Vijf jaar Buurtbus
Schouwen-Duiveland
Leger des Heils richt brief
aan Zierikzeese raadsleden
NOORDWKLLE
DRUKKERIJ
Enthousiasme van het eerste uur bleef gehandhaafd
Ter behoud van Peuterspeelzaal
Onderzoek
bouw
golfslagbad
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 15 maart 1984 Nr. 23491
3
OUWERKERK - „Ik dacht: wat is het toch eigenlijk een armoe als je niet de beschik
king over vervoer hebt", zegt mevrouw T. E. Kuin-De Haan te Ouwerkerk. Die gedach
te leidde er vijf jaar geleden toe, dat ze zich spontaan opgaf als vrijwillig chauffeur
voor de buurtbus, die men in de omgeving Sirjansland, Ouwerkerk, Zierikzee en
Kerkwerve wilde gaan laten rijden. Bestond er behoefte aan zo'n voorziening en zou
den er voldoende vrijwilligers zijn, die er hun medewerking aan zouden willen verle
nen. Om dat te weten te komen werd een enquête gehouden onder de betrokken bevol
king. Het antwoord was duidelijk. In de kernen, die afgezien van een enkele busdienst
op de marktdag, verstoken waren van openbaar vervoer, zou de komst van een buurt
bus bijzonder worden toegejuicht. Het enthousiasme om op vrijwillige basis die buurt
bus te gaan besturen, bleek bovendien ook ruim voldoende. Voor gedeputeerde W.
Don was dat alles aanleiding genoeg om met grote voortvarendheid te trachten, dat
eerste buurtbusprojekt in Zeeland van start te laten gaan. Dat gebeurde op maandag 2
april 1979. De gedeputeerde zelf verrichtte de onthulling van de eerste haltepalen die
ochtend en na de officiële toespraken in het verenigingsgebouw te Sirjansland, ging 's
middags om twee uur de buurtbus echt rijden met aan het stuur vrijwillige chauffeur
C. A. van Beveren, één van de twaalf trouwe krachten, die nu - na vijf jaar - nog steeds
van de partij zijn.
Voor mevrouw Kuin bleef het niet
bij de reaktie op het enquêteformu
lier. Ze had, zoals gezegd, zelf erva
ren, dat mensen op een dorp lelijk
onthand kunnen zitten als ze geen be
schikking hebben over eigen- of
openbaar vervoer. Daar wilde ze ver
andering in gebracht zien. Ze werd
voorzitter van het buurtbuskomité,
dat er voor zorgt, dat de buurtbus op
tijd vertrekt en dat er elke maand
een aan de wensen van de vrijwillige
chauffeurs aangepaste dienstrege
ling wordt opgesteld. Vijfjaar buurt-
buus op Schouwen-Duiveland. Als
mevrouw Kuin terugblikt op dat
eerste lustrum, moet ze konstateren,
dat het enthousiasme van het eerste
Mevrouw T. E. Kuin-De Haan, voorzitter van het Buurtbuskomité samen met
vrijwillig chauffeur en komitélid de heer L. Meerman bij de jubilerende
buurtbus. Zij weten zich bij hun intensieve taak gesteund door de overige
twee leden van het komité de heer M. de Rijke en mevrouw M. Dorst-Padmos
en door de nog steeds enthousiaste groep vrijwillige bestuurders.
uur is gebleven. Het buurtbuskomité
weet zich gesteund door twee-en-
twintig trouwe chauffeurs en door
een dankbare groep passagiers, die
het nut van deze voorziening over
duidelijk heeft bewezen.
Reden genoeg dus om op zaterdag
middag 31 maart feest te gaan vieren
in het dorpshuis te Ouwerkerk ter
ere van die vijfjarige buurtbus. Van
af volgende week zullen speciale uit
nodigingen worden uitgereikt aan de
buurtbuspassagiers om die feestelij
ke receptie ook te bezoeken. Op za
terdag rijdt er geen buurtbus, maar
om de mensen toch in de gelegenheid
te stellen naar het dorpshuis in Ou
werkerk te komen, vertrekt er om
14.15 uur een speciale bus vanaf de
halte in Kerkwerve en om 14.45 uur
vanaf de halte in Sirjansland. Een
klein uurtje later zal diezelfde bus de
receptiebezoekers weer naar hun
dorpskern terugbrengen.
