Koningin doopt Koningin Beatrix' Opvolger President Jan Leis" Nieuwe kustreddingboot voor Burghsluis 4 noodsignaal ook in Den Haag wordt gehoord", aldus de heer Leis. Het aantal geredden blijft onge veer gelijk: tussen de 150 en 200'men sen per jaar. Er is wel een verschui ving ten opzichte van de geredden: naast de al genoemde surfplanken moet de maatschappij steeds vaker in aktie komen voor zwemmers, plaatlopers en visvaartuigen die in moeilijkheden zijn geraakt. Ten aan zien van de laatste kategorie (vis- bootjes) is er de laatste tien jaar veel verbeterd, met de komst van het „bakje", de 27 MC apparatuur. Alvorens het glas te heffen op de behouden vaart van de „Koningin Beatrix" kreeg de koningin uit han den van de heer Leis de zilveren leg penning van de maatschappij. Bij de foto's: Op de grote foto boven spat de fles champagne uiteen tegen de romp van de nieuwe Koningin Beatrixna een ferme hak met een bijl van de vorstin. Links boven burgemeester J. L. Niemantsverdriet-Leenheer van Westerschoutoen. die de doopplechtigheid in Rotterdam bijwoonde. De nieuwe kustreddingboot wordt in de gemeente Westerschouwen gestationeerd. Boven: de bemanning van het nieuwe schip werd aan Koningin Beatrix voorgesteld. Geheel links: Tak- lift 3 zette de reddingboot in zijn element. Links: president A. M. Leis overhandigt hare majesteit de zilveren legpenning van de reddingmaatschappij ter herinnering aan de doop. Foto's: Johan Berrevoets Jr. ROTTERDAM -BURGHSLUIS - „Ik doop u Koningin Beatrix en wens u en uw bemanning behouden vaart". Met deze bekende woorden doopte koningin Beatrix dinsdagochtend de naar haar genoemde splinternieuwe kustreddingsboot van de KZHMRS, voor het historische gebouw van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging „De Maas" in Rotterdam. Na een ferme bijlslag spatte de champagne tegen de boeg en kon de Taklift 3 beginnen met het te water zetten van de reddingboot, die meteen doorstoomde naar de thuishaven Burghsluis. Het is de bedoeling dat het schip ligplaats krijgt in de buitenha ven van Noordland bij Neeltje Jans. kómen tot de bouw van een eigen boot. De koning gaf de aanbeveling de boot zo spoedig mogelijk te bou wen. Dit lukte maar slecht en het was de Engelse N.L.I. die na vier jaar de boot bouwde en in gebruik nam. Met enige trots kunnen wij thans het omgekeerde melden: terwijl het ontwerp van de „Koningin Beatrix" van de R.N.L.I. komt wordt nu als eerste dit nieuwe type schip door on ze maatschappij in dienst gesteld. Het is ons bekend dat onze vrienden van de Noord-Hollandse Redding maatschappij onder leiding van de heer Dudok van Heel, grote be langstelling voor het ontwerp heb ben. Ik hoop van harte dat dit zal lei den tot bestelling, daar dit onze maatschappijen nog wat dichter bij elkaar brengt", aldus de wens van de heer Leis. Kompas De koningin had de wens te kennen gegeven, mocht zij een doopgeschenk ontvangen, dat dit een bruikbaar voorwerp voor het schip moest zijn. Dat wilde zij als blijvend aandenken aan deze dag op haar beurt weer aan het schip schenken. Het werd het kompas, als hart van de navigatie. Symbolisch ook, zo zei de heer Leis, want de maatschappij vaart genera ties lang op een Koninklijk kompas, met de titel Koninklijk in de naam. De koningin nam het geschenk in ontvangst en gaf het direkt door aan de heer B. R. de Jong, inspekteur van de maatschappij die zich bijzonder heeft ingespannen voor de bouw van dit schip. Technische gegevens De snelle kustreddingboot is 12,70 m lang en 4,70 m breed. De diepgang is slechts 63 cm, en daardoor uiterst geschikt voor werken in ondiep wa ter en op zandbanken. De snelheid bedraagt volgens de officiële opgave 26 knopen, maar de bouwer (Mulder en Rijke b.v. te IJmuiden) noemde zelfs 29 knopen (50 km/u) tijdens de proefvaarten bereikt. Het schip wordt gevaren door vier beman ningsleden, met schipper A. Roon als gezagvoerder. De overige beman- ningél'èden zijn de heren: H. T. Lan- degent, M. K. Overbeeke, F. M. van Oeveren, P. G. Sfayer en I. Breen, terwijl de heer K. E. Kamphuis be schikbaar is als verpleegkundige. De