Veertig jongens van de Zeeuwse Koorschool gaven voortreffelijk koncert Vossenjacht in Zierikzee Jeudig talent achter het elektronisch orgel Muzikale nostalgie uit „The Fifties" van „Bisjoel Selection" ,,Ik houd van Zierikzee, omdat..." ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 9 augustus 1984 Nr. 23571 Gasthuiskerk dinsdagmiddag bijna vol ZIERIKZEE - Tussen het toeristisch geweld van de zo veelste toeristendag, dinsdag weer in het centrum van Zierikzee, vond er iets héél bijzonders plaats: een kon cert door een stuk of veertig jongens van de Zeeuwse Koorschool. Veertig heldere jongenstemmen in de Gast huiskerk, met een zeer gevarieerd programma, uiteenlo pend van geestelijk, klassiek, en het meer „wereldse" repertoir. Een goed bezette kerk was aan het begin al een beloning voor hun komst naar Zierikzee, aan het slot zelfs een ovationeel applaus en bloemen voor dirigent Evert Heijbloek, die ook voor de pianobegeleiding zorg de. Eén van de koorleden kondigde de diverse onderdelen aan en vertelde en passant iets over het werk of de Koorschool. Hij deed dat op zo'n voortreffelijke en ontspannende ma nier, dat dat alleen al fijn was om naar te luisteren, zéker een oase in het kabaal op het Havenplein. Na Intrada van de dirigent volgde Pueri Hebreorum van Da Palestrina. De bloemetjes in de weide werden bezongen in een werk van G. F. Han del. Van de grote Johan Sebastiaan Bach was het Schafe können sicher weiden (wanneer ze een goede herder hebben). Toen vertelde de „spreek- stalmeester" dat het koor wat moeite had met de slechte akkoestiek in de Gasthuiskerk. Ze zingen veel in grote katholieke kerken waar je zo heer lijk kunt galmen... Toch deed de ak- Versjeswedstrijd ZIERIKZE - „Ik houd van Zie rikzee... en iedereen mag dit rustig weten, dat de kinderen hier niet worden vergeten". Deze dich tregels kwamen van de zesjarige Mariët Tierie en zij werd daarmee één van de winnaressen van de versjes- en gedichtwedstrijd, die dinsdag tijdens de vijfde Zierik- zeese toeristendag op de Balie werd georganiseerd. Zoals inmiddels wellicht be kend, wordt voor de jeugd tot twaalf jaar tijdens elke toeristen dinsdag op de Balie van tien uur tot half één een rommelmarkt ge houden. „De kinderen op leuke wijze bezighouden vormt de basis voor dit initiatief", liet koördina- tor de heer A. van Hese weten. Om de jeugdige „standhouders" van de rommelmarkt wat te sti muleren, werd dit keer deze rijm- wedstrijd georganiseerd, die bij zondere leuke gedichtjes oplever de, gebaseerd op het thema „Ik houd van Zierikzee, omdat...". De jury besloot dan ook een flink aantal deelnemers een prijsje toe te kennen. Verkleedpartij Tijdens de laatste toeristendag op dinsdag 14 augustus zal er weer een ander soort wedstrijd op touw worden gezet. De rommelmarkt deelnemers worden verzocht zo wel hun stand als zichzelf een leu ke uitdossing te geven. Verkleed partijen slaan bij de jeugd meestal wel aan en ongetwijfeld zullen er dinsdagochtend op de Balie dan ook vele leuke vondsten te zien zijn. koestiek geen afbreuk aan hun ge zang. Solo Een heldere sopraan zong vervol gens het bekende Bist du bei mir, waarin de jonge solist tot grote hoog te reikte en terecht een bewonderend applaus in ontvangst kon nemen. Overigens was niet het héle koor naar Zierikzee afgereisd: de voile be zetting telt zeventig jongens, waar van er tien in de voorbereiding zitten en na een jaar kunnen meedoen aan de grote koncerten, óók in het buiten land. Felix Mendelssohn komponeer- de