„HET MOET HIER NIET TE GEK WORDEN...." Ondernemende HBS-leerling was tevens buschauffeur op lijn Haamstede-Zierikzee v.v. Een origineel idee uit 1928 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 30 december 1983 Nr. 23448 Burgemeester W. den Boer over Brouwersdam als toeristisch speerpunt SCHARENDIJKE - De Brouwersdam en omgeving als een soort Scheveningen of een tweede Westhoek? Van Scharendijke hoeft het niet zo nodig. Men is daar op z'n zachtst gezegd bepaald niet gechar meerd van het idee van de Grontmij om daar een bol werk van toerisme te maken. Mèt honderden bungalows, mèt elkweervoorzieningen, surf- en zeilscholen, duikcen tra, nog meer rondvaartboten, vermaaktoestanden enzo voorts. Middenschouwen weert de toeristen geenszins, maar om nu allerlei voorzieningen te gaan treffen om er nog veel meer te lokken? Liever niet. Het is de laatste jaren trouwens al heel veel drukker geworden aan de Brouwersdam, zowel aan de Noordzee kant als aan de kant van de Grevelingen. Surfers, zonne baders, sportvissers, ze komen er graag vanwege de goe de bereikbaarheid. Dat daar een beetje orde op zaken moet worden gesteld, is wel degelijk nodig, maar voor het overige wil Middenschouwen gewoon inspelen op de behoefte en het een beetje kleinschalig houden, zover dat mogelijk is. 17 Burgemeester W. den Boer bij het kleine haventje Repard. üp de achtergrond hei drijvens restaurantje (overblijfsel van het Dolfinarium) en het puntdak van het zeeaquarium. De Grontmij plande daar een aantal voorzieningen zonder op de hoogte te zijn van de beperkte grootte van dat haventje. De frakties in de gemeenteraad zit ten met deze opvatting zo ongeveer op dezelfde lijn. En de mening van burgemeester W. den Boer is net zo. Hij sluit zich graag aan bij de woor- den die CDA-er A. B. Koster een tijd je terug uitsprak over de Grontmij-, denkbeelden: „Middenschouwen moet Middenschouwen blijven." Even ter herinnering: de Grontmij verricht in opdracht van de provincie een studie die als basis zou kunnen dienen voor een Provinciaal Be leidsplan Toerisme. In het fase II rap port werd een aantal aanbevelingen gedaan om bepaalde plaatsen als speerpunten te beschouwen, waar zich (op korte termijn) forse rekrea- tieve ontwikkelingen zouden kunnen afspelen. Eén daarvan zou de Brou wersdam en omgeving moeten wor den. Terughoudend Met de raad van Middenschouwen stelt burgemeester Den Boer zich te rughoudend op ten opzichte van die plannen, die overigens door de Grontmij nog meer gedetailleerd worden uitgewerkt en uiteraard nog uitgebreid in het provinciaal bestuur aan de orde komen. „Het moet hier niet te gek worden", zegt burgemeester Den Boer in een gesprek over deze mate rie en hij beklemtoont enige malen dat Middenschouwen zelf duidelijk wil inspelen op de behoefte zoals die zich manifesteert. Enige uitbreiding van rekreatieve mogelijkheden acht hij noodzake lijk, maar het nieuwe plannetje voor „De Bout", (twintig hectare terrein ongeveer begrensd door Boutlaan, Kloosterweg en Kapelleweg) zal best voldoende zijn om het tekort aan kampeerplaatsen op te lossen, is zijn mening. Het ligt in het voornemen om daar plaatsen te creëren voor caravans, campers en tenten, een verhard ter rein waar de vele duikers en surfers terecht kunnen, omdat het verboden is aan de dam te overnachten. Het moet een eenvoudige, rustige kam peergelegenheid worden. „Mensen die het anders willen", aldus de bur gemeester, „kunnen dan maar het beste naar Aquadelta gaan." Veel dagtoerisme