Langzaam maar zeker geraken wij met ekonomie en werkgelegenheid uit het slop'; Letterlijke tekst troonrede Bouwproduktie 3,6 procent lager BB-net wordt ingetrokken PVDA in geweer tegen ongezonde babyvoeding 2 DEN HAAG - Van de Troonrede, die Koningin Beatrix vanmiddag, op Prinsjesdag 1984, heeft uit gesproken, laten wij hieronder de letterlijke tekst volgen. Leden der Staten-Generaal, In de regeringsverklaring heeft het kabinet twee jaar geleden een beleid uiteengezet om te komen tot behoud van welvaart en tot herstel van werkgelegenheid. Dat beleid is aangeduid als het drie-sporenbeleid: een overheid die minder schulden maakt, een krachtig bedrijfsleven dat voor meer werk kan gaan zorgen, een samenleving waarin werk zo georganiseerd wordt, dat ieder weer de kans krijgt zich daarin te ontplooien. Uit de begroting die u vandaag wordt voorgelegd, blijkt dat de offers die worden gebracht, niet voor niets zijn. De werkgelegen heid neemt eindelijk weer toe, het tekort van de overheid daalt. De kollektieve uitgaven waren in het verleden veel te sterk geste gen. Dat heeft geleid tot te hoge tekorten en tot te hoge belastin gen en sociale premies. Nu loopt, ondanks de nog steeds stijgende rentelasten, het aandeel van de kollektieve uitgaven in het natio naal inkomen langzaan maar zeker terug. Het wordt daardoor mogelijk om - voor het eerst sinds vele ja ren - af te zien van belastingverhoging. Tevens wordt gewerkt aan een rechtvaardiger verdeling van de belastingdruk. Dat gebeurt door middel van de zogenaamde tweeverdienersmaatregel, die re kening houdt met de feitelijke draagkracht. M. VL Belasting verlaging Deze maatregel wordt gekombi- neerd met een verlaging in de loon- en inkomstenbelasting. De sociale premies zullen volgend jaar dalen voor burgers en bedrijven. Op die wijze wordt ook een forse lastenver lichting voor het bedrijfsleven be reikt, hetgeen kan leiden tot lagere arbeidskosten en tot meer werk. De ontwikkeling van de arbeids kosten in het bedrijfsleven blijgt uit eraard in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van werkne mers en werkgevers. Die sluiten im mers met elkaar kollektieve arbeidsovereenkomsten. Wel maakt de begroting het mogelijk verant woorde cao's aan te gaan. Dankzij de zeer geringe prijsstijging kan worden bereikt dat niet de prijskompensatie, maar lagere belastingen en premies, bij gelijkblijvende bruto-salarissen, voor behoud van koopkracht zorgen. Zo worden voorwaarden geschapen om verder te gaan met versterking van de positie van het bedrijfsleven en inschakeling van meer mensen in het arbeidsproces. Ook de voorwaar den waaronder de zelfstandigen zich een inkomen verwerven, worden stap voor stap verbeterd. Agrarische sektor De agrarische sektor maakt, na ja ren van expansie, een moeilijke peri ode door. Pijnlijke aanpassingen om overproduktie te vermijden zijn nodig. De aparte plaats die de landbouw in het pakket van de lastenverlich ting heeft gekregen, is ook bedoeld om de gevolgen van dit aanpas singsproces te verzachten. De elkaar snel opvolgende techno logische vernieuwingen en de veran deringen in de internationale produktiestruktuur, vragen om grote inspanning op het gebeid van de ont wikkeling van wetenschap en techno logie. Zij stellen ook hoge eisen aan het aanpassingsvermogen van de be drijven en aan hen die darin werken. Zo komt nieuw en ander werk in de plaats van hetgeen verdwijnt. Meer en meer dienen het onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek dit te ondersteunen, vandaar ook de ver sterkte inspanning op het gebied van de informatie-technologie. Alleen een op vernieuwing gericht