Plastic-afval vormt bedreiging zeevogels streeknieuws berichten Het is al dagenlang hondeweer... Alkohol belangrijkste oorzaak verkeers ongevallen Vorig jaar rampjaar voor luchtmacht Silent Rage in bioscoop Zierikzee TKErfebencüDffi ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 5 januari 1984 Nr. 23451 ,,Het houdt maarniet op met regenen", moet deze poes gedacht hebben. Dagenlang kun je je als poes niet met goed fatsoen naar buiten begeven zonder het grote gevaar drijfnaat te worden. Als het niet regent, dan valt er wel natte sneeuw. Geef mij maar een goede parapludaar blijf je lekker droog onder, en als hij groot genoeg is dan kun je er zelfs lekker lui onder liggen om de noodzakelijke dutjes te doen. Onderzoek van Amsterdamse bioloog: UTRECHT - Naast bij voorbeeld olie en zware metalen vormt ook de massale hoeveelheid plastic-afval die in zee terecht komt een grote bedreiging voor de zeevogels. Een groot deel van de zeevogels heeft letterlijk en fi guurlijk de buik vol van plastic dat jaarlijks door sche pen met tientallen miljoenen kilo's tegelijk in zee wordt gedumpt. teerbare spul er wel toe leiden dat de vogel het gevoel heeft dat hij het buikje rond heeft en vervolgens min der echt, wel waardevol, voedsel gaan eten. Daardoor neemt het na tuurlijk weerstandsvermogen af en moeten de zeevogels uiteindelijk toch eerder het loodje leggen. Aldus de Amsterdamse bioloog drs. J. A. van Franeker die zich bezig houdt met onderzoek onder de zeevo gels. Jaarlijks dumpen zee- en vis sersschepen voor 6,5 miljoen ton vast afval in de wereldzeeën en een groot deel daarvan is plastic. De zeevogels worden steeds meer het slachtoffer van plastic dat ze voor voedsel aan zien. In het ergste geval sterven ze door verstopping of acute vergifti ging. Veelal is plastic vermoedelijk niet de direkte doodsoorzaak maar zal het binnenkrijgen van het onver- LEIDEN - Men meent, dat rijden onder invloed van alkohol de belan grijkste oorzaak is van verkeerson gevallen. Dit blijkt uit een donder dag gepubliceerd onderzoek van de dienst sociaal wetenschappelijk on derzoek van de Rijksuniversiteit in Leiden. De overheersende mening van alle bevolkingsgroepen, jong en oud, man en vrouw, kwam te voorschijn uit schriftelijke antwoorden die vijfhon derd volwassenen uit Leiden en om geving hebben gegeven. Er bestaat grote eenstemmigheid over het ge vaarlijk gedrag van verkeersdeelne mers als belangrijkste oorzaak van' verkeersongevallen. Merkwaardig lijkt het dat het rij den onder invloed in werkelijkheid toch een groot probleem vormt. Er moeten dus verkeersdeelnemers zijn die het gevaar van rijden onder in vloed toegeven, maar er toch zelf niet naar handelen, aldus de onderzoe kers. De ondervraagden vinden dat een deel van de weggebruikers het ver keer willens en wetens in gevaar brengt. Een ander deel zou gevaar opleveren door ongeschiktheid voor verkeersdeelname. Het verbaasde de onderzoekers niet dat de ondervraag den de neiging hebben het gevaarlij ke gedrag bij andere weggebruikers te zoeken. Zij denken ook bij voor keur aan maatregelen om de vrijheid van andere weggebruikers te beper ken. Over eventuele verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen van honderd kilometer per uur tot 120 km/u zijn de meningen sterk ver deeld. Lang niet iedereen brengt het dragen van een autogordel in ver band met verkeersveiligheid. De onderzoekers achten dit soort onderzoeksgegevens van belang voor het verkeersbeleid