Gert Groenleer hield zich vier
jaar bezig met welzijnsplanning
Vernielingen en brand
in leegstaande huizen
Eerste paal voor twintig
woningen in Bruinisse
ELEKTRO
LIEVENSE
Gaan de rapporten nu de kast in?
Aanleg
Verkoop
en reparaties
Voedings
voorlichting
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 4 november 1983 Nr. 23417
3
ZIERIKZEE - „De hele planning, opgelegd vanuit Den Haag, was niet gesneden op
maat van de kleine gemeenten", konkludeert Gert Groenleer. Deze week kwam er een
einde aan zijn funktie van koördinerend welzijnsambtenaar voor Schouwen-Duive-
land en Sint Philipsland. Vier jaar lang hield hij zich bezig met de inventarisatie en de
planprocedure voor het gedecentraliseerd welzijnsbeleid. De Kaderwet Specifieke
Welzijn met als belangrijkste uitgangspunten een betere stroomlijning in het gehele
welzijnsbeleid en inspraak voor de burgers, is echter definitief van de baan. Het geld
voor de zogenaamde „zachte sektor" moet wel door de gemeenten worden verdeeld,
maar de rijksoverheid zal geen beleidsinstrumenten hebben om te voorkomen, dat de
gemeenten in bange financiële tijden misschien te veel prioriteiten gaan leggen bij de
„harde sektor.
Er zijn nog veel vraagtekens over de toekomstige wijze van financiering van het welzijnsbeleid. Blijven bepaalde
rijksbijdrageregelingen van kracht of krijgen de gemeenten in plaats daarvan straks één pot uitgekeerd via het ge
meentefonds? In dat geval zou het geld dus ook besteed kunnen worden aan zaken als bestratingen, fietspaden, straat
lantaarns, onderhoud plantsoenen en dergelijke. De noodzaak van deze voorzieningen zal wellicht niemand ontken
nen, maar het wordt wel een kwestie van zoeken naar een verantwoord evenwicht, want ook voorzieningen als peu
terspeelzalen, muziekverenigingen, buurt- en klubhuiswerk enz. enz. kunnen voor het welzijn van de bevolking van
groot belang zijn. De lokale bestuurders zullen straks de prioriteiten gaan leggen, zonder dat de rijksoverheid via wet
telijke regelingen daar nog enige greep op heeft.
Overigens hoeft het natuurlijk niet
zo te zijn, dat de gemeentebestuur
ders geen oog hebben voor de wel
zijnsbehoeften binnen hun gemeen
ten. Eén van de motieven voor een
gedecentraliseerd welzijnsbeleid
was immers het gegeven dat juist die
lokale overheid beter kan bepalen
waar de knelpunten liggen en waar
welzijnsvoorzieningen getroffen die
nen te worden. Voorheen werd het
geld in Rijswijk (voormalig ministe
rie C.R.M.) verdeeld en men kan zich
afvragen of men daar nou precies
kon bepalen hoe dringend gwenst
een toneelklubje in Noordwelle of
een peuterspeelzaal in Nieuwerkerk
was.
In de knel
Met andere woorden: het hoeft er
niet allemaal zo somber uit te zien,
maar zeker is wel, dat de gemeenten
de komende jaren nog te maken zul
len krijgen met zeer vergaande bezui
nigingen en het lijkt niet ondenk
baar, dat vooral die „zachte sektor"
daardoor het meeste in de knel zou
raken.
Gert Groenleer is - in samenwer
king met de ambtenaren welzijn in
de gemeenten op Schouwen-Duive-
land en Sint Philipsland - vier jaar
bezig geweest met inventarisatie en
planprocedure voor een gedencentra-
liseerd welzijnsbeleid.
