Plastic-afval vormt
bedreiging zeevogels
streeknieuws
berichten
Het is al dagenlang hondeweer...
Alkohol
belangrijkste
oorzaak
verkeers
ongevallen
Vorig jaar
rampjaar voor
luchtmacht
Silent Rage
in bioscoop
Zierikzee
TKErfebencüDffi
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 5 januari 1984 Nr. 23451
,,Het houdt maarniet op met regenen", moet deze poes gedacht hebben. Dagenlang kun je je als poes niet met
goed fatsoen naar buiten begeven zonder het grote gevaar drijfnaat te worden. Als het niet regent, dan valt er
wel natte sneeuw. Geef mij maar een goede parapludaar blijf je lekker droog onder, en als hij groot genoeg
is dan kun je er zelfs lekker lui onder liggen om de noodzakelijke dutjes te doen.
Onderzoek van Amsterdamse bioloog:
UTRECHT - Naast bij voorbeeld olie en zware metalen
vormt ook de massale hoeveelheid plastic-afval die in
zee terecht komt een grote bedreiging voor de zeevogels.
Een groot deel van de zeevogels heeft letterlijk en fi
guurlijk de buik vol van plastic dat jaarlijks door sche
pen met tientallen miljoenen kilo's tegelijk in zee wordt
gedumpt.
teerbare spul er wel toe leiden dat de
vogel het gevoel heeft dat hij het
buikje rond heeft en vervolgens min
der echt, wel waardevol, voedsel
gaan eten. Daardoor neemt het na
tuurlijk weerstandsvermogen af en
moeten de zeevogels uiteindelijk
toch eerder het loodje leggen.
Aldus de Amsterdamse bioloog
drs. J. A. van Franeker die zich bezig
houdt met onderzoek onder de zeevo
gels. Jaarlijks dumpen zee- en vis
sersschepen voor 6,5 miljoen ton vast
afval in de wereldzeeën en een groot
deel daarvan is plastic. De zeevogels
worden steeds meer het slachtoffer
van plastic dat ze voor voedsel aan
zien. In het ergste geval sterven ze
door verstopping of acute vergifti
ging. Veelal is plastic vermoedelijk
niet de direkte doodsoorzaak maar
zal het binnenkrijgen van het onver-
LEIDEN - Men meent, dat rijden
onder invloed van alkohol de belan
grijkste oorzaak is van verkeerson
gevallen. Dit blijkt uit een donder
dag gepubliceerd onderzoek van de
dienst sociaal wetenschappelijk on
derzoek van de Rijksuniversiteit in
Leiden.
De overheersende mening van alle
bevolkingsgroepen, jong en oud, man
en vrouw, kwam te voorschijn uit
schriftelijke antwoorden die vijfhon
derd volwassenen uit Leiden en om
geving hebben gegeven. Er bestaat
grote eenstemmigheid over het ge
vaarlijk gedrag van verkeersdeelne
mers als belangrijkste oorzaak van'
verkeersongevallen.
Merkwaardig lijkt het dat het rij
den onder invloed in werkelijkheid
toch een groot probleem vormt. Er
moeten dus verkeersdeelnemers zijn
die het gevaar van rijden onder in
vloed toegeven, maar er toch zelf niet
naar handelen, aldus de onderzoe
kers.
De ondervraagden vinden dat een
deel van de weggebruikers het ver
keer willens en wetens in gevaar
brengt. Een ander deel zou gevaar
opleveren door ongeschiktheid voor
verkeersdeelname. Het verbaasde de
onderzoekers niet dat de ondervraag
den de neiging hebben het gevaarlij
ke gedrag bij andere weggebruikers
te zoeken. Zij denken ook bij voor
keur aan maatregelen om de vrijheid
van andere weggebruikers te beper
ken.
Over eventuele verhoging van de
maximumsnelheid op autosnelwegen
van honderd kilometer per uur tot
120 km/u zijn de meningen sterk ver
deeld. Lang niet iedereen brengt het
dragen van een autogordel in ver
band met verkeersveiligheid.
De onderzoekers achten dit soort
onderzoeksgegevens van belang voor
het verkeersbeleid van de overheid,
die heeft aangekondigd maatregelen
te willen invoeren voor vergroting
van de verkeersveiligheid. Zij wijzen
op de wenselijkheid voor de invoe
ring van maatregelen de opvattingen
te onderzoeken van wie in de prak
tijk met de toepassing ervan te ma
ken krijgen: Partikuliere weggebrui
kers en diverse groepen die beroeps
halve met verkeer en verkeersveilig
heid te maken hebben.