van de overheid, die heeft aangekondigd maatregelen te willen invoeren voor vergroting van de verkeersveiligheid. Zij wijzen op de wenselijkheid voor de invoe ring van maatregelen de opvattingen te onderzoeken van wie in de prak tijk met de toepassing ervan te ma ken krijgen: Partikuliere weggebrui kers en diverse groepen die beroeps halve met verkeer en verkeersveilig heid te maken hebben. ,,De juiste doodsoorzaak is niet te geven. Bij de zeevogelsterfte spelen bok andere faktoren een rol maar plastic is een belangrijke faktor. De zeevogels hebben al zo veel te lijden van olievervuiling en andere rotzooi en daar komt dan nog het plastic- afval eens bovenop", aldus drs. Van Franeker die over zijn onderzoek een artikel schreef in het blad van de Stichting Natuur en Milieu. Bij toeval Hoe groot het plastic-probleem is werd Van Franeker min of meer bij toeval gewaar: In 1982 bleek hem dat van de 88 noordse stormvogels, op zeemeeuwen lijkende vogels, die dood op de Nederlandse kust aan spoelden 80 procent plastic in de maag had. Een jaar later haalde een andere groep dode stormvogels, een soortgelijke „score". Dit keer ging het om vogels die niet boven de ver vuilde Noordzee hadden gevlogen maar binnen de Noordpoolcirkel en middenin de Atlantische Oceaan. In de magen van de vogels werden ge middeld vier tot vijf plastic voorwer pen gevonden waaronder kleine plastic bolletjes, schuimplastics, plastic zakken, sigarettenfilters, doppen van tubes enzovoort. Volgens drs. Van Franeker zal het probleem bij bijvoorbeeld meeuwen nog wel meevallen omdat die gewend zijn onverteerbaar voedsel uit te bra ken maar hij vreest dat bij andere vo gelsoorten de maaginhoud er veelal even beroerd uit zal zien als bij de vo gels die hij onder ogen kreeg. Overigens maakt het plastic ook slachtoffers onder de vissen en bij voorbeeld de zeeschildpadden. Die schildpadden krijgen vaak grote vel len plastic naar binnen die ze aanza gen voor de kwallen die (wel) een normaal bestanddeel van hun voed sel vormen. Drs. Van Franeker wijst erop dat de niet of nauwelijks afbreekbare plastics die in zee belanden uiteinde lijk weliswaar stuk gaan maar dat er altijd kleine stukjes plastic zullen overblijven. Maar in zee leven talloze kleine organismen van het uit het water filteren van minuscule voed- seldeeltjes. Onvermijdelijk zullen ook zij steeds meer plastic deeltjes naar binnen krijgen. Die kleine orga nismen staan aan de basis van voed selketens waarvan ook de mens ge bruik maakt. Gissen naar effekten Naar de eventuele effekten die plastics op deze voedselketen hebben kan men slechts gissen, aldus de bio loog. Onze huidige kennis van het plastic-probleem is nog onvoldoende om de omvang van de vervuiling op zee en de effekten daarvan op de juiste waarde te schatten. Maar er dreigt volgens hem wel een poten tieel gevaar: zeevogels vormen het signaal dat plastics ons wel eens aar dig zouden kunnen opbreken, schrijft hij Van Franeker bepleit bij voorbeeld onderzoek naar de ernst van de ge volgen van het eten van plastic op voedselopname en naar het gehalte van giftige stoffen in plastic. Voorts zal het eenmalige gebruik van plastic moeten worden teruggedrongen en moet hergebruik worden gestimu leerd. Ook moet het publiek worden voorgelicht over de gevaren van on gebreideld plasticgebruik. Voorts zou moeten worden verboden dat schepen al hun afval eenvoudig maar over boord kunnen zetten. Volgens Van Franeker is het heel goed moge lijk