Raad Duiveland eens met te
treffen verkeersmaatregelen
Veel blijk van
waardering
voor inzet
vrijwilligers
4
Na onderzoek door politie
DUIVELAND - De gemeenteraad van Duiveland ging
donderdagavond akkoord met de voorstellen van b. en
w. aangaande het treffen van een aantal ver
keersmaatregelen. Zo werd besloten de splitsing Groene
Poort/Hofweg aan te wijzen als voorrangssplitsing, met
dien verstande dat het verkeer op de Hofweg voorrang
zal hebben.
Ten aanzien van de kruising West-
straat Stolpweg Loensweg te
Nieuwerkerk was het kollege van
mening, dat voorshands geen verdere
maatregelen getroffen dienen te wor
den. De Stolpweg is aangewezen als
voorrangsweg, b. en w. achtten dat
thans nog voldoende.
S.G.P.-fraktievoorzitter de heer A.
van Klinken memoreerde dat zijn
fraktie eerder naar deze gevaarlijke
kruising had verwezen. Hij stelde
voor eens een poging te wagen met
het plaatsen van 30 km-bordjes op de
Stolpweg. Raadsvoorzitter burge
meester J. van Bommel verwachtte
daar echter niet zulke goede resulta
ten van. „Ook als er bordjes met 30
km staan, zullen de automobilisten
met 80 km verder rijden". Het kolle
ge hoopt echter in de nabije toekomst
toch een nadere maatregel te kunnen
treffen door gebruik te maken van
een nieuwe ontwikkeling op het ge
bied van wegentechniek. Een ont
wikkeling die thans nog in onder
zoek is. Het gaat om een soort rib-
belstrook, die automobilisten zal no
pen hun snelheid tot 50 km te beper
ken.
Zig-zag strepen
Ten aanzien van de situatie bij de
openbare lagere scholen in Ooster-
land en Sirjansland stelde de heer W.
Stouten (V.V.D.) voor niet alleen
bordjes met „Pas op onze kinderen"
te plaatsen maar ook zogenaamde
zig-zag strepen op de weg aan te bren
gen. De voorzitter liet echter weten,
dat van die zig-zag strepen, volgens
het advies van de politie, een zeer
zuinig gebruik gemaakt dient te wor
den, omdat ze bij veelvuldig gebruik
geen effekt meer zullen sorteren.
Volgens de voorzitter worden betere
resultaten bereikt met felgekleurde
bordjes met bovengenoemd op
schrift.
Het binnenkort beschikbaar ko
mende semi-permanente lokaal van
de openbare school te Sirjansland
vormde in de vorige raadsvergade
ring aanleiding tot een uitgebreide
diskussie, doordat „Oosterlands
Fanfare" graag gebruik van deze
ruimte had gemaakt als repetitielo
kaal. Dit verzoek werd door de meer
derheid van de raad echter afgewe
zen.
Nu stelde het kollege de raad der
halve voor te besluiten tot verkoop
bij inschrijving en het kollege de be
voegdheid te geven tot verkoop aan
de hoogste inschrijver. „Verkoop het
aan de P.T.T. dan kan het als post-
voorziening voor Sirjansland wor
den gebruikt", schertste de heer K.
Hendrikse (S.G.P.) De heer Stouten
merkte op: „Ik had het graag op
Oosterland gezien, maar ja ver
koop het nu maar zo snel mogelijk
voor zoveel mogelijk geld."
Knelpuntenlijst
P.v.d.A.-fraktievoorzitter de heer
C. J. Hillebrand was het daar hele
maal niet mee eens. Reeds eerder had
hij erop aangedrongen eens een knel
puntenlijstje samen te stellen en dan
te bezien welke (jeugd)groepering
eventueel geholpen zou kunnen wor
den met deze akkommodatie.
De heer Hillebrand had graag ge
zien, dat dit geheel afgeschreven ge
bouwtje door het kollege beschik
baar zou zijn gesteld in plaats van
het duur te verkopen. Zelf wist hij
wel enkele groepjes, die er blij mee
zouden zijn en hij verwees naar de
handbalvereniging in Ouwerkerk,
die zonder akkommodatie zit nu een
scheiding met de voetbalvereniging
tot stand is gekomen en naar de jon-
gerensoos onder in het Dorpshuis te
Ouwerkerk. De ruimte is volgens de
P.v.d.A.-woordvoerder zeer krap en
bovendien kan de jeugd er geen ge
bruik van maken als het dorpshuis
voor andere evenementen in gebruik
is.