Goed kontakt
Mevrouw Kuin heeft het altijd van
groot belang geacht, dat er een goed
kontakt wordt onderhouden met de
vrijwillige chauffeurs. Om dat te be
werkstelligen organiseert het komité
in het voorjaar het zogenaamde ver
jaardagsfeest van de buurtbus,
meestal ten huize van de voorzitster
-zelf en wordt in het najaar een reisje
'gemaakt, dat wordt afgesloten met
een „aangeklede" werkvergadering.
„Ik vind het belangrijk, dat de chauf
feurs elkaar kennen en dat ze alle
maal met de gang van zaken op de
hoogte zijn. Men zal in de praktijk
dan ook veel sneller bereid zijn eens
een keer in te vallen, als er iemand
zijn dienst niet kan waarnemen", al
dus mevrouw Kuin.
Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Het
heeft misschien weieens kunst- en
vliegwerk geëist, maar het is in de af
gelopen vijf jaar niet voorgekomen,
dat de buurtbus een rit moest over
slaan omdat er geen chauffeur was.
Aktief lid van het buurtbuskomité
de heer M. de Rijke te Ouwerkerk is
vrijwel altijd paraat om snel iets te
regelen, als één der chauffeurs plot
seling verhindert blijkt te zijn. Over
igens komt dat laatste niet zo erg
vaak voor, want, zoals gezegd: bij de
maandelijkse opstelling van de
dienstregeling wordt al zoveel moge
lijk rekening gehouden met de per
soonlijke wensen.
Zo is er een onderwijzer, die alleen
De Buurtbus brengt, in vergelijking met de gewone bussen van het.openbaar vervoer, de passagiers tot middenin het
centrum van Zierikzee.
op woensdagmiddag de buurtbus
kan besturen en een melkkontroleur,
die zich uitsluitend voor de twee
eerste ritten op maandagochtend be
schikbaar kan stellen. Geen enkel
punt, het buurtbuskomité houdt re
kening met die persoonlijke omstan
digheden en is blij met elke vrijwilli
ge medewerking. Met genoemde
twee-en-twintig buurtbuschauffeurs
is het mogelijk een goede dienstrege
ling op te stellen, maar dat wil niet
zeggen, dat er geen nieuwe vrijwilli
ge chauffeurs welkom zouden zijn.
Wie zich één keer per week zou kun
nen vrijmaken voor enkele ritten, is
uiteraard van harte welkom. Be
langstellenden kunnen zich melden
bij mevrouw Kuin in Ouwerkerk of
bij één der bestuurders van de buurt
bus.
90.000 passagiers
In de afgelopen vijf jaar heeft de
buurtbus bijna 90.000 passagiers ver
voerd. Men hoopt dit aantal nog deze
maand te halen. De voorwaarde bij
de start van het projekt destijds was
dat er jaarlijks minstens 12.500 men
sen zouden worden vervoerd. Een
norm, die voor de eerste Zeeuwse
buurtbus geen enkel probleem ople
verde. Reeds in die eerste negen
maanden van 1979 maakten ruim
14.000 mensen éen ritje. In 1980 over
het gehele jaar werden dat er 19.155.
In 1981, een jaar met een slechte zo
mer werden er 19.960 mensen ver
voerd; in 1982 waren dat er 18.011 esn
in 1983 liep het na^ssagiersaanbod
wat terug tot Ï6ÏÏ23, overigens nog
ver boven die genoemde norm. Deze
terugloop in het afgelopen jaar
schrijft mevrouw Kuin toe aan de
uitzonderlijk mooie zomer, die vele
mensen ertoe bewoog de fiets te pak
ken en aan het feit, dat de Zierikzee-
se toeristendagen op een ander
tijdstip dan voorgaande jaren wer
den georganiseerd, zodat de buurt
bustijden daar niet mee korrespon-
deerden.
Toeristen, of wellicht beter gezegd:
vaste campingbezoekers vormen een
trouwe klantenkring. Dat had het
buurtbuskomité dat eerste jaar ein-
gelijk niet verwacht. Plotseling
stroomden van die campings alle
maal mensen, die even wilden gaan
winkelen in Zierikzee en daar de
buurtbus voor pakten.