bedrijfsleven met konkurrerende ar beidskostenkan het ons mogelijk maken onze welvaart in stand te hou den. Daarenboven zijn herverdeling van werk en arbeidsduurverkorting onmisbaar. Dit is een moeilijk proces van passen en meten, dat in de orga nisatie per bedrijfstak, of zelfs per onderneming, moet gebeuren. Het is moeilijk omdat arbeids duurverkorting en herverdeling van werk niet tot minder maar tot meer produktie moeten leiden. Dat kan al leen als het hand in hand gaat met an dere werkroosters, flexibele werktijden, langere bedrijfstijden. Hier ligt een zware opdracht voor werkgevers en werknemers, en dus evenzeer voor de overheid als groot ste werkgever. Jeugd Deze inspanning moet samengaan met een forse aanpak van de jeugd werkloosheid. Het is daarom verheu gend dat de centrale organisaties van werknemers en werkgevers, verenigd in de Stichting van de Arbeid, over eenstemming hebben bereikt over aanbevelingen om de jeugdwerkloos heid nu massaal aan te pakken. Even zo heeft het akkoord tussen kabinet, sociale partners en onderwijsorgani saties over de gezamenlijke verant woordelijkheid voor het beroepsge richte onderwijs, tot een doorbraak geleid. Het leerlingenstelsel ten behoeve van het bedrijfsleven zal met 40.000 plaatsen worden uitgebreid. Zo zul len jongeren, goed opgeleid en vak bekwaam, het bedrijfsleven komen versterken. Ook bij de overheid zullen zij voortaan in zogenaamde groeibanen aangenomen worden. Dat betekent dat volgend jaar 15.000 jongeren meer bij de overheid aan het wrk kunnen gaan. Bedrijfsleven en overheid zul- lenop deze wijze samen zorg dragen voor een aanzienlijke verbetering van de positie van de schoolverlaters. Daarnaast heeft de overheid een bijzondere verantwoordelijkheid voor langdurig werklozen.'Met name jongeren die reeds meer dan twee jaar werkloos zijn zullen door middel van het zogenaamde „Start'-plan een nieuwe kans krijgen. 1985 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het jaar voor de jeugd. Waar het vooral om gaat is wat er door de jeugd kan gebeuren. De schoolverlaters van de jaren tachtig, tweeëneneenhalf miljoen jongens en meisjes, zullen straks het hart moe ten uitmaken van de werkende gene ratie. Voor die immense opgave staan wij samen. Koopkracht minima gehandhaafd Ondanks de noodzaak het uitga venniveau in de sociale zekerheid te beheersen kan de koopkracht van de sociale minima gelukkig gehandhafd blijven, door de geringe prijsstijging en de verlaging van belastingen en sociale premies. Wel zullen de boven- minimale uitkeringen teruggebracht worden tot 700/0 van het bruto-loon. Waar van hen die voor lange tijd op een uitkering aangewezen zijn dit of fer gevraagd wordt, is het redelijk ook te komen tot bezuinigingen bij de kortlopende uitkeringen. Darom worden aanpassingen voor gesteld in de ziektewet. Deze verla gingen zullen niet gelden voor mensen die slechts het minimumloon verdienen en daarvan ook anderen moeten onderhouden. Door deze maatregelen te nemen voor de boven- minimale uitkeringen worden alge mene kortingen, die onvermijdelijk ook weer de minimuminkomens zou den treffen, voorkomen. de verantwoordelijkheid voor het eventueel aanvullen van het zieken geld boven het verlaagd wettelijk ni veau, ligt bij de sociale partners, werknemers en werkgevers, zelf. Toch zal een tijdelijke voorziening voorgesteld worden, die moet voor komen dat hogere bovenwettelijke lasten automatisch op de werkgevers afgewenteld worden. Deze zal echter slechts gelden wanneer en zolang er na de lopende kollektieve arbeids overeenkomsten nog geen nieuwe overeenkomst is. De gelijke behandeling van man nen