k I? Z ij5rj Landelijk mobilofoonnet openbaar vervoer 16 november operationeel Lsti C PROJEKT KOP VAN SCHOUWEN KAN HALF NOVEMBER STARTEN DE ZIERIKZEESCHE COURANT Toetsingskommissie verleent goedkeuring Ruit auto ingeslagen Deel N oord-Holland zonder leidingwater WA> t£6h PE gltr ZIERJKZEESCHE NIEUWSBODE Aardbeving Verdeling subsidies Uniek platenboek Rond twee uur vannacht werd zuid-Neder- De verdeling van subsidies komt aan de or- Binnenkort verschijnt een uniek platen- land opgeschrikt door een (voor Nederland) de op een hoorzitting, vanavond in het Zie- boek, over en voor de Zeeuwen. (Pag. 5). krachtige aardbeving. In België viel één rikzee's stadhuis. (Pag. 3). slachtoffer. (Pag. 2). Tafeltennis-interland De Nederlandse ploeg treedt in de sterkst mogelijke opstelling aan tegen België in de kompetitie om de Europese tafeltennistitel. (Pag. 6). DINSDAG 8 NOVEMBER 1983 140ste jaargang Nr. 23419 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) Alleen door zo weinig mogelijk te spreken heeft men de kans, waarheden te zeggen. Th. Barrière HAAMSTEDE - De bouw van het dorpshuis in Haam stede verloopt voorspeodig. Maandag werd het hoogste punt bereikt en konden de werknemers van aanne mingsbedrijf h. C, Bom uit Burgh aan het „pannebier". Het kollege van b en w van de ge meente Westerschouwen was samen met de direkteur gemeentewerken, W. van Meerten, uitgenodigd om een kijk je te komen nemen. Het kollege was bijzonder te spreken over de vorde ringen van de bouw. De burgemees ter, mevrouw J. L. Niemantsverdriet- Leenheer zei te hopen dat de verdere bouw zeer verspoedig verloopt, „zodat we zo gauw mogelijk kunnen zeggen: we hebben een dorpshuis in Haam stede". Vandaag (dinsdag) is begonnen met het dichttimmeren van het dak en vol gende week wordt met de afwerking gestart Volgens schema moet het dorpshuis eind februari 1984 klaar zijn. BURGH-HAAMSTEDE - De toetsingskommissie voor Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland, St. Phi- lipsland en Tholen heeft haar goedkeuring verleend aan het werklozenprojekt Kop van Schouwen. Nadat enkele ledfen van deze kommissie, onder voorzitterschap van drs. P. J. Vollaard, aanvankelijk bezwaren hadden tegen diverse aspekten van het projekt, werd bij de laatste vergadering een unaniem positief advies uitgebracht. Tijdens een vergadering van de toetsingskommissie op vrijdag 7 ok tober werd de heer M. Hohmann, pro- jektleider van de Stuurgroep Werk loosheid Schouwen-Duiveland/Sint Philipsland, niet in de gelegenheid gesteld een duidelijke toelichting op het projekt Kop van Schouwen te ge ven. Hij mocht slechts op enkele ge detailleerde vragen antwoord geven. Afgevaardigde van de regionale stuurgroep werkloosheid, de heer W. den Boer, in de toetsingskommissie liet weten het niet met deze gang van ZIERIKZEE - Van de personenauto van J. C. v. H. uit Schiedam is maan dag een ruit kapotgeslagen. De wa gen stond geparkeerd op de parkeer plaats bij het Eerste Weegje. De Rijkspolitie heeft de eigenaar nog niet tepakken gekregen en daarom is nog nier bekend of er wat wordt ver mist. zaken eens te zijn. De leden van de stuurgroep waren over het algemeen niet zo gelukkig met de bezwaren van de toetsingskommissie. Met na me wethouder A. J. Padmos van de gemeente Westerschouwen toonde zich diep teleurgesteld. Toelichting' In een schrijven van het kollege van B. en W. van de gemeente Wester schouwen aan de toetsingskommis sie werden aanvullende gegevens verstrekt. Bij de tweede bijeenkomst van de toetsingskommissie, vrijdag 4 november, mochten wethouder Pad mos en projektleider M. Hohmann nogmaals toelichting geven. ,,De uit spraak van de kommissie heeft niet in ons bijzijn plaatsgevonden. Pas la ter op de avond hoorden wij dat de kommissie haar goedkeuring had verleend aan het projekt. Dat ontbre ken van elke openbaarheid is een' zaak, die ons toch niet erg bevalt", aldus de heer Hohmann. Nu de goedkeuring is verleend kan worden begonnen met het treffen van-de--laatste voorbereidingen voor de start van het projekt: het herstel len en instandhouden van de hout