Algemeen Maatschappelijk Werk
Dingen, die zich
binnenin afspelen,
liggen in de
taboesfeer"
INFORMATIE-BIJEENKOMST
GEHOUDEN OVER WERK CSHG
Een auto
huren?
Schoolvereniging Samuël
hield ledenvergadering
AUTO
LOUIS G0EDBL0ED
4
ZIERIKZEE - Breek je been en er staat een buurvrouw
op de stoep om te vragen hoe ze je kan helpen met
kinderopvang, boodschappen doen of het huis aan kant
maken. Krab in wanhoop het behang van de muur, om
dat je die spanningen in je huwelijk niet meer aankan en
je ziet niemand uit de buurt of kennissenkring, die steun
of hulp wil bieden. Beetje zwart/wit gesteld, maar in de
praktijk blijkt overduidelijk, dat mensen uit je omge
ving vaak heel behulpzaam en bereidwillig zijn als je
door een konkrete, somatische oorzaak tijdelijk bent uit
geschakeld, maar dat de dingen die zich van binnenin af
spelen in de taboesfeer liggen. Als je je been breekt, kan
je hoogstens worden verweten niet voorzichtig te zijn ge
weest, maar als de relatie binnen je gezin dreigt stuk te
lopen, dan heb je daar toch zelf schuld aan. Dat vindt
niet alleen de omgeving, dat vindt de betrokkene zelf
ook vaak op grond van vroeger van huisuit meegekregen
waarden en normen. De door psycho-sociale oorzaken
tijdelijk uitgerangeerde man of vrouw vraagt zelf ook
niet zo gauw om hulp: hij of zij vreest het oordeel. Een in
stelling als de Federatie Maatschapplijke Dienstverle
ning Noord Zeeland heeft zeker wat betreft het Alge
meen Maatschappelijk Werk (A.M.W.) een hoge drempel.
„Ik denk dat hetgeen waar wij mee te maken krijgen,
maar een topje van de ijsberg is. Er is veel nood waar
men niet mee voor de dag komt", zegt Theo de Waal,
hoofd van de afdeling Algemeen Maatschappelijk Werk
binnen de Federatie.
'ff Mum o
Federatie Maatschappelijke Dienstverlening, Noord-Zeeland, Havenplein 24:
gebouw met een ,,hoge drempel".
„We willen proberen na te gaan
welke grootheden daar een rol in spe
len". Hij verwijst naar de eerste
lijnsfunktie, die ook het A.M.W. is
toebedeeld; de hulp zou dus goed toe
gankelijk moeten zijn voor alle lagen
van de bevolking. Als echter wordt
uitgesplitst naar leeftijdsopbouw,
inkomenspositie en sociale levenssi
tuatie, mannen vrouwen en autoch
tonen allochtonen dan komt men
tot opmerkelijke konstateringen.
Een onthullend feit noemt Theo het,
dat 53 van de totale hulpvraag in
het gebied Tholen Sint Philipsland
Schouwen-Duiveland afkomstig is
van mensen van buitenaf en slechts
47 van autochtone Zeeuwen. „Een
oververtegenwoordiging waar je van
rilt," vindt hij, omdat de bevolkings
verhouding autochtonen allochto
nen uiteraard geheel anders ligt. Met
andere woorden: Voor oorspronkelij
ke Zeeuwen bestaat er blijkbaar nog
een veel hogere drempel om bij de
Federatie aan te kloppen.
Historie
Faktoren? Theo 'heeft er een eigen
filosofie over. Zoals gezegd liggen de
psycho-sociale problemen nog in die
taboesfeer. Mensen van buiten dit ge
bied hebben sterker de neiging ze
daaruit te halen. De oorspronkelijke
bewoners zijn nog niet zo ver. Terug
blikkend in de historie valt te
konstateren, dat hier altijd sprake
was van een geïsoleerd gebied; de be
woners waren op elkaar aangewezen.
Je had je wel konformistisch te ge
dragen, anders viel je buiten de
groep. Je moest je eigen boontjes
doppen, flink zijn, want je tijdelijk
afhankelijk stellen, had iets schan
daligs.
Ook de kerk speelt een belangrijke
rol in deze: Vragen om hulp aan een
professionele instantie was sowieso
verwerpelijk. Je had je te laten lei
den in de voorzienigheid, je diende te
berusten in je lot. Als je de proble
men niet aan kon, wendde je je tot
God of tot zijn vertegenwoordigers.
