Stormvloedkering een soort tussenoplossing: beveiliging van Zeeland en goed voor milieu 12 bouw van twaalf verdiepingen. De serie pijlers in de bouwdokken geeft een ongewone vertekening te zien van de Zeeuwse horizon. In deze fase zijn de pijlers nog hol van binnen, zo dat men er nog doorheen kan lopen. Wanneer ze eenmaal in de Ooster- schelde staan worden ze opgevuld met zand om het gewicht te vergro ten. Het onderzoek is het Waterloop kundig laboratorium in de Noor doostpolder fungeert als de grondslag voor het hele werk. Hier blijkt onder andere, dat het alleen maar kompakter maken van de bodem niet voldoende is om de pij lers hun stevige basis te geven. De hoge stroomsnelheden veranderen het patroon van de bodem te snel. Daarom is er op Neeltje Jans een fa briek gebouwd waar funderingsmat-, ten gemaakt kunnen worden. Deze matten dienen uiteindelijk als basis als een stevig vloerkleed onder de pijlers. Volgens de modernste metho den worden de matten samengesteld uit zand en grint. Ze hebben een dik te van 36 centimeter. De bodem kan volledig worden afgedekt, omdat de matten wel water, maar geen zand doorlaten. Er worden grote klossen gebouwd om de matten te kunnen oprollen. De oppervlakte van zo'n funderingsmat komt overeen met de grootte van een voetbalveld. Voor het afrollen is een nieuw soort vaar tuig ontwikkeld: de Cardium. Doorbaggeren Een klein rupsvoertuigje - de Portu- nus - dient om te kontroleren of d matten goed vlak liggen. Er zijn zes videokamera's aan boord van het or - bemande voertuig. Hiermee worden eventuele gebreken aan de mat ih beeld gebracht. Het gaat hierbij vooral om het sig naleren van hobbels en scheuren. De beelden worden op zes monitoren be keken. Naast dit voertuig zijn er toch steeds vijftig duikers voorhanden om eventueel te kunnen worden inge zet bij inspektiewerkzaamheden. Zijn er te veel hobbeld in de mat, dan wordt een korrektiemat aange bracht, die uit betonnen blokkein bestaat. Op Neeltje Jans is men in middels zover, dat het eerste gedeel te van de bouwput onder water kah worden gezet. Op feestelijke wijze wordt het teken voor onderwater zet ten gegeven. Na drie weken kan de doorgang naar open water worden doorgebaggerd. Het hele onderstuk van de pijlers is nu onder water verdwenen. Om dó betonnen kolossen te kunnen veri plaatsen is een speciaal hefschip ont wikkeld, de Ostrea. Dit logge schip heeft twee hefportalen met elk tweel klauwen, die de pijlers beetpakken.' De pijler wordt door de U-vorm van het schip helemaal omsloten. Het schip vaart als het ware om de pijler heen, waarna het gevaarte vier meter wordt opgetild. De Ostrea gaat met zijn vracht naar de plaats van waar de pijler moet komen te staan, een reis van drie etmalen, omdat er een flinke omweg moet worden gemaakt, doordat er ondiepe stukken zijn. Door de zware last heeft de Ostrea een enorme diepgang gekregen. Afmeerponton Pijlerbuffers houden de kolos tij dens het transport op zijn plaats. Het te hijsen gewicht wordt met 8000 ton verminderd door de opwaartse druk van het water. Hiermee is bij het bouwen van de Ostrea rekening ge houden. Op de plaats waar de pijler moet worden geplaatst wacht reeds de ver ankerde afmeerponton Macoma. De Ostrea meert hier tegen af. Deze oplossing betekent een flinke tijd winst, want nauwkeurige veranke ring is een tijdrovende bezigheid. De afgelopen nacht werd deze handeling voor het eerst met sukscs verricht. In november 1984 moet de 66c en laatste pijler geplaatst worden, waarna in 1986 de Stormvloedkering een feit zal zijn. Als er niets meer fout gaat. Hiernaast het kolossale gevaarte de Mytilus, die gebruikt wordt voor het kompakter maken van de bodem on der de pijlers. Uniek bouwwerk Neeltje Jans is eigenlijk een soort industrieterrein in de Oosterschelde. Hier worden veel onderdelen tevoren in elkaar gezet, buiten de invloeden van de open zee, maar ook op andere Het principe van de Stormvlpedke- ring is het plaatsen van 66 betonnen pijlers in het water. Daartussen ko men grote stalen schuiven te hangen. Bij zeer hoge waterstanden, zware stormen, maar ook bij naderende olievlekken kunnen de schuiven worden neergelaten. De kosten van ,deze pijlerdam werden in 1976 ge raamd op drie miljard gulden. Begin punt van het omvangrijke werk was het aanleggen van een werkeiland, Neéltje Jans. Dit eiland geldt als ba sis van de werkzaamheden. Om dit eiland bereikbaar te maken werd een stalen brug gebouwd. Deze drie kilo meter lange