Gert Groenleer hield zich vier jaar bezig met welzijnsplanning Vernielingen en brand in leegstaande huizen Eerste paal voor twintig woningen in Bruinisse ELEKTRO LIEVENSE Gaan de rapporten nu de kast in? Aanleg Verkoop en reparaties Voedings voorlichting ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 4 november 1983 Nr. 23417 3 ZIERIKZEE - „De hele planning, opgelegd vanuit Den Haag, was niet gesneden op maat van de kleine gemeenten", konkludeert Gert Groenleer. Deze week kwam er een einde aan zijn funktie van koördinerend welzijnsambtenaar voor Schouwen-Duive- land en Sint Philipsland. Vier jaar lang hield hij zich bezig met de inventarisatie en de planprocedure voor het gedecentraliseerd welzijnsbeleid. De Kaderwet Specifieke Welzijn met als belangrijkste uitgangspunten een betere stroomlijning in het gehele welzijnsbeleid en inspraak voor de burgers, is echter definitief van de baan. Het geld voor de zogenaamde „zachte sektor" moet wel door de gemeenten worden verdeeld, maar de rijksoverheid zal geen beleidsinstrumenten hebben om te voorkomen, dat de gemeenten in bange financiële tijden misschien te veel prioriteiten gaan leggen bij de „harde sektor. Er zijn nog veel vraagtekens over de toekomstige wijze van financiering van het welzijnsbeleid. Blijven bepaalde rijksbijdrageregelingen van kracht of krijgen de gemeenten in plaats daarvan straks één pot uitgekeerd via het ge meentefonds? In dat geval zou het geld dus ook besteed kunnen worden aan zaken als bestratingen, fietspaden, straat lantaarns, onderhoud plantsoenen en dergelijke. De noodzaak van deze voorzieningen zal wellicht niemand ontken nen, maar het wordt wel een kwestie van zoeken naar een verantwoord evenwicht, want ook voorzieningen als peu terspeelzalen, muziekverenigingen, buurt- en klubhuiswerk enz. enz. kunnen voor het welzijn van de bevolking van groot belang zijn. De lokale bestuurders zullen straks de prioriteiten gaan leggen, zonder dat de rijksoverheid via wet telijke regelingen daar nog enige greep op heeft. Overigens hoeft het natuurlijk niet zo te zijn, dat de gemeentebestuur ders geen oog hebben voor de wel zijnsbehoeften binnen hun gemeen ten. Eén van de motieven voor een gedecentraliseerd welzijnsbeleid was immers het gegeven dat juist die lokale overheid beter kan bepalen waar de knelpunten liggen en waar welzijnsvoorzieningen getroffen die nen te worden. Voorheen werd het geld in Rijswijk (voormalig ministe rie C.R.M.) verdeeld en men kan zich afvragen of men daar nou precies kon bepalen hoe dringend gwenst een toneelklubje in Noordwelle of een peuterspeelzaal in Nieuwerkerk was. In de knel Met andere woorden: het hoeft er niet allemaal zo somber uit te zien, maar zeker is wel, dat de gemeenten de komende jaren nog te maken zul len krijgen met zeer vergaande bezui nigingen en het lijkt niet ondenk baar, dat vooral die „zachte sektor" daardoor het meeste in de knel zou raken. Gert Groenleer is - in samenwer king met de ambtenaren welzijn in de gemeenten op Schouwen-Duive- land en Sint Philipsland - vier jaar bezig geweest met inventarisatie en planprocedure voor een gedencentra- liseerd welzijnsbeleid. Werkzaamheden, die door het rijk werdén opgelegd in het kadér van de thans nog van kracht zijnde rijksbij drageregelingen en vooruitlopend op de op stapel staande Kaderwet Speci fiek Welzijn. Gemeenten, die meer dan 75.000,— ontvingen voor sociaal-kulturele aktiviteiten waren verplicht een inventarisatierapport op te stellen, om de vier jaar een wel- zijnsplan te produceren en jaarlijks een welzijnsprogramma met het be leid voor het komende jaar op te stel len. Op Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland stak men de koppen bij een en werd besloten die inventarisa tie en planprocedure in de diverse ge meenten synchroon te laten lopen. Dus: wel inventarisatierapporten en welzijnsplannen voor elke gemeente apart, maar wel volgens een bepaald tijdschema. Ondersteuning' Voor deze specifieke werkzaamhe den zou het