„Dit is de geboorte van een nieuw wereldwonder" Enorme belangstelling voor pijlerplaatsing BIJLAGE DE ZIERIKZEESCHE COURANT ZIER1KZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 11 AUGUSTUS 1983 139ste jaargang Nr. 23368 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) Overwinnen betekent weinig, men moet de mensen kunnen overhalen. Voltaire Oud-minister T. Westerterp van Verkeer en Waterstaat: BURGHSLUIS - Aan boord van het motorschip „Stad Zierikzee", dat door Rijkswaterstaat en Dosbouw was gehuurd om een groot aantal genodigden van nabij de plaatsing van de eerste pijler in de monding van de Oosterschelde te laten meemaken, bevond zich ook drs. T. Westerterp, oud-minister van Verkeer en Waterstaat. Onder zijn bewind werd in 1976 de beslissing genomen om de Oosterschelde niet volledig af te sluiten maar om de nu in aanbouw zijnde stormvloedkering aan te leg gen. De heer Westerterp typeerde de gebeurtenissen in het sluitgat „De Hammen" als volgt: „We kunnen wel zeggen dat er sprake is van de geboorte van een nieuw wereldwonder". De heer Westerterp verklaarde des gevraagd nog steeds geen spijt te hebben van de beslissing om de af sluiting van de Oosterschelde te rea liseren door middel van een pijler- dam. „Toen Rijkswaterstaat een maal te kennen had gegeven, na een zeer uitgebreid onderzoek, dat de bouw van een pijlerdam technisch gezien een haalbare zaak was, heb ik geen enkele moeite gehad met het ge ven van het groene licht. Ondanks de stijging van de kosten, die we nu te zien krijgen, is de destijds genomen beslissing een juiste geweest. Geplaast in de kontekst van de om standigheden, waarin ons land zich in 1976 bevond, kan men spreken van een verantwoorde beslissing. Wan neer men op dit moment voor de keu ze zou worden geplaast voor volledi ge afsluiting of de bouw van een pij lerdam, verkeren we in een geheel andere situatie; dat is een geheel an dere zaak". Ten aanzien van de aanzienlijke kostenstijging van de uitvoering van de werkzaamheden bij de bouw.jlaat de heer Westerterp een relativerend geluid horen: „Deze kostenstijging, met in acht neming van de inflatie-korrektie, valt eigenlijk best wel, mee. Alleen verkeren we op dit moment in een si tuatie, waarin elke tegenslag extra hard aankomt. Maar in feite blijft de stijging duidelijk binnen de marges, zoals die in 1976 zijn gesteld." Geweldig projekt Oud-minister Westerterp steekt zijn trots over het te realisereri pro jekt in de Oosterscheldemond niet onder stoelen of banken. „Het is zon der meer een geweldig projekt. Destijds was de eerste ontbindende voorwaarde voor de bouw van de pij lerdam, dat de zaak technisch haal baar moest zijn. Na het uitvoerige onderzoek van Rijkswaterstaat bleek, dat aan deze eis zou kunnen worden voldaan. De beide andere ei sen: de maximale kosten en de ter mijn waarin de bouw moest worden gerealiseerd, hebben we in feite nog steeds in de hand". Westerterp zegt overigens wel zich terdege te realiseren dat het „point of no return" inmiddels al lang is be reikt en dat daardoor de beide laatste eisen zo goed mogelijk dienen te worden vervuld. „Maar toch hebben we met dit pro jekt iets in huis dat ons een geweldi ge hoeveelheid technische kennis be zorgd. Bovendien is het projekt, en zeker delen daarvan, heel goed toe pasbaar in andere delen van de we reld. Het is dan ook toe te juichen dat het wat bezoekers van ver buiten on ze landsgrenzen een bezoek brengen aan de Deltawerken. We maken daar mee een geweldig stuk reklame, dat ons zeer ten dienste kan zijn bij de verkoop van deze kennis. Deze ver koop is overigens al volop aan de gang, want Rijkswaterstaat wordt al herhaaldelijk uitgenodigd om in het buitenland toelichting te komen ge ven op datgene wat we hier preste ren." „De destijds genomen beslissing, zal overigens altijd wel een zeer om streden beslissing