De gedachte ten grondslag aan de basisschool vind ik best positief" 1985: HET JAAR VAN DE BASISSCHOOL yy 16 Maijke Speelman-Nooijen: Maijke Speelman-Nooijen, hoofdleidster van de Nutskleuterschool. ZIERIKZEE - Voor Maijke Speelman (toen nog Nooijen) was de gang naar de kleuter- kweek in Arnhem een hele bewuste keus. Als oudste in een gezin met vier kinderen, droeg ze reeds vroeg verantwoordelijkheid over kleine kinderen. Reeds als zestienjari ge was ze leidinggevend welp en ervaarde ze dat een kind haar eigenlijk nooit te veel was. Hoewel ze later wat spijt had van het besluit reeds na drie jaar H.B.S. deze middel bare opleiding af te ronden, zou ze op die gang naar de kleuterkweek nooit zijn terug gekomen, ook na het eventueel behalen van dat H.B.S.-diploma niet. ZIERIKZEE - Het wordt de grootste reorganisatie in het onderwijs van deze eeuw, hebben sommige deskundi gen reeds talloze malen beweerd: De wet op het Basison derwijs, die per 1 augustus 1985 in werking treedt. Nie mand zal inderdaad het lef hebben om te stellen, dat deze onderwijshervorming weinig voorstelt. Natuurlijk niet: zowel inhoudelijk als op het gebied van de huis vesting zullen de laatste woorden nog niet gesproken zijn en dat is maar goed ook want het zijn straks im mers onze kinderen, in de leeftijd tussen vier en twaalf jaar, die aan het nieuwe systeem der basisschool zullen worden toevertrouwd. "Wij spreken de hoop uit, dat het jongste kind, de kleuter, niet in de verdrukking komt, maar dat zijn spe lend leren gecontinueerd wordt. Deelt het college deze zorg Met de ze passage in haar algemene beschou wingen gaf de Zierikzeese C.D.A.- fraktie er blijk van nog niet zo heel veel vertrouwen te hebben in het gun stige effect van de nieuwe basis school. Maar deze hele operatie werd toch uitgedokterd voornamelijk om die nare effekten uit te bannen, die al die nog zo speelse kindertjes ervaar- den bij de voor hen zo grote stap van kleuter- naar lagere school Een ge leidelijke overgang van het speel- naar het leerelement was (en is) im mers een der belangrijkste doelstel lingen? Waarom dan toch die vrees voor het welzijn van de kleuters straks in die nieuwe basisschool ?De Zierikzeese C.D.A.-fraktie is zeker niet de enige, die zich er zorgen over maakt. Wet houder van onderwijs de heer J. Groen liet in zijn antwoord op de al gemene beschouwingen namens het kollege weten: "Ook ons college streeft er naar om de jongste leef tijdsgroepen, waar meer de nadruk ligt op het "spelend leren", in de nieuwe basisschool aan hun trekken te laten komen. Wij delen de zorg van de fractie van het C.D.A.hieromtrent en wij willen steeds alert reageren, wanneer er aanwijzingen zouden dreigen te komen". Dergelijke uitlatingen moeten Maijke Speelman-Nooijen, hoofd leidster van de Zierikzeese Nutskleu terschool, ongetwijfeld als muziek in de oren klinken. Buitenstaanders za gen haar wellicht weieens als een "helleveeg" in haar streven haar kleuters straks een goed plekje te la ten krijgen in dat schoolgebouw in de Raamstraat; de toekomstige basis school voor de binnenstad. Betrokke nen weten, dat in Maijke Spcelmans' optreden echter altijd het heil van de jongste kinderen voorop staat en dat ze ongetwijfeld niet zal rusten tot ze er zeker van is, dat haar pupillen niet in het gedrang zullen komen tenge volge van die grootste onderwijsreor- ganisatie van deze eeuw. Overigens weet ook Maijke wel, dat uitlatingen van de gemeente bestuurders zoals boven aangehaald, in de praktijk meestal niet veel meer kunnen zijn dan woorden. Werd im mers enkele jaren geleden niet met de meeste stelligheid als voorwaarde opgeworpen, dat