Buitenlandse pers zeer belangstellend Pim Muiier niet de eerste ERELIJST WINNAARS ELFSTEDENTOCHTEN Z1ERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 19 februari 1985 Nr. 23680 7 LEEUWARDEN - De dertiende Elfstedentocht gaat donderdag 21 februari door. Dit heeft ir Sipkema, de voorzitter van de Vereniging Friesche Elfsteden, maandagavond in Leeuwarden bekendgemaakt. De laatste elfstedentocht werd in 1963 gehouden. Voor het eerst deze winter heeft het bestuur van de Vereniging Friesche Elfsteden informa ties ingewonnen bij mevrouw-kapitein M. A. D. Waalkens, commandant van het Meteo rologisch Instituut van de vliegbasis Leeuwarden. Zij beschikte ook over weergege vens op langere termijn uit Duitsland en Groot-Brittannië. Het bestuur ging eerder af op gegevens van weerman Hans de Jong uit Gorredijk. Volgens mevrouw Waalkens is donderdag 21 februari de geschikste dag voor een Elfstedentocht. Tot donderdag blijft het vriezen, donderdag reeds komt de wind uit zee, wellicht als voorbode van kwak- kelweer. Mede doorslaggevend in de besluitvorming was maandag het goede verloop van de Elfmerentocht met 8300 deelnemers. Het ijs bleek hard en taai. Voor de dertiende Elfstedentocht start dinsdag de inschrijving. Het aantal deelnemers is niet beperkt. De schatting ligt rond de 16.000. Hoewel het ijs op veel plaatsen van uitstekende kwaliteit is, zullen de rij ders veel moeten klunen, om brug gen, wakken en slechte stukken heen lopen over wegen en door weilanden. De slechte stukken liggen vooral in de steden en met name onder brug gen. Tijdens de Elfmerentocht bleek dat de problemen in de zuid westhoek meevielen. Het slechtste ijs is in Harlingen, waar de rijders vier keer van het ijs 2ullen moeten. Veilig Het was vooral de weersvoorspel ling die de doorslag gaf om de der tiende Elfstedentocht te laten door gaan. Het comité raadpleegde hiervoor niet alleen de plaatselijke Friese weerman Hans de Jong uit Gorredijk, maar ook de meteodienst van de vliegbasis Leeuwarden. Vol gens mevrouw Waalkens van deze dienst, is de weersgesteldheid de ko mende dagen dusdanig dat er een veilige Elfstedentocht" kan worden gereden. Volgens haar zal het in ieder geval tot donderdagochtend blijven Voorzitter Sipkema gaf toe dat wat hij noemde ,,de wetenschappelijke weersvoorspelling" van mevrouw Waalkens de doorslag had gegeven voor het door laten gaan van de tocht op donderdag. Als de tocht niet door gaat, en die kan volgens Sipkema ie der moment worden afgelast, krijgen dg inschrijvers niet het hele inschrijf- bedrag van ongeveer 75 gulden terug, maar 25 gulden minder om de ge-\ maakte kosten te dekken. Een van de honderden wachtenden bij de Frieslandhal reageerde laconiek op deze uitspraak. ,,A1 krijg ik niets te rug, het zal mij een zorg zijn. Ik wil ook wel het dubbele betalen als die tocht maar doorgaat". Hoewel het Elfstedencomité geen datum heeft gesteld om nogmaals te bekijken of de tocht wel door kan gaan, is het volgens Sipkema niet on mogelijk dat de monstertocht alsnog afgelast moet worden. „Dat kan zelfs tijdens de tocht op donderdag nog ge beuren. Wij hebben overal langs de route mensen, waar we continu mee in contact staan en als het moet kun nen we de hele zaak halverwege nog stopzetten". LEEVW4RDEIX - In 1763, precies tweehonderd jaar voor Reinier Paping de laat ste Friese Elfstedentocht won, iverd in de geschiedenisboeken opgetekend: het gebeurt meer dan eens, dat goede schaatse-ryders op eene winterse dag alle XI steden van Friesland doorrijden en zien, dog dan moeten ze nergens lang vertoeven en 't ys moet goed en sterk wezen Ue Elfstedentocht is al eeuwen in zwang bij de Friezen in de periode dat de winter de wateren met zijn verstijvende adem heeft aangeraakt. Dan is geen Fries ziehzelve meer, een hewustzijnsverwijding maakt hun geesten een weinig minder zwaartillend Op 30 januari 