„Kartelvorming binnen kleine kring van belanghebbenden bij oesterteelt" Van den Aarsen: Maak van Neeltje Jans rekreatief paradepaard Mosselexport loopt goed Wethouder en beroepsvisser H. Schot uit Bruinisse over de oesterteelt op het Grevelingenmeer H. Schot:Laat de exporteur handel drijven en de vissers vissol BRUINISSE - „Het heeft er erg veel van weg dat er aan kartelvorming wordt gedaan binnen een hele kleine kring van belanghebbenden, wanneer het gaat over de oesterteelt op het Grevelingenmeer; bovendien schijnt het rijk daaraan volop mee te werken. Ik noem dat een uiterst kwalijke zaak, die niet is goed te praten." Aan het woord is de heer H. Schot, lid van de Vereniging van Beroepsvissers en wethouder van de gemeente Bruinis se. We spraken met hem over de mogelijkheden en moei lijkheden ten aanzien van de realisatie van een proef met betrekking tot de invoering van de zogenaamde hangkultuur in het Grevelingenmeer, een mogelijkheid om een stuk werkgelegenheid te scheppen op het gebied van de oesterteelt. De heer Schot maakt er beslist geen geheim van dat hij de Vereniging van Oester-Exporteurs (Vervoex) te Yerseke er sterk van verdenkt, dat zij op al le mogelijke (en onmogelijke) manieren probeert te voor komen dat er meer belanghebbenden betrokken worden bij de verwerving van oesterbroed en de teelt van oesters in het Grevelingenmeer. Zoals bekend heeft het kollege van B. en W. van de gemeente Bruinisse een aantal maanden geleden het plan gelanceerd om met behulp van een zogenaamde hangkultuur oester- broed in de Grevelingen op te kwe ken tot volwaardige oesters. Volgens het kollege zou op deze wijze werk kunnen worden gekreëerd voor een aantal jonge vissers uit Bruinisse en Ouddorp, dat zich na enkele jaren volledig zelfstandig financieel kan bedruipen en een goed stuk struktu- rele werkgelegenheid kan scheppen. Het plan werd ingediend bij die in stanties, welke daarover hun oordeel moeten geven en waarvan tot op he den nog geen enkel officieel ant woord is gekomen. Schande Hoewel er officieel nóg door geen enkele instantie is gereageerd op de ingediende plannen, kon er wel langs informele weg een mening worden genoteerd. Wethouder Schot: „Enige tijd geleden kon men in een regionaal ochtendblad lezen dat de Kamer van Oesters in de Grevelingen BRUINISSE - Op ongeveer een derde deel van het elfduizend hek- tare grote Grevelingenmeer ko men winterharde Zeeuwse oesters voor; hun aantal wordt geschat op 76 tot 109 miljoen in het wild. De ze berekeningen werden gemaakt door de heren Dijkema en Bol van het Rivo en gepubliceerd in het voorlichtingsblad voor de Neder landse visserij. Deze miljoenen oesters zijn niet allemaal opvisbaar, maar de ou dere exemplaren kunnen wel voor uitbreiding van het oesterbestand zorgen. En dat hebben hun moe ders, in de jaren 1964 tot 1975, dan ook in alle stilte gedaan. Om streeks het laatstgenoemde jaar werden de oesters in de Grevelin gen ontdekt en begon men er op te vissen. Voor de broedval van het jaar 1981 een heel bijzonder jaar. Toen zorgden de moedcroesters voor een toename van 75 tot 100% van het oesterbestand. Ook in het jaar 1983 verwacht men een flinke toe name; het aantal aanwezige oestcrlarven op dit moment wet tigt die verwachtingen. Koophandel voor Midden- en Noord- Zeeland geen brood zag in het inge diende plan van het Bruse kollege. Achteraf is gebleken dat dat de per soonlijke mening was van één van de bestuursleden van de Kamervan Koophandel, de heer P. K. Verwijs. Deze man is toevallig ook lid vain de Vervoex. We hebben inmiddels' van het bestuur van de Kamer van Koop handel een schrijven ontvangen, waarin het bestuur laat weten dat zij het betreurt dat de heer Verwijs der gelijke uitlatingen heeft gedaan. De Kamer van Koophandel heeftnog geen enkele uitspraak in dezen ge daan. De visserij-deskundigé van de Kamer moet de zaak eerst nog gron dig in onderzoek nemen en rapporta ge plegen. Daarna zal het bestuur van de Kamer van Koophandel pas officieel een uitspraak doen." Volgens de heer Schot is van de zij de ven het Rijkstinstituut voor Visserij-onderzoek (RIVO) de monde linge mededeling