noodzakelijk zijn, dat ter ondersteuning van de gemeentelijke ambtenaren, die toen nog niet zo met de welzijnsmaterie waren behept, een koördinerende funktionaris zou worden aangetrokken: Gert Groen leer. Vlak voor de afronding van zijn sociologie-studie kreeg hij reeds deze aanstelling. „Zelf moest ik me op dat moment eigenlijk ook nog helemaal in het welzijn verdiepen", erkent hij. Zijn benoeming voor Schouwen-Dui veland en Sint Philipsland vond aan vankelijk plaats in het kader van een regeling vervangende dienstplicht voor erkende gewetensbezwaarden. Na die eerste achttien maanden was zijn taak echter nog niet afge rond; de inventarisatieperiode was net afgesloten en het maken van de welzijnsplannen kwam nu aan de beurt. Er was voor Gert Groenleer best nog veel werk te doen vonden de ge meenten op Schouwen-Duiveland. Sint Philipsland vond eerst van niet, maar kwam daar later toch weer op terug en zodoende volgde voor Gert een tijdelijke aanstelling voor twee jaar als funktionaris van de Ambte lijke Adviesdienst Welzijnszaken. Hij is de afgelopen vier jaar dus be trokken geweest bij het maken van de inventarisatierapporten voor de zeven gemeenten en bij de ambtelij ke voorzet voor de welzijnsplannen. Is al dit werk nu voor niets geweest, nu de Kaderwet Specifiek Welzijn een vroegtijdige dood is gestorven? Verdwijnen die gèmeentelijke inven tarisatierapporten en welzijnsplan nen nu in de kast, zonder dat er ooit nog een haan naar kraait? Hadden die gemeentebestuurders en wel- zijnskommissieleden, die spraken over „papierverspilling" dan toch gelijk? Afbraakperiode Gert antwoordt daarop met de op- Koördinerend welzijnsambtenaar Gert Groenleer: ..Met de beschikbare gegevens zou zinniger gewerkt kun nen worden merking, dat de tijden aanzienlijk zijn veranderd in vergelijking met de periode, waari^ voor het eerst werd gedacht over een gedecentraliseerd welzijnsbeleid. „We leven nu in een geheel andere situatie, er is nu spra ke van een afbraakperdiode". Zelf is hij ervan overtuigd, dat er juist in een dergelijke periode veel behoefte, is aan welzijnsvoorzieningen en hij onderstreept de moeilijke taak waar de gemeentebestuurders meer en meer voor komen te staan bij het ne men van de juiste beslissingen in het kader van de bezuinigingen. Maar zouden die bestuurders bij het nemen van die moeilijke beslissingen dan geen steun kunnen hebben van hetgeen bijeen is ge bracht in de inventarisatierapporten en de welzijnsplannen, waarin hier en daar toch duidelijke knelpunten worden gesignaleerd? Die boven in de kast liggende rapporten zijn toch niet „alleen maar papierverspil ling"? Ze bevatten toch heel gedetail leerd het hele welzijnslandschap in een gemeente? „Een te idealistische benadering", vindt Gert, „want in de praktijk ge beurt dat nou eenmaal niet." Hij is echter wel van mening, dat met de beschikbare gegevens zinniger ge werkt zou kunnen worden. Ander zijds wijst hij erop, dat de uit gangspunten in de gemeentelijke welzijnsplannen nogal algemeen zijn gebleven. Er wordt vrijwel niet ex pliciet in aangegeven waar in de toe komst nou de prioriteiten gelegd moeten worden. Positieve voorbeelden Gert is bovendien niet van mening, dat de gebundelde konstateringen volkomen worden genegeerd. In deze regio was enkele jaren geleden dui delijk sprake van een ad hoe beleid op het gebied van welzijnszaken. Hij vindt, dat er thans ook positieve voorbeelden zijn te noemen, resulte rend uit de welzijnsplanning. Zo is de welzijnsadvieskommissie in de ge meente Duiveland begonnen met het doorlichten van het tot nu toe gevolg de subsidiebeleid. Aan de hand van zogenaamde wegingskriteria zullen alle subsidies nader worden beke ken. Dit zou een doorbraak kunnen betekenen voor in het verleden mis schien wat krom gegroeide gewoon terechten t.a.v. bepaalde subsidies. Ook in de gemeenten Westerschou- wen en Sint Philipsland zijn dit soort diskussies in gang gezet en kunnen er volgens Gert Groenleer toe leiden, dat straks meer weloverwogen besluiten