om afval aan boord op te slaan en samen te persen en vervolgens in de haven via specialie faciliteiten te los sen. DEN HAAG - Vorig jaar is voor de Koninklijke Luchtmacht uit het oog punt van bedrijfsveiligheid een „rampjaar" geweest. In totaal veron gelukten zeven straaljagers, waar door vijf doden vielen. Daar staat 1982 tegenover als een rekordjaar in gunstige zin voor wat betreft de be drijfsveiligheid omdat daarin geen ongevallen met straaljagers voor kwamen en dus ook geen slachtoffers vielen, aldus een luchtmachtwoord voerder woensdag. In 1983 stortten vier F-16 straalja gers neer, twee F-104 Starfighters en een NF-5 straaljager. Vanaf het jaar van invoering van de nieuwe F-16 straaljager bij de Koninklijke Lucht macht in 1979 zijn in totaal acht van deze toestellen verongelukt, waar soor vier vliegers om het leven kwa men. Vier piloten wisten zich tê red den. Het rampjaar eistte de helft van de ongelukken op. De eerste F-16 in 1983 stortte op 21 maart neer, waarbij de vlieger zich per parachute in veilig heid wist te brengen. Op 26 april volgde een zwarte dag voor de lucht macht: bij Hoogeveen verongelukten twee F-16's bij een gevechtsoefening. Twee vliegers kwamen daardoor om het leven. Op 4 oktober verongeluk ten op de vliegbasis Leeuwarden tij dens de start de achtste F-16. De vlie ger liet daardoor het leven. Bij de invoering van de F-16 in 1979 werd rekening gehouden met een verliesratio van één straaljager op 50.000 vlieguren tot het jaar 1999. In de beginperiode tot 1984 zou die ratio 1,2 zijn, vanaf dat jaar 0,8 tot 1999. In aantallen uitgedrukt betekent de ra tio tot 1984 dat een verlies van zes toestellen werd verwacht. In werke lijkheid gingen tot dit jaar acht van deze straaljagers verloren. Vanaf 1984 tot 1999 wordt een vredesverlies van nog eens 24 F-16's verwacht. HEERLEN - net bedrijfsleven in de mijnstreek staat er beslist niet slechter voor dan in de overige regio's van Limburg. Het tegendeel wordt wel beweerd meer is niet juist. Dit zei voorzitter mr. J. A. Jansen van de Heerlense kamer van woens dagmiddag in zijn jaarrede. Hij toon de een en ander met cijfers aan. RHENEN - De Mobiele Eenheid heeft donderdagmorgen negen ge kraakte woningen aan de Rhenense Cuneralaan ontruimd. Bij de ontrui ming, die werd uitgevoerd door onge veer 120 politiemensen, deden zich nauwelijks problemen voor. BROUWERSHAVEN Geslaagd Mejuffrouw J. C. Jansen uit Brou wershaven is in december 1983 te Bergen op Zoom geslaagd voor het diploma kraamverzorgster. KERKWERKVE Algemene ledenvergadering De leden van de tennisvereniging W.I.K. te Kerkwerve zijn via de "W. I.K.-tennis-kerstnacht" opge roepen voor de algemene ledenverga dering die maandag 9 januari aan staande zal worden gehouden in de consistorie van de Ned. Hervormde Kerk aan de Ring. Naast de gebrui kelijke agendapunten zal gesproken worden over de redaktie van de klub- krant en de stand van zaken met be trekking tot de akkommodatie. Op de levenvergadering van 21 maart 1983 was afgesproken dat er een hou ten klubgebouw zou worden ge bouwd naast te tennisbanen op „De Vospit" aan de Verseputseweg. Daarna is door verschillende leden hard gewerkt en kwam in oktober het gebouw klaar. Door zelfwerk zaamheden van de leden werden de kosten flink gedrukt. Momenteel is men nog bezig aan afwerking en in richten van het nieuwe klubgebouw waar men met recht trots op mag zijn. Op de ledenvergadering zullen verder de nodige verkiezingen voor bestuur en