1848 reden de gebroeders Atze, Eelke en Jans Jager uit (Hde- boorn een Elfstedentocht in veertien en een half uur. De Friese pers deed er uitge breid verslag van. Atze en Eelke werden witte raven genoemd. De geschiedschrij ving vermeldt pas in 1862 weer een dappere hardrijder. De Hagenaar W. Troost, ingezetene van Leeuwarden, volbracht de tocht, met een gedeelte over de Zuider zee, binnen één etmaal. Het was ook geen Fries, die de aanzet tot Elfsteden tochten in wedstrijdverband heeft gegeven. Nederlands sportpionier W. J. H. (Pim) Muiier reed de tocht met start en eindpunt in Leeuwarden op 21 december 1890 in der tien uur. Muiier deed zelf verslag van zijn ervaringen. Muiier in 1890: Op 20 december vroegtijdig te kooi gaande, werd ik den volgende morgen te 6 uur door den kellner gewekt, liet mij rug en beenen stevig met Arnica inwrijven, stak mij in tricot en bijbehooren, en deed, om niet te veel opzien te verwekken, over mijn trui een vest aan. Met een dikken willen muts op, kreeg ik iets van het gesoigneerde, dat den Frieschen schipper eigen is. Een stuk chocolade, een horloge, een paar zakdoeken, eenige guldens, een mes, touwtje en een schaats op den rug voor het breken en precies 7 uur stond ik op het smalle gracht je voor het hotel, daarna linksom en de singels op, naar de Ee toe LEEUWARDEN-De tocht langs de Alve Stedden is veel ouder dan de eerste erkende verrichting van Pim Muiier van 20 december 1890. Sport pionier Muiier was ook niet de enige die in de befaamde ijswinter de rond gang binnen een etmaal voltooide. Aangenomen mag worden dat zeker 500 mannen en vrouwen in dat jaar dezelfde prestatie verrichtten. Mu iier echter gaf vooraf ruime bekend heid aan zijn plannen en stelde zich ten doel binnen veertien uur en der tig minuten in Leeuwarden terug te zijn. Die tijd was namelijk eerder in dezelfde winter gemaakt door drie mannen uit Rauwerd, Hobbe Baerdt van Slooten, Age en Sipke Bottema. Muiier gebruikte minder dan dertien uur en kon na afloop ook een boekje overleggen met getekende verklarin gen van inwoners uit de elf steden, die hij was gepasseerd. In Friesland wordt verondersteld dat al ruim twee eeuwen eerder langs de elf steden is geschaatst, maar pas in ,,de tegenwoordige staat van Frieslanduit 1783 schrijft J. H. Koops: ..Het is ook meer dan eens ge beurd, dat goede schaatsenrijders op eene winterse dag alle de XI steden van Friesland doorgereden en gezien hebben. ,,Dog dan moeten ze nergens lang vertoeven en 't ijs moet goed en sterk wezen". De eerste elfstedenrijders die met name bekend zijn gebleven, zijn de gebroeders Atze en Eelke Jans Jager te Oldeboorn, die in de winter van 1848 de tocht volbrachten. Voor het eerst wijdde de pers aandacht aan dit feit, blijkens het volgende krante- verslag: ,,Op den 30 januari 1848, des mor gens te 8V2 ure, zijn van Oldeboorn op schaatsen vertrokken de beide broe ders Atze en Eelke Jan Jager, ten ein de een bezoek te brengen aan de elf steden onzer provincie. Niettegen staande den dooi, het slechte ijs en den sterken zuidelijken en zuid-wes telijken wind, hebben deze kracht volle mannen hunne reis volbragt in 14'/z uren, en zijn des avonds ten 11 ure te Oldenboorn teruggekomen. Wanneer men de zwarigheden in aanmerking neemt, waarmee onze reizigers te worstelen hadden, dan moet men inderdaad het uithou dingsvermogen bewonderen van mannen als zij, die bij hunne dorps genoten ten dien opzichte ook roem vol bekend zijn, en van wier verschil lende togten, bij nacht zowel als bij dag, tot het vervoeren van zware lasten, men dikwijls met verbazing hoort verhalen. Hun voornemen was des morgens ten 5 ure te vertrekken en alsdan van Stavoren bovendien nog een uitstap je naar Enkhuizen te doen, doch de dooi en het slechte weer bragten hun voornemen aan het wankelen en de den hen eindelijk besluiten alleen de elf steden te