genomen kunnen worden bij het verdelen van de subsidiepot. Naast de oorspronkelijke Kader wet Specifiek Welzijn diende voor het ziekenhuiswezen en de eerste lijnsgezondheidszorg de Wet Voorzie ningen Gezondheidszorg tot stand te komen. Hiervoor in de plaats komt echter een zogenaamde zorgwet, waarin naast de hele gezondheids zorg ook het maatschappelijk werk, bejaardenoorden en kruiswerk zul len worden ondergebracht. De uit voering in de zorgsektor blijft gro tendeels in handen van de gemeenten en de provincies, maar de financiën zullen vanuit Den Haag worden gere geld. Preciese duidelijkheid over de planningsplicht voor de gemeenten in het kader van deze Zorgwet bestaat nog niet. Gert Groenleer ver wacht, dat de huidige gemeen'te'lijlce welzijns advieskomrmssie ook voor die zorgsektor adviserend zou kun nen optreden. Aan begin Ten aanzien van die welzijnskom- missies merkt hij op, dat zé eigenlijk nog maar aan het begin van hun taak staan. Tijdens de afgelopen periode viel het hem op, dat de raadsleden in die kommissies hun adviezen gaven vooral gebaseerd op de financiële po sitie van de gemeente. Kommissiele den vanuit het partikulier initiatief misten veelal dat inzicht op het fi nanciële plaatje en gaven wat idea listischer adviezen. Gert wijst erop, dat een kleine gemeente nou eenmaal niet direkt de beschikking heeft over het apparaat zo'n totaal beeld duide lijk te presenteren aan mensen uit het partikulier initiatief. Na de inventarisatie- en planperio de volgde voor Gert de afronding van die eerste fase met een evaluatierap port voor alle gemeenten. Toen die rapporten gereed waren volgde in zijn funktie een windstilte. Voorbereidend werk in het kader van de toen nog overeind staande Wet Voorzieningen Gezondheidszorg vooralsnog niet noodzakelijk geacht en de mensen, die destijds de Ambte lijke Adviesdienst Welzijnszaken in het leven hadden geroepen besloten het dienstverband met de koördine rend welzijnsambtenaar te beëindi gen. Inventarisatierapporten en wel zijnsplannen zullen in zes van de ze ven gemeenten in de toekomst ook niet meer gemaakt worden. Alleen Zierikzee blijft voorlopig in het ka der van de rijksbijdrageregeling sociaal-kultureel werk nog plan- plichtig. Mochten de bezuinigingen echter steeds verder gaan en de bij drage aan Zierikzee onder de 75.000,— komen, dan vervalt ook die verplichting. Subsidielijst Ten aanzien van de toekomst bestaat voor de „zachte sektor" zoals gezegd nog veel onduidelijkheid. Wellicht kan straks worden volstaan met een eenvoudige subsidielijst aan het ministerie van W.V.C. Op de vraag of de inspraak van de burgers gewaarborgd blijft antwoordt Gert, dat ook naar aanleiding van genoem de subsidielijsten hoorzittingen ge houden zullen worden. Na verloop van tijd is echter gebleken, dat de be- lanstelling bij de burgers wat is afge nomen. De opkomst bij de hoorzittin gen over de plan- en procedureregels was nog zeer aanzienlijk, later taan de dat enthousiasme. De materie was wellicht te ondoor zichtig en het hing soms van de bestuurders af hoe het aan de burgers werd gepesenteerd en hoe werd ge reageerd op de inspraak die wel te berde werd gebracht. Het zou niet goed zijn alle bestuur ders over één kam te scheren, maar over het algemeen kan gezegd wor den, dat ook van die zijde niet bijster veel enthousiasme viel te konstate ren ten aanzien van het gedecentrali seerde welzijnsbeleid. „Het financië le draagvlak ontbrak en zodoende ook het politieke draagvlak", meent Gert. Als dat financiële draagvlak er wel was geweest, zouden de bestuur ders er waarschijnlijk ook met meer animo de schouders onder hebben ge zet. Aanzet? Gert heeft, zoals gezegd, gekonsta- teerd dat de door het rijk opgelegde welzijnsplanning niet gesneden was op maat wan;(de kleine gemeenten. „Met de beschikbare middelen en mankracht heeft men er echter toch zo goed mogelijk gestalte aan gege ven". De Kaderwet Specifiek Welzijn is van de baan, maar dat wil niet zeg gen, dat er in de praktijk veel zal