kommissies van bijstand plaatshebben. De bijeenkomst be gint om acht uur 's avonds. NOORDGOUWE Aanrijding Op de kruising Kloosterweg- Heereweg te Noordgouwe botsten woensdagmiddag om 13.45 uur twee auto's tegen elkaar. S. reeds in zijn auto over de Kloosterweg richting Zierikzee. K. K. uit Ridderkerk reed op de Heereweg en wilde de kruising oversteken. Op dat moment naderde S. waardoor beide voertuigen tegen elkaar botsten. Beide auto's liepen schade op. NIEUWERKERK Zendingsavond Dinsdag 10 januari wordt in het ge bouw van de Gereformeerde Kerk aan de Ooststraat 16 een Zendingsa vond gehouden. Deze avond gaat uit van de Gereformeerde en Hervormde zendingskommissie van Nieuwer- kerk. De aanvang is 19.30 uur. Het - thema van de avond is „Kerk en me dische zorg in Noord-Ghana". Mede werking wordt verleend door ds. Alb. v. d. Ban, ds. A. ten Hove, de heer A. P. Korth, organist de heer L. Zeedijk en het koor van de Chr. Gem. Zangvereniging „Eén Naam, is onze Hope", onder leiding van Willy Bil. OOSTERLAND Oud papier Ten bate van de zending van de Ge reformeerde Gemeente wordt zater dag 7 januari weer oud papier ingeza meld. De aktie start om 09.00 uur. Verzocht wordt het papier gebundeld aan te bieden. Brand in pakken stro Woensdagmiddag ontstond brand in een aantal pakken stro bij het be drijf van de heer J. Dorst aan de Mo lenweg. De pakken waren aangesto ken door enkele kinderen. De brand weer Duiveland, die snel ter plaatse was, kon voorkomen, dat de brand zich kon uitbreiden. DEN HAAG - Er moeten wettelijke brandveiligheidseisen en -normen komen voor textielprodukten. Dit konkludeert de stichting konsument en veiligheid uit een onderzoek naar de brandbaarheid van textielproduk ten. Dit onderzoek werd mede in op dracht van het ministerie van Wel zijn, Volksgezondheid en Cultuur in 1983 uitgevoerd. AMERSFOORT - Een op de vijf nieuwe koopwoningen blijkt bij oplevering ernstige bouwfouten of aanzienlijke beschadiging van mate rialen te herbergen. Tot deze onthut sende konklusie komt de vereniging „Eigen Huis" in een onderzoek naar de staat waarin nieuwe koopwonin gen zich bij oplevering bevinden. De resultaten zijn gepubliceerd in het donderdag verschenen verenigings blad. RHENEN - Ruim honderd aktie- voerders hebben woensdag het ge meentehuis van Rhenen bezet uit protest tegen de op handen zijnde ontruiming van negen gekraakte wo ningen aan de Rhenense Cuneralaan. De bezetters eisen van het gemeente bestuur dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheid om de wonin gen te renoveren. De gemeente wil echter sloop van de huizen om plaats te maken voor nieuwbouw. ZIERIKZEE - In bioscoop de Con certzaal draait zaterdag 7 januari de film Silent rage. De film begint om 19.00 uur. Wanneer de geestelijk gestoorde John Kirby een nietsver moedende huisvrouw in koelen bloe de vermoordt, zet de politie een grootscheepse jacht in. Wanneer hij wordt ontdekt, wordt hij tijdens een fel vuurgevecht neergeschoten. Zwaargewond wordt hij naar het zie kenhuis gebracht, waar zijn arts. dr. Tom Halman zich over hem ont fermt. Dr. Halman, die met zijn kollega Phil bezig is een nieuw preparaat te ontwikkelen, Ceatryl, besluit dit se rum op de stervende Kirby toe te pas sen. Ceatryl is een serum dat wond- genezing bespoedigt en weefsel- en .orgaanbeschadigingen sneller doet herstellen. Door Kirby een overdosis toe te dienen, weet dr. Hartman, Kir by tegen alle verwachtingen in in le ven te houden. Voor de politie