,,De juiste doodsoorzaak is niet te
geven. Bij de zeevogelsterfte spelen
bok andere faktoren een rol maar
plastic is een belangrijke faktor. De
zeevogels hebben al zo veel te lijden
van olievervuiling en andere rotzooi
en daar komt dan nog het plastic-
afval eens bovenop", aldus drs. Van
Franeker die over zijn onderzoek een
artikel schreef in het blad van de
Stichting Natuur en Milieu.
Bij toeval
Hoe groot het plastic-probleem is
werd Van Franeker min of meer bij
toeval gewaar: In 1982 bleek hem dat
van de 88 noordse stormvogels, op
zeemeeuwen lijkende vogels, die
dood op de Nederlandse kust aan
spoelden 80 procent plastic in de
maag had. Een jaar later haalde een
andere groep dode stormvogels, een
soortgelijke „score". Dit keer ging
het om vogels die niet boven de ver
vuilde Noordzee hadden gevlogen
maar binnen de Noordpoolcirkel en
middenin de Atlantische Oceaan. In
de magen van de vogels werden ge
middeld vier tot vijf plastic voorwer
pen gevonden waaronder kleine
plastic bolletjes, schuimplastics,
plastic zakken, sigarettenfilters,
doppen van tubes enzovoort.
Volgens drs. Van Franeker zal het
probleem bij bijvoorbeeld meeuwen
nog wel meevallen omdat die gewend
zijn onverteerbaar voedsel uit te bra
ken maar hij vreest dat bij andere vo
gelsoorten de maaginhoud er veelal
even beroerd uit zal zien als bij de vo
gels die hij onder ogen kreeg.
Overigens maakt het plastic ook
slachtoffers onder de vissen en bij
voorbeeld de zeeschildpadden. Die
schildpadden krijgen vaak grote vel
len plastic naar binnen die ze aanza
gen voor de kwallen die (wel) een
normaal bestanddeel van hun voed
sel vormen.
Drs. Van Franeker wijst erop dat
de niet of nauwelijks afbreekbare
plastics die in zee belanden uiteinde
lijk weliswaar stuk gaan maar dat er
altijd kleine stukjes plastic zullen
overblijven. Maar in zee leven talloze
kleine organismen van het uit het
water filteren van minuscule voed-
seldeeltjes. Onvermijdelijk zullen
ook zij steeds meer plastic deeltjes
naar binnen krijgen. Die kleine orga
nismen staan aan de basis van voed
selketens waarvan ook de mens ge
bruik maakt.
Gissen naar effekten
Naar de eventuele effekten die
plastics op deze voedselketen hebben
kan men slechts gissen, aldus de bio
loog. Onze huidige kennis van het
plastic-probleem is nog onvoldoende
om de omvang van de vervuiling op
zee en de effekten daarvan op de
juiste waarde te schatten. Maar er
dreigt volgens hem wel een poten
tieel gevaar: zeevogels vormen het
signaal dat plastics ons wel eens aar
dig zouden kunnen opbreken,
schrijft hij
Van Franeker bepleit bij voorbeeld
onderzoek naar de ernst van de ge
volgen van het eten van plastic op
voedselopname en naar het gehalte
van giftige stoffen in plastic. Voorts
zal het eenmalige gebruik van plastic
moeten worden teruggedrongen en
moet hergebruik worden gestimu
leerd. Ook moet het publiek worden
voorgelicht over de gevaren van on
gebreideld plasticgebruik. Voorts
zou moeten worden verboden dat
schepen al hun afval eenvoudig maar
over boord kunnen zetten. Volgens
Van Franeker is het heel goed moge
lijk om afval aan boord op te slaan en
samen te persen en vervolgens in de
haven via specialie faciliteiten te los
sen.
DEN HAAG - Vorig jaar is voor de
Koninklijke Luchtmacht uit het oog
punt van bedrijfsveiligheid een
„rampjaar" geweest. In totaal veron
gelukten zeven straaljagers, waar
door vijf doden vielen. Daar staat
1982 tegenover als een rekordjaar in
gunstige zin voor wat betreft de be
drijfsveiligheid omdat daarin geen
ongevallen met straaljagers voor
kwamen en dus ook geen slachtoffers
vielen, aldus een luchtmachtwoord
voerder woensdag.