bezoeken. Volgens hun nen verklaring zouden zij, indien zij 's morgens eenige uren vroeger ver trokken waren en alzo voor het ster ke insnijden een goed gedeelte hun ner reis hadden afgelegd, dezelve op hun gemak in 12 uren hebben kunnen doen, en zouden zij bij gunstig weder en goed ijs bijna denzelfden tijd. die zij nu hebben besteed, bovendien Enkhuizen hebben kunnen bezoe ken". Muiier verkondigde een recordtijd te hebben gemaakt. Daarmee raakte hij een gevoelige snaar bij de Frie zen. Zeker vijfhonderd Friezen heb ben geprobeerd Muiiers tijd van 12 uur en 55 minuten te verbeteren, het geen niet lukte. Ook de daar op vol gende strenge winters niet. Het zou nog achttien jaar duren voor een Elfstedentocht in wedstrijdverband zou worden gerealiseerd. Pim Mu iier, de inspirator, stond als 43-jarige aan de wieg in de hoedanigheid van secretaris van de Nederlandse bond voor lichamelijke opvoeding. Hij schreef met S. H. Hylkema, de voor zitter van de Frieschen IJsbond, een „Elfsteden-schaatsentocht" uit. Dit nieuws werd snel alom bekend, want binnen enkele weken meldden zich achtenveertig rijders uit alle de len van het land. Intussen was de vorst ingevallen. De eerste Elfsteden tocht zou op 5 januari 1909 plaats heb ben, maar omdat het zo hard vroor kon er al op 2 januari gestart worden. Kort voor de jaarwisseling viel plot seling de dooi in. Het regende afzeg gingen. Er bleven slechts tweeën twintig wedstrijdrijders. Zij stonden erop, dat de tocht hoe dan ook zou doorgaan. De geschiedschrijving van de Elfsteden meldde: 't was een gedenkwaardige morgen, toen 22 ke- relen, niettegenstaande dooi en mist en gore duisternis, hun aanmelding kwamen honoreren op de meest eer volle manier, door den man en de daad zelf. De klok van de beurs wees 5.20 aan Dertien uur en 50 minuten later kwam theologiestudent Melle Hoekstra uit Warga, later dominee te Scherpenzaal, als winnaar van de eerste Elfstedentocht in wedstrijd- vorm op die plaats terug. Gerlof van der Ley uit Marrum werd tweede met drie minuten achterstand. Slechts ne gen rijders volbrachten de tocht. Hoekstra kreeg aan de eindstreep een medaille en een zilveren schaats. Zij compenseerden het verlies van zijn lorgnet bij een val bij Dokkum. Principieel tegen Alom werd de eerste Elfsteden tocht een succes genoemd. Toch besloot de Friesche IJsbond de tocht niet nog eens te organiseren. De bond was principieel tegen competitie. Binnen twee weken, op 15 januari 1909, was echter de nu nog bestaande Friesche Elfsteden-Vereeniging opge richt. Het was een oplossing van een conflict .waarin eenigen tijd de Elfstedentocht koel-gezinden en die van de warm-gezinden tegenover el kaar hadden gestaan Dc nieuwe organisatoren waven van plan elke winter een tocht tc hou den. Het moest wel vriezen en dat deed het twee winters niet. In 1912 gebeurde het wel. Dc tweede Elfstedentocht kreeg een winnaar met wereldnaam. Oud-wereldkam pioen Cocn dc Koning (Arnhem) fi nishte in elf uur en veertig minuten als nieuwe recordhouder. De Koning zegevierde vijf jaar later, op 27 janua ri 1917. opnieuw en hij verbeterde zijn eigen record met een tijd van ne gen uur en 53 minuten. Er lag die dag schitterend ijs. Van dc 45 wedstrijd rijders haalden 37 de eindstreep, van de 108 toerrijders zelfs 83, onder wie vijf vrouwen. Legende Do Elfstedentocht werd langzamer hand een legende. Er volgden elf kwakkel winters op De Konings twee de triomf. Pas in 1929 kon de vierde LEIDSCHENDAM - Het Nederlands Bureau voor Toerisme verwacht grote belangstelling van de buitenlandse pers voor de Elfstedentocht. De NBT-vestiging in New York is onlangs benaderd door het Ameri kaanse televisiestation NBC-Sportnews om bijstand te verlenen aan een tv-ploeg die mogelijk vanuit de VS wordt overgevlogen. J. Luikenaar van het NBT heeft dit dinsdag gezegd. Het Amerikaanse sportblad Sport Illustrated