Raakte die professionele maat
schappelijke hulpverlening immers
niet de denkbeelden van Freud be
treffende de psychologische bemoeie
nis en negen ze niet sterk naar
atheïsme? Vanuit de kerk werd niet
of nauwelijks verwezen naar het
A.M.W. In het jaarverslag van de Fe
deratie over 1983 wordt gesigna
leerd, dat daar langzaamaan wat ver
andering in komt. Voor het eerst
komt het pastoraat voor in het rijtje
van verwijzers. Drie procent van de
mensen, die met het A.M.W..in aanra
king kwamen, werden in Het afgelo
pen jaar door het pastoraat verwe
zen. Voor de volledigheid: 44% van
de aanmeldingen geschiedde op eigen
initiatief; 28% door verwijzing van
uit de gezondheidszorg en het reste
rende gedeelte (28%) bereikte het
A.M.W. door verwijzing van andere
hulpverleners, familieleden, vrien
den, politiefunktionarissen en pasto
res.
Schuldbesef
In de geografische situatie en de le
vensbeschouwelijke normen in verle
den (en wellicht ook heden) zou, zoals
gezegd, de verklaring gezocht kun
nen worden, dat vooral oorspronke
lijke Zeeuwen niet in groten getale
met hun psycho-sociale problemen te
koop lopen bij de Federatie.
Maar er zijn toch ook vele zaken in
het leven, waar de mens inderdaad
zelf verantwoordelijkheid voor moet
dragen? Theo de Waal: „Schuldbesef
is een heel waardevol iets, maar het
wordt pathologisch als je leven er
door wordt beheerst".
Stelt het A.M.W. dan de normen?
„Je kunt dat inderdaad nooit hele
maal voorkomen, maar ik kies voor
de stelling, dat er geen ethiek is, als
je niet kunt kiezen uit een aantal
ethieken".
Hij gaat ervan uit, dat de "mens het
vermogen heeft zichzelf te besturen,
wordt dat vermogen door bepaalde
oorzaken aangetast dan kan het
A.M.W. een tijdje meelopen en eraan
bijdragen dat de mens weer op eigen
kracht verder kan.
Overigens wil de maatschappelijk
werker niet ontkennen, dat levensbe
schouwelijke normen voor mensen
van wezenlijk belang kunnen zijn.
Als de betrokkene de waarde daar
van voor zichzelf aangeeft, zal het
A.M.W. dat levensbeschouwelijke
aspekt in de hulpverlening kunnen
betrekken. Ook vanuit humanisti
sche overwegingen zijn richtsnoeren
te geven.
Mannen/vrouwen
Niet alleen de verhouding allochto
nen autochtonen is opmerkelijk.
Een frappant verschijnsel doet zich
ook voor bij de vergelijking van de
hulpvraag door mannen en vrouwen.
Er is een dubbel onderscheid te ma
ken: 51% van de totale hulpvraag
komt van vrouwen; 34% van de man
nen en 15% van kinderen (tot twintig
jaar). Nog sprekender zijn deze per
centages als men uitgaat van de gege
vens wie het initiatief tot de hulp
vraag heeft genomen: Vrouwen 51%;
mannen 22%; kinderen 6% en man en
vrouw samen 21%.
Volgens onze woordvoerder zijn
daar specifieke faktoren voor aan te
geven. De man is sterker genegen
dan de vrouw problemen op ratione
le basis op te lossen. De hulpverle
ning van het A.M.W. is veel zwaarder
op emotionelere basis gestoeld.
„Als ik het vertaal naar de konkre
te situaties, dan denk ik dat in het
geen het feminisme ons leert, ook
veel waars zit", konstateert Theo.
Een vrouw kan, volgens hem, gebukt
gaan onder een emotioneel probleem,
dat door de man vaak helemaal niet
als zodanig wordt erkend, soms om
dat hij daar zelf belang bij heeft.
Moeilijkheden ontstaan vaak, vol
gens Theo, omdat in vele gevallen
nog sprake is van een ongelijkwaar
dige situatie in de relatie tussen man
en vrouw.