gekregen dat men bij dit instituut een dergelijk projekt wel ziet zitten. „Men heeft van die zijde al regelmatig via publikaties gewezen op de mogelijkheden^ die een dergelijke vorm van oesterteelt in Zeeland kan bieden." Maar ook hier is, volgens de heer Schot, nog geen officiële uitspraak gedaan. Slibvorming „Maar ondertussen vertoont dé bo dem van de Grevelingen steeds meer slibvorming, waardoor de oesterteelt steeds meer moeilijkheden gaat on dervinden. Straks zal het zover zijn dat een oester, die het stadium van consumptie-waarde bereikt en naar de bodem zakt, daar door het vele slib alleen nog maar de verstikkings dood wacht. Al op dit moment ifc het zo dat een verantwoorde oesterteelt alleen nog maar mogelijk is op enke le plaatsen in de Grevelingen, waai de bodem een harde samenstelling vertoont." „En als je dan bedenkt dat een groot deel van de oesterteelt in de Grevelingen in hande is van de Ver voex, dan kun je alleen maar konklu- deren dat de afdeling Kustvisserij van het ministerie van landbouw en visserij, waaronder de schelpdier- kuituur resorteert, bezig is om de Vervoex zich rustig op de Grevelin gen te laten settelen, en anderë be langhebbenden angstvallig buiten de deur houdt." In totaal zijn op de Grevelingen 150 hektare in gebruik voor de oester- teelt. Slechts 30 hektare daarvan zijn toegewezen aan de vissers, die van oorsprong de Grevelingen als hun ei gen viswater hebben bevist. De over ige 120 hektare zijn in beheer bij de Vervoex. ,,We voelen ons de laatste jaren ernstig bedreigd door het beleid van de direktie Visserij, die de oester teelt schijnt toe te willen spelen aan de Vervoex. De tijd is zo langzamer hand rijp voor een meer onafhanke lijke opgezette vorm van oesterteelt op de Grevelingen." „We hebben al eerder aangeboden om mee te doen aan proefnemingen, maar kwamen daarvoor bij de offi ciële instanties niet aan bod. Je krijgt dan toch sterk het idee dat men ten koste van alles de Vervoex een geweldige monopolie-positie wil toespelen. En dan te bedenken dat de Vervoex een vereniging is van oester exporteurs. Dat zijn dan toch men sen, die zich moeten bezighouden met het verhandelen en exporteren van oesters. Dat is een goede zaak, maar dan moet men het telen en vissen van oester overlaten aan de vissers, die het vissersberoep van oudsher heb ben uitgeoefend. Ook de huidige sa menstelling van de vloot van de Ver- voexleden bewijst alleen maar dat een dergelijke stelling juist is. In to taal telt de Vervoex-vloot slechts vijf schepen." Bewijzen Als „bewijs" van zijn redenering voert de heer Schot enkele voorbeel den aan uit het dagelijks leven van de Vereniging van Beroepsvissers. Vorig jaar werd, in samenwerking met het RIVO en de Direktie Visserij een proef opgezet met betrekking tot de hangkultuur. Een firma uit Belgie leverde de kollekteurs (waaraan liet oesterbroed zich, hangend in het wa ter, hecht om vervolgens op te groei en tot consumptie-oesters - red.). „Zonder enige vorm van voorover leg bleek op een gegeven moment dat alle kollekteurs waren verwijderd, ondanks de veelbelovende resultaten van de proefneming. Zodoende lagen de kollekteurs al hoog en breed op geslagen in een loods van de Dienst der Domeinen in de haven van Bom- menede, zonder dat de Vereniging van Beroepsvissers daarvan op de hoogte was gesteld. Achteraf krijg je dan de verontschuldiging dat men er inderdaad beter aan had gedaan, als men vooraf kontakt met de Vereni ging had opgenomen, maar wal koop je daarvoor? Op die manier wordt een én ander je toch geheel onmoge lijk gemaakt?,ri'J''r" Misverstand Een ander voorval, dat tot naden ken aanspoort, is het volgende ver haal, dat we uit de mond van de lieer Schot optekenden: Gedurende de laatste twee weken van mei en de eerste twee weken van juni waren schepen van de Vervoex bezig met het schoonvissen van een gedeelte van de 150 hektare Grevelingen- bodem, die zij mogen gebruiken voor de oesterteelt. Op 9 juni was de se- kretaris van de Vereniging van Be roepsvissers, de heer E. Bezuijen te Ouddorp, bezig op zijn visgronden onder de haven van Ouddorp. 