Weekly heeft aangekon digd een fotoreportage van de Elfstedentocht te zullen maken. Ook van uit het Midden-Oosten bestaat journalistieke belangstelling voor de Elfstedentocht. Het NBT is dinsdag vanuit Bahrein en Kuweit benaderd om faciliteiten te verlenen aan journalisten uit die landen. Het NBT verwacht dat ook vanuit Japan zich een tv-ploeg zal aanmel den. In januari hadden zich al Japanse televisiemaatschappijen gemeld die geïnteresserd waren in beelden van de Elfstedentocht en mogelijk plannen hadden om eigen teams uit te vaardigen voor reportages. Het NBT zal voor deze journalisten vervoer en accommodatie verzor gen. Getracht zal worden helikopters in te schakelen voor de reportages, aldus Luikenaar. Elfstedentocht gehouden worden. Er heersten die winter apocalyptische toestanden in Nederlands noorden. De vierde Elfstedentocht werd uit geschreven voor dinsdag 12 februari. In de nacht van 10 op 11 vroor het in Leeuwarden negentien graden, op Schiermonnikoog daalde het kwik naar min 26 graden. Bij de start van 103 wedstrijd- en 200 toerrijders was het ook bitter koud. Bij de eerste controlepost had den er veel last van bevroren oren en tenen. In Leeuwarden werd de Fries Karst Leemburg verwelkomd door een uitzinnige menigte landgenoten. Hij had er onder barbaarse omstan digheden elf uur en negen minuten over gedaan. De laatste toerrijder kwam 's nachts om half twee in Leeu warden terug. Een aantal deelne mers werd in het ziekenhuis opgeno men, menigeen had wekenlang last van bevroren oren en tenen. Ook winnaar Leemburg moest betalen voor zijn doorzettingsvermogen met de amputatie van een halve teen. Het afgesneden en geconserveerde teen stuk kreeg een plaats in Leemburgs prijzenkast. De vijfde Elfstedentocht in 1933, die zeer vroeg op 16 december werd verreden, kreeg het record van 498 deelnemers. De wedstrijd was in al lerijl in elkaar gezet, want het vroor pas drie dagen hard. Het was een mooiweertocht voor soepele glijders. De twee snelsten besloten de over winning te deien. Abe de Vries en Sipke Castelijn kwamen hand in hand in de recordtijd van negen uur en 5 minuten bij de eindstreep van de tocht, die voor het eerst richting zui den was aangevangen. Ruim negentig procent van de deelnemers volbracht de volledige afstand. Bij de elf dames was de score zelfs honderd procent. Pact van Dokkum Bij do volgende tocht, op 30 januari 1940 met het record aantal van 3400 deelnemers, zouden er opnieuw af spraken worden gemaakt om gezame- lijk te finishen. Piet Keizer. Aukc Ademh, Cor Jongert, Sjoukc West ra en Dirk van der Duim beloofden el kaar op handslag de eerste prijs te de len. De afspraak ging de geschiedenis in als „Het pact van Dokkum", dat lang niet overal met geestdrift werd begroet, terwijl de rijders er achteraf ook niet gelukkig mee waren. Adema sprintte in het zicht van het finish- doek van de andere vier weg en eiste de overwinning voor zich op. Hij kreeg zijn zin niet, de wedstrijdlei ding respecteerde het pact, al was het met tegenzin. Dat gebeurde overigens pas nadat de volgende Elfstedentocht al had plaatsgevonden. Auke Adema hoefde de uitspraak van het Elfstedencomité niet af te wachten. Hij werd de enige winnaar van de zevende Elfstedentocht op 6 februari 1941, waarvoor Friesland niet bepaald warm liep door de grote brandstofnood. Het deelnemersre cord (2800) werd die oorlogsdag niet gebroken, wel dat van de uitrijders: 1900. De winter van 1942 was de strengste sinds 1789. Toch kwam er een recordaantal deelnemers van 4522. Ze troffen een stralende winter dag. Het aantal uitrijders was groter dan dat van alle zes voorgaande toch ten samen: 4212 ofwel een percentage van 93. Ook het snelheidsrecord van het duo De Vries/Catselijn sneuvelde, Sietze de Groot uit Weidum zegevier de in acht uur en 44 minuten. Eerste rel Bij de negende Elfstedentocht, do eerste