„In principe sta ik achter de basisschool-doelstellingen' Gedachte basisschool vind ik positief ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 28 december 1984 Nr. 23651 17 Gert Kooman: ZIERIKZEE - Gert Kooman wist waarom hij naar de Kweekschool ging. Het onder wijs trok hem aan: omgaan met kinderen, een bijdrage leveren aan het onderwijs. Het lager onderwijs bevat immers meer dan het leeraspekt: het neemt ook een stukje op voeding van de ouders over. "Kinderen worden begeleid en voorbereid op een zich steeds veranderende maatschappij; er vindt een belangrijke persoonlijkheidsontwik keling van de kinderen plaats in die periode, maar dat is na het lager onderwijs na tuurlijk nog niet klaar", aldus Gert. Hij begon zijn onderwijsloopbaan met een tijdelijke aanstelling aan de openbare lagere school in Ooster- land, waar hij vier maanden werk zaam was. Toen wachtte hem de mili- (Vervolg van pag. 16) ne dertig kleuters kan er best eens wat gebeuren (bloedneus, overgeven, natte broek) waardoor juf haar aan dacht even niet op allemaal kan rich ten. Dergelijke situaties worden vol gens Maijke ook vaak door de krach ten in het lager onderwijs niet zo on derkend. Een klas met kinderen van een jaar of acht negen laat je nou een maal gemakkelijker even aan zijn lot over. De kleuterleidster kan het zich eigenlijk niet permitteren even de klas uit te gaan, ook niet als de tele foon gaat bijvoorbeeld. De hoofdleidster van de Nutskleu- terschool heeft ervaren dat het moei lijk is om over te komen in de plei dooien ten behoeve van de kleuters. Als ze prat gaat op de lokalen rond de hal voor de onderbouw dan stoelt ze dat op de ervaring, dat kleuters ruim te nodig hebben, maar dat blijkt een weinig konkreet argument. Tbch werd ze onlangs nog in die mening ge steund door professor Hertzberger, die tijdens een studiedag over het on derwerp "Spelen en leren in de basis school" in de Rai te Amsterdam in ging op de huisvesting voor het basisonderwijs. Letterlijk ruimte Hij was van mening, dat de school niet alleen figuurlijk ruimte moet scheppen, maar ook letterlijk: Leer lingen moeten, volgens hem, voldoen de ruimte hebben in hun school om te spelen en te leren. "Omdat de basis school bevolkt zal worden door zeer uiteenlopende groepen leerlingen, zal de school over voldoende ruimten moeten beschikken, die de zeer ver schillende leerlingen stimuleren tot spelen en leren. Een goede ruimtelij ke organisatie is belangrijk voor de emotionele en verstandelijke groei van het kind. De ruimten moeten de kinderen als het ware uitnodigen om met elkaar te gaan spelen. Goede en aangepaste ruimten vergroten de leermotivatie van kinderen", aldus de woorden van professor Hertzber ger. Het zou "wel leuk" zijn als het mi nisterie van onderwijs daar straks bij haar definitieve stellingname be treffende de aanpassing van het Raamstraat-schoolgebouw ook even aan zou denken. taire dienstplicht. Daar zwaaide hij vervroegd af en in augustus 1972 werd hij onderwijzer in de derde klas van de openbare lagere school "'t Kofschip" in Poortambacht. In die tijd was er naar zijn mening al duidelijk iets merkbaar van de vernieuwingen in het onderwijs. Het R.P.C.2. speelde daarop in, in de vorm van bijscholingsmoge lijkheden. Gert bleef tot en met het schooljaar 1976/77 verbonden aan *"t Kofschip". Inmiddels verrees of beter gezegd: werd neergezet) de semi-permanente openbare lagere school voor de bin nenstad "Binnen de Veste". Hij solli citeerde naar de functie van school hoofd van "Binnen de Veste" en kreeg deze functie. De lagere school aan de Mossel boomgaard ging als vierklassige school van start. Direct het jaar daar op werd "Binnen de Veste" vijfklas- sig en de toekomst zag er vooralsnog goed uit. Binnen de bestaande school was men al duidelijk met vernieu wingen bezig: werken in groepen, dif ferentiatie binnen bepaalde vakken, hoewel het klassikale systeem voor het overgrote deel werd gehandhaafd. Gert zegt met overtuiging zich te kunnen vinden in de principes van de basisschool, maar er zijn volgens hem nog wel enkele punten, die de overheid zou moeten aanpakken. Hij acht het juist, dat er naar ge streefd wordt een doorlopende lijn van kleuter- en lager-onderwijs te realiseren. "Het ene kind is nou een