's Mor gens al konstateerde hij dat eén van de Vervoex-schepen zich zo'n 500 me ter buiten het Vervoex-gebied be vond (en dus op de oestervelden van de Vereniging van Beroepsvissers) en daar met behulp van de kor bezig was om oesters te vissen. Hoewel in eerste instantie werd ge dacht aan een misverstand, bleek aan het eind van de ochtend, dat dat zelfde schip zich nog steeds buiten de Vervoex-percelen bezig hield met de oestervisserij. De heer Bezuijen voer vervolgens naar het schip van de bedrijfsleider van de Vervoex-groep om zijn ver haal te halen. Deze uitte enige ver ontschuldigingen en beweerde niet te begrijpen dat de Vervoexvisser in kwestie niet in de gaten had dat hij zich buiten de eigen oestergronden bevond. „Je kunt mij niet vertellen dat een ervaren visser dat niet in de gaten heeft. Die bedrijfsleider heeft tenslotte marifoon aan boord en daarmee is het een klein kunstje om je kollega op zijn „vergissing" te wij zen." Aldus de heer Schot. Hij noemt het een in het oogspringend feit dat juist enige dagen voordat het schoon vissen van de Vervoex-percelen be gon, het schip van de visserij- inspektie, de P. C. Hoek, in de haven van Bruinisse tot zinken is gebracht en' ten gevolge daarvan tijdens die werkzaamheden op de werf ter repa ratie lag. Briefje Het gehele verhaal eindigt tenslot te als volgt: Er wordt toch een rap port opgemaakt door de visserij-in- spektie en de Vereniging van Be roepsvissers krijgt van de direktie visserij een keurig briefje dat „waar schijnlijk door een misverstand het Vervoex-schip buiten de lijnen van de Vervoex-percelen heeft gevist". De 81 manden met oesters, die zij van de andere percelen hebben opgevist, zullen financieel worden vergoed. De Vereniging krijgt 30 manden vergoed en de Dienst der Domeinen 51 man den. „En dan moet je bedenken", zegt de heer Schot verontwaardigd, „dat anderen, die worden betrapt op het vissen op andermans visgronden, in ieder geval hun percelen kwijtraken en dat tegen hen strenge strafmaatre gelen worden genomen. Als je dan dit ervaart, dan begin je toch wei na te denken." Vissers laten vissen Een derde aangelegenheid, die de Ouddorpse en Bruse vissers stol lot nadenken geeft, is het volgende. Buiten de 150 hektare, die op dit ogenblik mogen worden gebruikt voor de oesterteelt, moeten vanaf be gin september zo'n vijf tot tien mil joen consumptie-oesters in de Greve lingen worden opgevist. Dat werk dient te gebeuren onder de verant woording van de Dienst der Domei nen. Deze deinst heeft zelf echter geen schepen, die dat werk kunnen uitvoeren. In het verleden werd dit karwei steeds geklaard door de Ver voex, die daarvoor in totaal acht schepen inzette. Deze schepen moe ten uitgerust zijn met mechanische vistuigen. Door de direktie visserij wordt een tijdelijke ontheffing ver leend voor het vissen met de kor. Het hele karwij vergt in totaal 500 visda gen. Dat is voor acht schepen drie maanden werk. De Dienst der Domeinen huurt dan drie maanden lang acht schepen. Waarom doet ze dat niet bij de Bruse en Ouddorpse vissers, zo vraagt de heer Schot zich af. „Dat kost niets meer en niets minder. Bovendien verschaft het karwei dan werk aan die vissers, die de Grevelingen ken nen als hun broekzak en die dit water al vanaf oudsher hebben bevist. Bo vendien wordt op die manier de scha de, die aan flora en fauna worden aangebracht, tot een minimum be perkt. Ik maak mij sterk voor het feit dat wij, met onze grote kennis van de visgronden, hetzelfde karw ij kunnen klaren met de helft van de schepen binnen hetzelfde lijds- Vervolg van pag. 1) moeten gebeuren. Bij de damaanzet is het 's middags rond half twee (het drukste moment van de dag) een jan boel. Er zijn zoveel mensen, dat het gewoon een chaos is met een dergelij ke slechte organisatie." Bij de damaanzet zijn een instap-en een uitstapperron. Per half uur ver trekken vier lijnbussen naar het informatie-centrum. Daar kunnen tweehonderd'mensen in. Momenteel is het zo dót er meer mensen staan te dachten op vervoer, dan er in de bus sen kunnen. „Ze gaan maar ergens staan. Dat moet niet. Er zouden dranghekken moeten komen, om de mensen netjes te begeleiden naar de