pauze, een inleiding houden. De huidige waarnemend voorzitter, de heer Th. H. van Wijk, zal die func tie neerleggen en vanaf dat tijdstip het Z.O.C.-bestuur als adviseur ten dienste staan. DEN HAAG - In januari is de order ontvangst bij de industrie enigszins toegenomen. Bij de goederen-indu strie die halffabrikaten levert is zelfs sprake van een flinke toename. De ontwikkeling van de orderontvangst uit het binnenland blijft achter bij die uit het buitenland. Dit blijkt uit de maandelijkse conjuctuurtest van het Centraal Bureau voor de Statis tiek. De jachthaven van Aquadelta neemt in het hele havengebeuren een aparte plaats in: de exploitatie is ge heel in particuliere handen. De haven uiedt plaats aan 650 jachten en is niet volledig bezet en er bestaat geen (lan ge) wachtlijst. Een overduidelijk sig naal voor plaatselijke en provinciale overheden om niet te lichtvaardig voor eigen risico recreatieve projec ten in Bruinisse te realiseren. meente Bruinisse, omdat de aanvoer van vis niet meer in Bru zelf plaats vindt maar elders. Tegen deze stel ling is het feit, dat de vissersschepen zo traditioneel bij Bruinisse horen, dat ze onder geen beding uit het ha venbeeld mogen verdwijnen. Als compromis kan gelden dat eventueel de schepen buiten de pier van de sluis in de Grevelingendam in de Kram mer zouden worden gestationeerd. De voormalige werkhaven is eigen dom van het rijk en de gemeente Bruinisse heeft onlangs de erfspacht- regeling overgedragen aan de W. S. V. „Bru", derhalve komt ook deze ha ven niet meer in het stuk voor. Het Economisch Technologisch Instituut Zeeland heeft de toekomstmogelijk- gestemdalleen met de Tramweghaven en de Vluchthaven zou in de toekomst heden van de Bruse havens onderzocht. Het rapport is grotendeels in mineur misschien nog iets nuttigs gedaan kunnen worden. Conclusies De belangrijkste conclusie uit het rapport is, dat alleen de Tramwegha ven en Rijksvluchthaven ooit in de toekomst misschien nog eens in aan merking komen om er iets nuttigs mee te doen. Wat dat precies zal zijn wordt niet als zodanig in het rapport vermeld. Wat de andere havens be treft blijkt, dat consolidatie van de bestaande toestand het meest voor de hand ligt. hetzelfde voor de recreatie: in strijd met het Beleidsplan Oosterschelde. Reparatiehaven De oude gemeentehaven of Repara tiehaven werd recentelijk aanzienlijk verbeterd. Het onderzoek wees uit, dat deze haven ook in de toekomst hetzelfde beeld zal geven en dus ver der in het rapport onbesproken bleef. Visserijhaven Om meer ruimte te creëren in de huidige Visserijhaven zouden mossel- kotters elders een ligplaats moeten krijgen stelt het E.T.I. -rapport. Als argument voor deze stelling wordt ge geven dat de vissers geen direct eco nomisch belang vormen voor de ge ,,0p zuiver theoretische gronden zou men kunnen concluderen dat het plan van de gemeente om de vlucht haven als bedrijfsterrein te bestem men en hier een loswal aan te bren gen, het meeste perspectief biedt, indien men onverhoopt tot een of an dere actie wil overgaan", aldus het rapport. Uit oogpunt van aquistitie kan het voordelig zijn om nieuw industrieter rein aan het water te projecteren. Het E.T.I. adviseert om eerst een plan uit te werken en de financiële gevolgen te overzien. Optimisme wordt overi gens de kop in gedrukt, omdat het rapport geen enkele aankno pingspunt heeft opgeleverd dat er a. behoefte bestaat aan nieuw indu strieterrein en b. dat er ook daadwer kelijk industrieterrein ter plaatse zal worden uitgegeven. Impulsen in die richting zullen van elders dienen te komen, is de mening van de opstel lers van het E.T.I.-rapport, getekend door Drs. J. Anbeek - de Groene en Mr. Drs. C. A. R. Seij. Het rapport zal op de gemeenteraadsvergadering van aanstaande vrijdag aan de raadsle den worden aangeboden, onder agen dapunt vier. Ten aanzien van de Tramweghaven, die na het voltooien van de Philips- dam de eigenlijke functie verliest en dus vrijkomt voor andere doelein den, zegt het rapport: in planologisch opzicht ligt deze haven gunstig voor bedrijven die aan vaarwater gelegen Vluchthaven De Rijksvluchthaven, die nu in ge bruik is als vluchthaven voor binnen vaartschepen en recreatievaart, heeft evenals de Tramweghaven zeer gerin ge gebruikersmogelijkheden volgens De Visserijhaven in Bruinisse: Volgens het E.T.I. zouden de mosselkotters elders een ligplaats moeten krijgen om meer ruimte te creëren. Als argument daarvoor voert het E.T.I. aan dat de vissers geen direct economisch belang vor men voor de gemeente Bruinisse. BRUINISSE - Het Economisch Technologisch Instituut (E.T.I.) Zeeland ziet de toe komst voor de Bruse havens niet rooskleurig in, wat de toekomstmogelijkheden be treft. Het E.T.I. zegt dit in de conclusie van een rapport, dat op verzoek van de Bruse raad werd opgesteld om de mogelijkheden van die havens voor de toekomst te onder zoeken. Het is een verkenning van de gebruiksmogelijkheden van de zes voor de Bruse wal liggende havenaccommodaties geworden, in het algemeen in mineur gestemd. Slechts voor de Tramweghaven en Rijksvluchthaven worden er interessante in frastructuren gesignaleerd, waar in de toekomst ooit nog wel eens wat nuttigs gedaan zou kunnen worden. De aanleiding van het onderzoek was het feit, dat door de uitvoering van de Deltawerken en andere gewij zigde omstandigheden, de Bruse ha vens niet meer voldoen aan het doel waarvoor ze oorspronkelijk zijn aan gelegd. Met het oog op de toekomst wilde de gemeente een inzicht heb ben in de beschikbare havenstruc tuur en hoe die zo optimaal mogelijk zijn te benutten. De opdracht aan het I. T. I. Zeeland luidde: een inventaris maken, ook van toekomstige gebruikers en hun wensen. Een nadere uitwerking van alternatieve ontwikkelingsmogelijk heden was ook een opdracht, plus een zo goed mogelijke vertaling in cijfers en een kosten-baat analyse van die al ternatieven. Opdracht terug? Al tijdens de eerste fase van het on derzoek werd bekend, dat de onder neming van een van de belangrijkste gebruikers van het havencomplex in ernstige financiële moeilijkheden verkeerde, waardoor de directe nood zaak tot herlocatie van gebruikers grotendeels kwam te vervallen. Ook bleek al snel, dat andere gebruikers geen enkele behoeften hadden aan een ingrijpende verandering. Voor het E.T.I. was dit aanleiding om tus sentijds te raporteren en het onder zoek na de eerste fase af te sluiten Toch werd het vervolgonderzoek ingesteld, waarvoor negentien ge bruikers en gebruikers-categorieën werden benaderd, die allemaal heb ben meegewerkt. Hierbij merkt het E.T.I. -rapport op, dat lang niet ie dereen de noodzaak van het onder zoek in zag. moeten zijn. Maar een nadeel is, dat hoewel er beperkte infrastructurele voorzieningen aanwezig zijn, het ha venbekken toch ongeschikt is voor direct gebruik door industrie, wegens het ontbreken van een steile helling of loswal. Geen belangstelling Geen van de huidige gebruikers van de havens heeft te kennen gege ven belangstelling te hebben voor de Tramweghaven in die zin dat er over plaatsing naar die haven overwogen zou worden. Het treffen van voorzie ningen wordt derhalve niet aanbevo len voor deze haven. Wat betreft het eventueel aantrekken van „natte in dustrie" (scheepsbouw en -reparatie bedrijven) hoeft men volgens het rap port geen al te hoge verwachtingen te koesteren aangezien het in deze sec tor niet zo florissant is met geringe verwachtingen voor de toe komst. Ook voor de recreatievaart is de haven oninteressant, wegens de on overkomelijke bezwaren op planolo gisch gebied (Beleidsplan Ooster schelde). Bovendien ligt de haven aan een drukke vaarroute voor de be roepsvaart en ontbreekt verder een aantrekkelijk achterland. De haven zou wel geschikt te ma ken zijn voor de commerciële kweek van vis en/of schaaldieren, hetgeen alleen mogelijk zal zijn bij voldoende kennis en financiële middelen. Tot slot wat betreft de Tramweghaven, doet het E.T.I. de niet verwaarlozen suggestie de haven gewoon terug te geven aan het water of afsluiten en dempen. het E.T.I. Een mogelijk voordeel is de gunstige ligging en de havenkom is in goede staat, maar als nadeel staat ge noteerd dat belangrijke infrastructu re voorzieningen geheel ontbreken. Verder is er van de reeds genoemde bedrijven geen belangstelling te be speuren zich hier te vestigen en geldt BURGH-HAAMSTEDE - De raad van Westerschouwen buigt zich maandagavond 25 februari over de samenwer kingsovereenkomst tussen de gemeente en de Stuur groep Werkloosheid Schouwen-Duiveland/Sint Philips- land. Omdat Sint Philipsland niet langer aan de samenwerkingsovereenkomst wenst deel te nemen, dient deze overeenkomst opnieuw door de gemeenten van Schouwen-Duiveland te worden aangegaan. Het col lege stelt voor in principe akkoord te gaan met verlen ging. Indien wordt ocsiotcn tot algehele stopzetting vnn het project, zullen de kosten in verband mot wachtgeld van de projectleider toch nog 0,88 per inwoner bedragen gedurende 1985. De gemeente Middenschouwen liet weten moeite te hebben met het feit. dat eventuele wachtgelden volledig voor rekening van de langst voort gaande