4
5
De druk op het Havenplein zal wellicht enigszins afnemen door van de Noord-Havenpoort geen ingang maar een uit
gang van de binnenstad te maken. De rijrichting op de Scheepstimmerdijk dient tevens te worden omgedraaid, zodat
deze bochtige dijk niet meer als
(Vervolg van pagina 4)
Sint Domusstraat Nieuwe Bo--
gerdstraat of Sint Domusstraat
Karsteil met draaien op het Kraan-
plein.
De routes van het vrachtverkeer
naar en van Zeelandia zijn volgens
het V.C.P. echter ook mogelijk in om
gekeerde richting: ernaartoe via
Breedstraat of Nieuwe Bogerdstraat
en terug via Breedstraad of Ra-
vestraat.
Ook om cirkulatieredenen wordt
voorgesteld de rijrichting in Sint Do
musstraat (vanaf Nieuwe Bo
gerdstraat), Fonteine, Pieterse-
liestraat en Ravestraat om te draai
en. Hierdoor komt iets meer nadruk
te liggen op de Ravestraat als uit
gang, maar de verkeersdruk wordt,
aldus het V.C.P., slecht in beperkte
mate groter. Het nadeel voor de Ra
vestraat weegt volgens de planma
kers niet op tegen de voordelen voor
de Sint Domusstraat. (Een zelfde
konstatereing werd ook reeds ge
maakt door de Aktiegroep Haven
kwartier Zierikzee in het ver
keersplan ten behoeve van de Sint
Domusstraat en omliggend gebied.
Ook deze belangengroepering toont
zich daarin voorstander van het om
draaien van de rijrichting in de Sint
Domusstraat vanaf de Nieuwe Bo
gerdstraat, Fonteine, Pieterse-
liestraat en Ravestraat, Red.).
Teneinde de hinder in de Ra
vestraat te beperken, stelt het V.C.P.
voor het wegdek aldaar te verbete
ren.
De afwijzing van een doorbraak
Raamstraat, zal wellicht niemand
meer verrassen, na de vele kritische
kanttekeningen, die daar in het ver
leden reeds bij werden geplaatst.
Volgens het V.C.P. zou de doorbraak
Raamstraat geen wezenlijke verbete
ring voor het vrachtverkeer inhou
den. Bovendien achten de planma
kers het verlengen van de
Raamstraat ook niet passend in de
historische opzet van het stratenpa-
troon van Zierikzee.
Voor het laden en lossen van
vrachtauto's in een voetgangersge
bied wordt verwezen naar de
ochtenduren. In de zomer zal de tijd
daarvoor beperkter kunnen zijn dan
in de winter.
Autoverkeer
Ten aanzien van het normale auto
verkeer konstateert het V.C.P., dat
door het centrum nauwelijks door
gaand verkeer plaatsvindt. Cirkula-
tiemaatregelen om sluipverkeer te
gen te gaan worden dan ook niet
noodzakelijk geacht. Het autover
keer dat de binnenstad van Zierikzee
binnenrijdt zoekt in overgrote meer
derheid een parkeerplek voor korte
of langere tijd.
Gezien de beschikbare parkeer
ruimte in de nabijheid zal in de toe
komst, zoals reeds gezegd bij de
hoofdwegenstruktuur, nog meer na
druk moeten komen te liggen op de
Jannewekkendam als toegang tot het
centrum. De grotere verkeersdrukte
levert daar, volgens het V.C.P., ook
geen problemen op. De eerste verwij
zing naar een parkeerplaats dient te
volgen op de hoek van de Touwbaan,
verwijzend naar het parkeerterrein
Mosselboomgaard. De tweede ver
wijzing dient te komen even voorbij
't Vrije bij de aan te leggen inrit naar
het te vergroten parkeerterrein Ba
den Powellweg. Na die twee inritten
is waarschijnlijk minder dan de helft
van het inkomend verkeer over, me
nen de planmakers. Tussen beide in
ritten ligt 't Vrije. Als de huidige rij
richting gehandhaafd zou blijven zul
len bezoekers daar inrijden op zoek
naar parkeerruimte. Om het
woonstraatkarakter te handhaven,
wordt omkeren van het eenrichtings
verkeer voor auto's nodig geacht. Als
de school op de hoek Jannewekken-'t
Vrije wordt vervangen door nieuw
bouw (servicewoningen), dan kan
desgewenst de uitmonding van
't Vrije worden versmald.
