Koningin doopt Koningin Beatrix'
Opvolger President Jan Leis"
Nieuwe kustreddingboot voor Burghsluis
4
noodsignaal ook in Den Haag wordt
gehoord", aldus de heer Leis.
Het aantal geredden blijft onge
veer gelijk: tussen de 150 en 200'men
sen per jaar. Er is wel een verschui
ving ten opzichte van de geredden:
naast de al genoemde surfplanken
moet de maatschappij steeds vaker
in aktie komen voor zwemmers,
plaatlopers en visvaartuigen die in
moeilijkheden zijn geraakt. Ten aan
zien van de laatste kategorie (vis-
bootjes) is er de laatste tien jaar veel
verbeterd, met de komst van het
„bakje", de 27 MC apparatuur.
Alvorens het glas te heffen op de
behouden vaart van de „Koningin
Beatrix" kreeg de koningin uit han
den van de heer Leis de zilveren leg
penning van de maatschappij.
Bij de foto's:
Op de grote foto boven spat de
fles champagne uiteen tegen de
romp van de nieuwe Koningin
Beatrixna een ferme hak met
een bijl van de vorstin. Links
boven burgemeester J. L.
Niemantsverdriet-Leenheer van
Westerschoutoen. die de
doopplechtigheid in Rotterdam
bijwoonde. De nieuwe
kustreddingboot wordt in de
gemeente Westerschouwen
gestationeerd. Boven: de
bemanning van het nieuwe schip
werd aan Koningin Beatrix
voorgesteld. Geheel links: Tak-
lift 3 zette de reddingboot in zijn
element. Links: president A. M.
Leis overhandigt hare majesteit
de zilveren legpenning van de
reddingmaatschappij ter
herinnering aan de doop. Foto's:
Johan Berrevoets Jr.
ROTTERDAM -BURGHSLUIS - „Ik doop u Koningin
Beatrix en wens u en uw bemanning behouden vaart".
Met deze bekende woorden doopte koningin Beatrix
dinsdagochtend de naar haar genoemde splinternieuwe
kustreddingsboot van de KZHMRS, voor het historische
gebouw van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging „De
Maas" in Rotterdam. Na een ferme bijlslag spatte de
champagne tegen de boeg en kon de Taklift 3 beginnen
met het te water zetten van de reddingboot, die meteen
doorstoomde naar de thuishaven Burghsluis. Het is de
bedoeling dat het schip ligplaats krijgt in de buitenha
ven van Noordland bij Neeltje Jans.
kómen tot de bouw van een eigen
boot. De koning gaf de aanbeveling
de boot zo spoedig mogelijk te bou
wen. Dit lukte maar slecht en het
was de Engelse N.L.I. die na vier jaar
de boot bouwde en in gebruik nam.
Met enige trots kunnen wij thans
het omgekeerde melden: terwijl het
ontwerp van de „Koningin Beatrix"
van de R.N.L.I. komt wordt nu als
eerste dit nieuwe type schip door on
ze maatschappij in dienst gesteld.
Het is ons bekend dat onze vrienden
van de Noord-Hollandse Redding
maatschappij onder leiding van de
heer Dudok van Heel, grote be
langstelling voor het ontwerp heb
ben. Ik hoop van harte dat dit zal lei
den tot bestelling, daar dit onze
maatschappijen nog wat dichter bij
elkaar brengt", aldus de wens van de
heer Leis.
Kompas
De koningin had de wens te kennen
gegeven, mocht zij een doopgeschenk
ontvangen, dat dit een bruikbaar
voorwerp voor het schip moest zijn.
Dat wilde zij als blijvend aandenken
aan deze dag op haar beurt weer aan
het schip schenken. Het werd het
kompas, als hart van de navigatie.
Symbolisch ook, zo zei de heer Leis,
want de maatschappij vaart genera
ties lang op een Koninklijk kompas,
met de titel Koninklijk in de naam.
De koningin nam het geschenk in
ontvangst en gaf het direkt door aan
de heer B. R. de Jong, inspekteur van
de maatschappij die zich bijzonder
heeft ingespannen voor de bouw van
dit schip.
Technische gegevens
De snelle kustreddingboot is 12,70
m lang en 4,70 m breed. De diepgang
is slechts 63 cm, en daardoor uiterst
geschikt voor werken in ondiep wa
ter en op zandbanken. De snelheid
bedraagt volgens de officiële opgave
26 knopen, maar de bouwer (Mulder
en Rijke b.v. te IJmuiden) noemde
zelfs 29 knopen (50 km/u) tijdens de
proefvaarten bereikt. Het schip
wordt gevaren door vier beman
ningsleden, met schipper A. Roon als
gezagvoerder. De overige beman-
ningél'èden zijn de heren: H. T. Lan-
degent, M. K. Overbeeke, F. M. van
Oeveren, P. G. Sfayer en I. Breen,
terwijl de heer K. E. Kamphuis be
schikbaar is als verpleegkundige.
