Vijf jaar Buurtbus Schouwen-Duiveland Leger des Heils richt brief aan Zierikzeese raadsleden NOORDWKLLE DRUKKERIJ Enthousiasme van het eerste uur bleef gehandhaafd Ter behoud van Peuterspeelzaal Onderzoek bouw golfslagbad ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 15 maart 1984 Nr. 23491 3 OUWERKERK - „Ik dacht: wat is het toch eigenlijk een armoe als je niet de beschik king over vervoer hebt", zegt mevrouw T. E. Kuin-De Haan te Ouwerkerk. Die gedach te leidde er vijf jaar geleden toe, dat ze zich spontaan opgaf als vrijwillig chauffeur voor de buurtbus, die men in de omgeving Sirjansland, Ouwerkerk, Zierikzee en Kerkwerve wilde gaan laten rijden. Bestond er behoefte aan zo'n voorziening en zou den er voldoende vrijwilligers zijn, die er hun medewerking aan zouden willen verle nen. Om dat te weten te komen werd een enquête gehouden onder de betrokken bevol king. Het antwoord was duidelijk. In de kernen, die afgezien van een enkele busdienst op de marktdag, verstoken waren van openbaar vervoer, zou de komst van een buurt bus bijzonder worden toegejuicht. Het enthousiasme om op vrijwillige basis die buurt bus te gaan besturen, bleek bovendien ook ruim voldoende. Voor gedeputeerde W. Don was dat alles aanleiding genoeg om met grote voortvarendheid te trachten, dat eerste buurtbusprojekt in Zeeland van start te laten gaan. Dat gebeurde op maandag 2 april 1979. De gedeputeerde zelf verrichtte de onthulling van de eerste haltepalen die ochtend en na de officiële toespraken in het verenigingsgebouw te Sirjansland, ging 's middags om twee uur de buurtbus echt rijden met aan het stuur vrijwillige chauffeur C. A. van Beveren, één van de twaalf trouwe krachten, die nu - na vijf jaar - nog steeds van de partij zijn. Voor mevrouw Kuin bleef het niet bij de reaktie op het enquêteformu lier. Ze had, zoals gezegd, zelf erva ren, dat mensen op een dorp lelijk onthand kunnen zitten als ze geen be schikking hebben over eigen- of openbaar vervoer. Daar wilde ze ver andering in gebracht zien. Ze werd voorzitter van het buurtbuskomité, dat er voor zorgt, dat de buurtbus op tijd vertrekt en dat er elke maand een aan de wensen van de vrijwillige chauffeurs aangepaste dienstrege ling wordt opgesteld. Vijfjaar buurt- buus op Schouwen-Duiveland. Als mevrouw Kuin terugblikt op dat eerste lustrum, moet ze konstateren, dat het enthousiasme van het eerste Mevrouw T. E. Kuin-De Haan, voorzitter van het Buurtbuskomité samen met vrijwillig chauffeur en komitélid de heer L. Meerman bij de jubilerende buurtbus. Zij weten zich bij hun intensieve taak gesteund door de overige twee leden van het komité de heer M. de Rijke en mevrouw M. Dorst-Padmos en door de nog steeds enthousiaste groep vrijwillige bestuurders. uur is gebleven. Het buurtbuskomité weet zich gesteund door twee-en- twintig trouwe chauffeurs en door een dankbare groep passagiers, die het nut van deze voorziening over duidelijk heeft bewezen. Reden genoeg dus om op zaterdag middag 31 maart feest te gaan vieren in het dorpshuis te Ouwerkerk ter ere van die vijfjarige buurtbus. Van af volgende week zullen speciale uit nodigingen worden uitgereikt aan de buurtbuspassagiers om die feestelij ke receptie ook te bezoeken. Op za terdag rijdt er geen buurtbus, maar om de mensen toch in de gelegenheid te stellen naar het dorpshuis in Ou werkerk te komen, vertrekt er om 14.15 uur een speciale bus vanaf de halte in Kerkwerve en om 14.45 uur vanaf de halte in Sirjansland. Een klein uurtje later zal diezelfde bus de receptiebezoekers weer naar hun dorpskern terugbrengen. Goed kontakt Mevrouw Kuin heeft het altijd van groot belang geacht, dat er een goed kontakt wordt onderhouden met de