w Reorganisatieverkoop
Littooy Zierikzee
1040%
SHOE-SHOP
J. W. DE KEIJZER i
XÈwE?'
aC?4iï
SÉiilS
Mededeling Gemeente Zierikzee
SUCCESJES
Geraniummarkt Zierikzee
v. d. BOS
Takel - sleep - en
autoberging
W Vanaf donderdag 17 mei kunt u
W profiteren van de
Mededelingen
Gemeente Zierikzee
tuinaanleg en
-onderhoud
Ned.
Pelargonium
en
geranium
vereniging
TRIMSCHOENEN
DAMESSCHOENEN
Al bij
Alles voor baby en kleuter
Verkeerscirculatieplan
Op verzoek van het College van
Burgemeester en Wethouders
heeft BGC een verkeerscirculatie
plan (VCP) gemaakt voor Zierik
zee. Een VCP is een gemeentelijk
beleidsplan waarin de hoofdlij
nen van plannen en wensen op
verkeersgebied in samenhang met
elkaar worden bekeken. Voor een
VCP zijn richtlijnen van de mi
nister van Verkeer en Waterstaat.
Omdat zulke plannen vooral zijn
bedoeld voor grotere steden, is
hier enigszins afgeweken van die
richtlijnen om voor gemeentelijk
gebruik een grotere duidelijkheid
te krijgen. Het bestudeerde ge
bied omvat de gehele binnenstad
plus de hoofdwegen daarbuiten.
Kenmerkend voor Zierikzee is de
relatief grote binnenstad met een
goed bewaard gebleven middel
eeuws stratenpatroon en vele mo
numenten. Het gemeentelijk be
leid is steeds gericht geweest op
het in stand houden van de mid
deleeuwse opzet en het weren van
grove inbreuken. Een eerder ver
keersplan uit 1971 is slechts voor
een klein deel uitgevoerd mede
doordat enige doorbraken nodig
waren. In het VCP wordt niet uit
gegaan van rigoreuze veranderin
gen, maar van het stroomlijnen
van de bestaande situatie door het
opheffen (of minder voelbaar ma
ken) van knelpunten, zondeh el
ders onoplosbare problemen op te
roepen.
Voor de hoofdwegen buiten de
binnenstad worden geen wijzigin
gen voorgesteld. De plannen van
Rijkswaterstaat om de rotonde te
vervangen door een normaal
kruispunt met verkeerslichten
worden ondersteund. De beweg
wijzering naar de binnenstad va
nuit de richtingen Rotterdam en
Goes wordt voorgesteld via Rijks-
weg-Grachtweg in plaats van
dwars door de woonwijk Malta.
Vanaf de route naar de Zeeland-
brug wordt alleen nog verkeer
naar het industriegebied de Julia-
nastraat in verwezen. Ter voorko
ming van sluipverkeer moet de
rijrichting voor auto's op de
Scheepstimmerdijk worden om
gedraaid.
Met uitzondering van de buurtbus
komt het streekbusvervoer niet in
de binnenstad. Hoewel het ver-
voerskundig gewenst is dat de
bussen daar wel komen, zijn er fy
siek geen mogelijkheden voor.
Omdat een verbinding tussen
busstation en binnenstad toch ge
wenst blijft wordt voorgesteld te
onderzoeken of een „stadsdienst"
kan pendelen tussen busstation
en binnenstad met een kleinere
streekbus, in combinatie met een
kleine stadsrondrit voor touristen
ten behoeve van de opbrengsten.
Voorts wordt voorgesteld bussta
tion en bijbehorende parkeer
ruimte te wijzigen in samenhang
met de plannen ter vervanging
van de rotonde.
Voetgangers lopen in de bin
nenstad van Zierikzee bijna over
al op de rijbaan door de aanwezig
heid van (meestal particuliere)
stoepen met stoephekken. Dat
moet zo blijven. Er is behoefte
aan een uitbreiding van het voet
gangersgebied. Voorgesteld
wordt om Appelmarkt, Dam,
Korte St. Janstraat en Poststraat
(van Dam tot Witte Eyestraat) als
voetgangersgebied aan te wijzen
en hierin geen verkeer meer toe te
laten behalve voor laden en lossen
ten opzichte van de huidige situa
tie en het minder zichtbaar maken
van de „ingang" voor gemotori
seerd verkeer op de hoek Haven
plein-Appelmarkt. Voorgesteld
om voor de verkeersborden niet
het bord „inrijverbod" met on
derbord toe te passen, maar het
bord „voetpad" met onderbord.