brug is een van de langste van Europa, maar ze heeft een tijdelijke funktie, want na vol tooiing van de Stormvloedkering verdwijnt het gevaarte weer. stevig'genoeg om de zware pijlers te dragen. Daarvoor blijkt de struktuur van het'^and te korrelig. Vanaf een keten van schepen, maar ook met be hulp van een duikerklok worden grondmonsters genomen op dertig meter' diepte. Naar aanleiding, van deze onder zoeken besluiten ingenieurs van Rijkswaterstaat, dat de bodem stevi ger moet worden gemaakt om ver zakken van de pijlers te yoorkomen. Voor het kompakter maken van de bodem is het vaartuig de Mytilus ont wikkeld. Dit .gevaarte van zo'n vijf tig meter hoogte heeft vier grote tril- naalden, die vijftien meter diep in de bodem worden neergelaten. Door de trillende beweging worden de zand korrels dichter op elkaar gepakt. De draagkracht van de bodem wordt op deze manier verdubbeld. Dit zoge- noemde verdichten wordt heel se- kuur, meter voor meter afgewerkt. Bij Neeltje Jbns 'is inmiddels een groot bouwdok aangelegd. De'bódem yan dit dpk, eigenl.ijk is het een soort polder, ligt vijftien meter onder de zeespiegel. Hier züllen de 66 pijlers gebouwd worden, die later hun plaats in de Obsterscheldemonding ■krijgen.. Grondslag Omdat aan dit ongewone werk ho ge eisen Worden gesteld krijgt het personeel eén extra opleiding.' De mensen, die aan' de bouw van de Stormvloedkering mewerken komen van verschillende aannemersbedrij ven. Ze worden voor dit doel verenigd iri een 'kómbinatie Dosbouw ge- naariid. Dag en nacht wordt, aan de konstruktie .van de pijlers gewerkt. De basis van zo'n'pijler is vijftig me ter lang, de hoogte - veertig meter - is gelijk aan de hoogte van een flatge Links boven een blik op het bouw dok op Neeltje Jans met daarin een aantal gereedstaande pijlers, die mettertijd op hun plaats gepet zullen worden. Reehts'boven een beeld van de aan el kaar gekoppelde vaartuigen Macoma (afmeerponton) en Ostrea (hefschip). Hierboven prijkt de Ostrea in zijn volle glorie bij het vallen van de avond. BURGHSLUIS - Door de eeuwen heen kende Nederland grote en kleine overstro mingen. Het is een voortdurende strijd met het water. De watersnoodramp van 1953 vormt de direkte aanleiding voor het Deltaplan. Nieuwe rampen moeten immers voor komen worden. Zware dammen in de zeearm moeten een eind maken aan de onveilig- heid. Door afsluiting zullen de te lage dijken huiten het bereik van de zee komen. De Oosterscheldemonding, de breedste en de diepste van deze zeearmen, wordt als laatste aangepakt. De afsluiting begint met de aanleg van een kabelbaan. Van daaruit wor den betonblokken in het water gestort. Maar de vissers zien met die rigoreuze afslui ting éen rijk viswater verloren gaan. Oosterschelde open, of... Oosterschelde dicht? Er komt een hevige diskussie op gang. Milieubeschermers wijzen op het unieke getijmi lieu van dit gebied, een gebied met slikken en schorren, dat door afsluiting bedreigd wordt. Die-afsluiting zou ook de ondergang betekenen van de oester- en mosselteelt, waarin honderden Zeeuwen werk vinden. Die teelt kan niet zonder het zoute stromen-, de water, Tenslotte is de Oosterschelde ook nog een broedplaats voor vele duizenden vogels. In de diskussie speelt evenwel ook het recht op veiligheid een zeer belangrijke, zo niet de belangrijkste rol. Onder druk van de milieugroepen besluit de regering tot de aanleg van een stormvloedkering, een soort van tussenoplossing. De toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat Drs. T. Westerterp stelde: „De stand van de stu dies wijst er toch wel op, dat die pijlerdam, dus de Jialf open dam in de Oosterschelde gebouwd kan worden, uiterlijk in 1985, dat hij ook standzeker zal zijn en dat we - zij het met een hele kleine overschrijding - dat toch kunnen dóen binnen de middelen, die beschikbaar zijn. Wat mij betreft, en dat verheugt me wél, zou het de pijlerdam kun nen worden, waardoor zowel kan worden voldaan aan de veiligheid vpor Zeeland en West-Brabant, maar dat ook het milieu zo goed mogelijk gehandhaafd kan worden in de prachtige Oosterschelde". BIJ DE FOTO'S: plaatsen is aktiviteit. Bij diverse werven lopen vreemdsoortige vaar- tüigen van stapel. Omdat er een bouwwerk moet wor den uitgevoerd, dat uniek is in zijn soort is er veel onderzoek" nodig. De bodemgesteldheid is uiterst belang rijk. De Oosterscheldebodem bestaat uit zand, maar die zandbodem is niet 7 I

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 12