In 1983 stortten vier F-16 straalja
gers neer, twee F-104 Starfighters en
een NF-5 straaljager. Vanaf het jaar
van invoering van de nieuwe F-16
straaljager bij de Koninklijke Lucht
macht in 1979 zijn in totaal acht van
deze toestellen verongelukt, waar
soor vier vliegers om het leven kwa
men. Vier piloten wisten zich tê red
den.
Het rampjaar eistte de helft van de
ongelukken op. De eerste F-16 in 1983
stortte op 21 maart neer, waarbij de
vlieger zich per parachute in veilig
heid wist te brengen. Op 26 april
volgde een zwarte dag voor de lucht
macht: bij Hoogeveen verongelukten
twee F-16's bij een gevechtsoefening.
Twee vliegers kwamen daardoor om
het leven. Op 4 oktober verongeluk
ten op de vliegbasis Leeuwarden tij
dens de start de achtste F-16. De vlie
ger liet daardoor het leven.
Bij de invoering van de F-16 in 1979
werd rekening gehouden met een
verliesratio van één straaljager op
50.000 vlieguren tot het jaar 1999. In
de beginperiode tot 1984 zou die ratio
1,2 zijn, vanaf dat jaar 0,8 tot 1999. In
aantallen uitgedrukt betekent de ra
tio tot 1984 dat een verlies van zes
toestellen werd verwacht. In werke
lijkheid gingen tot dit jaar acht van
deze straaljagers verloren. Vanaf
1984 tot 1999 wordt een vredesverlies
van nog eens 24 F-16's verwacht.
HEERLEN - net bedrijfsleven in
de mijnstreek staat er beslist niet
slechter voor dan in de overige
regio's van Limburg. Het tegendeel
wordt wel beweerd meer is niet juist.
Dit zei voorzitter mr. J. A. Jansen
van de Heerlense kamer van woens
dagmiddag in zijn jaarrede. Hij toon
de een en ander met cijfers aan.
RHENEN - De Mobiele Eenheid
heeft donderdagmorgen negen ge
kraakte woningen aan de Rhenense
Cuneralaan ontruimd. Bij de ontrui
ming, die werd uitgevoerd door onge
veer 120 politiemensen, deden zich
nauwelijks problemen voor.
BROUWERSHAVEN
Geslaagd
Mejuffrouw J. C. Jansen uit Brou
wershaven is in december 1983 te
Bergen op Zoom geslaagd voor het
diploma kraamverzorgster.
KERKWERKVE
Algemene ledenvergadering
De leden van de tennisvereniging
W.I.K. te Kerkwerve zijn via de
"W. I.K.-tennis-kerstnacht" opge
roepen voor de algemene ledenverga
dering die maandag 9 januari aan
staande zal worden gehouden in de
consistorie van de Ned. Hervormde
Kerk aan de Ring. Naast de gebrui
kelijke agendapunten zal gesproken
worden over de redaktie van de klub-
krant en de stand van zaken met be
trekking tot de akkommodatie. Op
de levenvergadering van 21 maart
1983 was afgesproken dat er een hou
ten klubgebouw zou worden ge
bouwd naast te tennisbanen op „De
Vospit" aan de Verseputseweg.
Daarna is door verschillende leden
hard gewerkt en kwam in oktober
het gebouw klaar. Door zelfwerk
zaamheden van de leden werden de
kosten flink gedrukt. Momenteel is
men nog bezig aan afwerking en in
richten van het nieuwe klubgebouw
waar men met recht trots op mag
zijn. Op de ledenvergadering zullen
verder de nodige verkiezingen voor
bestuur en kommissies van bijstand
plaatshebben. De bijeenkomst be
gint om acht uur 's avonds.
NOORDGOUWE
Aanrijding
Op de kruising Kloosterweg-
Heereweg te Noordgouwe botsten
woensdagmiddag om 13.45 uur twee
auto's tegen elkaar. S. reeds in zijn
auto over de Kloosterweg richting
Zierikzee. K. K. uit Ridderkerk reed
op de Heereweg en wilde de kruising
oversteken. Op dat moment naderde
S. waardoor beide voertuigen tegen
elkaar botsten. Beide auto's liepen
schade op.