gcmeente(n) zouden komen. Dit was voor de begeleidingscommis sie van de Stuurgroep Werkloosheid aanleiding om een vierde lid von arti kel 12 van do overeenkomst te ont werpen. Dit ontwerp werd door do ge meente Brouwershaven fronsend aangezien en uitte hiertegen de nodi ge bedenkingen. Brouwershaven zou contact opnemen met de begeleiding scommissie, waarna de andere regio-gemeenten zouden worden be richt. Tot nu toe heeft Westerschou wen daarover geen nadere informatie ontvangen. Hot college stelt voor een bedrag van 1,98 per inwoner be schikbaar te stellen voor de periode van I januari tot cn met 31 december 1985. De raad wordt voorgesteld voor het Senioren Orkest Zeeland een subsi die te verlenen van 0,01 per inwo ner, een subsidie van 45,— per leer ling, in Westerschouwen woonachtig en ingeschreven, van de Stichting Be geleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs te Hendrik Ido Am bacht en een eenmalige subsidie te verlenen van 0,25 per inwoner aan de Stichting Samenwerkingsschool voor MBO Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden. Het college wil het bestem mingsplan Dreef te Renesse verda gen met ten hoogste drie maanden. De tegen het ontwerpplan ingeko men bezwaren zijn nog in studie en het is niet helemaal zeker dat het ontwerpplan voor 21 maart ter vast stelling zal kunnen worden aangebo den. Dainmenweg Dc raad van Vecrc heeft een.motie aangenomen, waarin een negatief standpunt wordt ingenomen ten aan zien van de tracering van de Danv menwog door het open landschap van de bij deze weg betrokken gemeen ten. Hot college van Vcerc verzoekt aan de raad van Westerschouwen aan deze motie adhesie te betuigen. B. en w. van Westerschouwen stellen echter voor aan dit verzoek geen gevolg te geven, omdat er voor Veere zwaarwe gende redenen zijn geweest de voor keur te geven aan het zogenaamde poldertracé. Ook moet de raad beslis sen over de bevoegdheid tot aanstel ling en ontslag van de directeur van een basisschool. Het college wil we ten of de raad deze bevoegdheid wil voorbehouden. Ook komen de antwoorden van b. en w. op de algemene beschouwingen van de fracties aan de orde. De vier fracties zijn in de gelegenheid on middellijk te reageren op de ant woorden. De vergadering begint om 19.30 uur. Advertentie voor zakelijk en privé drukwerk smidsweg noordwelle tel.:01116-2459 DEN HAAG - De bewindslieden van Sociale Zaken zijn niet van plan de Sociaal-Economische Raad om ad vies te vragen inzake de beoogde be zuinigingen in de Wet Werkloosheids voorziening. Evenmin wensen zij te voldoen aan het verzoek van de oppo sitiepartijen in dc Tweede Kamer om het wetsontwerp te splitsen. SCHARENDIJKE - De gemeente raad van Middenschouwen vergadert woensdagavond 27 februari om half acht in het gemeentehuis te Scharen- dijke. Daarop worden de volgende voor stellen behandeld: beschikbaarstel len van kredieten voor de aanleg van riolering in het buitengebied; voor een home-computer en voor het aan schaffen van schrijfmachines; het vaststellen van een bedrag per leer ling voor 1985 en het indienen van een verzoek ex artikel 55 quater van de Lager-onderwijswet 1920; verlenging van het baanlozenproject; vaststellen van een medewerkingsovereenkomst voor P. M. Vaane, voor vestiging van zijn transportbedrijf aan de Elker- zeeseweg te Scharcndijke cn het daar mee verband houdende vaststellen van een voorbereidingsbesluit; be schikbaarstellen van een krediet voor hertaxatie Onroerend-gocdbe- lastingen; vaststellen van een aangif tebiljet voor toeristenbelasting; ver lenen van medewerking aan de invoering van een alarmerings systeem voor bejaarden; uitbetaling van de vakantietoelage 1985 in twee gedeelten; vaststellen van de subsi dieverordening Emancipatie-activi teiten. Uitgever: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Direktie: D. L. van 't Leven. Chef-redaktie: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor: Jannewekken 11. Zierikzee; postbus 1. 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-6551. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging na 18.30 uur 01119-1660. Redaktie (na 17.30 uur): 01110-6719. 01110-4669. 01110-5396. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) f 38.70; per jaar 1 147,80; losse nummers 1 0,75. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 5% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 49 cent per mm; ..succesjes" (t/m 4 regels) f 6.04. Kontrakttarieven op aanvraag De advertentieprijzen zijn exclusief 5% BTW.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 3