Bour
ir Ui
voor betere verkeerssituatie
binnenstad van Zierikzee
K f
4
-
v-:":- V- >,1:9.
ZIERIKZEE - Historisch stadsgezicht en verkeer zijn twee grootheden, die
elkaar slecht verdragenEen ge géven waar men in Zierikzee dagelijks mee
wordt gekonfrontéerd. Kenmerkend voor Zierikzee is de relatief grote bin
nenstad met een goed bewaard gebleven middeleeuws stratenpatroon en
vele monumenten. Plannen voor ingrijpende doorbraken, zoals verlenging
Raamstraat en verbrede verkeersroute Jannewekken Zevengetijstraat
werden aangedragen in een verkeersplan uit 1971. Het verkeers plan 1971
wérd slechts voor een klein gedeelte uitgevoerd, daar van diverse zijden
zeer skeptisch werd aangekeken tegen de grote doorbraken. Bezwaren te
gen de doorbraak Raamstraat werden vorig jaar ook aangedragen vanuit
de bevolking tijdens een hoorzitting betreffende het bestemmingsplan Bin
nenstad Zuid-West, Vooral in het recente verleden ontstonden van partiku-
liere zijde initiatieven tot het opstellen van (beperkte) verkeersplannen,
hoofdzakelijk gericht op de voor de betrokken groepering belangrijkste
problemen. Zo lanceerde de Aktiegroep Havenkwartier een verkeersplan
ten behoeve van een betere verkeerssituatie en -veiligheid in de Sint Do-
musstraat en omliggend gebied; zo maakten de ondernemers in de Lange
Nobelstraai. een plan ter verbetering van de verkeerssituatie aldaar en stel
de een adviesburo van het K.IS.O.V. in opdracht van de Zierikzeesche On-
dernemers Centrale een rapport samen met voorstellen ter verbetering van
de verkeerssituatie voornamelijk voor het winkelend publiek. Het Zierikzee-
se gemeentebestuur achtte éind vórig jaar de tijd rijp de totale verkeers
situatie in de binnenstad en de omliggende toegangswegen in een geheel
nieuw onderzoek samen te Vatten. Op verzoek-van het kollege van b. en w.
heeft het Bureau Goudappel Coffeng b.v. een"zogenaamde Ver keerscirkula-
tieplan (V.C.P.)gemaakt voor Zierikzee, dat thans in konsept gereed is. Een
V.C.P. is een gemeentelijk beleidsplan, waarin de hoofdlijnen van plannen
en wensen op ver.ke.erge.bied ih samenhang met elkaar worden bekeken.
Voor het gemeentebestuur haar beleid op grond van de bouwstenen aan
gedragen in hel V.C.P., zal afstemmen, wordt van diverse zijden advies in
gewonnen. Ook dé nauwst betrokkenen: de bevolking van Zierikzee, krijgt
de gelegenheid haar zegje te doen over dé thans voorgestelde plannen. Die
mogelijkheid wordt namelijk geboden door middel van een hoorzitting op
maandagavond 4 juni in de Vierschaar van het stadhuis, aanvang 19.30
uur.
de rotonde, lijkt het gewenst vorm en
indelingsmogelijkheden van het par
keerterrein uit te buiten. Een uitbrei
ding van 35 naar 50 a 55 auto's op
vrijwel dezelfde hoeveelheid vier
kante meters wordt mogelijk geacht.
Voetgangers
In het hoofdstuk „Voetgangers"
wordt gekonstateerd, dat in enkele
straten de voetgangers zo talrijk zijn,
dat ae aanwezigheid van auto's hin
derlijk is. Een opsomming wordt ge-
zomer en een in tijd beperkter gebied
in de winter.
Het lijkt ongewenst in het voetgan
gersgebied afwijkende bestrating toe
te passen. Alleen een markering van
de in- en uitgangen, bijvoorbeeld
door half verlaagde trottoirbanden
of inritpanden met de bijbehorende
borden, is, volgens het plan, voldoen
de. Het is zeker ongewenst hier sier
bestrating of dergelijke toe te pas
sen, dit past geheel niet in het karak
ter van de binnenstad, vindt het
V.C.P.
Als goede plaatsen voor dergelijke
koncentraties worden genoemd: Vrij-
poortje, Havenplein Appelmarkt,
Poststraat tussen Witte Eyestraat en
Korte St. Janstraat, Mol en Schuit
haven.
