Bour ir Ui voor betere verkeerssituatie binnenstad van Zierikzee K f 4 - v-:":- V- >,1:9. ZIERIKZEE - Historisch stadsgezicht en verkeer zijn twee grootheden, die elkaar slecht verdragenEen ge géven waar men in Zierikzee dagelijks mee wordt gekonfrontéerd. Kenmerkend voor Zierikzee is de relatief grote bin nenstad met een goed bewaard gebleven middeleeuws stratenpatroon en vele monumenten. Plannen voor ingrijpende doorbraken, zoals verlenging Raamstraat en verbrede verkeersroute Jannewekken Zevengetijstraat werden aangedragen in een verkeersplan uit 1971. Het verkeers plan 1971 wérd slechts voor een klein gedeelte uitgevoerd, daar van diverse zijden zeer skeptisch werd aangekeken tegen de grote doorbraken. Bezwaren te gen de doorbraak Raamstraat werden vorig jaar ook aangedragen vanuit de bevolking tijdens een hoorzitting betreffende het bestemmingsplan Bin nenstad Zuid-West, Vooral in het recente verleden ontstonden van partiku- liere zijde initiatieven tot het opstellen van (beperkte) verkeersplannen, hoofdzakelijk gericht op de voor de betrokken groepering belangrijkste problemen. Zo lanceerde de Aktiegroep Havenkwartier een verkeersplan ten behoeve van een betere verkeerssituatie en -veiligheid in de Sint Do- musstraat en omliggend gebied; zo maakten de ondernemers in de Lange Nobelstraai. een plan ter verbetering van de verkeerssituatie aldaar en stel de een adviesburo van het K.IS.O.V. in opdracht van de Zierikzeesche On- dernemers Centrale een rapport samen met voorstellen ter verbetering van de verkeerssituatie voornamelijk voor het winkelend publiek. Het Zierikzee- se gemeentebestuur achtte éind vórig jaar de tijd rijp de totale verkeers situatie in de binnenstad en de omliggende toegangswegen in een geheel nieuw onderzoek samen te Vatten. Op verzoek-van het kollege van b. en w. heeft het Bureau Goudappel Coffeng b.v. een"zogenaamde Ver keerscirkula- tieplan (V.C.P.)gemaakt voor Zierikzee, dat thans in konsept gereed is. Een V.C.P. is een gemeentelijk beleidsplan, waarin de hoofdlijnen van plannen en wensen op ver.ke.erge.bied ih samenhang met elkaar worden bekeken. Voor het gemeentebestuur haar beleid op grond van de bouwstenen aan gedragen in hel V.C.P., zal afstemmen, wordt van diverse zijden advies in gewonnen. Ook dé nauwst betrokkenen: de bevolking van Zierikzee, krijgt de gelegenheid haar zegje te doen over dé thans voorgestelde plannen. Die mogelijkheid wordt namelijk geboden door middel van een hoorzitting op maandagavond 4 juni in de Vierschaar van het stadhuis, aanvang 19.30 uur. de rotonde, lijkt het gewenst vorm en indelingsmogelijkheden van het par keerterrein uit te buiten. Een uitbrei ding van 35 naar 50 a 55 auto's op vrijwel dezelfde hoeveelheid vier kante meters wordt mogelijk geacht. Voetgangers In het hoofdstuk „Voetgangers" wordt gekonstateerd, dat in enkele straten de voetgangers zo talrijk zijn, dat ae aanwezigheid van auto's hin derlijk is. Een opsomming wordt ge- zomer en een in tijd beperkter gebied in de winter. Het lijkt ongewenst in het voetgan gersgebied afwijkende bestrating toe te passen. Alleen een markering van de in- en uitgangen, bijvoorbeeld door half verlaagde trottoirbanden of inritpanden met de bijbehorende borden, is, volgens het plan, voldoen de. Het is zeker ongewenst hier sier bestrating of dergelijke toe te pas sen, dit past geheel niet in het karak ter van de binnenstad, vindt het V.C.P. Als goede plaatsen voor dergelijke koncentraties worden genoemd: Vrij- poortje, Havenplein