Toekomstmogelijkheden havens
Bruinisse niet rooskleurig
Raad Westerschouwen buigt
zich over samenwerking
met Stuurgroep Werkloosheid
NOORDWELLE
DRUKKERIJ
E.T.I.-rapport wijst uit:
Z.O.C. wil
koopcentrum
aantrekkelijker
maken
Gemeenteraad
Middenschouwen
vergadert op
27 februari
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 21 februari 1985 Nr. 23681
3
(vervolg van pagina 1)
Aangaande het beleid op korte ter
mijn merkt het bestuur op dat de
Z.O.C. gebaat is bij een zo sterk moge
lijke vereniging. .Samen sterk doet
nog altijd opgeld. De werving van
nieuwe leden zal daarom met kracht
ter hand worden genomen. Hierbij
moet niemand worden uitgesloten."
In het kader van bovenstaande ge-
dachtengang ziet het Z.O.C.-bestuur
een uitbreiding van het leden
bestand als wenselijk. Daarbij gaan
de gedachten uit naar filiaalbedrij
ven, accountants- en administratie
kantoren, makelaars- en assurantie
kantoren, ambachtelijke bedrijven,
garagebedrijven, enz. ,,Op een of an
dere manier hebben allen profijt van
een goed marcherend koop- en
dienstencentrum.
Beleid op langere termijn
Volgens het Z.O.C.-bestuur moet bij
een beleid op langere termijn gedacht
worden aan activiteiten, die ontwik
keld kunnen worden voor 1986 en la
tere jaren. ,,Het centrale aan
dachtspunt zal daarbij zijn: Hoe
kunnen we het koopcentrum aantrek
kelijker maken door nieuwe voorzie
ningen? Het centrum zal omgevormd
moeten worden tot „een consumen-
ten-verblijfcentrum". Immers, kij
kers worden kopers!", zo wordt ge
steld.
Het bestuur is van mening dat men
aan een ruimte, ingenomen door ge
parkeerde auto's, niets heeft. Auto's
kopen niet, wel de passagiers. Men
kan óók stellen dat autovriendelijk
niet gelijk is aan consumentvriende-
lijk. Het koopcentrum zal een ver
antwoorde „aankleding" moeten
krijgen.
Een eerste (of verdere) aanzet hier
toe kan, volgens het bestuur, wellicht
gegeven worden in 1986. De gedachte
leeft dat er een „totaal-plan" ontwik
keld moet worden, dat gefaseerd uit
gevoerd kan worden. Nagegaan dient
te worden in hoeverre de gemeente
Zierikzee hierin mede kan en wil par
ticiperen. In het kader van het beleid
op langere termijn vraagt het bestuur
zich ook af hoe in de komende jaren
de Toeristendagen ingericht moeten
worden. „Al meermalen is gesugge
reerd dat er géén „kerm is toestan
den" meer moeten komen. Hoe dan
wel?" Volgens het bestuur valt te den
ken aan een bijzonder evenement,
Zierikzee waardig, en dan wel een zo
danig evenement dat jaarlijks verder
uitgebouwd en/of vervolmaakt kan
worden.
Tijdens de algemene ledenvergade
ring zal de heer H. Lindhout enkele
voorstellen lanceren voor de invul
ling van het programma voor de Toe
ristendagen in 1985.
Verkiezing' voorzitter
De agenda voor de algemene leden
vergadering vermeldt ook de verkie
zing van een nieuwe voorzitter van de
Z.O.C., als opvolger van de onlangs
afgetreden voorzitter P. Verhage.
Het bestuur heeft twee kandidaat
voorzitters voorgesteld, te weten de
haar A. P. den Reyer, leerplanontwik
kelaar/docent aan het Regionaal Op
leidingsinstituut Belastingdienst te
Breda, en de heer A. van Hese, onder
nemer te Zierikzee. De gekozen nieu
we voorzitter zal op de ledenvergade
ring, na de pauze, een inleiding
houden.
