Langzaam maar zeker
geraken wij met ekonomie en
werkgelegenheid uit het slop';
Letterlijke tekst troonrede
Bouwproduktie
3,6 procent
lager
BB-net wordt
ingetrokken
PVDA in geweer
tegen ongezonde
babyvoeding
2
DEN HAAG - Van de Troonrede, die Koningin
Beatrix vanmiddag, op Prinsjesdag 1984, heeft uit
gesproken, laten wij hieronder de letterlijke tekst
volgen.
Leden der Staten-Generaal,
In de regeringsverklaring heeft het kabinet twee jaar geleden
een beleid uiteengezet om te komen tot behoud van welvaart en
tot herstel van werkgelegenheid. Dat beleid is aangeduid als het
drie-sporenbeleid: een overheid die minder schulden maakt, een
krachtig bedrijfsleven dat voor meer werk kan gaan zorgen, een
samenleving waarin werk zo georganiseerd wordt, dat ieder weer
de kans krijgt zich daarin te ontplooien.
Uit de begroting die u vandaag wordt voorgelegd, blijkt dat de
offers die worden gebracht, niet voor niets zijn. De werkgelegen
heid neemt eindelijk weer toe, het tekort van de overheid daalt.
De kollektieve uitgaven waren in het verleden veel te sterk geste
gen. Dat heeft geleid tot te hoge tekorten en tot te hoge belastin
gen en sociale premies. Nu loopt, ondanks de nog steeds stijgende
rentelasten, het aandeel van de kollektieve uitgaven in het natio
naal inkomen langzaan maar zeker terug.
Het wordt daardoor mogelijk om - voor het eerst sinds vele ja
ren - af te zien van belastingverhoging. Tevens wordt gewerkt aan
een rechtvaardiger verdeling van de belastingdruk. Dat gebeurt
door middel van de zogenaamde tweeverdienersmaatregel, die re
kening houdt met de feitelijke draagkracht.
M. VL
Belasting verlaging
Deze maatregel wordt gekombi-
neerd met een verlaging in de loon-
en inkomstenbelasting. De sociale
premies zullen volgend jaar dalen
voor burgers en bedrijven. Op die
wijze wordt ook een forse lastenver
lichting voor het bedrijfsleven be
reikt, hetgeen kan leiden tot lagere
arbeidskosten en tot meer werk.
De ontwikkeling van de arbeids
kosten in het bedrijfsleven blijgt uit
eraard in de eerste plaats de
verantwoordelijkheid van werkne
mers en werkgevers. Die sluiten im
mers met elkaar kollektieve
arbeidsovereenkomsten. Wel maakt
de begroting het mogelijk verant
woorde cao's aan te gaan. Dankzij de
zeer geringe prijsstijging kan worden
bereikt dat niet de prijskompensatie,
maar lagere belastingen en premies,
bij gelijkblijvende bruto-salarissen,
voor behoud van koopkracht zorgen.
Zo worden voorwaarden geschapen
om verder te gaan met versterking
van de positie van het bedrijfsleven
en inschakeling van meer mensen in
het arbeidsproces. Ook de voorwaar
den waaronder de zelfstandigen zich
een inkomen verwerven, worden
stap voor stap verbeterd.
Agrarische sektor
De agrarische sektor maakt, na ja
ren van expansie, een moeilijke peri
ode door. Pijnlijke aanpassingen om
overproduktie te vermijden zijn
nodig.
De aparte plaats die de landbouw
in het pakket van de lastenverlich
ting heeft gekregen, is ook bedoeld
om de gevolgen van dit aanpas
singsproces te verzachten.
De elkaar snel opvolgende techno
logische vernieuwingen en de veran
deringen in de internationale
produktiestruktuur, vragen om grote
inspanning op het gebeid van de ont
wikkeling van wetenschap en techno
logie. Zij stellen ook hoge eisen aan
het aanpassingsvermogen van de be
drijven en aan hen die darin werken.
Zo komt nieuw en ander werk in de
plaats van hetgeen verdwijnt. Meer
en meer dienen het onderwijs en het
wetenschappelijk onderzoek dit te
ondersteunen, vandaar ook de ver
sterkte inspanning op het gebied van
de informatie-technologie.
Alleen een op vernieuwing gericht
bedrijfsleven met konkurrerende ar
beidskostenkan het ons mogelijk
maken onze welvaart in stand te hou
den. Daarenboven zijn herverdeling
van werk en arbeidsduurverkorting
onmisbaar. Dit is een moeilijk proces
van passen en meten, dat in de orga
nisatie per bedrijfstak, of zelfs per
onderneming, moet gebeuren.