Noordhavenpoort
De druk op het Havenplein dient
volgens het V.C.P. enigszins te wor
den verminderd. Dit zou zeer effek-
tief mogelijk zijn door de Noordha
venpoort geen ingang maar een uit
gang van de binnenstad te maken.
Anderzijds acht men het toch noodza
kelijk, dat het Havenplein redelijk
vlot bereikt moet kunnen worden.
De route via de Hoofdpoortstraat is
wel geschikt voor groot vrachtver
keer en verkeer naar en van Poort
ven NZ. en Z.Z., net navenpanc en net
Havenplein geldt een parkeerverbod
met het doel de historische gebouwen
beter te laten uitkomen. Langs de ge
vels wordt echter geparkeerd alsof er
geen parkeerverbod bestaat. Het
lijkt de planmakers goed om nog
eens na te gaan of een parkeerver
bod, dat zo massaal overtreden
wordt nog zinvol is om te laten
bestaan.
Het parkeren in de binnenstad van
Zierikzee is kosteloos. Het vragen
van parkeergeld wordt strijdig ge
zien met het gastheerschap dat voor
bezoekers wordt gevoeld. Het V.C.P.
kan zich deze gedachtengang voor
stellen. Mocht er in de toekomst toch
belangstelling komen voor betaald
parkeren, dan komt het centrale deel
van de binnenstad, het Havenplein,
hiervoor het eerst in aanmerking.
De enige oplossing, die gekombi-
neerd kan worden met funkties als
markt en kermis is een parkeerauto-
maat-met-kaartjesafgifte. Hierbij
moet echter worden bedacht dat deze
ergens op het Havenplein moet wor
den opgesteld dat enige meter daar
boven een lichtbak komt te hangen
met goed zichtbaar de tekst: „par
keerautomaat" en dat aan de par
keerplaatsborden een onderbord
moet worden gehangen dat wijst op
de noodzaak van betalen. Zo'n licht
bak tussen de historische gevels
dient, volgens het V.C.P. niet de
voorkeur te hebben.
Zeker voorlopig ligt het handha
ven van de blauwe zone voor de
hand. Als gevolg van uitbreiding van
het voetgangersgebied, wijziging re
routes en de „automatische" par
keerverboden in smalle straten kan
de huidige zone, volgens het V.C.P.,
aanmerkelijk kleiner worden: alleen
Havenplein, Mol, Schuithaven,
Melkmarkt, Beddeweeg en een klein
stukje Verrenieuwstraat blijven
over.
nen iviosseiDOomgaara en oaaen x-o-
wellweg rechtstreeks vanaf het Jan-
newekken kunnen worden bereikt, is
te verwachten dat de druk op de Ho
ge Molenstraat wat zal afnemen. De
vraag is, naar de mening van de plan
makers, of dat nog moet worden be
vorderd door eenrichtingsverkeer of
niet. In het V.C.P. gaat de voorkeur
uit naar alleen eenrichtingverkeer
tussen Lange Nobelstraat en Baden
Powellweg in oostelijke richting. De
rest van de straat kan dan tweerich
ting verkeer houden.
Om de Hem geen verkeersfunktie
te laten krijgen als terugrichting
vanuit de Lange Nobelstraat en in
verband met manoeuvreermogelijk
heden voor vrachtauto's moet ook de
rijrichting, in de Hem, aldus het
plan, worden omgedraaid. Vracht
wagens vanuit de Hoge Molenstraat
kunnen via de Basterstraat weer de
„buitenwereld" bereiken.
