Veertig jongens van de
Zeeuwse Koorschool gaven
voortreffelijk koncert
Vossenjacht in Zierikzee
Jeudig talent achter
het elektronisch orgel
Muzikale nostalgie
uit „The Fifties" van
„Bisjoel Selection"
,,Ik houd van
Zierikzee,
omdat..."
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 9 augustus 1984 Nr. 23571
Gasthuiskerk dinsdagmiddag bijna vol
ZIERIKZEE - Tussen het toeristisch geweld van de zo
veelste toeristendag, dinsdag weer in het centrum van
Zierikzee, vond er iets héél bijzonders plaats: een kon
cert door een stuk of veertig jongens van de Zeeuwse
Koorschool. Veertig heldere jongenstemmen in de Gast
huiskerk, met een zeer gevarieerd programma, uiteenlo
pend van geestelijk, klassiek, en het meer „wereldse"
repertoir. Een goed bezette kerk was aan het begin al een
beloning voor hun komst naar Zierikzee, aan het slot
zelfs een ovationeel applaus en bloemen voor dirigent
Evert Heijbloek, die ook voor de pianobegeleiding zorg
de.
Eén van de koorleden kondigde de
diverse onderdelen aan en vertelde
en passant iets over het werk of de
Koorschool. Hij deed dat op zo'n
voortreffelijke en ontspannende ma
nier, dat dat alleen al fijn was om
naar te luisteren, zéker een oase in
het kabaal op het Havenplein.
Na Intrada van de dirigent volgde
Pueri Hebreorum van Da Palestrina.
De bloemetjes in de weide werden
bezongen in een werk van G. F. Han
del. Van de grote Johan Sebastiaan
Bach was het Schafe können sicher
weiden (wanneer ze een goede herder
hebben). Toen vertelde de „spreek-
stalmeester" dat het koor wat moeite
had met de slechte akkoestiek in de
Gasthuiskerk. Ze zingen veel in grote
katholieke kerken waar je zo heer
lijk kunt galmen... Toch deed de ak-
Versjeswedstrijd
ZIERIKZE - „Ik houd van Zie
rikzee... en iedereen mag dit
rustig weten, dat de kinderen hier
niet worden vergeten". Deze dich
tregels kwamen van de zesjarige
Mariët Tierie en zij werd daarmee
één van de winnaressen van de
versjes- en gedichtwedstrijd, die
dinsdag tijdens de vijfde Zierik-
zeese toeristendag op de Balie
werd georganiseerd.
Zoals inmiddels wellicht be
kend, wordt voor de jeugd tot
twaalf jaar tijdens elke toeristen
dinsdag op de Balie van tien uur
tot half één een rommelmarkt ge
houden. „De kinderen op leuke
wijze bezighouden vormt de basis
voor dit initiatief", liet koördina-
tor de heer A. van Hese weten.
Om de jeugdige „standhouders"
van de rommelmarkt wat te sti
muleren, werd dit keer deze rijm-
wedstrijd georganiseerd, die bij
zondere leuke gedichtjes oplever
de, gebaseerd op het thema „Ik
houd van Zierikzee, omdat...". De
jury besloot dan ook een flink
aantal deelnemers een prijsje toe
te kennen.
Verkleedpartij
Tijdens de laatste toeristendag
op dinsdag 14 augustus zal er weer
een ander soort wedstrijd op touw
worden gezet. De rommelmarkt
deelnemers worden verzocht zo
wel hun stand als zichzelf een leu
ke uitdossing te geven. Verkleed
partijen slaan bij de jeugd
meestal wel aan en ongetwijfeld
zullen er dinsdagochtend op de
Balie dan ook vele leuke vondsten
te zien zijn.
koestiek geen afbreuk aan hun ge
zang.
Solo
Een heldere sopraan zong vervol
gens het bekende Bist du bei mir,
waarin de jonge solist tot grote hoog
te reikte en terecht een bewonderend
applaus in ontvangst kon nemen.