Werkzaamheden, die door het rijk
werdén opgelegd in het kadér van de
thans nog van kracht zijnde rijksbij
drageregelingen en vooruitlopend op
de op stapel staande Kaderwet Speci
fiek Welzijn. Gemeenten, die meer
dan 75.000,— ontvingen voor
sociaal-kulturele aktiviteiten waren
verplicht een inventarisatierapport
op te stellen, om de vier jaar een wel-
zijnsplan te produceren en jaarlijks
een welzijnsprogramma met het be
leid voor het komende jaar op te stel
len. Op Schouwen-Duiveland en Sint
Philipsland stak men de koppen bij
een en werd besloten die inventarisa
tie en planprocedure in de diverse ge
meenten synchroon te laten lopen.
Dus: wel inventarisatierapporten en
welzijnsplannen voor elke gemeente
apart, maar wel volgens een bepaald
tijdschema.
Ondersteuning'
Voor deze specifieke werkzaamhe
den zou het noodzakelijk zijn, dat ter
ondersteuning van de gemeentelijke
ambtenaren, die toen nog niet zo met
de welzijnsmaterie waren behept,
een koördinerende funktionaris zou
worden aangetrokken: Gert Groen
leer. Vlak voor de afronding van zijn
sociologie-studie kreeg hij reeds deze
aanstelling. „Zelf moest ik me op dat
moment eigenlijk ook nog helemaal
in het welzijn verdiepen", erkent hij.
Zijn benoeming voor Schouwen-Dui
veland en Sint Philipsland vond aan
vankelijk plaats in het kader van een
regeling vervangende dienstplicht
voor erkende gewetensbezwaarden.
Na die eerste achttien maanden
was zijn taak echter nog niet afge
rond; de inventarisatieperiode was
net afgesloten en het maken van de
welzijnsplannen kwam nu aan de
beurt.
Er was voor Gert Groenleer best
nog veel werk te doen vonden de ge
meenten op Schouwen-Duiveland.
Sint Philipsland vond eerst van niet,
maar kwam daar later toch weer op
terug en zodoende volgde voor Gert
een tijdelijke aanstelling voor twee
jaar als funktionaris van de Ambte
lijke Adviesdienst Welzijnszaken.
Hij is de afgelopen vier jaar dus be
trokken geweest bij het maken van
de inventarisatierapporten voor de
zeven gemeenten en bij de ambtelij
ke voorzet voor de welzijnsplannen.
Is al dit werk nu voor niets geweest,
nu de Kaderwet Specifiek Welzijn
een vroegtijdige dood is gestorven?
Verdwijnen die gèmeentelijke inven
tarisatierapporten en welzijnsplan
nen nu in de kast, zonder dat er ooit
nog een haan naar kraait? Hadden
die gemeentebestuurders en wel-
zijnskommissieleden, die spraken
over „papierverspilling" dan toch
gelijk?
Afbraakperiode
Gert antwoordt daarop met de op-
Koördinerend welzijnsambtenaar
Gert Groenleer: ..Met de beschikbare
gegevens zou zinniger gewerkt kun
nen worden
merking, dat de tijden aanzienlijk
zijn veranderd in vergelijking met de
periode, waari^ voor het eerst werd
gedacht over een gedecentraliseerd
welzijnsbeleid. „We leven nu in een
geheel andere situatie, er is nu spra
ke van een afbraakperdiode". Zelf is
hij ervan overtuigd, dat er juist in
een dergelijke periode veel behoefte,
is aan welzijnsvoorzieningen en hij
onderstreept de moeilijke taak waar
de gemeentebestuurders meer en
meer voor komen te staan bij het ne
men van de juiste beslissingen in het
kader van de bezuinigingen.
Maar zouden die bestuurders
bij het nemen van die moeilijke
beslissingen dan geen steun kunnen
hebben van hetgeen bijeen is ge
bracht in de inventarisatierapporten
en de welzijnsplannen, waarin hier
en daar toch duidelijke knelpunten
worden gesignaleerd? Die boven in
de kast liggende rapporten zijn toch
niet „alleen maar papierverspil
ling"? Ze bevatten toch heel gedetail
leerd het hele welzijnslandschap in
een gemeente?