wallen, met daaraan gekoppeld een opleiding, die aansluit op andere land- en tuinbouwstudies in verdere richtingen. „Het materiaal kan worden aange schaft en het overleg tussen de deel nemers kan beginnen. Aan dit pro jekt kunnen maximaal vijftien per sonen deelnemen. We hadden er ne gentien, maar door het oponthoud met de toetsingskommissie zijn er weer enkelen afgevallen, zodat we nog enkele vrijwilligers kunnen ge bruiken. We verwachten rond half november met het projekt te starten", aldus de heer M. Hohmann. ALKMAAR - Een deel van Noord- Holland zit sinds dinsdagochtend ze ven uur zonder leidingwater. In een gebied, dat begrensd wordt door de gemeenten Hoorn, Medemblik en Enkhuizen, komt geen water meer uit de kraan. De oorzaak ligt waar schijnlijk bij een lek in de leiding in Scharwoude. Provinciale Waterstaat -probeert dit te herstellen. Dit heeft de politie meegedeeld. Tweehonderdzestig bussen aan een touwtje ZIERIKZEE-OOSTERLAND - De minister van ver keer en waterstaat, mevrouw drs. N. Smit-Kroes, komt woensdag 16 november naar Oosterland en Zierikzee om de officiële handeling te verrichten waarmee het lande lijk mobilofoonnet van het openbaar vervoer in werking zal treden. Dat de bewindsvrouwe daarvoor naar Zierik zee komt, ligt aan het feit dat de ZWN één van de laatste vervoersbedrijven is die het mobilofoonnet in gebruik neemt, maar ook aan het feit dat de ZWN, als een van de weinigen in Nederland, een centrale verkeersregeling heeft. Vanuit Zierikzee hebben de verkeersleiders alle 260 bussen „aan een touwtje". Overigens is het Zierikzee's verkeersleidingscentrum al sinds 22 augustus operationeel; de feestelijke ingebruikname is derhalve een formele zaak, dcie echter van groot belang is voor passagiers èn chauffeurs. Het mobilofoonnet zal. kortgezegd, service-verhogend werken voor de gebruikers van het open baar vervoer en zal meer veiligheid bieden aan de bestuurders van de bussen. Het ESO-foonprojekt is een landelijk projekt binnen de ESO, de Exploitatie- ve Samenwerkende Openbaarvervoersbedrijven in Nederland. Alle bussen van de ZWN kregen de afgelopen tijd een mobilofooninstal latie ingebouwd, ter waarde van 1500,-. De rest van de apparatuur wordt gehuurd. Het ESO-systeem is een gesloten systeem, dat wil zeggen dat gesprekken tussen chauffeurs en verkeersleiders alléén in de betref fende bus en verkeerscentrum te vol gen zijn en niet, zoals bij het normale mobilofoonnet, ook door „derden" gevolgd kunnerTworden. Het hoofd van de vervoersdienst van de ZWN, de heer G. C. Schellinger legt desge vraagd de werking en het grote be lang van het mobilofoonnet uit. Melden bij aanvang „Om te beginnen melden alle Chauffeurs zich bij aanvang van de dienst bij de verkeersleiders Dat is ook al een voordeel, omdat de ver keersleiders dan direkt op de hoogte zijn en precies weten wanneer een bus gaat rijden. Dat melden gaat als volgt: elke rit heeft een lijnnummer en een volgnummer. Deze twee num mers vormen samen het kodenum- mer binnen het mobilofoonnet, welk nummer de chauffeur instelt bij aan vang dienst. De verkeersleider kan dan zien aan de nummers, met welke cahuffeur hij spreekt maar ook, aan de hand van een kaart, wéér de bus weten, als er ergens in Schiedam een omleiding is en dat via de mobilo foon te weten komt, welk straatje de chauffeur dan moet nemen om de dienstregeling niet in gevaar te bren gen. En dat, zoals gezegd, in het hele gebied". De opleiding noemt de heer Schel linger erg zwaar èn erg belangrijk. De zes verkeersleiders die de „touw tjes in handen hebben" zijn dan ook streng geselekteerd. In april begon hun opleiding. De centrale post in het ZWN-gebouw is vanaf 04.45 uur be mand, tot en met de laatste bus om 01.30 uur. Het begin en eind van de dienst wordt door één man gedaan, vanaf 06.30 uur tot 18.30 uur zitten twee man achter de knoppen, en dat zeven dagen per week. Het mobilo foonsysteem bestaat uit twee maal vijflijnsposten, bestrijkt vier regio's met elk 79 lijnen. Aansluiting Het passagiersbelang komt om de hoek kijken bij het regelen van de diensten, als er ergens vertraging