blijven; ook zullen uiteindelijk nog af moeten wachten in hoeverre het gehele projekt tech nisch haalbaar zal blijken te zijn. Uiteindelijk moeten er nog 65 pijlers worden geplaatst. Maar ik heb bij zonder goede hoop op de afloop er- Geen Zeeuwse beslissing Gedeputeerde W. Don, tevens aan wezig in zijn hoedanigheid als twee Hechts ing. L. Bécu:een goed stuk werk...". Links gedeputeerde W. Don, die niet onder stoelen of banken stak dat de bouw van de stormvloedkering naar zijn mening een spaak in het wiel van de aanleg van Westerschelde- oeververbinding heeft gestoken. de waarnemend Commissaris der Koningin van provincie Zeeland ter waarneming van Commissaris dr. C. Boertien die op Vakantie was, was ook de mening toegedaan dat er hier sprake was een een uitermate be langrijk moment. De heer Don liet er echter geen twijfel over bestaan dat hij toch met gemengde gevoelens ge tuige was van deze eerste pijler plaatsing. „De beslissing tot de bouw van de stormvloedkering was beslist geen Zeeuwse beslissing. In de vergade ring van de Provincale Staten was meer een enkeling voorstander. De besluitvorming is destijds geheel tot stand gekomen in Haagse kringen. Wanneer men had besloten tot de bouw van een vaste Oosterschelde- dam, dan was de afsluiting al in 1978 gerealiseerd en waren we al volop be zig aan de aanleg van de Westerschelde-oever-verbinding. Op die manier was het uitgangspunt: veiligheid voor de bewoners van de Zeeuwse eilanden, al lang gereali seerd en kwam ook de vaste oever verbinding in de Westerschelde tot stand. Nu hebben we een geldverslin dende pijlerdam, die, ondanks alle toezeggingen, duidelijk zijn invloed heeft op de realisatie van andere, even belangrijke, projekten. Want nu hoor je in Den Haag, dat er in Zee land al zoveel wordt geïnvesteerd." „We zullen echter zorgen dat alle plannen met betrekking tot de reali satie van de vaste oeververbinding bestekklaar zullen liggen. Straks zoekt men grote werkgelegen- heidsprojekten en dan kunnen ze in Zeeland onmiddellijk aan de slag. Want die oeververbinding komt er, vast en zeker. Men zal het werk straks hard nodig hebben." Emotioneel moment Als er één man aan boord van dc „Stad Zierikzee" was, die bijzonder trots was op het gebeurde van woens dagavond, dan was het ir. M. J. Lo- schacoff wel. De heer Loschacoff was tot voor drie jaar in funktie als Hoofd van de Deltadienst Rijkswa terstaat en heeft in die funktie al het vooronderzoek naar de mogelijkhe den van de bouw van de pijlerdam geleid. Ook is hij de man geweest on der wiens leiding is begonnnen met de daadwerkelijke voorbereidingen en de bouw van de pijlerdam. „Dit is toch wel een bijzonder emo tioneel moment voor mij. Ik heb alles vanaf het allereerste begin meege maakt en dan zie je nu het resultaat van je werk. We hebben destijds ge zorgd dat de hele zaak van start ging en als je dan nu de eerste feitelijke resultaten ziet, dat doet je dat wel wat." Eén van de mensen, die vanaf het eerste uur betrokken is geweest bij de realisatie van de afsluiting van de Oosterschelde, is oud-waterstaats man ing. L. Bécu. „Vanaf 1976 ben ik bezig geweest met de afsluiting van de Oosterschelde. Hoewel ik in eerste instantie heel wat moeite heb gehad met de beslissing om de Oosterschelde af te sluiten met be hulp van een pijlerdam, moet ik zeg gen dat ik erg trots ben op de nu zichtbaar wordende feiten, dat de aanleg van de stormvloedkering steeds een stukje meer werkelijkheid wordt. Het is een goede zaak dat je je standpunten kunt wijzigen, als blijkt dat een andere oplossing technisch gezien even goede waarborgen geeft. Bovendien kweken we met dit werk een geweldige hoeveelheid know how, die we als klein landje kunnen exporteren naar het buitenland. Het is een duur objekt, maar alleszins de moeite waard. We hebben de pech, dat de storm vloedkering is ontworpen in een tijd dat de bomen tot aan de hemel groei den. Nu de ekonomisch omstandighe den wat minder zijn, plukken we daarvan misschien op dit moment de wrange vruchten, maar het zal geen gevolgen hebben voor de noodzake lijke afsluiting van de Oosterschel de: het beruchte „point of no return" is inmiddels lang bereikt. We zullen dus door moeten gaan, of we willen of niet." Video Aan boord van de „Stad Zierikzee" waren op verschillende plaatsen T.V.