„Een te idealistische benadering",
vindt Gert, „want in de praktijk ge
beurt dat nou eenmaal niet." Hij is
echter wel van mening, dat met de
beschikbare gegevens zinniger ge
werkt zou kunnen worden. Ander
zijds wijst hij erop, dat de uit
gangspunten in de gemeentelijke
welzijnsplannen nogal algemeen zijn
gebleven. Er wordt vrijwel niet ex
pliciet in aangegeven waar in de toe
komst nou de prioriteiten gelegd
moeten worden.
Positieve
voorbeelden
Gert is bovendien niet van mening,
dat de gebundelde konstateringen
volkomen worden genegeerd. In deze
regio was enkele jaren geleden dui
delijk sprake van een ad hoe beleid
op het gebied van welzijnszaken. Hij
vindt, dat er thans ook positieve
voorbeelden zijn te noemen, resulte
rend uit de welzijnsplanning. Zo is de
welzijnsadvieskommissie in de ge
meente Duiveland begonnen met het
doorlichten van het tot nu toe gevolg
de subsidiebeleid. Aan de hand van
zogenaamde wegingskriteria zullen
alle subsidies nader worden beke
ken. Dit zou een doorbraak kunnen
betekenen voor in het verleden mis
schien wat krom gegroeide gewoon
terechten t.a.v. bepaalde subsidies.
Ook in de gemeenten Westerschou-
wen en Sint Philipsland zijn dit soort
diskussies in gang gezet en kunnen er
volgens Gert Groenleer toe leiden,
dat straks meer weloverwogen
besluiten genomen kunnen worden
bij het verdelen van de subsidiepot.
Naast de oorspronkelijke Kader
wet Specifiek Welzijn diende voor
het ziekenhuiswezen en de eerste
lijnsgezondheidszorg de Wet Voorzie
ningen Gezondheidszorg tot stand te
komen. Hiervoor in de plaats komt
echter een zogenaamde zorgwet,
waarin naast de hele gezondheids
zorg ook het maatschappelijk werk,
bejaardenoorden en kruiswerk zul
len worden ondergebracht. De uit
voering in de zorgsektor blijft gro
tendeels in handen van de gemeenten
en de provincies, maar de financiën
zullen vanuit Den Haag worden gere
geld. Preciese duidelijkheid over de
planningsplicht voor de gemeenten
in het kader van deze Zorgwet
bestaat nog niet. Gert Groenleer ver
wacht, dat de huidige gemeen'te'lijlce
welzijns advieskomrmssie ook voor
die zorgsektor adviserend zou kun
nen optreden.
Aan begin
Ten aanzien van die welzijnskom-
missies merkt hij op, dat zé eigenlijk
nog maar aan het begin van hun taak
staan. Tijdens de afgelopen periode
viel het hem op, dat de raadsleden in
die kommissies hun adviezen gaven
vooral gebaseerd op de financiële po
sitie van de gemeente. Kommissiele
den vanuit het partikulier initiatief
misten veelal dat inzicht op het fi
nanciële plaatje en gaven wat idea
listischer adviezen. Gert wijst erop,
dat een kleine gemeente nou eenmaal
niet direkt de beschikking heeft over
het apparaat zo'n totaal beeld duide
lijk te presenteren aan mensen uit
het partikulier initiatief.
Na de inventarisatie- en planperio
de volgde voor Gert de afronding van
die eerste fase met een evaluatierap
port voor alle gemeenten. Toen die
rapporten gereed waren volgde in
zijn funktie een windstilte.