(De voorstellen, die in het V.C.P.
worden gedaan ten aanzien van de
Lange Nobelstraat en omgeving, zijn
vrijwel identiek aan de plannen, die
de ondernemers in deze straat vorig
jaar lanceerden in een door henzelf
opgesteld plan. Dat plan was er in de
eerste plaats op gericht de Lange No
belstraat te wijzigen van een uitvals-
route tot en naar het centrum toelei-
dende weg, waardoor de winkelfunk-
tie van deze straat wellicht zou wor
den vergroot, Red.).
Om de druk op de Hoofd
poortstraat niet nodeloos te vergro
ten, acht het V.C.P. een route van de
Weststraat naar het Havenplein ge
wenst. Door uitbreiding van het
voetgangersgebied is de route Post-
straat-Appelmarkt daarvoor niet
meer bruikbaar. In de Mol is de rij
richting al omgedraaid vanwege de
verbinding Jannewekken-Haven-
plein. Logisch gevolg is dan ook het
omdraaien van de richting op de rou
te Klokstraat-Beddeweeg-Melk-
markt. Op de hoek Melkmarkt-
Schuithaven is het uitzicht slecht. In
verband met het voorkomen van on
gevallen acht het V.C.P. het nodig
om verkeer vanaf de Melkmarkt ver
plicht te laten stappen. In verband
met de langzaam toenemende ver
keersdruk en het aantal ongevallen,
wordt verder aanbevolen de Nieuwe
Bogerdstraat eenrichtingsverkeer
voor motorvoertuigen te geven in
noordelijke richting. De tegenrich-
ting wordt verzorgd door de Lange
Het parkeergedrag duidt, aldus het
V.C.P., enerzijds op een geringe kon-
trole, anderzijds op een vrij alge
meen gevoel dat gemakkelijk op
meer plaatsen kan worden gepar
keerd dan nu is toegestaan. Dat al
leen aan de rechter zijde mag worden
geparkeerd, lijkt geheel onbekend;
er zijn zelfs straten (bijvoorbeeld Ra
vestraat) waar alle parkeerders in
overtreding staan. Dit alles volgens
de konklusies in het V.C.P.
Maatregelen
Ter verbetering van deze situatie
worden enkele maatregelen voor
gesteld:
a)Het aanschrijven van bewoners in
straten waarin auto's slechts in één
richting mogen rijden. In de brief
moet vermeld worden, dat uitslui
tend aan de rechterzijde mag wor
den geparkeerd, dat de eventuele
bestaande verboden die aan de lin
kerzijde van de rijrichting staan,
verwijderd zullen worden en dat,
na een gewennings- en waarschu
wingsperiode, tegen foutparkeer-
ders zal worden opgetreden. (Het
alom bekende probleem van het
overbezette politie-apparaat laat
het V.C.P. in dit verband buiten
beschouwing, Red.).
b)Het aanschrijven van bewoners in
straten met een rijbaanbreedte van
minder dan 5 meter. In de brief
moet worden vermeld, dat alleen
maar geparkeerd mag worden op
zodanige wijze, dat de passeer-
ruimte minimaal 2,75 meter be
draagt.
Gewezen kan worden op het gevaar
dat een geringere passeerbreedte met
zich meebrengt, bijvoorbeeld voor
doorgang van de brandweerauto.
Overtreders zullen er, volgens het
advies van het V.C.P., rekening mee
moeten houden dat hun auto kan
worden weggesleept. Dit alles geldt -
voor alle duidelijkheid -niet alleen in
straten met een parkeer- of stopver-
bod, maar ook in smalle staten
waarin in het geheel geen verboden
zijn.
c) Het verwijderen van alle' parkeer
en stopverboden in straten waarin
Om het woonstraatkarakter in 't Vrije te handhaven, wordt omkeren van het
eenrichtingsverkeer voor auto's nodig geacht. Als de oude L.T.S. wordt ver
vangen door de bouw van servicewoningen, kan desgewenst de uitmonding
van 't Vrije worden versmald.
