w Reorganisatieverkoop Littooy Zierikzee 1040% SHOE-SHOP J. W. DE KEIJZER i XÈwE?' aC?4iï SÉiilS Mededeling Gemeente Zierikzee SUCCESJES Geraniummarkt Zierikzee v. d. BOS Takel - sleep - en autoberging W Vanaf donderdag 17 mei kunt u W profiteren van de Mededelingen Gemeente Zierikzee tuinaanleg en -onderhoud Ned. Pelargonium en geranium vereniging TRIMSCHOENEN DAMESSCHOENEN Al bij Alles voor baby en kleuter Verkeerscirculatieplan Op verzoek van het College van Burgemeester en Wethouders heeft BGC een verkeerscirculatie plan (VCP) gemaakt voor Zierik zee. Een VCP is een gemeentelijk beleidsplan waarin de hoofdlij nen van plannen en wensen op verkeersgebied in samenhang met elkaar worden bekeken. Voor een VCP zijn richtlijnen van de mi nister van Verkeer en Waterstaat. Omdat zulke plannen vooral zijn bedoeld voor grotere steden, is hier enigszins afgeweken van die richtlijnen om voor gemeentelijk gebruik een grotere duidelijkheid te krijgen. Het bestudeerde ge bied omvat de gehele binnenstad plus de hoofdwegen daarbuiten. Kenmerkend voor Zierikzee is de relatief grote binnenstad met een goed bewaard gebleven middel eeuws stratenpatroon en vele mo numenten. Het gemeentelijk be leid is steeds gericht geweest op het in stand houden van de mid deleeuwse opzet en het weren van grove inbreuken. Een eerder ver keersplan uit 1971 is slechts voor een klein deel uitgevoerd mede doordat enige doorbraken nodig waren. In het VCP wordt niet uit gegaan van rigoreuze veranderin gen, maar van het stroomlijnen van de bestaande situatie door het opheffen (of minder voelbaar ma ken) van knelpunten, zondeh el ders onoplosbare problemen op te roepen. Voor de hoofdwegen buiten de binnenstad worden geen wijzigin gen voorgesteld. De plannen van Rijkswaterstaat om de rotonde te vervangen door een normaal kruispunt met verkeerslichten worden ondersteund. De beweg wijzering naar de binnenstad va nuit de richtingen Rotterdam en Goes wordt voorgesteld via Rijks- weg-Grachtweg in plaats van dwars door de woonwijk Malta. Vanaf de route naar de Zeeland- brug wordt alleen nog verkeer naar het industriegebied de Julia- nastraat in verwezen. Ter voorko ming van sluipverkeer moet de rijrichting voor auto's op de Scheepstimmerdijk worden om gedraaid. Met uitzondering van de buurtbus komt het streekbusvervoer niet in de binnenstad. Hoewel het ver- voerskundig gewenst is dat de bussen daar wel komen, zijn er fy siek geen mogelijkheden voor. Omdat een verbinding tussen busstation en binnenstad toch ge wenst blijft wordt voorgesteld te onderzoeken of een „stadsdienst" kan pendelen tussen busstation en binnenstad met een kleinere streekbus, in combinatie met een kleine stadsrondrit voor touristen ten behoeve van de opbrengsten. Voorts wordt voorgesteld bussta tion en bijbehorende parkeer ruimte te wijzigen in samenhang met de plannen ter vervanging van de rotonde. Voetgangers lopen in de bin nenstad van Zierikzee bijna over al op de rijbaan door de aanwezig heid van (meestal particuliere) stoepen met stoephekken. Dat moet zo blijven. Er is behoefte aan een uitbreiding van het voet gangersgebied. Voorgesteld wordt om Appelmarkt, Dam, Korte St. Janstraat en Poststraat (van Dam tot Witte Eyestraat) als voetgangersgebied aan te wijzen en hierin geen verkeer meer toe te laten behalve voor laden en lossen ten opzichte van de huidige situa tie en het minder zichtbaar maken van de „ingang" voor gemotori seerd verkeer