Hij wijst er op dat Scharendijke en met name te Brouwershaven veel (mobiel) dagtoerisme kent, dat voor de plaatselijke middenstand finan cieel weinig oplevert. Wanneer die speciale rekreanten langer blijven, komen ze terecht op campings of op overloopterreinen. „Ze staan dan 's morgens voor dag en dauw op om een zo goed mogelijk plekje aan de dam te bemachtigen. En welke voorzie ningen moet je nu treffen om die mensen aan Scharendijke te binden. Voor deze vakantiegangers die hun vertier en tijdverdrijf al lang aan de Brouwersdam hebben gevonden?", vraagt hij zich af. Hij vindt het wel noodzakelijk om de zaken daar beter te reguleren, zo dat surfers, duikers en zwemmers el kaar niet in de weg zitten. Dat zal ook op zo kort mogelijke termijn ge beuren, maar vastomlijnde plannen zijn er nog niet. Wél is het de bedoeling om bij de dam een trailer-helling te realiseren, een stabiele betonnen afrit naar zee voor de sportvisboten. Ook de Gront mij noemde die voorziening bij de aanbevelingen en daarmee kan een ieder instemmen. „De gemeente wil voor de Deltafe deratie, de vereniging van sport vissers, als tussenpersoon optreden", aldus de heer Den Boer, terwijl hij er haastig aan toevoegt dat er bij de ge meente geen geld aanwezig is om dit plan financieel te steunen. Haventje Repard Maar voor hetgeen de Grontmij had gepland bij het Haventje Re pard, daar heeft de burgemeester geen goed woord voor over. Wat zou de Grontmij daar allemaal gewild hebben? Hij somt op: „Een surf- en zeilschool, een duikcentrum, uitbrei ding voor rondvaarten De heren van de Grontmij hadden kennelijk geen idee van de beperkte grbotte van dat haventje Er is vooraf door de Grontmij dan ook geen overleg geweest met het ge meentebestuur van Middenschouwen en burgemeester Den Boer had dat - met als voorbeeld het verkeerde in schatten van dat haventje - wel ver standiger gevonden. „Voeling met het gebied, praten in 't veld", dat is niet gebeurd. „Men is niet wezen kijken wat er is. De heren zijn alleen kommercieel bezig ge weest. Ze zijn uitgegaan van een „blanke" situatie, met voorbijgaan aan plaatselijke opvattingen en aan bestaande streekplannen en be leidsplannen zoals dat van de Greve lingen." Intussen is er overigens wel kon- takt tussen Grontmij en gemeente bestuur geweest. Bij gedeputeerde Ventevogel van rekreatiezaken telt het aspekt werkgelegenheid, het eko- nomisch motief bij dergelijke ont wikkelingen zwaar, had de burge meester bemerkt, maar zeil ziet hij daaV voor Middenschouwen weinig heil in. Rondvaarten „Initiatief is toe te juichen", is zijn mening, „maar vrij recent hebben we gemerkt: als de een wat doet, gaat de ander kapot." Zo ligt er nu bijvoor beeld een verzoek om rondvaarten te starten vanaf het Zee-aquarium, maar daarover is het bestaande be drijf (met de „Wilfort", van Van üe- veren) op de ketUng gesprongen. „Met de politieverordening is dat niet tegen te houden", aldus de heer Den Boer, „want het heeft te maken, met het vaarwater. En over de Gre velingen gaat de Rijksdienst Ussel- meerpolders plus de voorlopige Raad van de Grevelingen. Op zich kan de gemeente zo'n vergunning niet wei geren, maar ik zeg weer: het behoef te-element moet meespelen." Brouwersdam Middenschouwen heeft trouwens toch met een aantal instellingen te maken als het om de Brouwersdam gaat, want ook Rijkswaterstaat heeft een stem in het kapittel omdat de grond haar toebehoort. Er zijn daar al enige voorzieningen: vaste eetgelegenheden en mobiele frites- en viswagens. Maar