De huidige waarnemend voorzitter,
de heer Th. H. van Wijk, zal die func
tie neerleggen en vanaf dat tijdstip
het Z.O.C.-bestuur als adviseur ten
dienste staan.
DEN HAAG - In januari is de order
ontvangst bij de industrie enigszins
toegenomen. Bij de goederen-indu
strie die halffabrikaten levert is zelfs
sprake van een flinke toename. De
ontwikkeling van de orderontvangst
uit het binnenland blijft achter bij
die uit het buitenland. Dit blijkt uit
de maandelijkse conjuctuurtest van
het Centraal Bureau voor de Statis
tiek.
De jachthaven van Aquadelta
neemt in het hele havengebeuren een
aparte plaats in: de exploitatie is ge
heel in particuliere handen. De haven
uiedt plaats aan 650 jachten en is niet
volledig bezet en er bestaat geen (lan
ge) wachtlijst. Een overduidelijk sig
naal voor plaatselijke en provinciale
overheden om niet te lichtvaardig
voor eigen risico recreatieve projec
ten in Bruinisse te realiseren.
meente Bruinisse, omdat de aanvoer
van vis niet meer in Bru zelf plaats
vindt maar elders. Tegen deze stel
ling is het feit, dat de vissersschepen
zo traditioneel bij Bruinisse horen,
dat ze onder geen beding uit het ha
venbeeld mogen verdwijnen. Als
compromis kan gelden dat eventueel
de schepen buiten de pier van de sluis
in de Grevelingendam in de Kram
mer zouden worden gestationeerd.
De voormalige werkhaven is eigen
dom van het rijk en de gemeente
Bruinisse heeft onlangs de erfspacht-
regeling overgedragen aan de W. S. V.
„Bru", derhalve komt ook deze ha
ven niet meer in het stuk voor.
Het Economisch Technologisch Instituut Zeeland heeft de toekomstmogelijk- gestemdalleen met de Tramweghaven en de Vluchthaven zou in de toekomst
heden van de Bruse havens onderzocht. Het rapport is grotendeels in mineur misschien nog iets nuttigs gedaan kunnen worden.
Conclusies
De belangrijkste conclusie uit het
rapport is, dat alleen de Tramwegha
ven en Rijksvluchthaven ooit in de
toekomst misschien nog eens in aan
merking komen om er iets nuttigs
mee te doen. Wat dat precies zal zijn
wordt niet als zodanig in het rapport
vermeld. Wat de andere havens be
treft blijkt, dat consolidatie van de
bestaande toestand het meest voor de
hand ligt.
hetzelfde voor de recreatie: in strijd
met het Beleidsplan Oosterschelde.
Reparatiehaven
De oude gemeentehaven of Repara
tiehaven werd recentelijk aanzienlijk
verbeterd. Het onderzoek wees uit,
dat deze haven ook in de toekomst
hetzelfde beeld zal geven en dus ver
der in het rapport onbesproken bleef.
Visserijhaven
Om meer ruimte te creëren in de
huidige Visserijhaven zouden mossel-
kotters elders een ligplaats moeten
krijgen stelt het E.T.I. -rapport. Als
argument voor deze stelling wordt ge
geven dat de vissers geen direct eco
nomisch belang vormen voor de ge
,,0p zuiver theoretische gronden
zou men kunnen concluderen dat het
plan van de gemeente om de vlucht
haven als bedrijfsterrein te bestem
men en hier een loswal aan te bren
gen, het meeste perspectief biedt,
indien men onverhoopt tot een of an
dere actie wil overgaan", aldus het
rapport.