verzwijgen zij ech ter dat hij nog in leven is. Officieel is John Kirby gestorven. De politie eist het lijk op, maar Halman zegt dat hij nog niet klaar is met de lijkschou wing. Hij wil veel verder gaan met zijn experiment op Kirby, maar stuit daarbij op verzet van zijn medewer ker Phil. De heimelijk weer geheel herstelde Kirby, weet te ontsnappen aan de be waking van dr. Halman. Acmaea, 4-1 Rotterdam naar Port Stanlow. Aldabi, 4-1. te.Rotterdam. Moordrecht, 4-1 370 Z lies Croset naar Melbourne. Nedlloyd Delft, 4-1 te Busan. Nedlloyd Houtman, 4-1 van Rotter dam naar Gothenborg. Nedlloyd Tasman, 4-1 van Jeddah naar Dubai. Ondina, 4-1 10 N Jaial naar Puerto Miranda. Vitrea, 4-1 van Curaqao naar rede Aruba. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Jutrijp- Hommerts (toez.): J. Bakker te Olde- boorn (Herv. Geref. Samen op Weg). Gereformeerde Kerken Verbeterd bericht: Beroepen te On- derdendam in kombinatie met Be- dum: drs. A. Otten te Alteveer. Beroepen te Ens (N.O.P.): drs. A. Buijs te Silvolde en Gendringen. Aangenomen naar Nieuweroord: M. Meijering te Oosterbeek. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Amersfoort- West: H. A. Strating te Drogeham. Gereformeerde Gemeente HAAMSTEDE - 19.30 uur ds. E. Ve- nema, ond. De brede en de smalle weg. Beursbericht Markt Goes van dinsdag 20 december 1983 Granen, zaden en peulvruchten Alle prijzen per 100 kg en exklusief b.t.w. Tarwe, basis 16 52,75 - 53,25; tarwe, basis 16 uit eigen opslag, 54,25; brouwgerst, basis 16 62,00 - 63,00; voergerst, ba sis 16 48,00 - 49,50; haver 52,00 - 57,00; erwten, kleine groe ne 78,00 - 84,00; capucijners f 103,50 - 115,50; schokkers 94,00 - 99,00; bruine bonen, vrij van grond en halve bonen, 170,00 - 175,00; blauwmaanzaad, geschoond en droog, 360,00 -f 405,00; karwij, boe- renschoon 285,00 - 310,00; karwij, prima doorsneekwaliteit 325,00. Aardappelen Bintje, veldsgewas, direkte leve ring, op auto geleverd 40 cent - 46 cent per kg. Bintje, 0 mm opwaarts, binnenlandse kwaliteitseisen 45 cent - 49 cent per kg. Voeraardappelen 11 cent -12 cent per kg. Exklusief b.t.w. Notering Rotterdamse Beurs d.d. 2 januari 1984: Bintje, 35-50 mm, 43,00 - 45,00 per 100 kg; Bintje 50 mm opwaarts 60,00 - 63,00 per kg. Exklusief b.t.w. Uien Direkte levering, op auto geleverd, 42 cent - 49 cent per kg. Exklusief b.t.w. Vlas Ongerepeld, op auto geleverd, 50 cent - 78 cent per kg. Exklusief b.t.w. Hooi en stro Alles per 1000 kg en exklusief b.t.w.: Weidehooi, le snede, 335, 365,weidehooi, 2e snede, 275, - 325,—; dijkhooi 250,300,—; lucernehooi 350,400,—; Veld- beemd 250,270,—; Roodzwenk 175,l95,Rietzwenk 200, 225,—; Engels raaigras 200,— - 225,—; Italiaans raaigras 175, 200,—; tarwestro 82,50 - 87,50; gerstestro 140,— - 165,—; erw tenstro 175,- 220,—; schok kerstro 150,175,—; bruine bo nenstro 160,195, Veemarkt Den Bosch DEN BOSCH. 18-12. Prijzen per ki logram geslacht gewicht: Extra kwa liteit dikbillen 9,25 - 12,10; stieren le 8,40 - 9.40, 2e f 7.40 - 8.40; vaarzen le 7,50 -ƒ 8,70, 2e 6,70 - 7,50; koeien le 7,40 - 8,60, 2e 6,15-7,40, 3e 5,75-/ 6,15; worst koeien 5,00 - 6,20. Prijzen per kg levend gewicht: Vet te kalveren le 6,25 - 6,50, 2e 6,00 - 6,25; zeugen le 2,35 - 2,50, 2e 2,00 -ƒ 2,35. Prijzen per stuk: Schapen f L90 - 270; lammeren 210 - 295; kalf- vaarzen le soort 2400 - 3025 en 2e soort 1700 - 2700; melk- en kalf- koeien le soort 2500 - 3100 en 2e soort 2050 - 2700; guiste koeien 1550 - 1850; enterstieren 1200 - 