instapplaats. Als nu de volgende bus arriveert, holt heel de meute, die ach teraan staat, hard naar de bus en de mensen, die vooraan stonden kunnen er dan niet eens meer bij. En dat ver oorzaakt enorme irritaties", vertelt hij. Wereldnivo „Als ze dan eindelijk in het info centrum aankomen dan hebben ze al een negatieve kick ontvangen. Naar mijn mening moet er bij de bouw van de stormvloedkering ook bij top drukte op een wereldnivo informatie worden verstrekt en niet zoals het nu gaat. Ik heb enkele plannen gelan ceerd om de grote drukte op te van gen. In samenwerking met de Pro vinciale VVV zou de laatste bus 's avonds om zeven a acht uur bij het info-centrum aan kunnen komen, in plaats van om vier uur." „Het aantal openingsuren dus ge woon vergroten en de drukte meer verspreiden over de dag, dat zou in mijn ogen een oplossing zijn, maar ja, die plannen worden achter de han de gehouden." „Ik zal je eerlijk vertellen dat ik in april als een berg tegen dit seizoen bestek. We hebben dit verzoek begin 1983 gedaan aan de Dienst der Do meinen, maar tot op heden nog niets gehoord. Wij zijn vissers, en willen dat al leen maar zijn. Laat een exportmaat schappij de veiliandeling en de ex port behartigen, maar laat de vis sers, die van oudsher dat beroep heb ben uitgeoefend, het visserij-aspekt van oesterteelt en oestervisserij maar behartigen. Dan is iedereen daarmee bezig, waarmee hij bezig moet zijn." Aldus de heer Schei Extra diensten BURGHSLUIS - De streekver- voersmaatschappij ZWN heeft donderdagmiddag in overleg met het informatiecentrum op Neeltje Jans besloten het aantal bus diensten - indien nodig - uit te breiden. Tot nu toe was het zo dat om vier uur 's middags de laatste bus vanaf de damaanzet naar het werkeiland vertrok. Donderdag om half twee ston den echter duizend mensen te wachten op vervoer naar het info centrum, terwijl de lijndiensten al vol zaten. Voorlichter/beheer der Piet van den Aarsen belde de direkteur van de ZWN, de heer J. Deïst op en vroeg hem of hij nog langer door moest gaan met het terugsturen van mensen. Deïst op perde het al eerder door Van den Aarsen gelanceerde voorstel om langer door te rijden met bussen. Voortaan zullen er voor de bezoe kers, die om vier uur niet meer mee kunnen extra diensten wor den ingezet. De eerste bus (of bus sen, afhankelijk van het aantal wachtende mensen) wordt om half vijf ingezet en de laatste om vijf uur. Deze extra regeling is de rest van het seizoen van kracht. Het informatiecentrum adviseert, bij monde van Piet van den Aar sen, de bezoekers om wat eerder op de dag - het liefst in de ochtend - de bouw van de stormvloedke ring te gaan bekijken. De top drukte ligt nu tussen 11.00 en 15.00 uur. aan heb gekeken. Er waren toen een heleboel zaken niet geregeld en dat is nog steeds niet gebeurd. Degene, die hier na mij komt te zitten, die felici teer ik en dat mag je best opschrij ven", lacht hij schamper. Piet van den Aarsen is van mening' dat de groei van de rekreatieve ont wikkeling ook buiten het seizoen moet worden gestimuleerd. De top drukte moet zogezegd over het voor- en naseizoen worden uitgesmeerd. „Ik vind dat de ontwikkeling van Neeltje Jans veel te traag verloopt. Onze rondrit over het werkeiland be wijst dat het publiek verlangt te re- kreëren op en rond de Oosterschelde. Het publiek beseft dat het een uniek gebied is. Aan de andere kant is het natuurlijk wel noodzakelijk dat de doelstellingen van het beheer van de Oosterschelde krachtig worden be schermd, met name wat betreft de visserij en het milieu. Ik denk dat na tuurbehoud en rekreatieve ontwik keling allebei mogelijk is. Maar elke ontwikkeling op rekreatief gebied zal aan de doelstellingen moeten worden getoetst. De Stuurgroep Oosterschelde zal mede moeten beslissen wat wel en niet toelaatbaar is. Ik heb nog niets gehoord. Er zijn nog steeds geen plannen bekend ge maakt voor de verdere ontwikkeling van de monding van de Oosterschel de na het gereedkomen van de pijler- dam. Terwijl Neeltje Jans een natio naal paradepaardje kan worden op rekreatief gebied van internationale allure. Die kondities zijn aanwezig", vindt Van