Op plaatsen met zowel rijverkeer
als voetgangers in aanmerkelijke
getallen kan de wens bestaan van
onderlinge scheiding. Voorgesteld
wordt dan het „systeem West-
straat" toe te passen: een bomen
rij onderling verbonden door een
gele klinkerlijn op IV2 a 2 meter
voor de stoepen.
Voorts wordt voorgesteld voet
gangers achter de Varreput langs
te leiden naar de Poststraat door
het sluiten van de doorgang aan
de westzijde van de Varreput voor
verkeer en het maken van door
gangen en voetpaden langs toren
en kerk.
Voor fietsers worden geen wijzi
gingen voorgesteld anders dan het
niet mogen fietsen in het voetgan
gersgebied. Het scheiden van fiet
sers en bromfietsers wordt in the
orie wel mogelijk geacht, maar
het effect in de praktijk zal in
geen verhouding staan tot de
daarvoor noodzakelijke inspan
ningen. Daarom kan er beter van
worden afgezien. Voorgesteld
wordt om in de binnenstad enige
plaatsen te zoeken voor het stal
len van fietsen.
In de binnenstad gebeuren naar
verhouding veel verkeersongeval
len, maar door de lage snelheden
zijn er relatief weinig ongevallen
met letsel. De meeste ongevallen
in 1980 tot en met 1982 zijn ge
beurd op Havenplein en Kraan
plein. De belangrijkste oorzaken
waren voorrang verlenen en par-
keerschades door onbekende au
to. De nauwe straatprofielen en
het vaak slechte uitzicht bij hoe
ken komen duidelijk uit de onge-
vallencijfers naar voren.
Voor het gemotoriseerde verkeer
worden de volgende voorstellen
gedaan (zie ook afbeelding 11):
ten behoeve van een betere be
heersbaarheid van de verkeers
stromen in de drukke perioden en
het verminderen van verkeers
druk op het Havenplein beperken
van het aantal toegangen tot het
centrum. Over blijven Jannewek-
kendam, Weststraat en Hoofd
poortstraat. Andere verbindings
wegen houden of krijgen eenrich
tingverkeer de binnenstad uit:
Noord Havenpoort, Zuid Haven
poort, Ravestraat en Zuidwel-
lestraat;
de Jannewekkendam wordt
voor gemotoriseerd verkeer
hoofdingang van de binnenstad.
Vanaf hier wordt men verwezen
naar de beide grote parkeerterrei
nen Mosselboomgaard en Baden
Powellweg. Door afbraak van de
school op de hoek Jannewekken-'t
Vrije ontstaat ruimte voor een
toegang naar het te vergroten par
keerterrein Baden Powellweg:
pas né de toegangen tot de par
keerterreinen kan men het hart
van de binnenstad bereiken via de
Lange Nobelstraat-Schuithaven-
Mol; voorgesteld wordt hier de
rijrichting om te draaien;
in verband met routevoering
en manoeuvreermogelijkheden
voor vrachtauto's moet ook de rij
richting op de Hem omdraaien;
vanwege breedte en uitzicht
krijgt de Hoge Molenstraat tussen
Schuithaven en Baden Powellweg
eenrichtingverkeer in oostelijke
richting;
het voetgangersgebied bemoei
lijkt vanaf de Westbrug de verbin
ding met het Havenplein. Voor
gesteld wordt deze te voeren in de
omgekeerde richting als nu dus
via Kerkhof NZ-Klokstraat-
Beddeweeg-Melkmarkt-Mol. Van
af de Klokstraat wordt dé rijrich
ting dus omgedraaid;
om de doorrit van Kerkhof ZZ
naarSt. Domusstraat minder een
voudig te maken wordt voorge
steld de rijrichting in St. Domus
straat (vanaf Nieuwe Bogerd-
straat), Fonteine, Pieterse-
liestraat en Ravestraat om te
draaien. De rijrichting voor ver
keer naar en van Zeelandia wordt
precies andersom;
geen doorbraak maken van de
Raamstraat naar de Laan van St.