Uit oogpunt van aquistitie kan het
voordelig zijn om nieuw industrieter
rein aan het water te projecteren. Het
E.T.I. adviseert om eerst een plan uit
te werken en de financiële gevolgen
te overzien. Optimisme wordt overi
gens de kop in gedrukt, omdat het
rapport geen enkele aankno
pingspunt heeft opgeleverd dat er a.
behoefte bestaat aan nieuw indu
strieterrein en b. dat er ook daadwer
kelijk industrieterrein ter plaatse zal
worden uitgegeven. Impulsen in die
richting zullen van elders dienen te
komen, is de mening van de opstel
lers van het E.T.I.-rapport, getekend
door Drs. J. Anbeek - de Groene en
Mr. Drs. C. A. R. Seij. Het rapport zal
op de gemeenteraadsvergadering van
aanstaande vrijdag aan de raadsle
den worden aangeboden, onder agen
dapunt vier.
Ten aanzien van de Tramweghaven,
die na het voltooien van de Philips-
dam de eigenlijke functie verliest en
dus vrijkomt voor andere doelein
den, zegt het rapport: in planologisch
opzicht ligt deze haven gunstig voor
bedrijven die aan vaarwater gelegen
Vluchthaven
De Rijksvluchthaven, die nu in ge
bruik is als vluchthaven voor binnen
vaartschepen en recreatievaart, heeft
evenals de Tramweghaven zeer gerin
ge gebruikersmogelijkheden volgens
De Visserijhaven in Bruinisse: Volgens het E.T.I. zouden de mosselkotters elders een ligplaats moeten krijgen om
meer ruimte te creëren. Als argument daarvoor voert het E.T.I. aan dat de vissers geen direct economisch belang vor
men voor de gemeente Bruinisse.
BRUINISSE - Het Economisch Technologisch Instituut (E.T.I.) Zeeland ziet de toe
komst voor de Bruse havens niet rooskleurig in, wat de toekomstmogelijkheden be
treft. Het E.T.I. zegt dit in de conclusie van een rapport, dat op verzoek van de Bruse
raad werd opgesteld om de mogelijkheden van die havens voor de toekomst te onder
zoeken. Het is een verkenning van de gebruiksmogelijkheden van de zes voor de Bruse
wal liggende havenaccommodaties geworden, in het algemeen in mineur gestemd.
Slechts voor de Tramweghaven en Rijksvluchthaven worden er interessante in
frastructuren gesignaleerd, waar in de toekomst ooit nog wel eens wat nuttigs gedaan
zou kunnen worden.
De aanleiding van het onderzoek
was het feit, dat door de uitvoering
van de Deltawerken en andere gewij
zigde omstandigheden, de Bruse ha
vens niet meer voldoen aan het doel
waarvoor ze oorspronkelijk zijn aan
gelegd. Met het oog op de toekomst
wilde de gemeente een inzicht heb
ben in de beschikbare havenstruc
tuur en hoe die zo optimaal mogelijk
zijn te benutten.
De opdracht aan het I. T. I. Zeeland
luidde: een inventaris maken, ook
van toekomstige gebruikers en hun
wensen. Een nadere uitwerking van
alternatieve ontwikkelingsmogelijk
heden was ook een opdracht, plus een
zo goed mogelijke vertaling in cijfers
en een kosten-baat analyse van die al
ternatieven.
Opdracht terug?
Al tijdens de eerste fase van het on
derzoek werd bekend, dat de onder
neming van een van de belangrijkste
gebruikers van het havencomplex in
ernstige financiële moeilijkheden
verkeerde, waardoor de directe nood
zaak tot herlocatie van gebruikers
grotendeels kwam te vervallen. Ook
bleek al snel, dat andere gebruikers
geen enkele behoeften hadden aan
een ingrijpende verandering. Voor
het E.T.I. was dit aanleiding om tus
sentijds te raporteren en het onder
zoek na de eerste fase af te sluiten
Toch werd het vervolgonderzoek
ingesteld, waarvoor negentien ge
bruikers en gebruikers-categorieën
werden benaderd, die allemaal heb
ben meegewerkt. Hierbij merkt het
E.T.I. -rapport op, dat lang niet ie
dereen de noodzaak van het onder
zoek in zag.
moeten zijn. Maar een nadeel is, dat
hoewel er beperkte infrastructurele
voorzieningen aanwezig zijn, het ha
venbekken toch ongeschikt is voor
direct gebruik door industrie, wegens
het ontbreken van een steile helling
of loswal.
