NIEUWS OP WIELEN P O P c Vliegtuigbouwer maakt auto die loopt als een trein O R N E R Jeugdsoos Brogum ontvangt twee Zeeuwse popformatie's Hoe Schonelientje aan haar naam kwam Bobby Lou in Country Club Sozenagenda Formatie Vengeance live in soos Big S ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vriidae 23 november 1984 Nr. 23632 13 Indien meneer Chikuhei Nakajima nog eens de kans kreeg om zich heen te kijken (hetgeen onwaarschijn lijk is, want de goede man is reeds lang dood), dan zou hij wellicht een wat ongelovige blik in zijn ogen heb ben. Begrijpelijk, want het door hem in 1917 opgerichte laboratoriumpje is inmiddels uitgegroeid tot een we reldconcern, bekend onder de naam Fuji Heavy Industries. Dit Japanse bedrijf is opgesplitst in zes ondernemingen waarvan er één uitsluitend auto's maakt, die hier worden verkocht onder de merknaam Su baru. Verder bouwt Fuji Heavy Industries nog vliegtuigen, treinen, trams, vrachtwagens, autobussen, con tainers en industriële machines. Maar goed, we beperken ons op deze pagina tot het vierwiel-gebeuren, of te wel de Subaru-automobielen. Onlangs lanceerde dit merk een geheel nieuwe auto: de „Justy", Hij vult het gat op dat tot voor kort bestond tussen de kleine Subaru Mini Jumbo en de grotere middenklassers. We maakten onlangs kennis met de Justy in de omgeving van de Noord-Engelse plaats Newcastle De nieuwe Subaru Justy staat te pronken in de showroom van garagebedrijf Ista in Oosterland. Subaru behoort tot de jongste en kleinste mer ken die ons land momen teel rijk is. Toch is het nadrukkelijk aanwezig, niet in de laatste plaats vanwege de pioniersrol die Subaru vervult op het gebied van de vier- wielaandrijving. Ster ker nog: het was een van de eerste merken die zich met deze, vandaag de dag zo populaire, tech niek bezighield. Men gaat daardoor tijdens het ontwerpen van nieu we modellen ook heel anders te werk dan de konkurrentie. Elk type wordt namelijk meteen al geschikt gemaakt voor het „zware werk" dat vierwielaandrijvers in de praktijk te verdu ren krijgen. Er bestaan zodoende qua karrosse rie geen verschillen tus sen de Subaru's met voorwiel-, en vierwiel- aandrijving. Gevolg hiervan is dat de impor teur extra veel aandacht schenkt aan stevigheid en degelijkheid, on geacht type, uitvoering of aandrijving. Wellicht is dit ook een oorzaak van het feit dat de Suba- ru-produkten niet direkt spotgoedkoop te noemen zijn. En dat brengt ons meteen tot de prijzen die het Japanse merk voor har nieuwe Justy-uitvoe- ringen vraagt. Hier vol gen ze: Justy DL, 3-drs. 5-bak 13.995,-; Justy SL, 3-drs. 5-bak 15.495,-; Justy GL, 5-drs. 5-bak 16.195,-; Justy SL Sunroof f 16.795,-; Justy SL 4x4 19.795,-. Standaard wordt elke „Justy" geleverd met een vijf versnellingsbak, achterruitverwarming, een mistachterlicht, een gelaagde voorruit, vier automatische oprolgor- dels en een plattegrondje in het dashboard dat on dermeer informatie ver schaft over de al dan niet ingeschakelde verlich ting en achterruitver warming. Eén motor Alle vijf versies wor den voorzien van dezelf de driecilinder kracht bron, met een inhoud van 997 cc. Deze dwars- geplaatste machine is goed voor vijfenvijftig paardekrachten bij zes duizend toeren per mi nuut. Volgens de fra- briek bereiken de Justy's hiermee een top snelheid van 145 a 150 ki lometer per uur, afhan kelijk van de uitvoering. Acceleratiecijfers wor den niet gegeven, ver bruikscijfers daarente gen wel. Bij een konstante snelheid van negentig kilometer per uur konsumeren de DL- en SL-versies 1 19,2. De veertien kilo extra we gende Justy GL (704 kilo in plaats van 690) ver bruikt nog wat minder, namelijk 1 20,8. Wij denken dat de gemiddel de konsumptie zal schommelen rond de één op vijftien. Bescheiden afmetingen Subaru's jongste telg heeft een lengte van 353 centimeters. Daarmee vormt hij in dit opzicht een konkurrent voor auto's als de Daihatsu Charade, de Nissan Mi- cra en de Renault 5. Qua konkurrentiepositie zit hij echter vooral in het vaarwater van de Ci- troën Visa, de Fiat's Pan da en Uno en de goedko pere Opel Corsa-typen. Immers, allen bewegen zich voor wat betreft dé prijs in het zelfde