NIEUWERKERK
Zendingsavond
Dinsdag 10 januari wordt in het ge
bouw van de Gereformeerde Kerk
aan de Ooststraat 16 een Zendingsa
vond gehouden. Deze avond gaat uit
van de Gereformeerde en Hervormde
zendingskommissie van Nieuwer-
kerk. De aanvang is 19.30 uur. Het
- thema van de avond is „Kerk en me
dische zorg in Noord-Ghana". Mede
werking wordt verleend door ds.
Alb. v. d. Ban, ds. A. ten Hove, de
heer A. P. Korth, organist de heer L.
Zeedijk en het koor van de Chr. Gem.
Zangvereniging „Eén Naam, is onze
Hope", onder leiding van Willy Bil.
OOSTERLAND
Oud papier
Ten bate van de zending van de Ge
reformeerde Gemeente wordt zater
dag 7 januari weer oud papier ingeza
meld. De aktie start om 09.00 uur.
Verzocht wordt het papier gebundeld
aan te bieden.
Brand in pakken stro
Woensdagmiddag ontstond brand
in een aantal pakken stro bij het be
drijf van de heer J. Dorst aan de Mo
lenweg. De pakken waren aangesto
ken door enkele kinderen. De brand
weer Duiveland, die snel ter plaatse
was, kon voorkomen, dat de brand
zich kon uitbreiden.
DEN HAAG - Er moeten wettelijke
brandveiligheidseisen en -normen
komen voor textielprodukten. Dit
konkludeert de stichting konsument
en veiligheid uit een onderzoek naar
de brandbaarheid van textielproduk
ten. Dit onderzoek werd mede in op
dracht van het ministerie van Wel
zijn, Volksgezondheid en Cultuur in
1983 uitgevoerd.
AMERSFOORT - Een op de vijf
nieuwe koopwoningen blijkt bij
oplevering ernstige bouwfouten of
aanzienlijke beschadiging van mate
rialen te herbergen. Tot deze onthut
sende konklusie komt de vereniging
„Eigen Huis" in een onderzoek naar
de staat waarin nieuwe koopwonin
gen zich bij oplevering bevinden. De
resultaten zijn gepubliceerd in het
donderdag verschenen verenigings
blad.
RHENEN - Ruim honderd aktie-
voerders hebben woensdag het ge
meentehuis van Rhenen bezet uit
protest tegen de op handen zijnde
ontruiming van negen gekraakte wo
ningen aan de Rhenense Cuneralaan.
De bezetters eisen van het gemeente
bestuur dat er een onderzoek komt
naar de mogelijkheid om de wonin
gen te renoveren. De gemeente wil
echter sloop van de huizen om plaats
te maken voor nieuwbouw.
ZIERIKZEE - In bioscoop de Con
certzaal draait zaterdag 7 januari de
film Silent rage. De film begint om
19.00 uur. Wanneer de geestelijk
gestoorde John Kirby een nietsver
moedende huisvrouw in koelen bloe
de vermoordt, zet de politie een
grootscheepse jacht in. Wanneer hij
wordt ontdekt, wordt hij tijdens een
fel vuurgevecht neergeschoten.
Zwaargewond wordt hij naar het zie
kenhuis gebracht, waar zijn arts. dr.
Tom Halman zich over hem ont
fermt.
Dr. Halman, die met zijn kollega
Phil bezig is een nieuw preparaat te
ontwikkelen, Ceatryl, besluit dit se
rum op de stervende Kirby toe te pas
sen. Ceatryl is een serum dat wond-
genezing bespoedigt en weefsel- en
.orgaanbeschadigingen sneller doet
herstellen. Door Kirby een overdosis
toe te dienen, weet dr. Hartman, Kir
by tegen alle verwachtingen in in le
ven te houden.
Voor de politie verzwijgen zij ech
ter dat hij nog in leven is. Officieel is
John Kirby gestorven. De politie eist
het lijk op, maar Halman zegt dat hij
nog niet klaar is met de lijkschou
wing. Hij wil veel verder gaan met
zijn experiment op Kirby, maar stuit
daarbij op verzet van zijn medewer
ker Phil.
De heimelijk weer geheel herstelde
Kirby, weet te ontsnappen aan de be
waking van dr. Halman.
Acmaea, 4-1 Rotterdam naar Port
Stanlow.
Aldabi, 4-1. te.Rotterdam.
Moordrecht, 4-1 370 Z lies Croset naar
Melbourne.
Nedlloyd Delft, 4-1 te Busan.
Nedlloyd Houtman, 4-1 van Rotter
dam naar Gothenborg.
