Ballerina Prima 5 In de Zierikzeese Graanbeurs deden zestien leerlingen van balletlerares Wil Kramer examen om te worden toegelaten tot grade II. Ze werden daarbij beoordeeld door mrs. Peggy Oldon van The Royal Academy of Dancing. Zierikzeesche Nieuwsbode fotograaf Johan D. C. Berrevoets en Peter Wijnen waren aanwezig en keken toe hoe Ernani den Boer, Jori van Genderen, Ingrid Wanders, Leonike Ernst, Maaike Kappers, Gabrielle Hulsker, Petra Spiegels, Annet van Twist, Juanita Gomez, Monique Hanse, Elly Geelhoed, Monique van Baaien, Machtold de Raad, Astrid Weps, Nathalie de Vlieger en Petra van Velzen het er af brachten. Dè droom van zestien Schouwen-Duivelandse balletleerlingen: Het woord ballet werd vermoedelijk voor het eerst gebruikt door Giovanni Ambrosio in het midden van de vijftiende eeuw. Het Europese ballet berustte tot de twintigste eeuw uitsluitend op de klassieke danstechniek. Deze drukt de harmonie van lichaam en beweging uit. Het lichaam als uitbeelding van wat de mens kan of moet zijn: komplete vorm, heldere lijn, gewichtsloos. De meeste danshistorici laten de geschiedenis van het Europese ballet beginnen met de opvoering in Parijs van het „Ballet comique de la Reyne" in 1581. Dit ballet van Balthazar de Beaujoyeulx kwam tot stand ter ere van het huwelijk van Margaretha van Lotharingen met de hertog van Joyeuse. In de daaropvolgende lange reeks hofballetten nam tot het eind van de zeventiende eeuw het gezongen en gesproken woord een belangrijke plaats in. De Franse Revolutie maakte een voorlopig einde aan de centrale positie van Parijs voor de danskunst. In de tweede helft van de negentiende eeuw trad in West-Europa een verval van de balletkunst in. Principes van konkurrentie en winst beheersten het theaterbedrijf. In het begin van de twintigste eeuw veroverden de „Ballet Russes" van Diaghilev West-Europu. Er ontstond een optimale samenwerking van choreografen met beeldende kunstenaars en komponisten. In West-Europa ontstond in de jaren dertig in diverse landen een nationale balletkultuur. De resultaten van de opbouwperiode werden pas na de Tweede Wereldoorlog goed duidelijk. Bij nieuwe theatervormen en koncepten, die in het begin van de jaren zestig naar voren kwamen werd de nadruk gelegd op lichamelijke betrokkenheid en op totaal theater. In Nederland, dat lag buiten de ballettraditie was gebleven, ontstonden het Nationaal Ballet en het Nederlandse Dans Theater. Kinderen dromen als ze wat ouder worden van van-alles-en-nog-wat. Omroepster worden, het ver schoppen in de een of andere tak van sport, straks oude mensen gaan verzorgen als bejaardenverzorgster, of zich juist bezig houden met kinderen als kleuterleidster. Er zijn evenwel ook heel wat kinderen, die het helemaal zien zitten om tezijnertijd op te klimmen tot prima ballerina bij het Nederlands Dans Theater. De „zestien" van lerares Wil Kramer zien vooral dat laatste helemaal zit ten. Daartoe zetten zij ten aanschouwe van de helemaal uit Londen overgekomen mrs. Peggy Ogdon het volgende stapje. Een goed examen geeft hen de kans om door te gaan naar de opleiding grade II, nadat zij zich gedurende een jaar hebben bezig gehouden met de opleiding daartoe onder leiding van Wil Kramer uit Scharendijke. Wekelijks werd de oefenstof doorgenomen. Het suksesvol afleggen van de grade II- proef betekent, dat de oefenperiode weer aanmerkelijk zal worden opgevoerd, maar dat vindt het zestiental meisjes allerminst erg, want in hun dromen zien ze zich al staan temidden van de dansers en danseressen van het Nationaal Ballet. groep terug. De lerares bekommert zich niet in het minst om deze bij komstigheden. „Er zijn altijd wel een paar meisjes, die de spanningen te machtig worden, maar dat wordt hen niet zo erg aangerekend", legt mrs. Peggy Oldon uit. „Emoties mo gen op deze