wordt opgelopen en eventueel aan sluitende bussen dreigen te worden gemist. De bestuurder geeft bijvoor beeld aan Zierikzee door, dat als ge volg van een aanrijding of gladheid of welke kalamiteit dan ook, vertra ging in de diensteregeling optreedt. De verkeersleider ziet meteen het vervolg van de desbetreffende rit voor zich (via een kaartsysteem) en ziet ook welke diensten gevaar lo pen. De verkeersleider weet ook wel ke reservebus hij kan inzetten of, in dien mogelijk, kan hij de aansluiten de bus verzoeken even te wachten. Het zal dus in de toekomst niet vaak gebeuren dat, wat de ZWN be treft, aansluitingen worden gemist. Desnoods, zo vertelt de heer Schellin ger, wordt een taxi ingezet om de passagier te brengen waar hij moet zijn. Filevorming Het nieuwe systeem heeft echter nog meer mogelijkheden behalve een uiterst verzorgde dienstregeling. De centrale heeft de mogelijkheid het gesloten systeem „open te gooien", dus een mededeling te doen aan alle chauffeurs tegelijk. Bijvoorbeeld van belang bij ernstige filevorming (Heinenoord!), zodat alle betrokken busbestuurders weten dat ze de alter natieve route moeten nemen. De chauffeur heeft verder nog twee mogelijkheden met de mobilofoon: het zogenaamde kort-verkeer en een alarmeringsknop. Het kort-verkeer kan worden gebruikt als het niet mo- Vervolg pag. 4 Dit nummer bestaat uit 10 pagina's. zich op dat moment bevindt", aldus de heer Schellinger. Elke bus is vanuit de centrale oproepbaar, op elk moment van de dag. Omgekeerd is dat ook het geval: de bestuurder kan altijd kontakt op nemen met de thuisbasis Zierikzee, en dat in het hele (zeer uitgebreide)vervoersnet van de ZWN. van het Belgische Brugge, Knokkc of Antwerpen, tot Voorne en Putten, Schouwen-Duiveland, Schie dam en Vlaardingen toe. En dat betekent weer dat de ver keersleider, die op dat moment dienst heeft, alles, maar dan ook werkelijk alles van het hele ZWN- gebied moet weten. Opleidingen „De opleiding van de 2es ver keersleiders was dan ook van groot belang. Ze hebben een gedegen oplei ding gekregen van ongeveer drie en een halve maand. In die tijd hebben ze allemaal enkele weken in de ver schillende regio's doorgebracht, waar ze zich op de hoogte stelden van alle mogelijke situaties die ze achter de microfoon tegen kunnen komen „De man in Zierikzee moet direkt Verwachting tot woensdagavond: Perioden met zon Perioden met zon, maar in het westen van het land eerst nog veel bewolking, en op de meeste plaatsen droog; minimumtemperatuur onge veer 4 graden; middagtemperatuur omstreeks 12 graden; matige zuidelij ke wind. WEERSVOORUITZICHTEN Verwachting t/m zaterdag 12 nov.: Donderdag: Perioden met zon Kans op neerslag: 10%. Min.temp.: 3 gr. Middagtemp.: 12 gr. Windkracht: zuidoo"4 Vrijdag: Wolkenvelden Kans op neerslag: 10 /o. Min.temp.: 3 gr. Middagtemp.: 9 gr. Windkracht: variabel 2 Zaterdag: Wolkenvelden Kans op neerslag: 207o. Min.temp.: 2 gr. Middagtemp.: 8 gr.. Windkracht: variabel 2 ZON- EN MAANSTANDEN 9 nov. Zon op 7.48, onder 16.59 Maan op 12.47, onder 20.06 10 nov. Zon op 7.50, onder 16.57 Maan op 13.33, onder 21.06 Eerste Kwartier: 12 nov. (16.49) HOOG- EN LAAGWATER Zierikzee Hoogwater Laagwater 9 nov. 5.29 17.52 11.32 23.48 10 nov. 5.57 18.32 Doodtij: 15 november 12.15 Twee verkeersleiders i makers. i de centrale in Zierikzee aan het werk. Links de heer P. Romeijn en midden de heer A. Raaij- HET WEEROVERZICHT DE BILT - Aan het rustige herfst weer nog geen einde. Depressies af komstig van de oceaan trekken veel al ten noorden van Schotland naar Skandinavië en beïnvloeden het weer in onze omgeving maar weinig. Ook woensdag mag na het voorbij trekken van wolkenvelden die af komstig zijn van Frankrijk op perio den met zon gerekend worden. Deze bewolking zal voornamelijk de ko mende nacht over ons land naar het noorden wegtrekken. De kans op eni ge regen hieruit is niet groot. De middagtemperatuur zal maar weinig verschillen met die van van daag en omstreeks 12 graden bedra gen. De wind blijft zuidelijk en ma tig, kracht 3.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 1