Raad Duiveland eens met te treffen verkeersmaatregelen Veel blijk van waardering voor inzet vrijwilligers 4 Na onderzoek door politie DUIVELAND - De gemeenteraad van Duiveland ging donderdagavond akkoord met de voorstellen van b. en w. aangaande het treffen van een aantal ver keersmaatregelen. Zo werd besloten de splitsing Groene Poort/Hofweg aan te wijzen als voorrangssplitsing, met dien verstande dat het verkeer op de Hofweg voorrang zal hebben. Ten aanzien van de kruising West- straat Stolpweg Loensweg te Nieuwerkerk was het kollege van mening, dat voorshands geen verdere maatregelen getroffen dienen te wor den. De Stolpweg is aangewezen als voorrangsweg, b. en w. achtten dat thans nog voldoende. S.G.P.-fraktievoorzitter de heer A. van Klinken memoreerde dat zijn fraktie eerder naar deze gevaarlijke kruising had verwezen. Hij stelde voor eens een poging te wagen met het plaatsen van 30 km-bordjes op de Stolpweg. Raadsvoorzitter burge meester J. van Bommel verwachtte daar echter niet zulke goede resulta ten van. „Ook als er bordjes met 30 km staan, zullen de automobilisten met 80 km verder rijden". Het kolle ge hoopt echter in de nabije toekomst toch een nadere maatregel te kunnen treffen door gebruik te maken van een nieuwe ontwikkeling op het ge bied van wegentechniek. Een ont wikkeling die thans nog in onder zoek is. Het gaat om een soort rib- belstrook, die automobilisten zal no pen hun snelheid tot 50 km te beper ken. Zig-zag strepen Ten aanzien van de situatie bij de openbare lagere scholen in Ooster- land en Sirjansland stelde de heer W. Stouten (V.V.D.) voor niet alleen bordjes met „Pas op onze kinderen" te plaatsen maar ook zogenaamde zig-zag strepen op de weg aan te bren gen. De voorzitter liet echter weten, dat van die zig-zag strepen, volgens het advies van de politie, een zeer zuinig gebruik gemaakt dient te wor den, omdat ze bij veelvuldig gebruik geen effekt meer zullen sorteren. Volgens de voorzitter worden betere resultaten bereikt met felgekleurde bordjes met bovengenoemd op schrift. Het binnenkort beschikbaar ko mende semi-permanente lokaal van de openbare school te Sirjansland vormde in de vorige raadsvergade ring aanleiding tot een uitgebreide diskussie, doordat „Oosterlands Fanfare" graag gebruik van deze ruimte had gemaakt als repetitielo kaal. Dit verzoek werd door de meer derheid van de raad echter afgewe zen. Nu stelde het kollege de raad der halve voor te besluiten tot verkoop bij inschrijving en het kollege de be voegdheid te geven tot verkoop aan de hoogste inschrijver. „Verkoop het aan de P.T.T. dan kan het als post- voorziening voor Sirjansland wor den gebruikt", schertste de heer K. Hendrikse (S.G.P.) De heer Stouten merkte op: „Ik had het graag op Oosterland gezien, maar ja ver koop het nu maar zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk geld." Knelpuntenlijst P.v.d.A.-fraktievoorzitter de heer C. J. Hillebrand was het daar hele maal niet mee eens. Reeds eerder had hij erop aangedrongen eens een knel puntenlijstje samen te stellen en dan te bezien welke (jeugd)groepering eventueel geholpen zou kunnen wor den met deze akkommodatie. De heer Hillebrand had graag ge zien, dat dit geheel afgeschreven ge bouwtje door het kollege beschik baar zou zijn gesteld in plaats van het duur te verkopen. Zelf wist hij wel enkele groepjes, die er blij mee zouden zijn en hij verwees naar de handbalvereniging in Ouwerkerk, die zonder akkommodatie zit nu een scheiding met de voetbalvereniging tot stand is gekomen en naar de jon- gerensoos onder in het Dorpshuis te Ouwerkerk. De ruimte is volgens de P.v.d.A.