In Zeeland rijden de bussen weer, maar verrassingsakties worden landelijk voorbereid ZWN-direkteur Deïst weigert protesterende buschauffeurs pertinent te woord te staan J. Deïst: „Voor zo'n demonstratie ga ik me niet te kijk zetten" Spijkenisse en Rozenburg- staken door 4 ZIERIKZEE - Op Schouwen-Duiveland - en op de overige Zeeuwse eilanden - rijden de Z.W.N.-bussen weer. De reizigers doen er echter goed aan voorbereid te zijn op ver rassingsakties van de buschauffeurs, die zich nog steeds fel verzetten tegen het experi ment met de taxibus op de lijn Hulst-Lamswaarde in Zeeuws-Vlaanderen. „Aktie - Weg met de Taxi", was de leus, die woensdagmiddag werd gescandeerd in Zierikzee tijdens een demonstratieve optocht door ongeveer honderdveertig leden van de Ver- voersbond F.N.V. In het gehele gebied van de Vervoersmaatschappij Zuid-West- Nederland kwam woensdag het openbaar vervoer niet op de weg. Tijdens de bijeen komst in Zierikzee zou besloten worden hoe de aktie tegen de taxibus, die volgens de Vervoersbond F.N.V. 250 arbeidsplaatsen in gevaar brengt, verder gevoerd zou moe ten worden. Vice-voorzitter Piet Kloosterman van de Vervoersbond FNV richt het woord tot de uktievoerde ZIERIKZEE - De heer J. Deist, direkteur van de ZWN, lichtte vijftien minuten na het beëindigen van de protestbijeenkomst voor het ZWN- kantoor toe waarom hij niet naar buiten was gekomen. ,,Ik heb alles wel gehoord, maar het deed me weinig. Daar ben ik echt te realistisch voor. Ze hebben me genoeg beziggehouden om 's avonds rustig te gaan slapen. Wat er hier vanmiddag heeft plaatsgevonden vind ik overdre ven. Zo'n protestbijeenkomst organiseren, terwijl het verlies aan werk gelegenheid nog helemaal niet aan de orde is. Ik ben uiteraard bereid tot overleg met de FNV, maar voor zo'n demonstratie ga ik me niet te kijk zetten. Het is gewoon beschamend wat er allemaal gebeurt. Ze bedrijven een verdraaid slechte zaak door niet te rijden en ik hoop van harte dat het vervoer morgen (donderdag) weer gewoon voor de passagiers toegankelijk is. Ik hoop dat ze weer gaan rijden. We moeten niet nu praten, maar pas over zes maanden, als de proef achter de rug is. Eerder heeft het geen zin," aldus Deïst. Het stilleggen van het openbaar vervoer in Zuid-West-Nederland, met uitzondering van Noord- en Zuid- Beveland, heeft onder meer tot gevolg dat de dagelijkse ritten vanaf de damaanzet naar het werkeiland Neeltje Jans geen doorgang vonden. „De mensen komen van heinde en verre om het werkeiland te bekijken en dan rijden er geen bussen. We slaan een enorm figuur en dat zonder noodzaak. Het is gewoon beschamend," vond de direkteur. Ongeveer 140 kaderleden FNV protesteerden in Zierikzee ZIERIKZEE - Op het Havenplein in Zierikzee verza melden zich woensdagmiddag ongeveer honderdveertig kaderleden van de Vervoersbond FNV voor een protest mars door Zierikzee. Zij wilden daarmee hun ongenoe gen laten blijken over het inzetten van een taxibus op de lijn Hulst-Lamswaarde in Zeeuws-Vlaanderen met een proeftijd van zes maanden. De FNV is van mening dat deze taxiproef in den lande waarschijnlijk tot een verlies van 250 arbeidsplaatsen zal leiden. Twintig mi nuten later dan gepland vertrok de stoet voor een mars door de straten van Zierikzee. Voorop reed de geluidswa- gen, bestuurd door Chris Hollestelle en achter de micro foon nam Rebecca Pijperman plaats. Geregeld trachtte zij middels krachtige uitspraken de bevolking voor zich te winnen. „Wees solidair. Hun strijd is onze strijd. Luctor et Emergo zegt men hier. Ik worstel en kom boven. Steun onze buschauffeurs, die hier vechten voor hun ar beidsplaatsen. Wij vechten voor goed openbaar vervoer. Wij vragen uw solidariteit en uw steun voor de buschauf feurs", aldus Rebecca Pijperman van het FNV. Die besluiten vielen, na de mani festatie voor het Z.W.N.