op de hoek Haven plein-Appelmarkt. Voorgesteld om voor de verkeersborden niet het bord „inrijverbod" met on derbord toe te passen, maar het bord „voetpad" met onderbord. Op plaatsen met zowel rijverkeer als voetgangers in aanmerkelijke getallen kan de wens bestaan van onderlinge scheiding. Voorgesteld wordt dan het „systeem West- straat" toe te passen: een bomen rij onderling verbonden door een gele klinkerlijn op IV2 a 2 meter voor de stoepen. Voorts wordt voorgesteld voet gangers achter de Varreput langs te leiden naar de Poststraat door het sluiten van de doorgang aan de westzijde van de Varreput voor verkeer en het maken van door gangen en voetpaden langs toren en kerk. Voor fietsers worden geen wijzi gingen voorgesteld anders dan het niet mogen fietsen in het voetgan gersgebied. Het scheiden van fiet sers en bromfietsers wordt in the orie wel mogelijk geacht, maar het effect in de praktijk zal in geen verhouding staan tot de daarvoor noodzakelijke inspan ningen. Daarom kan er beter van worden afgezien. Voorgesteld wordt om in de binnenstad enige plaatsen te zoeken voor het stal len van fietsen. In de binnenstad gebeuren naar verhouding veel verkeersongeval len, maar door de lage snelheden zijn er relatief weinig ongevallen met letsel. De meeste ongevallen in 1980 tot en met 1982 zijn ge beurd op Havenplein en Kraan plein. De belangrijkste oorzaken waren voorrang verlenen en par- keerschades door onbekende au to. De nauwe straatprofielen en het vaak slechte uitzicht bij hoe ken komen duidelijk uit de onge- vallencijfers naar voren. Voor het gemotoriseerde verkeer worden de volgende voorstellen gedaan (zie ook afbeelding 11): ten behoeve van een betere be heersbaarheid van de verkeers stromen in de drukke perioden en het verminderen van verkeers druk op het Havenplein beperken van het aantal toegangen tot het centrum. Over blijven Jannewek- kendam, Weststraat en Hoofd poortstraat. Andere verbindings wegen houden of krijgen eenrich tingverkeer de binnenstad uit: Noord Havenpoort, Zuid Haven poort, Ravestraat en Zuidwel- lestraat; de Jannewekkendam wordt voor gemotoriseerd verkeer hoofdingang van de binnenstad. Vanaf hier wordt men verwezen naar de beide grote parkeerterrei nen Mosselboomgaard en Baden Powellweg. Door afbraak van de school op de hoek Jannewekken-'t Vrije ontstaat ruimte voor een toegang naar het te vergroten par keerterrein Baden Powellweg: pas né de toegangen tot de par keerterreinen kan men het hart van de binnenstad bereiken via de Lange Nobelstraat-Schuithaven- Mol; voorgesteld wordt hier de rijrichting om te draaien; in verband met routevoering en manoeuvreermogelijkheden voor vrachtauto's moet ook de rij richting op de Hem omdraaien; vanwege breedte en uitzicht krijgt de Hoge Molenstraat tussen Schuithaven en Baden Powellweg eenrichtingverkeer in oostelijke richting; het voetgangersgebied bemoei lijkt vanaf de Westbrug de verbin ding met het Havenplein. Voor gesteld wordt deze te voeren in de omgekeerde richting als nu dus via Kerkhof NZ-Klokstraat- Beddeweeg-Melkmarkt-Mol. Van af de Klokstraat wordt dé rijrich ting dus omgedraaid; om de doorrit van Kerkhof ZZ naarSt. Domusstraat minder een voudig te maken wordt voorge steld de rijrichting in St. Domus straat (vanaf Nieuwe Bogerd- straat), Fonteine, Pieterse- liestraat en Ravestraat om te draaien. De rijrichting voor ver keer naar en van Zeelandia wordt precies andersom; geen doorbraak maken