V.C.P., die velen wellicht niet onbe
kend zal zijn, is het feit, dat in Zie
rikzee sprake is van een „parkeer-
chaos" en dat in de strijd daar tegen
betere wapens nodig zijn, dan die
thans worden gebruikt.
Gekonstateerd wordt, dat in vele
straten parkeerverbodsborden
staan, gele strepen worden minder
toegepast en stopverboden komen
maar weinig voor. In straten waar
auto's aan één kant niet in mogen rij
den worden ook parkeerverboden
aan beide zijden toegepast, terwijl
dan wettelijk toch maar aan één zijde
van de weg mag worden geparkeerd.
Op diverse plekken staat zowel een
parkeerverbodsbord als een gele
streep.
Het aantal overtreders van par
keerverboden is overdag groot en 's
nachts aanzienlijk. Bij de blauwe zo
ne in het hart van de binnenstad,
bleek bij kontrole op een koude
maartmiddag bijna de helft van de
auto's geen parkeerschijf achter de
voorruit te hebben.
auto's slechts in één richting mo
gen rijden, voor de linkerzijde van
de rijrichting van de auto's.
d)Het verwijderen van alle parkeer
en stopverboden in straten met een
rijbaanbreédte van minder dan
4,50 meter.
e)Het zoveel mogelijk verwijderen
van de overblijvende parkeerver
boden als naast geparkeerde auto's
nog een rijruimte van tenminste
2,75 meter beschikbaar is.
f) Het zo nodig wat uitbreiden van
gele strepen op hoeken waar gere
geld groot verkeer langs komt ten
behoeve van manoeuvreerruimte.
g)Het vaker gebruiken van de moge
lijkheden die de wegsleepregeling
biedt. Naar de verwachting van hot
V.C.P. zal op deze wijze circa 40%
van de parkeerverbodsborden in
de binnenstad worden verwijderd.
Zinvol?
Langs de gevels van de Oude Ha-
ZIERIKZEE
Medezeqgenschapraad
geïnstalleerd
In de „Theo Thijssenschool" is
maandagavond 14 mei de definitieve
medezeggenschapraad „Theo
Thijssen/Woelwaters" geïnstalleerd.
Vooruitlopend op de basisschool was
men in oktober '83 al overgegaan tot
het instellen van een gezamenlijke
ouderraad van kleuterschool en lage
re school. Nadat op 2 mei verkeizin-
gen plaatsvonden, werd op 14 mei de
gezamenlijke medezeggenschapraad
van beide scholen een feit. Voortaan
zal dus gesproken worden van mede
zeggenschapraad „Theo Thijssen/-
Woelwaters".
De raad bestaat uit 6 leden t.w.: de
dames K. Kroesbeek-Dokter, J. W.
Simmers-Verton en W. E. Ouwer-
kerk-de Vries namens de ouders. Na
mens het personeel hebben de dames
J. Groenendijk-Hartman, P. J. A.
Schell en de heer J. I. Goedhart zit
ting de raad. In totaal werden 95
stembiljetten ingeleverd waarvan 2
ongeldig.
Astma-kollekte
Vorige week werd in Zierikzee de
kollekte gehouden ten bate van het
astma-fonds. De opbrengst daarvan
bedraagt 4.598,60. Alle gevers en
geefsters, alsmede de kollektanten,
worden hartelijk dank gezegd.
Middagje uit U.V.V.
Met ruim 80 personen, bezoekers
van beide bejaarden sociëteiten en
U.V.V.-medewerksters, vertrokken
maandagmiddag twee bussen van de
Fa. Van Oeveren met aan het stuur
de heren Manni en Hage. Genietend
van het mooie weer en het frisse
groen ging het via Hellegatsplein het
mooie Brabant in, richting Drimme-
len en Made met als doel een rond
vaart door de „Biesbosch".
Op de rondvaartboot de „Zilver
meeuw" werd koffie met gebak ge
bruikt. Tijdens de twee uur durende
vaart werd uitleg gegeven van het
geen onderweg was te zien. De terug
tocht ging over Geertruidenberg en
de chauffeurs gaven onderweg veel
informatie wat erg werd gewaar
deerd. Er was zelfs nog een ooie
vaarsnest te zien.