„Ja, gelijktijdig verhuur van ruim
ten in een dorpshuis geeft vaker pro
blemen, dat weet ik", was daarop het
korte en kryptische antwoord van de
voorzitter.
Hij voelde er echter niets voor het
gebouwtje aan een bepaalde groepe
ring kado te doen. „Als je het gratis
gaat weggeven, staat er zo een rij op
de stoep", vond ook de heer Stouten.
De raad ging tenslotte met algemene
stemmen akkoord met het kollege-
voorstel tot verkoop bij inschrijving.
Begeleidingscentrum
De heer L. Meerman (S.G.P.) had
moeite met het voorstel van het kol
lege slechts 20,— per leerling te ver
lenen als subsidie aan de Stichting
Begeleidingscentrum Gereformeerd
Schoolonderwijs. Het bestuur van de
Stichting verzocht om een bijdrage
van 30,— per leerling, gezien de uit
breiding van het personeelsbestand.
B. en w. wilden echter niet verder
gaan dan het subsidiebedrag dat ook
vorig jaar weTd verleend.
„Jammer", vond de heer Meerman.
Hij wees erop, dat de personeelsuit
breiding van acht naar tien personen
echt noodzakelijk was geweest. Er
worden door deze stichting ongeveer
22.000 kinderen begeleid. De prak
tijk had volgens Meerman inmiddels
bewezen, dat de Stichting haar werk
goed doet en hij wees in dit verband
op de binnenkort afkomende konin
klijke goedkeuring. Zijn voorstel als
nog die 30,— per leerling te ver
strekken werd met zeven tegen drie
stemmen door de raad afgewezen.
Het kollegevoorstel een subsidiebe
drag 6.080,—, zijnde 20,—per leer
ling te verstrekken, werd met alge
mene stemmen aangenomen.
Bij de behandeling van de ingeko
men stukken deed de heer Hille
brand een poging steun te laten be
tuigen aan de motie van de gemeente
Zierikzee betreffende de inko
menspositie van mensen met een
minimum-inkomen. Hij was echter
alleen in deze poging en kreeg bij zijn
voorstel ook geen steun van fraktie-
genoot wethouder A. L. Bakker.
De heer T. van der Have te Ooster
land verzocht te onderzoeken of ont
heffing kon worden verleend voor de
vestiging van een garagebedrijf in
het pand Rijksweg 7. Dit perceel is
gelegen in het bestemmingsplan
„Buitengebied" en heeft de bestem
ming „landbouw, veeteelt en tuin
bouw". Gelet op een eerder gedane
principe-uitspraak van g.s., dat de
vestiging van nieuwe ambachtelijke
bedrijven in het buitengebied dient
te worden voorkomen, stelden b. en
w. vast, dat g.s. geen goedkeuring
zullen verlenen aan een herziening
van het bestemmingsplan. Het kolle
ge stelde derhalve voor betrokkene
mede te delen dat aan zijn verzoek
niet kon worden voldaan.
Bestemmingsplan
leidraad
„Zo wordt het partikulier initia
tief gedood", vond S.G.P.-woord-
voerder Hendrikse. Hij wees erop,
dat partikulieren tegemoet gekomen
kunnen worden via een artikelwijzi
ging. De voorzitter was echter van
mening, dat het bestemmingsplan als
leidraad voor beleid moet gelden. Dit
beleid is erop gericht, dat het agra
risch gebied in stand blijft. Slechts
bedrijven met duidelijke agrarische
raakvlakken zouden hier een moge
lijkheid hebben. Een bedrijf als van
de heer Van der Have hoort volgens
de voorzitter thuis op het industrie
terrein. „Met planologie moet je
voorzichtig omspringen, want voor
je het weet is er sprake van wild
groei", besloot de penningmeester.
VLODROP -,In de bossen rond het
Middenlimburgse Vlodrop heeft een
30-jarige inwoner van die plaats een
paar honderd biljetten van honderd
Duitse Mark gevonden met een geza
menlijke waarde van zeker 20.000
gulden. Het geld zat verpakt in een
Nederlandse krant en was verstopt
in een konijnehol.
