Eerste pijler voor stormvloedkering met uiterste precisie afgezonken Werkschema klopt tot op de minuut exakt „We waren terdege voorbereid op alle gebied..." Minister Smit-Kroes met oud-kollega Westerterp Een kritiek half uur door overspannen kabel ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 11 augustus 1983 Nr. 23368 11 BURGHSLUIS - Met een verregaande precisie, nauw keuriger dan bij de proefplaatsingen was voorgekomen, is in de nacht van woensdag op donderdag de eerste pij ler voor de Stormvloedkering afgezonken. Dat gebeurde om acht minuten na middernacht, waarmee de afbouw van de pijlerdam daadwerkelijk werd gestart. Een paar uur eerder, rond half negen, leek het er op of het nog even mis zou gaan, omdat vanwege een plotse ling optredende stroomsnelheid een lier naar de Ostrea te sterk werd belast, waardoor deze het zou hebben kun nen begeven. Toen kwam het aan op het menselijk improvisatiever mogen, tussen al die beeldschermen en computers op de brug van het hef schip. Besloten werd het schroef vermo gen bij te zetten, waardoor de spanning werd geredu ceerd. Daarna verliep de gehele operatie vlekkeloos, hetgeen betekent dat vrijdagnacht de tweede pijler kan worden geplaatst. Daarna worden deze werkzaamheden tot eind september gestaakt. Het is de bedoeling dat er vervol gens tot eind november 1984 iedere week één pijler van de in totaal 66 op zijn plaats wordt gezet. Grindzak Hoewel er een historisch moment was bereikt, waren de werkzaamhe den voor die nacht nog niet ten einde, want de pijler was toen nog „om armd" door de Ostrea. Voordat het hefschip kon wegvaren, moest eerst de grindzak worden „gelost", die al op de bouwplaats was aangebracht rondom de voet van 25 bij 50 meter. Dat lossen was tevoren niet geoe fend, maar het ging goed. Door dui kers werd gekontroleerd of deze be scherming goed aansloot op de bo dem, waardoor de holle ruimte in de pijler volkomen werd afgesloten van het omringende water. Op deze ma nier kan er geen zand of slik in die ruimte komen. De geplaatste pijlers worden ge vuld met water. Pas wanneer de ver- keerskokers zijn aangebracht, wor den ze met zand gevuld. De volgende fase in de afgelopen nacht was het loskoppelen van de Macoma en de Ostrea, die de pijler gezamenlijk hadden geplaatst, het geen wederon een primeur beteken- De twee burgemeesters van de betrokken gemeenten bij de Stormvloedkering Rond één uur vannacht was er een persconferentie in het kantoor van Rijks waterstaat te Burghsluis, gegeven door v.l.n.r. ir. A. A. H. van Dam (alge meen direkteur Dosbouw), ir. Tj. Visser (hoofd afdeling Waterbouwkundige Werken West), projektleider, ir. H. Engel (hoofd Deltadienst Rijkswaterstaat) en ir. T. v. d. Schaaf (toegevoegd hoofd uitvoering). Geheel rechts mr. M. G. H. Postma, hoofd direktie voorlichting Ministerie Verkeer en Waterstaat. de, tenminste met de pijler geheel op de bodem. Bij de proefplaatsing kwam de pij ler tot tachtig procent van z'n ge wicht op de bodem te rusten en wer den de hijsklauwen niet losgemaakt, omdat het weer vasthaken proble men zou kunnen opleveren. De pijler kon ditmaal dus met een gerust hart worden losgelaten, want hij stond precies op zijn plaats in het lood. Het was een erg aardig idee om het bereiken van het moment waarop de pijler voor honderd procent met z'n gewicht op de bodem rustte, gepaard te laten gaan met een feestelijk scheepsgeloei, waaraan bijna geen einde leek te komen omdat de knop bleef hangen. Stenen De lagen steen die de drempel van de pijlerdam zullen bedekken wor den gefaseerd aangebracht. De on derste laag, tot vier meter zal vrij snel gebeuren, binnen enige weken. De laatste laag, bestaande uit de grootste stenen, wordt pas in '85/'86 aangebracht, wanneer de dorpelbal- ken er liggen. De Ostrea voer vanoch tend vroeg terug naar het bouwdok om de tweede pijler op te halen. Liever in stilte In zijn welkomstwoord aan boord van de Stad Zierikzee, waarop geno digden en pers werden ontvangen, uitte ir. H. Engel, hoofd Deltadienst. Rijkswaterstaat, gemengde gevoe lens. Hij toonde zich verheugd over de grote belangstelling, maar had ei genlijk liever gezien dat het plaatsen van deze eerste pijler in alle stilte was gebeurd „weg van het oog van de wereld". Pas als er een stuk of vijf stonden, zou men goed zijn in gespeeld. „Ik kon echter niemand wijsma ken, dat het plaatsen van deze eerste pijler een onbelangrijke gebeurtenis was", aldus ir. Engel, die zijn ver trouwen uitsprak in de ploeg van Rijkswaterstaat en Dosbouw, „waardoor Deo Volente een volledig sukses kan worden verwacht". Nooit zonder spanning Tijdens de perskonferentie, na af loop van de suksesvolle operatie, vertelde