k
I? Z ij5rj
Landelijk mobilofoonnet openbaar
vervoer 16 november operationeel
Lsti C
PROJEKT KOP VAN SCHOUWEN
KAN HALF NOVEMBER STARTEN
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Toetsingskommissie verleent goedkeuring
Ruit auto
ingeslagen
Deel
N oord-Holland
zonder
leidingwater
WA>
t£6h
PE
gltr
ZIERJKZEESCHE
NIEUWSBODE
Aardbeving Verdeling subsidies Uniek platenboek
Rond twee uur vannacht werd zuid-Neder- De verdeling van subsidies komt aan de or- Binnenkort verschijnt een uniek platen-
land opgeschrikt door een (voor Nederland) de op een hoorzitting, vanavond in het Zie- boek, over en voor de Zeeuwen. (Pag. 5).
krachtige aardbeving. In België viel één rikzee's stadhuis. (Pag. 3).
slachtoffer. (Pag. 2).
Tafeltennis-interland
De Nederlandse ploeg treedt in de sterkst
mogelijke opstelling aan tegen België in de
kompetitie om de Europese tafeltennistitel.
(Pag. 6).
DINSDAG 8 NOVEMBER 1983
140ste jaargang Nr. 23419
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
Alleen door zo weinig mogelijk te spreken
heeft men de kans, waarheden te zeggen.
Th. Barrière
HAAMSTEDE - De bouw
van het dorpshuis in Haam
stede verloopt voorspeodig.
Maandag werd het hoogste
punt bereikt en konden de
werknemers van aanne
mingsbedrijf h. C, Bom uit
Burgh aan het „pannebier".
Het kollege van b en w van de ge
meente Westerschouwen was samen
met de direkteur gemeentewerken, W.
van Meerten, uitgenodigd om een kijk
je te komen nemen. Het kollege was
bijzonder te spreken over de vorde
ringen van de bouw. De burgemees
ter, mevrouw J. L. Niemantsverdriet-
Leenheer zei te hopen dat de verdere
bouw zeer verspoedig verloopt, „zodat
we zo gauw mogelijk kunnen zeggen:
we hebben een dorpshuis in Haam
stede".
Vandaag (dinsdag) is begonnen met
het dichttimmeren van het dak en vol
gende week wordt met de afwerking
gestart Volgens schema moet het
dorpshuis eind februari 1984 klaar
zijn.
BURGH-HAAMSTEDE - De toetsingskommissie voor
Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland, St. Phi-
lipsland en Tholen heeft haar goedkeuring verleend aan
het werklozenprojekt Kop van Schouwen. Nadat enkele
ledfen van deze kommissie, onder voorzitterschap van
drs. P. J. Vollaard, aanvankelijk bezwaren hadden tegen
diverse aspekten van het projekt, werd bij de laatste
vergadering een unaniem positief advies uitgebracht.
Tijdens een vergadering van de
toetsingskommissie op vrijdag 7 ok
tober werd de heer M. Hohmann, pro-
jektleider van de Stuurgroep Werk
loosheid Schouwen-Duiveland/Sint
Philipsland, niet in de gelegenheid
gesteld een duidelijke toelichting op
het projekt Kop van Schouwen te ge
ven. Hij mocht slechts op enkele ge
detailleerde vragen antwoord geven.
Afgevaardigde van de regionale
stuurgroep werkloosheid, de heer W.
den Boer, in de toetsingskommissie
liet weten het niet met deze gang van
ZIERIKZEE - Van de personenauto
van J. C. v. H. uit Schiedam is maan
dag een ruit kapotgeslagen. De wa
gen stond geparkeerd op de parkeer
plaats bij het Eerste Weegje. De
Rijkspolitie heeft de eigenaar nog
niet tepakken gekregen en daarom is
nog nier bekend of er wat wordt ver
mist.
zaken eens te zijn. De leden van de
stuurgroep waren over het algemeen
niet zo gelukkig met de bezwaren
van de toetsingskommissie. Met na
me wethouder A. J. Padmos van de
gemeente Westerschouwen toonde
zich diep teleurgesteld.
Toelichting'
In een schrijven van het kollege
van B. en W. van de gemeente Wester
schouwen aan de toetsingskommis
sie werden aanvullende gegevens
verstrekt. Bij de tweede bijeenkomst
van de toetsingskommissie, vrijdag 4
november, mochten wethouder Pad
mos en projektleider M. Hohmann
nogmaals toelichting geven. ,,De uit
spraak van de kommissie heeft niet
in ons bijzijn plaatsgevonden. Pas la
ter op de avond hoorden wij dat de
kommissie haar goedkeuring had
verleend aan het projekt. Dat ontbre
ken van elke openbaarheid is een'
zaak, die ons toch niet erg bevalt",
aldus de heer Hohmann.
Nu de goedkeuring is verleend kan
worden begonnen met het treffen
van-de--laatste voorbereidingen voor
de start van het projekt: het herstel
len en instandhouden van de hout
wallen, met daaraan gekoppeld een
opleiding, die aansluit op andere
land- en tuinbouwstudies in verdere
richtingen.
