NIEUWS OP WIELEN
P
O
P
c
Vliegtuigbouwer maakt auto
die loopt als een trein
O
R
N
E
R
Jeugdsoos Brogum ontvangt
twee Zeeuwse popformatie's
Hoe Schonelientje
aan haar naam kwam
Bobby Lou
in
Country Club
Sozenagenda
Formatie Vengeance
live in soos Big S
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vriidae 23 november 1984 Nr. 23632
13
Indien meneer Chikuhei Nakajima nog eens de kans kreeg om zich heen te kijken (hetgeen onwaarschijn
lijk is, want de goede man is reeds lang dood), dan zou hij wellicht een wat ongelovige blik in zijn ogen heb
ben. Begrijpelijk, want het door hem in 1917 opgerichte laboratoriumpje is inmiddels uitgegroeid tot een we
reldconcern, bekend onder de naam Fuji Heavy Industries. Dit Japanse bedrijf is opgesplitst in zes
ondernemingen waarvan er één uitsluitend auto's maakt, die hier worden verkocht onder de merknaam Su
baru. Verder bouwt Fuji Heavy Industries nog vliegtuigen, treinen, trams, vrachtwagens, autobussen, con
tainers en industriële machines. Maar goed, we beperken ons op deze pagina tot het vierwiel-gebeuren, of
te wel de Subaru-automobielen. Onlangs lanceerde dit merk een geheel nieuwe auto: de „Justy", Hij vult
het gat op dat tot voor kort bestond tussen de kleine Subaru Mini Jumbo en de grotere middenklassers. We
maakten onlangs kennis met de Justy in de omgeving van de Noord-Engelse plaats Newcastle
De nieuwe Subaru Justy staat te pronken in de showroom van garagebedrijf Ista in Oosterland.
Subaru behoort tot de
jongste en kleinste mer
ken die ons land momen
teel rijk is. Toch is het
nadrukkelijk aanwezig,
niet in de laatste plaats
vanwege de pioniersrol
die Subaru vervult op
het gebied van de vier-
wielaandrijving. Ster
ker nog: het was een van
de eerste merken die zich
met deze, vandaag de
dag zo populaire, tech
niek bezighield. Men
gaat daardoor tijdens
het ontwerpen van nieu
we modellen ook heel
anders te werk dan de
konkurrentie. Elk type
wordt namelijk meteen
al geschikt gemaakt
voor het „zware werk"
dat vierwielaandrijvers
in de praktijk te verdu
ren krijgen. Er bestaan
zodoende qua karrosse
rie geen verschillen tus
sen de Subaru's met
voorwiel-, en vierwiel-
aandrijving. Gevolg
hiervan is dat de impor
teur extra veel aandacht
schenkt aan stevigheid
en degelijkheid, on
geacht type, uitvoering
of aandrijving. Wellicht
is dit ook een oorzaak
van het feit dat de Suba-
ru-produkten niet direkt
spotgoedkoop te noemen
zijn. En dat brengt ons
meteen tot de prijzen die
het Japanse merk voor
har nieuwe Justy-uitvoe-
ringen vraagt. Hier vol
gen ze: Justy DL, 3-drs.
5-bak 13.995,-; Justy
SL, 3-drs. 5-bak
15.495,-; Justy GL,
5-drs. 5-bak 16.195,-;
Justy SL Sunroof
f 16.795,-; Justy SL 4x4
19.795,-.
Standaard wordt elke
„Justy" geleverd met
een vijf versnellingsbak,
achterruitverwarming,
een mistachterlicht, een
gelaagde voorruit, vier
automatische oprolgor-
dels en een plattegrondje
in het dashboard dat on
dermeer informatie ver
schaft over de al dan niet
ingeschakelde verlich
ting en achterruitver
warming.
Eén motor
Alle vijf versies wor
den voorzien van dezelf
de driecilinder kracht
bron, met een inhoud
van 997 cc. Deze dwars-
geplaatste machine is
goed voor vijfenvijftig
paardekrachten bij zes
duizend toeren per mi
nuut. Volgens de fra-
briek bereiken de
Justy's hiermee een top
snelheid van 145 a 150 ki
lometer per uur, afhan
kelijk van de uitvoering.
Acceleratiecijfers wor
den niet gegeven, ver
bruikscijfers daarente
gen wel. Bij een
konstante snelheid van
negentig kilometer per
uur konsumeren de DL-
en SL-versies 1 19,2. De
veertien kilo extra we
gende Justy GL (704 kilo
in plaats van 690) ver
bruikt nog wat minder,
namelijk 1 20,8. Wij
denken dat de gemiddel
de konsumptie zal
schommelen rond de één
op vijftien.
Bescheiden afmetingen
Subaru's jongste telg
heeft een lengte van 353
centimeters. Daarmee
vormt hij in dit opzicht
een konkurrent voor
auto's als de Daihatsu
Charade, de Nissan Mi-
cra en de Renault 5. Qua
konkurrentiepositie zit
hij echter vooral in het
vaarwater van de Ci-
troën Visa, de Fiat's Pan
da en Uno en de goedko
pere Opel Corsa-typen.