-woordvoerder zeer krap en bovendien kan de jeugd er geen ge bruik van maken als het dorpshuis voor andere evenementen in gebruik is. „Ja, gelijktijdig verhuur van ruim ten in een dorpshuis geeft vaker pro blemen, dat weet ik", was daarop het korte en kryptische antwoord van de voorzitter. Hij voelde er echter niets voor het gebouwtje aan een bepaalde groepe ring kado te doen. „Als je het gratis gaat weggeven, staat er zo een rij op de stoep", vond ook de heer Stouten. De raad ging tenslotte met algemene stemmen akkoord met het kollege- voorstel tot verkoop bij inschrijving. Begeleidingscentrum De heer L. Meerman (S.G.P.) had moeite met het voorstel van het kol lege slechts 20,— per leerling te ver lenen als subsidie aan de Stichting Begeleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs. Het bestuur van de Stichting verzocht om een bijdrage van 30,— per leerling, gezien de uit breiding van het personeelsbestand. B. en w. wilden echter niet verder gaan dan het subsidiebedrag dat ook vorig jaar weTd verleend. „Jammer", vond de heer Meerman. Hij wees erop, dat de personeelsuit breiding van acht naar tien personen echt noodzakelijk was geweest. Er worden door deze stichting ongeveer 22.000 kinderen begeleid. De prak tijk had volgens Meerman inmiddels bewezen, dat de Stichting haar werk goed doet en hij wees in dit verband op de binnenkort afkomende konin klijke goedkeuring. Zijn voorstel als nog die 30,— per leerling te ver strekken werd met zeven tegen drie stemmen door de raad afgewezen. Het kollegevoorstel een subsidiebe drag 6.080,—, zijnde 20,—per leer ling te verstrekken, werd met alge mene stemmen aangenomen. Bij de behandeling van de ingeko men stukken deed de heer Hille brand een poging steun te laten be tuigen aan de motie van de gemeente Zierikzee betreffende de inko menspositie van mensen met een minimum-inkomen. Hij was echter alleen in deze poging en kreeg bij zijn voorstel ook geen steun van fraktie- genoot wethouder A. L. Bakker. De heer T. van der Have te Ooster land verzocht te onderzoeken of ont heffing kon worden verleend voor de vestiging van een garagebedrijf in het pand Rijksweg 7. Dit perceel is gelegen in het bestemmingsplan „Buitengebied" en heeft de bestem ming „landbouw, veeteelt en tuin bouw". Gelet op een eerder gedane principe-uitspraak van g.s., dat de vestiging van nieuwe ambachtelijke bedrijven in het buitengebied dient te worden voorkomen, stelden b. en w. vast, dat g.s. geen goedkeuring zullen verlenen aan een herziening van het bestemmingsplan. Het kolle ge stelde derhalve voor betrokkene mede te delen dat aan zijn verzoek niet kon worden voldaan. Bestemmingsplan leidraad „Zo wordt het partikulier initia tief gedood", vond S.G.P.-woord- voerder Hendrikse. Hij wees erop, dat partikulieren tegemoet gekomen kunnen worden via een artikelwijzi ging. De voorzitter was echter van mening, dat het bestemmingsplan als leidraad voor beleid moet gelden. Dit beleid is erop gericht, dat het agra risch gebied in stand blijft. Slechts bedrijven met duidelijke agrarische raakvlakken zouden hier een moge lijkheid hebben. Een bedrijf als van de heer Van der Have hoort volgens de voorzitter thuis op het industrie terrein. „Met planologie moet je voorzichtig omspringen, want voor je het weet is er sprake van wild groei", besloot de penningmeester. VLODROP -,In de bossen rond het Middenlimburgse Vlodrop heeft een 30-jarige inwoner van die plaats een paar honderd biljetten van honderd Duitse Mark gevonden met een geza menlijke waarde van zeker 20.000 gulden. Het geld zat verpakt in een Nederlandse krant en was verstopt in een konijnehol. (vervolg van pagina 1) Elk verjaardagspartijtje van de buurtbus werd dan ook in familie verband gevierd, evenals de afslui ting van het seizoen met de inmid dels veel besproken „aangeklede werkvergaderingen". „Het