-station, tij dens een vakbondsbijeenkomst in het Hervormd Verenigingsgebouw. „We kunnen maar één vraag stellen en daarop maar één antwoord geven: Wat doen we?.... We gaan door?", al dus aktiekoördinator Dick Ketting. Het doel van de inmiddels drie dagen durende stakingsaktie, die maandag in Zeeuws-Vlaanderen begon, was nog niet bereikt: de taxibus tussen Hulst-Lamswaarde reed nog steeds en derhalve werd besloten door te gaan met de aktie, zij het op de Zeeuwse eilanden in een andere vorm dan tot nu toe werd gevoerd. De bussen zouden weer gaan rij den, maar zolang het taxibus-experi ment niet wordt stopgezet, zullen van tijd tot tijd verrassingsakties worden uitgevoerd. Die akties zullen zich niet alleen beperken tot het ge bied van de Z.W.N.de C.A.O.-raad van de Vervoersbond F.N.V. bereidt een aktieplan voor om dergelijke" prikakties bij alle streekvervoeron- dernemingen in den lande te laten uitvoeren. Volgens de Vervoersbond zouden namelijk tachtig onrendabele buslijnen in het gehele land in aan merking komen voor vervanging door een taxibus, vandaar dat het F.N.V. het Z.W.N.-experiment ook heeft aangegrepen om landelijk ak tie te gaan voeren. Woensdagmiddag in Zierikzee waren vakbondsleden van vrijwel alle streekvervoerson- dernemingen aanwezig en toonden hun bereidheid aan de verrassings akties deel te nemen. Staking op Voorne en Putten Op het Zuid-Hollandse eiland Voorne en Putten rijden de bussen voorlopig helemaal niet. De aktiebe- reidheid bij de vestigingen Spijke nisse en Rozenburg blijkt bijzonder groot. Hier blijken vooral de uitla tingen van Z.W.N.-direkteur J. Deïst betreffende de prioriteit van de reizi gers boven de werkgelegenheid da nig in het verkeerde keelgat te zijn geschoten. Distriktsbestuurder Dilia van der Heem wees er bovendien op, dat de Z.W.N. met stakingen op Voor ne en Putten op één der gevoeligste punten wordt getroffen. Zij was er van overtuigd, dat het invoeren van het taxi-experiment op Zeeuws-Vlaanderen een „slimme zet" van Deist" was, omdat het in dit gebied vrij moeilijk aktie voeren is. Des te meer waardering had zij voor de stakers van het eerste uur in de vestigingen Axel en Draaibrug, die - ondanks de volgens haar subtie le intimidatie van de Z.W.N.-direk teur - hadden stand gehouden. Ver der toonde zij zich verheugd over de geslaagde stakingsaktie in het gehele Z.W.N.-gebied, omdat het ook in de C.N.V.-bolwerken Numansdorp en Strijen gelukt was het openbaar ver voer van de weg te houden. Dilia van der Heem benadrukte, dat het resul taat van drie dagen staken niet verlo ren mag gaan en was van mening, dat de leden van de Vervoersbond F.N.V. derhalve niets anders konden doen dan doorgaan in hun strijd tegen de taxi. Deïst doelwit Voorafgaand aan de vergadering in het Verenigingsgebouw vond, zoals gezegd, een protestbijeenkomst plaats voor het hoofdkantoor van de Z.W.N., waar direkteur J. Deïst bij velen het doelwit van woede bleek. „Hoe is het mogelijk dat een direk teur anno 1983 de werkgelegenheid van zijn werknemers verkwanseld voor één simpele taxi", vroeg aktie koördinator Ketting zich af. Hij liet weten, dat de strijd van de Vervoers bond F.N.V. tegen de privatisering binnen het streekvervoer nog niet is afgelopen. Anderzijds gaf hij te ken nen wel te willen praten over het in zetten van kleinere materialen op on rendabele lijnen, zolang die kleinere bussen dan maar door eigen mensen bemand zullen worden met behoud van de eigen C.A.O. Ketting bena drukte, dat het hier een zaak voor het gehele streekvervoer in het land be trof en drong erop aan de strijd uit te breiden. „Wij staan naast u", liet hij de buschauffeurs weten. Nieuwe naam Tot slot van zijn betoog tooide Ket ting de Streekvervoermaatschappij Zuid-West-Nederland met een nieu we naam: „Taxicentrale Zuid-West- Nederland". Het Z.W.N.