Om 6 uur arriveerde het gezelschap
in het ontmoetingscentrum waar de
koffie met broodjes al klaar stonden.
Na een gezellige maaltijd en een slot
woord van de voorzitster, mevr. v. d.
Linde-Florusse, ging iedereen vol
daan huiswaarts.
Commissie onderwijs
De commissie onderwijs van de ge
meente Zierikzee vergadert op dins
dag 22 mei in de raadzaal van het
stadhuis. De vergadering begint om
16.30 uur.
Op de agenda staat onder andere de
ontwikkelingen met betrekking tot
de vorming van een basisschool in de
Raamstraat. Ook zal/e huisvesting
van de afdeling Praktische Vorming
van de Beatrixschool aan de orde ko
men. Over beide onderwerpen zullen
de leden van de commissie worden
geïnformeerd.
Doorgereden na aanrijding
De auto van J. v.d. M. uit Zierik
zee, die geparkeerd stond op de Vis-
sersdijk werd in de nacht van 15 op
16 mei waarschijnlijk (gezien de gro
te schade) door een vrachtwagen aan
gereden, zonder dat de chauffeur zijn
identiteit bekend maakte.
HAAMSTEDE
Gezinsdienst
In de Hervormde kerk van
Haamstede zal op zondag 20 mei een
Gezinsdienst worden gehouden, die
om 10.00 uur begint.
Deze dienst, waarin de plaatselijke
predikant ds. O. C. Kerssen zal voor
gaan, zal worden gehouden in de Zo-
merkerk. Het thema van de dienst is
„Niet zien - toch geloven". Medewer
king zal worden verleend door de
Zondagsschool en de Jeugdclub, en
het Nederlands Hervormd Kerkkoor
„Dreischor" onder leiding van de
heer J. Knuist. Na de dienst is er ge
legenheid om een kopje koffie te
drinken in de winterkerk.
RENESSE
Seizoenweekmarkt
Woendsdagmorgen werd op de
Kromme Reke te Renesse weer de
eerste seizoenweekmarkt gehouden.
Echt druk was het nog niet, en voor
tien uur was het zelfs uitgesproken
stil, maar daarna bood de markt toch
weer gezellig sfeer, hetgeen nog werd
verstrekt door de aanwezigheid van
een draaiorgel. Tot en met 5 septem
ber zal weer iedere woensdagochtend
van 8 tot 1 uur markt zijn in Renesse.
SEROOSKERK
Bekeuringen afslaand verkeer
Op de Serooskerkseweg/Stolpweg
heeft de rijkspolitie groep Schou-
wen-Duiveland woensdag ochtend
tussen 6.30 en 7.30 uur een verkeers-
kontrole uitgevoerd waarbij speciaal
werd gelet op het tijdens dit tijdstip
verboden afslaand verkeer. Sommi
ge automobilisten leren het nooit ne
gen processen-verbaal werden uitge
schreven.
zal vinden in het Tonnemagazijn te
Brouwershaven. Vertoond wordt de
film die ter gelegenheid van het vijf
tigjarig bestaan van de Rotterdamse
Tramweg Maatschappij (RTM) in de
jaren twintig gemaakt werd. Op de
film is onder meer de stoomtram, die
destijds over Schouwen-Duiveland
reed, te zien.
Na de 90 minuten durende film, zal
de onlangs opgerichte toneelafdeling
van de Roode Lelie voor de eerste
maal voor het voetlicht treden met
de opvoering van de één-akter „aard
beien met slagroom". Een toneelstuk
dat gaat over twee oude vrijsters, die
op slinkse wijze trachten dg voorko
men dat ze successierechten moeten
betalen over de erfenis van hun over
leden vader. De film- en toneelavond
begint om 20.00 uur en iedereen is
welkom. Kinderen en donateurs te
gen een gereduceerde prijs.