het volgende werk: Hebe deine Augen auf. Vervolgens een lied van een Engelse komponist, S. Wesley, het Who can express? (wie kan de wonderen van de Heer verklaren) Tussendoor vertelde de jonge spre ker nog dat er heel wat tijd en in spanning in het koorwerk gaat zit ten: elke dag wordt er een uur gere peteerd, maar, zo zei hij, we hebben het er graag voor over. Dat had hij niet hoeven te zeggen, want het ple zier in het zingen kon men zo van de gezichten afscheppen! Nog een solo-optreden van een van de jongste koorleden, in een lied van Schubert, ging vooraf aan het laatste ZIERIKZEE - Tijdens de topweken van het toeristenseizoen hoef je je niet zo snel te verbazen als je iets op merkelijks ziet, meestal is daar dan toch altijd wel een verklaring voor. Zo ook dinsdagmiddag toen een groepje jongelui in de luwte van de Sint Lievensmonstertoren fluks uit de bovenkleren schoot en zich in op- geestelijk-klassieke werk In Paradi- sum van G. Fauré. Als intermezzo had hei koor een welluidende verrassing: tien leden vormden samen een klokkenspel, zo als dat op de Engelse kostscholen wel voorkomt. Alle tien twee of drie klokken in de handen en vei volgens klonk werkelijk fantastisch Pastora le, het bekende Menuet in G. van Bach en een klokkenfantasie. Per- fekt uitgevoerd. „Ik ben blij dat het afgelopen is: het is altijd spannend' aldus de microfonist, die verklaarde, waarom: „Als er in het koor een val se noot gezongen wordt, kan dat dooi de overigen worden opgevangen. Maar we moeten er niet aan denken dat dat met het klokkenspel gebeurt". Het deel „profane" muziek (we reldse muziek) werd geopend met Nymphs and shepherds (Purcell), An die Musik (Schubert) en drie korte en erg vrolijke werkjes van Bejamin Britten uit zijn Friday-afternoon- songs. Uit Israël klonk (erg vrolijk) Tsiribim, uit Duitsland lm schönsten Wiesengrunde en tot slot het Unicef- lied van de hand van de dirigent, dat een ovationeel applaus kreeg als slot. „My way" Volgens Evert Heijblok, die in het dagelijkse leven leraar is op een mid delbare school, is er niets mooiers dan de toeristenkoncerten in de zo mer, waarvoor hij steevast thuis blijft. „Niet dat de overige koncerten niet fijn zijn om te doen, maar die worden gewoonlijk gegeven in een wat meer deftiger en statiger sfeer dan tijdens de vakantie, als iedereen wat ontspannender is. We krijgen dan ook meestal geen applaus, en dat is toch wel eens fijn om te ervaren. U was hier gul met uw applaus, maar we zitten hier dan ook in Zeeland." Omdat na het fijne optreden van de jongens ieder zijn eigen weg ging, werd tot besluit van een uurtje goede jongenszang het overbekende en door velen al op de plaat gezette „My way" met veel overtuiging gezongen. merkelijk vermomming hulde. „Nee, ik weet van niks", liet Evenementen- kommissievoorzitter Hans Lindhout weten op de vraag of dit een onder deel van het toeristendagprogramma zou kunnen zijn. Bij navraag bleek het te gaan om een vossejacht, georganiseerd voor Tijdens een korte pauze tussen twee optredens in heeft hij even tijd iets over zichzelf te vertellen, ten minste na daartoe te zijn overge haald, want Arthur blijkt een be scheiden j'ongeman (nog) onbekend met sterallures. Op elfjarige leeftijd werd hij door zijn moeder gestimuleerd om orgel te gaan spelen. Zij deed dat zelf ook. Toen vrienden en bekenden Arthur hoorden spelen, werd geadviseerd privé-muziekles te nemen, omdat er volgens hen hier talent te bespeuren viel. Na anderhalf jaar les op de Muziek