Geen belangstelling
Geen van de huidige gebruikers
van de havens heeft te kennen gege
ven belangstelling te hebben voor de
Tramweghaven in die zin dat er over
plaatsing naar die haven overwogen
zou worden. Het treffen van voorzie
ningen wordt derhalve niet aanbevo
len voor deze haven. Wat betreft het
eventueel aantrekken van „natte in
dustrie" (scheepsbouw en -reparatie
bedrijven) hoeft men volgens het rap
port geen al te hoge verwachtingen te
koesteren aangezien het in deze sec
tor niet zo florissant is met geringe
verwachtingen voor de toe
komst.
Ook voor de recreatievaart is de
haven oninteressant, wegens de on
overkomelijke bezwaren op planolo
gisch gebied (Beleidsplan Ooster
schelde). Bovendien ligt de haven
aan een drukke vaarroute voor de be
roepsvaart en ontbreekt verder een
aantrekkelijk achterland.
De haven zou wel geschikt te ma
ken zijn voor de commerciële kweek
van vis en/of schaaldieren, hetgeen
alleen mogelijk zal zijn bij voldoende
kennis en financiële middelen. Tot
slot wat betreft de Tramweghaven,
doet het E.T.I. de niet verwaarlozen
suggestie de haven gewoon terug te
geven aan het water of afsluiten en
dempen.
het E.T.I. Een mogelijk voordeel is de
gunstige ligging en de havenkom is in
goede staat, maar als nadeel staat ge
noteerd dat belangrijke infrastructu
re voorzieningen geheel ontbreken.
Verder is er van de reeds genoemde
bedrijven geen belangstelling te be
speuren zich hier te vestigen en geldt
BURGH-HAAMSTEDE - De raad van Westerschouwen
buigt zich maandagavond 25 februari over de samenwer
kingsovereenkomst tussen de gemeente en de Stuur
groep Werkloosheid Schouwen-Duiveland/Sint Philips-
land. Omdat Sint Philipsland niet langer aan de
samenwerkingsovereenkomst wenst deel te nemen,
dient deze overeenkomst opnieuw door de gemeenten
van Schouwen-Duiveland te worden aangegaan. Het col
lege stelt voor in principe akkoord te gaan met verlen
ging.
Indien wordt ocsiotcn tot algehele
stopzetting vnn het project, zullen de
kosten in verband mot wachtgeld van
de projectleider toch nog 0,88 per
inwoner bedragen gedurende 1985.
De gemeente Middenschouwen liet
weten moeite te hebben met het feit.
dat eventuele wachtgelden volledig
voor rekening van de langst voort
gaande gcmeente(n) zouden komen.
Dit was voor de begeleidingscommis
sie van de Stuurgroep Werkloosheid
aanleiding om een vierde lid von arti
kel 12 van do overeenkomst te ont
werpen. Dit ontwerp werd door do ge
meente Brouwershaven fronsend
aangezien en uitte hiertegen de nodi
ge bedenkingen. Brouwershaven zou
contact opnemen met de begeleiding
scommissie, waarna de andere
regio-gemeenten zouden worden be
richt. Tot nu toe heeft Westerschou
wen daarover geen nadere informatie
ontvangen. Hot college stelt voor een
bedrag van 1,98 per inwoner be
schikbaar te stellen voor de periode
van I januari tot cn met 31 december
1985.
De raad wordt voorgesteld voor het
Senioren Orkest Zeeland een subsi
die te verlenen van 0,01 per inwo
ner, een subsidie van 45,— per leer
ling, in Westerschouwen woonachtig
en ingeschreven, van de Stichting Be
geleidingscentrum Gereformeerd
Schoolonderwijs te Hendrik Ido Am
bacht en een eenmalige subsidie te
verlenen van 0,25 per inwoner aan
de Stichting Samenwerkingsschool
voor MBO Zuidhollandse en Zeeuwse
eilanden.