Immers, allen bewegen
zich voor wat betreft dé
prijs in het zelfde seg
ment, ondanks het feit
dat de genoemde wagens
(in tegenstelling tot de
Subaru) over een vierci-
lindermotor beschikken.
Wat merk je trouwens in
de praktijk van zo'n
driepitter in het vooron
der:
Eentje minder
Nou, in feite weinig.
Hij maakt een iets ander
geluid en trilt tijdens het
optrekken misschien een
fraktie meer. Het enige
merkbare verschil komt
echter pas om de hoek
kijken bij hogere snelhe
den: als je honderdtwin
tig rijdt en er komt een
heuvel of viadukt aan,
dan loopt de snel
heidsmeter wat sneller
terug dan bij een vierci-
linder motor. Maar daar
blijft het bij. Iets dat ons
verbaasde, was dat de
machine opmerkelijk
weinig lawaai maakt,
terwijl er toch sprake is
van een hard weekende
motor. Door dit rustige
gedrag zijn langere af
standen en eventuele
snelwegritten geenszins
een probleem.
Ruim van binnen
De Justy is leverbaar
in twee karrosserie-va
rianten, een driedeurs en
een vijfdeurs versie. In
beide gevallen is de in
stap redelijk gemakke
lijk, terwijl ook de baga
geruimte eenvoudig te
bereiken is via de achter
klep die aansluit op de
bumper.
Het formaat en de
praktische eigenschap
pen van de auto maken
'm niet alleen geschikt
voor het pure stadswerk
(ofschoon daar natuur
lijk z'n grootste kwali
teiten liggen), maar zor
gen ook voor een prettig
rijgedrag buiten die
stad. Qua binnenruimte
komt de Subaru tege
moet aan alle eisen die
een jong gezin kan stel
len. Hoofdruimte is er
voldoende.
Voor geïnteresseerden
in een proefrit heeft Su-
baru-dealer W. Ista, St.
Joostdijk 41 te Ooster
land, een testwagen.
We kregen deze week van Martine
Viergever, Padjes 1 te Bruinisse, een
zelfgeschreven verhaal toegestuurd.
Het gaat over een biggetje dat beslist
niet vuil en vies wenste te worden, en
dat bovendien geen naam had. In het
verhaal lees je hoe Moeder Zeug uit
eindelijk toch nog een naam kon be
denken. Hieronder volgt het verhaal:
Er was eens een var
kentje dat Schonelientje
heette. Vinden jullie dat
geen gekke naam? Dan
zal ik eens vertellen hoe
ze aan die naam kwam.
Twee jaar geleden
werd er een biggetje ge
boren en dat heette??????
Juist dat wist Moeder
Zeug niet en elke dag
stond de boer voor haar
neus en hij zei dan:
„Moeder Zeug, heeft u al
een naam in uw kop?"
Dan zei Moeder Zeug:
„Nee! Weet u dat dan nog
niet; ik heb het veel te
druk (met het luieren in
de modder)". Dan zei de
boer weer: „Nou, sorry
hoor, ik ga al hoor".
Maar op een dag dacht
Moeder Zeug: „O, ik ben
biggetje vergeten. Eigen
lijk moet ik toegeven dat
ik voor de eerste keer
dom bent geweest. Ze
moest maar eens net zo
ijverig worden als ik
(met luieren)." Dus
moest de big in de mod
der, maar dat wilde ze
niet. Moeder Zeug pro
beerde het biggetje erin
te trekken, maar het wil
de beslist niet. Then
dacht Moeder Zeug: „Ik
zal het morgen nog eens
proberen", en ze ging
slapen.
De volgende dag was
het biggetje in een hoek
je gekropen. Tben Moe
der Zeug wakker werd
ging ze zoeken. Maar ze
vond het biggetje niet.
En ze werd zo vreselijk
moe van het zoeken, dat
ze riep: „Biggetje, big
getje, kom maar bij ma
ma. Jij hebt gewonnen".
De volgende dag stond
de boer weer voor de
neus van Moeder Zeug en
vroeg of zij al een naam
had. Hij had er op gere
kend dat ze nee zou zeg
gen, maar tot zijn grote
verbazing hoorde hij dat
Moeder Zeug ja zei.
„Welke naam heeft het
biggetje dan?", vroeg de
boer. Tben zei Moeder
Zeug: „Schonelientje".
En zo kwam het biggetje
dus aan haar naam. En
nu is het verhaaltje uit.
efk/ c, fc'
m rno-c^f
Deze tekening van Moeder Zeug in de modder en Schonelientje aan de kant
maakte Martine onder haar brief.
Deze tekening werd opgestuurd door Marijn Priemis, Kabbelaarsbank 11 te Zierikzee. Hij laat ons weten
dat hij precies dezelfde tekening heeft gemaakt op het schoolbord van de derde klas van de J. W. v. d. Doel-
school in Zierikzee. Knap werk!