Kantklossen
in de St-Nicolaaskerk
In het kader van de hobby
tentoonstelling die momenteel op in
itiatief van de kulturele stichting De
Roode Lelie in de St-Nicolaaskerk te
Brouwershaven plaatsvindt, wordt
zaterdag 19 mei het thema kantklos
sen als vrijetijdsbesteding speciaal
belicht. Mevrouw Groene weg uit
Zonnemaire zal vanaf 13.30 uur laten
zien hoe het kantklossen in zijn werk
gaat.
Spelmiddag voor ouderen
Met het doel voor ogen om de oude
ren in Brouwershaven op een ont
spannende wijze gelegenheid tot be
weging te bieden, organiseert de
A.N.B.O. (Algemene Nederlandse
Bond voor Ouderen) afdeling Brou
wershaven voor de laatste maal in
het winterseizoen een spelmiddag
voor ouderen in het Verenigingsge
bouw. Zowel leden als niet-leden zijn
welkom op dindsdag 22 mei om 14.30
uur.
Wandeltocht Rode Kruis
Het Nederlandse Rode Kruis afde
ling Brouwershaven heeft voor zater
dag 19 mei een wandeltocht georgani
seerd voor alle wandelsportliefheb
bers. Men kan kiezen uit de afstan
den acht of vijftien kilometer die ge
lopen worden vanaf café „De drie
schapen", Ring 4 te Dreischor. Het
sportieve evenement, waaraan iede
re deelnemer die de tocht binnen de
gestelde tijd volbrengt een herinne
ringsmedaille aan over kan houden,
begint om 14.00 uur. Opgave door
storting van 3,- op giro 463385 ten
name van de penningmeester van het
Nederlandse Rode Kruis afdeling
Brouwershaven, met vermeiing:
wandeltocht. Men kan ook bellen
naar de telefoonnummers 01119-1395
of (01112)-1374 1245 en 1239.
ZONNEMAIRE
Openingskoncert
Nut en Uitspanning
Vrijdag 18 mei begint het zomersei
zoen 1984 voor de harmonievereni
ging „Nut en Uitspanning" te Zonne
maire met het openingskoncert.
Daar men niet de beschikkking
heeft over de mobiele tent van de ge
meente, wordt vrijdag avond pas
beslist over de plaats van handeling
van het koncert. Bij goede weers
omstandigheden wordt het koncert
gehouden op het schoolplein aan de I.
M. v.d. Bijlstraat. Mocht het weer dit
niet toelaten, dan zal men uitwijken
naar het dorpshuis, eveneens aan de
I. M. v.d. Bijlstraat. Onderleiding
van dirigent E. A. de Looff zal een
licht populair programma worden af
gewerkt. Het koncert begint om 19.30
Opbrengst kollekte Astmafonds
De vorige week in Zonnemaire ge
houden kollekte ten bate van het ast
mafonds heeft 322,55 opgebracht.
Alle gevers en geefsters, alsmede de
kollektanten worden hartelijk be
dankt.
NIEUWERKERK
Verkoping
De Vrouwenvereniging „Debora"
van de Gereformeerde Gemeente te
Nieuwerkerk houdt op dinsdag 22
mei een verkoping van de gemaakte
goederen. De verkoping wordt ge
houden in gebouw Salem; de ope
ningstijden zijn van 14.30 tot 17.00
uur en van 19.00 tot 21.00 uur. Tevens
is een boekenstand aanwezig en eens
tand met L.P.'s en cassette's.
Aanhangwagen gestolen
Naar eerst nu bekend werd is in de
afgelopen drie weken de aanhangwa
gen ontvreemd van L. M. V. die het
voertuig tijdelijk gestald had op een
parkeerterrein. De wagen meet één
bij twee meter.
OOSTERLAND
Brommer gestolen
J. v.d. H. uit Oosterland meldde
woensdag de diefstal van zijn brom
mer die gestald stond in de fiet
senstalling van de Rijks scholenge
meenschap te Zierikzee. De brom
mer, een Zündapp, draagt het verze
keringsplaatje JLR-414.