ver anderen. De gemeenten moeten toch de pot verdelen en vooral in tijden van drastische bezuinigingen zal dat verantwoord dienen te geschieden. Duidelijk geformuleerd beleid zal daarbij geen overbodige luxe zijn. Wellicht hebben de in de afgelopen jaren verrichte werkzaamheden daar toch reeds een aanzet toe kunnen ge ven. ZIERIKZEE - Vanochtend - vrijdag - om zeven uur werd de Zierikzeese brandweer gealarmeerd voor een brand in het pand De Molenberg aan de En gelse kade. Het korps was snel ter plekke, waardoor het vuur, dat in de kelder was ontstaan, spoedig kon worden gedoofd. De rijkspolitie Zierikzee gaat er van uit dat het vuur werd aangestoken. Even voordat de brand was uitge broken, werd namelijk op de Oude Haven een man gesignaleerd die van het pand Oude Haven 19 een ruitje kapotmaakte. Het huis staat via ma kelaar Korstenbroek te koop. Dezelf de man werd na zeven uur weer ge signaleerd in de Korte Groendal. De getuigen waren ervan overtuigd dat deze man een rooklucht met zich mee droeg. Ook in deze straat gooide deze man een ruit, in van eveneens een leegstaand pand dat te koop staat bij makelaar Bij de Vaate. De man is deze woning binnen ge gaan en heeft het pand waarschijn lijk via de achterdeur verlaten. Het huis waarin de brand ontstond, staat eveneens te koop „Het is ons ondui delijk wat de motivatie is geweest van de dader. Het is wel toevallig dat de vernielingen zijn gepleegd in te koop staande huizen", aldus de rijkspolitie. Het pand aan de Engelse Kade zou volgende week openbaar worden verkocht. Eveneens vanochtend werd de wa gen van de heer Bij de Vaate die op het Havenplein stond geparkeerd, ernstig beschadigd. Eigenaar van de ze auto is de broer van makelaar Bij de Vaate. De politie is er niet zeker van of deze vernieling te maken heeft met de brand. Volgens getuigen luidt het signale ment van de man: ongeveer 1,75 me ter lang, blond punk haar, lange groene jas tot over de knieën, rond de 25 jaar oud en een smal ingevallen ge zicht. Degenen die meer informatie hierover kan verstrekken wordt ver zocht kontakt op te nemen met de rijkspolitie Zierikzee, tel. 01110-4055. (vervolg van pagina 1) duik, blijkt in Bru altijd alles erg lang te moeten duren. De eerste plan nen voor deze woningen werden al gemaakt in mei 1962, toen de eerste grond werd aangekocht. De schrik sloeg me om het hart bij de gedachte dat het met Riekusweel ook zo lang zou kunnen duren!" Maar in ernst verder zei de heer Hekman dat het gemeentebestuur dringend voortvarender te werk dient te gaan met het kreëren van een bestemmingsplan. „We moeten ver der kunnen bouwen", is zijn mening. Komplimenten had de heer Hek man voor architekt Jobse, die van wege het vrij kleine terrein „milime- terwerk" moest leveren en daar bij zonder in is geslaagd. De woningen zullen bijdragen tot een estetisch ge heel in deze hoek van het dorp, dat hier mee een behoorlijk aanzien krijgt. Mooiste plek! „De lelijkste plek in het dorp wordt nu de mooiste plek, daarvan ben ik overtuigd", aldus de archi tekt, die ook nog even het moeilijke proces ter sprake bracht om te ko men tot de bouw, „Eerder langdurig dan moeilijk", vond de heer Jobse. „De stadsvernieuwing komt meer in de belangstelling, waarbij Zeeland en Bruinisse een voortrekkersrol DEN HAAG - Voorzitter A. van der Kloos van de Nederlandse vereniging van bouwondernemers is voor het af schaffen van de overheidssubsidie op de Stichtingskosten voor koopwonin gen. Op de najaars-ledenvergadering van zijn vereniging donderdag in Den Haag, sprak hij de verwachting uit dat de koopsektor door een dergelijke maatregel niet zal instorten. 4'f ZIERIKZEE - Verleden week donder dagavond werd om vijf over negen een verkoopster van een boetiek in Zierikzee, beroofd van een geldcas- sette die zij in de kluis van de Amro- bank wilde deponeren. De dader ging er met het geld vandoor. Naar aanlei ding van verklaringen van getuigen, werd een montage-foto gemaakt. Het signalement luidt: leeftijd rond de 25 jaar. lengte ongeveer 1.80 meter, een gaaf gezond gezicht, donker krullend halflang haar en een donkere snor. Degenen die meer informatie hiero ver kunnen verstrekken worden ver zocht kontakt op te nemen met de rijkspolitie Zierikzee 01110-4055. Advertentie Elektr.