Hilaire;
geen doorbraak maken van
Janne wekken naar Zevenge-
t-ii straat;
het eenrichtingsverkeer voor
auto's uitbreiden met motorfiet
sen;
eenrichtingsverkeer op 't Vrije
omdraaien;
eenrichtingsverkeer in Nieuwe
Bogerdstraat in noordelijke en
Lange St.
Janstraat/Zevenhuisstraat in
zuidelijke richting;
verbeteren van de hoek
H offerstraat-Zevengetij straat
waarbij door visuele maatregelen
de d'Aillystraat wordt ontlast;
verwijderen van de asstreep in
het wegdek bij het politiebureau;
aanbrengen van een asstreep
van Havenpark naar Oude Haven
ZZ;
en diverse minder belangrijke
punten.
Het belangrijkste voorstel voor
het parkeren is het vergroten van
het terrein aan de Baden Powell
weg met in-en uitgang aan het
Jannewekken. Voorgesteld wordt
om langs de Wieken een voetpad
aan te leggen, zodat van het par
keerterrein een korte voetverbin
ding met het Vrijpoortje ontstaat,
net als bij het parkeerterrein Mos
selboomgaard.
Op terreinen waar nu onder een
hoek van 45° wordt geparkeerd
(Havenplein, Beddeweeg, Minder
broederstraat) kunnen op dezelf
de ruimte circa 35 meer auto's
worden geparkeerd door haaks
parkeren.
Een betere beheersing van het
parkeren is gewenst door de vol
gende maatregelen:
bewoners en gebruikers erop
wijzen dat in straten waarin de
auto's slechts in één richting mo
gen rijden, toch alleen maar
rechts geparkeerd mag worden;
verbodsborden aan de linkerzijde
(gezien de rijrichting van de
auto's) kunnen worden verwij
derd;
bewoners en gebruikers erop
wijzen dat in smalle straten toch
steeds minimaal 2,75 meter rij-
breedte over moet zijn ten behoe
ve van bijvoorbeeld een brand
weerauto;
in straten van minder dan 4,50
meter breedte zijn geen parkeer-
mogelijkheden; verbodsborden
kunnen worden verwijderd;
het zoveel mogelijk verwijde
ren van parkeerverboden in stra
ten waar met parkeren voldoende
rij ruimte overblijft;
het zo nodig maken van korte
parkeerverboden door middel
van een gele streep ten behoeve
van manoeuvreerruimte bij
straathoeken (zoals nu al in de
Breedstraat, Meelstraat en Lam
mermarkt);
vaker wegslepen van hinder
lijk geparkeerde auto's.
Langs de Oude Haven ZZ sugge
reert het diagonaal langs het wa
ter parkeren een eenrichtingsver
keer dat er niet is. Gewenst is hier
om haaks te parkeren of diago
naal de andere kant op. Betaald
parkeren is mogelijk, maar dan in
eerste instantie op het Haven
plein. Een parkeerautomaat met
het noodzakelijk daarboven han
gende aanduidingslichtbak is vi
sueel hier zo hinderlijk, dat de
blauwe jLone waarschijnlijk ge^__
handhaafd zal blijven.-"Door~Hé
wijziging van dè rijrichtingen en
uitbreiding van het Voetgangers
gebied kan, de bestaande blauwe
zone iets wórderivverkleind.
Op maandag 4 juni 1984 oml9.30
uur zal in de Vierschaar van het
stadhuis—voor belangstellenden
een hoorzitting/informatieavond
worden gehouderv waarbij het in
opdracht van de gemeente door
het verkeers-adviesbureau Goud
appel Coffeng b.v. te Devente^pp-
gestelde concept-, .verkeerscircu
latieplan" (V.C.P.) zal worden
toegelicht en het publiek de gele
genheid krijgt commentaar op het
concept te leveren.
Het concept-V.C.P., alsmede een
samenvatting hiervan liggen met
ingang van 21 mei 1984 op werk
dagen van 09.00 uur-12.00 uur en
van 13.00 uur tot 17.00 uur voor
belangstellenden bij het bureau
voorlichting van de secretarie en
in de gemeenschappelijke biblio
theek, Groeneweegje 11, ter inza
ge.
Met ingang van genoemde datufn
kunnen belangstellenden bij het
bureau voorlichting van de secre
tarie het concept-V.C.P. en de sa
menvatting verkrijgen. Voor het
concept-V.C.P. wordt een bijdra
ge gevraagd van 10,—; de sa
menvatting is gratis.