Verder wordt de mogelijkheid ge
opperd, dat bijvoorbeeld de eigenaar
van een pakhuis of van een op te hef
fen winkel de ruimte beschikbaar
stelt voor het overdekt stallen van
fietsen.
In theorie is het mogelijk om door
De Jannewekkendam dient de belangrijkste toegangsroute naar het centrum te worden. De grotere verkeersdrukte zal
daar, volgens het V.C.P., geen problemen opleveren.
Het. Bureau Goudappel Coffeng- b.v. wijdt in het
V.C.P. aparte hoofdstukken aan hoofdwegenstruktuur,
opinbaar yeryoer, voétgahgersrfietsers, verkeersveilig
heid, vrachtauto's, personenauto's, parkeren en omge
vingsverbetering. In elk hoofdstuk wordt ingegaan op
de knelpunten en worden suggesties aangedragen ter
mogelijke verbetering van de huidige situatie. In het
laatste hoofdstuk van het V.C.P, wordt een samenvat
ting gegeven van dè belangrijkste- voorgestelde ver
keersmaatregelen,
Tén -aanzién van de hoof'dWe- Noordhavenpoort derhalve als _uit-
genstruktUür .rond Zierikzee oh-- - gangsroute gaan dienen en zou-het
dersteunt het,V.C:P.-dé planner! van
rijkswaterstaat" de rotonde te ver-
-vangen door één normaal kruispüht
met verkeerslichten. De ver
keerstechnische oplossing* hiervoor',
is wei Jéreed, maar-er is nog geen-fi
nanciële- overeenstemming.- tussen i-
rijk, provincie en-gemeente, V
De route Trambaan SasV Calahd-
weg Schuürbeque Baeyëstraatyoor -
het verkeer uit Rottéraam .eh Goes
acht het V;C.P. ongewenst, aaögeiién
deze vrijwel recht dóór Malta loöpt,"
een woongebied uitr.de vijftiger eri
begin zestiger jaren. Dit.leidt tot ëen
voorstel om de-bewegwijzertje routes-
als volgt te veranderen:
vanaf -Rotterdam naar-^de,-bin
nenstad; Rijksweg-Grachtwég-
Jannewekkendam-, - 4j/
vanaf Goes naar de binnenstad:
Provinciale Weg-Rijksweg,
Grachtweg, Jannewekkendam;
bij aansluiting Provinciale Wég-
Julianastraat alleen de Julia-
nastraat inwijzen vóór
Zierikzee-Industriegebeid;
bussen voor de binnenstad blij
ven verwezen naar de Laan Van
St. Hilaire;
de route Trambaan /-. Sas Ca-
landweg Schuurbequer Boey-
estraat krijgt geen bewegwijze
ring méér.
Scheepsiimmerdijk
Een apart próbjeem vórmt, vólgens
het- V.C.P., de .ScheepStimmerdijk.
Bekenden wéten dat deze weg de
kortste route vormt vanuit de rich
tingen Rotterdam en Goes naar het
Havenplëin. De rijsnelheid op deze
oude dijk was dusdanig hoog, dflt er
borden „adviessnelheid 30 km/üvir"
werden geplaatst. De opsteller van
hét V.C.P. achten het beter déze
bochtige route, bijvoorbeeld door
omdraaien van het eenrichtingver
keer, voor auto's buiten de sluipmo-
gelijkhedêh te houden. Vanwege het
uitzicht is het gewenst om verkeer óp
de Scheépstimmerdijk komend bij
het kruispunt met Calandweg J Sas
verplicht te laten stoppén. In relatie
met dit voorstel zou de route door de
verkeer niet meer dóór de Noordha
venpoort de binnenstad inkomen.
Ten aanzien van het openbaar ver
voer wordt opgemerkt, dat de Z. W.N.-
bus eigenlijk, de binnenstad zon moe
ten aandoen, maar dat de reële-inóge.-
lijkheden daartoe onttoekeh. Alleeh
de buurtbus heeft, zoals bekend een
halte bij de Beurs. De behoefte aan
een verbinding tussen busstation en
binnenstad is echter wel een gege
ven.
