ANYWAVE IV: DIK SUKSES Herman Brood „Ik sta op de planken om nummer een 99 te zijn f 6 koncert in Zierikzee nog wel even tijd voor een paar vraagjes", voegt hij eraan toe. „Het kan nu echt niet langer. Zaken gaan voor het meisje, weet je". Als Brood met zijn Wild Romance na een kleine twee uur in de kleedkamer zit bij te komen is het echte wilde er wel een beetje bij hem af, maar echt rust heeft hij toch ook niet. Als een kip die zijn ei niet kwijt kan drentelt Brood door de kleine ruimte. De zanger/pianist is veeleisend. Niet in het minst voor zichzelf. Hij verwacht, dat anderen ook zo werken. Dat legt een geweldige druk op de schouders van de leden van The Wild Romance. „Waar Herman bezig is geweest moet er altijd een dweil aan te pas komen", zegt zangeres Alice Cooper, terwijl ze haar zoveelste glaasje Spa rood naar binnen kiept. „Ik ben een eigengereid ventje", valt Brood in. „Wat er ook gebeurt, mijn zin moet op de een of andere manier gedaan worden, maar dat maakt onze optredens er over het algemeen niet slechter op. Of vind je van wel?Je mag gerust voor je mening uitkomen, hoor. Ik heb geleerd om bekritiseerd te worden". Nadat ik hem heb verteld, dat het Anywave-bestuur een gouden greep deed, toen hij werd gekontrakteerd, haalt Brood zowaar een grimas op zijn gezicht, die aan een lach moet denken. „Natuurlijk was het weer klasse. Dat hoort toch zo bij Brood", laat hij uiterst bescheiden weten. „Zo'n wedstrijdje stelt geen moer voor. Als het moet speel ik er vannacht mog twee en dan te bedenken, dat ik altijd uit ga van aanvallend spel. Dat fanatisme obsedeert me. Ik sta op de planken om de nummer één te zijn. Ik zal me nooit neerleggen bij een tweede plaats of zelfs iemand op gelijke hoogte. The Brood moet voor alles gaan. Zo werkt dat". Herman Brood kijkt weer zo goed en zo kwaad als het gaat met een heldere blik vooruit in de toekomst. Als het aan hem ligt - en dat kan nauwelijks anders - staat er de komende tijd weer van alles te gebeuren. „Het Brood-tijdperk staat op het punt om heropend te worden. Ik heb me echter een ding voorop gesteld. In de kortste keren wil ik leren vliegen. Dat lijkt me heerlijk. Ik droom er regelmatig van en omdat ik altijd al mijn dromen uit heb zien komen, verwacht ik binnen afzienbare tijd als een vogel in de ruimte rond te cirkelen". Voordat het echter zover is, zullen er nog wel een paar andere hoogtepunten de revüe passeren. In september verschijnt er een boek met cartoons van de hand van Brood. De bijbehorende teksten zijn van Jules Deelder, de Rotterdamse dichter, die door Brood op handen wordt gedragen. Aan de hand van het boek hoopt Brood vervolgens een speelfilm te maken. Samen beleven Brood en Deelder de meest schokkende avonturen als een krankzinnig verklaard artiest en zijn partner, die graag kapster wil worden. „Enfin, je hoort nog van Brood, dat merk je. Overigens ben ik achteraf blij, dat het vanavond weer allemaal gelukt is, want ik heb nog steeds een beetje pijn, als ik zo doe....". Tekst: Peter Wijnen Foto's: Johan D. C. Berrevoets gaan. Via de film „Cha-cha" kondigt hij zelfs het huwelijk aan met tegenspeelster Nina Hagen. In 1979 trekt hij met de hele bubs muzikanten naar Amerika, maar eenmaal goed en wel daar keert het tij. Brood wordt het voorbeeld van de artiest, die ten onder gaat aan de publiciteit. De media die hem eerst volledig steunden, keren zich nu tegen hem. Echter niet alleen dit was de oorzaak van de komplete koerswijziging. Het had ook alles te maken met zijn liederlijke reputatie. Hij leefde zich in die tijd uit als een beest en vele zaalhouders stonden bepaald niet op een bezoek van Brood en zijn Wild Romance te wachten. Integendeel. „Ik stond er toen niet meer