van de Raamstraat naar de Laan van St. Hilaire; geen doorbraak maken van Janne wekken naar Zevenge- t-ii straat; het eenrichtingsverkeer voor auto's uitbreiden met motorfiet sen; eenrichtingsverkeer op 't Vrije omdraaien; eenrichtingsverkeer in Nieuwe Bogerdstraat in noordelijke en Lange St. Janstraat/Zevenhuisstraat in zuidelijke richting; verbeteren van de hoek H offerstraat-Zevengetij straat waarbij door visuele maatregelen de d'Aillystraat wordt ontlast; verwijderen van de asstreep in het wegdek bij het politiebureau; aanbrengen van een asstreep van Havenpark naar Oude Haven ZZ; en diverse minder belangrijke punten. Het belangrijkste voorstel voor het parkeren is het vergroten van het terrein aan de Baden Powell weg met in-en uitgang aan het Jannewekken. Voorgesteld wordt om langs de Wieken een voetpad aan te leggen, zodat van het par keerterrein een korte voetverbin ding met het Vrijpoortje ontstaat, net als bij het parkeerterrein Mos selboomgaard. Op terreinen waar nu onder een hoek van 45° wordt geparkeerd (Havenplein, Beddeweeg, Minder broederstraat) kunnen op dezelf de ruimte circa 35 meer auto's worden geparkeerd door haaks parkeren. Een betere beheersing van het parkeren is gewenst door de vol gende maatregelen: bewoners en gebruikers erop wijzen dat in straten waarin de auto's slechts in één richting mo gen rijden, toch alleen maar rechts geparkeerd mag worden; verbodsborden aan de linkerzijde (gezien de rijrichting van de auto's) kunnen worden verwij derd; bewoners en gebruikers erop wijzen dat in smalle straten toch steeds minimaal 2,75 meter rij- breedte over moet zijn ten behoe ve van bijvoorbeeld een brand weerauto; in straten van minder dan 4,50 meter breedte zijn geen parkeer- mogelijkheden; verbodsborden kunnen worden verwijderd; het zoveel mogelijk verwijde ren van parkeerverboden in stra ten waar met parkeren voldoende rij ruimte overblijft; het zo nodig maken van korte parkeerverboden door middel van een gele streep ten behoeve van manoeuvreerruimte bij straathoeken (zoals nu al in de Breedstraat, Meelstraat en Lam mermarkt); vaker wegslepen van hinder lijk geparkeerde auto's. Langs de Oude Haven ZZ sugge reert het diagonaal langs het wa ter parkeren een eenrichtingsver keer dat er niet is. Gewenst is hier om haaks te parkeren of diago naal de andere kant op. Betaald parkeren is mogelijk, maar dan in eerste instantie op het Haven plein. Een parkeerautomaat met het noodzakelijk daarboven han gende aanduidingslichtbak is vi sueel hier zo hinderlijk, dat de blauwe jLone waarschijnlijk ge^__ handhaafd zal blijven.-"Door~Hé wijziging van dè rijrichtingen en uitbreiding van het Voetgangers gebied kan, de bestaande blauwe zone iets wórderivverkleind. Op maandag 4 juni 1984 oml9.30 uur zal in de Vierschaar van het stadhuis—voor belangstellenden een hoorzitting/informatieavond worden gehouderv waarbij het in opdracht van de gemeente door het verkeers-adviesbureau Goud appel Coffeng b.v. te Devente^pp- gestelde concept-, .verkeerscircu latieplan" (V.C.P.) zal worden toegelicht en het publiek de gele genheid krijgt commentaar op het concept te leveren. Het concept-V.C.P., alsmede een samenvatting hiervan liggen met ingang van 21 mei 1984 op werk dagen van 09.00 uur-12.00 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur voor belangstellenden bij het bureau voorlichting van de secretarie en in de gemeenschappelijke biblio theek, Groeneweegje 11, ter