De romp van het schip is verdeeld
in drie waterdichte kompartimen-
ten. Romp en dekhuis zijn vervaar
digd van zeewaterbestendig alumi
nium.
De voortstuwing is iets bijzonders:
twee watergekoelde turbo
scheepsmotoren (Perkins) ontwikke
len ieder 305 PK, en g^ven de „Ko
ningin Beatrix" zijn speedboatsnel-
heid. Via een Vulkardan flexible
koppeling en cardanassen, worden
twee waterstraal-voortstuwers aan
gedreven. Een schroef ontbreekt bij
dit nieuwe ontwerp. Deze water jets
uit Engeland (van P. P. Jet) zijn uit
glasvezel versterkt polyester ver
vaardigd.
Verder is rond het schip een zoge
naamde tube (82 cm Kevarvezel met
neopreen rubber) van Duitse make
lij.
Zelfrichtend
De kantelproeven met het schip
verliepen suksesvol, de boot is zelf
richtend over 360°, dat wil zeggen:
komt onder alle omstandigheden
weer snel overeind. Tijdens zwaar
weer wordt de bemanning vastge
snoerd met een vijf-punts heligordel
in hun hydraulisch geveerde stoelen.
De boot heeft nóg een spektakulai-
re eigenschap: het positief hellen van
het schip in een bocht, te vergelijke
met het gedrag van een motorrijder.
„Normale" schepen hebben juist de
neiging in een bocht naar buiten te
hellen. Voor het varen op zee onder
slechte weersomstandigheden is dit
„positief hellen" van essentieel be
lang. In de opbouw van het schip
kunnen twee-en-twintig geredden
plaatsnemen, op het dek nog eens
vijftig. De brandstof aan boord
maakt het mogelijk acht uur op volle
snelheid te varen.
Bingo-geld
Het nieuwe reddingvaartuig kost
ongeveer anderhalf miljoen gulden,
welk geld bijeen werd gebracht door
de Nederlandse televisiekijkers in
1981 met de aktie Tele-Bingo, onder
leiding van Mies Bouwman. De ver
tegenwoordigers van Bingo-Ned.
werden door president A. M. Leis be
dankt.
De heer Leis uitte op de feestelijke
bijeenkomst ook nog een „harte-
kreet".
„In het jaar 1983 zijn alleen al in
ons gebied 29 maal redders met groot
materiaal en vele vrijwilligers uitge
varen om surfplankzeilers te zoeken
of te redden. De meesten worden ge
vonden, vaak niet in nood, maar
sommigen worden niet gevonden.
Het wordt hoog tijd dat plankzeilers
op zee en in riviermondingen worden
verplicht signaleringsmiddelen bij
zich te hebben, met een simpel licht-
teken zouden zij hun positie duide
lijk kunnen maken. Na vele jaren
aandringen is er niets gebeurd op dit
gebied, wij hopen dat thans ons
De „Koningin Beatrix" is de su
persnelle vervanger van de oude
„President Jan leis" (gebouwd in
'33), die tot het eind van dit jaar zal
dienst doen, om de nieuwe boot uit
voerig te testen. Na deze periode zal
de Jan Leis worden overgedragen
aan de naar deze boot genoemde
stichting, die de dan voormalige red
dingboot gaat beheren. Waar de Jan
Leis zal komen te liggen als ten
toonstellingsschip is nog niet be
kend. De president van de KZHMRS,
de heer A. M. Leis, zei desgevraagd
op een perskonferentie voorafgaande
aan de plechtigheid, dat gedacht
wordt aan Hoek van Holland of bij
de in aanbouw zijnde Oosterschelde-
dam.
Na afloop van de doopplechtigheid
en tijdens het te water zetten hield de
president van de Koninklijke Zuid-
Hollandse Maatschappij tot redding
van Schipbreukelingen een
toespraak tot de vele genodigden,
waarin hij het bijzonder noemde dat
een regerend vorstin de doop wilde
verrichten van een schip dat haar
naam draagt. „Het is mij bekend dat
u enige twijfels had of het wel juist is
dat uzelf uw eigen naam aan het
schip kon geven. Ik kan u troosten: in
Engeland, waar de tradities op het
gebied van scheepvaart en scheeps
bouw zijn geboren, hebben een aan
tal vorstinnen een schip gedoopt dat
hun naam draagt", aldus de heer A.
M. Leis, die vervolgens enige geschie
denisfeiten ten beste gaf. De Red
dingsmaatschappij boogt op een lan
ge historie, opgericht in 1824. De
Maatschappij werkte met sloepen
welke door rederijen beschikbaar
werden gesteld.
Koning Willem I
„Volgens het boek van Bram
Oosterwijk over Anthony van Hobo
ken was er destijds een regelmatig
kontakt tussen de Nederlandse re
ders en Z.M. Koning Willem I, om te