achter", denkt Brood nu. „Heroine en de vrouwen aan de Zeedijk waren mijn toevlucht, maar daar begin ik nooit meer aan. Het zijn faktoren die afbreuk doen aan je uitstraling. Het was overigens niet vreemd, dat die terugval kwam, want als je met veel kabaal eenmaal aan de top bent gekomen, staan er altijd wel een aantal klanten klaar om je zo vlug mogelijk weer onderuit te halen. Sukses moet nou eenmaal worden afgestraft. Het is niet zo mooi, maar het is helemaal voorspelbaar. Het is zoiets als wegwezen en zo vlug mogelijk zelfmoord plegen". De dreun kwam hard aan, maar nu - vier jaar later - wil Herman Brood er maar liever niet meer over praten. „Waar zou ik me druk om maken. Ik weet van mezelf, dat ik kwaliteiten genoeg heb om alles te overwinnen. Ik heb tenslotte al heel wat dingen overleefd: de gevangenis, het gekkenhuis en de aftakeling van het sukses. Wie doet me wat, als je dat allemaal kunt". Brood is veelzijdig. Als tekenaar heeft hij zich ook al aan het grote publiek getoond. „Ik heb veel te veel fantasie om in de goot terecht te komen. Kreativiteit is mijn sterke wapen", stelt hij vast. Op dat moment komt Koos van Dijk aanslenteren. „Sorry, maar Herman moet mee", zegt hij. Nog geen drie sekonden later is „The Godfather" verdwenen, want Van Dijk's wil is wet, dat blijkt overduidelijk. „Misschien is er voor of na het ZIERIKZEE - Het vierde Anywave-festival in en om de Zierikzeese jeugdsoos Brogum is andermaal een dik sukses geworden. Op vrijdagavond - Herman Brood - en gedurende de hele zaterdag kwamen volgens een voorzichtige raming om en nabij de vierduizend kijkers en luisteraars naar de brogum-boerderij. Hiervan nam Herman Brood een vijfhonderdtal belangstellenden voor zijn rekening. De zaterdag stond traditiegetrouw in het teken van het eilandelijk popgebeuren. Tal van bands zetten hun beste beentje voor. In de loop der jaren lijkt de organisatie van het Anywave-festival steeds meer aantrekkingskracht te hebben veroverd op de Schouwen- Duivelandse muzikanten. Het is voor de meeste bands een unieke gelegenheid om zich eens voor groot publiek te vertonen. Gedurende de hele dag werden er weer video-opnamen gemaakt. Opnamen van voorgaande festivals konden in een aangebouwde tent worden bekeken. Voor de opnamen tekenden studenten van de filmakademie. Naast het muzikale gedeelte kregen tal van instanties volop de ruimte om via een informatiestand hun boodschap naar buiten te brengen. Financieel kwam het festival weer „rond" door de opbrengsten van drank en snacks, die tegen een antrekkelijk tarief aan de man werden gebracht. Onk de steun van diverse eilandelijke bedrijven was onontbeerlijk. ontegenzeggelijk Brood's beste elpee. Dankzij de single „Saturday Night" van de derde langspeler „Shpritz" ontketent Brood een ware hoos en hij ontdekt de macht van de media. Hij wordt een getraind bespeler van de dag- en weekbladpers. Met zijn openhartige gesprekken over druggebruik en arrestaties dringt Brood zich op als „het gesprek van de dag". Na het verschijnen van de single „Still Believe" wordt Brood een nationaal tieneridool. Hij blijkt aktiever dan ooit en steeds frekwenter verzint hij publiciteitsstunts om toch maar vooral over de lippen te blijven ZIERIKZEE - Ruim vijfhonderd Anywave-bezoekers waren vrijdagavond getuige van een uitstekend optreden van Herman Brood - de Godfather van de Nederlandse rock and roll - en zijn Wild Romance. Gedurende honderd minuten bood het zestal het geacht publiek een flitsende show, het Anywave-festival meer dan waardig. Brood bewees ten overvloede weer helemaal terug te zijn, daar waar hij enige tijd geleden finaal leek te moeten worden afgeschreven. Overigens moet vastgesteld worden dat zijn Wild Romance veel