Nedlloyd Tasman, 4-1 van Jeddah
naar Dubai.
Ondina, 4-1 10 N Jaial naar Puerto
Miranda.
Vitrea, 4-1 van Curaqao naar rede
Aruba.
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Jutrijp-
Hommerts (toez.): J. Bakker te Olde-
boorn (Herv. Geref. Samen op Weg).
Gereformeerde Kerken
Verbeterd bericht: Beroepen te On-
derdendam in kombinatie met Be-
dum: drs. A. Otten te Alteveer.
Beroepen te Ens (N.O.P.): drs. A.
Buijs te Silvolde en Gendringen.
Aangenomen naar Nieuweroord:
M. Meijering te Oosterbeek.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Aangenomen naar Amersfoort-
West: H. A. Strating te Drogeham.
Gereformeerde Gemeente
HAAMSTEDE - 19.30 uur ds. E. Ve-
nema, ond. De brede en de smalle
weg.
Beursbericht Markt Goes
van dinsdag 20 december 1983
Granen, zaden en peulvruchten
Alle prijzen per 100 kg en exklusief
b.t.w. Tarwe, basis 16 52,75 -
53,25; tarwe, basis 16 uit eigen
opslag, 54,25; brouwgerst, basis
16 62,00 - 63,00; voergerst, ba
sis 16 48,00 - 49,50; haver
52,00 - 57,00; erwten, kleine groe
ne 78,00 - 84,00; capucijners
f 103,50 - 115,50; schokkers 94,00 -
99,00; bruine bonen, vrij van grond
en halve bonen, 170,00 - 175,00;
blauwmaanzaad, geschoond en
droog, 360,00 -f 405,00; karwij, boe-
renschoon 285,00 - 310,00; karwij,
prima doorsneekwaliteit 325,00.
Aardappelen
Bintje, veldsgewas, direkte leve
ring, op auto geleverd 40 cent - 46
cent per kg. Bintje, 0 mm opwaarts,
binnenlandse kwaliteitseisen 45 cent -
49 cent per kg. Voeraardappelen 11
cent -12 cent per kg. Exklusief b.t.w.
Notering Rotterdamse Beurs d.d. 2
januari 1984: Bintje, 35-50 mm,
43,00 - 45,00 per 100 kg; Bintje 50
mm opwaarts 60,00 - 63,00 per kg.
Exklusief b.t.w.
Uien
Direkte levering, op auto geleverd,
42 cent - 49 cent per kg. Exklusief
b.t.w.
Vlas
Ongerepeld, op auto geleverd, 50
cent - 78 cent per kg. Exklusief b.t.w.
Hooi en stro
Alles per 1000 kg en exklusief
b.t.w.: Weidehooi, le snede, 335,
365,weidehooi, 2e snede, 275,
- 325,—; dijkhooi 250,300,—;
lucernehooi 350,400,—; Veld-
beemd 250,270,—; Roodzwenk
175,l95,Rietzwenk 200,
225,—; Engels raaigras 200,— -
225,—; Italiaans raaigras 175,
200,—; tarwestro 82,50 - 87,50;
gerstestro 140,— - 165,—; erw
tenstro 175,- 220,—; schok
kerstro 150,175,—; bruine bo
nenstro 160,195,
Veemarkt Den Bosch
DEN BOSCH. 18-12. Prijzen per ki
logram geslacht gewicht: Extra kwa
liteit dikbillen 9,25 - 12,10; stieren
le 8,40 - 9.40, 2e f 7.40 - 8.40;
vaarzen le 7,50 -ƒ 8,70, 2e 6,70 -
7,50; koeien le 7,40 - 8,60, 2e
6,15-7,40, 3e 5,75-/ 6,15; worst
koeien 5,00 - 6,20.
Prijzen per kg levend gewicht: Vet
te kalveren le 6,25 - 6,50, 2e 6,00 -
6,25; zeugen le 2,35 - 2,50, 2e
2,00 -ƒ 2,35.
Prijzen per stuk: Schapen f L90 -
270; lammeren 210 - 295; kalf-
vaarzen le soort 2400 - 3025 en 2e
soort 1700 - 2700; melk- en kalf-
koeien le soort 2500 - 3100 en 2e
soort 2050 - 2700; guiste koeien
1550 - 1850; enterstieren 1200 -
1650; pinken 1100 - 1800; gras
kalveren 500-/ 1150; nuka's voor de
mest i-oodbont 200 - 500 en zwart
bont 125 - 360; nuka'a Amerika
nen 50 - 125; schaap met lam(me-
ren) 100 - 200; weidelammeren
100 - 210.