Het is moeilijk omdat arbeids
duurverkorting en herverdeling van
werk niet tot minder maar tot meer
produktie moeten leiden. Dat kan al
leen als het hand in hand gaat met an
dere werkroosters, flexibele
werktijden, langere bedrijfstijden.
Hier ligt een zware opdracht voor
werkgevers en werknemers, en dus
evenzeer voor de overheid als groot
ste werkgever.
Jeugd
Deze inspanning moet samengaan
met een forse aanpak van de jeugd
werkloosheid. Het is daarom verheu
gend dat de centrale organisaties van
werknemers en werkgevers, verenigd
in de Stichting van de Arbeid, over
eenstemming hebben bereikt over
aanbevelingen om de jeugdwerkloos
heid nu massaal aan te pakken. Even
zo heeft het akkoord tussen kabinet,
sociale partners en onderwijsorgani
saties over de gezamenlijke verant
woordelijkheid voor het beroepsge
richte onderwijs, tot een doorbraak
geleid.
Het leerlingenstelsel ten behoeve
van het bedrijfsleven zal met 40.000
plaatsen worden uitgebreid. Zo zul
len jongeren, goed opgeleid en vak
bekwaam, het bedrijfsleven komen
versterken.
Ook bij de overheid zullen zij
voortaan in zogenaamde groeibanen
aangenomen worden. Dat betekent
dat volgend jaar 15.000 jongeren meer
bij de overheid aan het wrk kunnen
gaan. Bedrijfsleven en overheid zul-
lenop deze wijze samen zorg dragen
voor een aanzienlijke verbetering
van de positie van de schoolverlaters.
Daarnaast heeft de overheid een
bijzondere verantwoordelijkheid
voor langdurig werklozen.'Met name
jongeren die reeds meer dan twee
jaar werkloos zijn zullen door middel
van het zogenaamde „Start'-plan een
nieuwe kans krijgen.
1985 is door de Verenigde Naties
uitgeroepen tot het jaar voor de
jeugd. Waar het vooral om gaat is wat
er door de jeugd kan gebeuren. De
schoolverlaters van de jaren tachtig,
tweeëneneenhalf miljoen jongens en
meisjes, zullen straks het hart moe
ten uitmaken van de werkende gene
ratie. Voor die immense opgave staan
wij samen.
Koopkracht minima
gehandhaafd
Ondanks de noodzaak het uitga
venniveau in de sociale zekerheid te
beheersen kan de koopkracht van de
sociale minima gelukkig gehandhafd
blijven, door de geringe prijsstijging
en de verlaging van belastingen en
sociale premies. Wel zullen de boven-
minimale uitkeringen teruggebracht
worden tot 700/0 van het bruto-loon.
Waar van hen die voor lange tijd op
een uitkering aangewezen zijn dit of
fer gevraagd wordt, is het redelijk
ook te komen tot bezuinigingen bij de
kortlopende uitkeringen.
Darom worden aanpassingen voor
gesteld in de ziektewet. Deze verla
gingen zullen niet gelden voor
mensen die slechts het minimumloon
verdienen en daarvan ook anderen
moeten onderhouden. Door deze
maatregelen te nemen voor de boven-
minimale uitkeringen worden alge
mene kortingen, die onvermijdelijk
ook weer de minimuminkomens zou
den treffen, voorkomen.
de verantwoordelijkheid voor het
eventueel aanvullen van het zieken
geld boven het verlaagd wettelijk ni
veau, ligt bij de sociale partners,
werknemers en werkgevers, zelf.
Toch zal een tijdelijke voorziening
voorgesteld worden, die moet voor
komen dat hogere bovenwettelijke
lasten automatisch op de werkgevers
afgewenteld worden. Deze zal echter
slechts gelden wanneer en zolang er
na de lopende kollektieve arbeids
overeenkomsten nog geen nieuwe
overeenkomst is.
De gelijke behandeling van man
nen en vrouwen noodzaakt evenzeer
tot een ingrijpende aanpassing van
onze sociale zekerheid. Dat betekent
onder meer dat straks mannen en
vrouwen elk een AOW-uitkering ont
vangen.