(vervolg van pagina 1)
Elk verjaardagspartijtje van de
buurtbus werd dan ook in familie
verband gevierd, evenals de afslui
ting van het seizoen met de inmid
dels veel besproken „aangeklede
werkvergaderingen". „Het lijkt een
beetje op een mini-lijndienst", stelde
de heer Kuin vast. Verder konsta-
teerde hij, dat de kleinste bus de
grootste abri (De Beuze) heeft. Spre
ker was ook van mening, dat de
buurtbus niet alleen voorziet in ver
voer, maar dat men er ook door bij de
tijd kan blijven: „Door de gesprek
ken in de bus leer je het hele gebeu
ren in de gemeenten Duiveland en
Middenschouwen
De heer Kuin herinnerde er nog
eens aan dat het streefgetal van
12.500 passagiers per jaar, na de start
op 2 april 1979 reeds op 27 november
in Sirjansland werd bereikt. De
50.000e passagier werd later in Kerk-
werve gehuldigd. Inmiddels werd
reeds de 90.000e passagier vervoerd
en uiteraard hoopt men dit jaar de
100.000e te kunnen huldigen.
Schouwen-Duiveland stond dan
ook lange tijd tweede op de lijst van
meest suksesvolle buurtbusprojek-
ten. Men telt in Nederland 53 van de
ze projekten. Naar Haagse begrippen
had men in deze regio het buurtbus-
gebeuren blijkbaar ook het best be
grepen, want metn stuurde een depu
tatie uit Beieren, waar ook over een
dergelijke voorziening werd gedacht,
naar Schouwen-Duiveland om daar
te zien hoe een en ander toeging.
Burenhulp
De heer Kuin zag in de buurtbus-
voorziening een duidelijke vorm van
burenhulp, die staat of valt bij de in
zet van de vrijwilligers. Hij was van
mening, dat het projekt inmiddels zo
is ingeburgerd, dat er gewoon niet
meer mee gestopt kan worden. Tot
slot had hij drie wensen: houd vol,
zorg dat het aantal vrijwilligers
steeds wordt aangevuld en een
nieuwe buurtbus, want de huidige
heeft er na vijf jaar inmiddels meer
dan 300.000 km opzitten en kan beter
als reserve gaan dienstdoen.
Gedeputeerde de heer J. de Voogd
ging in zijn toespraak nog verder te
rug in de geschiedenis. Hij memo
reerde, dat in september 1977 vijf ge
bieden in Nederland als experiment
voor een buurtbus werden aangewe
zen. De voorziening werd Opgezet
naar het Engelse voorbeeld in Nor
folk, dat een groot sukses bleek te
zijn.
In de vergadering van 21 november
1977 nam het provinciaal bestuur in
Zeeland unaniem een motie aan om
stappen te ondernemen ook in Zee
land tot deze voorziening te komen.
De toenmalige minister deed het
voorstel, dat de provincie zelf met de
voorbereidingen daartoe zou begin
nen. In samenwerking met Ver
voersmaatschappij Z.W.N. werden
de gebieden Hontenisse Hulst en
Sirjansland Ouwerkerk Kèrkwer-
ve nader onderzocht op buurtbus
mogelijkheden.
Op 22 november 1978 werd voor de
ze regio een voorlopig buurtbusko-
mité opgericht, dat zeer veel voorbe
reidend werk in korte tijd wist te
verzetten. Slechts één maand na de
ministeriële aanwijzing kon op
Schouwen-Duiveland de buurtbus
dan ook gaan rijden: op maandag 2
april 1979. Gedeputeerde W. Don
kocht het eerste kaartje en na al het
officiële gebeuren, werd de eerste
echte rit voor het publiek gereden om
13.46 uur vanaf Sirjansland met ach
ter het stuur vrijwillig chauffeur C.
van Beveren.
Voortdurende inzet
Het grote sukses in de afgelopen ja
ren schreef De Voogd toe aan het feit,
dat deze voorziening duidelijk in een
behoefte voorziet. Een voorziening,
die ondenkbaar zou zijn zonder de
grote en voortdurende inzet van vrij
willigers, die zien zonder beloning
sterk maken voor de bevordering
van de leefbaarheid van deze streek.
Overigens wilde de gedeputeerde
de passagiersaantallen niet als maat
staf zien voor de waardering aan de
vrijwilligers. Hij doelde in dit ver
band op de betrokkenen bij het
buurtbusprojekt in Waarde, die on
danks de lage bezettingsgraag en
thousiast doorgaan met het werk.