Aanvoer: totaal 6801, waaronder:
Slachtvee 1496, stieren 120, gebruiks-
vee 582, jongvee 266, nuka's 2393,
slachtschapen en lammeren 798, ge-
bruikssehapen en lammeren 257, var
kens 840, bokken en geiten 49.
Overzicht: Slachtvee: handel lui,
en prijzen gelijk; stieren: handel
vlot, en prijzen hoger; gebruiksvee:
handel rustig, en prijzen gelijk; jong
vee: handel redelijk, en prijzen ge
lijk; nuka's: handel traag, en prijzen
lager; slachtschapen en lammeren,
gebruiksschapen en lammeren en
bokken en geiten: handel willig, en
prijzen hoger; varkens export: han
del redelijk, en prijzen iets hoger,
overige lager.
De Eierveilingen
BARNEVELD, 4-1. C'oöp. Veluwse
Eierveiling. Aanvoer 2.251.800 stuks.
Stemming: traag.
Prijzen per 100 stuks: Eieren van
49-50 gram 14,90; 55-56 gram 15,90;
60-61 gram 16,35 - 17,00; en 65-66
gram 16,10 - 17,55.
Bie de poorten van 't Nieuwe Jaer
Zó is 't nieuwe jaer begonne, of je zit wï 'n stikje te
schrieven vö de Bode.
Dat opschrift boven 't stikje is ma 'n anlóöpje om
es over de Aevenpoorten omstreeks '30 te schrieven.
An de buutenkant woonde boer Gerardse opte Mo-
lenbèrg missen zuster. Vee ad 'n nie in te briengen.
Z'n eige verschööne most 'n in de schure. Nie dasse zó
zuuver waere, zuuneg des te meer. As te knecht
booschappen dee in de stad, stong der boven 't brief
je dasse de zakjes dicht moste binde! Deu 'n kieker
keek 'n nae de kneens op 't land of ze wè deu wérkte!
Getrouwd was 'n nóóit, mè dienk nie datten 'n eeke]
an vrouwen ad...
't Was toch 'n vreemd volkje wat zó rond de poor
ten woonde. In 't gróöte uus neffen de Wandelieng,
wasse noe zó móói opgeknapt wérkte een meisse.
Die ad de raore gewoonte om in de dakgote te lópen
vó 't uutzicht opte Schelde. Laeter ze die verdronke
in de viever gevonde in den tuun.
Vreemde veraelen gienge deu de stad, mè die gien-
ge over d'Ouwe Aeven wè meer rond, dae zummen
mè over zwiege.
In 't uus der neffen woonde dokter De Ruiter, Dae
kwam es een ouwe Zierikzeeënaer, die onderzocht
most worre. foei", zeiten dokter, „waerom ei je
jen eige nie gewassen vö dajje ier kwam?" „Och", zei
die vént, „Ik docht dat et 'n inwendege kwaele was"!
Trouwens, Gonne Juun die jaeren brugwachtster
geweest eit, most op ter ouwen dag ók eindelek es
nae den dokter. Die ontdekte dasse zukke vrêêt lan
ge naegels an der voeten ad; die waere êêmae dwars
mitter klompen mee gegroeid. Die eiten dokter af
geknipt in as biezondereid in 'n doosje bewaerd! Ma
noe belove 'k jullie da 'k in '84 nie mf van die vieze
veraelen zè doe.
De Noordaevenpoorte is deu 'n paer jongers die
leuteg wouwe weeze, 's aevens nog es afgeslote. Ge
woon de deuren toe nét as êêl vroeger. Een stoker
van de gasfebriek, die opte fiets naer uus toe ree,
klapte der in 't donker in volle vaert tegenan.
Der was in dien tied ók een diender, ik dienke Kar
dol, bie de Zuudaevenpoorte bezeg om fietsen te kon-
treleren. Der kwam der êêne verbie zonder licht, zon
der bèlle in rèmme kon 'n ók nie! „Der mankeer nogè
wat an!" zei tien diender. „Da gae je 'n tientje
koste!" „Das nogè diere", zei te fietser, „mar affijn,
ajje dan mè zurregt datten zaeterdag klaer is, want
dan mok nae Renisse"!
Allee ménsen, gegroet van JAOKOB.
v