en vrouwen noodzaakt evenzeer tot een ingrijpende aanpassing van onze sociale zekerheid. Dat betekent onder meer dat straks mannen en vrouwen elk een AOW-uitkering ont vangen. Een gezinstoeslagenwet zal worden ingediend om te voorkomen dat ge huwden, of samenwonenden, die van een uitkering moeten leven, onder het voor hen geldende, sociale mini mum komen. Op deze wijze wordt zo wel tgemoet gekomen aan de noodzaak van gelijke behandeling van mannen en vrouwen, als aan e' sen van rechtvaardigheid en draag kracht. Ziektekosten Dit jaar zullen ook voorstellen in gediend worden om ons stelsel van ziektekostenverzekering te vereen voudigen en daarbinnen de solidari teit tussen groepen met een verschillend ziekterisiko beter te regelen. Zo worden de contouren zichtbaar van een sociaal verzekeringsstelsel dat weer houdbaar zal zijn. Tbrwille van de beteugeling van de overheidsuitgaven en het op peil hou den van de werkgelegenheid, zal ook volgend jaar van hen die werkzaam zijn in de kollektieve sektor, een bij drage moeten worden gevraagd. Daarbij wordt er naar gestreeft nieu we bruto-kortingen op de salarissen te voorkomen. Met de centrales van overheidspersoneel kon overeenstem ming worden bereikt over een ge schillenregeling. Ook worden voorstellen tpt herzie ning van het overlégstéls'el voorbe reid. De regering hoopt u binnenkort een wetsvoorstel tot regeling van het stakingsrecht van ambtenaren voor te leggen. De overheid heeft de plicht zorgvul dig om te gaan met de haar toever trouwde middelen. Ook is kritische toetsing van omvang en werking van het overheidsapparaat nodig. Het komt er daarbij op aan, dat regering en volksvertegenwoordiging taken en verantwoordelijkheden aan lagere overheden overdragen, dan wel deze aan de samenleving overlaten en ei gen nieuwe taken slechts in zelfbe perking aanvaarden. Huurverhoging: Omvangrijke programma's van nieuwbouw, woningverbetering en stadsvernieuwing worden, ondanks de zware budgettaire lasten, tot stand gebracht. Deze programma's profite ren weliswaar van een gunstiger ont wikkeling van de bouwkosten, maar helaas maakt de hoge rentestand het nog niet mogelijk over te schakelen naar minder huurverhoging. Zelfs bij stijgende huren nemen de overheid suitgaven voor de volkshuisvesting nog steeds aanzienlijk toe. Ook bij de bescherming en de verbetering van ons milieu gaat de overheid tot de grens van haar financiële kunnen. Dat is noodzakelijk opdat meer mensen ook in de toekomst in een schoner milieu kunnen leven. Welzijn en volksgezondheid De verantwoordelijkheid van de overheid voor welzijn en volksge zondheid wordt deze jaren herijkt. Het kabinet is bezig met een her waarderen van onze verzor gingsstaat. Bij de gezondheidszorg en de maatschappelijke dienstverlening gaat het er allereerst om deze zo in te richten dat er minder druk ontstaat op ziekenhuizen, verpleeghuizen en bejaardenoorden. De zorg op maat, dicht bij huis, moet darom voorrang krijgen, dan zal er ook minder behoefte zijn aan steeds meer en kostbaarder medische voorzieningen. Burger en samenle ving zullen meer ruimte krijgen om - ook via hun gemeente en provincie - invloed uit te oefenen op de aangebo den welzijnsvoorzieningen en weer zelf een grotere eigen verantwoorde lijkheid te dragen. Daarop zijn de te behandelen wetsontwerpen gericht. Veiligheid De laatste jaren zijn met betrek king tot andere overheidstaken grote zorgen naar voren gekomen. Het gaat daarbij met name om de f-'llgheid van de burger en het funk- i ."u. ron van de rechtsstaat. De kri- minaliteit moot worden teruggedrongen. Daarvoor zijn nodig een goed toegeruste politie en