Voorbereidend werk in het kader
van de toen nog overeind staande
Wet Voorzieningen Gezondheidszorg
vooralsnog niet noodzakelijk geacht
en de mensen, die destijds de Ambte
lijke Adviesdienst Welzijnszaken in
het leven hadden geroepen besloten
het dienstverband met de koördine
rend welzijnsambtenaar te beëindi
gen. Inventarisatierapporten en wel
zijnsplannen zullen in zes van de ze
ven gemeenten in de toekomst ook
niet meer gemaakt worden. Alleen
Zierikzee blijft voorlopig in het ka
der van de rijksbijdrageregeling
sociaal-kultureel werk nog plan-
plichtig. Mochten de bezuinigingen
echter steeds verder gaan en de bij
drage aan Zierikzee onder de
75.000,— komen, dan vervalt ook
die verplichting.
Subsidielijst
Ten aanzien van de toekomst
bestaat voor de „zachte sektor" zoals
gezegd nog veel onduidelijkheid.
Wellicht kan straks worden volstaan
met een eenvoudige subsidielijst aan
het ministerie van W.V.C. Op de
vraag of de inspraak van de burgers
gewaarborgd blijft antwoordt Gert,
dat ook naar aanleiding van genoem
de subsidielijsten hoorzittingen ge
houden zullen worden. Na verloop
van tijd is echter gebleken, dat de be-
lanstelling bij de burgers wat is afge
nomen. De opkomst bij de hoorzittin
gen over de plan- en procedureregels
was nog zeer aanzienlijk, later taan
de dat enthousiasme.
De materie was wellicht te ondoor
zichtig en het hing soms van de
bestuurders af hoe het aan de burgers
werd gepesenteerd en hoe werd ge
reageerd op de inspraak die wel te
berde werd gebracht.
Het zou niet goed zijn alle bestuur
ders over één kam te scheren, maar
over het algemeen kan gezegd wor
den, dat ook van die zijde niet bijster
veel enthousiasme viel te konstate
ren ten aanzien van het gedecentrali
seerde welzijnsbeleid. „Het financië
le draagvlak ontbrak en zodoende
ook het politieke draagvlak", meent
Gert. Als dat financiële draagvlak er
wel was geweest, zouden de bestuur
ders er waarschijnlijk ook met meer
animo de schouders onder hebben ge
zet.
Aanzet?
Gert heeft, zoals gezegd, gekonsta-
teerd dat de door het rijk opgelegde
welzijnsplanning niet gesneden was
op maat wan;(de kleine gemeenten.
„Met de beschikbare middelen en
mankracht heeft men er echter toch
zo goed mogelijk gestalte aan gege
ven".
De Kaderwet Specifiek Welzijn is
van de baan, maar dat wil niet zeg
gen, dat er in de praktijk veel zal ver
anderen. De gemeenten moeten toch
de pot verdelen en vooral in tijden
van drastische bezuinigingen zal dat
verantwoord dienen te geschieden.
Duidelijk geformuleerd beleid zal
daarbij geen overbodige luxe zijn.
Wellicht hebben de in de afgelopen
jaren verrichte werkzaamheden daar
toch reeds een aanzet toe kunnen ge
ven.
ZIERIKZEE - Vanochtend - vrijdag - om zeven uur werd de Zierikzeese
brandweer gealarmeerd voor een brand in het pand De Molenberg aan de En
gelse kade. Het korps was snel ter plekke, waardoor het vuur, dat in de kelder
was ontstaan, spoedig kon worden gedoofd. De rijkspolitie Zierikzee gaat er
van uit dat het vuur werd aangestoken.
Even voordat de brand was uitge
broken, werd namelijk op de Oude
Haven een man gesignaleerd die van
het pand Oude Haven 19 een ruitje
kapotmaakte. Het huis staat via ma
kelaar Korstenbroek te koop. Dezelf
de man werd na zeven uur weer ge
signaleerd in de Korte Groendal. De
getuigen waren ervan overtuigd dat
deze man een rooklucht met zich mee
droeg. Ook in deze straat gooide deze
man een ruit, in van eveneens een
leegstaand pand dat te koop staat bij
makelaar Bij de Vaate.