Een gezinstoeslagenwet zal worden
ingediend om te voorkomen dat ge
huwden, of samenwonenden, die van
een uitkering moeten leven, onder
het voor hen geldende, sociale mini
mum komen. Op deze wijze wordt zo
wel tgemoet gekomen aan de
noodzaak van gelijke behandeling
van mannen en vrouwen, als aan e'
sen van rechtvaardigheid en draag
kracht.
Ziektekosten
Dit jaar zullen ook voorstellen in
gediend worden om ons stelsel van
ziektekostenverzekering te vereen
voudigen en daarbinnen de solidari
teit tussen groepen met een
verschillend ziekterisiko beter te
regelen.
Zo worden de contouren zichtbaar
van een sociaal verzekeringsstelsel
dat weer houdbaar zal zijn.
Tbrwille van de beteugeling van de
overheidsuitgaven en het op peil hou
den van de werkgelegenheid, zal ook
volgend jaar van hen die werkzaam
zijn in de kollektieve sektor, een bij
drage moeten worden gevraagd.
Daarbij wordt er naar gestreeft nieu
we bruto-kortingen op de salarissen
te voorkomen. Met de centrales van
overheidspersoneel kon overeenstem
ming worden bereikt over een ge
schillenregeling.
Ook worden voorstellen tpt herzie
ning van het overlégstéls'el voorbe
reid. De regering hoopt u binnenkort
een wetsvoorstel tot regeling van het
stakingsrecht van ambtenaren voor
te leggen.
De overheid heeft de plicht zorgvul
dig om te gaan met de haar toever
trouwde middelen. Ook is kritische
toetsing van omvang en werking van
het overheidsapparaat nodig. Het
komt er daarbij op aan, dat regering
en volksvertegenwoordiging taken en
verantwoordelijkheden aan lagere
overheden overdragen, dan wel deze
aan de samenleving overlaten en ei
gen nieuwe taken slechts in zelfbe
perking aanvaarden.
Huurverhoging:
Omvangrijke programma's van
nieuwbouw, woningverbetering en
stadsvernieuwing worden, ondanks
de zware budgettaire lasten, tot stand
gebracht. Deze programma's profite
ren weliswaar van een gunstiger ont
wikkeling van de bouwkosten, maar
helaas maakt de hoge rentestand het
nog niet mogelijk over te schakelen
naar minder huurverhoging. Zelfs bij
stijgende huren nemen de overheid
suitgaven voor de volkshuisvesting
nog steeds aanzienlijk toe. Ook bij de
bescherming en de verbetering van
ons milieu gaat de overheid tot de
grens van haar financiële kunnen.
Dat is noodzakelijk opdat meer
mensen ook in de toekomst in een
schoner milieu kunnen leven.
Welzijn en
volksgezondheid
De verantwoordelijkheid van de
overheid voor welzijn en volksge
zondheid wordt deze jaren herijkt.
Het kabinet is bezig met een her
waarderen van onze verzor
gingsstaat. Bij de gezondheidszorg en
de maatschappelijke dienstverlening
gaat het er allereerst om deze zo in te
richten dat er minder druk ontstaat
op ziekenhuizen, verpleeghuizen en
bejaardenoorden.
De zorg op maat, dicht bij huis,
moet darom voorrang krijgen, dan
zal er ook minder behoefte zijn aan
steeds meer en kostbaarder medische
voorzieningen. Burger en samenle
ving zullen meer ruimte krijgen om -
ook via hun gemeente en provincie -
invloed uit te oefenen op de aangebo
den welzijnsvoorzieningen en weer
zelf een grotere eigen verantwoorde
lijkheid te dragen. Daarop zijn de te
behandelen wetsontwerpen gericht.
Veiligheid
De laatste jaren zijn met betrek
king tot andere overheidstaken grote
zorgen naar voren gekomen.
Het gaat daarbij met name om de
f-'llgheid van de burger en het funk-
i ."u. ron van de rechtsstaat. De kri-
minaliteit moot worden
teruggedrongen. Daarvoor zijn nodig
een goed toegeruste politie en rech
terlijke macht, en voldoende moge
lijkheden om straffen ten uitvoer te
leggen. De kapaciteit van het gevan
geniswezen zal worden uitgebreid.
de veiligheid van de burger te vergro
ten en diens vertrouwen in de rechts
orde te behouden, ontkomt zij niet
aan het stellen van prioriteiten.