vrijwillige chauffeurs. Om dat te be werkstelligen organiseert het komité in het voorjaar het zogenaamde ver jaardagsfeest van de buurtbus, meestal ten huize van de voorzitster -zelf en wordt in het najaar een reisje 'gemaakt, dat wordt afgesloten met een „aangeklede" werkvergadering. „Ik vind het belangrijk, dat de chauf feurs elkaar kennen en dat ze alle maal met de gang van zaken op de hoogte zijn. Men zal in de praktijk dan ook veel sneller bereid zijn eens een keer in te vallen, als er iemand zijn dienst niet kan waarnemen", al dus mevrouw Kuin. Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Het heeft misschien weieens kunst- en vliegwerk geëist, maar het is in de af gelopen vijf jaar niet voorgekomen, dat de buurtbus een rit moest over slaan omdat er geen chauffeur was. Aktief lid van het buurtbuskomité de heer M. de Rijke te Ouwerkerk is vrijwel altijd paraat om snel iets te regelen, als één der chauffeurs plot seling verhindert blijkt te zijn. Over igens komt dat laatste niet zo erg vaak voor, want, zoals gezegd: bij de maandelijkse opstelling van de dienstregeling wordt al zoveel moge lijk rekening gehouden met de per soonlijke wensen. Zo is er een onderwijzer, die alleen De Buurtbus brengt, in vergelijking met de gewone bussen van het.openbaar vervoer, de passagiers tot middenin het centrum van Zierikzee. op woensdagmiddag de buurtbus kan besturen en een melkkontroleur, die zich uitsluitend voor de twee eerste ritten op maandagochtend be schikbaar kan stellen. Geen enkel punt, het buurtbuskomité houdt re kening met die persoonlijke omstan digheden en is blij met elke vrijwilli ge medewerking. Met genoemde twee-en-twintig buurtbuschauffeurs is het mogelijk een goede dienstrege ling op te stellen, maar dat wil niet zeggen, dat er geen nieuwe vrijwilli ge chauffeurs welkom zouden zijn. Wie zich één keer per week zou kun nen vrijmaken voor enkele ritten, is uiteraard van harte welkom. Be langstellenden kunnen zich melden bij mevrouw Kuin in Ouwerkerk of bij één der bestuurders van de buurt bus. 90.000 passagiers In de afgelopen vijf jaar heeft de buurtbus bijna 90.000 passagiers ver voerd. Men hoopt dit aantal nog deze maand te halen. De voorwaarde bij de start van het projekt destijds was dat er jaarlijks minstens 12.500 men sen zouden worden vervoerd. Een norm, die voor de eerste Zeeuwse buurtbus geen enkel probleem ople verde. Reeds in die eerste negen maanden van 1979 maakten ruim 14.000 mensen éen ritje. In 1980 over het gehele jaar werden dat er 19.155. In 1981, een jaar met een slechte zo mer werden er 19.960 mensen ver voerd; in 1982 waren dat er 18.011 esn in 1983 liep het na^ssagiersaanbod wat terug tot Ï6ÏÏ23, overigens nog ver boven die genoemde norm. Deze terugloop in het afgelopen jaar schrijft mevrouw Kuin toe aan de uitzonderlijk mooie zomer, die vele mensen ertoe bewoog de fiets te pak ken en aan het feit, dat de Zierikzee- se toeristendagen op een ander tijdstip dan voorgaande jaren wer den georganiseerd, zodat de buurt bustijden daar niet mee korrespon- deerden. Toeristen, of wellicht beter gezegd: vaste campingbezoekers vormen een trouwe klantenkring. Dat had het buurtbuskomité dat eerste jaar ein- gelijk niet verwacht. Plotseling stroomden van die campings alle maal mensen, die even wilden gaan winkelen in Zierikzee en daar de buurtbus voor pakten. Een prima ontwikkeling natuur lijk, maar de buurtbus, die slechts plaatsbiedt aan maximaal acht per sonen, werd wel veel te klein. Een probleem, dat zich op de donderdag marktdag buiten het zomerseizoen ook reeds voordeed. Mensen laten staan was natuurlijk geen oplossing en altijd snel wat personenauto's op trommelen evenmin. Soms sprong de Z.W.N.