„Het materiaal kan worden aange
schaft en het overleg tussen de deel
nemers kan beginnen. Aan dit pro
jekt kunnen maximaal vijftien per
sonen deelnemen. We hadden er ne
gentien, maar door het oponthoud
met de toetsingskommissie zijn er
weer enkelen afgevallen, zodat we
nog enkele vrijwilligers kunnen ge
bruiken. We verwachten rond half
november met het projekt te
starten", aldus de heer M. Hohmann.
ALKMAAR - Een deel van Noord-
Holland zit sinds dinsdagochtend ze
ven uur zonder leidingwater. In een
gebied, dat begrensd wordt door de
gemeenten Hoorn, Medemblik en
Enkhuizen, komt geen water meer
uit de kraan. De oorzaak ligt waar
schijnlijk bij een lek in de leiding in
Scharwoude. Provinciale Waterstaat
-probeert dit te herstellen. Dit heeft
de politie meegedeeld.
Tweehonderdzestig bussen aan een touwtje
ZIERIKZEE-OOSTERLAND - De minister van ver
keer en waterstaat, mevrouw drs. N. Smit-Kroes, komt
woensdag 16 november naar Oosterland en Zierikzee om
de officiële handeling te verrichten waarmee het lande
lijk mobilofoonnet van het openbaar vervoer in werking
zal treden. Dat de bewindsvrouwe daarvoor naar Zierik
zee komt, ligt aan het feit dat de ZWN één van de laatste
vervoersbedrijven is die het mobilofoonnet in gebruik
neemt, maar ook aan het feit dat de ZWN, als een van de
weinigen in Nederland, een centrale verkeersregeling
heeft. Vanuit Zierikzee hebben de verkeersleiders alle
260 bussen „aan een touwtje".
Overigens is het Zierikzee's verkeersleidingscentrum al sinds 22 augustus
operationeel; de feestelijke ingebruikname is derhalve een formele zaak, dcie
echter van groot belang is voor passagiers èn chauffeurs. Het mobilofoonnet
zal. kortgezegd, service-verhogend werken voor de gebruikers van het open
baar vervoer en zal meer veiligheid bieden aan de bestuurders van de bussen.
Het ESO-foonprojekt is een landelijk projekt binnen de ESO, de Exploitatie-
ve Samenwerkende Openbaarvervoersbedrijven in Nederland.
Alle bussen van de ZWN kregen de
afgelopen tijd een mobilofooninstal
latie ingebouwd, ter waarde van
1500,-. De rest van de apparatuur
wordt gehuurd. Het ESO-systeem is
een gesloten systeem, dat wil zeggen
dat gesprekken tussen chauffeurs en
verkeersleiders alléén in de betref
fende bus en verkeerscentrum te vol
gen zijn en niet, zoals bij het normale
mobilofoonnet, ook door „derden"
gevolgd kunnerTworden. Het hoofd
van de vervoersdienst van de ZWN,
de heer G. C. Schellinger legt desge
vraagd de werking en het grote be
lang van het mobilofoonnet uit.
Melden bij aanvang
„Om te beginnen melden alle
Chauffeurs zich bij aanvang van de
dienst bij de verkeersleiders Dat is
ook al een voordeel, omdat de ver
keersleiders dan direkt op de hoogte
zijn en precies weten wanneer een
bus gaat rijden. Dat melden gaat als
volgt: elke rit heeft een lijnnummer
en een volgnummer. Deze twee num
mers vormen samen het kodenum-
mer binnen het mobilofoonnet, welk
nummer de chauffeur instelt bij aan
vang dienst. De verkeersleider kan
dan zien aan de nummers, met welke
cahuffeur hij spreekt maar ook, aan
de hand van een kaart, wéér de bus
weten, als er ergens in Schiedam een
omleiding is en dat via de mobilo
foon te weten komt, welk straatje de
chauffeur dan moet nemen om de
dienstregeling niet in gevaar te bren
gen. En dat, zoals gezegd, in het hele
gebied".
De opleiding noemt de heer Schel
linger erg zwaar èn erg belangrijk.
De zes verkeersleiders die de „touw
tjes in handen hebben" zijn dan ook
streng geselekteerd. In april begon
hun opleiding. De centrale post in het
ZWN-gebouw is vanaf 04.45 uur be
mand, tot en met de laatste bus om
01.30 uur. Het begin en eind van de
dienst wordt door één man gedaan,
vanaf 06.30 uur tot 18.30 uur zitten
twee man achter de knoppen, en dat
zeven dagen per week. Het mobilo
foonsysteem bestaat uit twee maal
vijflijnsposten, bestrijkt vier regio's
met elk 79 lijnen.