Na deze bijeenkomst zullen wij
het concept-V.C.P. ter behande
ling voorleggen aan de desbetref
fende commissie. Daarna zal ons
college over het V.C.P. een stand
punt innemen en zal tenslotte de
raad worden gevraagd zich hiero
ver uit te spreken.
Schriftelijke reacties n.a.v. dit
concept kunnen uiteraard even
eens worden ingediend. Deze zien
wij gaarne uiterlijk 10 juni a.s. te
gemoet.
alleen voetgangers
bevoorradingsrichting
voetgangersgebied
Te koop:
Diepvrieskist, 500 1, Erres, 5
j. oud. Tel. 01119-1309.
Wij verkopen volop: appels,
peren, stoofperen, aardappe
len en div. groenten. A. Leeu-
we, Noordwelle, tel. 01116-
1768.
Voor geraniums, hanggerani-
ums, perkplanten en toma
tenplanten naar: P. C. Geluk,
Zwanenburgseweg 11, Capel-
le bij Zierikzee, tel. 01110-
2791.
Hout voor de open haard, on
gezaagd' of gezaagd en ge
kloofd te leveren. A. Leeuwe,
Noordwelle, 01116-1768.
Geraniums, hanggeraniums,
fuchsia's en vele soorten
perkplanten uit eigen kweke
rij. Kwekerij De Rijke, Zand
weg 22, Zierikzee. Tel. 01110-
3365.
Tomos aut., bwjr. 1980,
pr.n.o.t.k. Tel. 01115-1424.
Eén tafel bouwgrond 600
m2 voor vrijstaande woning
op unieke lokatie in Nieu-
werkerk. Inl.: na 19.00 uur.
Tel. 01114-2121.
Geraniums, hanggeraniums,
fuchsia's en vele soorten
perkplanten uit eigen kweke
rij. Kwekerij De Rijke, Zand
weg 22, Zierikzee. Tel. 01110-
3365.
Sluiting secretarie
en Gemeentewerken
In verband met een personeelsreis op
vrijdag 18 mei 1984 zal op die dag de
secretarie uitsluitend geopend zijn
voor zaken betreffende de Burgerlij
ke Stand.
De dienst Gemeentewerken zal deze
dag eveneens geheel gesloten zijn.
Commissievergadering
Commissie Onderwijs
Datum: dinsdag 22 mei 1984 om 16.30
uur.
Plaats: raadzaal van het stadhuis.
Agenda:
ontwikkelingen met betrekking
tot de vorming van een basis
school in de Raamstraat
huisvesting van de afdeling
praktische vorming van de Bea-
trixschool na 31 juli 1984
Bovengenoemde vergadering is voor
een ieder toegankelijk.
Met toestemming van de voorzitter
mag, voorafgaand aan elk agenda
punt, het aanwezige publiek het
woord voeren.
De toelichting op de agendapunten
ligt voor een ieder ter inzage op het
bureau voorlichting ter secretarie.
Weekmarkt
In verband met Hemelvaartsdag zal
de weekmarkt van donderdag 31 mei
aanstaande worden verplaatst naar
•WOENSDAG 30 MEI 1984.
Aanbieding velours-gordij-
nen, nu van 32,50 voor
26,95 p.m., bruin, beige,
rood. Laat deze kans niet
voorbij gaan. Duivelands
Meubelhuis BV., St. Joost-
dijk 56 en 66a, Oosterland en
Poststraat 8, Bruinisse.
Zaterdag 19 mei a.s. van 10.00 tot 15.00 uur op de
Vismarkt in de St. Domusstraat.
Hieraan werken o.a. mee:
TUINCENTRUM
Tuincentrum
BRUINISSE
Levis, Supercracks, Inter, Adidas,
Wrangler, Galop
Reeds vanaff 29,90
Vanaff 19,90
HAVENPLEIN 9 - ZIERIKZEE
24 uur-service,
transporten voor alle verzekeringen
Hogezoom 144 - Renesse
TELEFOON 01116-1692
DE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
EEN UNIEK STREEKBLAD IN NEDERLAND.
Dit is de kans om met forse kortingen van
leuke baby- en kleuter-artikelen te bemachtigen
Profiteer nu het kan van deze aantrekkelijke kortingen