-exploitant van de buurtbus - in met een grote bus, maar de beste oplossing bleek toch de vaste be schikking over een tweede buurtbus, die ingezet kan worden zodra dat no dig blijkt te zijn. Bij de top Landelijk telt men inmiddels ruim vijftig buurtbusprojekt. Het projekt op Schouwen-Duiveland heeft altijd bij de top behoort. Na de proefperio de van twee jaar, werd dan ook prompt besloten er een definitieve voorziening van te maken. Een nor male busverbinding op deze lijn blijkt niet rendabel, maar met een buurtbus op basis van vrijwillige besturing, wordt voorkomen dat de bewoners van kleine kernen versto ken blijven van openbaar vervoer. Zij hebben nu zelfs het voordeel, dat de buurtbus hen tot in het centrum van Zierikzee brengt, iets wat de nor male lijndienst niet kan doen. Uiter aard sluit de dienstregeling aan op de verdere openbaar vervoersvoorzie ningen en wordt in diezelfde dienstregeling ook rekening gehou den met de bezoektijden in het Rode .Kruisziekenhuis. De 'buurtbus rijdt van maahdag tot en met vrijdag vanaf 's' ochtends kwart voor negen vanaf Sirjansland tot 's middags kwart voor vijf. Er gingen weieens stemmen op de voor ziening ook uit te breiden voor zater dag en voor de avonduren. Het buurt buskomité voelde daar niet zo veel voor. „Je kunt het allemaal wel gro ter op gaan zetten, maar dan moet je het ook wel allemaal waar kunnen maken ook", vindt mevrouw Kuin. Op 2 april 1979 kostte een enkel rit je met de buurtbus nog 0,90 en een vierrittenkaart was 2,75. voor kin deren tot twaalf jaar en voor bejaar den golden goedkopere tarieven, te weten: 0,45 en 1,40. Uiteraard zijn in de loop van vijf jaar ook de kaart jes voor de buurtbus duurder gewor den. Een ritje kost nu 1,70 en een vierrittenkaart 4,85. Kinderen en bejaarden betalen nu 0,85 voor een enkele rit en 2,50 voor een vierrit tenkaart. De voorzitter van het buurtbusko mité gaat er prat op, dat men trouw kan rekenen op de buurtbus. „Zelfs als het andere vervoer staakt, rijdt de buurtbus toch". De laatste pakte vorig jaar zomer overigens bijna een beetje verkeerd uit. De buurtbus werd toen bijna gemolesteerd door woedende leden van de vervoers- bond F.N.V., die in Zierikzee een gro te manifestatie hield tegen de zoge naamde bustaxi in Zeeuws- Vlaanderen. Die middag werd beslo ten de buurtbuspassagiers met perso nenauto's te vervoeren om niet de verdere woeden van de stakende Z.W.N.-chauffeurs op te wekken. Geen echte problemen Echte problemen hebben zich tij dens de vijfjarige buurtbusperiode eigenlijk niet voorgedaan. Het te grote passagiersaanbod werd, zoals gezegd, definitief opgelost met de komst van de tweede buurtbus. In het begin werd soms weieens getobd met een moeizaam te openen of te sluiten deur, maar dat viel onder de kleine euveltjes. De beschikking over een mobilofoon sinds vorige zo mer betekent uiteraard ook een ver betering. Mocht de buurtbus eens met een lekke band komen te staan of met wat voor mankement dan ook, kan de chauffeur altijd direkt kon takt opnemen met het Z.W.N.- station. Mevrouw Kuin konstateert, dat het passagiersaanbod eén vrij grillig Verloop heeft. Als men verwacht, dat het erg druk zal worden, blijkt dat niet altijd zo te zijn. Anderzijds is er op lijnen, die normaliter vrij stil zijn, plotseling een groot passagiersaan bod. Vooral bejaarden en vrouwen, die op door de weekse dagen niet de be schikking hebben over de auto, ma ken gebruik van de buurtbus. Het wordt hen mogelijk gemaakt in een uurtje tijd wat boodschappen in Zie rikzee te doen óf een familielid of kennis in het ziekenhuis te bezoeken. Het komt zelden voor, dat de buurt bus op een rit geen enkele passagier heeft. Dat deze