Appelmarkt, Poststraat tussen Witte Eyestraat en Korte St. Janstraat, Mol en Schuit haven. Verder wordt de mogelijkheid ge opperd, dat bijvoorbeeld de eigenaar van een pakhuis of van een op te hef fen winkel de ruimte beschikbaar stelt voor het overdekt stallen van fietsen. In theorie is het mogelijk om door De Jannewekkendam dient de belangrijkste toegangsroute naar het centrum te worden. De grotere verkeersdrukte zal daar, volgens het V.C.P., geen problemen opleveren. Het. Bureau Goudappel Coffeng- b.v. wijdt in het V.C.P. aparte hoofdstukken aan hoofdwegenstruktuur, opinbaar yeryoer, voétgahgersrfietsers, verkeersveilig heid, vrachtauto's, personenauto's, parkeren en omge vingsverbetering. In elk hoofdstuk wordt ingegaan op de knelpunten en worden suggesties aangedragen ter mogelijke verbetering van de huidige situatie. In het laatste hoofdstuk van het V.C.P, wordt een samenvat ting gegeven van dè belangrijkste- voorgestelde ver keersmaatregelen, Tén -aanzién van de hoof'dWe- Noordhavenpoort derhalve als _uit- genstruktUür .rond Zierikzee oh-- - gangsroute gaan dienen en zou-het dersteunt het,V.C:P.-dé planner! van rijkswaterstaat" de rotonde te ver- -vangen door één normaal kruispüht met verkeerslichten. De ver keerstechnische oplossing* hiervoor', is wei Jéreed, maar-er is nog geen-fi nanciële- overeenstemming.- tussen i- rijk, provincie en-gemeente, V De route Trambaan SasV Calahd- weg Schuürbeque Baeyëstraatyoor - het verkeer uit Rottéraam .eh Goes acht het V;C.P. ongewenst, aaögeiién deze vrijwel recht dóór Malta loöpt," een woongebied uitr.de vijftiger eri begin zestiger jaren. Dit.leidt tot ëen voorstel om de-bewegwijzertje routes- als volgt te veranderen: vanaf -Rotterdam naar-^de,-bin nenstad; Rijksweg-Grachtwég- Jannewekkendam-, - 4j/ vanaf Goes naar de binnenstad: Provinciale Weg-Rijksweg, Grachtweg, Jannewekkendam; bij aansluiting Provinciale Wég- Julianastraat alleen de Julia- nastraat inwijzen vóór Zierikzee-Industriegebeid; bussen voor de binnenstad blij ven verwezen naar de Laan Van St. Hilaire; de route Trambaan /-. Sas Ca- landweg Schuurbequer Boey- estraat krijgt geen bewegwijze ring méér. Scheepsiimmerdijk Een apart próbjeem vórmt, vólgens het- V.C.P., de .ScheepStimmerdijk. Bekenden wéten dat deze weg de kortste route vormt vanuit de rich tingen Rotterdam en Goes naar het Havenplëin. De rijsnelheid op deze oude dijk was dusdanig hoog, dflt er borden „adviessnelheid 30 km/üvir" werden geplaatst. De opsteller van hét V.C.P. achten het beter déze bochtige route, bijvoorbeeld door omdraaien van het eenrichtingver keer, voor auto's buiten de sluipmo- gelijkhedêh te houden. Vanwege het uitzicht is het gewenst om verkeer óp de Scheépstimmerdijk komend bij het kruispunt met Calandweg J Sas verplicht te laten stoppén. In relatie met dit voorstel zou de route door de verkeer niet meer dóór de Noordha venpoort de binnenstad inkomen. Ten aanzien van het openbaar ver voer wordt opgemerkt, dat de Z. W.N.- bus eigenlijk, de binnenstad zon moe ten aandoen, maar dat de reële-inóge.