lijkt een beetje op een mini-lijndienst", stelde de heer Kuin vast. Verder konsta- teerde hij, dat de kleinste bus de grootste abri (De Beuze) heeft. Spre ker was ook van mening, dat de buurtbus niet alleen voorziet in ver voer, maar dat men er ook door bij de tijd kan blijven: „Door de gesprek ken in de bus leer je het hele gebeu ren in de gemeenten Duiveland en Middenschouwen De heer Kuin herinnerde er nog eens aan dat het streefgetal van 12.500 passagiers per jaar, na de start op 2 april 1979 reeds op 27 november in Sirjansland werd bereikt. De 50.000e passagier werd later in Kerk- werve gehuldigd. Inmiddels werd reeds de 90.000e passagier vervoerd en uiteraard hoopt men dit jaar de 100.000e te kunnen huldigen. Schouwen-Duiveland stond dan ook lange tijd tweede op de lijst van meest suksesvolle buurtbusprojek- ten. Men telt in Nederland 53 van de ze projekten. Naar Haagse begrippen had men in deze regio het buurtbus- gebeuren blijkbaar ook het best be grepen, want metn stuurde een depu tatie uit Beieren, waar ook over een dergelijke voorziening werd gedacht, naar Schouwen-Duiveland om daar te zien hoe een en ander toeging. Burenhulp De heer Kuin zag in de buurtbus- voorziening een duidelijke vorm van burenhulp, die staat of valt bij de in zet van de vrijwilligers. Hij was van mening, dat het projekt inmiddels zo is ingeburgerd, dat er gewoon niet meer mee gestopt kan worden. Tot slot had hij drie wensen: houd vol, zorg dat het aantal vrijwilligers steeds wordt aangevuld en een nieuwe buurtbus, want de huidige heeft er na vijf jaar inmiddels meer dan 300.000 km opzitten en kan beter als reserve gaan dienstdoen. Gedeputeerde de heer J. de Voogd ging in zijn toespraak nog verder te rug in de geschiedenis. Hij memo reerde, dat in september 1977 vijf ge bieden in Nederland als experiment voor een buurtbus werden aangewe zen. De voorziening werd Opgezet naar het Engelse voorbeeld in Nor folk, dat een groot sukses bleek te zijn. In de vergadering van 21 november 1977 nam het provinciaal bestuur in Zeeland unaniem een motie aan om stappen te ondernemen ook in Zee land tot deze voorziening te komen. De toenmalige minister deed het voorstel, dat de provincie zelf met de voorbereidingen daartoe zou begin nen. In samenwerking met Ver voersmaatschappij Z.W.N. werden de gebieden Hontenisse Hulst en Sirjansland Ouwerkerk Kèrkwer- ve nader onderzocht op buurtbus mogelijkheden. Op 22 november 1978 werd voor de ze regio een voorlopig buurtbusko- mité opgericht, dat zeer veel voorbe reidend werk in korte tijd wist te verzetten. Slechts één maand na de ministeriële aanwijzing kon op Schouwen-Duiveland de buurtbus dan ook gaan rijden: op maandag 2 april 1979. Gedeputeerde W. Don kocht het eerste kaartje en na al het officiële gebeuren, werd de eerste echte rit voor het publiek gereden om 13.46 uur vanaf Sirjansland met ach ter het stuur vrijwillig chauffeur C. van Beveren. Voortdurende inzet Het grote sukses in de afgelopen ja ren schreef De Voogd toe aan het feit, dat deze voorziening duidelijk in een behoefte voorziet. Een voorziening, die ondenkbaar zou zijn zonder de grote en voortdurende inzet van vrij willigers, die zien zonder beloning sterk maken voor de bevordering van de leefbaarheid van deze streek. Overigens wilde de gedeputeerde de passagiersaantallen niet als maat staf zien voor de waardering aan de vrijwilligers. Hij doelde in dit ver band op de betrokkenen bij het buurtbusprojekt in Waarde, die on danks de lage bezettingsgraag en thousiast doorgaan met het werk. In dit verband liet de heer De Voogd weten, dat de kriteria van rijkswege wat versoepeld zullen worden. Een projekt met de buurt bus zal mogelijk worden in een ge bied met