den Aarsen. Profiteren Voor zichzelf heeft hij al een aantal plannen op papier gezet. Rondom de mattenfabriek kan naar zijn mening een prachtig laagbouw motel worden neergezet met in de nabijheid een jachthaven. In de mattenfabriek zelf kan een golfslagbad worden aange legd, in de bouwputten kan een surf centrum komen met zeil- en surfscho- BRUINISSE/ZIERIKZEE - Het gaat ondanks de warmte goed met de Nederlanse mosselexport, maar de konkurrentie haalt voor de expor teurs, c.q. de handelaren in eigen land wel het vet van de ketel. Twee Yersekese handelaren hebj ben kontrakten afgesloten met Duit] se mosselkwekers (die hun mosselen niet kweken, maar die in het wilc} vissen op het Duitse Wad), tegen priji zen waartegen de Nederlandse kwej ker met zijn vele onkosten niet kan konkurreren. Deze kweker maakt momenteel nog goede prijzen. Enerzijds is nog een aantal kwekers met vakantie en nemen niet aan de levering deel. Zij die wel mosselen uit de Waddenzee aanvoeren, komen naar Yerseke met kleine partijen omdat de mosselen zich nog steeds moeilijk laten van gen, doordat er mosselzaad op de konsumptiemosselen voorkomt, maar ook omdat de mosselen nog diep en vast in de grond staan. Redelijke prijzen Gevolg van deze beperkte aanvoer redelijke prijzen, die voor gewone mosselen rond 40,- liggen voor iets beter kwaliteit wordt 60,- of meer betaald en voor een superbeste kwa liteit nog iets meer. De hoogste note ring was deze week 122,- maar dit behoort wel tot de uitzonderingen. Bovendien wordt de prijs die de kweker ontvangt, op twee manieren flink gereduceerd: le door een hoog tarra percentage, 2e door een aftrek voor mosselen die als gevolg van de warmte de reis niet overleven. DEN HAAG - Onderzoek moet uit wijzen of het mogelijk is windmolens te plaatsen op hoge flat- en kantoor gebouwen. Een eerste onderzoek in deze richting betreft een gebouw van de Goudse waterleiding maatschap pij van ongeveer negentien meter hoog. Het onderzoek richt zich op de technische en ekonomische aspekten len. Van den Aarsen denkt dat er ook iets specifiek voor de jeugd kan wor den gedaan, zoals bijvoorbeeld de komst van een jeugdherberg. Een ge deelte van de bouwputten kan ook worden ingericht vooreen viskweke- rij en een stukje strand zou als naaktstrand kunnen worden ge bruikt. „Dan ben je er in de rest van Zeeland vanaf", zegt hij. „Het toe komstige informatie-centrum, het J. W. Topshuis, is natuurlijk een grote publiekstrekker en daar moeten we van profiteren. Momenteel wordt dat J. W. Topshuis gebouwd zonder dat er andere plannen bekend zijn en dat is natuurlijk toch raar. Uit kontak ten heb ik begrepen dat investeer ders interesse hebben om Neeltje Jans te kopen en die kans moeten we niet laten liggen, alleen al vanwege de werkgelegenheid („Spreek maar van enkele duizenden arbeidsplaat sen") niet." Geen energie meer Van den Aarsen is het duidelijk niet eens met de gang van zaken. Ook dat was voor hem een argument om zijn baan als voorlichter beheerder in dienst van de ZWN op te zeggen. Het vooruitzicht te moeten werken onder omstandigheden, die hem niet bevallen, deed hem mede besluiten te vertrekken. „Daar komt bij dat ik geen energie meer over heb om bepaalde zaken te behartigen. De accu's waren leeg. Die energie heb ik gegeven aan mijn ge zin (hij is begin dit jaar gescheiden), aan het info-centrum en aan de ge- i meente Westerschouwen, in de ruimste zin van het woord. In Enge land zijn de omstandigheden heel an ders, hoewel ik daar wèl de zorg heb voor drie kinderen. Ik heb graag dat je dat erin zet, dan zijn we gelijk van vele geruchten af. Ik ga er in elk ge val het beste van maken. De trein is op gang, hij moet alleen nog snelheid krijgen." Dinsdagmiddag was het bij de damaanzet zo ontzettend druk dat de vier lijnbussen, die per half uur rijden het niet meer konden verwerken. Zeshonderd mensen moesten worden teruggestuurd. Ook bij het infocentrum op Neeltje Jans was het volle bak. Veel informatie rijker staan de bezoekers voor de tweede maal opeengehoopt te wachten op de bus. I I A t

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1983 | | pagina 4