die basisschool in de Raamstraat "een goede school" moest worden, een verantwoorde huisvesting voor de Nutskleuter school en Openbare lagere school "Binnen de Veste", die samen inhou delijk gestalte moesten gaan geven aan die binnenstad-basisschool. Die uitlatingen golden enerzijds natuur lijk als pleister op de wonde, want de meerderheid van de raad nam het besluit tot vestiging van die basis school toen tegen de wil van vrijwel alle betrokkenen in. Die betrokke nen was eerder immers een gloed nieuwe school beloofd aan de Baden Powellweg. Maar ja de bomen groeiden 1/ niet meer tot aan de hemel en de ge meente zat tenslotte, na het vertrek van de Jan Wouter van den Doel- school naar haar gloednieuwe huis vesting in Poortambacht, ook nog met die Raamstraatschool met een boekwaarde van ruim vier ton. Eer lijk is eerlijk die Raamstraat- school was niet slecht, ook niet zo modern natuurlijk als de nieuwe Theo Thijssenschool in Malta of de reeds genoemde nieuwe huisvesting van de Christelijke school in Poor tambacht en zeker ook als accommo datie nog niet geschikt om als basis school te gaan funktioneren, maar toch Als je nou wist dat een nieuwe openbare school aan de Baden Po wellweg toch niet haalbaar zou zijn, dan bood die Raamstraatschool toch een prima alternatief. Bovendien was de belofte der vroede vaderen, dat het "een goede school" moest worden zeker niet alleen een pleister op de wonde. Ze meenden het en heb ben zich de afgelopen jaren ook daadwerkelijk ingespannen om het ministerie van onderwijs te overtui gen van de noodzaak van bepaalde aanpassingen en voorzieningen aan en in dat Raamstraatgebouw. Jammer echter, dat het ministerie zich niet zo een, twee, drie laat over tuigen. Concreet beschikt men im mers nog steeds maar over een ver klaring van toestemming van dat ministerie voor een inpandige ver bouwing voor ongeveer f. 180.000,-. Met die verklaring van toestemming en die financiële middelen is geen "goede schoolte creëren, zoals de ge meentebestuurders dat destijds be doelden en zoals de toekomstige be woners dat ambieerden. Heftige, duidelijk beargumenteer de pleidooien volgden. Er werden wensen op tafel gelegd, er werd gedi scussieerd, er werd hier en daar een beetje water bij de wijn gedaan, er werden alternatieve plannen ont wikkeld en tenslotte werd men het eens over de vraag hoe de basisschool in de binnenstad er nou moet gaan uitzien. Nu hog'"even" het ministe rie van onderwijs overtuigen, dat het inderdaad zo moet worden en dat daar de financiële middelen 370.000,voor beschikbaar die nen te komen en de zaak is rond. Nou heeft het ministerie van onder wijs echter weieens de nare gewoonte om alle beschikbare lokalen in het openbaar onderwijs in Zierikzee bij elkaar op te tellen en dat aantal in verhouding te stellen met de te ver wachten leerlingenaantallen en op grond van de uitkomst tot de conclu sie te komen, dat er geen nieuwe lo kalen nodig zouden zijn Wel een beetje vreemde manier om conclusies te trekken, misschien spaart het wel rijksfinanciën, maar het gaat voorbij aan de praktische situatie dat school kinderen in de binnenstad toch niet geholpen zijn met leegstaande schoollokalen in de buitenwijken en bovendien doet een dergelijke manier van conclusies trekken wel erg veel afbreuk aan de bassisschool-doelstel- lingen. Afgestapt echter van deze actuele huisvestings-problematiek, die on getwijfeld in het nieuwe jaar op be stuurlijk vlak nog talloze malen aan de orde zal komen, omdat het hier in de eerste plaats gaat om het inhoude lijke aspect van de toekomstige ba sisschool. Maijke Speelman-Nooijen en Gert Kooman, hoofd