aan de andere kant van de sluis, op het grondgebied van Goeree, is nog niets geregeld. Je zou kunnen zeggen dat daar een soort „wilde handel" plaatsvindt door ondernemers tot uit de randstad toe. Bovendien staan voor de Kabbe- laarsbank grote rekreatieve ontwik kelingen te wachten en ook die zullen hun weerslag op Scharendijke heb ben, verwacht burgemeester Den Boer. Daarbij komt nog een toeloop van rekreanten vanuit de Westhoek in drukke periodes. Dus zonder dat de Brouwersdam wordt gepromoot kan er so wie so al een forse drukte worden verwacht in het zomersei zoen. Overloopterrein ln '84 zal.die voorlopig w eer w or den opgevangen dóór het instellen van een overloopterrein bij camping Duin en Strand dot in '83 goed funk- t ioneerde. De heer Den Boer bena drukt echter dat daarvoor slechts een tijdelijke vergunning wordt uitgege ven, terwijl hem bovendien de loka- tie (langs een drukke weg) niet zo aanspreekt. Volgend jaar zal hel ech ter nog wel worden gebruikt, daarna hoopt men met plan „De Bout" een definitieve oplossing te hebben ge vonden. Het komt er dus op neer, dat Mid denschouwen de voorzieningen die zij heeft in stand wil houden, dat eni ge uitbreiding noodzakelijk wordt geacht, maar dat terdege rekening wordt gehouden met de bestaande opvattingen over kleinschaligheid. „Geen pretsituatie als in Renessc", aldus burgemeester Den Boer, die overigens van de provincie ook een gematigd optreden verwacht. Zeker nu er ook van andere kanten, zoals natuur- en milieuverenigin;.;n, al pro test tegen dit „groeimodel" van de Grontmij is gekomen. Vol is vol De wijze waarop de studie van de Grontmij in de publiciteit kwam, zonder vooroverleg met de gemeente, wekte in Middenschouwen op zijn minst enige verwondering. „Maar ook zorg", aldus de heer Den Boer. „We behoren tot de kategorie „Zit al vol". Moet het nog voller?" HAAMSTEDE Z1ERIKZEE - Een middelbare schoolopleiding volgen in Zierikzee, terwijl je in Haamstede woont, was in de jaren twintig niet een voudig. Althans, wat de verbindingen betreft. De 18-jarige H.B.S.-leerling Bert Blom uit Haamstede vond echter een prima oplossing. Hij reed van sep tember 1927 tot augustus 1928 iedere schooldag als buschauffeur naar Zierikzee. Voor die tijd een feno meen, tegenwoordig een onmogelijkheid. Bert parkeerde dan de T-Ford bus van zijn oom Leen Blom uit Haamstede op het plein van hotel café restaurant Juliana aan de Lange Nobelstraat. Hij liep dan braaf naar de Hogere Burgerschool aan de Manhuisstraat, waar hij om kwart voor negen moest zijn. Om kwart voor vier 's middags reed hij dan weer met zijn medeleerlingen en ande re passagiers richting Haamstede. De Chevrolet autobus ..Witte van Haemstede" die Van Oeveren van L. M. Blom overnam. De foto werd genomen rond 1939 met op de voor grond chauffeur Nico Mol. Oom M. BLom Wz. was automo biel dealer van het merk Over land te Haamstede, (later Willy's Overland). Omstreeks 1923 kocht hij zijn tweede T-Ford autobus, waarmee hij de verbinding Haamstede-Zierikzee v.v. onder hield. Later zelfs vier maal per dag. Eén bus reed Haamstede- Zierikzee direkt over de Zuidelij ke Zeedijk, de ander ging via Re- nesse, Noordwelle, Serooskerke en Moriaanshoofd naar de „Koe- kestad". De heer C. H. van Oeve ren kwam aanvankelijk met zijn bussen niet verder dan Ellemeet, totdat hij in 1939 de concessie van Blom kocht met één autobus de „Witte van Haemstede", een bus die overigens de oorlog overleefde en later als postbus fungeerde. Op het matje Op een junidag in 1928 gebeurde het dat de H.B.S.