rech terlijke macht, en voldoende moge lijkheden om straffen ten uitvoer te leggen. De kapaciteit van het gevan geniswezen zal worden uitgebreid. de veiligheid van de burger te vergro ten en diens vertrouwen in de rechts orde te behouden, ontkomt zij niet aan het stellen van prioriteiten. Het behoud en de verbetering van de rechtsstaat vergen, naast duidelij ker en scherper optreden tegen kri- minaliteit en vandalisme, goede wetgeving. De ware vrijheid luistert naar wetten. Maar dan moeten die wetten wel van wezenlijk belang zijn, niet onnodig ingewikkeld en in de praktijk te handhaven. In feite komt het er dus op neer, dat wij tegelijk ons stelsel van wetten moeten toetsen op wat overbodig is - de zogenaamde deregulering - en, daar waar nodig, nieuwe wetten maken. Tevens dienen wij de naleving van de wet weer een groter gewicht toe te kennen. Tbt de zorgen om de rechtsstaat hoort vandaag helaas ook de zorg om uitingen van diskriminatie naar her komst, huidskleur of ras. Daar moe ten wij ons duidelijk tegenover opstellen. Politie en openbaar mi nisterie zullen aktief blijven optre den. Het terugdringen van achterstanden van minderheden krijgt het komend jaar een bijzonder aksent door de indiening van het wet sontwerp tot het verlenen van kies recht aan niet-Nederlandse ingezetenen. Bij de inspanningen om in ons land inhoud te geven aan een rechtvaardi ger en veiliger wereld, wisselen licht en schaduw elkaar af, maar er is veel om dankbaar voor te zijn. Dat is een stimulans te meer onze internationa le verplichtingen - ons samenleven en samenwrken met andere volkeren - goed in het oog te houden. Allereerst geldt dit binnen het koninkrijk zelf, waar de regering haar volle medewer king zal blijven verlenen aan de uit werking van de resultaten van de rondetafelconferentie met de Neder landse Antillen. Europa Tfezamen met de andere lid-staten van de Eurpese Gemeenschap werken wij aan een Europa dat geloofwaar dig is voor zijn burger. Aan dit stre ven zal ook de 40-jarige Benelux-samenwerking bijdragen. Het gaat om een Europa zonder grensbelemmeringen, met een echt vrij verkeer van personen, goederen en diensten, een Europa waarin ook de wil heerst nieuwe technologieën gezamenlijk te ontwikkelen en toe te passen. Slechts zo zal het kunnen komen tot een krachtige gemeenschap, straks uitgebreid met Spanje en Portugal. Ontwikkelingshulp Onder dreiging van toenemend pro- tektionisme blijft de ontwikkeling van de wereldekonomie grote inspan ning vragen. Met name de internatio nale schuldenproblematiek, verscherpt door de voortdurend hoge rente, is ontwrichtend voor een aan tal landen, howel er lichtpunten in de derde wereld te zien zijn, blijven ar moede, honger en een groot gebrek aan werkgelegenheid, toch kenmer kend voor de situatie in tal van ont wikkelingslanden, vooral in die met de laagste inkomens. Wij wullen onze beste krachten en mogelijkheden blijven inzetten voor een duurzame oplossing. Daarom blijft de hulpinspanning anderhalf procent van het netto nationaal inko men. Dit komt in de allereerste plaats ten geoede aan de ontwikke lingslanden, maar levert op langere termijn ook een bijdrage aan onze ei gen welvaart. Om de vrijheid te behouden en de vrede te bewaren blijft een geloof waardige en samenhangende wester- lijkc defensie onmisbaar. Bij alles wat de overheid doet om In de defensienota is uiteengezet hoe onze krijgsmacht hieraan de ko mende tien jaar zal bijdragen. Tfege- lijk dienen de pogingen van ons bondgenootschap om te komen tot wezenlijke ontspanning en beteuge ling van de wapenwedloop, te worden voortgezet, zeker nu de verhoudingen tussen