Het college wil het bestem
mingsplan Dreef te Renesse verda
gen met ten hoogste drie maanden.
De tegen het ontwerpplan ingeko
men bezwaren zijn nog in studie en
het is niet helemaal zeker dat het
ontwerpplan voor 21 maart ter vast
stelling zal kunnen worden aangebo
den.
Dainmenweg
Dc raad van Vecrc heeft een.motie
aangenomen, waarin een negatief
standpunt wordt ingenomen ten aan
zien van de tracering van de Danv
menwog door het open landschap van
de bij deze weg betrokken gemeen
ten. Hot college van Vcerc verzoekt
aan de raad van Westerschouwen aan
deze motie adhesie te betuigen. B. en
w. van Westerschouwen stellen echter
voor aan dit verzoek geen gevolg te
geven, omdat er voor Veere zwaarwe
gende redenen zijn geweest de voor
keur te geven aan het zogenaamde
poldertracé. Ook moet de raad beslis
sen over de bevoegdheid tot aanstel
ling en ontslag van de directeur van
een basisschool. Het college wil we
ten of de raad deze bevoegdheid wil
voorbehouden.
Ook komen de antwoorden van b.
en w. op de algemene beschouwingen
van de fracties aan de orde. De vier
fracties zijn in de gelegenheid on
middellijk te reageren op de ant
woorden. De vergadering begint om
19.30 uur.
Advertentie
voor zakelijk en privé drukwerk
smidsweg noordwelle tel.:01116-2459
DEN HAAG - De bewindslieden
van Sociale Zaken zijn niet van plan
de Sociaal-Economische Raad om ad
vies te vragen inzake de beoogde be
zuinigingen in de Wet Werkloosheids
voorziening. Evenmin wensen zij te
voldoen aan het verzoek van de oppo
sitiepartijen in dc Tweede Kamer om
het wetsontwerp te splitsen.
SCHARENDIJKE - De gemeente
raad van Middenschouwen vergadert
woensdagavond 27 februari om half
acht in het gemeentehuis te Scharen-
dijke.
Daarop worden de volgende voor
stellen behandeld: beschikbaarstel
len van kredieten voor de aanleg van
riolering in het buitengebied; voor
een home-computer en voor het aan
schaffen van schrijfmachines; het
vaststellen van een bedrag per leer
ling voor 1985 en het indienen van een
verzoek ex artikel 55 quater van de
Lager-onderwijswet 1920; verlenging
van het baanlozenproject; vaststellen
van een medewerkingsovereenkomst
voor P. M. Vaane, voor vestiging van
zijn transportbedrijf aan de Elker-
zeeseweg te Scharcndijke cn het daar
mee verband houdende vaststellen
van een voorbereidingsbesluit; be
schikbaarstellen van een krediet
voor hertaxatie Onroerend-gocdbe-
lastingen; vaststellen van een aangif
tebiljet voor toeristenbelasting; ver
lenen van medewerking aan de
invoering van een alarmerings
systeem voor bejaarden; uitbetaling
van de vakantietoelage 1985 in twee
gedeelten; vaststellen van de subsi
dieverordening Emancipatie-activi
teiten.
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Direktie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redaktie:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor:
Jannewekken 11. Zierikzee;
postbus 1. 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-6551.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging na 18.30
uur 01119-1660.
Redaktie (na 17.30 uur): 01110-6719.
01110-4669. 01110-5396.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
f 38.70; per jaar 1 147,80; losse
nummers 1 0,75.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 5% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
49 cent per mm; ..succesjes" (t/m 4
regels) f 6.04.
Kontrakttarieven op aanvraag
De advertentieprijzen zijn exclusief
5% BTW.