Het aantal kinderen, dat op eigen
initiatief of door verwijzing bij de
Federatie terecht komt, ligt relatief
laag. In december januari werd met
betrokkenen in het voortgezet onder
wijs over de mogelijke oorzaken
daarvan gesproken. Problemen bij
jongeren zijn er wellicht wel, maar
kinderen zijn genegen veel dingen
voor zich te houden. Overigens heeft
de praktijk geleerd, dat kinderen,
die thuis met bizarre omstandighe
den worden gekonfronteerd, toch
vaak zelf het vermogen hebben daar
heelhuids uit te ontkomen.
Ongeveer 72% van de problemen
waar het A.M.W. mee wordt gekon
fronteerd ligg^n^in de psycho-sociale
sfeer: relatiemoelijkheden binnen
huwelijk en/of gezin; relatieproble
men met anderen; problemen rond de
relatie met maatschappelijke instel
lingen, echtscheidingsproblematiek
en individuele psychische problemen
(bijvoorbeeld depressie, angst,
fobie).
Financiële problemen
Financiële problemen en huis
vestingszaken maken 21% van het
geheel uit. In vele gevallen kan hier
hulp worden geboden met advies, be
middeling en/of pleitbezorging.
De verslechterende ekonomische
situatie zou doen verwachten, dat er
een verschuiving plaatsvindt in de
soorten problemen. Bij de Federatie
blijkt dat échter niet het geval te
zijn. Er hebben zich over een reeks
van jaren geen opmerkelijke ver
schuivingen voorgedaan. Wel is het
zo, dat de omvang van de financiële
problemen groter wordt. Mensen
wachten, volgens Theo, ook heel lang
eer ze hulp van buitenaf inroepen.
„Meestal staan de deurwaardes
zich dan al op de stoep te
verdringen". Het A.M.W. tracht in
overleg met de Intergemeentelijke
Sociale Dienst en de Volkskrediet
bank in die gevallen een regeling te
treffen.
Overigens komen mensen vrijwel
nooit met een enkelvoudig of duide
lijk afgebakend probleem bij het
A.M.W. Het ene is vaak het gevolg
van het andere. Een duidelijke re
gistratie is nawelijks mogelijk, ge
zien de overstelpende hoeveelheid
materiaal, die dan verwerkt zou
moeten worden. Volstaan wordt der
halve met registratie in de probleem
groep, die als meest urgent wordt er
varen. Zoals gezegd zijn dat in bijna
driekwart van de gevallen psycho
sociale moeilijkheden.
Afhankelijkheid
Wat verwachten de mensen nou als
ze met dergelijke problemen bij de
Federatie aankloppen? „Je moet niet
gaan denken in termen van rende
ment". Een ieder vindt het leuk om
sukses te behalen, maar daar mag de
hulpverlener niet op uit zijn. Eén der
grootste taken van het A.M.W. is de
machteloosheid van anderen te de
len. Vaak tracht men mensen te laten
beseffen, dat het gewoon heel mense
lijk is een beetje afhankelijk van el
kaar te zijn. „Er zijn mensen, die zich
als autark gedragen, maar je kunt
niet de hele wereld tillen, daar ga je
krom van lopen. Een stuk onderlinge
afhankelijkheid hoort bij het mens
zijn", aldus Theo.
Mensen, die in de problemen ko
men door te hoge eisten aan zichzelf
te stellen, zal een spiegel worden
voorgehouden om te trachten hen
hun mogelijkheden in de juiste pro
porties te laten zien en hen daar vre
de mee te laten hebben.
Komen de mensen niet vaak bin
nen met de verwachting, dat de hulp
verlener de oorzaak van hun moei
lijkheden wel zal wegnemen? Onze
woordvoerder gaat ervan uit, dat de
hulpverlener eerlijk dient te zijn
tegenover de kliënt. Niets pretende
ren, wat niet kan worden waarge
maakt.
Bovendien wil het lang niet altijd
zeggen, dat met het wegnemen van
de oorzaak, ook de daaruit voort
vloeiende problemen zijn opgelost.
„Het probleem is dan een afzonder
lijke grootheid geworden".
Verslaving
Voorbeelden daarvan zijn vooral te
vinden in de diverse vormen van ver
slaving (drugs, alkohol, pijnstillers).