Het behoud en de verbetering van
de rechtsstaat vergen, naast duidelij
ker en scherper optreden tegen kri-
minaliteit en vandalisme, goede
wetgeving. De ware vrijheid luistert
naar wetten. Maar dan moeten die
wetten wel van wezenlijk belang zijn,
niet onnodig ingewikkeld en in de
praktijk te handhaven. In feite komt
het er dus op neer, dat wij tegelijk
ons stelsel van wetten moeten toetsen
op wat overbodig is - de zogenaamde
deregulering - en, daar waar nodig,
nieuwe wetten maken.
Tevens dienen wij de naleving van
de wet weer een groter gewicht toe te
kennen.
Tbt de zorgen om de rechtsstaat
hoort vandaag helaas ook de zorg om
uitingen van diskriminatie naar her
komst, huidskleur of ras. Daar moe
ten wij ons duidelijk tegenover
opstellen. Politie en openbaar mi
nisterie zullen aktief blijven optre
den. Het terugdringen van
achterstanden van minderheden
krijgt het komend jaar een bijzonder
aksent door de indiening van het wet
sontwerp tot het verlenen van kies
recht aan niet-Nederlandse
ingezetenen.
Bij de inspanningen om in ons land
inhoud te geven aan een rechtvaardi
ger en veiliger wereld, wisselen licht
en schaduw elkaar af, maar er is veel
om dankbaar voor te zijn. Dat is een
stimulans te meer onze internationa
le verplichtingen - ons samenleven en
samenwrken met andere volkeren -
goed in het oog te houden. Allereerst
geldt dit binnen het koninkrijk zelf,
waar de regering haar volle medewer
king zal blijven verlenen aan de uit
werking van de resultaten van de
rondetafelconferentie met de Neder
landse Antillen.
Europa
Tfezamen met de andere lid-staten
van de Eurpese Gemeenschap werken
wij aan een Europa dat geloofwaar
dig is voor zijn burger. Aan dit stre
ven zal ook de 40-jarige
Benelux-samenwerking bijdragen.
Het gaat om een Europa zonder
grensbelemmeringen, met een echt
vrij verkeer van personen, goederen
en diensten, een Europa waarin ook
de wil heerst nieuwe technologieën
gezamenlijk te ontwikkelen en toe te
passen.
Slechts zo zal het kunnen komen
tot een krachtige gemeenschap,
straks uitgebreid met Spanje en
Portugal.
Ontwikkelingshulp
Onder dreiging van toenemend pro-
tektionisme blijft de ontwikkeling
van de wereldekonomie grote inspan
ning vragen. Met name de internatio
nale schuldenproblematiek,
verscherpt door de voortdurend hoge
rente, is ontwrichtend voor een aan
tal landen, howel er lichtpunten in de
derde wereld te zien zijn, blijven ar
moede, honger en een groot gebrek
aan werkgelegenheid, toch kenmer
kend voor de situatie in tal van ont
wikkelingslanden, vooral in die met
de laagste inkomens.
Wij wullen onze beste krachten en
mogelijkheden blijven inzetten voor
een duurzame oplossing. Daarom
blijft de hulpinspanning anderhalf
procent van het netto nationaal inko
men. Dit komt in de allereerste
plaats ten geoede aan de ontwikke
lingslanden, maar levert op langere
termijn ook een bijdrage aan onze ei
gen welvaart.
Om de vrijheid te behouden en de
vrede te bewaren blijft een geloof
waardige en samenhangende wester-
lijkc defensie onmisbaar.
Bij alles wat de overheid doet om In de defensienota is uiteengezet
hoe onze krijgsmacht hieraan de ko
mende tien jaar zal bijdragen. Tfege-
lijk dienen de pogingen van ons
bondgenootschap om te komen tot
wezenlijke ontspanning en beteuge
ling van de wapenwedloop, te worden
voortgezet, zeker nu de verhoudingen
tussen Oost en West zo kil zijn en ver
vuld van wantrouwen.
Naast de wapenbeheersing zullen
menselijke, kulturele en ekonomi-
sche kontakten de ontspanning moe
ten bevorderen.
Kruisvluchtwapens
Met het besluit inzake eventuele
plaatsing van kruisvluchtwapens op
Nederlands grondgebied, heeft het
kabinet een uiterste poging willen
doen om wapenbeheersing een kans
te geven, zonder de solidariteit met
het bondgenootschap te beschadigen.
Helaas zijn er tot nu toe geen aanwij
zingen dat de Sovjet-Unie de verdere
uitbreiding van haar SS 20-arsenalen
zal staken, dan wel bereid is, naar de
onderhandelinstafel terug te keren.