leeftijd nog niet zo'n grote rol spelen. Dat wordt later heel anders. Dan moeten aankomen de ballerina's tegen vrijwel alles bestand zijn". In het huidige stadium - overgang naar grade II - lijkt de houding van het lichaam primair te staan. Mrs. Oldon is dan ook voortdurend bezig met het aanbrengen van korrekties. Ook dat speelt nauwelijks een rol in de eventuele afloop van het exa men. „Het is van belang, dat ik me er van vergewis, dat een leerlinge het in zich heeft om wat te berei ken. Het is van het grootste belang, dat ze muzikaal is. Een goede leer linge moet het in zich hebben om te bewegen op de muziek en de ver schillende ritmes te onderscheiden", konstateert de Engelse. Het is in het huidige stadium van de opleiding nog niet aan de orde of de meisjes lichamelijk perfekt zijn. Daar wordt pas over gesproken, wanneer toelating aan het konservatorium aan de orde komt. Hier kan Juanita Gomez inmiddels een flink woordje over mee spre ken. Zij deed inmiddels twee keer auditie voor toelating tot het kon servatorium. Beide keren legde zij een uitstekende test af, maar beide keren ook werd zij vooralsnog niet toegelaten, omdat zij te dik zou zijn. Om toch alsnog toelating te verkrij gen werd kontakt opgenomen met de huisarts. Dankzij zijn steun „ver loor" Juanita inmiddels vier kilo en lijkt het aannemelijk, dat zij medio november wel door haar derde audi tie komt. Haar handelswijze is een typisch voorbeeld van wat kinderen er zoal voor over hebben om zich naar de planken van de landelijke theaters te werken. Wanneer de les achter de rug is haalt de hele groep opgelucht adem, maar het spannendste moet eigen lijk nog komen: de uitslag. Ondanks het feit, dat vooral het aspekt „leuk" een hoofdrol speelt in het beleven van het ballet, zijn veel van de leerlingen toch al met de gedachten bij een heuse ballet loopbaan. Ieder realiseert zicl\ech ter drommels goed, dat er nog vele, heel vele uren getraind zal moeten worden, maar dat is vooralsnog geen probleem. Als de zo fanatiek gekoesterde droom maar werkelijk heid wordt.... Vlak voor het ter perse gaan van deze editie van de Zierikzeesche Nieuws bode belde Wil Kramer trots de uitslag van het door mrs. Peggy Oldon af genomen examen door. Dertien van de zestien leerlingen bleken het examen met goed gevolg te hebben afgelegd. Monique Hanse slaagde cum laude en Juanita Gomez, Petra van Velzen, Leonike Ernst, Ingrid Wanders en Ernani den Boer kregen een extra vermelding. Verder slaagden Jori van Genderen, Maaike Kappers, Petra Spiegels, Annet van Twist, Monique van Baaien, Elly Geelhoed en Astrid Weps ook. spreekt vanzelf engels, maar het is opmerkelijk hoe lerares en leerlin gen elkaar begrijpen. De taal van muziek en ballet is blijkbaar zo in ternationaal, dat dit allerminst een obstakel is. Toch gaat het al naar gelang de les vordert niet allemaal van een leien dakje. Op een gegeven moment ziet een van de zestien het helemaal niet meer zitten en besluit zij het voor gezien te houden en enkele ogen blikken later worden de spanningen een tweede meisje duidelijk te machtig. Een nerveuze huilbui is het gevolg, maar na een aantal mi nuten komt zij toch weer in de 'Er heerst een zichtbaar nerveuze sfeer onder de zestien ballerina 's-in- de-dop, voordat zij zich naar de zaal begeven waar mrs. Peggy Ogdon hen opwacht. De door de wol ge verfde lerares weet echter drom mels goed hoe zij een flink gedeelte van de zenuwen bij de kinderen moet wegnemen. Uiterst ontspan nen laat zij wat rondjes lopen om vervolgens aan wat eenvoudige oe feningen te beginnen. In minder dan geen tijd zijn de zestien in de veron derstelling, dat niet mrs. Peggy Ol don, maar hun vaste lerares Wil Kramer bezig is. Toch is er een es sentieel verschil, want de Engelse

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 5