Omdat men de realiteit niet aankon,
werd gevlucht in het gebruik van
dergelijke middelen. Op den duur
ontstaat een lichamelijke afhanke
lijkheid. Soms besluit de hulpverle
ner in het A.M.W. in die gevallen tot
doorverwijzing naar een specia
listisch instituut. In veel gevallen het
Z.C.A.D. (Zeeuws Consultatieburo
voor Alkohol en Drugs). De belang
rijkste reden voor doorverwijzing
zijn: het feit, dat de onthoudingsvër-
schijnselen zeer indrukwekkend
kunnen zijn, het Z.C.A.D. de medi
sche zaken in huis heeft, die in dat
verband nodig kunnen zijn en boven
dien het Z.C.A.D. reklasseringsbe-
voegdheid heeft.
Ook wordt in sommige gevallen
doorverwezen naar het R.I.A.G.G.
(Regionale Instelling Ambulante
Geestelijke Gezondheidszorg), dat
sinds enkele jaren ook in Zierikzee is
gevestigd. Doorverwijzing naar deze
instelling geschiedt voornamelijk bij
zwaardere individuele psycho-
problematiek.
Wanneer stopt de hulpverlening
van het A.M.W.? Meestal in onder
ling overleg tussen hulpverlener en
kliënt. Soms bepaalt de kliënt het
verder weer alleen aan te kunnen, in
andere gevallen beëindigt de hulp
verlener soms zelf de begeleiding,
omdat anders het gevaar bestaat, dat
de kliënt te veel zou gaan leunen.
Ook dien je het als hulpverlener te
erkennen als je een bepaald plafond
hebt bereikt en je bijdrage niet ver
der reikt. Voor de begeleiding wordt
in elk geval geen tijdslimiet gesteld.
Als de kliënt aangeeft steun te onder
vinden van een maandelijks gesprek
dan kan dat voldoende zijn om de be
geleiding voort te zetten.
Informatie over de manier van
hulpverlening en het eventuele ef-
fekt naar de verwijzende instantie
geschiedt alleen onder goedkeuring
van de kliënt zelf.
Wildgroei?
Ontstaat er ondanks, of misschien
juist ten gevolge van die taboesfeer
inmiddels niet een soort wildgroei
van projektjes gericht op de emotio
nele problemen van de mensen:
praatgroepen, openhuiskamer pro-
jekten, ombudsteams en dergelijke.
„Wellicht wel, maar ook binnen de
institutionele hulpverlening is spra
ke van wildgroei", meent Theo.
In bepaalde ontwikkelingen, die er
zich op richten mensen bijeen te krij
gen en ze eens over hun zieleroerse-
len te laten praten, ziet hij zowel
voor- als nadelen. Voordelen als die
mensen er iets aan hebben dat er
naar hen wordt geluisterd en als die
ontmoetingen inderdaad drempel
verlagend werken voor het A.M.W.
Nadelen ziet hij echter als die pro-
jekten niet verder reiken dan een
ontmoetingspunt waar mensen el-
kaars narigheid komen vertellen.
Dat maakt de situatie voor sommi
gen nog uitzichtlozer. Overigens wil
Theo de Waal geen reklame gaan zit
ten maken voor het A.M.W. binnen
de Federatie. Ook een monopoliepo
sitie wordt naar zijn zeggen, niet na
gestreefd.
Hij erkent een deel van de kritiek
op de professionele hulpverlening te
recht te vinden. De hulpverleners
zouden mensen afhankelijk willen
maken, ze kweken behoeften aan en
als die behoeften dan zijn geschapen,
staan de hulpverleners gereed om ze
op te lossen.
Een deel van die kritiek is dus te
recht? „Ja, problemen zijn wellicht
net zo konjunktuur gevoelig als an
dere ontwikkelingen, maar je kunt
de mensen ook problemen aanpra
ten. Hij verwijst naar de ontwikke
lingen in de loop der zestiger jaren:
de maatschappelijke hulpverlening
legde zich erop toe om in het gat te
springen, dat het gevestigd establis-
sement van de gezondheidszorg liet
liggen. Nu raken de hulpverleners,
volgens hem, vaak net zo geprofessi
onaliseerd als de groep die ze bestrij
den.
Optimale
zelfontplooiing
De maatschappij draagt er onge
twijfeld toe bij dat er nieuwe behoef
ten ontstaan bij de mensen. Optimale
zelfontplooiing bijvoorbeeld, wie dat
niet wist te bereiken, zat toch wel
even goed fout. Maar, draagt de pro
fessionele hulpverlener dan ook we
zenlijk bij aan het kweken van be
paalde behoeften bij de mensen?