seg ment, ondanks het feit dat de genoemde wagens (in tegenstelling tot de Subaru) over een vierci- lindermotor beschikken. Wat merk je trouwens in de praktijk van zo'n driepitter in het vooron der: Eentje minder Nou, in feite weinig. Hij maakt een iets ander geluid en trilt tijdens het optrekken misschien een fraktie meer. Het enige merkbare verschil komt echter pas om de hoek kijken bij hogere snelhe den: als je honderdtwin tig rijdt en er komt een heuvel of viadukt aan, dan loopt de snel heidsmeter wat sneller terug dan bij een vierci- linder motor. Maar daar blijft het bij. Iets dat ons verbaasde, was dat de machine opmerkelijk weinig lawaai maakt, terwijl er toch sprake is van een hard weekende motor. Door dit rustige gedrag zijn langere af standen en eventuele snelwegritten geenszins een probleem. Ruim van binnen De Justy is leverbaar in twee karrosserie-va rianten, een driedeurs en een vijfdeurs versie. In beide gevallen is de in stap redelijk gemakke lijk, terwijl ook de baga geruimte eenvoudig te bereiken is via de achter klep die aansluit op de bumper. Het formaat en de praktische eigenschap pen van de auto maken 'm niet alleen geschikt voor het pure stadswerk (ofschoon daar natuur lijk z'n grootste kwali teiten liggen), maar zor gen ook voor een prettig rijgedrag buiten die stad. Qua binnenruimte komt de Subaru tege moet aan alle eisen die een jong gezin kan stel len. Hoofdruimte is er voldoende. Voor geïnteresseerden in een proefrit heeft Su- baru-dealer W. Ista, St. Joostdijk 41 te Ooster land, een testwagen. We kregen deze week van Martine Viergever, Padjes 1 te Bruinisse, een zelfgeschreven verhaal toegestuurd. Het gaat over een biggetje dat beslist niet vuil en vies wenste te worden, en dat bovendien geen naam had. In het verhaal lees je hoe Moeder Zeug uit eindelijk toch nog een naam kon be denken. Hieronder volgt het verhaal: Er was eens een var kentje dat Schonelientje heette. Vinden jullie dat geen gekke naam? Dan zal ik eens vertellen hoe ze aan die naam kwam. Twee jaar geleden werd er een biggetje ge boren en dat heette?????? Juist dat wist Moeder Zeug niet en elke dag stond de boer voor haar neus en hij zei dan: „Moeder Zeug, heeft u al een naam in uw kop?" Dan zei Moeder Zeug: „Nee! Weet u dat dan nog niet; ik heb het veel te druk (met het luieren in de modder)". Dan zei de boer weer: „Nou, sorry hoor, ik ga al hoor". Maar op een dag dacht Moeder Zeug: „O, ik ben biggetje vergeten. Eigen lijk moet ik toegeven dat ik voor de eerste keer dom bent geweest. Ze moest maar eens net zo ijverig worden als ik (met luieren)." Dus moest de big in de mod der, maar dat wilde ze niet. Moeder Zeug pro beerde het biggetje erin te trekken, maar het wil de beslist niet. Then dacht Moeder Zeug: „Ik zal het morgen nog eens proberen", en ze ging slapen. De volgende dag was het biggetje in een hoek je gekropen. Tben Moe der Zeug wakker werd ging ze zoeken. Maar ze vond het biggetje niet. En ze werd zo vreselijk moe van het zoeken, dat ze riep: „Biggetje, big getje, kom maar bij ma ma. Jij hebt gewonnen". De volgende dag stond de boer weer voor de neus van Moeder Zeug en vroeg of zij al een naam had. Hij had er op gere kend dat ze nee zou zeg gen, maar tot zijn grote verbazing hoorde hij dat Moeder Zeug ja zei. „Welke naam heeft het biggetje dan?", vroeg de boer. Tben zei Moeder Zeug: „Schonelientje". En zo kwam het biggetje dus aan haar naam. En nu is het verhaaltje uit. efk/ c, fc' m rno-c^f Deze tekening van Moeder Zeug in de modder en Schonelientje aan de kant maakte Martine onder haar brief. Deze tekening werd opgestuurd door Marijn Priemis, Kabbelaarsbank 11 te Zierikzee. Hij laat ons weten dat hij precies dezelfde tekening heeft gemaakt op het schoolbord van de derde klas van de J. W. v. d. Doel- school in Zierikzee. Knap werk! RENESSE - In The Country Club in Renesse treedt zaterdag avond 24 november voor het eerst op Schouwen-Duiveland Bobby Lou op. Achter deze naam gaat overigens een oude bekende schuil, namelijk Lou Brondgeest uit Scharendijke. Onder zijn nieu we naam was Brondgeest recente lijk te zien in het TV-programma 'Op Losse Groeven'. Hierin bracht