Eerste pijler voor stormvloedkering
met uiterste precisie afgezonken
Werkschema klopt tot op de minuut exakt
„We waren terdege
voorbereid
op alle gebied..."
Minister Smit-Kroes met
oud-kollega Westerterp
Een kritiek half uur door overspannen kabel
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 11 augustus 1983 Nr. 23368
11
BURGHSLUIS - Met een verregaande precisie, nauw
keuriger dan bij de proefplaatsingen was voorgekomen,
is in de nacht van woensdag op donderdag de eerste pij
ler voor de Stormvloedkering afgezonken. Dat gebeurde
om acht minuten na middernacht, waarmee de afbouw
van de pijlerdam daadwerkelijk werd gestart.
Een paar uur eerder, rond half negen, leek het er op of
het nog even mis zou gaan, omdat vanwege een plotse
ling optredende stroomsnelheid een lier naar de Ostrea
te sterk werd belast, waardoor deze het zou hebben kun
nen begeven.
Toen kwam het aan op het menselijk improvisatiever
mogen, tussen al die beeldschermen en computers op de
brug van het hef schip. Besloten werd het schroef vermo
gen bij te zetten, waardoor de spanning werd geredu
ceerd.
Daarna verliep de gehele operatie vlekkeloos, hetgeen
betekent dat vrijdagnacht de tweede pijler kan worden
geplaatst. Daarna worden deze werkzaamheden tot eind
september gestaakt. Het is de bedoeling dat er vervol
gens tot eind november 1984 iedere week één pijler van
de in totaal 66 op zijn plaats wordt gezet.
Grindzak
Hoewel er een historisch moment
was bereikt, waren de werkzaamhe
den voor die nacht nog niet ten einde,
want de pijler was toen nog „om
armd" door de Ostrea. Voordat het
hefschip kon wegvaren, moest eerst
de grindzak worden „gelost", die al
op de bouwplaats was aangebracht
rondom de voet van 25 bij 50 meter.
Dat lossen was tevoren niet geoe
fend, maar het ging goed. Door dui
kers werd gekontroleerd of deze be
scherming goed aansloot op de bo
dem, waardoor de holle ruimte in de
pijler volkomen werd afgesloten van
het omringende water. Op deze ma
nier kan er geen zand of slik in die
ruimte komen.
De geplaatste pijlers worden ge
vuld met water. Pas wanneer de ver-
keerskokers zijn aangebracht, wor
den ze met zand gevuld.
De volgende fase in de afgelopen
nacht was het loskoppelen van de
Macoma en de Ostrea, die de pijler
gezamenlijk hadden geplaatst, het
geen wederon een primeur beteken-
De twee burgemeesters van de betrokken gemeenten bij de Stormvloedkering
Rond één uur vannacht was er een persconferentie in het kantoor van Rijks
waterstaat te Burghsluis, gegeven door v.l.n.r. ir. A. A. H. van Dam (alge
meen direkteur Dosbouw), ir. Tj. Visser (hoofd afdeling Waterbouwkundige
Werken West), projektleider, ir. H. Engel (hoofd Deltadienst Rijkswaterstaat)
en ir. T. v. d. Schaaf (toegevoegd hoofd uitvoering). Geheel rechts mr. M. G. H.
Postma, hoofd direktie voorlichting Ministerie Verkeer en Waterstaat.
de, tenminste met de pijler geheel op
de bodem.
Bij de proefplaatsing kwam de pij
ler tot tachtig procent van z'n ge
wicht op de bodem te rusten en wer
den de hijsklauwen niet losgemaakt,
omdat het weer vasthaken proble
men zou kunnen opleveren.
De pijler kon ditmaal dus met een
gerust hart worden losgelaten, want
hij stond precies op zijn plaats in het
lood.
Het was een erg aardig idee om het
bereiken van het moment waarop de
pijler voor honderd procent met z'n
gewicht op de bodem rustte, gepaard
te laten gaan met een feestelijk
scheepsgeloei, waaraan bijna geen
einde leek te komen omdat de knop
bleef hangen.
Stenen
De lagen steen die de drempel van
de pijlerdam zullen bedekken wor
den gefaseerd aangebracht. De on
derste laag, tot vier meter zal vrij
snel gebeuren, binnen enige weken.
De laatste laag, bestaande uit de
grootste stenen, wordt pas in '85/'86
aangebracht, wanneer de dorpelbal-
ken er liggen. De Ostrea voer vanoch
tend vroeg terug naar het bouwdok
om de tweede pijler op te halen.
Liever in stilte
In zijn welkomstwoord aan boord
van de Stad Zierikzee, waarop geno
digden en pers werden ontvangen,
uitte ir. H. Engel, hoofd Deltadienst.
Rijkswaterstaat, gemengde gevoe
lens. Hij toonde zich verheugd over
de grote belangstelling, maar had ei
genlijk liever gezien dat het plaatsen
van deze eerste pijler in alle stilte
was gebeurd „weg van het oog van de
wereld". Pas als er een stuk of vijf
stonden, zou men goed zijn in
gespeeld.
„Ik kon echter niemand wijsma
ken, dat het plaatsen van deze eerste
pijler een onbelangrijke gebeurtenis
was", aldus ir. Engel, die zijn ver
trouwen uitsprak in de ploeg van
Rijkswaterstaat en Dosbouw,
„waardoor Deo Volente een volledig
sukses kan worden verwacht".