1650; pinken 1100 - 1800; gras kalveren 500-/ 1150; nuka's voor de mest i-oodbont 200 - 500 en zwart bont 125 - 360; nuka'a Amerika nen 50 - 125; schaap met lam(me- ren) 100 - 200; weidelammeren 100 - 210. Aanvoer: totaal 6801, waaronder: Slachtvee 1496, stieren 120, gebruiks- vee 582, jongvee 266, nuka's 2393, slachtschapen en lammeren 798, ge- bruikssehapen en lammeren 257, var kens 840, bokken en geiten 49. Overzicht: Slachtvee: handel lui, en prijzen gelijk; stieren: handel vlot, en prijzen hoger; gebruiksvee: handel rustig, en prijzen gelijk; jong vee: handel redelijk, en prijzen ge lijk; nuka's: handel traag, en prijzen lager; slachtschapen en lammeren, gebruiksschapen en lammeren en bokken en geiten: handel willig, en prijzen hoger; varkens export: han del redelijk, en prijzen iets hoger, overige lager. De Eierveilingen BARNEVELD, 4-1. C'oöp. Veluwse Eierveiling. Aanvoer 2.251.800 stuks. Stemming: traag. Prijzen per 100 stuks: Eieren van 49-50 gram 14,90; 55-56 gram 15,90; 60-61 gram 16,35 - 17,00; en 65-66 gram 16,10 - 17,55. Bie de poorten van 't Nieuwe Jaer Zó is 't nieuwe jaer begonne, of je zit wï 'n stikje te schrieven vö de Bode. Dat opschrift boven 't stikje is ma 'n anlóöpje om es over de Aevenpoorten omstreeks '30 te schrieven. An de buutenkant woonde boer Gerardse opte Mo- lenbèrg missen zuster. Vee ad 'n nie in te briengen. Z'n eige verschööne most 'n in de schure. Nie dasse zó zuuver waere, zuuneg des te meer. As te knecht booschappen dee in de stad, stong der boven 't brief je dasse de zakjes dicht moste binde! Deu 'n kieker keek 'n nae de kneens op 't land of ze wè deu wérkte! Getrouwd was 'n nóóit, mè dienk nie datten 'n eeke] an vrouwen ad... 't Was toch 'n vreemd volkje wat zó rond de poor ten woonde. In 't gróöte uus neffen de Wandelieng, wasse noe zó móói opgeknapt wérkte een meisse. Die ad de raore gewoonte om in de dakgote te lópen vó 't uutzicht opte Schelde. Laeter ze die verdronke in de viever gevonde in den tuun. Vreemde veraelen gienge deu de stad, mè die gien- ge over d'Ouwe Aeven wè meer rond, dae zummen mè over zwiege. In 't uus der neffen woonde dokter De Ruiter, Dae kwam es een ouwe Zierikzeeënaer, die onderzocht most worre. foei", zeiten dokter, „waerom ei je jen eige nie gewassen vö dajje ier kwam?" „Och", zei die vént, „Ik docht dat et 'n inwendege kwaele was"! Trouwens, Gonne Juun die jaeren brugwachtster geweest eit, most op ter ouwen dag ók eindelek es nae den dokter. Die ontdekte dasse zukke vrêêt lan ge naegels an der voeten ad; die waere êêmae dwars mitter klompen mee gegroeid. Die eiten dokter af geknipt in as biezondereid in 'n doosje bewaerd! Ma noe belove 'k jullie da 'k in '84 nie mf van die vieze veraelen zè doe. De Noordaevenpoorte is deu 'n paer jongers die leuteg wouwe weeze, 's aevens nog es afgeslote. Ge woon de deuren toe nét as êêl vroeger. Een stoker van de gasfebriek, die opte fiets naer uus toe ree, klapte der in 't donker in volle vaert tegenan. Der was in dien tied ók een diender, ik dienke Kar dol, bie de Zuudaevenpoorte bezeg om fietsen te kon- treleren. Der kwam der êêne verbie zonder licht, zon der bèlle in rèmme kon 'n ók nie! „Der mankeer nogè wat an!" zei tien diender. „Da gae je 'n tientje koste!" „Das nogè diere", zei te fietser, „mar affijn, ajje dan mè zurregt datten zaeterdag klaer is, want dan mok nae Renisse"! Allee ménsen, gegroet van JAOKOB. v

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1984 | | pagina 5