BRUINISSE
BROUWERSHAVEN
Film en toneel
Op zaterdag 19 mei organiseert de
kulturele stichting De Roode Lelie
een film- en toneelavond die plaats
Vlaggen gestolen
In de periode van 14 tot en met 16 mei
zijn bij jachthaven Aquadelta een ze
vental vlaggen van het rekreatiebe-
drijf gesloten. De dader(s) bleven on
bekend.
route gebruikt zal kunnen worden.
ambacht, maar ook vanaf het Janne-
wekken is een route nodig, na de ver
wijzing naar de parkeerterreinen.
Zo'n route acht het V.C.P. mogelijk
via Lange Nobelstraat-Schuithaven-
Mol, zodat ook voor deze straten een
omkering van de rijrichting gewenst
wordt geacht.
Als de beide grote parkeerterrei
nen Mosselboomgaard en Baden Po
wellweg rechtstreeks vanaf het Jan-
newekken kunnen worden bereikt, is
te verwachten dat de druk op de Ho
ge Molenstraat wat zal afnemen. De
vraag is, naar de mening van de plan
makers, of dat nog moet worden be
vorderd door eenrichtingsverkeer of
niet. In het V.C.P. gaat de voorkeur
uit naar alleen eenrichtingverkeer
tussen Lange Nobelstraat en Baden
Powellweg in oostelijke richting. De
rest van de straat kan dan tweerich
ting verkeer houden.
Om de Hem geen verkeersfunktie
te laten krijgen als terugrichting
vanuit de Lange Nobelstraat en in
verband met manoeuvreermogelijk
heden voor vrachtauto's moet ook de
rijrichting, in de Hem, aldus het
plan, worden omgedraaid. Vracht
wagens vanuit de Hoge Molenstraat
kunnen via de Basterstraat weer de
„buitenwereld" bereiken.
(De voorstellen, die in het V.C.P.
worden gedaan ten aanzien van de
Lange Nobelstraat en omgeving, zijn
vrijwel identiek aan de plannen, die
de ondernemers in deze straat vorig
jaar lanceerden in een door henzelf
opgesteld plan. Dat plan was er in de
eerste plaats op gericht de Lange No
belstraat te wijzigen van een uitvals-
route tot en naar het centrum toelei-
dende weg, waardoor de winkelfunk-
tie van deze straat wellicht zou wor
den vergroot, Red.).
Om de druk op de Hoofd
poortstraat niet nodeloos te vergro
ten, acht het V.C.P. een route van de
Weststraat naar het Havenplein ge
wenst. Door uitbreiding van het
voetgangersgebied is de route Post-
straat-Appelmarkt daarvoor niet
meer bruikbaar. In de Mol is de rij
richting al omgedraaid vanwege de
verbinding Jannewekken-Haven-
plein. Logisch gevolg is dan ook het
omdraaien van de richting op de rou
te Klokstraat-Beddeweeg-Melk-
markt. Op de hoek Melkmarkt-
Schuithaven is het uitzicht slecht. In
verband met het voorkomen van on
gevallen acht het V.C.P. het nodig
om verkeer vanaf de Melkmarkt ver
plicht te laten stappen. In verband
met de langzaam toenemende ver
keersdruk en het aantal ongevallen,
wordt verder aanbevolen de Nieuwe
Bogerdstraat eenrichtingsverkeer
voor motorvoertuigen te geven in
noordelijke richting. De tegenrich-
ting wordt verzorgd door de Lange
St. Janstraat en de Zevenhuisstraat
(eenrichtingverkeer instellen). In dit
hoofdstuk wordt verder nog inge
gaan op de noodzaak van aanpassing
van de ANWB-borden „doorgaand
verkeer".
Parkeren
Belangrijke konklusie in het
Ten behoeve van een betere cirkulatie en een mogelijk betere bereikbaarheid
van Zeelandia voor het vrachtverkeer, stelt het V.C.P. voor de rijrichting in
de Sint Domusstraat vanaf de Nieuwe Boogerdstraat om te draaien.
4