meer dan vaak gesuggereerd wordt, een positieve invloed heeft op het muzikale sukses van „The Brood", zoals hij zichzelf graag pleegt te noemen. Gitarist David Hollestelle jr., bassist G. Carlsberg en drummer Nico tekenen voor de swingende rock, maar niet te onderschatten is zeker ook de formidabele inbreng van The Bombita's, de verzamelnaam voor de zangeressen Robbie Schmitsz en Alice Cooper. Vooral dit tweetal bepaalt de fisolemie van het overigens voortreffelijk op elkaar afgestemde sextet. The Brood heeft er weer zin in, dat lijdt geen twijfel. Het feit, dat zijn „coach" Koos van Dijk voor zijn pupil voor de rest van het jaar een overvolle agenda heeft, aksentueert, dat het rockminnende publiek ook weer zin heeft in Brood. Sinds jaar en dag noemt Brood zichzelf de „publiciteitshoer" van de Nederlandse muziekscene. Tocl is er sinds zijn laatste wederopstanding wat veranderd i zijn strategie. Om uitgebreid met 37-jarige Assenaar te kunnen spreken moet minstens veertien dagen van te voren schriftelijk audiëntie aangevraagd worden bi; Koos van Dijk, een voormalig horekaman, die Brood in 1977 bewoog om op de solotoer te gaan nadat een korte hernieuwde samenwerking met The Blizzards schipbreuk had geleden. Na talloz zinloze op-en-neer-telefoontjes laa de kaalhoofdige coach tenslotte weten, dat The Brood héél, héél misschien wel een minuut of tien over heeft op een donderdagmidd; in een of ander onguur barretje in het hart van Rotterdam. Wanneer blijkt dat Van Dijk hoe dan ook geen andere oplossing weet te bed.ep.ken,. wordt uiteindelijk een afspraak gemaakt. De missie' ié gelukt, althans zo lijkt het. Het eerste wat duidelijk opvalt is dat Herman Brood er prima uitzie ondanks het veelvuldig gebruik v. de meest afgrijselijke verfrissinge die hij zich gedurende de hele dag toeëigent en dat dan in kombinati met bepaalde niet verder bij naan bekende drugs. „We maken het ni' zo lang", verzucht de grote meeste „Ik heb een beetje pijn als ik zo doe". Uiterst teder duwt hij zichz< in de maagstreek. Herman Brood had in de aanloop naar zijn suksesvolle karrière een lange weg te bewandelen. De eerste stap zette hij met de groep Moans, die hij vormt mét Jaap van Eik en Alfons Acket. Na geruime tijd in Duitsland te hebben rondgetoerd wordt Brood gevraagd door Harry Muskee om bij Cuby And The Blizzards te komen spelen. Deze samenwerking levert de Assenaar de eerste echte publiciteit op. Lang duurt het feest evenwel niet, wanneer het de platenmaatschappij ter ore komt, dat Brood stevig aan de drugs zit. Na een tijd voor het verhandelen van LSD in het gevang te hebben gezeten, vertrekt de rusteloze muzikant naar Israël en Griekenland, waar hij doelloos rondzwerft. Een afscheidsoptreden van The Blizzards voor de VARA- televisie in 1974 brengt hem weer in de belangstelling. Ten aanschouwe van kijkend Nederland geeft Brood te kennen weer op te willen treden, bij voorkeur met een groep. Een blauwe maandag maakt hij deel uit van de groep Stud en van even lange duur is de verbintenis met The Big Rock Revival. Inmiddels komt zijn eerste solo-elpee Showbiz Blues" uit, een matig produkt. Met slagwerker Herman van Boeyen en bassist Peter Smid werkt Brood vervolgens aan de uitbouw van Vitesse, een groep die hem weer in het volle licht van de publiciteit zal brengen. Na weer een korte periode The Blizzards te hebben volgemaakt, komt Brood in kontakt met Koos van Dijk en dat lijkt de echte doorbraak voor Herman Brood te worden. Met de begeleidingsgroep The Wild Romance verwerft Brood de nodige bekendheid en als in 1977 de tweede Brood-elpee „Street" verschijnt lijkt dat de springplank naar het grote sukses. Het wordt

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 6