Nooit zonder spanning
Tijdens de perskonferentie, na af
loop van de suksesvolle operatie,
vertelde ir. Engel, dat hem deze
avond vele malen was gevraagd of er
nu eigenlijk nog iets mis zou kunnen
gaan na acht beproevingen. Hij^on
vreselijk veel bedenken, zoals Elek
tronische storingen. „Geen enkele
eerste operatie is ooit zonder span
ning en het is de eei-ste keer dat een
pijler op de eigen lokatie wordt ge
plaatst".
Ir. Tj. Visser, projektleider, die
met ir. A. A. H. van Dam, algemeen
direkteur van Dosbouw, deze woens
dagavond ook aan boord van de
Ostrea was, gaf een toelichting over
dat kritieke halve uur met betrek
king tot de overspannen ankerlier.
Er zou sprake zijn geweest van een
aanzienlijk tijdverlies, wanneer die
lier het zou hebben begeven. „Het af
zinken van de pijler door de Ostrea
kon alleen met goed gevolg plaats
vinden als het hefschip absoluut op
zijn plaats bleef liggen", aldus ir.
Visser.
SCHEMA PLAATSEN EERSTE PULERIHAMMEN 16) d.d. lOaugustus 1983
vloed
1,5m/sec
1 m/sec
0,5m/èec
kentering
0,5m/sec
1 m/sec
1,5 m/sec
J. C. Huis in 't Veld, hoofdprojektleider
BURGHSLUIS - Bij Rijkswaterstaat was de stem
ming aan de vooravond van de pijlerplaatsing bij
zonder goed. De heer J. C. Huis in 't Veld, hoofd pro
jektleider pijlerplaatsen en survey (meetgebeuren)
had er alle vertrouwen in dat de plaatsing zonder
problemen zou verlopen. „Nerveus? Nee hoor, de
kans dat er iets misgaat is zeer, zeer gering." In
principe had er van alles mis kunnen gaan, zoals
technische storingen aan de werkschepen of slechte
weersomstandigheden, waardoor het neerzetten
van de eerste pijler twaalf uur had moeten worden
uitgesteld. Maar dat was niet nodig en het vertrou
wen van de heer Huis in 't Veld in de goede afloop
van het gebeuren was dan ook volkomen gerecht
vaardigd.
Hij kon zo optimistisch zijn,
omdat aan de pijlerplaatsing een
ruime proefperiode vooraf is ge
gaan. Er zijn in totaal acht proe
ven uitgevoerd met het neerzetten
van een pijler. „En het is steeds
goed gegaan. We waren terdege
voorbereid op alle gebied," aldus
Huis in 't Veld.
Dinsdag vertelde hij dat Rijks
waterstaat zich helemaal niet
druk maakte over het bereiken
van deze mijlpaal in de bouw van
de Oosterscheldedam. „Het is
voor ons geen enkel punt, alleen
staan op dit gebeuren wat meer
schijnwerpers dan tot nu toe het
geval is geweest. Het leggen van
de eerste mat met de Cardium was
voor ons veel spannender. Aan
het leggen van die matten was
ook een kortere proefperiode aan
vooraf gegaan," vertelde de pro
jektleider pijlerplaatsen dinsdag
in Burghsluis. „Dat was een tech
nische prestatie van formaat. Dit
ook wel, natuurlijk, maar de
spanning bij de mensen is hierbij
veel minder."
De heer Huis in 't Veld was
woensdagavond wel aan boord
van de Ostrea, maar hij oefende
slechts een toezichthoudende taak
uit. Het hele schema lag al van te
voren vast in draaiboeken en op
moment van plaatsing had kapi
tein J. van Leeuwen van Dosbouw
de leiding. De heer Huis in 't Veld
kon het historische moment in de
bouw van de stormvloedkering
dus ontspannen volgen in het bij
zijn van enkele andere top-men-
sen van Rijkswaterstaat.
Uit bovenstaand werkschema blijkt, dat er bij de plaatsing van de eerste pijler nagenoeg tot op de minuut op schema werd gewerkt.
Minister van Verkeer en Waterstaat N. Smit-Kroes en oud-kollég"a T.
Westerterp.
BURGHSLUIS - Opvallend aanwezig onder de ge
nodigden bij de plaatsing van de eerste pijler van de
Stormvloedkering oud-bewindsman drs. T. Wester
terp, die als Minister van Verkeer en Waterstaat in
het kabinet Den Uyl de bouw van de Stormvloedke
ring in het midden van de zeventiger jaren fiatteer
de.
Zijn aanwezigheid bracht de herinnering tot leven aan de later in stu
dies omstreden genoemde besluitvorming rond de Stormvloedkering.
De CDA-er Westerterp was geen groot voorstander van de Stormvloed
kering, maar moest uiteindelijk instemmen, na hard aandringen van
met name koalitiegenoot D'66.
De financiële konsekwenties en de technische haalbaarheid van de
stormvloedkering - na het openlaten van de Oosterschelde de beste
waarborg voor behoud van het milieu - konden destijds onmogelijk
worden overzien.
Nog verschillende malen na het definitieve besluit door het parle
ment, tot zelfs in het zeer recente verleden toe, trokken politici ver
schrikt aan de bel na het horen van de zoveelste kostenoverschrijding.
Na het plaatsen van de eerste pijler donderdagnacht om acht minuten
over twaalf lijkt het er des te meer op, dat „er geen weg meer terug is",
zoals Minister N. Smit-Kroes in dit verband zei. „Als je hier de Neder
landse vlag in top ziet, gaat er toch wel wat door je heen", meende de
huidige bewindsvrouw van Verkeer en Waterstaat nog.