Theo: „Laat ik het zo zeggen, als je de
mensen dagelijks vertelt, dat ze Odo-
rex moeten gebruiken, maar ze
kunnen nergens Odorex krijgen, dan
denk ik dat die behoefte op den duur
gewoon zal verdwijnen".
Z'n uitspraken getuigen van een
gezonde dosis zelfkritiek. „Ja, het is
onzin om kritiek te verwerpen, want
het zijn de stemmen van de mensen".
Theo de Waal wil maatschappelijk
werkers niet zien als verkopers van
geluk, als brengers van het toppunt
van gelukzaligheid. Wellicht moet er
voor gewaakt worden dat de profes
sionele hulpverlening zich ook niet
als zodanig gaat presenteren. Hij kan
zichzelf in de uitoefening van zijn be
roep het beste vinden in de stelling
van Scheff: „Als je twijfelt, ga dan
uit van gezondheid".
Verantwoording?
Kunnen hulpverleners ter verant
woording worden geroepen? Uit zijn
antwoord blijkt, dat daar weinig mo
gelijkheden toe bestaan: „De verant
woordelijkheid ligt te veel bij de
hulpverlener en de beroepsorganisa
tie. Door de geheimhouding heeft de
hulpverlener ook altijd een alibi. Dat
ergert me". Hij acht de kwaliteits-
kontrole op de professionele hulp
verlening te ongrijpbaar. Er zou een
publieke kontrole moeten kunnen
bestan. Ook het overleg in de zoge
naamde hometeams (vertegenwoor
digers van de eerste lijnsverzorging)
is volgens hem in feite meer een ver
steviging van het „bolwerk der be
terweters".
Wat hem zelf betreft, merkt hij op:
„M'n kliënten kunnen het meeste
aan mijn vorming bijdragen. Hij zegt
het meeste te leren van hun reakties.
ALI PANKOW
Wens om werkgroep in Westhoek te formeren
BURGH-HAAMSTEDE - In Haamstede werd voor de eerste maal een
informatiebijeenkomst gehouden over de Christelijke Stichting voor Hulp aan
Gewctensvervolgden (CSHG). Rob Costerus las het bijbelgedeelte Galaten 6;
1-11 en mevrouw Groenleer droeg het gedicht Vrede op aarde voor. Wilma
Slaagcr, de initiatiefneemster om een afdeling van de CSHG in de Westhoek
van de grond te krijgen, verwelkomde de voorzitter D. J. Groot van de
landelijke CSHG. De bedoeling van de bijeenkomst was het meer bekendheid
geven aan Stichting en het formeren van een werkgroep.
De Groot vertoonde de films Pri-
sonland en Galina. Prisonland be
schrijft de werkkampen in Rusland
Hier werken naast politieke gevan
genen en criminelen ook mensen, die
vanwege hun geloof gevangen zijn ge
zet In de tweede film Galina vertelt
een Russisch meisje dat zij gevangen
werd genomen, omdat zij evangeli
seerde. Haar bewaakster sloeg haar
vaak en omdat het meisje dit gelaten
onderging wekte zij de nieuwsgierig
heid van de bewaakster, die zich be
keerde. Na haar vrijlating werd zij
opnieuw door de KGB gearresteerd
Op haar verzoek is ook het filmpje ge
maakt De Groot vertelde dat de Her
vormde en Gereformeerde kerken
hadden afgeraden kaarten te sturen
naar verdrukte christenen als zou dat
niet effektief zijn. „Maar wij hebben
brieven, die we de kerk willen laten
lezen, waarin de gevangenen hun dank
baarheid uitspreken en om verdere
steun vragea Daarom luisteren wij in
dit geval naar de verdrukten en de ge
vangenen en niet naar de kerken, aldus
de heer De Groot
Gebed
Na de pauze, waarin aandacht werd
besteed aan de boekentafel gaat De
Groot nader in op de taak van de Stich
ting: steun verlenen door middel van
gebed, het versturen van kaarten naar
mensen die vanwege hun geloof ge
vangen zijn en het verzamelen van
handtekeningen. Naar aanleiding van
de bijbeltekst „Ik was in de gevangenis
en gij hebt mij bezocht" is de Stichting
ontstaan. „Want als iemand gevangen
wordt gezet om het geloof dan gaat het
niet om die mens, maar om de God van
die persoon", vond De Groot „Dan
wordt Christus zelf gevangen gezet".