van de open bare lagere school "Binnen de Veste" bleken beiden bereid daar hun me ning over te geven. Haar methodiek-lerares in Arn hem had volgens Maijke in goud ge zet moeten worden. Met haar duide lijk kindgerichte aanpak van lesge ven moet ze haar tijd ver vooruit zijn geweest. Onze woordvoerster begon haar loopbaan in Doetinchem in een tijde lijke functie, die ze later inwisselde voor een vaste baan in Barneveld, waar ze -studerend voor haar akte- reeds als waarnemend hoofd kon op treden. Huwelijk en moederschap leidden tot een tijdelijke onderbreking van haar funktie, maar op Flakkee, waar inmiddels het gezin Speelman zich had gevestigd,, pakte ze in Den Bom mel de draad weer op. Eenmalige opleiding Het merkwaardige feit deed zich daar voor, dat ih die regio vrijwel geen kleuterleidsters te vinden wa ren. De Maatschappij tot Nut van het Algemeen besloot daar iets aan te doen en organiseerde een eenmalige kleuterleidsters-opleiding, waarbij Maijke de praktijk- en methodiek vakken en een stukje kinderverzor ging voor haar rekening nam. De op leiding werd afgesloten met het Staatsexamen en Flakkee kreeg de beschikking over een aantal kleuter leidsters. Een bijzondere periode in Maijkes loopbaan brak aan met het vertrek naar Curacao, Ze kreeg de uitnodi ging les te komen geven op de Christelijke Albert Schweitzer kleu terschool met 175 leerlingetjes. Een zeer gemeleerd gezelschap met veel Antilliaanse kindertjes, die thuis al lemaal het papiamento spraken. Zes maanden was ze daar hoofd van die kleuterschool. "Waanzin om een heel brok Neder lands onderwijs te richten op die kinderen", verzucht ze als ze er aan terugdenkt. Ze herkent dan ook veel in hetgeen daarover gezongen wordt in dat vrolijke liedje "Op ons ei land" op de nieuwe "Kinderen-voor kinderen" L.P. Ze bleek echter toch in staat de communicatie met deze kinderen te vinden en ze huldigt ze ker in dit verband het kind-gericht bezig zijn. Een andere episode in haar Curagao-periode brak aan met de uit nodiging leidster te worden aan de kleuterschool, die multinational Shell speciaal had opgezet voor de kinderen van de uitgezonden employ ees. Maijke gaf er gehoor aan en kreeg te maken met een zeer interna tionaal gezelschap kleutertjes. Soms werden drie talen in de klas gebe zigd, maar vooral met het Engels ble ken de meesten best overweg te kun nen. Op deze school, gevestigd in Julia- nadorp werkte ze vijf jaar, twee jaar als leidster en drie jaar als hoofd leidster. "Ik ben hardstikke blij met die. ja ren op Curacao; ze hebben me op veel zaken een andere kijk gegeven", laat Maijke weten. Terugkeer Omdat de jaren op Flakkee het echtpaar Speelman destijds goed wa ren bevallen, dacht men aan terug keer naar deze regio na het Curacao- avontuur. Het werd echter Zierikzee. Bab3' Maruja kondigde zich aan en moeder Speelman zette het kleuter- leiden heel even op non-aktief. Voorafgaand aan haar huidige functie was ze nog een jaar betrokken bij het peuterspeelzaal werk in Haamstede. In het schooljaar 1973/74 ging ze haar eerste seizoen in als hoofd leidster van de Nutskleuterschool. Ze volgde in die funktie mevrouw Brouwer op. Mevrouw Brouwer en de Nutskleuterschool waren eigenlijk altijd een soort twee-eenheid ge weest en ook met het bestuur be stond die sterke band. Over en weer was er veel inbreng. De ruimte die de hoofdleidster kreeg in het gezamenlijk overleg stond er borg voor, dat het Nutsbestuur heel praktijkgericht bezig kon zijn. Maijke erkent een vrij behoudende gang van zaken bij haar komst op de Nutskleuterschool te hebben aange troffen. Ze heeft er veel voor moeten praten om de ouders te