Aansluiting
Het passagiersbelang komt om de
hoek kijken bij het regelen van de
diensten, als er ergens vertraging
wordt opgelopen en eventueel aan
sluitende bussen dreigen te worden
gemist. De bestuurder geeft bijvoor
beeld aan Zierikzee door, dat als ge
volg van een aanrijding of gladheid
of welke kalamiteit dan ook, vertra
ging in de diensteregeling optreedt.
De verkeersleider ziet meteen het
vervolg van de desbetreffende rit
voor zich (via een kaartsysteem) en
ziet ook welke diensten gevaar lo
pen. De verkeersleider weet ook wel
ke reservebus hij kan inzetten of, in
dien mogelijk, kan hij de aansluiten
de bus verzoeken even te wachten.
Het zal dus in de toekomst niet
vaak gebeuren dat, wat de ZWN be
treft, aansluitingen worden gemist.
Desnoods, zo vertelt de heer Schellin
ger, wordt een taxi ingezet om de
passagier te brengen waar hij moet
zijn.
Filevorming
Het nieuwe systeem heeft echter
nog meer mogelijkheden behalve een
uiterst verzorgde dienstregeling. De
centrale heeft de mogelijkheid het
gesloten systeem „open te gooien",
dus een mededeling te doen aan alle
chauffeurs tegelijk. Bijvoorbeeld
van belang bij ernstige filevorming
(Heinenoord!), zodat alle betrokken
busbestuurders weten dat ze de alter
natieve route moeten nemen.
De chauffeur heeft verder nog twee
mogelijkheden met de mobilofoon:
het zogenaamde kort-verkeer en een
alarmeringsknop. Het kort-verkeer
kan worden gebruikt als het niet mo-
Vervolg pag. 4
Dit nummer bestaat uit 10 pagina's.
zich op dat moment bevindt", aldus
de heer Schellinger.
Elke bus is vanuit de centrale
oproepbaar, op elk moment van de
dag. Omgekeerd is dat ook het geval:
de bestuurder kan altijd kontakt op
nemen met de thuisbasis Zierikzee,
en dat in het hele (zeer
uitgebreide)vervoersnet van de
ZWN. van het Belgische Brugge,
Knokkc of Antwerpen, tot Voorne en
Putten, Schouwen-Duiveland, Schie
dam en Vlaardingen toe.
En dat betekent weer dat de ver
keersleider, die op dat moment
dienst heeft, alles, maar dan ook
werkelijk alles van het hele ZWN-
gebied moet weten.
Opleidingen
„De opleiding van de 2es ver
keersleiders was dan ook van groot
belang. Ze hebben een gedegen oplei
ding gekregen van ongeveer drie en
een halve maand. In die tijd hebben
ze allemaal enkele weken in de ver
schillende regio's doorgebracht,
waar ze zich op de hoogte stelden van
alle mogelijke situaties die ze achter
de microfoon tegen kunnen komen
„De man in Zierikzee moet direkt
Verwachting tot woensdagavond:
Perioden met zon
Perioden met zon, maar in het
westen van het land eerst nog veel
bewolking, en op de meeste plaatsen
droog; minimumtemperatuur onge
veer 4 graden; middagtemperatuur
omstreeks 12 graden; matige zuidelij
ke wind.
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m zaterdag 12 nov.:
Donderdag: Perioden met zon
Kans op neerslag: 10%.
Min.temp.: 3 gr.
Middagtemp.: 12 gr.
Windkracht: zuidoo"4
Vrijdag: Wolkenvelden
Kans op neerslag: 10 /o.
Min.temp.: 3 gr.
Middagtemp.: 9 gr.
Windkracht: variabel 2
Zaterdag: Wolkenvelden
Kans op neerslag: 207o.
Min.temp.: 2 gr.
Middagtemp.: 8 gr..
Windkracht: variabel 2
ZON- EN MAANSTANDEN
9 nov. Zon op 7.48, onder 16.59
Maan op 12.47, onder 20.06
10 nov. Zon op 7.50, onder 16.57
Maan op 13.33, onder 21.06
Eerste Kwartier: 12 nov. (16.49)
HOOG- EN LAAGWATER
Zierikzee Hoogwater Laagwater
9 nov. 5.29 17.52 11.32 23.48
10 nov. 5.57 18.32
Doodtij: 15 november
12.15
Twee verkeersleiders i
makers.
i de centrale in Zierikzee aan het werk. Links de heer P. Romeijn en midden de heer A. Raaij-
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Aan het rustige herfst
weer nog geen einde. Depressies af
komstig van de oceaan trekken veel
al ten noorden van Schotland naar
Skandinavië en beïnvloeden het
weer in onze omgeving maar weinig.
Ook woensdag mag na het voorbij
trekken van wolkenvelden die af
komstig zijn van Frankrijk op perio
den met zon gerekend worden. Deze
bewolking zal voornamelijk de ko
mende nacht over ons land naar het
noorden wegtrekken. De kans op eni
ge regen hieruit is niet groot.
De middagtemperatuur zal maar
weinig verschillen met die van van
daag en omstreeks 12 graden bedra
gen. De wind blijft zuidelijk en ma
tig, kracht 3.