Een prima ontwikkeling natuur
lijk, maar de buurtbus, die slechts
plaatsbiedt aan maximaal acht per
sonen, werd wel veel te klein. Een
probleem, dat zich op de donderdag
marktdag buiten het zomerseizoen
ook reeds voordeed. Mensen laten
staan was natuurlijk geen oplossing
en altijd snel wat personenauto's op
trommelen evenmin. Soms sprong de
Z.W.N.-exploitant van de buurtbus -
in met een grote bus, maar de beste
oplossing bleek toch de vaste be
schikking over een tweede buurtbus,
die ingezet kan worden zodra dat no
dig blijkt te zijn.
Bij de top
Landelijk telt men inmiddels ruim
vijftig buurtbusprojekt. Het projekt
op Schouwen-Duiveland heeft altijd
bij de top behoort. Na de proefperio
de van twee jaar, werd dan ook
prompt besloten er een definitieve
voorziening van te maken. Een nor
male busverbinding op deze lijn
blijkt niet rendabel, maar met een
buurtbus op basis van vrijwillige
besturing, wordt voorkomen dat de
bewoners van kleine kernen versto
ken blijven van openbaar vervoer.
Zij hebben nu zelfs het voordeel, dat
de buurtbus hen tot in het centrum
van Zierikzee brengt, iets wat de nor
male lijndienst niet kan doen. Uiter
aard sluit de dienstregeling aan op de
verdere openbaar vervoersvoorzie
ningen en wordt in diezelfde
dienstregeling ook rekening gehou
den met de bezoektijden in het Rode
.Kruisziekenhuis.
De 'buurtbus rijdt van maahdag tot
en met vrijdag vanaf 's' ochtends
kwart voor negen vanaf Sirjansland
tot 's middags kwart voor vijf. Er
gingen weieens stemmen op de voor
ziening ook uit te breiden voor zater
dag en voor de avonduren. Het buurt
buskomité voelde daar niet zo veel
voor. „Je kunt het allemaal wel gro
ter op gaan zetten, maar dan moet je
het ook wel allemaal waar kunnen
maken ook", vindt mevrouw Kuin.
Op 2 april 1979 kostte een enkel rit
je met de buurtbus nog 0,90 en een
vierrittenkaart was 2,75. voor kin
deren tot twaalf jaar en voor bejaar
den golden goedkopere tarieven, te
weten: 0,45 en 1,40. Uiteraard zijn
in de loop van vijf jaar ook de kaart
jes voor de buurtbus duurder gewor
den. Een ritje kost nu 1,70 en een
vierrittenkaart 4,85. Kinderen en
bejaarden betalen nu 0,85 voor een
enkele rit en 2,50 voor een vierrit
tenkaart.
De voorzitter van het buurtbusko
mité gaat er prat op, dat men trouw
kan rekenen op de buurtbus. „Zelfs
als het andere vervoer staakt, rijdt
de buurtbus toch". De laatste pakte
vorig jaar zomer overigens bijna een
beetje verkeerd uit. De buurtbus
werd toen bijna gemolesteerd door
woedende leden van de vervoers-
bond F.N.V., die in Zierikzee een gro
te manifestatie hield tegen de zoge
naamde bustaxi in Zeeuws-
Vlaanderen. Die middag werd beslo
ten de buurtbuspassagiers met perso
nenauto's te vervoeren om niet de
verdere woeden van de stakende
Z.W.N.-chauffeurs op te wekken.
Geen echte
problemen
Echte problemen hebben zich tij
dens de vijfjarige buurtbusperiode
eigenlijk niet voorgedaan. Het te
grote passagiersaanbod werd, zoals
gezegd, definitief opgelost met de
komst van de tweede buurtbus. In
het begin werd soms weieens getobd
met een moeizaam te openen of te
sluiten deur, maar dat viel onder de
kleine euveltjes. De beschikking
over een mobilofoon sinds vorige zo
mer betekent uiteraard ook een ver
betering. Mocht de buurtbus eens
met een lekke band komen te staan
of met wat voor mankement dan ook,
kan de chauffeur altijd direkt kon
takt opnemen met het Z.W.N.-
station.
Mevrouw Kuin konstateert, dat
het passagiersaanbod eén vrij grillig
Verloop heeft. Als men verwacht, dat
het erg druk zal worden, blijkt dat
niet altijd zo te zijn. Anderzijds is er
op lijnen, die normaliter vrij stil zijn,
plotseling een groot passagiersaan
bod.