overtuigen van het nut van "arbeid naar keuze" en van leeftijdsgemengde klassen. Het zal inmiddels duidelijk zijn, dat Maijke Speelman kan bogen op een rijke ervaring als kleuterleidster. Een functie als hoofdleidster am bieerde ze bewust, omdat die ruimte biedt voor eigen initiatieven. Vraagteken Ook zij wordt nu gekonfronteerd met de samenvloeiing van kleuter school en lagere school tot het nieuwe basisonderwijs. De gedachte, die ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van die basisschool noemt ze "best positief", maar de manier waarop die tot stand moet komen zet ze nog een heel groot vraagteken bij. Volgens haar heeft de onderwijs vernieuwing zich al jaren geleden in gezet. Desalniettemin blijken moe ders nog steeds dezelfde symptonen bij hun kinderen te signaleren als ze in het prille stadium van de "grote school" verkeren. Hoewel getracht wordt het speelse element van de kleuterschool op de lagere school heel geleidelijk af te ronden, wordt dat volgens Maijke niet direkt bereikt met een poppen- hoek en een tafel met blokken. Naar haar mening gaat de verandering nog steeds vrij abrupt. Ze ziet de basisschool in de toe komst best zitten, maar verwacht dat het nog jaren zal duren voor het klas sikale systeem werkelijk doorbroken zal zijn, daar zal een hecht team met veel inzet voor nodig zijn. Schoolwerkplan Om te voorkomen, dat die nieuwe basisschool vooral voor de ouders een heel ongrijpbaar iets gaat worden, hecht Maijke waarde aan een duide lijk schoolwerkplan: een draaiboek, dat duidelijk maakt wat, waarom en op welke manier op school wordt ge werkt. Het zal allemaal van de grond getild moeten worden door de huidi ge onderwijsmensen in het veld, want de opleiding specifiek gericht op het basisonderwijs (de zogenaam de P.A.B.O.) is pas dit schooljaar van start gegaan. De deskundige basison- derwijs-gevenden worden dus over enkele jaren pas afgeleverd. De voorbereidingen voor het schoolwerkplan van de basisschool in de binnenstad zijn, ondanks alle huisvestingsperikelen, in volle gang. Maijke vindt het zeker van belang, dat reeds in een vroeg stadium tus sen Gert Kooman en haar overleg plaatsvindt over leiding, taken, werkoverleg, veranderingen enzo voort. Ze vindt dat zeker in de komende vijf jaar nog niet alles in het kleuter en lager onderwijs kan veranderen. Alles langs de weg der geleidelijk heid. Beide scholen zullen een lijst met gewoonten opstellen, waar ze graag aan vast willen houden. Maijke vreest dat er op dit punt vooral door het kleuteronderwijs aanzienlijke concessies gedaan moeten worden. Een vrees, die vele kleuterleidsters in den lande met haar delen, omdat de afdeling kleuters straks toch een minderheid vormt in die grote basis school. Als de kleuterschool echter belang rijke gewoontes ten behoeve van het basisonderwijs zal moeten laten val len, dan schiet volgens Maijke dat he le basisonderwijs zijn doel voorbij. Binnen redelijke grenzen? Ze vraagt zich af of het basisonder wijs inderdaad wel binnen redelijke grenzen gerealiseerd kan worden. Ze zegt helemaal achter het individueel gerichte onderwijs te staan, maar voegt er direct aan toe: "Ik ben na tuurlijk geen duizendpoot" en wil daar mee zeggen, dat men in het ba sisonderwijs straks ook de mogelijk heden moet hebben zich op elk kind afzonderlijk te richten. Met de huidi ge groepsgrootte lijkt die mogelijk heid nauwelijks aanwezig. In de hui dige situatie op de Nutskleuterschool is ze ook al blij als een enthousiaste stagiaire de gelederen komt verster ken, want met een groep van een klei- (Vervolg op pag. 17)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 16