In dit verband liet de heer De
Voogd weten, dat de kriteria van
rijkswege wat versoepeld zullen
worden. Een projekt met de buurt
bus zal mogelijk worden in een ge
bied met achthonderd inwoners
(thans duizend) waar op een afstand
van 1250 m (nu 1500 m) geen andere
voorziening van openbaar vervoer
aanwezig is.
Overigens zal deze versoepeling
niet leiden tot uitbreiding van het
aantal buurtbusprojekten in Zee
land. Misschien wel tot invoering
van de zogenaamde belbus meende
de gedeputeerde, maar die wórdt be
reden door een beroepschauffeur en
is derhalve niet te vergelijken met de
buurtbus.
Verder kondigde de heer De Voogd
de te verwachte ministeriële beschik
king ten aanzien van de bestaande
buurtbuskomitees aan. Deze zullen
omgevormd dienen te worden in
buurtbusverenigingen, zodat
rechtspersoonlij k verworven zal
worden.
Namens het kollege van g.s. kwam
de heer De Voogd niet alleen met een
mondelinge getuigenis van grote
waardering, maar ook met een stof
felijke blijk. Alle vrijwillige chauf
feurs kregen een balpen met de in-
skriptie: „Vijf jaar Buurtbus Schou
wen-Duiveland". Het eerste exem
plaar mocht mevrouw Kuin in ont
vangst nemen. Als extra attentie
voor hun vele werk ten behoeve van
de buurtbusvoorziening mochten zij
en haar echtgenoot resp. een sjaal en
een stropdas, beide met het provin
ciewapen in ontvangst nemen.
Over tien jaar
De waardering namens de gemeen
tebesturen van Duiveland en Mid
denschouwen werd uitgesproken
door burgemeester J. van Bommel.
Hij wilde niet te veel op het verleden
ingaan, maar herinnerde toch op
schertsende wijze aan enkele geden
kwaardige „aangeklede werkverga
deringen". Namens Duiveland en
Middenschouwen liet hij weten, dat
de gemeentebesturen hun uiterste
best zullen doen, dat deze bijeen
komsten ook in de toekomst voortge
zet kunnen worden. In het boekje,
dat werd samengesteld ter gelegen
heid van de eerste verjaardag van de
Buurtbus had de heer Van Bommel
gelezen: „We wten niet hoe het ver
der zal gaan, ga over tien jaar maar
eens bij de halte staan". Hij zegde
toe, dat inderdaad te zullen doen en
was ervan overtuigd, dat hij er niet
voor niets zou staan. „Daar rekenen
wij op en daar rekent de bevolking
op", aldus de burgemeester.
Een bijzonder woord van waarde
ring richtte de heer Kuin vervolgens
tot de heer M. de Rijke, buurtbusko'
mitélid, die zich zeer intensief met de
dagelijkse gang van zaken bezig
houdt en die er elke dag voor zorgt,
dat de bus gereed staat om te ver
trekken.
Als vanouds kwam de heer De Rij
ke nu ook zelf met een gedicht ten to
nele, waarin hij uiting gaf van zijn
bewondering voor de inzet van alle
vrijwilligers. Hij besloot met een
feestlied, dat op zijn verzoek door de
zaal werd meegezongen.
De rij van sprekers werd afgeslo
ten door de heer B. H. Kop, koördina-
tor van de Z.W.N. Ook hij herinnerde
nog even aan die feestelijke dag toen
de buurtbus voor het eerst ging rij
den. Daarna kwam een ongekende
groei in het aantal passagiers. Het
feit, dat dit aantal het afgelopen jaar
iets is teruggelopen achtte de heer
Kop niet verontrustend. Hij zei niet
precies de oorzaak daarvan te weten,
maar schreef het toe aan de ekonomi-
sche recessie en aan de mooie zomer
in 1983.
Nieuwe bus komt
Hij liet als Z.W.N.-woordvoerder
weten de steun van de hardwerkende
mensen in het buurtbuskomité nodig
te hebben. Verder konstateerde hij
dat die mensen er ook steeds weer in
geslaagd waren de vrijwillige chauf
fers te motiveren. De gekreëerde fa
milieband achtte hij belangrijk in de
ze. De heer Kop liet weten deze dag
graag de nieuwe buurtbus te hebben
aangeboden. Maar dat was, ondanks
pogingen daartoe, niet gelukt. Hij
kon echter volstaan met de medede
ling, dat de nieuwe bus er binnen en
kele weken aankomt.
Na al deze plechtigheden werd de
vijfde buurtbusverjaardag verder ge
vierd met een goed verzorgd koud
buffet.
i