Leden der Staten-Generaal,
Langzaam maar zeker geraken wij
met ekonomie en werkgelegenheid
uit het slop. Dat rechtvaardigt een
voortgaa op de ingeslagen weg. De re
gering is daartoe vastbesloten. Van
de kwaliteit van ons leven en werken
kunnen wij eits goeds maken. Dat
vraagt wel bijzondere inspanningen.
Volgend jaar herdenken wij dat ons
land veertig jaar geleden werd be
vrijd. Dit is reden tot dankbaarheid,
maar dat is niet genoeg.
Laten wij ons vrede en vrijheid
waardig tonen. Wij moeten oorlog
voorkomen, maar vooral ook vrede
inhoud geven, in ons land en over de
grenzen heen. Bij alle verschillen van
inzicht is dit onze gezamenlijke op
dracht.
Daarbij zijn aan u, volksvertegen
woordigers, veel taken en zorgen toe
vertrouwd.
Van harte wens ik u toe dat Gods ze
gen op uw werk rust.
DEN HAAG - In de periode tussen
1 juli 1983 en 1 juli 1984 is de produk
tie in de burgerlijke en utiliteits
bouw (woningen, kantoren en fa
brieken) met 3,6 procent achteruitge
gaan ten opzichte van dezelfde perio
de een jaar daarvoor. Dit meldt
maandag het ministerie van ekono-
mische zaken.
De produktie in woningbouw is we
liswaar gesten 1,6 procent), maar
de daling inde utiliteitsbouw heeft
het gemiddelde percentage onder de
streep getrokken.
Naar waarde gerekend is er in de
woningbouw voor ruim tien miljard
gulden gebouwd. Met de overige
bouwwerken erbij had de produktie
een'waarde van 18,3 miljard gulden.
2 oib I öcJ
DEN HAAG - De wet Bescherming
Bevolking wordt ingetrokken dat
blijkt uit het voor 1985 geldend ak-
tieprogramma, waarin het kabinet
een aantal beleidsvoornemens aan
kondigt. Toegezegd wordt, dat het
voorstel tot intrekking van de BB-
wet voor 1986 bij de Kamer wordt in
gediend.
Omstreeks 1 januari van komend
jaar is de nieuwe wet op de persoons
registraties te verwachten. Dit voor
stel bevat een eenvoudige regeling
ter bescherming van de persoonlijke
levenssfeer met betrekking tot de
persoonsregistratie.
Uiterlijk 1 juli van volgend jaar
komt het rapport van de commissie-
Steenbergen over de status, struk-
tuur en taak van het PTT-bedrijf en
over het toezicht op dit staatsbedrijf.
Toegezegd wordt verder, dat het
definitieve emancipatie-beleidsplan
nog dit jaar aan de Tweede Kamer
wordt aangeboden.
Omzet Detailhandel
0,7 procent gestegen
DEN HAAG - In de eerste zes maan
den van dit jaar zijn de geldomzetten
in de detailhandel met 0,7 procent
gestegen ten opzichte van de overeen
komstige periode van 1983. Deze be
perkte stijging wordt vooral
veroorzaakt door de relatief gunstige
omzetontwikkeling bij de grootwin
kelbedrijven. In de eerste helft van
1984 bedroeg de omzetstijging hier
3,9 procent. Bij het kleinbedrijf in dc
detailhandel daarentegen daalden de
omzetten in deze periode met 1.4 pro
cent, terwijl het middenbedrijf een
omzetstijging van 1,3 procent wist te
realiseren. Dit blijkt uit voorlopige
gegevens van het Centraal Bureau
voor de Statistiek, die hot ministerie
van ekonomische zaken vrijdag heeft
bekendgemaakt.
DEN HAAG - De PvdA-kamerleden
De Pree en Tbzelaar vinden dat onge
zonden babyvoeding snel van dc Ne
derlandse markt moet worden
geweerd. In schriftelijke vragen aan
de staatssekretarissen Van der Reij-
den (volksgezondheid) en Ploeg
(landbouw) verwijzen de socialisten
naar voeding van bepaalde merken,
zoals akwarius, waarin volkoren
bestanddelen zouden zitten die dit
eten voor zuigelingen tot een half
jaar ongeschikt maken. Zij willen
ook weten of die ingrediënten op de
verpakking staan vermeld. De Pree
en Thzelaar maken zich verder zorgen
over berichten dat genoemde merken
suiker in de vorm van honing bevat
ten, wat volgens de kamerleden geen
goede voeding voor de zuigelingen is.