Vooral bejaarden en vrouwen, die
op door de weekse dagen niet de be
schikking hebben over de auto, ma
ken gebruik van de buurtbus. Het
wordt hen mogelijk gemaakt in een
uurtje tijd wat boodschappen in Zie
rikzee te doen óf een familielid of
kennis in het ziekenhuis te bezoeken.
Het komt zelden voor, dat de buurt
bus op een rit geen enkele passagier
heeft. Dat deze voorziening zijn nut
voor de leefbaarheid van de kleine
kernen heeft bewezen, is zonneklaar.
Het feest op zaterdagmiddag 31
maart ter gelegenheid van het eerste
lustrum bestaat naast de informele
receptie van half drie tot half vier uit
een officieel gedeelte met gelegen
heid voor toespraken door gasten en
genodigden. De middag zal worden
afgerond met een koud buffet voor
alle buurtbusbetrokkenen.
ZIERIKZEE - De Buurt- en klubhuisleiding van het
Leger des Heils heeft zich met een schrijven gericht tot
de leden van de Zierikzeese gemeenteraad naar aanlei
ding van het raadsvoorstel betreffende de ingebruikge-
ving van het leegstaande lokaal van de openbare kleu
terschool 't Mierenest. Zoals bekend hebben zowel het
Leger des Heils als de Stichting Peuterspeelzaal Zierik
zee in Poortambacht een verzoek ingediend dit lokaal te
mogen gebruiken voor het houden van een peuterspeel
zaal. Het kollege van b. en w. van Zierikzee is zeer ver
deeld over de vraag aan welke groepering het betreffen
de lokaal in gebruik moet worden gegeven.
CDA-wethouder P. de Rijke en
VVD-wethouder L. J. van Gastel vol
gen het advies van de kommissie
jeugd- en jongerenwerk en zijn van
mening, dat de ruimte in gebruik ge
geven dient te worden aan het Leger
des Heils. Burgemeester Th. H. de
Meester en PvdA-wethouder J.
Groen kiezen voor de Stichting Peu
terspeelzaal Zierikzee.
Advertentie
voor zakelijk en privé drukwerk
smidsweg noordwelle tel 01116-2459
Een passage in het raadsvoorstel
betreffende het feit, dat het Leger
des Heils een nieuw te vormen stich
ting voor het peuterspeelzaalwerk
afwijst, was voor de buurt- en klub
huisleiding van „De Lichtboei" aan
leiding zich met een schrijven tot de
Zierikzeese raadsleden te richten. In
het raadsvoorstel wordt naar de me
ning van de klubhuisleiding onte
recht het beeld gevormd, dat het Le
ger des Heils alleen op grond van „ei
gen goed funktioneren" de vorming
van die nieuwe stichting afwijst. In
de brief aan de raadsleden wordt der
halve duidelijk uiteengezet welke ar
gumenten bij die besluitvorming een
grote rol hebben gespeeld.
Welzijnsplan
In eerste instantie wordt verwezen
naar het Welzijnsplan 1982-1985 van
de gemeente Zierikzee. waarin wordt
gesproken over de noodzakelijke
deskundigheid binnen het peu
terspeelzaalwerk. Verder wordt in
het Welzijnsplan gesteld dat „het de
moeite waard" is om het klubhuis-
werk met ingebouwd peuterwerk
van het Leger des Heils te behouden.
Een ander argument voor het Leger
des Heils betreft het behoud van ar
beidsplaatsen. Volgens de buurt- en
klubhuisleiding zouden de ar
beidsplaatsen van de thans in de
Poststraat werkende leidsters onher
roepelijk verdwijnen indien in Poor
tambacht een derde peuterspeelzaal
zou worden geopend.
„Over het eventuele behoud van
deze arbeidsplaatsen bleek in het
overleg geen enkele garantie gegeven
te kunnen worden, ook niet van ge
meentewege. Ook bleek de Stichting
Poortambacht al haar eigen leidsters
te hebben", aldus het Leger des
Heils.
Een volgend argument betreft het
advies van de regio-konsulenten
Werkgemeenschap Kindercentra Ne
derland, die tot op het moment van
overleg nog nooit kontakt met de
Stichting Poortambacht had gehad.
Ten slotte wordt in de brief gewe
zen op het feit, dat bijna alle kinde
ren, die thans de peuterspeelzalen in
de Poststraat bezoeken, afkomstig
zijn uit de wijk Poortambacht. Een
gedeelte van de ouders van deze kin
deren was aanwezig tijdens de on
langs gehouden openbare vergade
ring van de kommissie jeugd- en jon
gerenwerk. Vrijwel unaniem zijn de
ze betrokken ouders van mening, dat
het peuterspeelzaalwerk momenteel
op deskundige wijze wordt verricht.