- en waterinstallaties Elektrische apparaten Radio-apparatuur Televisie - Video - enz. 01114-1368 01119-1634 vervullen. Er is in deze provincie al leegstand in nieuwbouw, een teken dat het verzadigingspunt aan wonin gen zo langzamerhand is bereikt. We kunnen nu eens gaan denken aan kwalitatief goede woningen: op klei ne schaal gaan bouwen en aan stads vernieuwing doen. En dat wordt ook hier in Bru gedaan: kwaliteitsbouw, in plaats van vroeger een aangekleed casco afleveren. Tot over negen maanden bij de oplevering!", besloot de architekt. Saneringsplan Het bouwplan voorziet in de bouw van twintig woningen: vijftien een gezinswoningen (waarvan negen met drie slaapkamers en zes met vier slaapkamers), vier bejaardenwonin gen met twee slaapkamers en één aangepaste woning met vier slaapka mers. Het bouwplan is de eerste fase van het saneringsplan voor dit ge bied, de tweede fase (woningbouw aan de Bergstraat) kan nog niet door gaan omdat hiervoor de benodigde grond nog niet is verworven. Doel van het saneringsplan is onder meer om de leefbaarheid in deze oude kern op peil te brengen, rekening houdend met de kleinschaligheid en besloten heid van dit gebied. Zeeuwse water „Een bouwplan van twintig wonin gen, met woningtypen voor jong èn oud. Vlak bij de haven, tégen het cen trum. Een wipje en je bent over de dijk om te kunnen genieten van de havenbedrijvigheid, te kunnen kij ken naar de aan- en afvarende sche pen op het altoos rusteloze Zeeuwse water". Aldus de voorzitter van Schouwen en Duiveland, bijna poë tisch. In februari komt er een speciale woonkrant uit van de vereniging, waarin Mies over de twintig wonin gen zal worden vermeld. De krant wordt verspreid in de „sub"regio Duiveland. Haamslede HAAMSTEDE - In samenwerking met het Groene Kruis hield afd. Wes- terschouwen van de Nederlandse Vereniging Van Huisvrouwen een bijkomst onder het motto: „Eten we wel gezond". Twee deskundige da mes, Marijke Entink en Marga Bra- kenhoff vertelden de vele aanwezige dames hier veel over. Dat elk pondje door het mondje gaat, wist iedereen maar al te goed, maar dat daar veel foutieve en overbodige pondjes bij zitten werd duidelijk gemaakt door de twee dames. Zij gebruikten hiervoor de maaltijd schijf en daaruit bleek dat, wanneer je drie maal daags een keuze maakt uit goede en gezonde voeding, help je mee de welvaartziekte, bestaande uit hart en vaatziekte, darmstoornisfuktie. tandbederf en te dik zijn, voorkomen. „Melk moet" is nog steeds een goede slogan en dat een volwassene voldoen de heeft aan 40 gram boter of margari ne wisten de meeste dames ook niet Dat men matig moet zijn met zout was wel bekend en vervangen door krui den is veel beter. Tarwebrood is ge zonder dan witbrood en natuurlijk is veel bewegen een voorname vereiste. Vragen over voeding kan elke dinsdag tussen 10.00 en 11.00 uur bij de Prov. Kruisverenigingen, tel. 01100-15892. Uitgeven B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ochtman te Zierikzee. Dlrektie: D. L. van 't Leven. Chef-redaktle: M. Kaat. Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor. Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-6551. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (na 18.30 uur): 01119-1660. Redaktie (na 17.30 uur); 01110- 6719, 01110-4669, 01110-5396. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110- 3568. Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbeta ling) 37,00; per jaar 141,00; losse nummers 1 0,75. De- abonnementsprijzen zijn in clusief 4% B.T.W. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 48 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 5,92. Kontrakttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclu sief 4% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 3