achthonderd inwoners (thans duizend) waar op een afstand van 1250 m (nu 1500 m) geen andere voorziening van openbaar vervoer aanwezig is. Overigens zal deze versoepeling niet leiden tot uitbreiding van het aantal buurtbusprojekten in Zee land. Misschien wel tot invoering van de zogenaamde belbus meende de gedeputeerde, maar die wórdt be reden door een beroepschauffeur en is derhalve niet te vergelijken met de buurtbus. Verder kondigde de heer De Voogd de te verwachte ministeriële beschik king ten aanzien van de bestaande buurtbuskomitees aan. Deze zullen omgevormd dienen te worden in buurtbusverenigingen, zodat rechtspersoonlij k verworven zal worden. Namens het kollege van g.s. kwam de heer De Voogd niet alleen met een mondelinge getuigenis van grote waardering, maar ook met een stof felijke blijk. Alle vrijwillige chauf feurs kregen een balpen met de in- skriptie: „Vijf jaar Buurtbus Schou wen-Duiveland". Het eerste exem plaar mocht mevrouw Kuin in ont vangst nemen. Als extra attentie voor hun vele werk ten behoeve van de buurtbusvoorziening mochten zij en haar echtgenoot resp. een sjaal en een stropdas, beide met het provin ciewapen in ontvangst nemen. Over tien jaar De waardering namens de gemeen tebesturen van Duiveland en Mid denschouwen werd uitgesproken door burgemeester J. van Bommel. Hij wilde niet te veel op het verleden ingaan, maar herinnerde toch op schertsende wijze aan enkele geden kwaardige „aangeklede werkverga deringen". Namens Duiveland en Middenschouwen liet hij weten, dat de gemeentebesturen hun uiterste best zullen doen, dat deze bijeen komsten ook in de toekomst voortge zet kunnen worden. In het boekje, dat werd samengesteld ter gelegen heid van de eerste verjaardag van de Buurtbus had de heer Van Bommel gelezen: „We wten niet hoe het ver der zal gaan, ga over tien jaar maar eens bij de halte staan". Hij zegde toe, dat inderdaad te zullen doen en was ervan overtuigd, dat hij er niet voor niets zou staan. „Daar rekenen wij op en daar rekent de bevolking op", aldus de burgemeester. Een bijzonder woord van waarde ring richtte de heer Kuin vervolgens tot de heer M. de Rijke, buurtbusko' mitélid, die zich zeer intensief met de dagelijkse gang van zaken bezig houdt en die er elke dag voor zorgt, dat de bus gereed staat om te ver trekken. Als vanouds kwam de heer De Rij ke nu ook zelf met een gedicht ten to nele, waarin hij uiting gaf van zijn bewondering voor de inzet van alle vrijwilligers. Hij besloot met een feestlied, dat op zijn verzoek door de zaal werd meegezongen. De rij van sprekers werd afgeslo ten door de heer B. H. Kop, koördina- tor van de Z.W.N. Ook hij herinnerde nog even aan die feestelijke dag toen de buurtbus voor het eerst ging rij den. Daarna kwam een ongekende groei in het aantal passagiers. Het feit, dat dit aantal het afgelopen jaar iets is teruggelopen achtte de heer Kop niet verontrustend. Hij zei niet precies de oorzaak daarvan te weten, maar schreef het toe aan de ekonomi- sche recessie en aan de mooie zomer in 1983. Nieuwe bus komt Hij liet als Z.W.N.-woordvoerder weten de steun van de hardwerkende mensen in het buurtbuskomité nodig te hebben. Verder konstateerde hij dat die mensen er ook steeds weer in geslaagd waren de vrijwillige chauf fers te motiveren. De gekreëerde fa milieband achtte hij belangrijk in de ze. De heer Kop liet weten deze dag graag de nieuwe buurtbus te hebben aangeboden. Maar dat was, ondanks pogingen daartoe, niet gelukt. Hij kon echter volstaan met de medede ling, dat de nieuwe bus er binnen en kele weken aankomt. Na al deze plechtigheden werd de vijfde buurtbusverjaardag verder ge vierd met een goed verzorgd koud buffet. i

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 4