RENESSE - In The Country
Club in Renesse treedt zaterdag
avond 24 november voor het eerst
op Schouwen-Duiveland Bobby
Lou op. Achter deze naam gaat
overigens een oude bekende
schuil, namelijk Lou Brondgeest
uit Scharendijke. Onder zijn nieu
we naam was Brondgeest recente
lijk te zien in het TV-programma
'Op Losse Groeven'. Hierin bracht
hij zijn single 'Marianne' ten
gehore.
De naam Bobby Lou kreeg Lou
Brondgeest aangemeten door An
nie de Reuver van platenmaat
schappij Dureco, die tevenszijn
manager werd. Ad Klaris, beter
bekend als Lodewijk van Avezate
is de schrijver van de single. Hij is
tevens producent.
ZIERIKZEE - De Zierikzeese jeugdsoos Brogum ontvangt zaterdagavond 24 no
vember twee Zeeuwse popformatie's. Vanaf half tien zijn achtereenvolgens Sequen
ce en Sing Sing Movement te beluisteren en te bekijken. Een en ander gebeurt in het
kader van het 'Nieuw Idee Projekt', waardoor er ondanks het optreden van twee
bands slechts een geringe entreeprijs gevraagd wordt.
Sequence is een formatie, die zoals de
naam al aangeeft, niet alleen bestaat uit
personen van duidelijk opeenvolgende
lengte, maar ook uit muzikanten met een
uiteenlopende muziekervaring. Ze is
ontstaan uit een spontaan enthousiasme,
wat er toe leidde, dat een aanvankelijk
bedoelde sessionband uitgroeide tot een
volwassen band met een overtuigend ka
rakter. Wimpie Reynierse is de drummer
van de band. Gert de Boer is toetsenist,
Jos Calbo is gitarist. Peter Pruijssers
bassist en de band wordt gekompleteerd
door Karin de Koek. vroeger deel uitma
kend van The Serial, zeker geen onbe
kende in Brogum. De band heeft een
swingend repertoire, dat wordt afgewis
seld met enkele ballades en een boeiend
podiumgebeuren.
Het Vlissingse viertal Sing Sing Move
ment kent een bewogen historie. Niet
wat betreft bekendheid in den lande,
maar door de jarenlang opgedane erva
ringen in popgroepen, fanfares, op zol
derkamers, in garages, hard oefenend in
inferieure oefenruimtes en optredend in
louche etablissementen en rauwe dorps
kroegen. Ze zijn er door getekend, zo ook
hun muziek.
Sing Sing Movement wordt gevormd
door Gerrie 'Lunx' van Boven op altsax,
Peter Snijders op bas. Martin Veen op
drums en Jaap van Boven op gitaar. De
laatste drie hebben tevens een vokale in
breng in het geheel. Het viertal zet een
robuust geluid neer. Het geluid van de
straat, waarachter de zee schittert.
Big „S",
Burgh-Haamstede
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur met
live-optreden formatie
Vengeance; zondag van
14.30 tot 18.00 uur;
woensdag soos voor de
jeugd van 12 tot en met
15 jaar van 19.00 tot 21.00
uur.
De Pul, Bruinisse
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
19.30 tot 24.00 uur met
medewerking van Vero
nica's drive-in-show met
de dj's Will Luikinga en
Bart van Leeuwen.
The Well, Noordwelle
Zaterdag van 20.00 tot
24.00 uur en zondag van
14.30 tot 17.30 uur.
Brogum, Zierikzee
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 02.00 uur met
live-optreden formatie's
Sequence en Sing Sing
Movement; zondag van
15.00 tot 18.00 uur.
Trace, Scharendijke
Vrijdag van 20.00 tot
24.00 uur; zaterdag van
20.00 tot 24.00 uur; zon
dag van 14.30 tot 17.30
uur; woensdag van 19.00
tot 23.00 uur spel-
lenavond.
De Kcête, Nieuwcrkerk
Vrijdag van 19.30 tot
23.00 uur.
BURGH-HAAMSTEDE - Het uitgestelde optre
den van de bekende hardrock-formatie Vengean
ce vindt zaterdagavond 24 november alsnog
plaats in de Burgh-Haamsteedse jeugdsoos Big S.
Een verkeersongeval op 27 oktober maakte het
toen geplande optreden onmogelijk. De vele fans
van de band krijgen nu alsnog de kans om Ven
geance te gaan zien en horen.
Dat Vengeance het helemaal aan het maken is
blijkt uit het feit, dat zij in de anderhalf jaar van
het bestaan al heel wat hebben bereikt. De forma
tie verscheen op radio en tv en bij CBS werden een
elpee en een single uitgebracht. Vengeance kan
zich verder beroemen op een overvol programma
en grote schares enthousiast publiek tijdens op
tredens. In 1985 staat een toernee gepland naar Ja
pan.
Jeugdsoos Big S heeft al heel wat meegemaakt
op hardrockgebied, maar Vengeance is toch weer
wat anders en specialer. Vengeance moet je bele
ven. De leden van Big S kunnen het optreden weer
gratis meemaken, de niet-leden betalen twee
rijksdaalders. Vengeance bestaat uit zanger Leon
Goessie, gitarist Oscar Holleman, gitarist Arjen
Lucassen, bassist Jan Bijlsma en drummer Matt
Oligschlager.