- lijkheden daartoe onttoekeh. Alleeh de buurtbus heeft, zoals bekend een halte bij de Beurs. De behoefte aan een verbinding tussen busstation en binnenstad is echter wel een gege ven. Het V.C.P. lanceert derhalve een plan, dat - uiteraard - op ander nivo nader uitgewerkt zou kunnen wor den. Voorgesteld wordt een kleine, korte bus met circa 25 zitplaatsen elk uur een verbinding te laten onder houden tussen busstation en cen trum. Dit zou gekombineerd kunnen wor den met een korte stadrondrit-met- uitleg (20 a 25 minuten) in toeristi sche sfeer, waarvoor een speciaal ta rief moet worden betaald. In dit ver band wordt ook de mogelijkheid van sponsors genoemd, bijvoorbeeld V.V.V. of het Zierikzeese bedrijfsle ven. Verder wordt gewezen op de niet zo gunstige ligging van het huidige Z.W.N. parkeerterrein. In samen- hang mét de te wijzigen situatie op geven van de diverse vormen voet gangersstraten, die Zierikzee thans kent. Wil een voetgangersgebied sukses hebben, dan moet, volgens het V.C.P., aan een aantal eisen worden voldaan: er moet sprake zijn van een vrij wel aaneengesloten winkel front; de nadruk van de verkoop moet meer liggen op de „winkelen" dan op de „boodschappen doen": de melkboer, slager en kruidenier gedijen in een voet gangersgebied minder goed om dat de konsument voor deze za ken bij wijze van spreken naar binnen wil rijden zonder loopafstanden; in het gebied moeten voldoende voetgangers te zien zijn, ook in de stillere perioden. Ten aanzien van Zierikzee geldt het probleem, dat er een groot verschil is tussen de drukte in de zomer en in de winter. Voor een suksesrijk voetgan gersgebied zijn er, volgens het V.C.P. nogal wat voetgangers nodig. In de zomer zijn die in voldoende mate aanwezig op maandag tot en met za terdag van circa 10.30 uur tot circa 18.30 uur en op de koopavonden. In de winter zijn er op de werkdagen 's middags net genoeg, evenals op de markt-ochtenden en de koop avonden. Voorgesteld wordt: een langduriger voetgangersgebied in de Loopstraten a j Vanaf het Jannewekken zal, volgens het V.C.P., een route naar het Havenplein gekreëerd dienen te worden. Zo'n route acht het V.C.P. mogelijk via Lange Nobelstraat, Schuithaven en de Mol. In deze straten zal de rijrichting dan omge draaid dienen te worden. De wens van de winkeliers aan de Mol hier een zogenaamd winkelerf te realiseren, wordt in het V.C.P. wel gesignaleerd, maar niet als voorstel aangedragen. Als oplossingen voor de huidige knelpunten worden aangedragen: het cirkulatieplan voor rijver- keer wordt zodanig gewijzigd dat de Appelmarkt niet meer als verkeersstraat nodig is; de „ingang" van het voetgan gersgebied komt te liggen aan het Havenplein, door het wijzi gen van het voetpad op de kap van het Havenplein tussen Mol en Appelmarkt wordt een echte inrit gekreëerd, die benadrukt dat daar normaal niet wordt ge reden. het voetgangersgebied omvat de Appelmarkt, Dam, Korte St. Janstraat en de Poststraat tus sen Dam en Witte Eyestraat. het gebied wordt niet aangeduid met inrijverboden, zoals nu, maar door voetpaden, waarbij door middel van onderborden is aangegeven op welke uren gela den en gelost kan worden. In het V.C.P. wordt verder gewe zen op het feit, dat de winkeliers op de Melkmarkt in grote meerderheid niet voelen voor een voetgangersge bied in hun straat. Door de ligging van de winkels aan één zijde en het bredere profiel dan in de andere stra ten, wordt ook het nut van de Mol als voetgangersgebied twijfelachtig; de winkeliers hier staan een winkelerf voor. (Zoals omschreven in het ge noemde K.N.O.V.