Het V.C.P. lanceert derhalve een
plan, dat - uiteraard - op ander nivo
nader uitgewerkt zou kunnen wor
den. Voorgesteld wordt een kleine,
korte bus met circa 25 zitplaatsen elk
uur een verbinding te laten onder
houden tussen busstation en cen
trum.
Dit zou gekombineerd kunnen wor
den met een korte stadrondrit-met-
uitleg (20 a 25 minuten) in toeristi
sche sfeer, waarvoor een speciaal ta
rief moet worden betaald. In dit ver
band wordt ook de mogelijkheid van
sponsors genoemd, bijvoorbeeld
V.V.V. of het Zierikzeese bedrijfsle
ven.
Verder wordt gewezen op de niet zo
gunstige ligging van het huidige
Z.W.N. parkeerterrein. In samen-
hang mét de te wijzigen situatie op
geven van de diverse vormen voet
gangersstraten, die Zierikzee thans
kent.
Wil een voetgangersgebied sukses
hebben, dan moet, volgens het
V.C.P., aan een aantal eisen worden
voldaan:
er moet sprake zijn van een vrij
wel aaneengesloten winkel
front;
de nadruk van de verkoop moet
meer liggen op de „winkelen"
dan op de „boodschappen
doen": de melkboer, slager en
kruidenier gedijen in een voet
gangersgebied minder goed om
dat de konsument voor deze za
ken bij wijze van spreken naar
binnen wil rijden zonder
loopafstanden;
in het gebied moeten voldoende
voetgangers te zien zijn, ook in
de stillere perioden.
Ten aanzien van Zierikzee geldt het
probleem, dat er een groot verschil is
tussen de drukte in de zomer en in de
winter. Voor een suksesrijk voetgan
gersgebied zijn er, volgens het V.C.P.
nogal wat voetgangers nodig. In de
zomer zijn die in voldoende mate
aanwezig op maandag tot en met za
terdag van circa 10.30 uur tot circa
18.30 uur en op de koopavonden. In
de winter zijn er op de werkdagen 's
middags net genoeg, evenals op de
markt-ochtenden en de koop
avonden. Voorgesteld wordt: een
langduriger voetgangersgebied in de
Loopstraten
a j
Vanaf het Jannewekken zal, volgens het V.C.P., een route naar het Havenplein gekreëerd dienen te worden. Zo'n route
acht het V.C.P. mogelijk via Lange Nobelstraat, Schuithaven en de Mol. In deze straten zal de rijrichting dan omge
draaid dienen te worden. De wens van de winkeliers aan de Mol hier een zogenaamd winkelerf te realiseren, wordt in
het V.C.P. wel gesignaleerd, maar niet als voorstel aangedragen.
Als oplossingen voor de huidige
knelpunten worden aangedragen:
het cirkulatieplan voor rijver-
keer wordt zodanig gewijzigd
dat de Appelmarkt niet meer als
verkeersstraat nodig is;
de „ingang" van het voetgan
gersgebied komt te liggen aan
het Havenplein, door het wijzi
gen van het voetpad op de kap
van het Havenplein tussen Mol
en Appelmarkt wordt een echte
inrit gekreëerd, die benadrukt
dat daar normaal niet wordt ge
reden.
het voetgangersgebied omvat de
Appelmarkt, Dam, Korte St.
Janstraat en de Poststraat tus
sen Dam en Witte Eyestraat.
het gebied wordt niet aangeduid
met inrijverboden, zoals nu,
maar door voetpaden, waarbij
door middel van onderborden is
aangegeven op welke uren gela
den en gelost kan worden.
In het V.C.P. wordt verder gewe
zen op het feit, dat de winkeliers op
de Melkmarkt in grote meerderheid
niet voelen voor een voetgangersge
bied in hun straat. Door de ligging
van de winkels aan één zijde en het
bredere profiel dan in de andere stra
ten, wordt ook het nut van de Mol als
voetgangersgebied twijfelachtig; de
winkeliers hier staan een winkelerf
voor. (Zoals omschreven in het ge
noemde K.N.O.V.-verkeersplan,
maar waar in het V.C.P. verder niet
over wordt gerept, Red.).