De man is deze woning binnen ge
gaan en heeft het pand waarschijn
lijk via de achterdeur verlaten. Het
huis waarin de brand ontstond, staat
eveneens te koop „Het is ons ondui
delijk wat de motivatie is geweest
van de dader. Het is wel toevallig dat
de vernielingen zijn gepleegd in te
koop staande huizen", aldus de
rijkspolitie. Het pand aan de Engelse
Kade zou volgende week openbaar
worden verkocht.
Eveneens vanochtend werd de wa
gen van de heer Bij de Vaate die op
het Havenplein stond geparkeerd,
ernstig beschadigd. Eigenaar van de
ze auto is de broer van makelaar Bij
de Vaate. De politie is er niet zeker
van of deze vernieling te maken heeft
met de brand.
Volgens getuigen luidt het signale
ment van de man: ongeveer 1,75 me
ter lang, blond punk haar, lange
groene jas tot over de knieën, rond de
25 jaar oud en een smal ingevallen ge
zicht. Degenen die meer informatie
hierover kan verstrekken wordt ver
zocht kontakt op te nemen met de
rijkspolitie Zierikzee, tel. 01110-4055.
(vervolg van pagina 1)
duik, blijkt in Bru altijd alles erg
lang te moeten duren. De eerste plan
nen voor deze woningen werden al
gemaakt in mei 1962, toen de eerste
grond werd aangekocht. De schrik
sloeg me om het hart bij de gedachte
dat het met Riekusweel ook zo lang
zou kunnen duren!"
Maar in ernst verder zei de heer
Hekman dat het gemeentebestuur
dringend voortvarender te werk
dient te gaan met het kreëren van een
bestemmingsplan. „We moeten ver
der kunnen bouwen", is zijn mening.
Komplimenten had de heer Hek
man voor architekt Jobse, die van
wege het vrij kleine terrein „milime-
terwerk" moest leveren en daar bij
zonder in is geslaagd. De woningen
zullen bijdragen tot een estetisch ge
heel in deze hoek van het dorp, dat
hier mee een behoorlijk aanzien
krijgt.
Mooiste plek!
„De lelijkste plek in het dorp
wordt nu de mooiste plek, daarvan
ben ik overtuigd", aldus de archi
tekt, die ook nog even het moeilijke
proces ter sprake bracht om te ko
men tot de bouw, „Eerder langdurig
dan moeilijk", vond de heer Jobse.
„De stadsvernieuwing komt meer
in de belangstelling, waarbij Zeeland
en Bruinisse een voortrekkersrol
DEN HAAG - Voorzitter A. van der
Kloos van de Nederlandse vereniging
van bouwondernemers is voor het af
schaffen van de overheidssubsidie op
de Stichtingskosten voor koopwonin
gen. Op de najaars-ledenvergadering
van zijn vereniging donderdag in Den
Haag, sprak hij de verwachting uit dat
de koopsektor door een dergelijke
maatregel niet zal instorten.
4'f
ZIERIKZEE - Verleden week donder
dagavond werd om vijf over negen
een verkoopster van een boetiek in
Zierikzee, beroofd van een geldcas-
sette die zij in de kluis van de Amro-
bank wilde deponeren. De dader ging
er met het geld vandoor. Naar aanlei
ding van verklaringen van getuigen,
werd een montage-foto gemaakt. Het
signalement luidt: leeftijd rond de 25
jaar. lengte ongeveer 1.80 meter, een
gaaf gezond gezicht, donker krullend
halflang haar en een donkere snor.
Degenen die meer informatie hiero
ver kunnen verstrekken worden ver
zocht kontakt op te nemen met de
rijkspolitie Zierikzee 01110-4055.
Advertentie
Elektr.- en waterinstallaties
Elektrische apparaten
Radio-apparatuur
Televisie - Video - enz.