maal verder in zijn ontwikkeling dan het andere. Vroeger lag op de la gere school meteen het aksent op het leren, maar dat werd in de loop der jaren al wat aangepast. Ook op de la gere school is het speelse element al veel meer doorgekomen", aldus Gert. Mogelijkheden tot reële invulling In beginsel staat hij dus achter de basisschool-doelstellingen, maar hij zou graag zien, dat van de rijksover heid betere mogelijkheden geboden zouden worden om er een reële invul ling aan te geven. Zoals wellicht bekend was het aan vankelijk de bedoeling van het mini sterie van onderwijs, dat de wet op het basisonderwijs reeds in 1983 in werking zou treden. Die invoering moest echter twee jaar worden uitge steld, omdat het ministerie er nog niet klaar voor was. Gert betwijfelt of het ministerie dat op 1 augustus 1985 wel zal zijn. Om werkelijk gestalte te kunnen geven aan de geheel vernieuwde on derwijsvorm, zou volgens hem in elk geval de groepsgrootte aanzienlijk teruggebracht moeten worden: met andere woorden: meer mensen nodig in het onderwijs. In de praktijk blijkt echter het tegendeel het geval. Nog geen twee jaar geleden werd de leerlingenschaal verhoogd. Dit en de terugloop van het leerlingenaantal had ontslag van leerkrachten tot ge volg. Dus de mensen zijn er. Er moe ten naar zijn mening in het basison derwijs meer mensen worden ingezet om het klassikale systeem, zoals de wet op het basisonderwijs in feite vraagt, werkelijk te kunnen door breken en in verantwoorde groeps grootten te kunnen werken. Hij er kent dat daar financieel heel wat voor om de hoek komt kijken, maar vindt dat onderwijs een dusdanig maatschappelijk gegeven is, dat daarvoor het geld ook beschikbaar gesteld moet worden. Leegstaande lokalen en werkloosheid kosten ook geld. En geen aanbod van arbeids plaatsen in de vorm van projecten: werk met behoud van uitkering. Verschillende niveau's In het leerstof-jaarklasse-systeem is het de bedoeling dat per jaar een bepaalde hoeveelheid leerstof wordt behandeld. De normen zijn dus voor alle kinderen gelijk, terwijl alle kin deren echter verschillend zijn. Met doorbreking van het jaarklasse- systeem zal volgens Gert worden be reikt, dat op meer verschillende ni veau's gewerkt zal worden. Hij gaat er vanuit, dat er uiteraard wel altijd in bepaalde groepen gewerkt zal moe ten worden, omdat het uiteraard niet mogelijk is met elke leerling voort durend individueel bezig te zijn. Het basisschool-systeem is naar zijn mening veel beter gericht op de ontwikkeling van elk kind. Iedere school is er vrij in welk tempo er fluctaties in de groepsindeling plaatsvinden. Het jaarklasse-systeenm zal niet met ingang van 1 augustus 1985 direct zijn verdwenen. "We moeten er naar streven elk jaar een stapje verder te komen. Het wordt een groeiproces, dat per school verschillend zal zijn", meent onze woordvoerder. Schoolwerkplan Een belangrijk gegeven in dit pro ces vormt de schoolwerkplanontwik keling. Zowel Gert als Maijke Speel man hebben zitting in de werkgroep van het R.P.C.Z. ter voorbereiding van het schoolwerkplan. Zes duidelij ke hoofdlijnen zullen in dat plan tot uiting moeten komen, te weten: de za kelijke gegevens van de basisschool; de uitgangspunten en algemene doelstellingen; de organisatie van het onderwijs; de organisatie van de sa menwerking tussen de onderwijsge venden; de organisatie van de externe contakten en de leer- en vormingsge- bieden. Als Gert de huidige stand van za ken bekijkt, constateert hij dat het team van "Binnen de Veste" op on derdelen al met vernieuwingen bezig is geweest. Programma's worden daartoe steeds bijgesteld. Hij ver wacht dat het doorvoeren van het vernieuwingsproces vooral de eerste jaren van het basisonderwijs het moeilijkst zal zijn. Daar zal heel veel werk en tijd aan besteed moeten worden. Hij prijst zich daarbij ge lukkig te kunnen werken met een schoolteam dat heeft getoond, bereidl is hard te werken. In het kader van schoolwerkplan ontwikkeling pleit hij dan ook voor mogelijkheden van taakverlichting. Naast de normale onderwijstaak moet er tijd vrijkomen om nieuwe ontwikkelingen binnen de school uit te werken. Gert vindt dan ook dat het ministerie ook die ruimte voor taak verlichting moet bieden. De Advies raad Basisonderwijs heeft