Ten aanzien van de looproute
Weststraat kiest het V.C.P. voor om
leiding achter de Varreput langs. Ge
zien de bebouwing aan de noordzijde
van Kerkhof ZZ en de Poststraat
wordt het heel goed mogelijk geacht
om de voetgangers langs de kerk en
de toren te leiden. Hiervoor is een
opening nodig in de muur ter hoogte
van de oostzijde van de Varreput. Te
vens wordt het gewenst geacht om de
doorgang aan de westzijde van de
Varreput te sluiten voor rijverkeer,
met uitzondering van verkeer naar
én van de poort van de boerderij op
de hoek.
Fietsers
Ingrijpende wijzigingen voor de
fietsers worden in het V.C.P. niet
voorgesteld. Door het enigszins uit
breiden van het voetgangersgebied
zullen de fietsers (en ook de brom
fietsers, die precies dezelfde moge
lijkheden hebben als de fietsers) iets
minder vrijheid krijgen, maar verder
zal er weinig veranderen.
Als probleem wordt aangemerkt
het stallen van fietsen in de bin
nenstad. Op dit moment worden, be
halve op de stoepen tegen de winkel
puien, veel fietsen geplaatst in de
Beurs en in het Vrijpoortje. Voor
gesteld wordt op diverse plaatsen na
bij het begin van het voetgangersge
bied fietsklemmen te plaatsen, die -
naar verwacht mag worden - langza
merhand gebruikt zullen gaan wor
den, waardoor het aantal fietsen te
gen de puien heel langzaal wat zal
verminderen.
middel van verkeersborden fietsers
meer mogelijkheden te geven dan
bromfietsers. De opstellers van het
V.C.P. zijn echter van mening, dat
het effekt in geen enkele verhouding
staat tot de noodzakelijke inspan
ning. Zij vinden dan ook dat de hui
dige situatie (waar fietsers mag rij
den, mag ook de bromfietsers rijden)
gehandhaafd dient te worden.
Ongevallen-analyse
Ten behoeve van maatregelen ter
verbetering van de verkeersveilig
heid in de binnenstad werd een ana
lyse gemaakt van de ongevallen in de
binnenstad over de jaren 1980, 1981
en 1982. De konklusies, die uit deze
ongevallenanalyse naar voren ko
men zijn:
de druk op het Havenplein is
groot en dat uit zich in allerlei
ongevallen die vooral met het
parkeren te maken hebben. Het
aantal ongevallen daar (24) is
veel groter dan bijvoorbeeld op
de Balie (7), Mosselboomgaard
(3) en Baden Powellweg (0),
maar het aantal verkeersbewe
gingen is er uiteraard ook veel
groter. Volgens het V.C.P. is het
gewenst die druk wat te laten
afnemen en andere parkeerter
reinen duidelijk meer in de be
langstelling te brengen, ook
voor kort parkeren;
bij elke aanpassing in de ver-
keerscirkulatie moet, volgens
het plan, nauwlettend worden
gekeken naar mogelijkheden
voor grote voertuigen en naar
uitzichtmogelijkheden;
het parkeren op het Havenplein
en de Oude Haven moet worden
aangepast; onder een hoek van
45° met de rijbaan wordt gepar
keerd. Deze vorm van parkeren
vraagt, volgens de deskundigen,
nogal wat ruimte. Het aantal
parkeerplaatsen zou, volgens
hen, kunnen worden vergroot
met circa 35% door haaks te par
keren in plaats van onder een
hoek van 45°.
verkeer op Kraanplein en Oude
Haven moet beter worden ge
waarschuwd voor tegenliggers;
de Nieuwe Bogerdstraat is tus
sen Nieuwe Haven en het par
keerterrein niet meer geschikt
voor tweerichtingverkeer met
auto's.
Vrachtverkeer
In het nauwe stratenpatroon van
de binnenstad vormen grote vracht
auto's een probleem. Het V.C.P.
wijdt dan ook een apart hoofdstuk
aan deze vrachtautoproblematiek.
Het bedrijf Zeelandia neemt in deze
een aparte plaats in.
De vestiging wordt bezocht door
een relatief groot aantal kleinere
vrachtwagens en een beperkt aantal
grote tot zeer grote. Eén maal per
week komt een vrachtwagen die al
leen heen en terug kan via Rave-
straat-Pieterseliestraat; deze heeft
ontheffing om tegen het eenrich
tingsverkeer voor auto's in te rijden.
De kleinere vrachtwagens rijden
doorgaans weg via Bagijnestraat
Breedstraat Hoofdpoortstraat of
Vervolg pag. 5