Onzekerheden
Voor het Leger des Heils hebben
deze argumenten geleid tot de kon-
klusie, dat het opzetten van een
nieuw te vormen stichting niet alleen
een kostbare zaak zou worden, maar
waarschijnlijk ook een „sprong in de
ruimte" zou zijn, gezien alle onzeker
heden die er bleven bestaan. Met na
druk wijst de buurt- en klubhuislei
ding op het feit, dat het belang van
de kleuter voorop staat, omdat ook
zij recht hebben op een blijvende
voorziening onder deskundige lei
ding.
(vervolg van pagina 1)
stroom toeristen. Hij achtte het niet
verstandig om vanaf het allereerste
begin met projektwikkelaars in zee
te gaan. „Laten we e irst maar eens
kijken of we het zelf niet voor elkaar
kunnen krijgen. Belangrijk zal zijn
of we voldoende grond tegen een re
delijke prijs tot onze beschikking
kunnen krijgen".
Tijdens de vergadering werd ook de
mogelijkheid geopperd om de
stichtings- cn exploitatiekosten in de
verhuurprijzen van huisjes en bunga
lows, een gedeelte van de kosten te
dekken. „Als we zien dat een maat
schappij als Sporthuis Centrum een
golfbad rendabel acht in een park
met vijfhonderd bungalows, dan
moet dat in de gemeente Wester-
schouwen toch ook mogelijk zijn".
Zo luidde de mening. In totaal zijn er
in Westerschouwen zo'n duizend bun
galows en verhuurde tweede wonin
gen. Als de campingplaatsen daarbij
worden gerekend, komt met op een
tienvoudig aantal.
Neeltje Jans
Ook werd de mogelijkheid geop
perd om het golfslagbad op Neeltje
Jans te realiseren. „Daar wordt in de
toekomst een groot rekreatiegebied
gekreëerd in in die toekomst past een
golfslagbad uitstekend. Maar in
eerste instantie moeten we proberen
om deze zaak binnen de gemeente
grenzen te realiseren. Als alternatief
kunnen we in een later stadium gaan
denken aan een provinciale voorzie
ning, maar dan wel in Westerschou
wen of zo. dicht mogelijk daarbij.
Dan zou de lokatie Neeltje Jans heel
goed te gebruiken zijn". Aldus de
heer Van Zuylen. Gewezen werd ook
op de aanwezigheid van het rekrea-
tieobjekt „De Roompot" in Kamper
land en op de plannen die projektont-
wikkelaar Bohemen heeft op de Kab-
belaarsbank. Daarom ook drong de
heer Van Zuylen aan op een snelle
start met de eerste onderzoeken.
Werkgroep
In de werkgroep hebben zeven per
sonen zitting genomen: de dames A.
Bom uit Burgh en L. Evertse-Fisher
uit Haamstede, en de heren H. P. van
Oost, A. v.d. Avoird uit Westerschou
wen, B. Bijkerk uit Burgh, J. Kloet
(ad hoe) uit Burgh en dr. H. J. van
Zuylen.
Gedacht wordt aan dc mogelijk
heid om de werkgroep uit te breiden
met leden uit de andere gemeenten
van Schouwen-Duiveland, die daar
voor belangstelling hebben. Be
treurd werd het feit dat er geen leden
uit Renesse zich voor deelneming in
de werkgroep hebben gemeld. Zoals
gezegd zal de werkgroep zich in
eerste instantie gaan bezighouden
met het vervaardigen van een
kosten-baten-plaatje. De eerstvol
gende vergadering is gepland op
woensdag 21 maart in het VVV-
kantoor van Haamstede.
Uitgever.
B.V. Drukkerij v/h Lakenman
Ochtman te Zierikzee.
Direktie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redaktie:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor.
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-6551.
Woonhuisaansluitingen:
Redaktie (na 17.30 uur): 01110-
6719, 01110-4669, 01110-5396.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-
3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbeta
ling) 38,70; per jaar 147,80;
losse nummers f 0,75.
De abonnementsprijzen zijn in
clusief 5% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
49 cent per mm; „succesjes" (t/m
4 regels) f 6,04.
Kontrakttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclu
sief 5% B.T.W.