Overigens was niet het héle koor
naar Zierikzee afgereisd: de voile be
zetting telt zeventig jongens, waar
van er tien in de voorbereiding zitten
en na een jaar kunnen meedoen aan
de grote koncerten, óók in het buiten
land. Felix Mendelssohn komponeer-
de het volgende werk: Hebe deine
Augen auf. Vervolgens een lied van
een Engelse komponist, S. Wesley,
het Who can express? (wie kan de
wonderen van de Heer verklaren)
Tussendoor vertelde de jonge spre
ker nog dat er heel wat tijd en in
spanning in het koorwerk gaat zit
ten: elke dag wordt er een uur gere
peteerd, maar, zo zei hij, we hebben
het er graag voor over. Dat had hij
niet hoeven te zeggen, want het ple
zier in het zingen kon men zo van de
gezichten afscheppen!
Nog een solo-optreden van een van
de jongste koorleden, in een lied van
Schubert, ging vooraf aan het laatste
ZIERIKZEE - Tijdens de topweken
van het toeristenseizoen hoef je je
niet zo snel te verbazen als je iets op
merkelijks ziet, meestal is daar dan
toch altijd wel een verklaring voor.
Zo ook dinsdagmiddag toen een
groepje jongelui in de luwte van de
Sint Lievensmonstertoren fluks uit
de bovenkleren schoot en zich in op-
geestelijk-klassieke werk In Paradi-
sum van G. Fauré.
Als intermezzo had hei koor een
welluidende verrassing: tien leden
vormden samen een klokkenspel, zo
als dat op de Engelse kostscholen wel
voorkomt. Alle tien twee of drie
klokken in de handen en vei volgens
klonk werkelijk fantastisch Pastora
le, het bekende Menuet in G. van
Bach en een klokkenfantasie. Per-
fekt uitgevoerd. „Ik ben blij dat het
afgelopen is: het is altijd spannend'
aldus de microfonist, die verklaarde,
waarom: „Als er in het koor een val
se noot gezongen wordt, kan dat dooi
de overigen worden opgevangen.
Maar we moeten er niet aan denken
dat dat met het klokkenspel
gebeurt".
Het deel „profane" muziek (we
reldse muziek) werd geopend met
Nymphs and shepherds (Purcell), An
die Musik (Schubert) en drie korte en
erg vrolijke werkjes van Bejamin
Britten uit zijn Friday-afternoon-
songs. Uit Israël klonk (erg vrolijk)
Tsiribim, uit Duitsland lm schönsten
Wiesengrunde en tot slot het Unicef-
lied van de hand van de dirigent, dat
een ovationeel applaus kreeg als slot.
„My way"
Volgens Evert Heijblok, die in het
dagelijkse leven leraar is op een mid
delbare school, is er niets mooiers
dan de toeristenkoncerten in de zo
mer, waarvoor hij steevast thuis
blijft. „Niet dat de overige koncerten
niet fijn zijn om te doen, maar die
worden gewoonlijk gegeven in een
wat meer deftiger en statiger sfeer
dan tijdens de vakantie, als iedereen
wat ontspannender is. We krijgen
dan ook meestal geen applaus, en dat
is toch wel eens fijn om te ervaren. U
was hier gul met uw applaus, maar
we zitten hier dan ook in Zeeland."
Omdat na het fijne optreden van de
jongens ieder zijn eigen weg ging,
werd tot besluit van een uurtje goede
jongenszang het overbekende en
door velen al op de plaat gezette „My
way" met veel overtuiging gezongen.
merkelijk vermomming hulde. „Nee,
ik weet van niks", liet Evenementen-
kommissievoorzitter Hans Lindhout
weten op de vraag of dit een onder
deel van het toeristendagprogramma
zou kunnen zijn.
Bij navraag bleek het te gaan om
een vossejacht, georganiseerd voor
Tijdens een korte pauze tussen
twee optredens in heeft hij even tijd
iets over zichzelf te vertellen, ten
minste na daartoe te zijn overge
haald, want Arthur blijkt een be
scheiden j'ongeman (nog) onbekend
met sterallures.
Op elfjarige leeftijd werd hij door
zijn moeder gestimuleerd om orgel te
gaan spelen. Zij deed dat zelf ook.
Toen vrienden en bekenden Arthur
hoorden spelen, werd geadviseerd
privé-muziekles te nemen, omdat er
volgens hen hier talent te bespeuren
viel.