-kantoorper soneel, dat de gebeurtenissen op het plein vanachter de ruiten volgde, kreeg van de aktievoerenden toege- joeld: „Blijf daar niet zo lullig staan, sluit je bij ons aan". Andere meer lu dieke dan doordachte kreten, die uit de van emoties verwrongen kelen omhoog kwamen, waren: „Mevrouw Smit-Kroes.... Mis Poes" en „Ikke, ikke, ikke, laat Neelie maar verrek ken". „De Vervoersbond is nijdig; we zeggen nee tegen het experiment van de minister, tegen het experiment van de E.S.O. en tegen het experi ment van de Z.W.N. en we zeggen nee tegen de afbraak van het openbaar vervoer", liet vice-voorzitter van de vervoersbond Piet Kloosterman we ten. Hij lichtte toe, dat de Vervoers bond zich inzet voor een rechtvaardi ger inzet en zich derhalve sterk maakt voor: werkgelegenheid, goed arbeidsvoorwaarden, goede arbeids omstandigheden en voor een gelij ke, fundamentele zeggenschap voor de faktoren kapitaal en arbeid. Kloosterman achtte het verwerpe lijk, dat in het experiment met de taxibus mensen tegen elkaar worden uitgespeeld: de Z.W.N.-buschauf feurs, tegen de taxichauffeurs in dienst van de partikuliere onderne ming, die vaak nog op voor-oorlogse arbeidsvoorwaarden werken. Tegen beleid in Hij drong erop aan bij de leden sa men te getuigen, dat men tegen dit experiment is, omdat het indruist te gen het beleid van de Vervoersbond, omdat het volgens de vice-voorzitter, een rechtstreekse bedreiging voor de werkgelegenheid vormt. Het open baar vervoer is volgens Kloosterman niet domweg een aktiviteit om geld mee te verdienen, maar heeft boven dien een maatschappelijk rende ment. „Door de staking verandert er iets in de mensen en als de mensen veran deren verandert er iets in de maat schappij", hield hij zijn gehoor ver der voor. Zich tot het publiek richtend drong hij aan op steun en begrip van deze zijde. „Laat uw lagere overheid ook weten, dat u niet aan uw openbaar vervoer wil laten peuteren. Als u de chauffeurs nu steunt, zullen ze u niet van de winter in de kou en gladheid laten staan". Kloosterman besloot zijn betoog met het overhandigen van een estafettestokje aan een F.N.V.-kaderlid van de N.Z.H., als symbool, dat de aktie tegen de taxi landelijk uitgebreid moet worden. Buurtbus bedreigd Op Schouwen-Duiveland was men tijdens deze algehele stakigsdag niet overal verstoken van openbaar ver voer. De buurtbus reed en mensen uit Sirjansland, Ouwerkerk en Kerk- werve konden dus wel naar het be zoekuur in het Zweedse Rode Kruis Ziekenhuis of konden wel hun bood schappen in Zierikzee doen. De aan komst van de buurtbus woensdag middag op het Havenplein moet voor de aktievoerende buschauffeurs blijkbaar zo'n doorn in het oog zijn geweest, dat ze buurtbus-chauffeur Meerman bedreigden met het ingooi en van de.ruiten van de bus. In over leg met mevrouw Kuin-de Haan, voorzitter van het buurtbuskomité werd besloten de buurtbus geen risi- ko te laten lopen: het busje werd gestald en de laatste ritten van deze dag werden met een partikuliere au to afgelegd. Voor aanvang van de protestmars werden aan de kaderleden protest borden uitgedeeld met de tektst: „Wij gaan door. Vervoersbond FNV". Het duurde allemaal wat lan ger dan gepland, omdat er nog geen stakers uit Spijkenisse aanwezig wa ren. „En zonder hen kunnen we toch niet gaan lopen", vond Dilia van der Heem van het FNV. Onder grote belangstelling vertrok de stoet dan toch eindelijk om tien voor half drie. Achter de geluidswa gen liepen enkele mensen met span doeken. De ene vermeldde „Vooraan in vakbondstrijd in streekvervoer" en de andere had als tekt „Taxi centrale Zuid-West-Nederland". Daarachter groepeerden zich de sta kers met de protestborden, gevolgd door de resterende kaderleden. Na een rondje over het Havenplein en het Havenpark ging het via de Mol naar de Meelstraat, de St. Lie- vensmonstertoren, de d'Aillystraat, de