-verkeersplan, maar waar in het V.C.P. verder niet over wordt gerept, Red.). Ten aanzien van de looproute Weststraat kiest het V.C.P. voor om leiding achter de Varreput langs. Ge zien de bebouwing aan de noordzijde van Kerkhof ZZ en de Poststraat wordt het heel goed mogelijk geacht om de voetgangers langs de kerk en de toren te leiden. Hiervoor is een opening nodig in de muur ter hoogte van de oostzijde van de Varreput. Te vens wordt het gewenst geacht om de doorgang aan de westzijde van de Varreput te sluiten voor rijverkeer, met uitzondering van verkeer naar én van de poort van de boerderij op de hoek. Fietsers Ingrijpende wijzigingen voor de fietsers worden in het V.C.P. niet voorgesteld. Door het enigszins uit breiden van het voetgangersgebied zullen de fietsers (en ook de brom fietsers, die precies dezelfde moge lijkheden hebben als de fietsers) iets minder vrijheid krijgen, maar verder zal er weinig veranderen. Als probleem wordt aangemerkt het stallen van fietsen in de bin nenstad. Op dit moment worden, be halve op de stoepen tegen de winkel puien, veel fietsen geplaatst in de Beurs en in het Vrijpoortje. Voor gesteld wordt op diverse plaatsen na bij het begin van het voetgangersge bied fietsklemmen te plaatsen, die - naar verwacht mag worden - langza merhand gebruikt zullen gaan wor den, waardoor het aantal fietsen te gen de puien heel langzaal wat zal verminderen. middel van verkeersborden fietsers meer mogelijkheden te geven dan bromfietsers. De opstellers van het V.C.P. zijn echter van mening, dat het effekt in geen enkele verhouding staat tot de noodzakelijke inspan ning. Zij vinden dan ook dat de hui dige situatie (waar fietsers mag rij den, mag ook de bromfietsers rijden) gehandhaafd dient te worden. Ongevallen-analyse Ten behoeve van maatregelen ter verbetering van de verkeersveilig heid in de binnenstad werd een ana lyse gemaakt van de ongevallen in de binnenstad over de jaren 1980, 1981 en 1982. De konklusies, die uit deze ongevallenanalyse naar voren ko men zijn: de druk op het Havenplein is groot en dat uit zich in allerlei ongevallen die vooral met het parkeren te maken hebben. Het aantal ongevallen daar (24) is veel groter dan bijvoorbeeld op de Balie (7), Mosselboomgaard (3) en Baden Powellweg (0), maar het aantal verkeersbewe gingen is er uiteraard ook veel groter. Volgens het V.C.P. is het gewenst die druk wat te laten afnemen en andere parkeerter reinen duidelijk meer in de be langstelling te brengen, ook voor kort parkeren; bij elke aanpassing in de ver- keerscirkulatie moet, volgens het plan, nauwlettend worden gekeken naar mogelijkheden voor grote voertuigen en naar uitzichtmogelijkheden; het parkeren op het Havenplein en de Oude Haven moet worden aangepast; onder een hoek van 45° met de rijbaan wordt gepar keerd. Deze vorm van parkeren vraagt, volgens de deskundigen, nogal wat ruimte. Het aantal parkeerplaatsen zou, volgens hen, kunnen worden vergroot met circa 35% door haaks te par keren in plaats van onder een hoek van 45°. verkeer op Kraanplein en Oude Haven moet beter worden ge waarschuwd voor tegenliggers; de Nieuwe Bogerdstraat is tus sen Nieuwe Haven en het par keerterrein niet meer geschikt voor tweerichtingverkeer met auto's. Vrachtverkeer In het nauwe stratenpatroon van de binnenstad vormen grote vracht auto's een probleem. Het V.C.P. wijdt dan ook een apart hoofdstuk aan deze vrachtautoproblematiek. Het bedrijf Zeelandia neemt in deze een aparte plaats in. De vestiging wordt bezocht door een relatief groot aantal kleinere vrachtwagens en een beperkt aantal grote tot zeer grote. Eén maal per week komt een vrachtwagen die al leen heen en terug kan via Rave- straat-Pieterseliestraat; deze heeft ontheffing om tegen het eenrich tingsverkeer voor auto's in te rijden. De kleinere vrachtwagens rijden doorgaans weg via Bagijnestraat Breedstraat Hoofdpoortstraat of Vervolg pag. 5

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 4