Oost en West zo kil zijn en ver vuld van wantrouwen. Naast de wapenbeheersing zullen menselijke, kulturele en ekonomi- sche kontakten de ontspanning moe ten bevorderen. Kruisvluchtwapens Met het besluit inzake eventuele plaatsing van kruisvluchtwapens op Nederlands grondgebied, heeft het kabinet een uiterste poging willen doen om wapenbeheersing een kans te geven, zonder de solidariteit met het bondgenootschap te beschadigen. Helaas zijn er tot nu toe geen aanwij zingen dat de Sovjet-Unie de verdere uitbreiding van haar SS 20-arsenalen zal staken, dan wel bereid is, naar de onderhandelinstafel terug te keren. Leden der Staten-Generaal, Langzaam maar zeker geraken wij met ekonomie en werkgelegenheid uit het slop. Dat rechtvaardigt een voortgaa op de ingeslagen weg. De re gering is daartoe vastbesloten. Van de kwaliteit van ons leven en werken kunnen wij eits goeds maken. Dat vraagt wel bijzondere inspanningen. Volgend jaar herdenken wij dat ons land veertig jaar geleden werd be vrijd. Dit is reden tot dankbaarheid, maar dat is niet genoeg. Laten wij ons vrede en vrijheid waardig tonen. Wij moeten oorlog voorkomen, maar vooral ook vrede inhoud geven, in ons land en over de grenzen heen. Bij alle verschillen van inzicht is dit onze gezamenlijke op dracht. Daarbij zijn aan u, volksvertegen woordigers, veel taken en zorgen toe vertrouwd. Van harte wens ik u toe dat Gods ze gen op uw werk rust. DEN HAAG - In de periode tussen 1 juli 1983 en 1 juli 1984 is de produk tie in de burgerlijke en utiliteits bouw (woningen, kantoren en fa brieken) met 3,6 procent achteruitge gaan ten opzichte van dezelfde perio de een jaar daarvoor. Dit meldt maandag het ministerie van ekono- mische zaken. De produktie in woningbouw is we liswaar gesten 1,6 procent), maar de daling inde utiliteitsbouw heeft het gemiddelde percentage onder de streep getrokken. Naar waarde gerekend is er in de woningbouw voor ruim tien miljard gulden gebouwd. Met de overige bouwwerken erbij had de produktie een'waarde van 18,3 miljard gulden. 2 oib I öcJ DEN HAAG - De wet Bescherming Bevolking wordt ingetrokken dat blijkt uit het voor 1985 geldend ak- tieprogramma, waarin het kabinet een aantal beleidsvoornemens aan kondigt. Toegezegd wordt, dat het voorstel tot intrekking van de BB- wet voor 1986 bij de Kamer wordt in gediend. Omstreeks 1 januari van komend jaar is de nieuwe wet op de persoons registraties te verwachten. Dit voor stel bevat een eenvoudige regeling ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot de persoonsregistratie. Uiterlijk 1 juli van volgend jaar komt het rapport van de commissie- Steenbergen over de status, struk- tuur en taak van het PTT-bedrijf en over het toezicht op dit staatsbedrijf. Toegezegd wordt verder, dat het definitieve emancipatie-beleidsplan nog dit jaar aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Omzet Detailhandel 0,7 procent gestegen DEN HAAG - In de eerste zes maan den van dit jaar zijn de geldomzetten in de detailhandel met 0,7 procent gestegen ten opzichte van de overeen komstige periode van 1983. Deze be perkte stijging wordt vooral veroorzaakt door de relatief gunstige omzetontwikkeling bij de grootwin kelbedrijven. In de eerste helft van 1984 bedroeg de omzetstijging hier 3,9 procent. Bij het kleinbedrijf in dc detailhandel daarentegen daalden de omzetten in deze periode met 1.4 pro cent, terwijl het middenbedrijf een omzetstijging van 1,3 procent wist te realiseren. Dit blijkt uit voorlopige gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die hot ministerie van ekonomische zaken vrijdag heeft bekendgemaakt. DEN HAAG - De PvdA-kamerleden