school in Rotterdam werd Arthur door zijn leraar aangemoedigd deel te nemen aan een koncours in Hoeve laken. Hij won en dat betekende me teen, dat hij in de jongerengroepe- ring (groep B) in Frankfurt kon gaan uitkomen voor Nederland op het al daar te houden internationale kon cours. Ook daar behaalde hij de hoogste eer en mocht zich Europees jeugd kampioen op het elektronisch orgel noemen. Dat was in februari 1982. Hij won met die eerste plaats een elektronische piano ter waarde van 8.000,-, maar.... Arthur had eigen lijk veel liever een zelfbouw-orgel, dat zijn vader voor hem in elkaar zou zetten. Arthurs wens werd ingewil ligd en hij kreeg zijn zelfbouw-orgel. Verdere studie Inmiddels is hij deze zomer geslaagd voor zijn MAVO-diploma. Voorlopig is zijn streven niet expli ciet gericht op een professionele mu- ziekloopbaan. Natuurlijk blijft Ar thur zijn muzieklessen volgen en oe fent hij zelf vrijwel elke dag op het elektronisch orgel, maar zijn studie richting gaat een iets andere, zij het enigszins parallel lopende richting op: M.T.S. afdeling elektronika. Hij hoopt dan in de nabije toekomst zelf zijn elektronisch orgel te kunnen bouwen. Van fabrikant „Dr. Böhm" kreeg hij het aanbod een prima instrument te mogen bespelen onder de voor waarde, dat hij ter kommerciële on dersteuning af en toe eens op beurzen zal spelen. Arthur nam dit aanbod aan en heeft nu derhalve de beschik king over dit instrument, waarmee hij de afgelopen weken in Zierikzee te beluisteren was. Zijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het spelen van evergreens en „gemakkelijke" jazz, met andere woorden het Glenn Miller-genre. Een voorkeur, die meestal ook wel door het vakantievierend publiek wordt gedeeld. Het stoort Arthur niet, dat zijn toe hoorders op een toeristendag toch wellicht wat minder geïnteresseerd kampleden van het Landelijk Cen trum Gereformeerd Jeugdwerk (L.C.G.J.), die deze week op „De Dreef" in Renesse verblijven. Eén der „vossen" liet desgevraagd weten, dat voor deze vossenjacht naar Zierikzee werd uitgeweken, om dat Renesse voor de groep jongeren van twaalf tot vijftien jaar wat te druk en te luguber werd geacht. Men trok derhalve op de fiets naar Zierik zee om daar enkele uurtjes te vertoe ven en de vijftig kampleden de kans te bieden de vossen te ontdekken in de met toeristen overladen stad. Hele toer Dat moet een hele toer zijn ge weest, want de vossen zullen niet di- rekt zijn opgevallen in de mensen massa. Ontdekt moesten worden: een visser, een doodgraver, een boer, een kunstenaar, een punker, een juffertje en een verkeersborden wasser. De L.C.G.J. vormt een overkoepe lend orgaan voor Christelijk Jeugd werk in den lande. De afdeling kampwerk van de L.C.G.J. is uite raard in de zomer zeer aktief. Dan worden, verspreid over enkele we ken, negentig kampen in Nederland georganiseerd, waar ongeveer vijf duizend jongeren aan deelnemen. Men kan daarbij rekenen op de steun van ongeveer duizend leidinggeven den. Arthur Jacobs Bescheiden ZIERIKZEE - Velen zal het tijdens de Zierikzeese Toe- ristendagen zijn opgevallen, dat die jeugdige, intensief musicerende kerel achter het elektronisch orgel, aardig wat talent ten toon spreidde: De zestienjarige Arthur Ja cobs uit Rotterdam, pupil van organist Arjo de Koning, die in Zierikzee en omgeving reeds aanzienlijke bekend heid geniet. Arthur is tijdens de toeristen dinsdagen op diverse lokaties in de stad te beluisteren. Dinsdag trok hij weer veel belangstelling met zijn op