01114-1368
01119-1634
vervullen. Er is in deze provincie al
leegstand in nieuwbouw, een teken
dat het verzadigingspunt aan wonin
gen zo langzamerhand is bereikt. We
kunnen nu eens gaan denken aan
kwalitatief goede woningen: op klei
ne schaal gaan bouwen en aan stads
vernieuwing doen. En dat wordt ook
hier in Bru gedaan: kwaliteitsbouw,
in plaats van vroeger een aangekleed
casco afleveren. Tot over negen
maanden bij de oplevering!", besloot
de architekt.
Saneringsplan
Het bouwplan voorziet in de bouw
van twintig woningen: vijftien een
gezinswoningen (waarvan negen met
drie slaapkamers en zes met vier
slaapkamers), vier bejaardenwonin
gen met twee slaapkamers en één
aangepaste woning met vier slaapka
mers. Het bouwplan is de eerste fase
van het saneringsplan voor dit ge
bied, de tweede fase (woningbouw
aan de Bergstraat) kan nog niet door
gaan omdat hiervoor de benodigde
grond nog niet is verworven. Doel
van het saneringsplan is onder meer
om de leefbaarheid in deze oude kern
op peil te brengen, rekening houdend
met de kleinschaligheid en besloten
heid van dit gebied.
Zeeuwse water
„Een bouwplan van twintig wonin
gen, met woningtypen voor jong èn
oud. Vlak bij de haven, tégen het cen
trum. Een wipje en je bent over de
dijk om te kunnen genieten van de
havenbedrijvigheid, te kunnen kij
ken naar de aan- en afvarende sche
pen op het altoos rusteloze Zeeuwse
water". Aldus de voorzitter van
Schouwen en Duiveland, bijna poë
tisch.
In februari komt er een speciale
woonkrant uit van de vereniging,
waarin Mies over de twintig wonin
gen zal worden vermeld. De krant
wordt verspreid in de „sub"regio
Duiveland.
Haamslede
HAAMSTEDE - In samenwerking
met het Groene Kruis hield afd. Wes-
terschouwen van de Nederlandse
Vereniging Van Huisvrouwen een
bijkomst onder het motto: „Eten we
wel gezond". Twee deskundige da
mes, Marijke Entink en Marga Bra-
kenhoff vertelden de vele aanwezige
dames hier veel over. Dat elk pondje
door het mondje gaat, wist iedereen
maar al te goed, maar dat daar veel
foutieve en overbodige pondjes bij
zitten werd duidelijk gemaakt door
de twee dames.
Zij gebruikten hiervoor de maaltijd
schijf en daaruit bleek dat, wanneer je
drie maal daags een keuze maakt uit
goede en gezonde voeding, help je mee
de welvaartziekte, bestaande uit hart
en vaatziekte, darmstoornisfuktie.
tandbederf en te dik zijn, voorkomen.
„Melk moet" is nog steeds een goede
slogan en dat een volwassene voldoen
de heeft aan 40 gram boter of margari
ne wisten de meeste dames ook niet
Dat men matig moet zijn met zout was
wel bekend en vervangen door krui
den is veel beter. Tarwebrood is ge
zonder dan witbrood en natuurlijk is
veel bewegen een voorname vereiste.
Vragen over voeding kan elke dinsdag
tussen 10.00 en 11.00 uur bij de Prov.
Kruisverenigingen, tel. 01100-15892.
Uitgeven
B.V. Drukkerij v/h Lakenman
Ochtman te Zierikzee.
Dlrektie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redaktle:
M. Kaat.
Advertenties en bezorging:
J. van Loon.
Kantoor.
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-6551.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (na
18.30 uur): 01119-1660.
Redaktie (na 17.30 uur); 01110-
6719, 01110-4669, 01110-5396.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-
3568.
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbeta
ling) 37,00; per jaar 141,00;
losse nummers 1 0,75.
De- abonnementsprijzen zijn in
clusief 4% B.T.W.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
48 cent per mm; „succesjes" (t/m
4 regels) f 5,92.
Kontrakttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclu
sief 4% B.T.W.