De Pree en Tbzelaar vinden dat onge zonden babyvoeding snel van dc Ne derlandse markt moet worden geweerd. In schriftelijke vragen aan de staatssekretarissen Van der Reij- den (volksgezondheid) en Ploeg (landbouw) verwijzen de socialisten naar voeding van bepaalde merken, zoals akwarius, waarin volkoren bestanddelen zouden zitten die dit eten voor zuigelingen tot een half jaar ongeschikt maken. Zij willen ook weten of die ingrediënten op de verpakking staan vermeld. De Pree en Thzelaar maken zich verder zorgen over berichten dat genoemde merken suiker in de vorm van honing bevat ten, wat volgens de kamerleden geen goede voeding voor de zuigelingen is. Dinsdag 18 september Zierikzee Restaurant Mondragon. Start kursus cafébedrijf SVH. Inschrijven 18.00 - 19.00 uur. Start lessen 19.00 - 22.00 Herv. Verenigingsbedrijf, 't Vrije. In leiding dr. C. Bezemer voor de Con fessionele Vereniging afdeling Zeeland. 19.45 uur. RSG Hatfieldpark. ZVU-kursus kunstgeschiedenis. 20.00 uur. Stadhuis. Gemeenschappelijke me dezeggenschapsraad openbare scho len Zierikzee. 20.00 uur. Burgh-Haamstede De Schutse. Lezing over antieke pop pen Ned. Ver. van Huisvrouwen. 14.00 uur. Zaai Gereformeerde Kerk. Bijeen komst N.C.V.B. 19.45 uur. Brouwershaven Verenigingsgebouw. Bejaardensoos. 14.30 uur. Gymnastiekzaal. Damesgym. 19.30 tot 20.30 uur. Woensdag 19 september Zierikzee Poppentheater Alteklein, Visstraat. ,,Rork, het wrattenzwijn". 14.30 uur. Kerkwerve Verenigingsgebouw. Ledenvergade ring NCVB. 19.45 uur. Donderdag 20 september Zierikzee R.S.G. Start Z.V.U.-kursus kunstge schiedenis. 20.00 uur. Ned. Herv. Verenigingsgebouw. Ver gadering NCVB. 19.45 uur. Vrijdag 21 september Zierikzee Peuterspeelzaal „Kwibus" (in kleu terschool ,,'t Mierenest), open huis voor alle belangstellenden. 9.00 - 11.00 uur. Huis van Nassau. Ledenvergadering Zang en Kleur. 20.00 uur. Zaterdag 22 september Brouwershaven De Blokkendoos. Kledingbeurs. 10.30 tot 13.00 uur. Zonnemaire Schoolplein I. M. v. d. Bijlstraat. Slotkoncert harmonievereniging Nut en Uitspanning met aansluitend lam pionoptocht. Aanvang 19.30 uur. Maandag 24 september Zierikzee Pr. Julianaschool. Schrijfavond Am nesty International. 19.00 uur. Serooskerke Dorpshuis. Bloemschikkursus H.v.P. 19.30 uur. Burgh-Haamstede Rekreatiezaal Gereformeerde Kerk. Schrijfavond Amnesty International. 19.00 uur. Brouwershaven Gereformeerde Kerk. Schrijfavond Amnesty International. 19.00 uur. Stadhuis. Gemeenteraadsvergade ring. 19.30 uur. Tonnenmagazijn. Vergadering vie ring Brouwershaven 700 jaar. 20.00 Zuiddijk 11. Start Z.V.U.-kursus Frans voor beginners. 19.00 uur. Dinsdag 25 september Zierikzee Wijkgebouw, Jannewekken 10. Start Meer Bewegen voor Ouderen - le les om 15.15 uur en tweede om 16.15 uur. Huis van Nassau. Instruktievergade- ring Stichting „Hulp Noord-Ierland". 19.30 uur. Brouwershaven Gymnastiekzaal. Damesgym. 19.30 tot 20.30 uur. Zuiddijk 11. Start Z.V.U.-kursus Frans voor gevorderden. 19.15 uur. Woensdag 26 september Zierikzee Poppentheater Alteklein, Visstraat. „Rork, het wrattenzwijn". 14.30 uur. Julianaschool. Start kursus Engels voor ouderen. 15.30 uur. Vrouwenontmoetingscentrum, Visstraat. Filmavond. 20.00 uur. Scharendijke Gemeentehuis. Raadsvergadering Middenschouwen. 19.30 uur. Leeszaal van de bibliotheek. Schrijf avond Amnesty International. 19.00 uur. Donderdag 27 september Burgh-Haamstcde Hotel Bom. Start bridgen en scabble Ned. van Huisvrouwen. 9.30 uur. Nieuwerkerk „Ons Dorpshuis". Afscheidsreceptie echtpaar Bolijn (bodeconciërge ge meentehuis Duivcland). 14.30 uur.,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 2