inza ge. Met ingang van genoemde datufn kunnen belangstellenden bij het bureau voorlichting van de secre tarie het concept-V.C.P. en de sa menvatting verkrijgen. Voor het concept-V.C.P. wordt een bijdra ge gevraagd van 10,—; de sa menvatting is gratis. Na deze bijeenkomst zullen wij het concept-V.C.P. ter behande ling voorleggen aan de desbetref fende commissie. Daarna zal ons college over het V.C.P. een stand punt innemen en zal tenslotte de raad worden gevraagd zich hiero ver uit te spreken. Schriftelijke reacties n.a.v. dit concept kunnen uiteraard even eens worden ingediend. Deze zien wij gaarne uiterlijk 10 juni a.s. te gemoet. alleen voetgangers bevoorradingsrichting voetgangersgebied Te koop: Diepvrieskist, 500 1, Erres, 5 j. oud. Tel. 01119-1309. Wij verkopen volop: appels, peren, stoofperen, aardappe len en div. groenten. A. Leeu- we, Noordwelle, tel. 01116- 1768. Voor geraniums, hanggerani- ums, perkplanten en toma tenplanten naar: P. C. Geluk, Zwanenburgseweg 11, Capel- le bij Zierikzee, tel. 01110- 2791. Hout voor de open haard, on gezaagd' of gezaagd en ge kloofd te leveren. A. Leeuwe, Noordwelle, 01116-1768. Geraniums, hanggeraniums, fuchsia's en vele soorten perkplanten uit eigen kweke rij. Kwekerij De Rijke, Zand weg 22, Zierikzee. Tel. 01110- 3365. Tomos aut., bwjr. 1980, pr.n.o.t.k. Tel. 01115-1424. Eén tafel bouwgrond 600 m2 voor vrijstaande woning op unieke lokatie in Nieu- werkerk. Inl.: na 19.00 uur. Tel. 01114-2121. Geraniums, hanggeraniums, fuchsia's en vele soorten perkplanten uit eigen kweke rij. Kwekerij De Rijke, Zand weg 22, Zierikzee. Tel. 01110- 3365. Sluiting secretarie en Gemeentewerken In verband met een personeelsreis op vrijdag 18 mei 1984 zal op die dag de secretarie uitsluitend geopend zijn voor zaken betreffende de Burgerlij ke Stand. De dienst Gemeentewerken zal deze dag eveneens geheel gesloten zijn. Commissievergadering Commissie Onderwijs Datum: dinsdag 22 mei 1984 om 16.30 uur. Plaats: raadzaal van het stadhuis. Agenda: ontwikkelingen met betrekking tot de vorming van een basis school in de Raamstraat huisvesting van de afdeling praktische vorming van de Bea- trixschool na 31 juli 1984 Bovengenoemde vergadering is voor een ieder toegankelijk. Met toestemming van de voorzitter mag, voorafgaand aan elk agenda punt, het aanwezige publiek het woord voeren. De toelichting op de agendapunten ligt voor een ieder ter inzage op het bureau voorlichting ter secretarie. Weekmarkt In verband met Hemelvaartsdag zal de weekmarkt van donderdag 31 mei aanstaande worden verplaatst naar •WOENSDAG 30 MEI 1984. Aanbieding velours-gordij- nen, nu van 32,50 voor 26,95 p.m., bruin, beige, rood. Laat deze kans niet voorbij gaan. Duivelands Meubelhuis BV., St. Joost- dijk 56 en 66a, Oosterland en Poststraat 8, Bruinisse. Zaterdag 19 mei a.s. van 10.00 tot 15.00 uur op de Vismarkt in de St. Domusstraat. Hieraan werken o.a. mee: TUINCENTRUM Tuincentrum BRUINISSE Levis, Supercracks, Inter, Adidas, Wrangler, Galop Reeds vanaff 29,90 Vanaff 19,90 HAVENPLEIN 9 - ZIERIKZEE 24 uur-service, transporten voor alle verzekeringen Hogezoom 144 - Renesse TELEFOON 01116-1692 DE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE EEN UNIEK STREEKBLAD IN NEDERLAND. Dit is de kans om met forse kortingen van leuke baby- en kleuter-artikelen te bemachtigen Profiteer nu het kan van deze aantrekkelijke kortingen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 8