-leraar Bouterse zijn leerling Bert achter het stuur van een rijdende autobus signa leerde. De direkteur Dr. H. de Noo kwam dit ook ter ore en riep Bert meteen op het matje. Stude ren en chauffeuren kon volgens hem niet samengaan, dat autobus- besturen moest onmiddellijk af gelopen zijn. Maar vader Adriaan Blom, ge meenteontvanger en kassier van de Boerenleenbank en ook chauf feur, schreef direkt een brief aan de direkteur met de mededeling dat Bert voor slechts nog één maand, niet zou stoppen met het heen en weer rijden tussen Haamstede en Zierikzee. Daar stond hij op. En zo gebeurde het dat Bert tot zijn eindexamen in juli 1928, dat overigens suksesvol verliep, iede re schooldag 's ochtends om half acht uit Haamstede vertrok om een uur later op school te verschij nen. Bert Blom achter het stuur van zijn T-Ford schoolbus op het plein van ..Juliana" te Zierikzee (achter de hui dige Ford-garage aan de Lange Nobelstraat). In zijn eindexamenjaar was hij tevens buschauffeur op de lijn Haamstede-Zierikzee v.v. Bert kreeg zijn rijbewijs ge woon op aanvraag bij het gemeen tehuis, toen hij 18 jaar was gewor den. Naar verdere kennis omtrent sturen werd niet gevraagd, want als je aanvraagde betekende dat, dat je kon en durfde te rijden. Zo ging dat in die dagen. De tocht naar Zierikzee voerde over kronkelige smalle dijken met macadam wegen. Via Burgh, over de Meeldijk naar Burghsluis, langs de Plompetoren en het nu verdwenen Schelphoek haventje. Door de drie inlagen met de vogel eilanden, langs de Heerenkect kwam Zierikzee al in zicht. Men bleef boven over de Zeedijk rij den, langs Prommelsluis, Pikgat en Kisters inlaag waar een klasge noot, zoon van dijkbaas d'Ailly werd opgepikt. Durf Door de Boerenweg arriveerde de lijnbus dan om half negen in de Lange Nobelstraat op het plein achter de huidige Ford-garage. Het vergde absoluut een zekere durf en stuurmanskunst voor een achttienjarige. Er was dikwijls oponthoud door lekke banden op de scherpe macadam wegen. Behalve fietsen die voor dertig cent op de imperiaal meemochten, lagen er ook altijd twee verschil lende reservewielen, want voor en achter waren de banden niet gelijk. Meestal was de bus goed bezet met passagiers, die 1,50 voor een retourtje betaalden en 15,- voor een maand abonnement. Aanvan kelijk was er achter de cahuffeur een scheidingswand en had hel passagiersgedeelte slechts een portier aan de achterzijde. Later werden twee portieren verplicht en verdween het voorschot. Dit kostte één zitplaats. Comfortabel Comfortabel waren de 15 zit plaatsen niet. Het waren houten banken met zeildoek overtrokken en wat houtwol als vulling. Luchtvering lag nog ver in het verschiet voor deze door vier cy linders benzine-zijklep motoren aangedreven vehikels. Ze hadden behalve één achter uit, slechts twee versnellingen vooruit. Het sturen, schakelen en remmen van deze echte old timer bussen was echt geen kleinigheid. Toch lukte het de toen 18-jarige Bert Blom om zonder ongelukken zijn carrière als buschauffeur te beëindigen. Na de middelbare school werkte hij bij de bloembol lenfirma Van Wavercn, waarvoor hij naar Engeland en tenslotte drie jaar naar Frankrijk vertrok. Bert. of ook H. J. A. Blom, werd later de kassier, direkteur van de Rabobank in Haamstede. Over het „autobussen" van toen, bijna zestig jaar geleden, wordt aan de Beatrixstraat in Haamstede nog wel eens verteld. Wim de Vriezo

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 17