na-oorlogse op 8 februari 1947, werd de eerste rel geboren. Er waren voor het eerst geheime controle- DEN HAAG - De namen van de winnaars van de Elfstedentochten zijn: 21-12-1890 02-01-1909 07-02-1912 27-01-1917 12-02-1929 16-12-1933 30-01-1940 06-02-1941 22-01-1942 08-02-1947 03-02-1954 14-02-1956 18-01-1963 W. H. J. Mulier(Haarlem)12 uur 55 min. M. Hoekstra (Warga)13 uur 50 min. C. C. J. de Koning (Arnhem)11 uur 40 min. C. C. J. de Koning (Leur)9 uur 53 min. Karst Leemburg (Leeuwarden)II uur 9 min. A. de Vries (Dronrijp)Beiden S. Castelein (Warga)9 uur 5 min. A. Adema (Franeker) D. v. d. Duim (Warga) C. Jongert (Alkmaar) P. Keizer (De Lier)Allen Sj. Westra(Warmenbuizen)11 uur 30 min. A. Adema (Franeker)9 uur 19 min. S. de Groot (Weidum)8 uur 44 min. (J. Bosman (Breukelen) gediskwalificeerd 10 uur 35 min.) J. W. van Hoorn (Ter Aar)10 uur 52 min. J. van den Berg (Nijbeets)7 uur 35 min. (record) J. v. d. Hoorn (Ter Aar) A. de Koning(Z.O. Beemster) J. Nauta(Wartena) M. Wijnhout (Haarlemmermeer)Allen A. Verhoeven (Dussen N.Br.8 uur 46 min. 2 sec. Reinier Paping (Ommen)10 uur 59 min. posten. Zij waren noodzakelijk ge worden, nadat werd beweerd dat bij vorige tochten verschillende deelne mers gedeelten van het parkoers per auto aflegden. In 1947, onder Siberische omstan digheden, bleek er gefraudeerd te worden. Joop Bosman, Klaas Schip per, Jeen Nauta en Jaap Wynia had den vrienden als gangmakers ge bruikt, waren door toeschouwers gedragen en hadden zich op handkar ren laten vervoeren. Jan van der Hoorn, als vijfde bij de finish, werd na veel en lang beraad tot winnaar uitgeroepen. Een heroïsche tocht ein digde onbevredigend, met maanden lange beschuldigingen over en weer. Op 3 februari 1954 bij de tiende Elfstedentocht, bij fraai zonnig vrie zend weer, was er tot de slotkilometer meer sprake van zuivere sport. Jeen van den Berg, op weg naar de titel Mister Elfstedentocht, knabbelde een uur en negen minuten af van het re cord van Sietze de Groot. De omstan digheden waren zo ideaal, dat zelfs de 32e aankomende, dc semi-prof- voetballer De Graaf uit Krommenie, nog binnen de oude recordtijd bleef. De laatste meters van de eersten verliepen dramatisch. Verhoeven, sa men voorop met Van den Berg, trok zijn rivaal aan de trui. Kort daarop dachten beiden te finishen, maar ze zagen niet dat op het aanduidings bordje „einde" ook nog „500 m" stond. Van den Berg herstelde zijn blunder door kreten uit het publiek het eerst en sprintte naar de overwin ning. Verhoeven werd nog voorbijge reden door drie anderen en eindigde als vijfde. Verbond van Vrouwbuurt Het „Pact van Dokkum" uit 1940 kreeg in 1956 een vervolg met het „Verbond van Vrouwbuurt". Op nieuw beloofden vijf rijders dc eerste plaats te delen. Jan van dor Hoorn, Aad dc Koning. Jeen Nauta, Anton Verhoeven en Maus Wijnhout kwa men hand in hand over de eindstreep, waar ze boos werden aangekeken door de Elfstedcnvcreniging. Het be stuur besloot de medailles niet uit te reiken. De 4843 andere uitrijders kre gen dc herinneringsmedaille wel. De twaalfde en voor tweeëntwintig jaar de laatste Elfstedentocht vond met pijn en moeite doorgang onder druk van dc publiciteit. Twee jaar eerder was alles klaar voor een Elfstedentocht rond dc jaarwisse ling. Ruim drieduizend deelnemers waren al in Leeuwarden, onder wie de in Noorwegen gedeserteerde kern- ploegleden Mccuwissc en Zee. Plot selinge dooi verhinderde doorgang. In 1983 kon dc Elfstedcnvcreniging er niet onderuit. Reinier Paping ze gevierde op 18 januari 1963. op een verschrikkelijk slechte ijspiste. Dat bleek uit het immense aantal uitval lers. Van de tienduizend deelnemers haalden slechts 58 wedstrijdrijders en 96 toerrijders de finish. Friezen beweren dat de omstandigheden deze winter hetzelfde zullen zijn als in 1963. t ji

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1985 | | pagina 7