romp van het schip is verdeeld in drie waterdichte kompartimen- ten. Romp en dekhuis zijn vervaar digd van zeewaterbestendig alumi nium. De voortstuwing is iets bijzonders: twee watergekoelde turbo scheepsmotoren (Perkins) ontwikke len ieder 305 PK, en g^ven de „Ko ningin Beatrix" zijn speedboatsnel- heid. Via een Vulkardan flexible koppeling en cardanassen, worden twee waterstraal-voortstuwers aan gedreven. Een schroef ontbreekt bij dit nieuwe ontwerp. Deze water jets uit Engeland (van P. P. Jet) zijn uit glasvezel versterkt polyester ver vaardigd. Verder is rond het schip een zoge naamde tube (82 cm Kevarvezel met neopreen rubber) van Duitse make lij. Zelfrichtend De kantelproeven met het schip verliepen suksesvol, de boot is zelf richtend over 360°, dat wil zeggen: komt onder alle omstandigheden weer snel overeind. Tijdens zwaar weer wordt de bemanning vastge snoerd met een vijf-punts heligordel in hun hydraulisch geveerde stoelen. De boot heeft nóg een spektakulai- re eigenschap: het positief hellen van het schip in een bocht, te vergelijke met het gedrag van een motorrijder. „Normale" schepen hebben juist de neiging in een bocht naar buiten te hellen. Voor het varen op zee onder slechte weersomstandigheden is dit „positief hellen" van essentieel be lang. In de opbouw van het schip kunnen twee-en-twintig geredden plaatsnemen, op het dek nog eens vijftig. De brandstof aan boord maakt het mogelijk acht uur op volle snelheid te varen. Bingo-geld Het nieuwe reddingvaartuig kost ongeveer anderhalf miljoen gulden, welk geld bijeen werd gebracht door de Nederlandse televisiekijkers in 1981 met de aktie Tele-Bingo, onder leiding van Mies Bouwman. De ver tegenwoordigers van Bingo-Ned. werden door president A. M. Leis be dankt. De heer Leis uitte op de feestelijke bijeenkomst ook nog een „harte- kreet". „In het jaar 1983 zijn alleen al in ons gebied 29 maal redders met groot materiaal en vele vrijwilligers uitge varen om surfplankzeilers te zoeken of te redden. De meesten worden ge vonden, vaak niet in nood, maar sommigen worden niet gevonden. Het wordt hoog tijd dat plankzeilers op zee en in riviermondingen worden verplicht signaleringsmiddelen bij zich te hebben, met een simpel licht- teken zouden zij hun positie duide lijk kunnen maken. Na vele jaren aandringen is er niets gebeurd op dit gebied, wij hopen dat thans ons De „Koningin Beatrix" is de su persnelle vervanger van de oude „President Jan leis" (gebouwd in '33), die tot het eind van dit jaar zal dienst doen, om de nieuwe boot uit voerig te testen. Na deze periode zal de Jan Leis worden overgedragen aan de naar deze boot genoemde stichting, die de dan voormalige red dingboot gaat beheren. Waar de Jan Leis zal komen te liggen als ten toonstellingsschip is nog niet be kend. De president van de KZHMRS, de heer A. M. Leis, zei desgevraagd op een perskonferentie voorafgaande aan de plechtigheid, dat gedacht wordt aan Hoek van Holland of bij de in aanbouw zijnde Oosterschelde- dam. Na afloop van de doopplechtigheid en tijdens het te water zetten hield de president van de Koninklijke Zuid- Hollandse Maatschappij tot redding van Schipbreukelingen een toespraak tot de vele genodigden, waarin hij het bijzonder noemde dat een regerend vorstin de doop wilde verrichten van een schip dat haar naam draagt. „Het is mij bekend dat u enige twijfels had of het wel juist is dat uzelf uw eigen naam aan het schip kon geven. Ik kan u troosten: in Engeland, waar de tradities op het gebied van scheepvaart en scheeps bouw zijn geboren, hebben een aan tal vorstinnen een schip gedoopt dat hun naam draagt", aldus de heer A. M. Leis, die vervolgens enige geschie denisfeiten ten beste gaf. De Red dingsmaatschappij boogt op een lan ge historie, opgericht in 1824. De Maatschappij werkte met sloepen welke door rederijen beschikbaar werden gesteld. Koning Willem I „Volgens het boek van Bram Oosterwijk over Anthony van Hobo ken was er destijds een regelmatig kontakt tussen de Nederlandse re ders en Z.M. Koning Willem I, om te

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 4