- toestellen opgesteld, die de genodig den in staat stelden om het gebeuren op de kombinatie Ostrea/Macoma op de voet te volgen. Halverwege de avond werd met behulp van video de dokumentaire getoond over de Oosterscheldewerken, zoals die later op de avond via de televisie in geheel Nederland zou zijn te te zien. Vervol gens werden voortdurend videobeel lr. M. Loschacoff den getoond van datgene wat zich op de Ostrea afspeelde. De belangstel ling voor de beelden vond haar hoog te punt op het moment dat de pijler voor bijna 100 op de Oosterschel- debodem rustte. Ondanks alle aan wezigen leden binnen-en buitenland se pers, die bij voortduring de aan wezige kopstukken uit de politiek, van Rijkswaterstaat, Dosbouw en het ministerie van Verkeer en Wa terstaat Ondervraagden nalar menin gen, standpunten.en gfevoelens, werd het rond middernacht opvallend stil aan boord van het schip. Aller ogen waren gericht op de beeldschermen, toen het moment suprème daar was. Hoewel er geen sprake was van hoera-geroep of juichstemming, kon toch merkbaar een gevoel van opluchting en trots worden waarge nomen, toen duidelijk werd dat de eerste pijler op zijn plaats stond en voor de volle honderd procent op de zeebodem rustte. Onder het geloei van een groot aantal scheepshoorns Onder de geïnteresseerden ook Yvo, de zoon van Minister Smit-Kroes, die hier meteen nachtkijker de gang van zaken bekijkt. BURGHSLUIS - De plaatsing van de eerste pijler voor de storm vloedkering in de Oosterschelde heeft de belangstelling getrokken van zeer velen in binnen- en buitenland. Teneinde de vaderlandse en niet- vaderlandse pers in de gelegenheid te stellen om dit opmerkelijke ge beuren van nabij mee te maken, samen met vele kopstukken uit de poli tiek, medewerkers van het ministerie van verkeer en waterstaat, Dos bouw en Rijkswaterstaat, vertrok woensdagavond rond tien uur uit de haven van Burghsluis een schip met aan boord een groot aantal verte genwoordigers uit bovengenoemde kringen. Eregast was wel de Mi nister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw N. Smit-Kroes, in gezel schap van haar echtgenoot en zoon Yvo. Andere hoogwaardigheidsbe kleders waren de Minister van Publieke Werken van Denemarken Arne Mclchior, de direkteur-gcneraal van de Deense Spoorwegen Ole Andre- sen, de direkteur-generaal van Rijkswaterstaat ir. J. van Dixhoorn, oud-minister drs. T. Westerterp van Verkeer en Waterstaat, de gedepu teerden J. D. de Voogd en W. Don, de Franse ambassadeur in Nederland C. de Kemoularia en enkele kamerleden. In totaal waren zo'n honderd personen aan boord, waaronder ook een aantal persvertegenwoordi gers. Gesignaleerd werden persmensen van de Belgische, Westduitse en Franse televisie, van vele buitenlandse bladen en, uiteraard een groot aantal verslaggevers van dc vaderlandse pers. Vanaf de Ostrea verzorg de de NOS direkte televisiebeelden voor uitzending via de televisie. werd vervolgens een dronk uitge bracht op dit voor Zeeland en voor Nederland toch wel heel bijzonder moment, dat de eerste stap moet zijn naar een volledig veilig wonen en werken in de Zeeuwse Delta. ter gelegenheid van de plaatsing van de eerste pijler van de Stormvloedkering in de Oosterschelde Bijdragen van Joke van der Klooster Stella van Zanten Marien Kaat Foto's Johan D. C. Berrevoets Samenstelling Peter Wijnen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 9