Bijbelteksten
Tot slot deelde de heer De Groot
mee dat de leiders in de Oostbloklan
den, waar de Stichting voornamelijk
opereert gevoelig zijn voor druk van
de CSHG. „Door het centrale postsy-
steem komen alle kaarten op één post
terecht Al onze kaarten zijn voorzien
van een bijbeltekst Deze worden ge-
kontroleerd. Het is gebeurd dat door
de bijbelteksten een man tol geloof is
gekomen. Daarom is het nodig gewoon
door te gaan met het sturen van kaar
ten. We hebben een grote God". De
tijdens de bijeenkomst gehouden kol-
lekte bracht f 140,- op. Vrijwilligers
voor een te formeren werkgroep kun
nen zich opgeven bij Wilma Slaager in
Haamstede. Na he' -gen ven Gezang
314:2, 3 en 4 sloot ds. Kerssen de
avond met dankgebed.
LONDEN - Groot-Brittannië, dat
herhaaldelijk heeft tegengesproken
grondstoffen voor chemische wapens
aan Irak te hebben verkocht, heeft
bekendgemaakt dat het aan beide
partijen in de Golf-oorlog chemica
liën heeft verkocht voor de produk-
tie van Pesticiden.
Advertentie
Een uur? een dag? een
week? een maand? een...?
SAAB 99 CITROËN
VISA, GS BREAK, GSA,
BX, CX of C 25 BESTEL.
Voor langere huurperioden
speciale tarieven
01110-4951, Zierikzee
Korle Nobelstreet 39
KERKWERVE - Dinsdagavond werd in de zaal van de Chr. Gereformeerde
Kerk te Kerkwerve de jaarlijkse ledenvergadering van de Christelijke
Schoolvereniging „Samuël" gehouden. Na het zingen uit Psalm 150, bijbelle
zing en gebed opende de voorzitter de heer M. van der Wekken de bijeen
komst. De notulen van de vorige vergadering werden gelezen en goedgekeurd.
Onder de ingekomen stukken be
vond zich het spreidingsplan van de
gemeente, waarin is vastgesteld dat
er in de gemeente Middenschouwen
vier basisscholen zullen ontstaan. In
Kerkwerve en Scharendijke een
christelijke school, en in Kerkwerve
en Ellemeet een openbare basis
school. De voorzitter deelde verder
mee dat bestuurslid N. M. van der
Have in deze vergadering vervroegd
zou aftreden. Jaarverslagen werden
gelezen door de sekretaris van de
vereniging, de heer R. H. Coomans,
door de penningmeester, de heer S.
bij de Vaate, en door een lid van de
ouderkommissie, mevrouw W. den
Boer-Beeke. De ouderkommissie
plaus voor haar grote inzet voor het
schoolkinderkoor „Hatikwa". Een
drietal bestuursleden, de heren B. J.
Boot. N. M. van der Have en S. bij de
Vaate namen op deze avond afscheid.
Hun zetels worden nu ingenomen
door de heren C. B. den Boer, D. Klap
en K. Stouten, die door de leden wer
den gekozen. Ook werden nieuwe ou-
derkommissieleden gekozen waar
van de stemmen nog geteld worden.
Verder werd een definitieve mede
zeggenschapsraad verkozen. Naast
twee leerkrachten zal deze worden
bemand door de heren J. J. Hage en
C. S. Kristalijn.
De vertrekkende bestuursleden
werden bedankt voor hun inzet, eve
nals de leden van de voorlopige me
dezeggenschapsraad, mevrouw M. A.
van der Have-Berrevoets en de heer
J. Huigens. Omdat er tijdens de rond
vraag geen vragen boven tafel kwa
men werd overgegaan tot de koffie
pauze.
Hierna werd een voorlichtingsfilm
over de nieuwe wet op het basison
derwijs gedraaid. De hieruit naar vo
ren gekomen vragen werden door het
hoofd der school de heer C. J. van
Sluys, tot tevredenheid beantwoord.
Na dankwoorden van de voorzitter
besloot de heer Van Sluys de matig
bezochte vergadering met dankge
bed.