Ballerina
Prima
5
In de Zierikzeese Graanbeurs
deden zestien leerlingen van
balletlerares Wil Kramer
examen om te worden
toegelaten tot grade II. Ze
werden daarbij beoordeeld door
mrs. Peggy Oldon van The
Royal Academy of Dancing.
Zierikzeesche Nieuwsbode
fotograaf Johan D. C.
Berrevoets en Peter Wijnen
waren aanwezig en keken toe
hoe Ernani den Boer, Jori van
Genderen, Ingrid Wanders,
Leonike Ernst, Maaike Kappers,
Gabrielle Hulsker, Petra
Spiegels, Annet van Twist,
Juanita Gomez, Monique Hanse,
Elly Geelhoed, Monique van
Baaien, Machtold de Raad,
Astrid Weps, Nathalie de
Vlieger en Petra van Velzen het
er af brachten.
Dè droom
van zestien
Schouwen-Duivelandse
balletleerlingen:
Het woord ballet werd vermoedelijk
voor het eerst gebruikt door Giovanni
Ambrosio in het midden van de
vijftiende eeuw. Het Europese ballet
berustte tot de twintigste eeuw
uitsluitend op de klassieke danstechniek.
Deze drukt de harmonie van lichaam en
beweging uit. Het lichaam als uitbeelding
van wat de mens kan of moet zijn:
komplete vorm, heldere lijn,
gewichtsloos.
De meeste danshistorici laten de
geschiedenis van het Europese ballet
beginnen met de opvoering in Parijs van
het „Ballet comique de la Reyne" in 1581.
Dit ballet van Balthazar de Beaujoyeulx
kwam tot stand ter ere van het huwelijk
van Margaretha van Lotharingen met de
hertog van Joyeuse. In de
daaropvolgende lange reeks hofballetten
nam tot het eind van de zeventiende
eeuw het gezongen en gesproken woord
een belangrijke plaats in.
De Franse Revolutie maakte een
voorlopig einde aan de centrale positie
van Parijs voor de danskunst. In de
tweede helft van de negentiende eeuw
trad in West-Europa een verval van de
balletkunst in. Principes van
konkurrentie en winst beheersten het
theaterbedrijf. In het begin van de
twintigste eeuw veroverden de „Ballet
Russes" van Diaghilev West-Europu. Er
ontstond een optimale samenwerking van
choreografen met beeldende kunstenaars
en komponisten. In West-Europa
ontstond in de jaren dertig in diverse
landen een nationale balletkultuur. De
resultaten van de opbouwperiode werden
pas na de Tweede Wereldoorlog goed
duidelijk. Bij nieuwe theatervormen en
koncepten, die in het begin van de jaren
zestig naar voren kwamen werd de
nadruk gelegd op lichamelijke
betrokkenheid en op totaal theater. In
Nederland, dat lag buiten de
ballettraditie was gebleven, ontstonden
het Nationaal Ballet en het Nederlandse
Dans Theater.
Kinderen dromen als ze wat ouder worden van van-alles-en-nog-wat. Omroepster
worden, het ver schoppen in de een of andere tak van sport, straks oude mensen
gaan verzorgen als bejaardenverzorgster, of zich juist bezig houden met kinderen
als kleuterleidster. Er zijn evenwel ook heel wat kinderen, die het helemaal zien
zitten om tezijnertijd op te klimmen tot prima ballerina bij het Nederlands Dans
Theater. De „zestien" van lerares Wil Kramer zien vooral dat laatste helemaal zit
ten. Daartoe zetten zij ten aanschouwe van de helemaal uit Londen overgekomen
mrs. Peggy Ogdon het volgende stapje. Een goed examen geeft hen de kans om door
te gaan naar de opleiding grade II, nadat zij zich gedurende een jaar hebben bezig
gehouden met de opleiding daartoe onder leiding van Wil Kramer uit Scharendijke.
Wekelijks werd de oefenstof doorgenomen. Het suksesvol afleggen van de grade II-
proef betekent, dat de oefenperiode weer aanmerkelijk zal worden opgevoerd, maar
dat vindt het zestiental meisjes allerminst erg, want in hun dromen zien ze zich al
staan temidden van de dansers en danseressen van het Nationaal Ballet.
groep terug. De lerares bekommert
zich niet in het minst om deze bij
komstigheden. „Er zijn altijd wel
een paar meisjes, die de spanningen
te machtig worden, maar dat wordt
hen niet zo erg aangerekend", legt
mrs. Peggy Oldon uit. „Emoties mo
gen op deze leeftijd nog niet zo'n
grote rol spelen. Dat wordt later
heel anders. Dan moeten aankomen
de ballerina's tegen vrijwel alles
bestand zijn".