voorziening zijn nut voor de leefbaarheid van de kleine kernen heeft bewezen, is zonneklaar. Het feest op zaterdagmiddag 31 maart ter gelegenheid van het eerste lustrum bestaat naast de informele receptie van half drie tot half vier uit een officieel gedeelte met gelegen heid voor toespraken door gasten en genodigden. De middag zal worden afgerond met een koud buffet voor alle buurtbusbetrokkenen. ZIERIKZEE - De Buurt- en klubhuisleiding van het Leger des Heils heeft zich met een schrijven gericht tot de leden van de Zierikzeese gemeenteraad naar aanlei ding van het raadsvoorstel betreffende de ingebruikge- ving van het leegstaande lokaal van de openbare kleu terschool 't Mierenest. Zoals bekend hebben zowel het Leger des Heils als de Stichting Peuterspeelzaal Zierik zee in Poortambacht een verzoek ingediend dit lokaal te mogen gebruiken voor het houden van een peuterspeel zaal. Het kollege van b. en w. van Zierikzee is zeer ver deeld over de vraag aan welke groepering het betreffen de lokaal in gebruik moet worden gegeven. CDA-wethouder P. de Rijke en VVD-wethouder L. J. van Gastel vol gen het advies van de kommissie jeugd- en jongerenwerk en zijn van mening, dat de ruimte in gebruik ge geven dient te worden aan het Leger des Heils. Burgemeester Th. H. de Meester en PvdA-wethouder J. Groen kiezen voor de Stichting Peu terspeelzaal Zierikzee. Advertentie voor zakelijk en privé drukwerk smidsweg noordwelle tel 01116-2459 Een passage in het raadsvoorstel betreffende het feit, dat het Leger des Heils een nieuw te vormen stich ting voor het peuterspeelzaalwerk afwijst, was voor de buurt- en klub huisleiding van „De Lichtboei" aan leiding zich met een schrijven tot de Zierikzeese raadsleden te richten. In het raadsvoorstel wordt naar de me ning van de klubhuisleiding onte recht het beeld gevormd, dat het Le ger des Heils alleen op grond van „ei gen goed funktioneren" de vorming van die nieuwe stichting afwijst. In de brief aan de raadsleden wordt der halve duidelijk uiteengezet welke ar gumenten bij die besluitvorming een grote rol hebben gespeeld. Welzijnsplan In eerste instantie wordt verwezen naar het Welzijnsplan 1982-1985 van de gemeente Zierikzee. waarin wordt gesproken over de noodzakelijke deskundigheid binnen het peu terspeelzaalwerk. Verder wordt in het Welzijnsplan gesteld dat „het de moeite waard" is om het klubhuis- werk met ingebouwd peuterwerk van het Leger des Heils te behouden. Een ander argument voor het Leger des Heils betreft het behoud van ar beidsplaatsen. Volgens de buurt- en klubhuisleiding zouden de ar beidsplaatsen van de thans in de Poststraat werkende leidsters onher roepelijk verdwijnen indien in Poor tambacht een derde peuterspeelzaal zou worden geopend. „Over het eventuele behoud van deze arbeidsplaatsen bleek in het overleg geen enkele garantie gegeven te kunnen worden, ook niet van ge meentewege. Ook bleek de Stichting Poortambacht al haar eigen leidsters te hebben", aldus het Leger des Heils. Een volgend argument betreft het advies van de regio-konsulenten Werkgemeenschap Kindercentra Ne derland, die tot op het moment van overleg nog nooit kontakt met de Stichting Poortambacht had gehad. Ten slotte wordt in de brief gewe zen op het feit, dat bijna alle kinde ren, die thans de peuterspeelzalen in de Poststraat bezoeken, afkomstig zijn uit de wijk Poortambacht. Een gedeelte van de ouders van deze kin deren was aanwezig tijdens de on langs gehouden openbare vergade ring van de kommissie jeugd- en jon gerenwerk. Vrijwel unaniem zijn de ze betrokken ouders van mening, dat het peuterspeelzaalwerk momenteel op deskundige wijze wordt verricht. Onzekerheden Voor het Leger des Heils hebben deze