Na anderhalf jaar les op de Muziek
school in Rotterdam werd Arthur
door zijn leraar aangemoedigd deel
te nemen aan een koncours in Hoeve
laken. Hij won en dat betekende me
teen, dat hij in de jongerengroepe-
ring (groep B) in Frankfurt kon gaan
uitkomen voor Nederland op het al
daar te houden internationale kon
cours.
Ook daar behaalde hij de hoogste
eer en mocht zich Europees jeugd
kampioen op het elektronisch orgel
noemen. Dat was in februari 1982.
Hij won met die eerste plaats een
elektronische piano ter waarde van
8.000,-, maar.... Arthur had eigen
lijk veel liever een zelfbouw-orgel,
dat zijn vader voor hem in elkaar zou
zetten. Arthurs wens werd ingewil
ligd en hij kreeg zijn zelfbouw-orgel.
Verdere studie
Inmiddels is hij deze zomer
geslaagd voor zijn MAVO-diploma.
Voorlopig is zijn streven niet expli
ciet gericht op een professionele mu-
ziekloopbaan. Natuurlijk blijft Ar
thur zijn muzieklessen volgen en oe
fent hij zelf vrijwel elke dag op het
elektronisch orgel, maar zijn studie
richting gaat een iets andere, zij het
enigszins parallel lopende richting
op: M.T.S. afdeling elektronika. Hij
hoopt dan in de nabije toekomst zelf
zijn elektronisch orgel te kunnen
bouwen.
Van fabrikant „Dr. Böhm" kreeg
hij het aanbod een prima instrument
te mogen bespelen onder de voor
waarde, dat hij ter kommerciële on
dersteuning af en toe eens op beurzen
zal spelen. Arthur nam dit aanbod
aan en heeft nu derhalve de beschik
king over dit instrument, waarmee
hij de afgelopen weken in Zierikzee
te beluisteren was.
Zijn persoonlijke voorkeur gaat uit
naar het spelen van evergreens en
„gemakkelijke" jazz, met andere
woorden het Glenn Miller-genre. Een
voorkeur, die meestal ook wel door
het vakantievierend publiek wordt
gedeeld.
Het stoort Arthur niet, dat zijn toe
hoorders op een toeristendag toch
wellicht wat minder geïnteresseerd
kampleden van het Landelijk Cen
trum Gereformeerd Jeugdwerk
(L.C.G.J.), die deze week op „De
Dreef" in Renesse verblijven.
Eén der „vossen" liet desgevraagd
weten, dat voor deze vossenjacht
naar Zierikzee werd uitgeweken, om
dat Renesse voor de groep jongeren
van twaalf tot vijftien jaar wat te
druk en te luguber werd geacht. Men
trok derhalve op de fiets naar Zierik
zee om daar enkele uurtjes te vertoe
ven en de vijftig kampleden de kans
te bieden de vossen te ontdekken in
de met toeristen overladen stad.
Hele toer
Dat moet een hele toer zijn ge
weest, want de vossen zullen niet di-
rekt zijn opgevallen in de mensen
massa. Ontdekt moesten worden: een
visser, een doodgraver, een boer, een
kunstenaar, een punker, een juffertje
en een verkeersborden wasser.
De L.C.G.J. vormt een overkoepe
lend orgaan voor Christelijk Jeugd
werk in den lande. De afdeling
kampwerk van de L.C.G.J. is uite
raard in de zomer zeer aktief. Dan
worden, verspreid over enkele we
ken, negentig kampen in Nederland
georganiseerd, waar ongeveer vijf
duizend jongeren aan deelnemen.
Men kan daarbij rekenen op de steun
van ongeveer duizend leidinggeven
den.
Arthur Jacobs
Bescheiden
ZIERIKZEE - Velen zal het tijdens de Zierikzeese Toe-
ristendagen zijn opgevallen, dat die jeugdige, intensief
musicerende kerel achter het elektronisch orgel, aardig
wat talent ten toon spreidde: De zestienjarige Arthur Ja
cobs uit Rotterdam, pupil van organist Arjo de Koning,
die in Zierikzee en omgeving reeds aanzienlijke bekend
heid geniet.