treden op de mobiele muziektent op de Balie. Sommigen laten de muzikale klan ken onaangedaan over zich heen gaan, maar vele anderen worden aan getrokken door het geluid van Ar thur op zijn elektronisch orgel en blijven geboeid staan kijken en luisteren naar deze jonge muzikant, die zich volkomen op zijn instrument blijkt te koncentreren. zijn dan het publiek tijdens een zaaloptreden. Voor hem betekenen zijn Zierikzeese optredens (en woens dagavond was hij ook in sportcen trum „Krayestein" te beluisteren) het opdoen van veel ervaring en een welkom zakcentje vergaren. Volgens Arthur biedt een elektro nisch orgel veel mogelijkheden om een eigen geluid voort te brengen. „Dit instrument heeft bijvoorbeeld tien verschillende pianogeluiden en je kunt daarmee een geheel eigen klank samenstellen". Een trouwe fan van Arthur is zijn moeder, die hem wekelijks ook begeleidt in Zie rikzee. „Ja, ik moet hem toch bren gen en weer terugrijden", lacht ze be scheiden. Arthur laat tot slot nog we ten, dat hij ook deel uitmaakt van de familieformatie „The Travelling, Band", daarin treden naast hem ook op zijn vader, (gitaar, zang), zijn zus (bas, zang), zijn broer (drums) en zijn neef (gitaar). ZIERIKZEE - „We hoeven onze geboortedatum er toch niet bij te vertellen", lacht Frans Pattiwael als hem wordt gevraagd iets te vertellen over de forma tie „Bisjoel Selection", die reeds vijf toeristendins dagen achtereen op het Havenplein in Zierikzee door duizenden bezoekers te beluisteren was. „We zijn ongeveer van de derde lichting", grapt Patti wael verder en wellicht verklaart dat juist wel hun grote voorkeur voor het repertoire van de vijftiger jaren. „Bisjoel Selection" bestaat naast Frans Pattiwael (solo gitaar) uit Wim Kalkman (gitaar, zanger), Martin Gebrartt (bas, zanger), Peter Baks (drums) en Norman Pattewael (percussionist). De groep werd on geveer een jaar geleden geformeerd door deze muzikanten, allen af komstig uit Rotterdam en omstreken. Allen speelden reeds in andere formaties, maar vonden elkaar vorig jaar met medewerking van Ge rard de Kok, wiens theaterbureau nu uiteraard ook de zakelijke beslommeringen van „Bisjoel Selection" op zich heeft genomen. Voorkeur „Wij hebben allen voorkeur voor wat nostalgische muziek, uit „the fifties", aldus Pattiwael. In de praktijk blijken dat de evergreens, niet alleen aanspreken bij de generatie, die ze zich nog uit haar jeugd herin nert, maar ook bij jongeren, die niet ongevoelig blijken voor nostalgie. Het repertoire van „Bisjoel Selection" bestaat verder uit Zuid- Amerikaanse muziek, een beetje Country and Westem, een beetje Hol landse nummers van toen en natuurlijk ook wat eigentijdser werk in de vorm van top veertig nummers, omdat de bandleden het publiek niet uitsluitend hun eigen voorkeur willen opdringen. De muzikanten laten weten met veel genoegen in Zierikzee op te tre den. Het Havenplein bood hen ook een prima lokatie met de talrijke terrassen als omlijsting. Over aandacht en reakties van het publiek heeft „Bisjoel Selection" zeker niet te klagen. „Eindelijk weer eens andere muziek", werd vaak vernomen van terugkerende toeristen, die het popgeweld van vorig jaar blijkbaar ook een beetje zat waren. „Bisjoel Selection" heeft aan haar presentatie in Zierikzee inmiddels ook een optreden in Burgh-Haamstede te danken en hoopt uiteraard nog vaker op Schouwen-Duiveland terug te keren. Bisjoel Selectiontijdens een optreden op het Havenplein.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 5