In het huidige stadium - overgang
naar grade II - lijkt de houding van
het lichaam primair te staan. Mrs.
Oldon is dan ook voortdurend bezig
met het aanbrengen van korrekties.
Ook dat speelt nauwelijks een rol in
de eventuele afloop van het exa
men. „Het is van belang, dat ik me
er van vergewis, dat een leerlinge
het in zich heeft om wat te berei
ken. Het is van het grootste belang,
dat ze muzikaal is. Een goede leer
linge moet het in zich hebben om te
bewegen op de muziek en de ver
schillende ritmes te onderscheiden",
konstateert de Engelse. Het is in het
huidige stadium van de opleiding
nog niet aan de orde of de meisjes
lichamelijk perfekt zijn. Daar
wordt pas over gesproken, wanneer
toelating aan het konservatorium
aan de orde komt.
Hier kan Juanita Gomez inmiddels
een flink woordje over mee spre
ken. Zij deed inmiddels twee keer
auditie voor toelating tot het kon
servatorium. Beide keren legde zij
een uitstekende test af, maar beide
keren ook werd zij vooralsnog niet
toegelaten, omdat zij te dik zou zijn.
Om toch alsnog toelating te verkrij
gen werd kontakt opgenomen met
de huisarts. Dankzij zijn steun „ver
loor" Juanita inmiddels vier kilo en
lijkt het aannemelijk, dat zij medio
november wel door haar derde audi
tie komt. Haar handelswijze is een
typisch voorbeeld van wat kinderen
er zoal voor over hebben om zich
naar de planken van de landelijke
theaters te werken.
Wanneer de les achter de rug is
haalt de hele groep opgelucht adem,
maar het spannendste moet eigen
lijk nog komen: de uitslag.
Ondanks het feit, dat vooral het
aspekt „leuk" een hoofdrol speelt
in het beleven van het ballet, zijn
veel van de leerlingen toch al met
de gedachten bij een heuse ballet
loopbaan. Ieder realiseert zicl\ech
ter drommels goed, dat er nog vele,
heel vele uren getraind zal moeten
worden, maar dat is vooralsnog
geen probleem. Als de zo fanatiek
gekoesterde droom maar werkelijk
heid wordt....
Vlak voor het ter perse gaan van deze editie van de Zierikzeesche Nieuws
bode belde Wil Kramer trots de uitslag van het door mrs. Peggy Oldon af
genomen examen door. Dertien van de zestien leerlingen bleken het examen
met goed gevolg te hebben afgelegd. Monique Hanse slaagde cum laude en
Juanita Gomez, Petra van Velzen, Leonike Ernst, Ingrid Wanders en Ernani
den Boer kregen een extra vermelding. Verder slaagden Jori van Genderen,
Maaike Kappers, Petra Spiegels, Annet van Twist, Monique van Baaien,
Elly Geelhoed en Astrid Weps ook.
spreekt vanzelf engels, maar het is
opmerkelijk hoe lerares en leerlin
gen elkaar begrijpen. De taal van
muziek en ballet is blijkbaar zo in
ternationaal, dat dit allerminst een
obstakel is.
Toch gaat het al naar gelang de les
vordert niet allemaal van een leien
dakje. Op een gegeven moment ziet
een van de zestien het helemaal niet
meer zitten en besluit zij het voor
gezien te houden en enkele ogen
blikken later worden de spanningen
een tweede meisje duidelijk te
machtig. Een nerveuze huilbui is
het gevolg, maar na een aantal mi
nuten komt zij toch weer in de
'Er heerst een zichtbaar nerveuze
sfeer onder de zestien ballerina 's-in-
de-dop, voordat zij zich naar de zaal
begeven waar mrs. Peggy Ogdon
hen opwacht. De door de wol ge
verfde lerares weet echter drom
mels goed hoe zij een flink gedeelte
van de zenuwen bij de kinderen
moet wegnemen. Uiterst ontspan
nen laat zij wat rondjes lopen om
vervolgens aan wat eenvoudige oe
feningen te beginnen. In minder dan
geen tijd zijn de zestien in de veron
derstelling, dat niet mrs. Peggy Ol
don, maar hun vaste lerares Wil
Kramer bezig is. Toch is er een es
sentieel verschil, want de Engelse