Arthur is tijdens de toeristen
dinsdagen op diverse lokaties in de
stad te beluisteren. Dinsdag trok hij
weer veel belangstelling met zijn op
treden op de mobiele muziektent op
de Balie.
Sommigen laten de muzikale klan
ken onaangedaan over zich heen
gaan, maar vele anderen worden aan
getrokken door het geluid van Ar
thur op zijn elektronisch orgel en
blijven geboeid staan kijken en
luisteren naar deze jonge muzikant,
die zich volkomen op zijn instrument
blijkt te koncentreren.
zijn dan het publiek tijdens een
zaaloptreden. Voor hem betekenen
zijn Zierikzeese optredens (en woens
dagavond was hij ook in sportcen
trum „Krayestein" te beluisteren)
het opdoen van veel ervaring en een
welkom zakcentje vergaren.
Volgens Arthur biedt een elektro
nisch orgel veel mogelijkheden om
een eigen geluid voort te brengen.
„Dit instrument heeft bijvoorbeeld
tien verschillende pianogeluiden en
je kunt daarmee een geheel eigen
klank samenstellen". Een trouwe
fan van Arthur is zijn moeder, die
hem wekelijks ook begeleidt in Zie
rikzee. „Ja, ik moet hem toch bren
gen en weer terugrijden", lacht ze be
scheiden. Arthur laat tot slot nog we
ten, dat hij ook deel uitmaakt van de
familieformatie „The Travelling,
Band", daarin treden naast hem ook
op zijn vader, (gitaar, zang), zijn zus
(bas, zang), zijn broer (drums) en zijn
neef (gitaar).
ZIERIKZEE - „We hoeven onze geboortedatum er
toch niet bij te vertellen", lacht Frans Pattiwael als
hem wordt gevraagd iets te vertellen over de forma
tie „Bisjoel Selection", die reeds vijf toeristendins
dagen achtereen op het Havenplein in Zierikzee
door duizenden bezoekers te beluisteren was. „We
zijn ongeveer van de derde lichting", grapt Patti
wael verder en wellicht verklaart dat juist wel hun
grote voorkeur voor het repertoire van de vijftiger
jaren.
„Bisjoel Selection" bestaat naast Frans Pattiwael (solo gitaar) uit
Wim Kalkman (gitaar, zanger), Martin Gebrartt (bas, zanger), Peter
Baks (drums) en Norman Pattewael (percussionist). De groep werd on
geveer een jaar geleden geformeerd door deze muzikanten, allen af
komstig uit Rotterdam en omstreken. Allen speelden reeds in andere
formaties, maar vonden elkaar vorig jaar met medewerking van Ge
rard de Kok, wiens theaterbureau nu uiteraard ook de zakelijke
beslommeringen van „Bisjoel Selection" op zich heeft genomen.
Voorkeur
„Wij hebben allen voorkeur voor wat nostalgische muziek, uit „the
fifties", aldus Pattiwael. In de praktijk blijken dat de evergreens, niet
alleen aanspreken bij de generatie, die ze zich nog uit haar jeugd herin
nert, maar ook bij jongeren, die niet ongevoelig blijken voor nostalgie.
Het repertoire van „Bisjoel Selection" bestaat verder uit Zuid-
Amerikaanse muziek, een beetje Country and Westem, een beetje Hol
landse nummers van toen en natuurlijk ook wat eigentijdser werk in de
vorm van top veertig nummers, omdat de bandleden het publiek niet
uitsluitend hun eigen voorkeur willen opdringen.
De muzikanten laten weten met veel genoegen in Zierikzee op te tre
den. Het Havenplein bood hen ook een prima lokatie met de talrijke
terrassen als omlijsting.
Over aandacht en reakties van het publiek heeft „Bisjoel Selection"
zeker niet te klagen. „Eindelijk weer eens andere muziek", werd vaak
vernomen van terugkerende toeristen, die het popgeweld van vorig
jaar blijkbaar ook een beetje zat waren.
„Bisjoel Selection" heeft aan haar presentatie in Zierikzee inmiddels
ook een optreden in Burgh-Haamstede te danken en hoopt uiteraard
nog vaker op Schouwen-Duiveland terug te keren.
Bisjoel Selectiontijdens een optreden op het Havenplein.