Dinsdag 18 september
Zierikzee
Restaurant Mondragon. Start kursus
cafébedrijf SVH. Inschrijven 18.00 -
19.00 uur. Start lessen 19.00 - 22.00
Herv. Verenigingsbedrijf, 't Vrije. In
leiding dr. C. Bezemer voor de Con
fessionele Vereniging afdeling
Zeeland. 19.45 uur.
RSG Hatfieldpark. ZVU-kursus
kunstgeschiedenis. 20.00 uur.
Stadhuis. Gemeenschappelijke me
dezeggenschapsraad openbare scho
len Zierikzee. 20.00 uur.
Burgh-Haamstede
De Schutse. Lezing over antieke pop
pen Ned. Ver. van Huisvrouwen. 14.00
uur.
Zaai Gereformeerde Kerk. Bijeen
komst N.C.V.B. 19.45 uur.
Brouwershaven
Verenigingsgebouw. Bejaardensoos.
14.30 uur.
Gymnastiekzaal. Damesgym. 19.30
tot 20.30 uur.
Woensdag 19 september
Zierikzee
Poppentheater Alteklein, Visstraat.
,,Rork, het wrattenzwijn". 14.30 uur.
Kerkwerve
Verenigingsgebouw. Ledenvergade
ring NCVB. 19.45 uur.
Donderdag 20 september
Zierikzee
R.S.G. Start Z.V.U.-kursus kunstge
schiedenis. 20.00 uur.
Ned. Herv. Verenigingsgebouw. Ver
gadering NCVB. 19.45 uur.
Vrijdag 21 september
Zierikzee
Peuterspeelzaal „Kwibus" (in kleu
terschool ,,'t Mierenest), open huis
voor alle belangstellenden. 9.00 -
11.00 uur.
Huis van Nassau. Ledenvergadering
Zang en Kleur. 20.00 uur.
Zaterdag 22 september
Brouwershaven
De Blokkendoos. Kledingbeurs. 10.30
tot 13.00 uur.
Zonnemaire
Schoolplein I. M. v. d. Bijlstraat.
Slotkoncert harmonievereniging Nut
en Uitspanning met aansluitend lam
pionoptocht. Aanvang 19.30 uur.
Maandag 24 september
Zierikzee
Pr. Julianaschool. Schrijfavond Am
nesty International. 19.00 uur.
Serooskerke
Dorpshuis. Bloemschikkursus H.v.P.
19.30 uur.
Burgh-Haamstede
Rekreatiezaal Gereformeerde Kerk.
Schrijfavond Amnesty International.
19.00 uur.
Brouwershaven
Gereformeerde Kerk. Schrijfavond
Amnesty International. 19.00 uur.
Stadhuis. Gemeenteraadsvergade
ring. 19.30 uur.
Tonnenmagazijn. Vergadering vie
ring Brouwershaven 700 jaar. 20.00
Zuiddijk 11. Start Z.V.U.-kursus
Frans voor beginners. 19.00 uur.
Dinsdag 25 september
Zierikzee
Wijkgebouw, Jannewekken 10. Start
Meer Bewegen voor Ouderen - le les
om 15.15 uur en tweede om 16.15 uur.
Huis van Nassau. Instruktievergade-
ring Stichting „Hulp Noord-Ierland".
19.30 uur.
Brouwershaven
Gymnastiekzaal. Damesgym. 19.30
tot 20.30 uur.
Zuiddijk 11. Start Z.V.U.-kursus
Frans voor gevorderden. 19.15 uur.
Woensdag 26 september
Zierikzee
Poppentheater Alteklein, Visstraat.
„Rork, het wrattenzwijn". 14.30 uur.
Julianaschool. Start kursus Engels
voor ouderen. 15.30 uur.
Vrouwenontmoetingscentrum,
Visstraat. Filmavond. 20.00 uur.
Scharendijke
Gemeentehuis. Raadsvergadering
Middenschouwen. 19.30 uur.
Leeszaal van de bibliotheek. Schrijf
avond Amnesty International. 19.00
uur.
Donderdag 27 september
Burgh-Haamstcde
Hotel Bom. Start bridgen en scabble
Ned. van Huisvrouwen. 9.30 uur.
Nieuwerkerk
„Ons Dorpshuis". Afscheidsreceptie
echtpaar Bolijn (bodeconciërge ge
meentehuis Duivcland). 14.30 uur.,