argumenten geleid tot de kon- klusie, dat het opzetten van een nieuw te vormen stichting niet alleen een kostbare zaak zou worden, maar waarschijnlijk ook een „sprong in de ruimte" zou zijn, gezien alle onzeker heden die er bleven bestaan. Met na druk wijst de buurt- en klubhuislei ding op het feit, dat het belang van de kleuter voorop staat, omdat ook zij recht hebben op een blijvende voorziening onder deskundige lei ding. (vervolg van pagina 1) stroom toeristen. Hij achtte het niet verstandig om vanaf het allereerste begin met projektwikkelaars in zee te gaan. „Laten we e irst maar eens kijken of we het zelf niet voor elkaar kunnen krijgen. Belangrijk zal zijn of we voldoende grond tegen een re delijke prijs tot onze beschikking kunnen krijgen". Tijdens de vergadering werd ook de mogelijkheid geopperd om de stichtings- cn exploitatiekosten in de verhuurprijzen van huisjes en bunga lows, een gedeelte van de kosten te dekken. „Als we zien dat een maat schappij als Sporthuis Centrum een golfbad rendabel acht in een park met vijfhonderd bungalows, dan moet dat in de gemeente Wester- schouwen toch ook mogelijk zijn". Zo luidde de mening. In totaal zijn er in Westerschouwen zo'n duizend bun galows en verhuurde tweede wonin gen. Als de campingplaatsen daarbij worden gerekend, komt met op een tienvoudig aantal. Neeltje Jans Ook werd de mogelijkheid geop perd om het golfslagbad op Neeltje Jans te realiseren. „Daar wordt in de toekomst een groot rekreatiegebied gekreëerd in in die toekomst past een golfslagbad uitstekend. Maar in eerste instantie moeten we proberen om deze zaak binnen de gemeente grenzen te realiseren. Als alternatief kunnen we in een later stadium gaan denken aan een provinciale voorzie ning, maar dan wel in Westerschou wen of zo. dicht mogelijk daarbij. Dan zou de lokatie Neeltje Jans heel goed te gebruiken zijn". Aldus de heer Van Zuylen. Gewezen werd ook op de aanwezigheid van het rekrea- tieobjekt „De Roompot" in Kamper land en op de plannen die projektont- wikkelaar Bohemen heeft op de Kab- belaarsbank. Daarom ook drong de heer Van Zuylen aan op een snelle start met de eerste onderzoeken. Werkgroep In de werkgroep hebben zeven per sonen zitting genomen: de dames A. Bom uit Burgh en L. Evertse-Fisher uit Haamstede, en de heren H. P. van Oost, A. v.d. Avoird uit Westerschou wen, B. Bijkerk uit Burgh, J. Kloet (ad hoe) uit Burgh en dr. H. J. van Zuylen. Gedacht wordt aan dc mogelijk heid om de werkgroep uit te breiden met leden uit de andere gemeenten van Schouwen-Duiveland, die daar voor belangstelling hebben. Be treurd werd het feit dat er geen leden uit Renesse zich voor deelneming in de werkgroep hebben gemeld. Zoals gezegd zal de werkgroep zich in eerste instantie gaan bezighouden met het vervaardigen van een kosten-baten-plaatje. De eerstvol gende vergadering is gepland op woensdag 21 maart in het VVV- kantoor van Haamstede. Uitgever. B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman te Zierikzee. Direktie: D. L. van 't Leven. Chef-redaktie: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor. Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-6551. Woonhuisaansluitingen: Redaktie (na 17.30 uur): 01110- 6719, 01110-4669, 01110-5396. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110- 3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbeta ling) 38,70; per jaar 147,80; losse nummers f 0,75. De abonnementsprijzen zijn in clusief 5% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 49 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 6,04. Kontrakttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclu sief 5% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 3