hij zijn single 'Marianne' ten gehore. De naam Bobby Lou kreeg Lou Brondgeest aangemeten door An nie de Reuver van platenmaat schappij Dureco, die tevenszijn manager werd. Ad Klaris, beter bekend als Lodewijk van Avezate is de schrijver van de single. Hij is tevens producent. ZIERIKZEE - De Zierikzeese jeugdsoos Brogum ontvangt zaterdagavond 24 no vember twee Zeeuwse popformatie's. Vanaf half tien zijn achtereenvolgens Sequen ce en Sing Sing Movement te beluisteren en te bekijken. Een en ander gebeurt in het kader van het 'Nieuw Idee Projekt', waardoor er ondanks het optreden van twee bands slechts een geringe entreeprijs gevraagd wordt. Sequence is een formatie, die zoals de naam al aangeeft, niet alleen bestaat uit personen van duidelijk opeenvolgende lengte, maar ook uit muzikanten met een uiteenlopende muziekervaring. Ze is ontstaan uit een spontaan enthousiasme, wat er toe leidde, dat een aanvankelijk bedoelde sessionband uitgroeide tot een volwassen band met een overtuigend ka rakter. Wimpie Reynierse is de drummer van de band. Gert de Boer is toetsenist, Jos Calbo is gitarist. Peter Pruijssers bassist en de band wordt gekompleteerd door Karin de Koek. vroeger deel uitma kend van The Serial, zeker geen onbe kende in Brogum. De band heeft een swingend repertoire, dat wordt afgewis seld met enkele ballades en een boeiend podiumgebeuren. Het Vlissingse viertal Sing Sing Move ment kent een bewogen historie. Niet wat betreft bekendheid in den lande, maar door de jarenlang opgedane erva ringen in popgroepen, fanfares, op zol derkamers, in garages, hard oefenend in inferieure oefenruimtes en optredend in louche etablissementen en rauwe dorps kroegen. Ze zijn er door getekend, zo ook hun muziek. Sing Sing Movement wordt gevormd door Gerrie 'Lunx' van Boven op altsax, Peter Snijders op bas. Martin Veen op drums en Jaap van Boven op gitaar. De laatste drie hebben tevens een vokale in breng in het geheel. Het viertal zet een robuust geluid neer. Het geluid van de straat, waarachter de zee schittert. Big „S", Burgh-Haamstede Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur met live-optreden formatie Vengeance; zondag van 14.30 tot 18.00 uur; woensdag soos voor de jeugd van 12 tot en met 15 jaar van 19.00 tot 21.00 uur. De Pul, Bruinisse Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 19.30 tot 24.00 uur met medewerking van Vero nica's drive-in-show met de dj's Will Luikinga en Bart van Leeuwen. The Well, Noordwelle Zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur en zondag van 14.30 tot 17.30 uur. Brogum, Zierikzee Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 02.00 uur met live-optreden formatie's Sequence en Sing Sing Movement; zondag van 15.00 tot 18.00 uur. Trace, Scharendijke Vrijdag van 20.00 tot 24.00 uur; zaterdag van 20.00 tot 24.00 uur; zon dag van 14.30 tot 17.30 uur; woensdag van 19.00 tot 23.00 uur spel- lenavond. De Kcête, Nieuwcrkerk Vrijdag van 19.30 tot 23.00 uur. BURGH-HAAMSTEDE - Het uitgestelde optre den van de bekende hardrock-formatie Vengean ce vindt zaterdagavond 24 november alsnog plaats in de Burgh-Haamsteedse jeugdsoos Big S. Een verkeersongeval op 27 oktober maakte het toen geplande optreden onmogelijk. De vele fans van de band krijgen nu alsnog de kans om Ven geance te gaan zien en horen. Dat Vengeance het helemaal aan het maken is blijkt uit het feit, dat zij in de anderhalf jaar van het bestaan al heel wat hebben bereikt. De forma tie verscheen op radio en tv en bij CBS werden een elpee en een single uitgebracht. Vengeance kan zich verder beroemen op een overvol programma en grote schares enthousiast publiek tijdens op tredens. In 1985 staat een toernee gepland naar Ja pan. Jeugdsoos Big S heeft al heel wat meegemaakt op hardrockgebied, maar Vengeance is toch weer wat anders en specialer. Vengeance moet je bele ven. De leden van Big S kunnen het optreden weer gratis meemaken, de niet-leden betalen twee rijksdaalders. Vengeance bestaat uit zanger Leon Goessie, gitarist Oscar Holleman, gitarist Arjen Lucassen, bassist Jan Bijlsma en drummer Matt Oligschlager.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 13