ir. Engel, dat hem deze avond vele malen was gevraagd of er nu eigenlijk nog iets mis zou kunnen gaan na acht beproevingen. Hij^on vreselijk veel bedenken, zoals Elek tronische storingen. „Geen enkele eerste operatie is ooit zonder span ning en het is de eei-ste keer dat een pijler op de eigen lokatie wordt ge plaatst". Ir. Tj. Visser, projektleider, die met ir. A. A. H. van Dam, algemeen direkteur van Dosbouw, deze woens dagavond ook aan boord van de Ostrea was, gaf een toelichting over dat kritieke halve uur met betrek king tot de overspannen ankerlier. Er zou sprake zijn geweest van een aanzienlijk tijdverlies, wanneer die lier het zou hebben begeven. „Het af zinken van de pijler door de Ostrea kon alleen met goed gevolg plaats vinden als het hefschip absoluut op zijn plaats bleef liggen", aldus ir. Visser. SCHEMA PLAATSEN EERSTE PULERIHAMMEN 16) d.d. lOaugustus 1983 vloed 1,5m/sec 1 m/sec 0,5m/èec kentering 0,5m/sec 1 m/sec 1,5 m/sec J. C. Huis in 't Veld, hoofdprojektleider BURGHSLUIS - Bij Rijkswaterstaat was de stem ming aan de vooravond van de pijlerplaatsing bij zonder goed. De heer J. C. Huis in 't Veld, hoofd pro jektleider pijlerplaatsen en survey (meetgebeuren) had er alle vertrouwen in dat de plaatsing zonder problemen zou verlopen. „Nerveus? Nee hoor, de kans dat er iets misgaat is zeer, zeer gering." In principe had er van alles mis kunnen gaan, zoals technische storingen aan de werkschepen of slechte weersomstandigheden, waardoor het neerzetten van de eerste pijler twaalf uur had moeten worden uitgesteld. Maar dat was niet nodig en het vertrou wen van de heer Huis in 't Veld in de goede afloop van het gebeuren was dan ook volkomen gerecht vaardigd. Hij kon zo optimistisch zijn, omdat aan de pijlerplaatsing een ruime proefperiode vooraf is ge gaan. Er zijn in totaal acht proe ven uitgevoerd met het neerzetten van een pijler. „En het is steeds goed gegaan. We waren terdege voorbereid op alle gebied," aldus Huis in 't Veld. Dinsdag vertelde hij dat Rijks waterstaat zich helemaal niet druk maakte over het bereiken van deze mijlpaal in de bouw van de Oosterscheldedam. „Het is voor ons geen enkel punt, alleen staan op dit gebeuren wat meer schijnwerpers dan tot nu toe het geval is geweest. Het leggen van de eerste mat met de Cardium was voor ons veel spannender. Aan het leggen van die matten was ook een kortere proefperiode aan vooraf gegaan," vertelde de pro jektleider pijlerplaatsen dinsdag in Burghsluis. „Dat was een tech nische prestatie van formaat. Dit ook wel, natuurlijk, maar de spanning bij de mensen is hierbij veel minder." De heer Huis in 't Veld was woensdagavond wel aan boord van de Ostrea, maar hij oefende slechts een toezichthoudende taak uit. Het hele schema lag al van te voren vast in draaiboeken en op moment van plaatsing had kapi tein J. van Leeuwen van Dosbouw de leiding. De heer Huis in 't Veld kon het historische moment in de bouw van de stormvloedkering dus ontspannen volgen in het bij zijn van enkele andere top-men- sen van Rijkswaterstaat. Uit bovenstaand werkschema blijkt, dat er bij de plaatsing van de eerste pijler nagenoeg tot op de minuut op schema werd gewerkt. Minister van Verkeer en Waterstaat N. Smit-Kroes en oud-kollég"a T. Westerterp. BURGHSLUIS - Opvallend aanwezig onder de ge nodigden bij de plaatsing van de eerste pijler van de Stormvloedkering oud-bewindsman drs. T. Wester terp, die als Minister van Verkeer en Waterstaat in het kabinet Den Uyl de bouw van de Stormvloedke ring in het midden van de zeventiger jaren fiatteer de. Zijn aanwezigheid bracht de herinnering tot leven aan de later in stu dies omstreden genoemde besluitvorming rond de Stormvloedkering. De CDA-er Westerterp was geen groot voorstander van de Stormvloed kering, maar moest uiteindelijk instemmen, na hard aandringen van met name koalitiegenoot D'66. De financiële konsekwenties en de technische haalbaarheid van de stormvloedkering - na het openlaten van de Oosterschelde de beste waarborg voor behoud van het milieu - konden destijds onmogelijk worden overzien. Nog verschillende malen na het definitieve besluit door het parle ment, tot zelfs in het zeer recente verleden toe, trokken politici ver schrikt aan de bel na het horen van de zoveelste kostenoverschrijding. Na het plaatsen van de eerste pijler donderdagnacht om acht minuten over twaalf lijkt het er des te meer op, dat „er geen weg meer terug is", zoals Minister N. Smit-Kroes in dit verband zei. „Als je hier de Neder landse vlag in top ziet, gaat er toch wel wat door je heen", meende de huidige bewindsvrouw van Verkeer en Waterstaat nog.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 11