Verrenieuwstraat, de Korte No- belstraat en de Nobelpoort om uit eindelijk bij het kantoor van de ZWN aan de Grachtweg stil te houden. Afgang Adjudant J. Hoekman van de Rijkspolitiegroep Schouwen-Duive land vertelde dat voor de protest mars een vergunning was aange vraagd voor vijfhonderd man. Dins dagavond werd dat aantal al gehal veerd en volgens Hoekman waren er bij de demonstratie zelfs niet meer dan 140 mensen. Reakties van omstanders waren negatief. Kreten als „Wat een verto ning, dit stelt toch niets voor" en „Wat een afgang, zo weinig mensen", klonken van vele kanten. Een bus chauffeur uit Middelburg was er ook niet over te spreken. „Een schande is het, zo'n geringe opkomst. Ik had er veel meer verwacht. Ze zijn niet eens allemaal in uniform. Je kan hele maal niet zien, wie er buschauffeur is en wie niet". Tijdens de mars werd de stemming wat grimmiger en eenmaal bij het ZWN-kantoor aangekomen waren de kaderleden bijna niet meer stil te krijgen. Opgejut door door de ge luidswagen brulden de stakers „Hup kom op, er tegenaan. Aktie, aktie, weg met de taxi". Tevreden Een buschauffeur uit den lande vond de opkomst goed. „Welnee, het aantal stakers, dat zich hier heeft verzameld valt helemaal niet tegen Zeker niet als je je bedenkt dat het vakantietijd is". Diezelfde mening deelde Rebecca Pijperman: „We hadden er wel 200 a 300 verwacht, maar hier zijn we te vreden mee. De mensen, die er zijn, weten waarom ze er zijn en dat is het belangrijkste", dacht ze. Dilia van der Heem was ook duidelijk in haar sas met de gang van zaken. „Je moet niet vergeten dat bij de verschillende vestigingen ook een aantal mensen staken. Dit experiment is bij de ZWN begonnen, maar heeft wel gevolgen voor de werkgelegenheid in de hele bedrijfstak. Vertegenwoordigers van andere bedrijven zijn in Zierikzee aanwezig om te ondersteunen. Als de taxi niet verdwijnt uit Zeeuws-Vlaanderen dan volgen er verdere besprekingen. Vandaag is het begin van bredere ak ties in het streekvervoer", sprak ze dreigend. „We hebben gekozen voor een staking en niet voor gratis open baar vervoer, omdat een meederheid van de FNV daar voor is". „Waar is Deïst?" Tijdens de toespraken van de vice- voorzitter van het FNV en de lande lijk coördinator van de stakingsaktie lieten de kaderleden ook nog ver schillende malen luidkeels hun af wijzing van het standpunt van de mi nister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw N. Smit-Kroes, blijken. „Ikke, ikke, Neelie Smit-Kroes kan stikke", was het parool, gevolgd door „Geen geouwehoer met het openbaar vervoer". Toen duidelijk werd dat de direkteur van de ZWN, de heer J. Deïst, niet van plan was om naar buiten te komen riep heel de menigte „Waar is Deïst? Waar is Deïst?" Ook dit „vriendelijke" ver zoek kon de heer Deïst niet vermur wen en de deur van het kantoor bleef gesloten. Na de toespraken besloten enkele kaderleden de voordeur te versieren met de spandoek „Taxicentrale ZWN", die zij met plakband en stic kers bevestigden. Om hun daad extra kracht bij te zetten namen de kader leden met de protestborden op de stoep plaats, zich daarmee uiterst de monstratief opstellend voor de foto graferende pers. De personeelsleden van de ZWN, die uit de ramen hingen, kregen het verzoek hun baas naar buiten te sturen. Toen dat niet ge beurde vertrok het gezelschap rich ting Verenigingsgebouw, waar werd vergaderd over de te nemen verdere stappen. De Buurtbus werd door de aktievoerders op het Havenplein bedreigd, waar door de bus voor de rest van de dag werd gestald en werd vervangen door par tikuliere uuto's. Omdat ZWN-direkteur J. Deïst weigerde om de aktievoerders te woord te staan, besloten deze de ingang van het ZWN- gebouw maar ,,af te plakkenDaarna vormden zij gezamenlijk een levende barrikade. i t

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 4