in dit ver band het advies uitgebracht van minstens vier uur taakverlichting per week voor schoolwerkplan ontwikkeling. Onze woordvoerder had graag ge zien dat het ministerie op veel eerde re termijn met een duidelijke forma tieregeling zou zijn gekomen. Juist de onduidelijkheid en onwetendheid daarover kan veel onrust teweeg brengen. Discussie Landelijk is inmiddels de discussie losgekomen over de manier waarop scholen voor extra arbeidsplaats(en) in aanmerking kunnen komen. Dit door gegevens over opleiding of be roep van de ouder(s). Het vragen om die gegevens druist in tegen de privacy. Ik vind dat bij het toekennen van extra faciliteiten uitgegaan moet worden van het kind dat op een school zit. Want daar gaat het om. Elders in het land - onder meer in Den Bosch - hebben ouders reeds blijk gegeven van hun gekwetstheid over dit soort vragen. Staatssekreta- ris drs. G. van Leijenhorst toont zich voorshands echter niet onder de in druk van die reacties en geeft er blijk van dit merkwaardige meetinstru ment toch te willen doorvoeren. De basisschool in de binnenstad zal met ingang van 1 augustus 1985 van start gaan met zes leerkrachten. Sa men onder een dak? Tijdens de begro tingsbehandeling in de Zierikzeese gemeenteraad gaf onderwijswethou der J. Groen reeds te kennen ook enigszins te gaan twijfelen aan de haalbaarheid van die datum van 1 au gustus 1985 waarop de Raamstraat- school gereed zou moeten zijn. Dislocatie Betekent dat nou dat er geen spra ke kan zijn van een echte basisschool zolang de Nutskleuterschool aan het Baden Powellterrein zit en "Binnen de Veste" aan de Mosselboomgaard? "Nee", zegt Gert: "Al ligt het ene ge bouw twee straten verder dan het an dere, dan kan er toch best een goede basisschool ontstaan". Hij erkent, dat het uiteraard een groot voordeel is, vooral praktisch gezien, als de basis school in een gebouw is gehuisvest, maar hij is er tevens van overtuigd dat wanneer dat door omstandighe den niet zo is, de inhoudelijke invul ling toch gestalte kan krijgen. Bovendien wijst hij erop, dat aan de doelstelling van het basisonder wijs ook voorbij wordt geschoten, als een kleuterschool en een lagere school samen onder een dak worden gebracht, maar na jaren nog steeds een eigen leven zouden leiden. Met een samenvoeging van twee scholen in een gebouw is men er immers nog lang niet. Angst Reeds in de inleiding kwam de angst van de betrokkenen in het kleu teronderwijs aan de orde. De angst, dat de kleuters in het gedrang zullen komen straks in die grote basis school. Gert Kooman kan die be zorgdheid wel begrijpen. Hij vindt dan ook dat voorkomen moet wor den, dat die kleinsten worden "onder gesneeuwd". De specifieke verwor venheden van beide soorten onder wijs moeten in die sarnenge Gert Kooman, hoofdonderwijzer van openbare lagere school Binnen de Veste". voegde basisschool naar zijn mening zijn terug te vinden. "Geef de kleuters ook hun eigen gebied", luidt zijn advies. De basis school is wel bedoeld voor kinderen van vier tot twaalf jaar, weliswaar met het onderscheid van onderbouw en bovenbouw, maar dat wil volgens hem niet zeggen, dat je dan ook met een vanaf de start maar al die kinde ren van verschillende leeftijden door elkaar in het gebouw moet huis vesten. Dat was vooral voor hem een belangrijk argument bij de bespre kingen rond de indeling van het schoolgebouw in de Raamstraat. Tm aanzien van de huisvestings plannen in de Raamstraat zitten "Binnen de Veste" en "Nutskleuter school", zoals gezegd, sinds enige tijd op één lijn. Gert heeft er vertrouwen in dat de gemeente er flink achteraan zal gaan om dit plan bij het ministe rie te verdedigen. Het is naar zijn me ning een eerste vereiste, dat het ge bouw dusdanig wordt ingericht, dat er goed basisonderwijs zoals dat door de wet op het basisonderwijs vereist wordt - met de benodigde mogelijk heden en middelen - in gegeven kan worden. De huidige samenwerking met de Nutskleuterschool en de voorberei ding op het te ontwikkelen school werkplan noemt hij heel positief. Daaruit mag geconcludeerd worden, dat inmiddels ook over het inhoude lijke aspect van de basisschool voor de binnenstad meer overeenstem ming is bereikt. Drempel Hoe wordt nu straks in de praktijk die gesignaleerde hoge drempel tus sen kleuteronderwijs en lagere school geslecht? Gert licht toe dat, wanneer straks Nutskleuterschool en "Binnen de Veste" samen gaan, ge werkt gaat worden met een onder bouw van 4- tot 8-jarigen en een bo venbouw van 8- tot 12-jarigen. Per kind zal het verschillend zijn wan neer het in de onderbouw toe is aan. wat meer leeraspecten. Op grond van de ontwikkeling van het kind en van de bevindingen van de leerkrachten in de onderbouw zal dat tijdstip wor den bepaald. Ook deze werkwijze vergt uiteraard een groeiproces. Waar staat nu de ouder in deze toch geheel nieuwe onderwijsmaterie? Die ouders zijn toch wel erg gewend aan de schoolrapporten driemaal per jaar en aan de beslissingen aan het einde van het schooljaar: overgaan of blijven zitten? Volgens Gert zal het per school ver schillend zijn of dergelijke systemen worden gehandhaafd, maar zelf vindt hij dat het systeem van "zitten blijven" in het nieuwe basisonder wijs er ook uit zou moeten. Het lijkt Gert beter de vorderingen van de leerlingen niet meer aan de hand van rapporten maar door middel van lijsten per vakgebied weer te geven. Omschakeling Niet alleen voor de onderwijsge venden, maar ook voor de betrokken ouders zal dat basisonderwijs een he le omschakeling betekenen. Het hoofd erkent, dat de materie voor een hele grote groep best moeilijk zal zijn. Anderzijds vindt hij dat geïnte resseerde ouders de mogelijkheid hebben om goed op de hoogte te wor den gesteld. Het schoolwerkplan heeft daarin een functie. Verder ver zorgen de Stichting Teleac en het mi nisterie van onderwijs en weten schappen via televisie en radio een serie programma's over "Kind en Basisschool" De serie bestaat uit twee delen. Het eerste deel "Uw kind thuis" gaat over de ontwikkeling die kinderen doormaken tussen hun vierde en twaalfde jaar. In het tweede deel wordt de lijn doorgetrokken naai school: "Uw kind op school". Er zijn zestien televisie uitzendingen, die wekelijks worden uitgezonden (sinds 19 november) op maandagavond van 23.05 tot 23.35 uur via Nederland 2. De uitzendin gen worden herhaald op de zondag middag daarna van 15.15 uur tot 15.45 uur. De uitzendingen van deel twee beginnen op 4 februari. Directeur De nieuwe basisschool zal geen "schoolhoofd" kennen, maar een di recteur en een adjunkt-directeur. In Zierikzee moeten de benoemingen nog plaatsvinden. Gert Kooman heeft gesolliciteerd naar de functie van directeur van de basisschool in de binnenstad. Maijke Speelman am bieert de functie van adjunct- direktrice. Laatstgenoemde bena drukt, dat zij het van belang acht, dat beiden op de hoogte zullen zijn van de gang van zaken in de gehele school. Zij zal zich derhalve oriënteren op het hele onderwijsgebeui'en en verwacht dat niemand zich op de tenen getrapt zal voelen als zij uit hoofde van haar functie bijvoorbeeld eens wat meer wil weten over een bepaalde leerme thode in de bovenbouw. Aansluiting op voortgezet onderwijs Tferug naar Gert: Hoe gaat het nou verder na de basisschool, hoe zit het met de aansluiting met het voortge zet onderwijs? Kleuters mogen dan problemen hebben bij de overstap naar de lagere school. Kinderen van twaalf/dertien jaar hebben dat zeker ook met de overgang naar het voort gezet onderwijs. Onze woordvoerder laat weten, dat men op regionaal niveau ook al enige tijd bezig is om te trachten via over leg tussen basisonderwijs en voort gezet onderwijs die stap wat soepe ler te laten verlopen. Dat overleg vindt plaats in de commissie B.O.V.O. (Basisonderwijs- Voortgezet On derwijs). Dat gebeurde de afgelopen jaren reeds met de mensen uit het kleuter en lager onderwijs en dat zal in de toekomst worden voortgezet met de betrokkenen in het basisonderwijs. Maar ook de overheid zal, nu in 1985 de basisschool er komt, duidelijk moeten maken wat men wil met het vervolg op het basissondcrwijs. Dit betekent: zich uitspreken over de middenschool of zoals de nieuwe naam luidt: VBAO-voortgezet basi sonderwijs. Tbn behoeve van de basisschool leerling wordt op alle fronten ge tracht een ondoorbroken lijn te creë ren. Op die weg zullen enkele belang rijke stappen worden gezet in 1985: Het jaar van de basisschool! Foto's: Joh. D.C. Berrevoets Tbkst: Ali Pankow

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 17